eitaa logo
کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
517 دنبال‌کننده
451 عکس
225 ویدیو
65 فایل
🔹 استاد دانشگاه و سطوح عالی حوزه 🔹کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی 🔹 کارشناس صدا و سیمای اصفهان 🔹نماینده مراجع عظام تقلید @yahagh2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢 وطن‌دوستی یکی از عواطف عالی انسانی 🔹 جوانی که از دیدن رویی زیبا و مویی مجعّد به خود می‌لرزد و از لمس دستی‌ ظریف به خود می‌پیچد، باید بداند جز جریان مادی حیوانی در کار نیست. این گونه عشق‌ها به سرعت می‌آید و به سرعت می‌رود، قابل اعتماد و توصیه نیست، خطرناک است، فضیلت‌کش است. تنها با کمک عفاف و تقوا و تسلیم نشدن در برابر آن است که آدمی سود می‌برد؛ یعنی خود این نیرو انسان را به سوی هیچ فضیلتی سوق نمی‌دهد اما اگر در وجود آدمی رخنه کرد و در برابر نیروی عفاف و تقوا قرار گرفت و روح فشار آن را تحمل کرد ولی تسلیم نشد، به روح قوّت و کمال می‌بخشد. 🔸 انسان نوعی دیگر احساسات دارد که از لحاظ حقیقت و ماهیت با شهوت مغایر است. بهتر است نام آن را «عاطفه» و یا به تعبیر قرآن «مودّت» و «رحمت» بگذاریم. انسان آنگاه که تحت تأثیر شهوات خویش است، از خود بیرون نرفته است؛ شخص یا شئ مورد علاقه را برای خودش می‌خواهد و به شدت می‌خواهد. اگر درباره معشوق و محبوب می‌اندیشد، بدین صورت است که چگونه از وصال او بهره‌مند شود و حداکثر تمتّع را ببرد. بدیهی است که چنین حالتی نمی‌تواند مکمّل و مربی روح انسان باشد و روح او را تهذیب نماید. 🔹 اما انسان گاهی تحت تأثیر عواطف عالی انسانی خویش قرار می‌گیرد، محبوب و معشوق در نظرش احترام و عظمت پیدا می‌کند، سعادت او را می‌خواهد، آماده است خود را فدای خواسته‌های او بکند. این‌گونه عواطف، صفا و صمیمیت و لطف و رقّت و از خود گذشتگی به وجود می‌آورد، بر خلاف نوع اول که از آن خشونت و سبعیت و جنایت برمی‌خیزد. مهر و علاقه مادر به فرزند از این مقوله است. ارادت و محبت به پاکان و مردان خدا، و همچنین وطن‌دوستی‌ها و مسلک‌دوستی‌ها از این مقوله است. 🔸 این نوع از احساسات است که اگر به اوج و کمال برسد همه آثار نیکی که قبلاً شرح دادیم بر آن مترتّب است، و هم این نوع است که به روح شکوه و شخصیت و عظمت می‌دهد بر خلاف نوع اول که زبون‌کننده است؛ و هم این نوع از عشق است که پایدار است و با وصال تیزتر و تندتر می‌شود برخلاف نوع اول که ناپایدار است و وصال مدفن آن به شمار می‌آید. 📗 استاد مطهری جاذبه و دافعه علی علیه السلام، ص۵۲ -۵۱ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠سند و دلالت حدیث معروف « حب الوطن من الايمان » 🔸چون بنده به این حدیث استناد کردم یکی از دوستان در این مورد سند و دلالت و مراد از این حدیث سوال کردند. 🔹جواب: 🔷منبع حدیث : 🔻قدیمی ترین منبع آن در شیعه، کتاب تفسیر ابوالفتوح رازی (م پس از ۵۵۲ق) است. بعد از ایشان هم در قرن دهم قمری، ملا فتح الله کاشانی (م ۹۸۸ق) در تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين،( ج۸، ص۳۴۳) و شیخ حر عاملی (۱۱۰۴ق) در مقدمه امل الآمل ( ج۱، ص۱۱) و ملا احمد نراقی (۱۲۴۵ق) در کتاب خزائن(ص ۵۲۸) به عنوان حدیث آورده اند. 