#بسته_محتوایی
🪧ضرورت و بایستههای تکامل تفقه
ارتقاء از فقه «پاسخگو در شرایط» به فقه «شرایطساز»
👤 سخنرانی آیت الله میرباقری در مراسم افتتاحیهٔ سال تحصیلی مدرسهٔ تکامل فقاهت
🗓 ۲ مهر ۱۴۰۴
🎧 صوت
📄 گزارش متنی
🌐 مشاهده در وبگاه
فرهنگستان علوم اسلامی قم
همه صفحات |Foeq_IR
فرهنگستان علوم اسلامی
🔻 طوفان الاقصی؛ رسوایی غرب، بیداری جهانی 📄 #مصاحبه با حجت الاسلام محمدرضا کتابی | پژوهشگر فرهنگستان
🔻 نقش ایران در محور مقاومت
📌 نقش ایران در #محور_مقاومت، نقش محوری و پشتیبان است و ادبیات جدیدی از مبارزه را ارائه کرده است:
▫️به تعبیر دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین زیاد النخاله " #ایران کوهی است که جریان مقاومت بر او تکیه داده است" و به تعبیر سیدالشهدای جریان مقاومت جناب سیدحسن نصرالله عزیز: "ایران یک قدرت منطقهای بزرگ است که تمام نیروهای مقاومت به آن تکیه دارند"
▫️ امروز هرکس در دنیا بخواهد در مقابل #استعمار و استکبار مقاومت کند، خودبهخود ایران و انقلاب اسلامی #الگو و الهام بخش اوست.
▫️ایران با حفظ #عزتوکرامت، بالاترین سطح تکنولوژی خود را به کشورهای منطقه و محور مقاومت منتقل میکند، بدون اینکه آنها را تحقیر کند. (برخلاف رفتار آمریکا که همپیمانانش را گاو شیرده میخواند).
▫️ استراتژی ایران در درگیری با استکبار جهانی، #استراتژی مقاومت و پیروزی "خون بر شمشیر" است و به دنبال دستیابی و تولید بمب اتم نیست و این استقامت و مقاومت، ملتها را #بیدار و همراه میکند.
▫️ عملیاتهای وعدههای صادق و وقایع جنگ ۱۲ روزه نشان داد که ایران اسلامی #خاکریز_اول مقابل جبهه استکبار و رژیم صهیونیستی و مهم ترین سد مقاوم در برابر آنان است و صحنه هایی ایجاد کرد که دنیا عادت به دیدن این سطح از تهاجم به رژیم صهیونیستی را نداشت و ناظران جهانی و ملتها را به حیرت انداخت.
👤 محمدرضا کتابی
#طوفان_الاقصی
➕فرهنگستان علوم اسلامی قم
همه صفحات |Foeq_IR
14.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | کسی که نشانهٔهای الهی را تکذیب میکند؛ به هیچ پیمانی متعهد نیست.
◀️ قرآن کریم میفرماید عهد و پیمان با مشرکین را محترم بشمارید، اما اگر این خوف را پیدا کردید که آنها میخواهند به این قرار خیانت کنند، شما هم خویشتنداری نکنید! این «تقوا» نیست که در مقابل خیانت، خویشتنداری کنیم.
💠 («وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيَانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَىٰ سَوَاءٍ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْخَائِنِينَ»، سورۀ انفال، آیۀ ۵۸)
#کلیپ
@mirbaqeri_resane
📣 به مناسبت ایام سالگرد هفت اکتبر، دبیرخانه هماندیشیها (معنا) برگزار میکند:
🗂سلسه نشستهای
«ما و جهان پس از هفت اکتبر»
🔻 نشست دوم با حضور:
استاد سید محمدمهدی میرباقری
🔍عنوان نشست:
ایران و نظم نوین جهانی، در میانهی جنگ سخت و غلبه نرمافزاری
🗓 #دوشنبه | ساعت ۱۶
📍بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه پنجم.
دبیرخانه علوم نوین اسلامی(معنا)
@maana_hamandishi
🔻بررسی موضوعات فقهی در مقیاس حکومتی؛ مأموریت فقه حکومتی
▫️چه بسا در رسالههای عملیه پیرامون بعضی مسائل مستحدثۀ حكومتی، از قبیل بیمه، بانک و... صحبتی به میان آمده و قوانین آنها به صورت جداگانه و بریده از هم، به عنوان مصادیقی از موضوعات كلی احكام، همچون مضاربه، وكالت و... لحاظ شده و با استفاده از جمع و ضرب، به ظاهر حكم آنها تعیین شده باشد، اما تاكنون هیچكس موضوعی به نام بانک را در دیدگاه #حكومت و ملاحظۀ كارآیی آن در نظام، موضوع فتوی قرار نداده است.
