📌 تبیین «کثرت» در حکمت متعالیه
⏹بخش اول:
🔹 بیراه نیست اگر گفته شود که تاریخ حکمت و فلسفه تاریخ تبیین «کثرت» و «وحدت» و فهم عمیق رابطه میان آنها بوده در جهت انتظام به زندگی بوده است. چرا که در ساختار ذهنی انسان، همواره چگونگی بازگردان امور متکثر به امر واحد یک دغدغه اساسی بوده است و بر همین اساس نظم و تربیت به وجود آمده است. بشر همواره تلاش کرده است تا میان پدیدههای پیرامون خود، نظم و تربیتی بنا کند و به امور معنا، جهت و انتظام ببخشد. بدین جهت، با مطالعه دقیق واقعیتها و کشف روابط آشکار و پنهان میان آنها، «مقولات» را اعتبار کرده است تا براساس آن بهتر بتواند اشیا را تعریف کند و به قضایای کلی و قوانین عمومی دست پیدا کند و از این طریق به «علم»ی برسد که بتواند واقعیتها را توصیف و تبیین و پیشبینی کند.
🔸 همه دورانها، حکیمان و فیلسوفان در تلاش برای بازگرداندن امور متکثر به امر واحد بودند. بخصوص در دوران پیشامدرن که نحوهی زیست آدمی همسو با نظم طبیعت بود و انسان خود را تافتهی جدا بافته از موجودات هستی نمیپنداشت. ادیان در متن عمومی جامعه حضور داشتند و انسانها را متوجه میدأ و معاد میکردند. در چنین زمانهای، که لایههای طبیعت چندان آشکار نشده بود و انسان را به طور کامل به خود مشغول نکرده بود، کشف ربط امور متکثر به امر واحد یک رویهی فلسفی و مذهبی رایج بود و فیلسوفان بدان مینگریستند. برخی وحدت را در مبدأ، برخی در غایت، برخی در مُثُل و برخی در جوهر مییافتند.
🔹 اما در دوران مدرن، موقف تاریخی و معنای زندگی، هویت جدیدی به خود گرفت، در این موقف، امر واحد یا انکار شد و یا از حوزه عمومی به نهانخانهی عواطف و احساسات رانده شد و یا در متن خود امور متکثر، امر واحدی اعتبار شد. توضیح اینکه در دوران جدید، آنچه برای بشر غربی مهم تلقی شد مسئله زندگی و بهرهمندی از منابع طبیعت در چارچوب سیاست و برنامهریزی دقیق بود که تداعیگر معنای «بهشت» در این کره خاکی است. در این جهان معنایی، امر دینی نیز هویتی این جهانی پیدا کرد و نگاهها از توجه به مبدا و معاد به معیشت و سیاست معطوف شد. طبیعت معیشت و سیاست نیز «تکثر» و «تمایز» هست. از این رو، امور متکثر در دستور کار فلاسفه و دانشمندان قرار گرفت و تلاش کردند تا بتوانند تبیینی از این امور ارائه دهند که موجب بیشتر انتظام زندگی، بهرهمندی حداکثری از طبیعت، کنترل بیشتر پدیدهها و سرپرستی قدرتمند اوضاع باشد. ازاینرو، فلسفه غرب، فلسفه معطوف به تکثر و تمایز است.
«وحدت» در این فلسفه، نه یک امر حقیقی و در مبدأ یا مُثُل و یا جوهر اشیاء بلکه در ذهن فاعل شناسا (سوژه) جایگاه دارد و این انسان شناسا است که وحدت را میآفریند و به آموز متکثر در زندگی، معنا، جهت و نظم میدهد.
🔸 اما در حکمت متعالیه به تفسیر متفکران انقلاب اسلامی طرح دیگری برای فهم وحدت و کثرت بیان شده است. مباحث «تشکیک وجود»، «اتحاد علم و عالم و معلوم»، «حرکت جوهری»، «فطرت» و «اعتباریات» از جمله بنیانهای این طرح فلسفی برای فهم حقیقتِ وحدت و کثرت و چگونگی نظام بخشی به زندگی و بیان بنیانهای فکری نظریه «مردمسالاری دینی» است.
