eitaa logo
کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
544 دنبال‌کننده
461 عکس
227 ویدیو
66 فایل
🔹 استاد دانشگاه و سطوح عالی حوزه 🔹کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی 🔹 کارشناس صدا و سیمای اصفهان 🔹نماینده مراجع عظام تقلید @yahagh2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔[مسأله فقهی۲.(احکام نماز: احکام نماز مستحبی ٫وقت نافله صبح)] اول وقت نافله صبح : 🔹اگر کسی نماز شب بخواند می تواند بلافاصله بعد از نماز شب بخواند حتی اگر قبل از طلوع فجر باشد. 🔹اما کسی که نماز شب نخوانده سه نظر وجود دارد : 1⃣نظر آیات عظام اراکی، گلپایگانی صافی (و وحید بنابر احتیاط واجب) : کسی که نافله صبح را همراه نماز شب نمی خواند مبدأ نافله فجر از فجر اول (کاذب -که تقریبا حدود بیست دقیقه قبل از فجر صادق است) است و تا طلوع حمره مشرقیه( سرخی طرف مشرق که کمی قبل از طلوع خورشید پیدا می شود) ادامه دارد. 🔻آیت الله شبیری زنجانی: نظر ایشان نزدیک به همین نظر است اما موسع تر است: اول وقت نافله صبح یک ششم آخر شب است و وقت فضیلت آن بعد از فجر اول است تا وقتی که سرخی طرف مشرق پیدا شود و بعد از آن قضا می شود. 🔻مستند آن روایت محمد بن مسلم است: عَنْهُ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَمْزَةَ بْنِ بِيضٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ أَوَّلِ وَقْتِ رَكْعَتَيِ الْفَجْرِ- فَقَالَ سُدُسُ اللَّيْلِ الْبَاقِي. 🔸یعنی اینکه ابتدای شب تا طلوع فجر را، محاسبه می کنیم و مثلاً اگر دوازده ساعت باشد دو ساعت قبل از طلوع فجر، وقت نافله فجر است. 3⃣نظر دوم : نظر آیات عظام امام، خامنه‌ای و فاضل: مسأله ۷۷۲: نافله صبح پیش از نماز صبح خوانده می شود و وقت آن بعد از گذشتن از نصف شب به مقدار خواندن یازده رکعت نماز شب است ، ولی احتیاط ( مستحب)آن است که قبل از فجر اول نخوانند مگر آن که بعد از نافله شب بلا فاصله بخوانند که در این صورت مانعی ندارد. 🔸نظر آیات خوئی و تبریزی هم ظاهراً همین است می فرمایند : نافله صبح پيش از نماز صبح خوانده مى شود و وقت فضيلت آن بعد از فجر اول است تا وقتى که سرخى طرف مشرق پيداشود.و ممکن است نافله صبح را بعد از نافله شب بلا فاصله بخوانند. 3⃣نظر سوم : آیت الله سیستانی: مسأله 759و 760:مبدأ نافله فجر از ابتدای وقت نماز شب است هر چند نماز شب خوانده نشود. وقتی به اندازه خواندن نماز شب از ابتدای وقت نماز شب گذشت وقت نافله فجر شروع می شود. و ایشان قائل است که وقت نماز شب حتّی در حال اختیار از ابتدای شب شروع می شود و معنایش این می شود که حدود ده دقیقه بعد از نماز مغرب می تواند نافله صبح را بخواند. 🔹منتهای وقت نافله صبح راجع به منتهای وقت نافله فجر مشهور قائل شده اند که تا طلوع حمره مشرقیه ادامه دارد: مستند آن صحیحه علی بن یقطین است: مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ عَنْ أَخِيهِ الحُسيَنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع عَنِ الرَّجُلِ لَا يُصَلِّي الْغَدَاةَ- حَتَّى يُسْفِرَ وَ تَظْهَرَ الْحُمْرَةُ وَ لَمْ يَرْكَعْ رَكْعَتَيِ الْفَجْرِ- أَ يَرْكَعُهُمَا أَوْ يُؤَخِّرُهُمَا قَالَ يُؤَخِّرُهُمَا. اما آیت الله سیستانی می فرمایند :تا وقتی که ممکن است آن را پیش از نماز صبح به‌جا آورد، وقت آن ادامه دارد. 