eitaa logo
استنطاق
132 دنبال‌کننده
82 عکس
40 ویدیو
65 فایل
نوشتارها و گفتارهای قرآنی و حدیثی رضاکریمی لینک گروه مطالعاتی المیزان: http://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a ارتباط: @rezakarimi1001
مشاهده در ایتا
دانلود
: سلام سوالی داشتم در مورد حادثهء قیامت و تعاریفش در قرآن. طبق روایات زمان ظهور و عصر حکومت معصوم آخر(روحی‌فداه) عقل‌ها کامل می‌شه و زندگی و بندگی تا نهایت امکان دنیوی پیشرفت می‌کنه، پس چرا حادثهء قیامت در قرآن این‌قدر وحشتناک توصیف شده؟ چه دلیلی وجود داره عبدصالح خداوند که به‌کمال رسیده چنین باوحشت و هراس با واقعهء قیامت روبرو بشه؟ ممکن هست که این هراس فقط مخصوص انسان‌های سطحی‌نگر و غیر مؤمن باشه؟(چون در قرآن برای مؤمنین از عبارت هیچ ترس و نگرانی بر آن‌ها وارد نخواهد شد، استفاده شده) آیا خشیت الهی لازم هست با وحشت دراین حد همراه باشه؟ پس تکلیف لا‌خوف علیهم و لاهم یحزنون چی می‌شه؟ : سلام اولا زمان ظهور دین‌حق غالب میشه ولی دلیل نیست که دیگر ادیان در حالت مغلوب حضور نداشته باشند بلکه بنابه قرآن اهل کتاب تا روز قیامت باقی هستند. ثانیاً مؤمنین هم در برابر عظمت الهی دچار خوف و خشیت می شوند مانند حال حضرت موسی ع مقابل تجلی بر کوه. اگر منظور از وحشت حال صعق در جلال الهی و فنا و تضرع است، بله این اقتضای عبودیت است. تعبیر لاخوف علیهم می تواند اشاره به ترس های بیگانه‌از ذات انسان مانند ترس در امور دنیوی داشته باشد نه خوف از پروردگار که در حقیقت ذات انسان فانی در اوست
جهت اطلاع و اقدام ‌لازم! کانال خدا و‌دیگر هیچ (کلیه گفتارها و نوشتارها) eitaa.com/rezakarimi http://t.me/karimireza1001 کانال استنطاق (گفتارها و یادداشتهای قرآنی) eitaa.com/estentagh گروه مطالعاتی المیزان (مجازی و حضوری) http://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a صفحه اینستاگرام شامل یادداشتها و مطالب شخصی و اخبار و موضع گیری ها Instagram.com/rezakarimi.1001 و اندیشه در کرمانشاه (اخبار و مطالب معرفتی در حوزه علوم انسانی) https://eitaa.com/kermanshah_andishe گروه آوینی خوانی https://eitaa.com/joinchat/3276079139C7667782692 کانال داوری با داوری t.me/davaribadavari
محکم و‌متشابه جلسه۴.3gpp
حجم: 10.42M
جلسه چهارم با محکمات و متشابهات چگونه روبرو شویم؟ (۱) چهارشنبه ۱۶بهمن۹۸ @estentagh
استنطاق
#محکم_و_متشابه جلسه سوم چرا در قرآن متشابهات وجود دارد؟ چهارشنبه ۹بهمن۹۸ @estentagh
بانظریه «ضروری بودن متشابهات» که علامه فرمودند برای من این سوال شد که دلیل وجودمحکمات چیه؟خب آیات کلا متشابه می بودچه مشکلی پیش می آمد؟ واگرامکانش بوده که بعضی آیات محکم نازل بشوند چرا بقیه آیات هم همینطور نازل نشدند و متشابه نازل شدند؟ : اولاً در نظریه «ضروری بودن متشابهات» سخن بر این است که حق و باطل ناگزیر در این دنیا با هم آمیخته شده اند ولی لزومی ندارد که در هر شرایطی باطل کاملاً حق را بپوشاند و همه آیات در هر حالتی متشابه باشند. اصولاً در دنیا باطل محض نمی تواند وجود داشته باشد و قرآن «متشابه بدون محکمات» برای قلبهای ختم نخورده با رحمت الهی سازگار نیست مگر اینکه این متشابهات همان مثانی (آیات معطوف به هم) باشند و به محکمات تبدیل شوند. ثانیاً بستگی دارد که ظرف خواننده چقدر استعداد دریافت حقایق را داشته باشد. برای همین است که به درستی علامه می گوید محکم و متشابه نسبی هستند. یعنی بعضی آیات برای بعضی از قلبها متشابه هستند و برای بعضی محکم. پس ضروری بودن متشابهات برای مردم در مراتب پایین زندگی دنیوی است نه برای آنانکه از تعلقات دنیوی رسته و بالا رفته اند.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه دوم قرآن محکم است یا متشابه؟ چهارشنبه ۲۳بهمن۹۸ @estentagh
