#طرح_سوژه
🔸ربات انساننما و نگاهی نو به چالشهای پیشرو
✍️ حسین علی بینا
پیشرفتهای بشر در دههای اخیر باعث شده است که سیستم های هوشمند ظهورکنند و با ظهور سیستمهای هوشمند تا بسیاری از مشکلات را حل کند حال میخواهد این مشکلات کوچک باشند یا بزرگ، پس از چندی با حل مشکلات کم کم به سراغ دیگر مشکلات اساسیتر رفتند و پس از چندی موجب شد تا اشیائی ساخته شود که از نظر حرکات شبیه به انسان است و از نظر هوش و استعداد فکر کردن و عملیاتی کردن خواستههایش چه از پیش تعیین شده باشد یا اینکه از پیش تعیین نشده باشد در مواردی هم میتوان این ادعا را کرد که حتی از انسان هم فراتر برود این اشیای الکترونیکی را ربات نامیدند و پس از چندی به خاطر اینکه ظاهری بهتر پیدا کند شبیه به انسان ساختند و ربات انساننما نامیدنش.
حال جا دارد گریزی ریز به یک مسئلهای مهم داشته باشیم؛ وجود قانون در هر عرصهای باعث میشود که نظم و انظباط در آن مورد به وجود بیاید و وجود این نظم و انظباط موجب میشود تا از هرج و مرج جلوگیری شود پس به همین خاطر باید انچه که در آینده در رابطه با ربات انساننما میتواند امکان داشته باشد بپردازیم و از همین الان به چاره اندیشی در رابطه با آن بپردازیم نه اینکه مانند برخی از مسائل فراگیر شود و پس از آن احساس نیاز بکنیم و به خاطر وسعت آن و عدم وجود پژوهشهای استاندارد نتوانیم با آن چالش مقابله کنیم.
در نتیجه با توجه به پرداختن به دو عرصه که در عرصه ابتدائی ربات انساننما و پس از آن به مشکلات عدم پیش بینی پژوهشگران به چالشهای آینده میتوانیم به این نتیجه برسیم که باید در رابطه با آینده به ویژه در چالش ربات انساننما به انجام پژوهشهای مختلف بپردازیم تا بتوانیم در آینده با این دسته از چالشها مقابله کنیم.
#مدرنیته
#پست_مدرن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
۳۰ ویژگی افرادی که کتاب نمیخوانند
1- مستعد پذیرش شایعات هستند؛
2- حرف های تکراری می زنند؛
3- دایره ی واژگان آنها بسیار محدود است؛
4- خود را نمیشناسند؛
5- با هیجان و احساس زندگی میکنند؛
6- بخش استدلالی ذهن آنها تقریباً تعطیل است؛
7- استعداد پوپولیست شدن را پیدا میکنند؛
8- قوای عقلی آنها پرورش نیافته است؛
9- بر آنچه میگویند خیلی کنترل ندارند؛
10- گوش کردن به دیگران را نمی آموزند؛
11- غلظت یادگیری آنها به شدت کاهش مییابد؛
12- اهمیت متفاوت بودن انسانها را کشف نمیکنند؛
13- مغز، حالت سولفاته پیدا میکند؛
14- خیلی راحت تحت تأثیر تبلیغات قرار میگیرند؛
15- فرصت فکر کردن در زندگی را از دست میدهند؛
16- با واژه «انتقاد» بیگانه اند؛
17- زمینه های تداوم اقتدارگرایی را فراهم میآورند؛
18- حرفهای نسنجیده زیاد میزنند؛
19- منافع خود را به خوبی تشخیص نمیدهند؛
20- با واژه «مشورت» ناآشنا هستند؛
21- حکومتها را خوشحال میکنند؛
22- باعث میشوند که نظام حزبی در یک کشور شکل نگیرد؛
23- زود عصبانی میشوند؛
24- از حقوق شهروندی خود و دیگران ناآگاه هستند؛
25- برای رشد فکری و شخصیتی، احساس نیاز نمیکنند؛
26- در همه زمینه ها، اظهار نظر میکنند؛
27- راحت بر دیگران القاب میگذارند؛
28- تفاوت بین توهم و غیرتوهم را نمی دانند؛
29- تعریفشان در خصوص زندگی، از غرایز انسانی فراتر نمیرود؛
30- نمیدانند جهل چیست.
