eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.6هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
632 ویدیو
209 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
شیعه مدیونِ قالَ صادق‌هاست... شهادتِ پیشوای حق و دیانت امام صادق(ع) را تسلیت عرض می‌کنم. 🖤 https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
♦️بطلان قیاس در مکتب امامت 🔹یکی از مباحث و انحرافاتی که در زمان امام صادق علیه‌السلام باب شد، بحث "قیاس" است که ابوحنیفه (یکی از ائمه چهارگانه اهل سنت که از شاگردان امام صادق علیه‌السلام نیز بوده) طبق آن فتوا می‌داد. 🔸قیاس، همان تمثیل منطقی است، به این صورت که مثلاً گفته شود: حکمِ شرابِ خرما(نبیذ) مانند شراب انگور است؛ برای اینکه هر دو مسکر هستند. چنین استنباطی که "قیاس مستنبط‌ العلة" نام دارد، از نظر شیعه امری باطل و حرام شمرده شده است. موارد متعدی نقل شده که امام صادق علیه‌السلام با ابوحنیفه مباحثاتی در این رابطه داشته و او را از این کار برحذر داشته؛ اما متأسفانه کلام امام را نپذیرفته و کار خودش را انجام داده است. یکی از این موارد به این شرح است: 🔹روزى ابوحنيفه براى ملاقات با امام صادق علیه‌السلام به خانه امام آمد و اجازه ملاقات خواست. امام اجازه نداد. 🔹ابوحنيفه مى‌گويد: دم در، مقدارى توقف كردم تا اينكه عده‌اى از مردم كوفه آمدند و اجازه ملاقات خواستند. امام به آنها اجازه داد. من هم با آنها داخل خانه شدم. وقتى به حضورش رسيدم گفتم: شايسته است كه شما نماينده‌اى به كوفه بفرستيد و مردم آن سامان را از ناسزا گفتن به اصحاب محمد صلی الله علیه و آله نهى كنيد؛ بيش از ده هزار نفر در اين شهر به ياران پيامبر ناسزا مى گويند. امام فرمود: مردم از من نمى‌پذيرند! ابوحنیفه: چگونه ممكن است سخن شما را نپذيرند، در صورتى كه شما فرزند پيامبر خدا هستيد؟ امام علیه‌السلام: تو خود يكى از همان‌هايى هستى كه گوش به حرف من نمى‌دهى. مگر بدون اجازه من داخل خانه نشدى و بدون اينكه بگويم ننشستى و بى‌اجازه شروع به سخن گفتن ننمودى؟! 🔹آنگاه فرمود: شنيده‌ام كه تو بر اساس قياس، فتوا مى دهى؟ ابوحنیفه: آرى. امام علیه‌السلام: واى بر تو! اولين كسى كه بر اين اساس نظر داد شيطان بود؛ وقتى كه خداوند به او دستور داد به آدم سجده كند، گفت: «من سجده نمى‌كنم، زيرا كه مرا از آتش آفريدى و او را از خاک، و آتش گرامی‌تر از خاک است!» 🔹[سپس امام براى اثبات بطلان «قياس»، مواردى از قوانين اسلام را كه برخلاف اين اصل است، ذكر كرد و فرمود:] به نظر تو كشتن كسى به ناحق، مهم‌تر است، يا زنا؟ ابوحنیفه: كشتن كسى به ناحق. امام علیه‌السلام: پس چرا براى اثبات قتل، دو شاهد كافى است؛ ولى براى ثابت نمودن زنا چهار گواه لازم است؟ آيا اين قانون اسلام با قياس توافق دارد؟ ابوحنیفه: نه. ▪️امام علیه‌السلام: بول نجس‌تر است يا منى؟ ابوحنیفه: بول. امام علیه‌السلام: پس چرا خداوند در مورد اول، مردم را به وضو امر كرده؛ ولى در مورد دوم دستور داده غسل كنند؟ آيا اين حكم با قياس توافق دارد؟ ابوحنیفه: نه. ▪️امام علیه‌السلام: نماز مهم‌تر است يا روزه؟ ابوحنیفه: نماز. امام علیه‌السلام: پس چرا بر زن حائض قضاى روزه واجب است؛ ولى قضاى نماز واجب نيست؟ آيا اين حكم با قياس توافق دارد؟ ابوحنیفه: نه. ▪️امام علیه‌السلام: آيا زن ضعيف‌تر است يا مرد؟ ابوحنیفه: زن. امام علیه‌السلام: پس چرا ارث مرد دو برابر زن است؟ آيا اين حكم با قياس سازگارى است ؟ ابوحنیفه: نه. و... . (بحارالانوار/ ج۱۰/ص۲۲۰) @howzavian_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 امام تمدن‌ساز ✍ علی خسروی الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ .. (حج/۴۱) حکومت صالحان زمینه ایجاد حقیقت نماز و زائل کننده بزرگترین منکر یعنی حکومت مستکبران است. راهبردهای امام صادق (علیه‌السلام) در پی‌ریزی تمدن‌جهانی اسلام و برپایی حکومت صالحان را می‌توان در سه سطح تحلیل کرد: ۱_ احیاء فقه شیعه به عنوان فقه برتر و استدلالی، و نه فقه مبتنی بر قیاس و استحصان. فقهی که نرم‌افزار حکومت، و در نهایت تمدن دینی است، و اگر چنین نباشد چیزی جز لغو نیست. فقهی که تا اندکی پیش از امام‌صادق-ع،(یعنی دوره امام باقر-ع) ردی از خود در منابع شیعی ندارد. مثلاً در دوره ده ساله امامت امام‌حسين(ع) تاریخ حتی یک پرسش و پاسخ فقهی از ایشان ثبت نکرده است. در این مرحله امام(ع) بر تربیت و حضور نخبگان تمدن‌ساز در تراز خود(چون و و ..) تلاش می‌کند؛ نخبگانی که اصول را از امام می‌گیرند و دست به تبیین فروع می‌زنند. همچنین امام(ع) از جوانان شیعه توقع دارند که دست به فهم عمیق دین زده و آرزو می‌کند که کاش می‌توانستم به زور تازیانه آنها را وادار به تحصیل و فهم عمیق کنم. ۲_ ایجاد جنبش‌نرم‌افزاری و هَرَس و پیرایش درخت دین و حذف نحله‌های انحرافی چون صوفیه، مرجئه و غُلات و ... در دل ارائه اسلام ناب و مبارزه با کج‌فهمی، کج‌اندیشی و تحجر، حتی اگر آن کج‌فهمِ کج‌اندیش از حلقۀ دوستان نزدیک‌ خود امام(ع) باشد‌. آن گرامی امام(ع) در این بازه به ریزه‌کاری زندگی خصوصی شیعیان عمیقاً دقت دارند، حتی اگر خرید و حمل یک ماهی توسط یکی از شیعیان از بازار باشد. در این توجه ریزبینانه امام به دنبال بسط است که چشم جهانیان را خیره کند. ۳_ سومین راهبرد امام‌(ع) در مسیر نظام‌سازی و تمدن‌سازی جهانی، تبدیل شیعه به یک حزب‌ منسجم (حزب، نه به معنی امروزی و غربی آن) بودند که هر عنصری بر سر جای خودش قرار گیرد. به نحوی که می‌توان مدعی شد سازمان وکالت در عصر امام‌هادی(ع) و یا سازمان نیابت در عصر غیبت بر پایه همین اندیشه امام‌(ع) استوار شد. و اینکه .. انسان‌های بزرگ برخلاف افرادی که ژست بزرگی می‌گیرند، هرگز انتظار ندارند که محصول زحمات و فرآورده‌های‌شان را در دوره حیات خود ببینند. امام‌صادق(علیه‌السلام) نه گرفتار زمان که مشرِف بر زمان است و برخلاف نظر رایج به هیچ عنوان از سر ناچاری به کار علمی نپرداخت، بلکه بنای تمدنی جهانی را پی‌ریزی کرد که بعد از هزار و سیصد سال، نمونه‌ای کوچک و مینیاتوری از آن با همۀ نقائص و عیوبی که دارد در ایران، و به رهبری یکی از شاگردان این مکتب شکل گرفت. @howzavian_hamedan
امام صادق (ع) و احیای روایات پیرامون امام حسین(ع) ✍️قدرت الله غلمانی در تاریخ تشیع، امام جعفر صادق علیه‌السلام نقش بی‌بدیلی در تبیین، تثبیت و گسترش معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام ایفا کرد. یکی از برجسته‌ترین جلوه‌های این تلاش علمی، احیای روایات مربوط به قیام عاشورا و شخصیت نورانی امام حسین علیه‌السلام است. شرایط سیاسی دوران امام صادق علیه‌السلام که مصادف با افول بنی‌امیه و تثبیت بنی‌عباس بود، امکان بیشتری برای نشر معارف فراهم ساخت و امام از این فرصت در جهت احیای نهضت حسینی بهره‌برداری فرمود. امام صادق علیه‌السلام با احادیث متعدد، عمق فاجعه کربلا، مظلومیت سیدالشهدا