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🔸پربرکت‌ترین مولود «ابویحیی صنعانی» می گوید: روزی در محضر امام رضا علیه‌السلام بودم، فرزندش ابوجعفر را که خردسال بود نزد ایشان آوردند، حضرت فرمودند: «هذَا الْمَوْلُودُ الَّذی لَمْ یُولَدْ مُوْلُودٌ اَعْظَمُ بَرَکَةً عَلی شیعَتِنا مِنْهُ؛ این مولودی است که با برکت‌تر از او برای شیعیان ما زاده نشده است.» 🔺 الكافي، ج‏1، ص: 321، ح9 عید نورانی میلاد با سعادت حضرت جواد الائمة امام محمد بن علی التقی علیه‌السلام را محضر مبارک فرزندشان حضرت بقیة‌الله‌الاعظم (عجل الله فرجه) و همه موالیان و محبان خاندان رسالت تبریک و تهنیت می‌گوییم. @zanjani_net
k-11-2.mp3
زمان: حجم: 7.39M
📻 چرا امام جواد علیه السلام با برکترین مولود برای شیعه است؟ 💎《برنامه نجوای بیداری》 🎙کارشناس : حجةالاسلام الهی منش ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🔔[مسأله فقهی۳. (احکام روزه: احکام روزه مستحبی۲)] 🔵حکم گرفتن روزه مستحبی در سفر: مثل اینکه انسان به کربلا می‌رود و برمی‌گردد، آیا می‌تواند در اين هفت، هشت روز، روزه بگيرد؟ يا مثلاً در مشهد بدون قصد اقامت ده روز ، آیا می‌تواند روزه‌ی مستحبی بگيرد؟ 🟢یکی از شرایط صحت روزه این است که در حضر ( وطن و جایی که نمازش تمام است نه شکسته ) باشد. 🔻و فرقی بین روزه واجب و مستحب نیست .( البته روزه واجب استثنائاتی دارد که بعدا خواهد آمد) 🔹مستند این حکم روایات زیادی است که از روزه گرفتن در سفر منع می کند مثل روايت موثّقه عَمَّار: «عَنْ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: ... لَا يَحِلُّ لَهُ الصَّوْمُ فِی السَّفَرِ فَرِيضَةً كَانَ أَوْ غَيْرَهُ وَ الصَّوْمُ فِی السَّفَرِ مَعْصِيَةٌ.»( وسائل الشیعه، محمد بن حسن حر عاملی، ج10، ص199) 🔸در این روایت اول می‌فرمايند: «لَا يَحِلُّ»، یعنی حلال نیست و بعد می‌فرمايند: اصلاً‌ روزه در مسافرت معصيت است. بنابر این در سفر روزه مستحبی فی نفسه معصیت و باطل است. 🔵از این حکم دو مورد استثناء شده است 👇 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
1⃣سه روز روزۀ مستحبی در مدینۀ منوره: مشهور بین علماء این است که مسافر می‌تواند( حتی اگر قصد ده روز نکند) برای خواستن حاجت سه روز در مدینۀ طیبه روزۀ مستحبی بگیرد. 🔷نکته اول : این سه روز اختصاص به شهر مدینه دارد نه مکه و بقیه مشاهده مشرفه مثل کربلا و نجف و مشهد و..) 🔷نکته دوم: در مورد اینکه این سه روز چه روزهایی باشد برخی فقهای عظام مثل صاحب عروه، می فرمایند: افضل سه روز روزه در روزهای چهار شنبه، پنج شنبه و جمعه باشد 🔹ولى تمام مراجع فعلی ( مسأله ۱۷۱۸ رساله سیزده مرجع) می فرمایند: احتياط واجب آن است كه روز چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه را اختيار كند. 