🔻در کتب اهل سنت قدیمی ترین منبع آن کتاب الجهاد( ص ٧٧) ابن بطه عکبري ( م ٣٨٧) است. پس از ابن بطه، ذهبی (م ۷۴۸ق)، سیوطی (م ۹۱۱ق)، عجلونی (م ۱۱۶۲ق) و ملا حویش آل غازی (م ۱۳۹۸ق) ♻️بنابراین حدیث مذکور در منابع معتبر حدیثی فریقین نیامده است و منابع اولیه هم جزء منابع درجه سوم آمده است. 🔷سند روایت : در هیچکدام از منابع، سند روایت ذکر نشده است و در اصطلاح جزء احاديث مرسل و ضعیف می باشد. و از آنجایی که شناختی از رجال سند نداریم نمی‌توانیم حکم به جعلی بودن آن داشته باشیم. با این حال بسیاری از محدثان اهل‌سنت در حدیث بودن آن تردید یا انکار و جعلی می دانند. علت عمده در تردید و یا رد این حدیث در اهل سنت نه به خاطر سند روایت بلکه اشکال در دلالت و محتوای حدیث است . 🔸اشکالات گرفته شده: ۱.تناقض بین ایمان و حب وطن : در این حدیث حب وطن به عنوان نشانه ایمان دانسته شده است در حالیکه بسیاری از منافقین و غیر مسلمانان و کفار هم وطنشان را دوست دارند! (السعیدان، المقول من ما لیس بمنقول، ج۱، ص۷) ۲. غریزی بودن حب وطن: حب وطن غریزی است و اینکه اموری غریزی ناشی از ایمان باشد نامعقول است.(الشحود، علی بن نایف، موسوعة الرد علی المذاهب الفکریة المعاصرة، ج۳۹، ص۸۱.) ۳. دنیوی بودن حب وطن: وطن که دنیوی است با ایمان که اخروی است تناسب ندارد.( شهیدی، سیدجعفر، شرح مثنوی شریف، ج۵، ص۳۲۹.) ✍محمد الهی منش 🤚ادامه دارد 👇 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
👇ادامه: 🔵برای همین اشکالات؛ بسیاری از کسانی که حدیث را جعلی نمی دانند دست از معنای ظاهری وطن ( زادگاه و اقامتگاه ) دست برداشته اند و تفاسیر دیگری از وطن ارائه داده اند : 1⃣ عده‌ای منظور از وطن در این روایت را شهر مکه قلمداد کرده‌اند.(العجلونی، کشف الخفاء، بیروت، ج۱، ص۳۴۵). شاید دلیل آن این است که وقتی پیامبر با ناراحتی از شهر مکه هجرت کردند در فراق شهر مکه و عدم تمایل به خروج از آن این جمله را فرمودند. 2⃣بعضی وطن را سرزمین بزرگ اسلامی، که حفظ آن بر همه واجب است، به‌شمار برده‌اند.(العاملی، الصحیح من السیره، الصحیح من سیرة النبی الاعظم، ج۳، ص۳۳۳) به قول استاد شفیعی کدکنی :بهترين مفسر وطن اسلامى‌ يا اسلامستان، در قرن اخير، شاعر بزرگ شبه قاره هند، محمد اقبال لاهورى است كه معتقد است مسلمانان بايد تركِ نسب كنند‌ و از رنگ و پوست و خون و نژاد چشم پوشند، مى‌گويد: نه افغانيم و نه ترك و تتاريم‌ چمن‌زاديم و از يك شاخساريم‌ تميز رنگ و بو بر ما حرام است‌ كه ما پرورده يك نوبهاريم‌‌ 3⃣برخی منظور از وطن در این روایت را انسان و کرامت انسانی قلمداد کرده‌اند. (مغنیه، محمدجواد، فی ضلال نهج البلاغه، بیروت، دارالعلم للملائین، ۱۹۷۹م، ج۱، ص۲۰۲) 4⃣بهشت و آخرت و قرب الهی: بسیاری از عرفا و متصوفه می گویند : از آنجایی که بهشت مسکن حضرت آدم و حواء بوده، وطن اصلی ما بهشت است که با انجام اعمال صالحه که در گرو ایمان است به آنجا برمیگردیم.(العجلونی، کشف الغناء، ج۱، ص۳۴۷) 🔻نمونه‌ای از این نوع تفسیر را در متون ابن عربی، شیخ اشراق ، مولوی و شیخ بهایی می‌توان دید. شیخ بهایی ( ج ۱ ص ۲۴۶) میفرماید : « تجرید، شتاب در وطن اصلی و اتصال به عالم عقلی است و معنای سخن پیامبر حب الوطن من الایمان همین است». ✍محمد الهی منش 🤚ادامه دارد👇 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