هدایت شده از خدا ودیگرهیچ
گفته اند از میان دعاهای ماه رجب دعای «اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَانِي جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ» مهم تر است و مضامین عالی تری دارد. گفته اند این دعا توسط یکی از نواب خاص امام زمان به شیعیان تعلیم شده است. در این دعا فقط عرض حاجت یا استغفار و ذکر اسماء و صفات نیست بلکه هم وصف اولیای صاحب امر است و هم وصف ویژه خدای سبحان. هم انتظار ظهور دیده می شود و هم انتظار رسیدن به ماههای بعد از رجب از جمله ماه روزه.  بعضی از کلمات و عبارات در دیگر ادعیه کم سابقه و‌کم تکرار هستند: مانند وصف اولیاء  با کلمات أَعْضَادٌ وَ أَشْهَادٌ وَ مُنَاةٌ وَ أَذْوَادٌ وَ حَفَظَةٌ وَ رُوَّادٌ... مانند سخن گفتن با خدا از طریق عباراتی همچون يَا بَاطِنا فِي ظُهُورِهِ وَ ظَاهِرا فِي بُطُونِهِ وَ مَكْنُونِهِ يَا مُفَرِّقا بَيْنَ النُّورِ وَ الدَّيْجُورِ... يَا دَيْمُومُ يَا قَيُّومُ... أَجْزِلْ لَنَا فِيهِ الْقِسَمَ وَ أَبْرِرْ لَنَا فِيهِ الْقَسَمَ... یکی از مهم ترین جملات در وصف ولاه امر این است که« لا فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا إِلا أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُك»َ. این توصیف شگفت اوج فنای فی الله و ستایش انسان کامل است و نزدیکترین حالت بنده به خدا را نشان می دهد بدون آنکه غلو شده باشد.
دست خدا با جماعت است و خدا از تفرقه نهی کرده است اما گاهی جدایی و تفرقه و خلوت ناگزیر می شود. گاهی حکومت دستور می دهد هر اجتماعی ممنوع است و همه سرجایشان بمانند، دانشمندان این دستور را تبیین می کنند و علما آن را حمایت می کنند.  جدایی در قرآن حداقل دو معنای تزیّل و اعتزال دارد. جدایی (تزیُّل) گاهی مقدمه عذاب است. خدا به خاطر وجود مؤمنین که‌ در پیچ و خم اجتماع  ناشناخته اند، عذاب بر کفار نمی فرستد ولی اگر جدایی صورت گیرد اقدام می کند:  وَ لَوْ لاٰ رِجٰالٌ مُؤْمِنُونَ وَ نِسٰاءٌ مُؤْمِنٰاتٌ لَمْ تَعْلَمُوهُمْ أَنْ تَطَؤُهُمْ فَتُصِيبَكُمْ مِنْهُمْ مَعَرَّةٌ بِغَيْرِ عِلْمٍ لِيُدْخِلَ اَللّٰهُ فِي رَحْمَتِهِ مَنْ يَشٰاءُ لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا اَلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ ...(فتح٢٥). در محشر هم به مشرکین و شرکایشان خطاب می رسد سرجایتان بمانید‌‌ تا بین آنها جدایی صورت گیرد: وَ يَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا مَكٰانَكُمْ أَنْتُمْ وَ شُرَكٰاؤُكُمْ فَزَيَّلْنٰا بَيْنَهُمْ...َ (یونس٢٨). از سوی دیگر جدایی و اعتزال و‌خلوت منشأ رحمت الهی است. اصحاب کهف از مردم خود فاصله گرفتند و گفته شد به‌غاری پناه ببرید تا خدا از رحمتش برایتان بپراکند و گشایشی از امر خود برایتان فراهم کند:   وَ إِذِ اِعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَ مٰا يَعْبُدُونَ إِلاَّ اَللّٰهَ فَأْوُوا إِلَى اَلْكَهْفِ يَنْشُرْ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يُهَيِّئْ لَكُمْ مِنْ أَمْرِكُمْ مِرْفَقاً (کهف١٦). چه خبر است؟ بیماری ضد اجتماع همه را تنها و جدا کرده است. اراده الهی بر چه قرار گرفته است؟ عذاب یا رحمت؟ تزیل یا اعتزال؟ هر چه هست خیر است و ما باید تسلیم باشیم و فقط مراقب ایمانمان باشیم. @estentagh
المیزان - ابراهیم.pdf
حجم: 619.9K