🔷مستند این حکم: سه روایت است یکی از آنها صحیحه معاویه بن عمار است که از امام صادق علیه السلام نقل می کند: مُوسَى بْنُ اَلْقَاسِمِ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «إِنْ كَانَ لَكَ مُقَامٌ بِالْمَدِينَةِ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ صُمْتَ أَوَّلَ يَوْمٍ اَلْأَرْبِعَاءَ وَ تُصَلِّي لَيْلَةَ اَلْأَرْبِعَاءِ عِنْدَ أُسْطُوَانَةِ أَبِي لُبَابَةَ وَ هِيَ أُسْطُوَانَةُ اَلتَّوْبَةِ اَلَّتِي كَانَ رَبَطَ إِلَيْهَا نَفْسَهُ حَتَّى نَزَلَ عُذْرُهُ مِنَ اَلسَّمَاءِ وَ تَقْعُدُ عِنْدَهَا يَوْمَ اَلْأَرْبِعَاءِ ثُمَّ تَأْتِي لَيْلَةَ اَلْخَمِيسِ اَلَّتِي تَلِيهَا مِمَّا يَلِي مَقَامَ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَيْلَتَكَ وَ يَوْمَكَ وَ تَصُومُ يَوْمَ اَلْخَمِيسِ ثُمَّ تَأْتِي اَلْأُسْطُوَانَةَ اَلَّتِي تَلِي مَقَامَ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ مُصَلاَّهُ لَيْلَةَ اَلْجُمُعَةِ فَتُصَلِّي عِنْدَهَا لَيْلَتَكَ وَ يَوْمَكَ وَ تَصُومُ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ وَ إِنِ اِسْتَطَعْتَ أَنْ لاَ تَتَكَلَّمَ بِشَيْءٍ فِي هَذِهِ اَلْأَيَّامِ إِلاَّ مَا لاَ بُدَّ لَكَ مِنْهُ وَ لاَ تَخْرُجَ مِنَ اَلْمَسْجِدِ إِلاَّ لِحَاجَةٍ وَ لاَ تَنَامَ فِي لَيْلٍ وَ لاَ نَهَارٍ فَافْعَلْ فَإِنَّ ذَلِكَ مِمَّا يُعَدُّ فِيهِ اَلْفَضْلُ ثُمَّ اِحْمَدِ اَللَّهَ فِي يَوْمِ اَلْجُمُعَةِ وَ أَثْنِ عَلَيْهِ وَ صَلِّ عَلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلْ حَاجَتَكَ وَ لْيَكُنْ فِيمَا تَقُولُ اَللَّهُمَّ مَا كَانَتْ لِي إِلَيْكَ مِنْ حَاجَةٍ شَرَعْتُ أَنَا فِي طَلَبِهَا وَ اِلْتِمَاسِهَا أَوْ لَمْ أَشْرَعْ سَأَلْتُكَهَا أَوْ لَمْ أَسْأَلْكَهَا فَإِنِّي أَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِنَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ نَبِيِّ اَلرَّحْمَةِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي قَضَاءِ حَوَائِجِي صَغِيرِهَا وَ كَبِيرِهَا فَإِنَّكَ حَرِيٌّ أَنْ تُقْضَى حَاجَتُكَ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ تَعَالَى» .( تهذيب الأحکام ج ۴، ص ۲۳۲) 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🔴به ترجمه صحیحه بالا دقت کنید : امام صادق علیه السلام می فرمایند : «اگر در مدينه سه روز اقامه كردى هر سه روز را روزه بگير و كيفيت آن چنين است. سه روز را از چهارشنبه شروع كن منتهى شب چهار شنبه (يعنى شبى كه فرداى آن روز چهارشنبه است) نزديك ستون توبه (و آن ستون ابى لبابه است كه وى به منظور توبه از گناهى كه كرده بود خود را به آن بست و به تضرّع پرداخت تا جبرئيل امين به پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم نازل شد و خبر داد كه حق تعالى توبه وى را پذيرفت) نماز بگذار و روز چهارشنبه نيز با حالت روزه نزديك آن بنشين و پس از اتمام روز و فرارسيدن شب پنجشنبه (يعنى شبى كه فرداى آن روز پنجشنبه است) نزديك ستون بعدى كه پهلوى ستون ابى لبابه و در كنار مقام نبى اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم است برو و در آن شب و روز بعد آن (روز پنجشنبه) آنجا بنشين و روز پنجشنبه را روزه بگير و آن را به اتمام برسان سپس شب جمعه (شبى كه فرداى آن روز جمعه مى‌باشد) نزديك ستونى كه پهلوى مقام نبى اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم است برو و آن شب و روز بعدش در آنجا نماز بخوان و روز جمعه را روزه بگير و آن را به اتمام برسان. قابل