🔗 پاورقی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 الزام قانونی حجاب
✍️ نصیراله حسنلو، پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام
🔹جامعه ایرانی در نسبت با قانون، جامعه ای چند پاره است:
🔻گروهی ولو اندک شیفته مظاهر زندگی غیرانسانی غربند که جهانشان با کسب درآمد و پول، لذت و شهوت نظم پیدا می کند. اینان نه برای شریعت و احکام شرعی جایگاهی قائلند و نه برای قانون بما هو قانون. الزام شرعی و الزام قانونی حجاب در جامعه ایرانی برای این گروه تقریبا بی فایده است و اطاعت پذیری اینان از شرع و قانون تقریباً صفر است.
🔻گروهی عرف محور هستند. برای این گروه نیز احکام شرعی و قانون بما هو قانون جایگاهی ندارد، ولی چون نظم جاری زیست ایرانی را پذیرفته اند، بر اساس عرف غالب جامعه ایران زندگی می کنند. این گروه هرچند به الزام شرعی و الزام قانونی حجاب فی نفسه دلبستگی ندارند، ولی به منظور قوام و دوام یافتن زندگی اجتماعی خویش به فرهنگ عمومی جامعه احترام قائل می شوند و به رعایت قانون حجاب تن می دهند.
🔻گروهی که خود را مدرن می نامند به قانون بما هو قانون گردن می نهند و قانون برایشان به دلیل تعلق فکری و اجتماعی به نظم ماشینی زندگی در جهان غرب، نقش مهمی در زندگی دارد و فصل الخطاب زندگی اجتماعی به شمار می رود. این گروه به رغم عدم تعلق خاطر به حکم شریعت اسلامی، به عقلانیت قانون رسیده اند و خود را به رعایت قانون حجاب عادت می دهند.
🔻گروهی نیز، دلبستگی به نظم مبتنی بر شریعت دارند و به دلیل ترس تاریخی از قانون، همواره مرز بین الزام شرعی و الزام قانونی را حفظ می کنند تا جایی که در مرکزیت قانون گرایی ایشان، فقه و شریعت اسلامی قرار دارد. قانون حجاب برای این گروه به دلیل انطباق کامل با اراده شارع حکیم، مقدس است و عدم اطاعت از این قانون گویا برایشان حکم کفر و شرک دارد.
🔶بر اساس آنچه گفته شد، چالش جدی حکومت اسلامی در مسئله حجاب با گروه اول و دوم است که البته در شرایطی ممکن است گروه های بعدی نیز وارد چالش حجاب شوند چنانکه نشانه هایی از آن در روزهای اخیر مشاهد شد. اما وظیفه حکومت در این شرایط چیست؟
🔻ایجاد درک عمومی نسبت به ماهیت قانون در حکومت اسلامی: حتی اگر الزام شرعی حجاب مورد خدشه قرار بگیرد، چنانکه در روزهای اخیر برخی مدعیان فقه و فقاهت چنین اظهاراتی داشتند، الزام بر نوع خاصی از پوشش در جامعه، به منظور حفظ حقوق اجتماعی و رعایت مصلحت عمومی از جمله حقوق حاکم اسلامی است.
🔻اجرای دقیق قانون: وضع قانون ،بدون حراست از آن از طریق تسامح در اجرا یا کج سلیقگی در اجرا، یکی از عوامل قانون گریزی شهروندان است. تبدیل قانون گریزی به شیوه مرسوم مواجهه مردم با قوانین و عادی سازی مقاومت در برابر قانون، از یک سو موجب ایجاد شکاف و گسل میان شهروندان و حاکمیت می شود و از سوی دیگر،گروه عرف محور را با گروه نخست در قانون گریزی همراه و همسو می کند و به نقض قانون حجاب در مسئله حاضر و ترویج بی حجابی در جامعه دامن می زند. در مقابل، اجرای درست قانون، عزم گروه سوم را به رعایت قانون حجاب، جدی تر و برای گروه دوم سهل تر و برای گروه نخست اجتنابناپذیرتر میکند.
