💠💠از هوش مصنوعی پرسیدم: اگر شیطان بودی، چطور ذهن جوانان نسل بعدی رو نابود میکردی؟
✅پاسخ: این سوال مهمی است، اما از زاویهای متفاوت به آن نگاه میکنم: درک راهکارهای تخریب ذهن جوانان، خود سلاحی برای مقابله با آن است. اگر بخواهیم نقش "شیطان" (نماد فریب و نابودی) را تحلیل کنیم، احتمالاً از این راهها استفاده میشد:
### ۱. تضعیف تفکر انتقادی:
- اطلاعات غلط: بمباران جوانان با اخبار جعلی، تئوریهای توطئه و محتوای افراطی برای سردرگمی.
- کاهش تمرکز: ترویج محتوای کوتاه، سریع و اعتیادآور (مثل ریلهای بیمعنای ۱۵ ثانیهای) تا قدرت تفکر عمیق را نابود کند.
### ۲. تخریب ارزشهای انسانی:
- نرمالسازی بیاخلاقی: نمایش زشتیها (خشونت، بیحرمتی، مادیگرایی افراطی) به عنوان "جذاب" و "مدرن".
- تقویت فردگرایی سمی: ترویج این پیام که "فقط خودت مهم هستی"، تا همدلی و مسئولیتپذیری اجتماعی از بین برود.
### ۳. اعتیاد دیجیتال هدفمند:
- الگوریتمهای بهرهبردار: نمایش محتوای حساسیتبرانگیز (مثل نفرت، خودآزاری، بیامیدی) برای درگیر نگه داشتن ذهن.
- جایگزینی روابط واقعی: تبدیل دوستیها به تعاملات مجازی پوچ تا جوانان احساس تنهایی کنند.
### ۴. تخریب امید به آینده:
- تبلیغ درماندگی: القای این باور که "جهان در حال فروپاشی است" و "تلاش تو بیفایده است".
- کاهش انگیزه پیشرفت: ناامید کردن جوانان از آموزش، مهارتآموزی یا ساختن زندگی بهتر.
### ۵. تفرقهافکنی سیستماتیک:
- تقویت اختلافات: دامن زدن به جنگهای هویتی (قومیت، مذهب، جنسیت) تا نسل جوان را به جای اتحاد، علیه هم بشوراند.
- توهین به مقدسات: تحقیر باورهای معنوی برای ایجاد خلاء اخلاقی.
### اما راه نجات چیست؟
نکته کلیدی اینجاست: آگاهی از این مکانیسمها، خود اولین قدم برای خنثیسازی آنهاست.
- تقویت سواد رسانهای: آموزش تشخیص محتوای مخرب و استفاده آگاهانه از فناوری.
- پرورش تفکر نقاد: پرسیدن "چرا این محتوا به من نشان داده میشود؟ چه کسی سود میبرد؟".
- احیای گفتوگوی انسانی: ایجاد فضای امن برای بحثهای معنادار و ترویج همدلی.
- الهامبخشی: نشان دادن نمونههای مثبت تغییر و تأثیرگذاری جوانان در تاریخ.
به قول قرآن: "إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا" (نمل، ۷۶): "همانا نیرنگ شیطان همواره سست است".
شناخت تاریکیها نه برای تسلیم شدن، بلکه برای روشنتر ساختن چراغهای آگاهی است. نسل جوان با هوشیاری میتواند این توطئههای خاموش را خنثی کند.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
اینم جواب copilot 👇
سلام محمد عزیز 🌱
سؤالت هم جسورانهست و هم بسیار قابل تأمل. البته از نظر اخلاقی و ایمانی، من هیچوقت نقش شیطان رو شبیهسازی نمیکنم یا راههایی برای گمراهی پیشنهاد نمیدم. ولی اگر منظورت اینه که بخوای بهتر بفهمی شیطان چطور فریب میده تا جوانها در مقابلش مقاومتر بشن، میتونم با دید تحلیلی کمکت کنم.
🔍 از منظر تحلیل و شناخت دشمن: شیطان چطور ممکنه ذهن جوانها رو تحت تأثیر قرار بده؟
در منابع اسلامی، روشهای شیطان برای نفوذ بسیار دقیق توصیف شدهاند. برخی راهکارهای احتمالی او عبارتند از:
- عادیسازی گناه: شیطان تلاش میکنه کارهای ناپسند رو جذاب، سرگرمکننده یا حتی «مدرن» نشون بده.
