📌 فستیوال یا پوستموز؟!
۱) مهمترین خط قرمز غربگرایان تندرو، آمریکاست و منافع آن؛ آنچه باعث میشود آمریکا زودتر به منافعش در منطقهی غرب آسیا برسد، ایجاد آشوب در «قلب جبههی مقاومت» است.
۲) منشأ آشوب میتواند قومیتی، مذهبی، سیاسی و حتی اجتماعی باشد؛ با اتفاقات متراکمی که این روزها در همهی موارد بالا درحال وقوع است، به نظر میرسد علیرغم میل دولت، عوامل آمریکا با تمام توان درحال کارند.
۳) همان غربگرایان تندرویی که ابلاغ قانون عفاف و حجاب را منجر به ایجاد دوقطبی و ناآرامیهای احتمالی میدانستند، الآن با تمام توان پیگیر برگزاری فستیوالی هستند که یقیناً میتواند باعث دوقطبی و ناآرامی شود.
۴) پیگیری برگزاری این فستیوال از تهران علیرغم بیانیهی انتقادی امام جمعهی محترم بوشهر و نیروی انتظامی، نشان میدهد که غربگرایان تندرو، صحنهگردانان اصلی این ماجراها هستند!
۵) هدف آنان از اتفاقات پیشرو، فارغ از حرمتشکنیها، ایجاد همان آشوبهایی است که آمریکا بسیار به آن نیاز دارد تا بتواند ضمن فشار به تیم مذاکرهکنندهی ایرانی، مذاکرات را به محلی برای زورگوییهای خودش تبدیل کند؛ چیزی که البته تا کنون موفق به انجام آن نشدهاست.
آقای پزشکیان! مراقب باشید!
این فستیوال نیست؛ پوستموزِ نادوستان است زیرپای شما!
✍ عباس بابائی
#نویسندگان_قم
@howzavian_qom
17.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این فیلم، گزیده بیانات بسیار مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان مجلس عزاداری سالروز شهادت امام صادق سلاماللهعلیه در تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ است.
بعد از دیدن این فیلم، لطفاً یک بار دیگر یادداشت "بلای مردم غزه، ابتلای ما هم هست" را که ده روز پیش نوشته بودم، بخوانید.
خدا کند این فرمایش حضرت آقا در حد هشدار و تذکر باشد، نه اِخبار از حقایق عالم و اتفاقی که افتاده است...😔
https://eitaa.com/rajaaei_ir
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔺درسهای صحرای طبس
✍️قدرت الله غلمانی
حادثه طبس یکی از رویدادهای مهم تاریخ انقلاب اسلامی ایران است که در سحرگاه پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ رخ داد و بهعنوان یکی از نشانههای بارز شکست قدرتهای استکباری در برابر اراده الهی و ملت مؤمن ایران به ثبت رسید. این حادثه که در قالب عملیات «دلتا» توسط ارتش آمریکا برای آزادسازی گروگانهای سفارت این کشور در تهران طراحی شده بود، با شکست کامل و نابودی تجهیزات نظامی آمریکا در صحرای طبس مواجه شد و عبرتی بزرگ برای استکبار جهانی و درسی عمیق برای ملت ایران به همراه داشت (فراستخواه، ۱۳۹۰: ۲۳).
درس های مهم این حادثه
۱.نخستین درس مهم این حادثه، نقش ایمان و توکل به خدا در پیروزی ملتهاست. حضرت امام خمینی (ره) در واکنش به این واقعه فرمودند: «شنهای طبس مأمور خدا بودند» (امام خمینی، ۱۳۷۸: ج۱۲، ص ۵۸). این سخن نشان از آن دارد که در فرهنگ اسلامی، حتی طبیعت میتواند به اراده خداوند در مسیر حمایت از حق و نابودی باطل قرار گیرد. چنین نگاهی، اعتماد به نفس ملی را تقویت کرده و باعث انسجام داخلی در برابر تهدیدات خارجی میشود.
۲.دومین نکته قابل تأمل، افشای ناتوانی اطلاعاتی و عملیاتی آمریکا در مواجهه با یک کشور انقلابی است. با وجود سرمایهگذاریهای هنگفت اطلاعاتی، فنی و لجستیکی، عملیات آزادسازی گروگانها بدون حتی شلیک یک گلوله، با شکست کامل مواجه شد. این رخداد نه تنها اقتدار آمریکا را زیر سؤال برد، بلکه مشروعیت جهانی آن را به چالش کشید (پازوکی، ۱۳۹۴: ۸۵).