🔻استفاده همزمان از ظرفیت ابزارهای غیرقانونی (ابزارهای اقناعی): با وجود اهتمام حکومت به اجرای قانون که در بندهای پیشین گفته شد، در جامعه ایرانی با وجود تنوع فرهنگی، قانون، بهترین محور نظم بخشی اجتماعی نیست؛ زیرا قانون بما هو قانون صرفنظر از عوامل فرهنگی تاثیرگذار، در تاریخ این مرزوبوم جایگاه اجتماعی و تاریخی قابل قبولی نداشته است. بنابراین اثربخشی اجتماعی قانون حجاب باید با ابزارهای اقناعی دیگر همراه شود. ایجاد رابطه عاطفی میان حاکمیت و مردم، ارائه راه حلهای ایجابی برای مبارزه با بی حجابی، معرفی الگوهای موفق زنان محجبه در عرصه های علمی، هنری، سیاسی، اقتصادی و ...، تضعیف سلطه فرهنگی سلبریتی های مروج فرهنگ ضد دینی از جمله ابزارهای اقناعی برای اثربخشی قانون حجاب است.
#حجاب
#حجاب_قانونی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻عاقبت شوم حرامخواری، درسی از مکتب عاشورا
✍ بابک شکورزاده
يکی از درسها و عبرتهای عاشورا، فرجام حرامخواری و تأثير سوء آن در عاقبت انسان است. امام حسين علیهالسلام در روز عاشورا بارها با سپاهيان عمر سعد احتجاج کرد و آنها را موعظه نمود؛ ولی گوش شنوايی نبود که حضرت را اجابت کند. امام علیهالسلام صراحتاً به سپاهيان عمر سعد که سخن حضرت را نمیشنيدند فرمود: شکمهای شما از حرام پر شده و به قلبهای شما مهر زده شده است. اين مطلب نشان میدهد که مال حرام مانع شنيدن موعظه حضرت و تأثيرپذيری از آن شده بود.
اهمیت کسب حلال
حقیقتا اگر انسان به این نکته بیندیشد، پی میبرد که مال حرام چه اثر فاجعهآمیزی در زندگی انسان میگذارد که موعظه فرزند رسول خدا، امام معصوم و حجت الهی را برنمیتابد و به هیچ عنوان تاثیر نمیپذیرد! و اساسا پذیرش حق در کالبد حرام برای او سخت و ناشدنی میگردد!
از اینجا میفهمیم که چرا تا این اندازه بر کسب حلال توصیه شده و جزء پایههای بندگی به حساب میآید.
در حدیث قدسی وارد شده که خداوند به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: یا احمد! عبادت ده قسم است که نُه قسم آن در طلب حلال است. پس وقتی که خوراک و نوشیدنی تو پاک شد در پناه من خواهی بود.(سفینهًْالبحار/ج2/ ص 320)
در روایت دیگری آمده است که عبادت هفتاد جزء است و بهترین آن تحصیل روزی حلال است.(معانیالاخبار/ص 367)
درحدیثی از نبیاکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که عبادت با مال حرام مانند ساختن بنا بر روی شن است.(عدهًْالداعی/ ص153)
شاید وجه اهمیت روزی حلال در عبادت این باشد که خیلی از امور عبادی به پاکی رزق بر میگردد؛ مثلا اگر با مال حرام لباسی تهیه شود و با آن لباس نماز خوانده شود نماز باطل است. خوردن مال حرام، حال معنوی را از انسان میگیرد و انسان را نسبت به عبادت به سستی و چه بسا ترک عبادت میکشاند. پرداخت خمس و زکات باید از مال حلال باشد. اگر کسی کسب حرام داشته باشد و احیانا بخواهد زکات و خمس بدهد طبیعتا مقبول درگاه الهی نیست.
اینها نمونهای از مواردی است که اهمیت حلال بودن مال را میرساند که تا چه اندازه رابطه مستقیم با سایر عبادات دارد؛ بنابراین بیجهت نیست که فرمودهاند: عبادت ده جزء است و نه جزء آن در طلب حلال است.
سختی کسب حلال
امام صادق علیهالسلام به غلام خود که مصادف نام داشت هزار دینار داد و برای تجارت به شهری فرستاد. مصادف اجناسی خرید و با عدهای از تجار راهی سفر شدند. نزدیک شهر که رسیدند به قافلهای برخورد کردند که از شهر خارج شده بودند و متوجه شدند اجناسی که به همراه دارند مورد احتیاج مردم آنجا است.
کاروانیان با یکدیگر همقسم شدند و پیمان بستند که هر دینار را به یک دینار سود بدهند. پس از فروش پول خود را برداشته و به طرف مدینه رفتند. مصادف خدمت امام آمد و دو کیسه زر داشت، هر کدام هزار دینار. عرض کرد فدایت شوم این کیسه اصل سرمایه است و این کیسه سود آن است.