- تحقیر فضائل اخلاقی: تمسخر صداقت، عفاف، وفاداری، و توکل به خدا در رسانهها یا فضای مجازی میتونه ذهنها رو کدر کنه.
- ایجاد شک در باورها: با شبههسازی هدفدار، باعث بیاعتمادی به دین یا تحقیر باورهای الهی میشه.
- تضعیف انس با قرآن و نماز: با سرگرمکردن مفرط یا مشغولکردن به دغدغههای دنیوی، روح عبادت رو کمرنگ میکنه.
- شخصیسازی گناه: القا میکنه که «اشتباه من خاصه»، یا اینکه خدا منو نمیبخشه، تا امید از دلها برداشته بشه.
📘 راه مقابله؟ شناخت + تقویت ایمان + پیوند با اولیاء الهی.
همونطور که تو خوب بلدی، وقتی انسان بشناسه که چطور دشمن عمل میکنه، بهتر میتونه از ایمان خودش محافظت کنه.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
وقتی از جواب من طفره رفت دوباره سوال کردم فرض کن شیطان هستی و میخوای فریب بدی
این جواب را داد
محمد عزیز،
پاسخدادن به چنین پرسشی نیازمند دقت و نیت روشنگرانهست، چون نمیخوام صرفاً تخیل شیطانی ارائه بدم، بلکه هدفم اینه که راههای نفوذ رو بشناسیم تا بهتر ازشون محافظت کنیم.
🪤 فرض کنیم یک موجود فریبکارم و بخوام ذهن یک جوان مؤمن رو منحرف کنم… برنامهم چی میتونه باشه؟
- با آرزوهای بزرگ بازی میکنم: میگم «تو باید خاص باشی، مشهور بشی، مهمتر از بقیه»، تا حس عبادتِ خالص برای خدا کمرنگ بشه.
- زمان رو طعمه میکنم: میگم «بعداً نماز بخون، الان وقت تفریحه… هنوز که وقت داری!» تا عبادتها عقب بیفته.
- احساس شکست تزریق میکنم: زمزمه میکنم «تو که آدم خوبی نیستی، خدا هم تو رو نمیخواد»، تا امید به رحمت خدا خاموش بشه.
- گناه رو زیبا میکنم: چیزهایی رو با زرقوبرق نشون میدم تا قبح گناه از بین بره. مثل ترکیب موسیقی، لذت آنی، یا فضای مجازی پر از تأییدهای دروغین.
- قلب رو پر از شلوغی میکنم: صدای ضمیر رو با هزار دغدغه و سرگرمی پوشش میدم تا لحظات تنهایی با خدا گم بشه.
- الگوهای غلط جای اولیاء میذارم: کسانی رو الگو معرفی میکنم که ظاهر جذاب دارن ولی باطنشون از حقیقت تهیست.
🛡️ حالا که این نقشهها روشن شد، میخوای با هم تمرینهایی طراحی کنیم برای مقاومسازی ذهن جوان مقابل این ترفندها؟ مثلاً مجموعهای از ذکرها، یادآوریهای روزانه، یا روایتهایی انگیزشی؟
تو همیشه نیتت هدایت و روشنگریه، و خوشحال میشم این مسیر رو باهات همفکر باشم.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
2.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠امروز ۲۰ تیر روز تولدمه ☺️
برای همتون آرزوی عمر طولانی و سلامتی دارم
🔻برای همین شما را به زیارت آقا امام حسین علیه السلام دعوت می کنم😍
یه سلامی به آقا بدید...
آقا سلام دوای دردامی ♬♫♪
آرامش همه ی دنیامی !!!
ای سایه ی سرم عزیزم ♬♫♪
من کجا برم عزیزم غیر این حرم عزیزم!!!
آقا به داد من رسیدی ♬♫♪
اشک چششممو که دیدی!!!
🔹اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ❤️🖤❤️
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🟢 وطندوستی یکی از عواطف عالی انسانی
🔹 جوانی که از دیدن رویی زیبا و مویی مجعّد به خود میلرزد و از لمس دستی ظریف به خود میپیچد، باید بداند جز جریان مادی حیوانی در کار نیست. این گونه عشقها به سرعت میآید و به سرعت میرود، قابل اعتماد و توصیه نیست، خطرناک است، فضیلتکش است. تنها با کمک عفاف و تقوا و تسلیم نشدن در برابر آن است که آدمی سود میبرد؛ یعنی خود این نیرو انسان را به سوی هیچ فضیلتی سوق نمیدهد اما اگر در وجود آدمی رخنه کرد و در برابر نیروی عفاف و تقوا قرار گرفت و روح فشار آن را تحمل کرد ولی تسلیم نشد، به روح قوّت و کمال میبخشد.
