eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.6هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
632 ویدیو
209 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐لینک‌های مهم زندگی با آیه‌ها لینک‌های ضروری برای دسترسی به سایت اصلی، محصولات، اطلس، دوره‌ها و دستیار هوشمند تولید محتوا را در اینجا ببینید: 🔹سایت اصلی زندگی با آیه‌ها https://zendegibaayeha.ir/ 🔹سایت محصولات زندگی با آیه‌ها https://mzbah.com/ 🔹سایت اطلس محافل و جلسات قرآن https://zendegibaayeha.ir/atlas/ 🔹صفحه ثبت محفل جدید (محفل‌ساز شو) https://zendegibaayeha.ir/atlas/a/panel/?post 🔹سایت دوره‌های زندگی با آیه‌ها (مدرسه شمع) https://lms.shabaketabligh.ir/pages/zendegi-ba-ayeha 🔹سایت سفیران آیه‌ها (دستیار هوشمند تولید محتوا) https://safiranayeha.ir/ 🔹صفحه آپارات زندگی با آیه‌ها https://www.aparat.com/mzbah.com 🔹کانال سفیران آیه‌ها @safiranayeha
فلسفه و حکمت‌های روزه در ماه مبارک رمضان ✍️ موسی آقایاری غرشی علیه غفلت، کوبشی بر طاغوت نفس، فریادی در میدان نبرد حق و باطل ماه رمضان، میدان آزمونی است که خداوند متعال برای پرورش انسان‌های مقاوم، مبارز و آگاه در برابر طاغوت درونی و بیرونی قرار داده است. روزه‌داری تنها امساک از خوردن و آشامیدن نیست، بلکه تمرین یک سبک زندگی الهی، انقلابی و سرشار از بصیرت است. این ماه، کارخانه‌ای است که از درونش مردان خدا، زنان صبور و انسان‌هایی آبدیده و پولادین بیرون می‌آیند. 🔹 روزه؛ قیام علیه استکبار نفس خداوند در آیه ۱۸۳ سوره بقره می‌فرماید: لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛ تا پرهیزگاری پیشه کنید! این آیه، رمز اصلی روزه را برملا می‌کند؛ تقوا، یعنی آن نیروی درونی که انسان را در برابر شهوات، هوای نفس، غرایز سرکش و دام‌های شیطان مقاوم می‌سازد. روزه، زنجیر اسارت را از پای انسان باز می‌کند و او را از بندگی نفس به عبودیت خداوند رهنمون می‌سازد. آیا کسی که نمی‌تواند چند ساعت بر گرسنگی خود صبر کند، می‌تواند در برابر وسوسه‌های مالی، شهوات، ظلم‌پذیری و انحرافات ایستادگی کند؟ رمضان، باشگاه اراده است؛ جایی که انسان خود را می‌سازد تا در میدان جهاد اکبر، پیروز و سرفراز باشد. 🔗 متن کامل @howzavian_zanjan
ماه مبارک رمضان به یاد کسانی که به حقیقت صیام و رمضان رسیدند و به فلسفه صیام و رمضان که قرب الی الله بود نائل آمدند. شهدای گرانقدر و والامقامی از ملیتهای مختلف که چشم بر بر آسایش و راحتی دنیایی خود بستند و به جهاد با دشمنان اسلام و مسلمین پرداختند. بعضی از آنها دولتمردانی بودند که تمام قد مقاومت را پشتیبانی کردند و با شهادتشان در راه خدمت، دشمنان را که به خونشان تشنه بودند را برای همیشه آرزو به دل کردند. بعضی از آنها، در حین انجام خدمات علمی و پژوهشی به نفع پیشرفت کشور توسط دشمن به شهادت رسیدند. بعضی از آنها در میدان نبرد مستقیم یا ترور خون پاکشان بر زمین ریخت. و مقتدایشان خمینی کبیر، گرچه رحلتش از بستر بیماری و کهولت سن بود اما مداد و کلام او بود که شهید پرور شد چه اینکه «مداد العلماء أفضل من دماء الشهداء» و جانشین برحق او یعنی خامنه ای عزیز هم چنین است و هردو شهید پرور و شهید سازند. هردو مکتب دارند و مکتب ساز هستند. رحمت خدا بر شهدای بزرگوار که اولین ماه مبارک است که جسمشان در مزار است اما یادشان در قلبها و حقیقتشان در جوار رحمت حق باقی است. @howzavian_hamedan