توجه است كه اگر بتوانى در اين سه روز سخن نگوئى، با كس سخن مگو مگر به مقدار ضرورت و نيز تا محتاج نشدى از مسجد خارج نشو و همچنين در شب و روز نخواب. در روز جمعه خدا را حمد و ثناء گو و بر پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم صلوات فرست و پس از آن حاجتت را از خدا بخواه و در بين دعاهائى كه مى‌كنى اين دعاء را نيز بخوان:« اللّهم ما كانت لى اليك من حاجة سارعت انا في طلبها و التماسها او حاجة لم اسرع سألتكها فانّى اتوجّه اليك بنيّك محمّد صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم نبى الرحمة في قضاء حوائجى صغيرها و كبيرها». خداوندا هر حاجتى كه به تو داشته باشم در طلب و خواستنش از تو سريعا اقدام مى‌كنم و اگر در سؤال آن از تو تسريع نكنم به واسطه پيامبرت حضرت محمّد صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم كه پيامبر رحمت است بطرف تو متوجه شده و در بر آمدن حاجاتم چه حاجات كوچك و چه بزرگ آن حضرت را واسطه قرار مى‌دهم». 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🔸همانطور که دقت کردید در روایت بالا👆 کیفیت خاصی برای گرفتن حاجت مطرح شده است مانند اینکه این سه روز روزه را مانند شخص معتکف داخل مسجد النبی حضور داشته باشد و کنار ستونهای مخصوص نماز و دعا بخواند. ولی بزرگان ما از باب تعدد مطلوب(۱) صرف سه روز روزه را مطرح کرده اند که شخص می تواند حتی وقتی در هتل یا منزل هم هست آن را انجام دهد. 🔹اما آیت الله شبیری نظر دیگری دارند و می فرمایند: استحباب سه روز روزه برای خواستن حاجت در مدینه منوره به‌طور کلی ثابت نیست بلکه برای این امر آداب خاصی در روایات ذکر شده که در حال حاضر انجام آن مقدور نیست لذا سه روز روزه را به رجاء ثواب بجا آورند. ✅۱) تعدد مطلوب یعنی مطلوب بودن عمل مقید به قیدى حتى بدون آن قید. تعدّد مطلوب در مقابل وحدت مطلوب در جایى است که عملى مقید به قیدى است، لیکن آن قید در مطلوبیت نفس عمل دخالت ندارد؛ هرچند رعایت قید نیز مطلوب است. بنابر این در فرض عدم امکان رعایت قید، مطلوبیت عمل همچنان به قوت خود باقى است، مانند اقامه هریک از نمازهاى یومیه در وقت خود که علاوه بر مطلوبیت نفس نماز، اقامه آن در وقت، مطلوب است و با فوت وقت، مطلوبیت نماز همچنان باقى است و وجوبش ساقط نمى‏گردد. در نتیجه قضاى آن واجب خواهد بود. 👌بسیارى از خصوصیات وارد شده در اعمال مستحب، همچنین بیشتر سوره‏هاى سفارش شده در نمازهاى نافله از باب تعدّد مطلوب است. 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
2⃣ نذر روزه مستحبی در سفر ✅ مشهور فقهای عظام فرموده اند :اگر فرد نذر کند که در سفر یا در سفر و حضر روز معینی را در سفر روزه بگیرد با نذر واجب می شود و روزه اش مشروع است. 🔻فقط دو نفر در اصل نذر روزه مستحبی اشکال دارند: ۱. آیت الله بهجت که می فرمایند: در اين صورت روزه گرفتن صحيح است، و بنابراحتياط واجب روزه مستحبّي را در سفر به نيّت رجاء بايد گرفت ۲.آیت الله مکارم در چنین مسأله ای اشکال دارند و احتیاطا صحیح نمی دانند که مقلدین ایشان می توانند به بقیه مراجع رجوع کنند. 🔷نکته اول : برای نذر شرعی باید صیغه نذر خوانده شود مثلا بگوید : برای خدا بر من است که ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ ماه رجب را در سفر و یا چه در سفر و وطن روزه بگیرم. 