۳.درس دیگر این حادثه، اهمیت آمادگی دائمی کشور در برابر تهدیدات نظامی و اطلاعاتی است. اگرچه دخالت مستقیم ایران در این شکست مطرح نبود، اما تقویت توان دفاعی و اطلاعاتی کشور از آن پس در دستور کار نهادهای امنیتی و نظامی قرار گرفت. در واقع، طبس آغازگر یک بیداری امنیتی در جمهوری اسلامی ایران بود که بعدها در حوادثی همچون جنگ تحمیلی و تهدیدات تروریستی نمود بیشتری یافت (قاسمی، ۱۳۹۸: ۱۰۲).
۴.از سوی دیگر، این حادثه موجب افزایش انسجام ملی و حمایت مردمی از نظام جمهوری اسلامی شد. ملت ایران با مشاهده شکست دشمن در برابر قدرت الهی و وحدت مردمی، بیش از پیش به راه انقلاب ایمان آوردند. از این جهت، طبس را میتوان نماد پیوند ایمان دینی با مقاومت سیاسی دانست که موجب شکست محاسبات دشمن گردید (صالحی، ۱۴۰۰: ۵۹).
در پایان، میتوان گفت حادثه طبس یک نمونه عینی از وعدههای الهی در حمایت از مستضعفان و نابودی مستکبران است. این واقعه تاریخی همچنان بهعنوان درسی بزرگ برای نسلهای آینده باقی خواهد ماند؛ درسی که نشان میدهد با توکل به خدا، وحدت داخلی و مقاومت، میتوان در برابر قدرتهای بهظاهر شکستناپذیر ایستاد.
۱.امام خمینی، سید روحالله (۱۳۷۸). صحیفه امام. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، جلد ۱۲.
۲.پازوکی، علی (۱۳۹۴). «بررسی عملیات دلتا و پیامدهای آن در روابط ایران و آمریکا»، فصلنامه تاریخ انقلاب اسلامی، سال هفتم، شماره ۲۵، ص ۷۵-۹۲.
۳.فراستخواه، مقصود (۱۳۹۰). ایران در کشاکش قدرتها. تهران: نشر نی.
۴.قاسمی، محمدرضا (۱۳۹۸). «ابعاد امنیتی شکست عملیات طبس»، فصلنامه مطالعات راهبردی دفاعی، شماره ۵۴، ص ۹۵-۱۱۲.
۵.صالحی، حمید (۱۴۰۰). «تحلیل جامعهشناختی حادثه طبس»، پژوهشنامه انقلاب اسلامی، سال دهم، شماره ۴۰، ص ۵۰-۶۵.
#طبس
#نویسندگان_حوزوی_خوزستان
@howzavian_khuzestan
📗 معرفی کتاب «خود خدا» منتشر شد
✍️ مؤلفان: حجت الاسلام سید محمدحسین راجی و محسن فوجی
🏢 ناشر: معارف
📕 ۳۶۷ صفحه
✅ درک صحیح از حوادث، اتفاقات و تحولات تاریخی بدون شک گامی مهم و اثرگذار در مسیر حرکت به سمت توسعه و پیشرفت است.
✅ جامعهای میتواند در این مسیر موفق عمل نماید که گام اول را که همان نگاه به گذشته و عبرت گرفتن از آن است به درستی فهم نموده و مسیری متفاوت با آنچه رفته است را جستجو نماید. چرا که حرکت در مسیرهای رفته شده و آزموده شده نتیجه متفاوتی با آنچه تا کنون به دنبال داشته نخواهد داشت.
✅ بنا به تعبیر ویلدورانت: «زمان حال، طومار گذشته است که بسته شده تا به عمل درآید.» بنابراین، انسان برای درک درست «زمان حال» به ناگزیر نیازمند مراجعه به گذشته است.
✅ از جمله مسائلی که نیاز به مطالعه و آگاهی در مورد آن در بین مردم به شدت احساس میشود تاریخ معاصر ایران، خصوصاً دوره پهلوی است که این کتاب تلاش دارد تا پنجرههایی به سوی این دوران باز نماید.
❇️کتاب #خود_خدا به دوران #رضا_شاه می پردازد.