پزشکیان و دور باطل استراتژی ناکارآمد مذاکره: هشدار یک بن‌بست خطرناک ✍️ علیرضا ابوالفتحی 🔰 سخنان رئیس جمهور و اعتراف او در اعتقادش به گفتگو و مذاکره برخلاف نظر مقام معظم رهبری در جریان استیضاح همتی؛ نه تنها تضاد آشکار او با گفتمان کلان نظام را نمایان کرد، بلکه سوالی جدی را پیش کشید: آیا دولتی که در میانه‌ی میدان شطرنج بین‌الملل (با همه‌ی تجربه‌ی شکست آمریکا در اوکراین و بی‌اعتمادی اروپا به واشنگتن) همچنان بر «مذاکره» به مثابه راه برون رفت از مسائل اقتصادی پافشاری می‌کند، از جایگاه واقعی خود در معادلات جهانی غافل است یا اساساً ظرفیت طراحی استراتژی‌های جایگزین(اتکا به توان داخلی و پایبندی به نظریه اقتصاد مقاومتی) که بارها کارآمدی آنها به اثبات رسیده است را ندارد؟ ✅اما خطر اصلی، نه در این تناقض‌گویی‌ها، که در تداوم خط مشی‌های بی‌بازنگر رئیس جمهور است. او اگر همچنان بر باورهای خود بدون تطابق با واقعیت‌های میدانی و تغییر سیاست‌های استکباری آمریکا و غرب پای فشارد، نه‌ تنها خود را به ورطه‌ی «عدم کفایت» خواهد کشاند، بلکه پروسه‌ی حل بحران‌های معیشتی و اجتماعی مردم را به یک روند کُندیِ مرگبار محکوم خواهد کرد. 👌بلاشک بر هر بیننده بصیر روابط بین الملل پیداست که اتکای صرف به دیپلماسی گفتگو در شرایطی که غرب حتی به متحدان سنتی خود هم رحم نمی‌کند و آنها را به خروج از در عبرت از نوع رفتار ترامپ با زلنسکی رهنمون می‌کند؛ نه تدبیر، که نوعی ساده انگاری خطرناک است. ✌️بنابراین دولتی که نتواند میان «صلابت در مواضع» و «انعطاف در تاکتیک‌ها» توازن ایجاد کند، محکوم به تکرار اشتباهات گذشته(برجام) و حتی بدتر از آن یعنی فروغلتیدن در باتلاق بی‌عملی است. 🤌 اما با پافشاری پزشکیان و دولت او بر این تئوری های انتزاعی و «ارزیابی‌های نادرست از روابط بین الملل، دو سناریوی محتمل در انتظار است: ۱- سقوط سیاسی فردی پزشکیان بدتر از خاتمی و روحانی: تبدیل شدن به چهره‌ای که تاریخ ورشکستگی استراتژیکش را ثبت می‌کند. ۲- فلج جمعی دولت: تبدیل اقتصاد و معیشت مردم به گروگان یک دور باطل مذاکره-تحریم-رکود. 🙏در پایان تاکید می‌کنیم که ما دغدغه‌مندان انقلاب اسلامی، به‌ هیچ وجه راضی به وقوع دو سناریوی فوق نیستیم و امید داریم دولت آقای پزشکیان با تغییر استراتژی، اتکا به توان داخلی و بهره‌گیری از جوانان و نیروی انسانی کم نظیر این سرزمین، نه‌ تنها از این آزمون سربلند بیرون آید، بلکه به دولتی تبدیل شود که تاریخ نظام اسلامی، نامش را با سرفصل «کارآمدی» و «پیروزی اراده‌ی ملی» ثبت کند. نویسندگان حوزوی استان آذربایجان غربی @howzavian_westazarbaijan