و جایگاه ویژه آن حضرت در نزد خداوند را تبیین فرمودند. ایشان فرمودند: «الحُسینُ مِصباحُ الهُدى و سَفینَةُ النَّجاة» (بحارالأنوار، ج ۳۶، ص ۲۰۵)، و بدین‌وسیله نهضت عاشورا را الگویی دائمی برای هدایت انسان‌ها معرفی کردند. همچنین ایشان سنت زیارت امام حسین علیه‌السلام را بسیار مورد تأکید قرار دادند تا یاد آن حضرت در دل‌ها زنده بماند. از جمله اقدامات برجسته امام صادق علیه‌السلام در احیای فرهنگ عاشورا، تربیت شاگردانی چون زرارة بن اعین، صفوان جمال، و ابوبصیر بود که روایت‌گر حوادث عاشورا و تفسیرگر اهداف قیام امام حسین علیه‌السلام شدند. این روایات در کنار بیان فضایل، به تشریح تحلیل سیاسی قیام نیز می‌پردازند؛ چنان‌که در روایتی فرمودند: «اِنَّ الحُسَینَ قُتِلَ مَظلوماً کَما قُتِلَ عَلِیٌّ مَظلوماً» (کافی، ج ۱، ص ۴۶۷) و این مظلومیت، بُعد حق‌طلبی و عدالت‌خواهی نهضت عاشورا را روشن‌تر می‌سازد. به‌طور کلی، می‌توان گفت که امام صادق علیه‌السلام با احیای روایات پیرامون امام حسین علیه‌السلام نه‌تنها یاد کربلا را زنده نگه داشت، بلکه آن را به عنوان یک مکتب تربیتی، سیاسی و الهی در دل امت نهادینه ساخت؛ مکتبی که تا امروز الهام‌بخش نهضت‌های مقاومت و آزادی‌خواهی در جهان اسلام است. 📝قدرت الله غلمانی _۴اردیبهشت ۱۴۰۴ نویسندگان_حوزوی_خوزستان ‌ @howzavian_khuzestan
🔹تبلیغ پیامبرگونه یا پروپاگاندای هیتلری؟! 📝محمدرضا بابایی نویسنده و پژوهشگر ▫️انسان فطرتی الهی دارد. ذاتاً با خداوند آشناست و به او میل دارد. با این همه انسان‌های زیادی به‌سمت کفر و انکار حقایق دینی رفته و مرتکب گناه شده‌اند. بنابراین بین فطرت حقیقی و اعتقاد و عمل واقعی انسان‌ها اختلاف و دوگانگی مشاهده می‌شود. با توجه به اینکه در اصل دین کاستی وجود ندارد، باید علت روی‌گردانی مردم از چیزی که خداوند آدمی را برای آن خلق کرده، مشخص شود. 🟥خرید از سایت انتشارات حکمت و بیان 👌ارسال رایگان 📝 فصلنامه حکمت و بیان 📗 @HEKMATVABAYAN_ir 🔻@Hawzah_Panahian 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
بانویی از تبار نور؛ از سرزمینی دور ✍🏻 زهرا کبیری پور حمیده خاتون نه تنها همسر امام و مادر امام، بلکه بانویی بود از جنس دانایی، از طهارت، از بلندیِ بی‌صدا. نام او را حمیده گذاشتند؛ اما او نه فقط در نام، که در تمام قامت خویش، ستایش‌شده بود. ستوده‌ای در زمین، آراسته‌ای برای آسمان. بانو حمیده، زنی نبود که فقط در سایه‌ی عظمت همسر و فرزندش شناخته شود؛ او خود آفتابی بود در افق علم، در آسمان تقوا، در مسیر اراده‌ی الهی. از سرزمین‌های دور آمده بود؛ اما جایگاهش چنان بلند شد که امام معصوم، دستش را گرفت و فرمود: او پاک است، چونان آبی که از آسمان می‌بارد. چونان دختری که بهشت را پیش از تولد در دل دارد. او شاگرد بود؛ اما نه در کنار مردم، که در محضر حجت خدا. او راوی بود؛ نه راوی تاریخ، که راوی نور. او معلم بود؛ نه تنها برای زنان، بلکه برای مردانی که صدای حقیقت را از دهان یک زن فقیه می‌شنیدند. و او وکیل بود؛ نه وکیل اموال، که امین دل‌هایی که برای روشنایی راه به امام پناه آورده بودند. و در تمام این‌ها، هنوز مادر بود. مادری برای خورشید هفتم، مادری برای ما، مادری که هنوز هم درهای خانه‌اش به روی فرزندان منتظر باز است. بانوی نازنینم ای ستایش‌شده زمین و آسمان برای ما نیز بزرگی کن و در سالروز داغ فرزندت، ما را از دعای خویش بی‌نصیب مگذار... @AFKAREHOWZAVI