🛑 ادامه دارد...
✍️ سید مهدی موسوی
یکشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۳
#حکمت_متعالیه
#مردم_سالاری_دینی
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian_lorestan
✅واقعیت را جایگزین توهم کنید!
❌آینده شما به سیارات وابسته است؟ 🤔🪐
▪️طالعبینی و پیشگویی وعدههایی جذاب اما توخالی ارائه میدهند. این باورها نه تنها از پشتوانه علمی برخوردار نیستند، بلکه میتوانند شما را از مسیر تفکر منطقی منحرف کرده و منجر به تصمیمگیریهای اشتباه شوند.
چنین جریانهایی با استفاده از روشهای تبلیغاتی خاص، پس از جلب اعتماد در حوزههای گوناگون، از جمله #معنویات و #اعتقادات، اظهارنظر کرده و افراد ناآگاه را به انحراف میکشانند .
#آسترولوژی
#علم_زمان
✍🏻محمدجواد نصیری
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan
⚠️ظالم و مظلوم یکی نیستند
📌اینکه ما در اتفاقات مختلف، واکنشهای درست و دقیقی داشته باشیم کار آسانی نیست. به عنوان مثال این چند روز آدمهایی را دیدم که پروفایلشان را برای آتشسوزی آمریکا تغییر دادند و توئیتهایی را زدند با این مضمون که ما، هم ناراحت غزه هستیم و هم آمریکا؛ چون دین ما انسانیت است!
📌مشکل دقیقا همینجاست. این افراد ذهنشان استعمارزده است که اگر نبود تفاوت میان نسلکشی در غزه و بلایای طبیعی در آمریکا را فهم میکردند.
📌اینکه دین ما انسانیت است و برای جانِ همهی آدمهای جهان، ارزش قائلیم نباید بهانهای شود که ظالم و مظلوم را بهیک شکل دوست بداریم و از هردو دفاع کنیم. این یک بام و دو هوا بودن، حاصلِ دفاعِ از انسانیت نیست؛ بلکه محصولِ ذهنِ در بند و استعمارزدهی صاحبانش است.
✍️استاد#زهرا_ابراهیمی
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
.
ارزشش را دارد...
✍️نجمهصالحی
گاهی ارزشش را دارد، به جای خواندن صدها جلد کتاب، یک کتاب خوب را عمیق و دقیق بخوانیم.
مشکل امروز ما نداشتن ایده، موضوع و حتی اطلاعات مرتبط نیست. اتفاقا مشکل امروز ما فراوانی همین اطلاعات است؛
اطلاعاتی که بیشتر از اینکه به ما چیزی یاد بدهد، گاهی ما را سردرگم میکند. انبوه اطلاعات بدون شاخص انتخاب و بدون فیلتر!
گاهی ارزشش را دارد، توقفی داشته باشیم. ورودیهای مغز را بررسی کنیم. شاید بهترین راهکار، محدود کردن اطلاعات و جلوگیری از ورود هر فکری باشد.
#کتاب_خوب
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#اللهم_بارک_لمولانا_صاحب_الزمان
@zemzemh60
📚@dostaneketab | دوستان کتاب
🔺ادبیات و تاریخ
دکتر طاووسی در چهارمین نشست از سلسله نشستهای دورهی تاریخی:
چطور موضوع مناسب برای رمان انتخاب کنیم؟
موضوع باید از دل محقق بجوشد چه در پژوهش چه در داستان؛ چون به احساس و خیال او هم نیاز دارد. پس با این حساب آیا کار سفارشی نباید انجام داد؟
از آنجا که نویسنده میتواند از موضوع کلان بیرون بیاید و در نهایت آن جزئی را که میخواهد انتخاب کند هیچ اشکالی ندارد.
در برخی از موارد مجموع اطلاعات ما از برخی اشخاص به اندازه یک کف دست است بقیه همه جعل است.