🔴 می خواهی در روز قیامت کنار امام زمانت باشی ؟ 🔹 علی بن المغیره می‌گوید: به امام کاظم علیه‌السلام عرض کردم: 🔺"من برای رسول خدا صلی الله علیه وآله یک ختم قرآن، و برای امیرالمومنین علیه‌السلام ختمی دیگر و برای حضرت فاطمه علیهاالسلام ختمی دیگر، سپس برای سایر ائمه علیهم‌السلام تا به شما رسد ختم قرآنی قرار می‌دهم (و هدیه میکنم)... به سبب این کار چه پاداشی دارم؟" 🟢 امام کاظم علیه‌السلام فرمود: لَکَ بِذَلِکَ أَنْ تَکُونَ مَعَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ... 🔸پاداش تو آن است که روز قیامت با آنان باشی! عرض کردم: اللَّه اکبر! چنین پاداشی برای من است؟ سه مرتبه فرمود: آری! 📚 کافی، ج ۲، ص ۶۱۷ . 📚 مکیال المکارم ج ۲ وظیفه ۴۵ 💐 چه خوب است ختم قرآن و همه عباداتمان را به نیت تعجیل فرج انجام دهیم و به پیشگاه امام زمان علیه السلام هدیه کنیم تا ان شاءالله روز قیامت همنشین آقاجانمون باشیم @howzavian_khuzestan
🔰 گفتگو | تهدیدات نرم‌افزاری؛ امر ولی و کنشگری ▫️ سرکار خانم ابول اولا از اساتید جامعه المصطفی العالمیه خراسان در گفتگویی اظهار کرد: امروز، دشمنان انقلاب اسلامی، با ابزارهای جنگ شناختی و عملیات روانی، به دنبال تغییر باورهای ملت و ایجاد شکاف میان مردم و نظام هستند، از طرفی امپراطوری رسانه‌ای نظام سلطه و متحدان آن‌ها، با راه‌اندازی جنگ روایت‌ها، می کوشند تا هویت اسلامی و انقلابی ملت ایران را مورد هجمه قرار دهند. مشروح این گفتگو را در سایت جامعه المصطفی العالمیه بخوانيد https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
🔻روزه‌خواری علنی جرم است! بابک شکورزاده 🔹برخی از افرادی که در ماه مبارک رمضان، اقدام به روزه‌خواری علنی می‌کنند و در مقابل تذکرات، حق را به خوشان می‌دهند، عمدتا به این دلیل است که این کار را جرم نمی‌دانند. کسانی که از این افراد نیز حمایت می‌کنند، معمولا به جرم‌انگاری نرسیده‌اند و باور ندارند که این کار جرم است. 🔹به همین دلیل است که معمولا روزه‌خوار علنی، در مواجهه با نهی از منکر، نهی ناهی را بر نمی‌تابد و می‌گوید به شما مربوط نیست که گویا خطایی مرتکب نشده است! 🔹این بر خلاف سائر جرائم مثل سرقت و جنایت است که معمولا عامل آن، قبول دارد مجرم است و نسبت به واکنش ناهیانه و منفی دیگران گارد نمی‌گیرد و اکثریت قریب به اتفاق مردم نیز در مقام دفاع از آن‌ها برنمی‌آیند. 🔹آیت الله سید کاظم طباطبایی یزدی(رحمة الله علیه) در عروة الوثقی - منبع مهم فقهی که مراجع به آن حاشیه می‌زنند- در این رابطه می‌فرماید: «و وجوبه فی شهر رمضان من ضروریات الدین و منکره مرتد یجب قتله و من أفطر فیه لا مستحلا عالما عامدا یعزر بخمسة و عشرین سوطا فإن عاد عزر ثانیا فإن‌ عاد قتل على الأقوى و إن کان الأحوط قتله فی الرابعة و إنما یقتل فی الثالثة أو الرابعة إذا عزر فی کل من المرتین أو الثلاث؛ وجوب روزه در ماه رمضان از ضروریات دین است و منکر آن مرتد و واجب القتل می‌باشد و کسی‌که عالما و عامدا بدون اینکه منکر وجوب روزه باشد، روزه ‌خواری کند، به بیست و پنج ضربه تازیانه تعزیر می‌شود و هم چنین در مرتبه دوم؛ و هر گاه بعد از دو مرتبه تعزیر، دفعه‌ى سوم افطار کند بنابر اقوى حدّ آن قتل است، هر چند در مرتبه‌ى سوم نیز احوط تعزیر و در مرتبه‌ى چهارم در صورتى که در افطار اول و دوم و سوم تعزیرش کرده باشند، حکمش قتل است.»  📚عروة الوثقی/اول بحث صوم 🔸در قانون مجازات اسلامی به صراحت در رابطه با جرم روزه‌خواری صحبت نشده است، اما در ماده 638 این قانون آمده است که تظاهر به هر عمل حرامی در انظار عمومی، جرم است و دادگاه‌ها نیز بر اساس این ماده قانونی، حکم افراد مرتکب را صادر می‌کنند. 🔸براساس قانون مجازات اسلامی، هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید به حبس از 10 روز تا 2 ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد. @howzavian_tehran  