امام فرمود: این سود زیاد است؛ شما مگر در آن جنس چه کردید؟
جریان را شرح داد که چگونه قسم خوردند. حضرت فرمود: سبحانالله همقسم میشوید که در مقابل هر دینار یک دینار سود بگیرید از مسلمانان. حضرت کیسه هزار دینار را برداشت و فرمود من احتیاج به چنین سودی ندارم. سپس فرمود: مصادف! پیکار با شمشیر سادهتر از بدست آوردن نان حلال است!(کافی/ ج5/ ص162)
این حدیث گویای این است که تا چه اندازه انسان در معرض کسب حرام قرار دارد و به راحتی میتواند از مسیر حلال خارج شود. کم نیست معاملاتی که بعضا آلوده به ربا و رشوه میشوند و مال حرام را نصیب عامل آن میکند.
نکته دیگری که میتوان از این حدیث شریف برداشت کرد این است، اینکه درعرف جا افتاده با افزایش تقاضا، قیمت افزایش پیدا میکند، تفکر کاملا نادرستی است و در تعارض کامل با شرع مقدس است. اگر از نظر انسانی هم به آن نگاه کنیم عملا نوعی بیانصافی و ظلم و سوءاستفاده از احتیاج مردم است.
طلب حلال، نوعی جهاد است
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: هر کس از راه حلال برای معاش خانوادهاش تلاش کند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد کند.(من لایحضرهالفقیه/ ج3/ ص168)
امام صادق علیهالسلام فرمود: اگر مومن در سختی و عسرت باشد و تلاش کند تا قوت خود و قوت اهل و عیال خود را تامین کند و دست به مشاغل حرام نزند، مانند مجاهد راه خدا پاداش دارد.(کافی/ ج5/ ص88)
اثر مال حرام در نسل
در حدیث آمده است که «کسب الحرام یبین فیالذریه؛ کسب حرام در نسل خودش را نشان میدهد.»(کافی/ ج5/ ص125)
یکی از عوامل ناصالح شدن نسل انسان، مال حرامی است که اینگونه تاثیر خودش را میگذارد!
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⚫️ روضه و تعزیه، تبلور رسانه ای عاشورا
✍️ ابراهیم شریفی، استاد حوزه، پژوهشگر اخلاق و رسانه
🌀 دیباچه؛ حضرت امام روح الله فرمودند: محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است؛ بخشی از این ماندگاری مرهون برخی از سنت و آئین هایی است که از عاشورا تا به امروز در ملل مختلف به سبکهایی متفاوت ظهور داشته است از همین روست که شاهدیم بعد از انقلاب که برخی از نواندیشان، صحبت از روش های جدید مراسمات محرم را می دادندحضرت امام می فرماید: عزاداری ها به همان سبک سنتی برگزار گردد. بزرگترین دلیل این اهتمام را در خود این آئین ها و ضریب نفوذ رسانه ای آنها در ایجاد شور و حماسه از یک سو و نیز بصیرت آفرینی و شعور افزایی از سویی دیگر دانست.
🔵 و اما تعزیه؛ تعزيه را چنین توصیف می کنند؛ گونه اي از ادبيات دراماتيک ايراني است که مي توان آن را با نمايشهاي مصيبت آميز غربي مقايسه کرد. نکته قابل تامل در مورد تعزيه این است که تعزیه تنها نمايش بومي جهان اسلام است. اين سنت نمايشي، عميقا در شعاير ديني ريشه دارد، آميزه اي از باورهاي اسلامي شيعه و سنن ايراني است.