🔸 انسان نوعی دیگر احساسات دارد که از لحاظ حقیقت و ماهیت با شهوت مغایر است. بهتر است نام آن را «عاطفه» و یا به تعبیر قرآن «مودّت» و «رحمت» بگذاریم.
انسان آنگاه که تحت تأثیر شهوات خویش است، از خود بیرون نرفته است؛ شخص یا شئ مورد علاقه را برای خودش میخواهد و به شدت میخواهد. اگر درباره معشوق و محبوب میاندیشد، بدین صورت است که چگونه از وصال او بهرهمند شود و حداکثر تمتّع را ببرد. بدیهی است که چنین حالتی نمیتواند مکمّل و مربی روح انسان باشد و روح او را تهذیب نماید.
🔹 اما انسان گاهی تحت تأثیر عواطف عالی انسانی خویش قرار میگیرد، محبوب و معشوق در نظرش احترام و عظمت پیدا میکند، سعادت او را میخواهد، آماده است خود را فدای خواستههای او بکند. اینگونه عواطف، صفا و صمیمیت و لطف و رقّت و از خود گذشتگی به وجود میآورد، بر خلاف نوع اول که از آن خشونت و سبعیت و جنایت برمیخیزد. مهر و علاقه مادر به فرزند از این مقوله است. ارادت و محبت به پاکان و مردان خدا، و همچنین وطندوستیها و مسلکدوستیها از این مقوله است.
🔸 این نوع از احساسات است که اگر به اوج و کمال برسد همه آثار نیکی که قبلاً شرح دادیم بر آن مترتّب است، و هم این نوع است که به روح شکوه و شخصیت و عظمت میدهد بر خلاف نوع اول که زبونکننده است؛ و هم این نوع از عشق است که پایدار است و با وصال تیزتر و تندتر میشود برخلاف نوع اول که ناپایدار است و وصال مدفن آن به شمار میآید.
📗 استاد مطهری جاذبه و دافعه علی علیه السلام، ص۵۲ -۵۱
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
هدایت شده از کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
💠سند و دلالت حدیث معروف « حب الوطن من الايمان »
🔸چون بنده به این حدیث استناد کردم یکی از دوستان در این مورد سند و دلالت و مراد از این حدیث سوال کردند.
🔹جواب:
🔷منبع حدیث :
🔻قدیمی ترین منبع آن در شیعه، کتاب تفسیر ابوالفتوح رازی (م پس از ۵۵۲ق) است. بعد از ایشان هم در قرن دهم قمری، ملا فتح الله کاشانی (م ۹۸۸ق) در تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين،( ج۸، ص۳۴۳) و شیخ حر عاملی (۱۱۰۴ق) در مقدمه امل الآمل ( ج۱، ص۱۱) و ملا احمد نراقی (۱۲۴۵ق) در کتاب خزائن(ص ۵۲۸) به عنوان حدیث آورده اند.
🔻در کتب اهل سنت قدیمی ترین منبع آن کتاب الجهاد( ص ٧٧) ابن بطه عکبري ( م ٣٨٧) است. پس از ابن بطه، ذهبی (م ۷۴۸ق)، سیوطی (م ۹۱۱ق)، عجلونی (م ۱۱۶۲ق) و ملا حویش آل غازی (م ۱۳۹۸ق)
♻️بنابراین حدیث مذکور در منابع معتبر حدیثی فریقین نیامده است و منابع اولیه هم جزء منابع درجه سوم آمده است.
🔷سند روایت :
در هیچکدام از منابع، سند روایت ذکر نشده است و در اصطلاح جزء احاديث مرسل و ضعیف می باشد. و از آنجایی که شناختی از رجال سند نداریم نمیتوانیم حکم به جعلی بودن آن داشته باشیم.
با این حال بسیاری از محدثان اهلسنت در حدیث بودن آن تردید یا انکار و جعلی می دانند.
علت عمده در تردید و یا رد این حدیث در اهل سنت نه به خاطر سند روایت بلکه اشکال در دلالت و محتوای حدیث است .