⁉️ پاسخ قرآن کریم به کسانی که می گویند اسلحه را کنار بگذارید و قدرت نظامی نداشته باشید👇 سوره : النساء آيه: 102 (ای پیامبر!) هرگاه در میان سپاه اسلام بودی و برای آنان نماز برپا داشتی، پس گروهی از آنان با تو (به نماز) بایستند و سلاحهای خود را همراه داشته باشند، پس چون سجده كردند پشت سر شما (نگهبان) باشند، و گروه دیگر كه نماز نخوانده‌اند (از ركعت دوّم) با تو نماز بخوانند و وسایل دفاع و سلاحهای خود را با خود داشته باشند، 🌴 كافران دوست دارند كه شما از سلاح و ساز و برگ خود غافل شوید تا یكباره بر شما حمله آورند، ....👺😈 نکته ها : خداوند متعال هشدار می دهد حتی در نماز جماعت هم محافظین از اسلحه جدا نشوند تا دشمن به شما مسلمین حمله نکنند، یعنی حفظ و حراست از کیان اسلامی در نماز واجب، هم واجب می باشد و نباید ترک شود) تفسیر نور: ...امام جماعت صبر مى كند تا گروه دیگر به ركعت دوّم برسند و با سلاح، به نماز جماعت بپیوندند. پیام ها : - «اقمت لهم الصلوة....و لیأخذوا اسلحتهم» 🌴 - در همه حال، هشیارى لازم است، حتّى نماز نباید مسلمانان را از خطر دشمن غافل كند. «و لیأخذوا اسلحتهم» - رهبر، محور وحدت و عبادت است. «كنت فیهم ... اقمت لهم الصلوة» - هر چه مدّت نماز در جبهه بیشتر شود، فرصت دشمن براى حمله افزایش مى یابد. پس باید حفاظت بیشترى داشت. در ركعت اوّل، داشتن اسلحه كافى است ولى در ركعت دوّم، هم اسلحه و هم ابزار دفاع. «ولیأخذوا اسلحتهم... ولیأخذوا حذرهم و اسلحتهم»🌴 - خداوند، پیامبرش را از توطئه ها و نقشه هاى پنهانى دشمن آگاه مى كند. 👺 - از آرزوهاى دشمن، آگاه باشید. «ودّالذین» - عبادت، وسیله ى غفلت از دشمن نشود. «تغفلون»😈 - با هوشیارى، باید از امكانات نظامى و اقتصادى حفاظت كرد. «اسلحتكم و امتعتكم» - غفلت امّت اسلامى، شبیخون كفّار را در پى خواهد داشت. «میلة واحدة»👺 - هر سخن و برنامه و حركتى كه مسلمانان را غافل كند، گامى است در جهت اهداف و خواسته هاى دشمن. «ودّ الذین كفروا لو تغفلون» 😈 - ... در(هوای)باران بى ضرر رزمنده سلاح بر زمین نمى گذارد. «بكم أذىً من مطرٍ» - در هیچ حالى، رزمنده نباید از وسائل حفاظتى دور باشد. حتّى اگر اسلحه ندارد، زره بر تن داشته باشد. «خذوا حذركم» - تهدید كفّار و امید و دلگرمى دادن به مؤمنان، از شیوه هاى قرآن است. «أعدّ للكافرین عذاباً مهیناً» - در آینده، ذلّت از آنِ كافران است. «للكافرین عذاباً مهیناً» صفحه قرآنی حجت الاسلام مهدی رحمانی @howzavian_qom
6.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖊 احمدحسین شریفی 🔸دعوت به مناظره 🔻همانطور که ملاحظه می‌کنید، جناب آقای دکتر نصرالله پورجوادی، استاد محترم دانشگاه تهران، در این کلیپ کوتاه سه ادعا را مطرح می‌کنند: یک. ایده علوم انسانی اسلامی، طرحی شکست‌خورده است؛ دو. هزینه‌های زیاد اما بی‌ثمری برای این کار شده است؛ سه. جمهوری اسلامی به دانشگاه‌ جفا کرده است. 🔻بنده به عنوان عضوی از جامعه دانشگاهی و به عنوان یکی از مدافعان ایده علوم انسانی اسلامی، این استاد عزیز را خاضعانه به یک علمی برای بحث درباره این مدعیات دعوت می‌کنم. تعیین مکان، مخاطبان و زمان این گفتگو را نیز به خود ایشان واگذار می‌کنم. البته خیلی مناسب است در همان مکان و با دعوت از همان مخاطبانی باشد که در تأیید سخنان ایشان کف و سوت هم می‌زنند. و مطمئن هستم در یک گفتگوی علمی بهتر می‌توان حقایق را فهمید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹 @howzavian_hamedan