🔰روضه و ما ادراک روضه؛ روضه و روضه خوانى به معناى ذکر مصیبت سید الشهدا (ع) است که امامان بر آن تاکید داشته و آن را یکى از عوامل زنده نگه داشتن نهضت حسینى و پیوند روحى و عاطفى شیعه با اولیاء دین دانسته اند. روضه خوانی، شکلی از موسیقی مذهبی است که با وفاداری به دستاوردهای موسیقی دستگاهی ایران و با توجه به مضامین عاشورایی شکل گرفت. وظیفه روضه خوان تنها این نبود که مخاطبان را محزون و گریان کند بلکه روضه خوان سعی می کرد با بیان پندهای واقعه عاشورا، راه سعادت در زندگی را به عزاداران بشناساند
✳️ نقطه عطف؛ آنچه در این دو عنصر اساسی رسانه ای، مشترک است بهره مندی از صنعت #تداعی در آنهاست. تداعی از تکنیک هایی است که در دانش بلاغت از آن سخن به میان می آید، دانشی که به ما می گوید که چگونه معنا شکل می گیرد و ما چگونه باید معنا سازی کنیم و مردم چطور به سمت یک معنا جذب می شوند و این در واقع نقطه پیوند رسانه و مهارت های تبلیغی با علم بلاغت است که تبلور این پیوند را در تعزیه و روضه می بینیم.
💠 توصیه تبلیغی؛ این دو ابزار رسانه ای مهم یعنی روضه و تعزیه به شدت برای تبلیغ معارف دینی و معارف عاشورایی ضروری است لذا مبلغین عزیز و سازمان ها, نهادها و تشکل های تبلیغ محور باید بیش از پیش بر این مساله تمرکز کرده و به دنبال آموزش ، نشر و بروزرسانی محتوایی و دیالوگی این رسانه ها باشند.
#امام_حسین_علیه_السلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔻کشته سکوت
یزید بیش از آنکه دلخوش به تیغ عمر سعد باشد؛
پشتش به سکوت سلیمان صرد خزاعیها گرم بود!
✍️محمدجواد محمودی
#امام_حسین_علیه_السلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔺شهادت قلم
✍️سید عبدالله هاشمی
❇️ ازشهید نوشتن، کاری است بزرگ اما بزرگتر ازآن شهادت قلم است. قلم گاهی ازشهید مینویسد اما خود را میبیند و خود را می نویسد.
تمام مقدرات نیکوی یک جامعه، زمانی رقم میخورد، که صاحبان فکر و قلم اهل شهادت باشند. همچون شهید خود نگاری نکنند بلکه فدا شدن خود را برصفحه روزگارنقش زنند.اندیشه ای که بردل صفحه ای نقش میزند،فریاد انانیت سرندهد واهل معنی را به خود مشغول نسازد؛ بلکه فنای خود وتجلی حق بودن را سردهد.اگر قلمی اهل شهود نباشد چه بنویسد جزتاریکی های درون خویش واگر اهل شهود باشد،جز نور چه بنویسد!
❇️ اینجا جنس مرکب با خون شهید یکی خواهد شد و اینجا گاهی مرکب برخون برتری دارد. اگر گفته اند مداد علماء ازخون شهید بالاتراست، قلمی است که حق نگاری میکند نه خود نگاری
❇️ آن مرکبی درسنجه انصاف، برخون شهید برتری دارد که خود نویس نباشد.
سیروسلوک قلم درهمین است که قبله قلم را به سوی معبود متوجه کنیم «فول وجهک شطرالمسجدالحرام»
❇️ اگر قلمی حق را بنویسد وجزحق در درون خود مطلوبی نداشته باشد ،این قلم شهید است وبدون شک مرکب او همچون خون شهید است ،هرچند قرمز نباشد.
❇️ آوینی نیزنگاشته های خود را اگر سوزاند، چون خود نگاری بوده است.او خود را سوزاند تا قلمش به مقام شهادت برسد. همین او را سید شهیدان اهل قلم ساخت و همین راز ماندگاری او و صدا و قلمش شده است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#توئیت_خوانی
📌عناد گزینشی
کاربر فعال فضای مجازی نوشت: در طول یک هفته ۱٠٠٠ نفر در پرتغال و ۵٠٠ نفر در اسپانیا بر اثر سوء مدیریت و نبود وسایل خنک کننده کشته شدند؛ ولی هیچ رسانهی معاندی ندارند که اروپاییها را تشویق کند کشورشان را سیاه رنگ کرده و نفرین شده بخوانند.
📌برائت از مؤمنین!
کاربر دیگری با انتشار عکسی از دیدار بایدن و ملک سلمان نوشت: من یک مسلمانم و خادم الحرمین هستم؛ ولی درست در ایام حج، به جای انجام مراسم برائت از مشرکین، از رئیس شیطان بزرگ میزبانی میکنم و برای فشار بیشتر به ایران اسلامی و گسترش روابط با حکومت کودککش اسرائیل با او پیمان میبندم!