▫️بهطورمثال تاكنون فقیهی در مورد چرخش اعتبارات (كه جوهرۀ بانک را تشكیل میدهد)، نحوۀ حكومت و یا محكومیت این نحوۀ اعتبار، ملاحظۀ نسبت بین نظام توزیع ثروت و نظام توزیع قدرت و كیفیت تغییر ساختار بانك، بحث #فقهی انجام نداده است، در حالی كه این موضوعات در قلمرو موضوعات #حكومت است؛ چون عدل و ظلم در اینگونه موضوعات، موضوعیت دارد.
▫️لذا فقه باید بتواند رابطۀ اینها را با #دین روشن ساخته و احكام آنها را آنگونه كه توصیف گردید، در ارتباط با سایر موضوعات مشخص سازد، و در غیر این صورت صحبت از اینكه شرع مقدس در اینگونه امور نظری ندارد و لذا باید این مسائل را به كارشناسان واگذار نمود، #افترا به دین مبین اسلام است در حالی كه یقین بر كاملبودنِ دین از ضروریات دین است.
▫️دین قدرت #ادارۀ_سالم بشریت را در همۀ شئون داراست و فقه باید تئوری كامل ادارۀ صحیح جوامع را به جهان ارائه دهد و بشریت را از حیرت و سردرگمی و اضلال تئوریهای كفار #رهایی بخشد!
📌استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (ره)
| ولایت و مرجعیّت، ج۲، ص۳.
#فقه_حکومتی
#نظام_اقتصادی
➕فرهنگستان علوم اسلامی قم
همه صفحات |Foeq_IR
🔻امروزه تهاجم بر اصل حیات اجتماعی اسلام توسط «مدلها» صورت میگیرد!
▫️امروزه مثل دوران مغول نیست كه سر هر كوچهای میآمدند و با شمشیر و زوبین میایستادند و دستور به كفر میدادند. ابزار تهاجم امروزه «#مدل» است كه «مدل اقتصادی» شاخهای از آن است.
▫️البته «مدل» در بالاترین سطحش، #روش_علوم میباشد و تهاجم اصلی از علوم پایه صورت میگیرد.
▫️به عبارت دیگر، هر جامعهای، مسئولینی برای تصمیمگیری کل جامعه دارد که آنها درباره کل مقدورات جامعه، «تصمیمگیری» میکنند، اما «#تصمیمسازی» برای تصمیمگیران، به وسیله «مدلها» انجام میشود.
📌استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (ره)
| الگوی تنظیم برنامۀ حوزه، جلسه ۲۲۵
#تصمیم_سازی
#مدل
➕فرهنگستان علوم اسلامی قم
همه صفحات |Foeq_IR
🔻در انقلاب فرهنگی باید «روش» منقلب شود.
▫️در انقلاب فرهنگی باید «#روش» منقلب شود و روشی به دست آید كه بتواند ضرورت هماهنگسازی و تفاهم اجتماعی را در افق استنتاج از كتاب و سنت داشته باشد كه در این صورت، توان #پاسخ نسبت به پرسشهایی كه در آن واقع شدهایم پیدا میشود.
📌استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (ره)
| الگوی تنظیم برنامۀ حوزه، جلسه ۲۲۵
#علم_دینی
#روش
➕فرهنگستان علوم اسلامی قم
همه صفحات |Foeq_IR
🔻علیه عقب نشینی/ لزوم تغییر روش در دانشگاه!
▫️اگر #متدولوژی علوم و دانشگاه تغییر نكند، #ربط بین اسلام و عمل تمام نمیشود... ما رابطۀ عمل و اعتقاد را تمام كردهایم و آمادۀ اثبات تجربی آن هستیم... ما دربارۀ علوم و تمدّن بشر صحبت داریم. صحبت از تلفیق نیست.
▫️دلیل آن این است كه نمیشود تمدّن دوپارچه شود، تمدّن باید #یكپارچه باشد.
▫️توسعه [غربی] نمیتواند بگوید من یک اهدافی را برای #تكنولوژی مینویسم و یک اهدافی را برای #آرمان مینویسم.
▫️در غیر این صورت، اسلام گام به گام به نفع توسعه [غربی] #عقبنشینی میكند.
📌استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی (ره)
| الگوی تنظیم برنامۀ حوزه، جلسه ۲۲۵
#علم_دینی
#عمق_تهاجم_غرب
#ضرورت_روش
➕فرهنگستان علوم اسلامی قم
همه صفحات |Foeq_IR
🔰 #پیش_نشست «همایش ما و غرب در آراء و اندیشه حضرت آیتالله العظمی خامنهای مدظلهالعالی» با همکاری موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار میگردد.