🔷نکته دوم این نذر باید در وطن باشد یا در مسافرت هم میشود نذر کرد ؟ 🔻سه نظریه وجود دارد : الف) آیات عظام صافی فاضل وحید نوری: در سفر صحیح نیست. ب) آیت الله خامنه ای می فرمایند: احتیاط واجب این است که قبل از سفر نذر بکند و نذر در سفر صحیح نیست.( قابل رجوع به 👇) ج) آیات عظام بهجت، زنجانی و سیستانی می فرمایند: فرقی ندارد چه در سفر و چه در وطن می تواند نذر کند. 🔷نکته سوم : نذر روزه ممکن است به یکی از سه صورت زیر انجام گرفته باشد: 🔹الف) نذر مطلق : یعنی نذر کرده روز ۱۳و ۱۴ و ۱۵ رجب را روز بگیرد ولی در وطن یا سفر بودن را مشخص نکرده است . 🔸به نظر همه مراجع اگر اینگونه نذر کرد نباید در سفر روزه بگیرد. 🔹ب) نذر مقید به سفر : یعنی مثلاً میداند مسافر است و قبل از سفر نذر کرده روز ۱۳ و ۱۴ و۱۵ رجب را در سفر روزه بگیرد. 🔸به نظر همه مراجع ( به جز آیت الله مکارم و آیت الله شبیری) نذرش صحیح است و باید در سفر روزه بگیرد. 🔹ج) نذر مقید به سفر و حضر: یعنی نذر می کند که ۱۳و ۱۴ و ۱۵ رجب چه در وطن باشد چه در سفر روزه بگیرد . 🔸به نظر همه مراجع ( به جز آیت الله مکارم ) باید به نذرش عمل کند. 🔔 همه این مسأله( نذر روزه مستحبی در سفر) در صورتی بود که شخص روزه واجب دیگر مثل قضا یا کفاره بر ذمه اش نباشد. 🔷و اما اگر روزه واجب دیگر هم دارد مسأله از قرار ذیل است 👇 در این زمینه سه نظر وجود دارد الف) مرحوم امام یکی از شرایط صحت نذر روزه مستحبی را نبود روزه واجب دیگر می دانند. ب) آیت الله مکارم هم اشکال می گیرند و احتیاط واجب دارند. ج) بقیه مراجع اشکال نمی گیرند البته به شرطی که وقت روزه واجب تنگ نباشد. 🔹اگر شخص روزه قضا دارد و وقت آن تنگ باشد نذر روزه مستحبی اش صحیح نیست مثلا ده روز مانده به ماه رمضان و از سال گذشته هم قضای ماه رمضان بر عهده دارد در اینصورت نذر روزه معین در این ده روز باقیمانده صحیح نیست. 🔸 اما اگر وقت قضا موسع است مثلا از سالهای قبل تر باشد یا روزه کفاره باشد نذر روزه صحیح است و هر کدام را زودتر می تواند انجام دهد. فقط آیت الله سیستانی می فرمایند اول روزه قضا را بگیرد و بعد به نذرش عمل کند. 🆔 https://eitaa.com/elahimanesh128
💠استخاره برای کار حرام 😄 🔹شخصی تماس گرفته بود برای سقط جنینش استخاره کند قبلا هم برای زنا قتل و ..شنیده بودم. متوجه شدم بنده خدا استخاره را مشورت با خدا می داند. 🔸عرض کردم : درست است که استخاره مشورت با خداست ولی به شرطی که قبلش خداوند حکمش را نفرموده باشد. برای کار حرام که نمی شود استخاره گرفت استخاره برای جایی است که اصل آن کار حلال است ولی در انجام آن در این زمان و با این شرایط تردید دارید و با مشورت و تحقیق هم به نتیجه نرسیده اید. 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
27.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام على عليه السلام: چه زود مى گذرد ساعات روز و روزهاى ماه و ماه هاى سال و سال هاى عمر! ما أسرَعَ السّاعاتِ فِي اليَومِ، و أسرَعَ الأيّامَ فِي الشَّهرِ، و أسرَعَ الشُّهورَ فِي السَّنَةِ، و أسرَعَ السّنينَ (السَّنَةَ) فِي العُمرِ! نهج البلاغه، از خطبه 188 🆔 https://eitaa.com/elahimanesh128