eitaa logo
کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
540 دنبال‌کننده
459 عکس
225 ویدیو
65 فایل
🔹 استاد دانشگاه و سطوح عالی حوزه 🔹کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی 🔹 کارشناس صدا و سیمای اصفهان 🔹نماینده مراجع عظام تقلید @yahagh2
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙جلسه اول حدیث خوانی: اصول کافی 🔹مطالب مطرح شده 1⃣زندگانی مختصر از مرحوم شیخ کلینی 2⃣ویژگی کتاب کافی 3⃣تعداد احادیث کافی 4⃣قسمت اول خطبه کافی ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙جلسه دوم حدیث خوانی: اصول کافی 🔹قسمت دوم خطبه کافی 1⃣تعارض بین روایات 2⃣مرجحات باب تعارض 3⃣مرحوم کلینی قائل به تخییر بین روایات ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 مسأله فقهی (هدیه‌ دادن با پیامک) 🔹استفتاء از حضرت‌آیت‌الله العظمي شبیری زنجانی ❓پرسش: اگر شخصی به صورت پیامکی چیزی را به دیگری ببخشد، آیا شرعاً صحیح است و ملک هدیه‌گیرنده می‌شود؟ ✍️ پاسخ: در تحقق هدیه قبول دیگری و قبض وی شرط است. قبض در اموالی مثل ملک و ماشین به سندزدن است. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (احترام به فقهاء و علماء) 🔹قَالَ رسول الله صلی الله علیه و آله:‏ مَنْ‏ أَكْرَمَ‏ فَقِيهاً مُسْلِماً لَقِيَ‏ اللَّهَ‏ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ هُوَ عَنْهُ رَاضٍ وَ مَنْ أَهَانَ فَقِيهاً مُسْلِماً لَقِيَ اللَّهَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ هُوَ عَلَيْهِ غَضْبَان‏. 📚عوالي اللئالي؛ ج‏۱؛ ص۳۵۹ 🔸رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: هر که مسلمان فقیه و دین شناسی را‌ گرامی دارد، در قیامت خدا را راضی و خوشحال از او خواهد یافت. و هر که مسلمان فقیه و دین شناسی را کوچک شمارد و اهانت کند، در قیامت خدا را ناراضی وخشمگین از او خواهد یافت. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸زینت پدر، از زبان پدر سخن می‌گوید.. حذلم بن ستير گويد: در محرم سال 61 هجرى وارد کوفه شدم و اين مصادف بود با زمانى كه على بن الحسين (علیه‌السلام)‌ با زنان خانواده از كربلا باز مى‌گشتند و مأموران دور آنان حلقه زده، مردم براى تماشاى آنان از خانه‌ها بيرون ريخته بودند. وَ رَأَيْتُ زَيْنَبَ بِنْتَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ لَمْ أَرَ خَفِرَةً قَطُّ أَنْطَقَ مِنْهَا كَأَنَّهَا تُفْرِغُ عَنْ لِسَانِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ وَ قَدْ أَوْمَأَتْ إِلَى النَّاسِ أَنِ اسْكُتُوا - فَارْتَدَّتِ الْأَنْفَاسُ وَ سَكَتَتِ الْأَصْوَاتُ ... و زينب دخت گرامى على ‌(عليه السّلام) را دیدم و به‌راستى كه هرگز زنى در نهایت شرم و حیا، سخنورتر از او نديده بودم. گویی از زبان اميرالمؤمنين (عليه السّلام) سخن مى‌گفت. به سوى مردم اشاره فرمود كه ساكت شويد. در حال، تمام نفس‌ها خاموش و همۀ صداها فرو نشست... ▫️آن‌گاه پس از حمد و ثنای خداوند و صلوات بر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) خطبه کوتاهی خواند و آن‌چنان ظالمان را رسوا و مردمان سست عنصر را سرزنش نمود که راوی می‌گوید: با سکوت آن حضرت دیدم مردم همه متحيّر