✅ سخنران:
حجت الاسلام و المسلمین استاد علیرضا پیروزمند
📄 ارائه مقالات:
➖حجت الاسلام دکتر مصطفی جمالی
➖دکتر حمید ابدی
➖دکتر محمدحسین طاهری خسروشاهی
➖جناب آقای اشکان شاه محمدی
🗓 زمان: #پنجشنبه یکم آبان ۱۴۰۴|ساعت ۱۰ الی ۱۲
📍مکان: قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، سالن جلسات طبقه دوم
➕فرهنگستان علوم اسلامی قم
همه صفحات |Foeq_IR
#معرفی | #مقاله_پژوهشی
🔰 عنوان مقاله:
" تأملات انتقادی بر مبانی و معیار علم دینی ازمنظر آیتاللّه رشاد (نظریه ابتناء و تناسق) "
👤 نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمدرضا خاکی قراملکی | عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم
📄منتشر شده در فصلنامه کتاب نقد |#اسفند_۱۴۰۳
➕ چکیده
➖آیتاللّه رشاد ازجمله نظریهپردازان #علم_دینی با نگاه حداکثری به تحول و #تکامل علم دینی، نظریه خود را در ضمن نگاه #انتقادی به ظرفیت #هندسه معرفت دینی و علوم #سکولار ارائه میدهد.
➖ ایشان پس از تصویری که از فلسفه معرفت دینی، منطق فهم دینی و قلمرو معرفت دینی در «#نظریه_ابتناء» ارائه میکند، با ابداع «#نظریه_تناسق»، تلقی جدیدی از فلسفه علم دینی و علم دینی ارائه میکند.
➖ در نظریه ابتناء با تأکید بر نگاه فرآیندی و برآیندی به تکوّن و تطور معرفت و مواجهه روشمند به دین با توسعه منابع و اضلاع معرفت دینی، گزارههای علمی و تربیتی را نیز در ذیل هندسه معرفت دینی تعریف میکند تا محمل دروندینی برای تولید علوم طبیعی و انسانی ایجاد شود.
➖ در نظریه تناسق، عناصر «ماهیتساز» علم بر عناصر «هویتساز» حاکم گشته و معیار «علمیت»، «اسلامیت» را در علم دینی موجّه میکند.
➖پژوهش حاضر با مطالعات و تحقیقات کتابخانه ای، با روش تحلیلی و انتقادی، هردو بخش نظریه را مورد انتقاد قرار میدهد.
❓پرسش اصلی این است که اگر موضوع مشترک «فلسفه معرفت دینی» و «فلسفه علم دینی»، تحلیل #فرآیند_فهم باشد، ملاک #دینیبودن فهم، به یک امر مشترک بازمیگردد؟
❓ اگر علمیت نظریه به «#تناسق» مؤلفههای رکنی بازگردد، «دینیبودن» یک نظریه را نیز میتواند تأمین کند؟ یا ملاک #اسلامیت به امر دیگری بازمیگردد؟
❓اگر هریک از دو نظریه ابتناء و تناسق، یکی به تولید «معرفت دینی» و دیگری به «معرفت علمی» معطوف شود، #هماهنگی ٱنها بدون یک #فلسفه_معرفت و #روش_عام معرفت چگونه ممکن خواهد شد؟
🗝#کلیدواژه: فلسفه معرفت دینی، فلسفه علم دینی، منطق فهم دین، ماهیت علم دینی، هویت علم دینی
🌐 مشاهده در سایت
📥 دریافت مقاله
➕فرهنگستان علوم اسلامی قم
همه صفحات |Foeq_IR
#مصاحبه
🔻 ارزیابی «طرح تقویت ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت»
🔖 طرح در حال تصویب در مجلس شورای اسلامی
👤 حسن کربلایی | مهر ۱۴۰۴
◽️در این مصاحبه با نقد نظام مالکیت فکری در نظام سرمایهداری، بر لزوم تخصیص دانش تولیدشده به «عموم مردم» بهجای بخش خصوصی تأکید میشود.
اگر بودجه پژوهش از منابع عمومی تأمین شود، محصول آن باید متعلق به مردم باشد و بهصورت گسترده در دسترس قرار گیرد. در این زمینه، الگوی چین در «برنامه ۸۶۳» نمونهای موفق معرفی شده که در آن دانش تولیدشده بهصورت متمرکز در اختیار تمام صنایع قرار میگیرد.
◽️نکته کلیدی دیگر، «جایگاه نهاد علم در حکمرانی» است. برای اثرگذاری واقعی علم در پیشرفت کشور، باید نهادهای علمی در فرآیند حکمرانی سهم داشته باشند.
◽️همچنین، با مکلف کردن ارگانهای دولتی به «استفاده اجباری از نتایج پژوهشهایی که هزینه آن را پرداخت کردهاند»، میتوان به «حکمرانی علمپایه» دست یافت.
این الزام، موجب دقت در انتخاب مسئله، نظارت دقیق و اجرای مؤثر نتایج میشود و از خاک خوردن گزارشهای پژوهشی جلوگیری میکند.
👤 حسن کربلایی | ویژهبرنامه رادیویی «بر مدار قانون»|مهر ۱۴۰۴
🔗 مشاهده متن کامل
📻 صوت مصاحبه: بخش اول | بخش دوم
➕فرهنگستان علوم اسلامی قم
همه صفحات |Foeq_IR