از تفسیر سوره ابراهیم در المیزان و تسنیم فهمیدیم که: • حقیقت نور واحد است و‌هواهای نفسانی نور را در نظر ما به ظلمت هایی با درجات مختلف تبدیل می کند • با اصل «هر رسولی به زبان قوم» می فهمیم چرا در قرآن مطابق فرهنگ عربی سخن گفته است و با اصل «رسول برای همه زمان ها و مکان ها» می فهمیم چرا زبان قرآن در درون از زبان زمان نزول خود فراتر می رود. • ابراهیم ع عرب نبود ولی در مکه‌ کعبه را ‌احیا کرد و‌ مردم را دعوت نمود و لوط سریانی زبان‌بود اما عبری زبانان قوم او شدند • انبياء باید به زبان عادى گفتگو كنند. پس ، غير از بيان، وظيفه ديگرى ندارند، • مقصود از ايام الله، آن زمان‌هايى است كه امر خدا و آيات وحدانيت و سلطنت او ظاهر‌می شود • انسان به تمام معنا بر اعمال خود مسلط است و‌اختیار دارد ولی در داشتن اين تسلط، مستقل نیست • خلت و دوستى كه جهت تقوى و رنگ آن را نداشته باشد در قيامت منتفى است. • خداوند در قران در معنای فرزندان توسعه و تخصیص داده است. http://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a
المیزان - حجر.pdf
حجم: 597.5K
خلاصه: از تفسیر سوره حجر در المیزان و تسنیم فهمیدیم که: • آیه تِلْكَ آياتُ الْكِتابِ وَ قُرْآنٍ مُبِينٍ، به نظر علامه به دو سطح از قرآن اشاره می کند: کتاب اشاره به سطح عالی و قران مبین اشاره به سطح نازل آن دارد. • امتها مانند افراد كتاب و اجل و سرنوشتى دارند • آدمى تنها وقتى عالم مادي اش تباه گردد عالم ملائكه را مى‌بينند يعنى بمیرد • از اسامى قرآن هيچ اسمى در دلالت بر آثار و شؤون قرآن به مثل اسم" ذكر" نيست، به همين جهت در بحث حفظ قرآن از تحريف این نام را ياد نمود. • آیه وَ إِنْ مِنْ شَيْ‌ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ... از درخشنده‌ترين آياتى است كه حقيقتى بسیار دقیق تر از توجیهات دیگران را بيان مى‌كند و آن عبارتست از ظهور اشياء به وسيله اندازه و اصل قبلی خود. • " روز وقت معلوم" سرآمد مهلت ابليس و روز اصلاح آسمانى بشر است. • اگر خداى تعالى ابليس را عليه بشر تاييد نموده و مهلت داد خود بشر را هم به وسيله ملائكه كه تا دنيا باقى است باقى‌اند تاييد فرمود. • مخلصين بنا به قرائت مشهور به فتح لام خوانده مى‌شود یعنی کسانی که خدا آنان را براى خود خالص گردانيده و غير خدا كسى در آنها نصيبى ندارد • درآیه " وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ" يقين مرگ است. تكاليف الهى ملازم آدمى است. انسان هر قدر هم كه كامل شده باشد اگر از تكاليف الهى سرباز زند مستلزم ابطال عنايت الهى است. http://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a
المیزان - حدید.pdf
حجم: 552.1K
خلاصه: از تفسیر سوره حدید در المیزان فهمیدیم که: • سوره حدید سوره انفاق است. • شيخ بهايى پنج خصلت دنیا در این سوره را پنج مرحله عمر می داند. • منظور ازانزال حدید وانعام ظهور موجودات از خزینه های غیب است. • رهبانيتى كه مسيحیان بدعت کردند هر چند خدا ‌واجب نكرد ولى مورد رضايت او بود اما آن طور كه بايد همان رهبانيت خود ساخته را رعایت نكردند. • اگر خدا مؤمنین را دوباره به ايمان امر کرد براى اين بود كه اهل كتاب خيال نكنند مؤمنين قدرتى ندارند. http://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a
ir.peyambareomid.mafatih-2.apk
حجم: 1.77M
نرم افزار اندروید دعاهای اصلی و غیرمعروف با قابلیت جست و‌جو و کپی برداری
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هفتم با محکمات و متشابهات چگونه روبرو شویم؟ (۴) تبعیت چیست؟ چهارشنبه ۱۴اسفند ۹۸ @estentagh