مانده، انگشت تحيّر به دهان برده‌اند، و ديدم پيرمردى بقدرى گريست كه ريش او از اشك چشمش تر شد و اين شعر را گفت: كُهُولُهُمْ خَيْرُ اَلْكُهُولِ وَ نَسْلُهُمْ إِذَا عُدَّ نَسْلٌ لاَ يَخِيبُ وَ لاَ يَخْزَى (پيرانشان بهترينِ پيران‌اند، و نسل آنان به‌گونه‌اى است كه هرگز به پستى و خوارى نمى‌گرايد) 📘أمالی مفید؛ ص321 إعجاز وحی نطق دل‌آرای زینب است تفسیر فتح خطبه‌ی غرّای زینب است @zanjani_net ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( سعی و تلاش برای مریض) 🔹رسول خدا صلي‌الله‌عليه‌وآله: مَن سَعى لِمَريضٍ في حاجَةٍ قَضاها أولَم يَقضِها خَرَجَ مِن ذُنوبِهِ كَيَومٍ وَلَدَتْهُ اُمُّهُ 🔸هر كس براى بر آوردن نياز بيمارى بكوشد، چه آن را برآورده سازد و چه نسازد، مانند روزى كه از مادرش زاده شد، از گناهانش پاك مى‌شود. 📚 من لايحضره الفقيه، ج ۴، ص ۱۶ ‌ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (اگر جعفر و حمزه بودند ...) 1⃣سدير گويد: در خدمت امام باقر عليه‌السّلام بوديم و سخن از كارهائى كه مردم پس از پيغمبر صلّى الله عليه و آله پديد آوردند و امير مؤمنان عليه‌السّلام را تنها گذاردند به ميان آمد. مردى از حاضرين به امام عليه‌السّلام گفت: خداوند حال شما را بهبود گرداند در آن وقت (كه مردم على را تنها گذاشتند) عزت بنى‌هاشم و آن جمعيت و نيروئى كه داشتند چه شده بود؟ امام باقر عليه‌السّلام فرمود: چه کسی از بنى‌هاشم در آن وقت بجاى مانده بود؟ مردان دلاور بنى هاشم جعفر و حمزه بودند كه از دنيا رفته بودند، و براى على عليه‌السّلام از بنى هاشم دو تن از مردان ناتوان زبون تازه مسلمان يعنى عباس و عقيل مانده بودند كه آن هر دو از طلقاء (و آزادشدگان مكه) بودند (كه شهامتى نداشتند و سابقه‌اى هم در اسلام نداشتند). بخدا سوگند اگر حمزه و جعفر زنده بودند آن دو نفر (يعنى ابو بكر و عمر) دستى به خلافت و آرزوئى كه در سر پرورانده بودند نداشتند، و اگر آن دو شاهد كارهاى آن دو نفر بودند آنها را زنده نمی گذاشتند. 📚الکافي ج ۸، ص ۱۸۹ 2⃣امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نامه‌ای به شیعیان خویش چنین نوشتند: ... و اگر بعد از رسول خدا صلوات‌الله‌علیه‌وآله، عمويم حمزه و برادرم جعفر براى من مانده بودند با ابو بكر از روى اكراه و اجبار بيعت نمی‌كردم، و لكن من به دو مرد جديد‌العهد به اسلام‌، و عقيل مبتلا شدم (كه از ايشان كارى ساخته نيست) پس حفظ اهل بيت خود را در نظر گرفتم، و از خار و خاشاكى كه در چشمم ريخته شد چشم بر هم نهادم، و جرعه‌هاى غيظ و غصه را با گلوى گرفته و فشرده فرو بردم، و صبر كردم صبرى كه تلخ‌تر از حنظل و دردناكتر از كارد برنده بود. 📚كشف المحجة لثمرة المهجة ص ۱۸۰ به نقل از رسائل کلینی 3⃣همچنین امیرالمؤمنین علیه‌السلام در خطبه‌ای چنین فرمودند: ... آگاه باشید! سوگند به خدا! اگر حمزه و جعفر زنده وحاضر بودند، ابوبکر و عمر به آن مقام که رسیدند، نمی‌رسیدند، و اگر حمزه و جعفر بودند، شاهد و ناظر بودند، که آن دو نفر، جان سالمی از میان بیرون نمی‌بردند و خود را به هلاکت می‌انداختند. حمزه در نبرد احد کشته شده بود و جعفر در نبرد موته، من بودم و دو عامی تندخویِ بدبختِ ناتوانِ خوار؛ عباس و عقیل که تازه از کفر به اسلام روی آورده بودند. مردم مرا ناخوش داشتند و رها کردند ... 