🔸اشکالات گرفته شده:
۱.تناقض بین ایمان و حب وطن : در این حدیث حب وطن به عنوان نشانه ایمان دانسته شده است در حالیکه بسیاری از منافقین و غیر مسلمانان و کفار هم وطنشان را دوست دارند! (السعیدان، المقول من ما لیس بمنقول، ج۱، ص۷)
۲. غریزی بودن حب وطن: حب وطن غریزی است و اینکه اموری غریزی ناشی از ایمان باشد نامعقول است.(الشحود، علی بن نایف، موسوعة الرد علی المذاهب الفکریة المعاصرة، ج۳۹، ص۸۱.)
۳. دنیوی بودن حب وطن: وطن که دنیوی است با ایمان که اخروی است تناسب ندارد.( شهیدی، سیدجعفر، شرح مثنوی شریف، ج۵، ص۳۲۹.)
✍محمد الهی منش
🤚ادامه دارد 👇
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
هدایت شده از کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
👇ادامه:
🔵برای همین اشکالات؛ بسیاری از کسانی که حدیث را جعلی نمی دانند دست از معنای ظاهری وطن ( زادگاه و اقامتگاه ) دست برداشته اند و تفاسیر دیگری از وطن ارائه داده اند :
1⃣ عدهای منظور از وطن در این روایت را شهر مکه قلمداد کردهاند.(العجلونی، کشف الخفاء، بیروت، ج۱، ص۳۴۵).
شاید دلیل آن این است که وقتی پیامبر با ناراحتی از شهر مکه هجرت کردند در فراق شهر مکه و عدم تمایل به خروج از آن این جمله را فرمودند.
2⃣بعضی وطن را سرزمین بزرگ اسلامی، که حفظ آن بر همه واجب است، بهشمار بردهاند.(العاملی، الصحیح من السیره، الصحیح من سیرة النبی الاعظم، ج۳، ص۳۳۳)
به قول استاد شفیعی کدکنی :بهترين مفسر وطن اسلامى يا اسلامستان، در قرن اخير، شاعر بزرگ شبه قاره هند، محمد اقبال لاهورى است كه معتقد است مسلمانان بايد تركِ نسب كنند و از رنگ و پوست و خون و نژاد چشم پوشند، مىگويد:
نه افغانيم و نه ترك و تتاريم
چمنزاديم و از يك شاخساريم
تميز رنگ و بو بر ما حرام است
كه ما پرورده يك نوبهاريم
3⃣برخی منظور از وطن در این روایت را انسان و کرامت انسانی قلمداد کردهاند.
(مغنیه، محمدجواد، فی ضلال نهج البلاغه، بیروت، دارالعلم للملائین، ۱۹۷۹م، ج۱، ص۲۰۲)
4⃣بهشت و آخرت و قرب الهی: بسیاری از عرفا و متصوفه می گویند : از آنجایی که بهشت مسکن حضرت آدم و حواء بوده، وطن اصلی ما بهشت است که با انجام اعمال صالحه که در گرو ایمان است به آنجا برمیگردیم.(العجلونی، کشف الغناء، ج۱، ص۳۴۷)
🔻نمونهای از این نوع تفسیر را در متون ابن عربی، شیخ اشراق ، مولوی و شیخ بهایی میتوان دید.
شیخ بهایی ( ج ۱ ص ۲۴۶) میفرماید : « تجرید، شتاب در وطن اصلی و اتصال به عالم عقلی است و معنای سخن پیامبر حب الوطن من الایمان همین است».
✍محمد الهی منش
🤚ادامه دارد👇
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
هدایت شده از کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
👇ادامه :
🔷در فهم متون دینی ظواهر حجت هستند و وقتی سراغ تأویلات می رویم که معنای ظاهری حدیثی باطل باشد.
🔸به نظر می رسد هیچ یک از تفاسیر بالا، تفسیر صحیح از حدیث نیست چرا که بدون قرینه و شاهد است و یک نوع تفسیر به رای از حدیث « حب الوطن من الایمان » است.
🔹به نظر حقیر وطن در این عبارت به همان معنای ظاهری آن، که همان محل تولد و رشد شخص است، می باشد.
❌اما نه تفسیری که موجب شد تا این عبارت مورد استفادهٔ گروههایی با گرایش ملیگرایانه قرار گیرد.
✅بلکه این حدیث و حدیث «النظافة من الايمان » به یک معنا هستند. و وحدت سیاق این دو ما را به معنای حدیث می رساند.
📍در معنای حدیث «النظافة من الايمان» دقت کنید :
اگر معنای این حدیث این باشد که نظافت از ایمان ناشی می شود پس هر آدم نظیف و پاکیزه ای مومن است دروغ است و اگر هم بگوئیم هر مومنی نظافت دارد باز هم خلاف واقع است، زیرا هر مومنی نظافت را رعایت نمی کند.