رمان تاریخی هم فرصت و هم تهدید
فرصت است چون مورخین بخش مهمی از کار را آماده کردهاند در حالی که در رمان غیر تاریخی صد در صد کار با نویسنده است. متون تاریخی هم دراماتیک هستند.
مثلا در سیره ابن هشام جزئیات را هم گاه میگوید مانند رنگ لباس اندازه ریش اینها همه فرصت است
تهدید است.
چون آدم تاریخی در دست نویسنده نیست و هر چیزی را نمیتواند به او نسبت بدهد. اگر قدسی باشد حساسیتها بیشتر میشود.
#رمان
#داستان
#ادبیات_تاریخی
#دانشگاه_باقرالعلوم
🔗 انجمن_علمی_ادبیاتتاریخی_ساهور
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔻نقدی بر سخنان حجتالاسلام ملانوری در مصاحبه با صدای حوزه
✏️علی حیدری
🔹آنچه حجتالاسلام ملانوری درباره رضایت از تبلیغ بیان کردهاند، بیشتر به تعریف سنتی و حداقلی تبلیغ در حوزه علمیه مربوط میشود. در نظر ایشان، تبلیغ به معنای صرف انتقال مفاهیم دینی است و هر فردی که چنین اقدامی انجام دهد، موفق در عرصه تبلیغ محسوب میشود.
🔹اما تبلیغ موردنظر رهبر انقلاب و دلسوزان عرصه تبلیغ، فراتر از انتقال صرف مفاهیم دینی است. وقتی از ضرورت تحول در تبلیغ و نگرانیهای رهبر انقلاب صحبت میشود، این نگرانیها بیشتر ناظر به ضعف در محتوای تبلیغ است، محتوایی که در حوزههای علمیه مغفول مانده است. اشتباه رایج در حوزه این است که تبلیغ با تعلیم و تدریس یکی انگاشته میشود. چنین دیدگاهی موجب شده است که تحلیلهای ارائهشده درباره مبلغان، دچار خطای جدی و محاسباتی شود.
تفاوت تبلیغ و تعلیم
🔹تعلیم بیشتر بر انتقال دانش متمرکز است، اما تبلیغ نیازمند بررسی دقیق مخاطب، زمانشناسی و محتوای متناسب با شرایط و نیازهای روز است. تبلیغ به معنای واقعی خود، فرایندی پویا و چندوجهی است که باید با دقت طراحی و اجرا شود.
🔹یکی از مشکلات اساسی در حوزه این است که تبلیغ را بهعنوان فرآیندی محتوامحور و روشمند نمیشناسد. در چنین فضایی، طلبهای که تنها علوم مربوط به فقه و احکام را در سطح دو یا سه حوزه خوانده است، برای امر تبلیغ کافی تلقی میشود. این در حالی است که تبلیغ نیازمند دانشی فراتر از فقه و احکام است؛ دانشی که شامل علوم اجتماعی، روانشناسی، ارتباطات و زمانشناسی میشود. متأسفانه این نیازها در حوزه و بهویژه در معاونت تبلیغ حوزه به کلی نادیده گرفته شده است.
تحدید دین به فقه و احکام
🔹وظیفه مبلغ، تبلیغ دین اسلام به معنای جامع آن است. اما حوزه علمیه، با تعریف حداقلی از اسلام، دین را به فقه و احکام تقلیل داده و تصور میکند که اگر مبلغی در سطح دو یا سه حوزه تحصیل کرده باشد، برای تبلیغ کفایت میکند. این نگاه محدود، مانع دستیابی به تبلیغی جامع و اثرگذار شده است.
آینده تبلیغ در حوزه
🔹امیدواریم روزی برسد که تبلیغ در حوزه به جایگاه اصلی خود بازگردد؛ روزی که زمانشناسی و دانشهای مرتبط با تبلیغ در حوزه بهطور جامع و متناسب با نیازهای مخاطبان مورد توجه قرار گیرد. این هدف زمانی محقق خواهد شد که تعریف و معنای تبلیغ به درستی شناخته شود و بر اساس آن، ساختار و محتوای آموزشی حوزه متحول گردد.