📚کتاب سلیم بن قیس، ج۱، ص۱۶ ♦️مشهور است که جناب جعفر علیه‌السلام در ۶ جمادی‌الاول و حضرت حمزه علیه‌السلام در ۱۵ شوال به شهادت رسیدند. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 وصف اختصاصی برای جناب جعفر طیار ❖ سیدنا الاستاذ آیت الله حاج سید محمد جواد شبیری ( دامت برکاته): ● در کتاب قرب الأسناد روایتی صحیح السند نقل گردیده است. در سند این روایت، «محمّد بن عیسی عن عبدالله بن میمون القدّاح» آمده که به نظر ما، روایت محمّد بن عیسی عبیدی صحیح است. ● «وَ عَنْهُ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَيْمُونٍ الْقَدَّاحِ، عَنْ جَعْفَرٍ، عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قَالَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ‌السَّلَامُ: مِنَّا سَبْعَةٌ خَلَقَهُمْ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يُخْلَقْ فِي الْأَرْضِ مِثْلُهُمْ: مِنَّا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سَيِّدُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ خَاتَمُ النَّبِيِّينَ، وَ وَصِيُّهُ خَيْرُ الْوَصِيِّينَ، وَ سِبْطَاهُ خَيْرُ الْأَسْبَاطِ حَسَناً وَ حُسَيْناً، وَ سَيِّدُ الشُّهَدَاءِ حَمْزَةُ عَمُّهُ، وَ مَنْ قَدْ طَارَ مَعَ الْمَلَائِكَةِ جَعْفَرٌ، وَ الْقَائِمُ». ▫️«منّا»: ظاهرا مراد از «منّا» در ابتدای حدیث، سادات و بنی‌هاشم است. ▫️«حَسَناً وَ حُسَيْناً»: نصب این دو اسم از باب قطع است. یعنی به جهت مدح، منصوب گشته‌اند. گاهی در زبان عربی، از جهت اعراب وصف از موصوف تبعیّت نمی‌کند. بلکه به جهت مدح، اعراب نصب به آن داده می‌شود. که در این صورت، نصب به فعل مقدّر است. ● در این روایت حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام به ۷ نفر افتخار کرده‌اند. از این ۷ نفر، ۵ شخصیّت از معصومین هستند. دو شخص دیگر که در کنار معصومین نام آنها ذکر شده، نشان می‌دهد که دارای جایگاه بسیار ویژه‌ای هستند. بخصوص آنکه هر کدام با وصفی اختصاصی مدح شده‌اند. این دو نفر، جعفر طیّار و حمزه سیّدالشهداء هستند. 🔺درس خارج فقه؛ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( فقیه واقعی و کامل) 🔹عن امير المومنين علي عليه السلام: الفَقيهُ كُلُّ الفَقيهِ مَن لم يُقنِّطِ الناسَ مِن رَحمَةِ اللّه ِ و لم يُؤيِسْهُم مِن رَوحِ اللّهِ و لم يُؤَمِّنْهُم مِن مَكرِ اللّه ِ. 📚نهج البلاغة؛ حکمت ۹۰ 🔸حضرت امیرالمومنین عليه‌السلام فرمودند: فقيه كامل و واقعى، كسى است كه مردم را از رحمت خدا نوميد نكند، آنان را از فيض درگاهش مأيوس نگرداند و از مكر و عذاب خدا آسوده خاطرشان نسازد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( گذشته گذشت، آینده از دستت نرود) 🔹قَالَ الامام الهادی علیه السلام:‏ اذْكُرْ حَسَرَاتِ‏ التَّفْرِيطِ تَأْخُذْ بِقَدِيمِ الْحَزْمِ. 📚أعلام الدين في صفات المؤمنين؛ ص۳۱۱ 🔸امام هادی علیه‌السلام فرمودند: افسوس های ناشی از کوتاهی نمودن در کار را به یاد آر و دور اندیشی را در پیش گیر. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 من مادر تو هستم چرا از او به «اُمّ» تعبیر کردی؟ ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ● یکی از علمای محترم و موجّه و رؤسای روحانی در کربلا، مرحوم سیّد محمد باقر حجّت بود. ایشان از نواده‌های سید مجاهد و بیت ایشان بیت معتبری است. از سوی دیگر، در بغداد بیت آلوسی بیت معروفی است از اهل سنت که با شیعیان برخورد علمی دارند. آلوسی صاحب تفسیر روح المعانی نیز از همین بیت است. ● یکی از این آلوسی‌ها در ردّ شیعه مطالبی گفته بود. شبهات او را برای سید محمّد باقر حجّت در کربلا می‌فرستند. نقل می‌کنند که سیّد محمّد باقر گفته بود: من در مدّت یک هفته پاسخ او را می‌دهم. ● ایشان شعری در ردّ کلمات او می‌سراید. قمستی از آن شعر این است: عائِشُ ما تَقولُ فی قِتالِک سَلَکتِ فی مَسالِکِ المَهالِکِ خالَفتِ نَصَّ الذِّکر فی التَبَّرج و نَهیَ خَیر الخَلق أن لا تَخرُجی أعرَضتِ عَن نَبح کلاب الحَوأب مِن بعد تَحذِیر النَّبیِّ العَرَبی حارَبتِ قُطبَ فَلَکِ الإیمان و مَن به دارَت رَحَی الإمکان و مِثل هذا من صَفُورا وَقَعا إذ حارَبَت بَعدَ الکلیم یُوشَعا سَللتِ سَیفَ الجَور فی الإسلام علی بَنیکِ و الإمام السامی قَتَلتِ مِن أبرارِهم من قُتِلا یومَ رَکِبتِ یا حُمَیرا الجَمَلا و أیُّ أمٍّ قَتَلَت أبناءَها و آثَرَت علی الهُدی أهواءَها فَهَل نَسیتِ آیَةَ التَبَرُّج و نَهیَ خَیرَ الخَلق أن لا تَخرُجی؟! ... فیا اُمیَما سَبُّکِ مُحَرَّمٌ لِأجل عَین ألفُ عَین تُکرَمُ ● یعنی سبّ تو حرام است؛ چون به خاطر یک شخص، هزار شخص دیگر احترام می‌شوند؛ یعنی اگر ما درباره تو سخنی نمی‌گوییم، برای این نیست که شأن و منزلت داری، بلکه برای احترام پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله است. یکی از سنّی ها این شعر را دیده بود و گفته بود: أعظَمُ سَبٍّ لعائشة! ● از آقا سیّد محمّد باقر حجّت یکی از نوادگان سیّد محمّد باقر حجّت که بسیار با کمال و وارسته و از علمای درجه اوّل مشهد بود و به نام جدّ تسمیه شده بود، شنیدم که مرحوم سیّد محمّد باقر شبی که این شعر را می‌سراید، می خوابد، همان شب یکی از علمای کربلا در خواب حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) را می‌بیند. حضرت به او می‌فرماید: برو به سیّد محمّد باقر بگو: من مادر تو هستم، چرا تو از عایشه به «اُمّ» تعبیر کردی؟ وقتی از خواب بیدار می شود بین الطلوعین به منزل سیّد محمّد باقر می‌رود و در منزل را می کوبد اگرچه وقت ملاقات نبود، ولی چون عالم محترمی بود، سیّد محمّد باقر اجازه می‌دهد. وقتی داخل می شود، می‌گوید: شما دیشب شعری سرودید؟ سیّد محمّد باقر می‌گوید: چطور؟ می‌گوید: من حامل پیامی از طرف جدّه شما هستم. حضرت ناراحت بود و فرمود که من مادر تو هستم، ولی تو در شعرت عایشه را مادر خطاب کردی! ● سیّد محمّد باقر نیز شعرش را تغییر می دهد و به جای «امیما»، «حمیرا» می‌گذارد: فَیَا حُمَیرا سَبُّکِ مُحَرَّمٌ لِأجل عَین ألفُ عَین تُکرَمُ ● البته وجه أمّ المومنین بودن زنان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله حرمت نکاح با آنان برای سایر مردم است، نه مقام و منزلت آنان، ولی چون این تعبیر برای عایشه احترام محسوب می‌شد، حضرت از این تعبیر ناراضی بودند. 📚جرعه‌ای از دریا؛ ج۲؛ ص۴۴۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128