#نویسندگان_حوزوی
🖍سکوی تعاملی دوستان کتاب
📚@dostaneketab | دوستان کتاب
💠 «مدرسهٔ شعر نکته» برگزار میکند:
#بهارانهها #دوره_آموزشی | ابیات سجدهدار
🔍 مروری بر شعر و اندیشهٔ صائب، بررسی تکنیکها و شاعرانگیهای او و نگاهی به تاثیرپذیری صائب از قرآن و روایات
👤مدرس: حجتالاسلام و المسلمین علی مقدم
🔹شاعر، پژوهشگر ادبی و استاد حوزه
🗓 تاریخ اولین جلسه: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
🕰 زمان: شنبهها ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۷ هفته
✳️ آنلاین و آفلاین
📮 برای ثبت نام پیام بدهید:
🆔 @Nokte_admin
🖍سکوی تعاملی شاعران حوزوی
https://eitaa.com/shaeranehowzavi
📮سیاستزدایی از نسل دیجیتال
✍️ میلاد حسن زاده
▫️در جهان امروز، اغلب چنین مینماید که به برکت فناوریهای ارتباطی و شبکههای اجتماعی، بشر در آستانه تحقق کامل رؤیای دهکده جهانی قرار دارد. مفهومی که مارشال مکلوهان، نظریهپرداز رسانهای، نیم قرن پیش از آن سخن گفت؛ اما امروز دیگر نه تنها در کتابهای علوم ارتباطات، که در تجربه روزمره ما نیز رسوخ کرده است.
🔹هر فردی میتواند در هر لحظه با هزاران نفر در سراسر جهان ارتباط برقرار کند، تصویر و صدایش را به اشتراک بگذارد و از رخدادهای جهانی آگاه شود. اما آیا این اتصال، به معنای پیوند است؟ آیا این دهکده، حقیقتاً جهانی است یا مجموعهای از جزایر دورافتاده است که هر یک تنها نام دهکدهای را یدک میکشند؟
واقعیت این است که برخلاف تصورات ابتدایی، رسانههای اجتماعی نه به گسترش همبستگی که به تعمیق فردگرایی منجر شدهاند. کاربر امروز، بیش از آنکه بخشی از یک اجتماع باشد، به عنوان واحدی مستقل و منفرد درون شبکهای از دادهها و بازخوردها زندگی میکند. خودمحوری _چه در قالب الگوریتمهایی که سلایق شخصی او را تقویت میکنند، و چه در قالب اقتصاد توجهی که هر لحظه او را به ثبت و به اشتراکگذاری خود سوق میدهد_ به هسته مرکزی این زیستجهان جدید بدل شده است.
🔸این وضعیت پیامدهای عمیقی برای تربیت سیاسی افراد دارد. اگر تربیت سیاسی را آنگونه که در تعاریف دقیق آمده، «فرآیندی مستمر و نظاممند برای کسب دانش سیاسی، پرورش بینش، قدرت تحلیل و تقویت انگیزش برای مشارکت در امور جمعی» بدانیم¹، آنگاه روشن میشود که رسانههای جدید نه تنها در خدمت این فرآیند نیستند، بلکه در موارد بسیاری، در نقطه مقابل آن ایستادهاند.
در واقع، تربیت سیاسی نیازمند نوعی جامعهپذیری منسجم است؛ فرآیندی که در آن فرد، نه صرفاً به عنوان یک موجود منفرد، بلکه در نسبت با جمع، با ملت، با تاریخ و با آینده خود فهمیده شود. ارسطو با دقتی عمیق در این باره هشدار داده بود که: «بهترین قوانین نیز _حتی اگر توسط تمام افراد جامعه هم معتبر و مشروع دانسته شود_ در صورتی ارزش و اعتبار خواهند داشت که به وسیله آموزش و پرورش به نسل جوان آموخته شوند»². او پیوند آموزش و پرورش با نوع حکومت را ضروری میدانست؛ چیزی که امروز، با قدرت یافتن رسانههای غیررسمی، عملاً در حال گسست است.
🔗متن کامل در صفحه نویسندگان حوزوی البرز
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔻 مأموریت همان همیشگی است؛ «جهاد تبیین»
🔸 رهبری در بیانات اخیرشان نسبت به موقعیت بسیار حساس کنونی هشدار دادند که در این شرایط، تصمیمات، مواضع و رفتارهای اشتباه میتواند مسیر آینده تاریخ را تغییر دهد. این هشدار را با ذکر روایت امام صادق علیهالسلام تبیین فرمودند.
▫️کوتاهی کردن، دهن لقی، کمک نکردن، اعتراض بیجا، صبر نکردن و تحلیل غلط، مواردی بود که متذکر شدند.
🔹 مخاطب مهم حضرت آقا، خواص و صاحبان تریبون هستند. شناخت کامل صحنه، تحلیل صحیح مبتنی بر مبانی امامین انقلاب و موضع گیری در چارچوب منظومه فکری حضرت آقا، انتظاری است که معظمله از خواص دارند.