✍️نویسندگانحوزویچهارمحالو بختیاری
با ما همراه باشید.
@howzavian_chaharmahalbakhtiari
📢 فراخوان نخستین جشنواره ملی کنشگری دینی در رسانههای نوین
✨ بخشها: ارائه برنامهها، گزارش فعالیتها، منتوری، نمایشگاه و اعطای نشان برتر.
🎁 جوایز:
- 500 میلیون تومان جوایز نقدی
- نشان ملی و جایزه 100 میلیون تومانی به برند برتر.
- خدمات حمایتی و نمایشگاهی
⏳ مهلت ثبتنام: تا 15 بهمن
1403
🌐 ثبتنام و اطلاعات بیشتر:
novin.eshragh.ir
#نویسندگان_حوزوی_خوزستان
@howzavian_khuzestan
🎞 "آقای قاضی" و لبخند رضایت مردمی
✍️سید محمدمهدی موسوی
◻️ این که مجموعه نمایشی "آقای قاضی" در فصل جدید خود موفق شده در بستر فضای مجازی بیش از ۵۰۰ میلیون بازدیدکننده داشته باشد و به این ترتیب، رکورد ۱۰ ساله میزان مخاطب در آثار نمایشی رسانه ملی را بشکند. این مسأله البته بار دیگر این نکته را متذکر می شود که اگر یک اثر نمایشی در ابعاد مرتبط با فرم و محتوا، کار قابل قبول و جذابی از آب درآید، مورد پسند مخاطب عام و خاص قرار می گیرد.
"آقای قاضی" بیش از هر چیز بر وجه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مخاطب تمرکز و در عین حال بهخوبی توانسته مروج رویکرد عدالتگسترانه و مشی متعالی برآمده از گفتمان ناب انقلاب اسلامی در ساحت اجتماع باشد.
در شرایط کنونی به شدت نیازمند روایتی صحیح از خدمات جامعه قضایی و سختیها و پیچیدگیهای رسیدگی به حجم انبوهی از دعاوی حقوقی هستیم و این مهم البته نباید به شکل شعاری و کلیشه ای انجام شود بلکه می بایست با رعایت ظرائف خاص به شکل هنری صورت بگیرد.
📎 متن کامل یادداشت در خبرگزاری حوزه
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔻از زندان تا آزادی روح!(۱)
♦️ابراهیم انجم شعاع، سال ۶۰ از دل روستای کوچک رباط در کرمان پا به دنیا گذاشت و در خانوادهای ۱۳ نفره با مشکلات مالی و بیماری پدر رشد کرد.
پدر او کشاورز و مادرش خانهدار بود. آنها با وجود تحصیلات پایین،به فرزندان خود توصیه میکردند که به درس و علم اهمیت بدهند.
♦️چیزی که او را از دیگران متمایز میکرد، عشقش به قرآن و مسجد بود. او از همان بچگی مکبر و اذانگو مسجد بود و این ارتباط نزدیک با روحانی مسجد، تأثیر عمیقی بر انتخاب مسیر زندگیاش گذاشت.
آموزههای مسجد در جان و دل ابراهیم نشسته بود و او را به سمت طلبگی سوق داد.
♦️درابتدا پدرش با طلبه شدن او مخالفت کرد، اما با وساطت روحانی مسجد، بالاخره راضی شد. در سال ۷۴، ابراهیم به حوزه علمیه محمودیه کرمان رفت.او نه تنها دروس حوزه را با موفقیت گذراند، بلکه به تبلیغ و سخنرانی نیز پرداخت و به عنوان یک مبلغ رسمی شناخته شد. وی سپس برای ادامه تحصیل به حوزه معصومیه کرمان رفت و بعد از آن به قم عزیمت کرد.
🆔 @yekiazma_tv
#نویسندگان_حوزوی_کرمان
@HOWZAVIAN_kerman