👇ادامه : 🔷در فهم متون دینی ظواهر حجت هستند و وقتی سراغ تأویلات می رویم که معنای ظاهری حدیثی باطل باشد. 🔸به نظر می رسد هیچ یک از تفاسیر بالا، تفسیر صحیح از حدیث نیست چرا که بدون قرینه و شاهد است و یک نوع تفسیر به رای از حدیث « حب الوطن من الایمان » است. 🔹به نظر حقیر وطن در این عبارت به همان معنای ظاهری آن، که همان محل تولد و رشد شخص است، می باشد. ❌اما نه تفسیری که موجب شد تا این عبارت مورد استفادهٔ گروه‌هایی با گرایش ملی‌گرایانه قرار گیرد. ✅بلکه این حدیث و حدیث «النظافة من الايمان » به یک معنا هستند. و وحدت سیاق این دو ما را به معنای حدیث می رساند. 📍در معنای حدیث «النظافة من الايمان» دقت کنید : اگر معنای این حدیث این باشد که نظافت از ایمان ناشی می شود پس هر آدم نظیف و پاکیزه ای مومن است دروغ است و اگر هم بگوئیم هر مومنی نظافت دارد باز هم خلاف واقع است، زیرا هر مومنی نظافت را رعایت نمی کند. 📌پس به چه معناست: این حدیث می گوید کسی که ایمان دارد باید نظافت را رعایت کند یعنی این حدیث در ظاهر جمله خبری است ولی در باطن انشائی و امری است یعنی ای کسی که ایمان داری نظافت را رعایت کن . 📌حدیث « حب الوطن من الایمان» هم همین معنا را دارد یعنی: کسی که ایمان دارد باید حب وطن داشته باشد و بی توجهی به وطن باعث نابودی وطن می شود. 🔗آبادانی وطن با حب وطن به دست می آید همانطور که حضرت علی علیه السلام می فرمایند: وَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : عُمِّرَتِ اَلْبُلْدَانُ بِحُبِّ اَلْأَوْطَانِ .(تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام ج ۱، ص ۲۰۷). 🔸در این روایت تعبیر به اوطان شده نه وطن تا آن را مخصوص مکه بدانیم و جالب اینکه در تفسیر ابوالفتوح رازی که منبع قدیمی این حدیث هم هست تعبیر« حب الاوطان من الایمان» آمده است. ♻️بنابر این همانطور که نظافت مطابق میل و غریزه است حب وطن هم همینطور است و حب وطن نه تنها مشروع است بلکه مومن نباید نسبت به آن دو کوتاهی کند . ✅از مصادیق حب وطن ماندن در آن و تلاش برای رشد و آبادانی آن ،برگشت برای هدایت و پیشرفت آن ، حفظ از دشمن و تلاش برای امنیت آن است. ❎( اگر دوست داشتن وطن نشانه ایمان نباشد قطعا واگذاردن و سپردن آن به دشمن و در خطر انداختن آن و بالتبع ناموس نشانه بی ایمانی است.) 🔵در باب امنیت وطن : خیری در وطن نیست مگر امنیت داشته باشد مثل روایت زیبایی که رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله در ضمن حدیث طولانی به امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند : يَا عَلِيُّ لاَ خَيْرَ فِي اَلْقَوْلِ إِلاَّ مَعَ اَلْفِعْلِ وَ لاَ فِي اَلْمَنْظَرِ إِلاَّ مَعَ اَلْمَخْبَرِ وَ لاَ فِي اَلْمَالِ إِلاَّ مَعَ اَلْجُودِ وَ لاَ فِي اَلصِّدْقِ إِلاَّ مَعَ اَلْوَفَاءِ وَ لاَ فِي اَلْفِقْهِ إِلاَّ مَعَ اَلْوَرَعِ وَ لاَ فِي اَلصَّدَقَةِ إِلاَّ مَعَ اَلنِّيَّةِ وَ لاَ فِي اَلْحَيَاةِ إِلاَّ مَعَ اَلصِّحَّةِ وَ لاَ فِي اَلْوَطَنِ إِلاَّ مَعَ اَلْأَمْنِ . یعنی بدون امنیت (شخصی و اجتماعی) خیری در وطن نیست. 