💬 سخنان دیروز تاکید دوبارهای بر فوریت فریضه جهاد تبیین بود؛ با این توضیح اضافه که بهدلیل حساسیت بالای شرایط، کمترین خطا میتواند بیشترین آسیب را در پی داشته باشد.
#نویسندگان_حوزوی_فارس
🆔 @howzavian_fars
تقوا سبب آزادى از هرگونه بردگى
🌹امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
فَإِنَّ تَقْوَى اللَّهِ... عِتْقٌ مِنْ كُلِّ مَلَكَةٍ
تقوا سبب آزادى از هرگونه بردگى است.
📚نهج البلاغه خطبه ۲۳۰
🔹گستردگى مفهوم اين جمله شامل آزادى از بردگى هواى نفس و شیطان و انسانهاى ستمگر می شود.
🔹پس تقوا سبب آزاد شدن از تمام انواع بردگى است. چون تقوا باعث مى شود كه روح انسان و نفس ملكوتى او، از تسلط صفات پليد و شيطانى كه در وجود وى قرار دارد رهايى يابد، همچنان كه مملوک و برده، از تحت قدرت و سلطه مالک و صاحبش آزاد مى شود، لذا مولا
لفظ عتق را كه به معناى آزادى است در اين مورد استعاره آورده و از باب اطلاق اسم سبب بر مسبب
تقوا را بطور مجاز، آزادى ناميده است.
✍حسین اکبری
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan
🔰صد سالگی حوزه؛ ضرورت احیا و بازنگری
✍ علی حیدری
💯صد سال از تأسیس حوزه علمیه قم به دست آیتالله حائری یزدی میگذرد؛ صد سالی پر از حرکت، تحول، نقشآفرینی، و گاهی ایستایی و عدم حرکت. حوزهای که نه تنها چراغ هدایت دینی را روشن نگاه داشت، بلکه نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران شد. از بزرگترین حرکتهای تاریخ تا ایجاد جمهوری اسلامی، این نهاد همیشه نقشی تمدنی و بنیادی ایفا کرده است.
🚩چند وقتی است با خودم کلنجار میروم که درباره این صد سالگی چگونه سخن بگویم.
خواستم از حرکت عظیمی بگویم که حوزه در طول این قرن رقم زد؛ از نگاه تمدنیای که داشت، از فقهی که پای به عرصه اجتماع گذاشت و از انقلابی که از متن حوزه جوشید.
خواستم فقط از افتخارات بگویم؛ از مردانی که حوزه تربیت کرد و تحولی که در تاریخ معاصر رقم زدند.
📍اما بعد، با خودم گفتم که نمیتوان از عدم حرکتها، از عدم تحولها و از عدم نشاط حوزه در برهههایی چشمپوشی کرد.
📌خواستم از بروکراسی سنگینی بگویم که امروز سایه بر سر حوزه افکنده، بروکراسیای که به قول بعضی اساتید، گاهی از نهادهای دولتی هم سختتر و بیروحتر شده است.
❇️خواستم از تبلیغ دین بگویم، از مأموریت اصلی حوزه؛ اما دیدم که حوزه در این بخش حرف زیادی برای گفتن ندارد بجز بعضی آمارها. حوزهای که روزگاری در دل مردم میتپید، حالا در بسیاری جاها صدایش کمرنگ شده است.
🌀نهاد رسمی حوزه، با همه عظمت تاریخیاش، امروز حرکتش را کند کرده است؛ حرکت کندی که ناچاراً و ناخواسته وارد آن شده و بدون این که بداند خلاقیت کش شد. به اسم نظاممند کردن حوزه در حالی که آنچه از حرکت و تلاش میبینیم، بیشتر حاصل غیرت و همت چند طلبهی دلسوز و بیادعاست، نه برآمده از ساختار رسمی.
✏️با این حال، ناامیدی راه ما نیست همان طور که .
صد سال پر فراز و نشیب، خود نشانهی ظرفیت عظیمی است که هنوز در این نهاد نهفته است. حوزه امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به احیا دارد؛ احیایی که به معنای بازگشت به اصول، بازنگری در ساختارها، و زنده کردن روح ولایتمداری واقعی است.
💠این صد سال فقط یک عدد نیست؛ یک هشدار و یک فراخوان است:
⚠️فراخوانی برای بازنگری، برای تحول، برای بازگشت به آن رسالت بزرگ اولیه. اگر حوزه از این لحظه تاریخی بهره گیرد، میتواند نه فقط میراثدار گذشته، که معمار آیندهای روشنتر برای امت اسلامی و جهان باشد.
〽️امید هنوز زنده است؛ حوزه هنوز میتواند.
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian_chaharmahalbakhtiari