توافق مقدمه جنگ است ‌ و اقتدار لازمه امنیت 🔹یکی از روش های دشمن برای جاسوسی و پیدا کردن نقطه ضعف ها مذاکره است. معمولا در مذاکرات با دشمن و سال های توافق روزنه هایی به وجود می آید که نفوذ را امکان پذیر می کند. در طول تاریخ پر واضح می بینیم مذاکره با دشمن حتی اگر منجر به توافق هم شود دشمنی ها را از بین نمی برد و تنها تا زمانی اعتبار دارد که اهداف مشترک پیگیری شود به محضی که هر کدام از طرفین از توافق نتیجه دلخواه را دریافت نکند توافق را به هم زده و زحمات کشیده شده در این راه هدر خواهد رفت و امتیازات داده شده اغلب قابل بازگشت نخواهد بود... این در حالی است که اقتدار و نفوذ ناپذیری باعث رشد و بازدارندگی از جنگ می شود. @howzavian_khuzestan
🔻 انتخاب درست جامعه از دل یک جهادِ شناختی همه‌جانبه بیرون می‌آید ▫️هنوز موتور دولت آقای پزشکیان روشن نشده بود که صدای جیغ نق‌ زدن‌ها و نشدن‌ها و نمی‌توانم‌ها از دل به جامعه منعکس شد. 🔸 دولتی که با حمایت لیبرال‌های کت‌شلواری و سکولارهای حوزوی روی کار آمد و تمام توان خود را در سبد مذاکره گذاشت؛ اما با روی کار آمدن دیوانه قدرت‌طلبی در آمریکا این ایده به کلی سوخت شد و از بین رفت. ▫️احتمالا در روزها و ماه‌های آینده نیز شاهد استعفاها و جنجال‌های دیگری از این جماعت خواهیم بود که همگی نشان از ناکارآمدی تفکر غرب‌زدگی و کدخداپرستی دارد. 🔸 امروز خلأ یک حرکت جمعی و جهادی، شبیه به آنچه که در دولت شهید رئیسی شاهد آن بودیم حسابی احساس می‌شود، اما چه کنیم که لیبرال‌ها کلا با اقتصاد درون‌زا، تکیه به ظرفیت‌های نهفته داخلی و احترام به حاکمیتی که بر مبنای عزت دینی - ملی قوام یافته بیگانه‌اند. ▫️به هر حال باید از این پیچ پرتلاطم عبور کرد و مردم را برای انتخاب‌های بهتر در آینده‌ای نه‌چندان دور آماده ساخت؛ انتخابی که قطعا با یک کار شناختی همه‌جانبه قابل دسترس خواهد بود. 🔸یقینا در انتخاب‌های آتی، شبکه ائمه جمعه، ائمه جماعات، طلاب مبلغ و کلیه فعالان دلسوز انقلابی نقش بسزایی خواهند داشت، مشروط بر اینکه از همین حالا آستین‌ها را بالا بزنیم و با هر ابزاری که شده(قلم، رسانه، فضای مجازی، منبر و ...) انگاره‌های منسوخی نظیر غرب‌پرستی و حواله دادن مشکلات کشور به بیرون را از دل و ذهن این جامعه و به‌خصوص نسل جوان برهانیم. ✍ محمدجواد ابراهیم‌زاده 🆔 @howzavian_fars
ولایت مطلقۀ فقیه؛ فراقانونی یا در چارچوب قانون؟ ♦️آنچه از دیدگاه برخی روشنفکران دینی در خصوص حدود ولایت مطلقه فقیه بر می آید؛ آن است که مطلق بودن ولایت فقیه به معنای فراقانونی و فردی بودن و بی اعتنایی به ساختار حکومت نیست، بلکه مراد و مقصود از آن اختیارات گسترده حکومت در عرصه قانون­گذاری و تصمیم ­گیری بر اساس «مصالح عمومی جامعه» است. بر این اساس لازم دانسته شد استنباطی صحیح از ولایت مطلقه فقیه بیان گردد. 