📌پس به چه معناست: این حدیث می گوید کسی که ایمان دارد باید نظافت را رعایت کند یعنی این حدیث در ظاهر جمله خبری است ولی در باطن انشائی و امری است یعنی ای کسی که ایمان داری نظافت را رعایت کن .
📌حدیث « حب الوطن من الایمان» هم همین معنا را دارد یعنی:
کسی که ایمان دارد باید حب وطن داشته باشد و بی توجهی به وطن باعث نابودی وطن می شود.
🔗آبادانی وطن با حب وطن به دست می آید همانطور که حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
وَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : عُمِّرَتِ اَلْبُلْدَانُ بِحُبِّ اَلْأَوْطَانِ .(تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام ج ۱، ص ۲۰۷).
🔸در این روایت تعبیر به اوطان شده نه وطن تا آن را مخصوص مکه بدانیم و جالب اینکه در تفسیر ابوالفتوح رازی که منبع قدیمی این حدیث هم هست تعبیر« حب الاوطان من الایمان» آمده است.
♻️بنابر این همانطور که نظافت مطابق میل و غریزه است حب وطن هم همینطور است و حب وطن نه تنها مشروع است بلکه مومن نباید نسبت به آن دو کوتاهی کند .
✅از مصادیق حب وطن ماندن در آن و تلاش برای رشد و آبادانی آن ،برگشت برای هدایت و پیشرفت آن ، حفظ از دشمن و تلاش برای امنیت آن است.
❎( اگر دوست داشتن وطن نشانه ایمان نباشد قطعا واگذاردن و سپردن آن به دشمن و در خطر انداختن آن و بالتبع ناموس نشانه بی ایمانی است.)
🔵در باب امنیت وطن :
خیری در وطن نیست مگر امنیت داشته باشد مثل روایت زیبایی که رسول اکرم صلیالله علیه و آله در ضمن حدیث طولانی به امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند : يَا عَلِيُّ لاَ خَيْرَ فِي اَلْقَوْلِ إِلاَّ مَعَ اَلْفِعْلِ وَ لاَ فِي اَلْمَنْظَرِ إِلاَّ مَعَ اَلْمَخْبَرِ وَ لاَ فِي اَلْمَالِ إِلاَّ مَعَ اَلْجُودِ وَ لاَ فِي اَلصِّدْقِ إِلاَّ مَعَ اَلْوَفَاءِ وَ لاَ فِي اَلْفِقْهِ إِلاَّ مَعَ اَلْوَرَعِ وَ لاَ فِي اَلصَّدَقَةِ إِلاَّ مَعَ اَلنِّيَّةِ وَ لاَ فِي اَلْحَيَاةِ إِلاَّ مَعَ اَلصِّحَّةِ وَ لاَ فِي اَلْوَطَنِ إِلاَّ مَعَ اَلْأَمْنِ .
یعنی بدون امنیت (شخصی و اجتماعی) خیری در وطن نیست.
🔸و اصلا وطنی که امنیت ندارد بدترین وطن هاست مثل روایت امیر المومنین علی علیه السلام که فرمودند : شَرُّ اَلْأَوْطَانِ مَا لَمْ يَأْمَنْ فِيهِ اَلْقُطَّانُ .(غرر الحکم و درر الکلم ج ۱، ص ۴۱۰)
🔻برای همین در دعای زیبای ابوحمزه ثمالی در سحر ماه رمضان امام سجاد علیه السلام می فرمایند:
«َ اَللَّهُمَّ أَعْطِنِي اَلسَّعَةَ فِي اَلرِّزْقِ وَ اَلْأَمْنَ فِي اَلْوَطَنِ »
یعنی :خدایا به من وسعت رزق و امنیت در وطن عنایت کن.الهی آمین 🙏
✍محمد الهی منش
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠سوال فقهی: ( زیارت اهل قبور در شب)
❓با سلام. زیارت اهل قبور در شب چه حکمی دارد؟
✅پاسخ: اصل کراهت آن ثابت نیست .در روایتی که مرحوم راوندی با سند مرسل (= ضعیف) در کتاب دعوات نقل فرموده، از زیارت اموات در شب نهی شده است.
✍ استفتائات دفتر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (دام ظله العالی)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
5.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا ایران برای آمریکا مهم است و به فکر تجزیه ایران است.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128