🔸و اصلا وطنی که امنیت ندارد بدترین وطن هاست مثل روایت امیر المومنین علی علیه السلام که فرمودند : شَرُّ اَلْأَوْطَانِ مَا لَمْ يَأْمَنْ فِيهِ اَلْقُطَّانُ .(غرر الحکم و درر الکلم ج ۱، ص ۴۱۰) 🔻برای همین در دعای زیبای ابوحمزه ثمالی در سحر ماه رمضان امام سجاد علیه السلام می فرمایند: «َ اَللَّهُمَّ أَعْطِنِي اَلسَّعَةَ فِي اَلرِّزْقِ وَ اَلْأَمْنَ فِي اَلْوَطَنِ » یعنی :خدایا به من وسعت رزق و امنیت در وطن عنایت کن.الهی آمین 🙏 ✍محمد الهی منش 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠سوال فقهی: ( زیارت اهل قبور در شب) ❓با سلام. زیارت اهل قبور در شب چه حکمی دارد؟ ✅پاسخ: اصل کراهت آن ثابت نیست .در روایتی که مرحوم راوندی با سند مرسل (= ضعیف) در کتاب دعوات نقل فرموده، از زیارت اموات در شب نهی شده است. ✍ استفتائات دفتر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (دام ظله العالی) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
5.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا ایران برای آمریکا مهم است و به فکر تجزیه ایران است. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
👈 بداغی، روزنامه نگار : جواد لاریجانی در این ماه‌ها کلا ۲ تحلیل استراتژیک در صداوسیما داشت: بار اول ۲۴ساعت قبل از فرار بشاراسد، اعلام کرد به هیچ وجه حکومت بشار اسد سقوط نمیکنه، بار دوم ۴ ساعت قبل از حمله به فردو گفت : آمریکا به هیچ وجه به فردو و تأسیسات هسته ای ایران حمله نمیکنه که همون شب فردو‌ رو‌ زدن.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حدیث «بیداری در برابر دشمن ؛ شرط بقاء در میدان مکرها» 🔹 «مَنْ نَامَ عَنْ عَدُوِّهِ انْتَهَتْهُ المَكَائِدُ» 🔸 كسی‌ كه از توطئه دشمن خود (آسوده و راحت) بخوابد و (اطمينان يابد) مكرها و توطئه‌ها او را بيدار كند. 🔸 آن‌که از دشمن خود غافل شود، طعمهٔ مکرها خواهد شد. 📚 غرر الحکم و درر الکلم، ج ۱، ص ۶۳۰ 📢 پ.ن.این حدیث هشداری است دربارهٔ ضرورت هوشیاری دائمی در برابر دشمن: - دشمن هیچ‌گاه دست از توطئه برنمی‌دارد، و غفلت حتی برای لحظه‌ای، فرصت اجرای نقشه‌هایش را فراهم می‌کند. - پیشگیری تنها با «مراقبت فعال» ممکن است، نه واکنش پس از وقوع حادثه. 🔹برادران و خواهران! خواب از دشمن، همان تسلیم خاموش است. و بیداری، آغاز مقاومت. مبادا نسل امروز، سرگرم باشد و دشمن، مشغول طراحیِ فردای‌شان! ✍محمد الهی منش ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠سوال فقهی: ( قرائت مالک یا ملک یوم الدین ) ❓سلام ببخشید در حمد نماز مالک یوم الدین بهتر است گفته شود یا ملک یوم الدین؟آیا هردو صحیح است؟ ✅پاسخ: نماز با هر یک از دو صحیح است. ❓‌در سوره حمد قرائت مالک یوم الدین ارجح است یا ملک یوم الدین؟؟؟ ✅پاسخ : محتمل است که (مالک یوم الدین) ارجح باشد. ✍ استفتائات دفتر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (دام ظله العالی) 🔻پ.ن: البته می توان احتیاطا هر دو را خواند. ✍محمد الهی منش ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128