🔴مراد از ولایت مطلقه، ولایت در اجرای احکام اسلامی است؛ به این معنا که فقیه و حاکم اسلامی، ولایت مطلقه‌اش اولاً محدود به حوزه اجرایی است و نه تغییر احکام الهی، ثانیاً در مقام اجرا نیز حق نخواهد داشت که هرگونه اراده کرد احکام را اجرا کند، بلکه اجرای احکام اسلامی نیز باید توسط راه‌کارهایی که خود شرع مقدس و عقل ناب و خالص بیان نموده است صورت گیرد. ⭕️از این رو ولایت مطلقه از سه ویژگی برخوردار است: 1) فقیه عادل، متولی و مسؤول همه ابعاد دین در دوران غیبت است و شرعیّت نظام سیاسی اسلامی و اعتبار همه مقررات آن وابسته به او است و با تأیید و تنفیذ او مشروعیت می‌یابد. 2) اجرای همه احکام اجتماعی اسلام که در نظم جامعه اسلامی دخالت دارند، بر عهده فقیه جامع شرایط است که یا خود او به طور مستقیم آنها را انجام می‌دهد و یا به افراد دارای صلاحیت تفویض می‌کند. 3) در هنگام اجرای دستورهای خداوند، در موارد تزاحم احکام اسلامی با یکدیگر، ولیّ فقیه برای رعایت مصلحت مردم و نظام اسلامی، اجرای برخی از احکام دینی مهم را برای اجرای احکام دینی مهم‌تر، به طـــور موقت تعطیل مــی‌کند و اختیار او در اجــرای احکام و تعطیل موقت اجرای برخی احکام، مطلق است و شامل همه احکام گوناگون اسلام می‌باشد؛ زیرا در تمام موارد تزاحم، مهم‌تر بر مهم پیش داشته می‌شود و این تشخیص علمی و تقدیم عملی بر عهده فقیه جامع شرایط است. ✅️بنابراین در این برداشت، ولایت مطلقه فقیه به معنای مطلق و بی‌قیدی نیست تا به صورت حکومت استبدادی درآید، بلکه دارای شرایط و قیود علمی و عملی فراوانی است که حفظ آن شرایط از حیث حدوث و تداوم و استمرار ضروری است. از این رو مطلق بودن ولایت به معنای التزام فقیه به تبیین و اجرای همه احکام شریعت و چاره‌اندیشی در مواقع تزاحم میان آنها است. تزاحم در هنگام اجرای برخی احکام با احکام دیگر روی می‌دهد به گونه‌ای که انجام یکی سبب کنار گذاشتن و ترک دیگــری مــی‌شود و دو حکم را نمی‌توان در یک زمان با هم اجرا کرد. فقیه از باب ولایت مطلقه در چنین مواردی آنچه به اصطلاح مهم‌تر است را بر مهم ترجیح می‌دهد. البته در ساز و کارها و چگونگی این ترجیح نیز بحث است که یکی از این سازوکارها استفاده از کاربست مشورت است. به این معنا که فقیهی که رهبری جامعه مسلمانان را بر عهده دارد در مواقعی که میان احکام شریعت تزاحم واقع می‌شود به مشورت با متخصصان و کارشناسان می‌پردازد و آنگاه رأی صواب و یا نزدیک به صواب را انتخاب می‌کند و جامعه را از بلاتکلیفی خارج می‌سازد. ♨️در باب ویژگی‌های ولی فقیه و لزوم مشاوره رهبر جامعه اسلامی باید گفت: «ویژگی سوم فقیه جامع شرایط، سیاست، درایت و تدبیر و مدیریت او است که به موجب آن نظام اسلامی را بر محور مشورت با صاحب‌نظران و اندیشمندان و متخصصان جامعه و توجه به خواست مشروع مردم اداره می‌کند.» 🔴مقصود از «ولایت مطلقۀ امر» که در اصل 57 قانون اساسی آمده است، گر چه به یک معنا ولایتی فراقانونی است، اما اصل بر این است که ادارۀ امور کشور در چارچوب قانون اساسی باشد و تنها در موارد اضطراری که سیستم کارآیی نداشته باشد، ولیّ فقیه می تواند با تکیه بر این اختیار، گره های موجود را از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام بازکند. 1. عبدالله جوادی آملی. ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت، ص 251. ✍️استاد ✅️ https://eitaa.com/joinchat/3157918277Cde3f56c11d