📌این دیگه حرف خودشونه
یک فعال رسانه ای در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: مجله آمریکایی "تایم" میگه نتایج یک مطالعه بر روی جوانان نشان داده که اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی از لحاظ تاثیرات منفی بر روی سلامت روان جوانان هست و کاربران این شبکه اجتماعی ۶۳٪ بیشتر از دیگران احساس بدبختی میکنند!
📌اگر میخواهید دروغ بگویید حداقل باهوشتر باشید
یک فعال رسانه ای در توئیتر نوشت: حتی اگر میخواهید دروغ بگید حداقل باهوشتر باشید روزنامه ابتکار عکس سیل ۲۰۰۹ جده را که یک بار سال ۹۸ برای سیل شیراز، جعلی چاپ شده بود، دوباره بهعنوان عکس سیل استهبان زده.
روزنامهنگار و عکاس بدردبخور ندارید، حداقل یه سرچر گوگل درست و حسابی داشته باشید.
📌زاکانی و فرماندهان ارتش، تلاش ویژهای را آغاز کردهاند
مهدی جهان تیغی فعال رسانهای در توئیتی نوشت: زاکانی و فرماندهان ارتش، تلاش ویژهای را آغاز کردهاند تا دهها هکتار از مساحت برخی پادگانهای بزرگ نظامی پایتخت تبدیل به فضای سبز شهری و گردشگری شود. وقتی مدیران مردمی باشند، با بهرهبری از همین ظرفیتهای موجود نیز تهران جای بهتر برای زندگی خواهد شد.
📌هدررفت ۱۵ هزار میلیارد بودجه برای احیای دریاچه ارومیه
کاربر دیگری نوشت: تو دولت قبل ۱۵ هزار میلیارد برا احیا دریاچه ارومیه پول گرفتن حیف و میل کردن ...
اگه با همین پول آب معدنی میخریدن و میریختن تو دریاچه مشکل حل بود.
📌بلاگرهای بی مالیات
حسن صادقی نژاد نوشت: بلاگرهای اینستاگرامی بطور متوسط ماهی ۵۰۰ میلیون درآمد دارند و به لطف نبود قانون در زمینه کسب و کارهای فضای مجازی یک ریال هم مالیات نمیدهند.
📌شاه ایران کمتر از یک دلقک
سعید باقری هم در صفحه توئیتر خود نوشت: رئیس جمهور اوکراین یه دلقک هست ولی تونسته ۵ ماه در برابر روسیه مقاومت کند.
ما هم یه شاهی داشتیم که بهش می گفتن پدرِ ایرانِ نوین ولی ۱ ساعت نتونست در مقابل متفقین مقاومت کنه و فرار کرد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
17.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
📌تبیین واقعی
از سرمایه های خودمان غافل نمیشویم، حاج قاسم میگفت همه ملت امام حسینیم، این مستند به زیبایی نشان داد که چه بزرگ و کوچک ، چه بانو و آقا، همه زیر یک خیمه تنفس میکنیم، میخندیم، گریه میکنیم و کنار هم هستیم...
و به همه نقصهای کوچک و بزرگمان داریم خودمان را می سازیم.
#مدافع_حرم
#دختر_شهید
#حضرت_رقیه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 بهانه را کنار بزن
✍️ محمدجواد محمودی
اول به خودم گفتم این همه آدم دارد میجنگد،
تو که کاری نمیکنی و فقط در یک گوشه ایستادهای!
اینکه گناهی ندارد...
امّا وجدانم قانع نشد،
دوباره به خود گفتم تو باعث شدی کار به اینجا کشیده شود،
و قطعا جهنمی شدی.
آب که از سر گذشت، چه یک وجب، چه صد وجب!
باز وجدانم قانع نشد،
بعد گفتم بگذار امروز تمام شود،
فردا حتما توبه میکنم و خدا هم بخشنده است،
اصلا خدا انقدر سختگیر نیست که بخواهد این همه آدم را جهنم ببرد!
باز وجدانم ول کن نبود،
بعد گفتم با این کاری که تو کردی،
چطور رویت میشود جلو بروی؟!
او تو را نمیپذیرد...
وجدانم گفت، او حسین است؛ برو...
.
بند پوتینها را باز کردم!
اگر میخواهی به «قافله عشق» برسی؛
باید بهانهها را کنار بزنی!
💬حرّ بن یزید ریاحی
#امام_حسین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN