📍 #یادداشت | #شماره_پنجاهوشش_پنجاهوهفت
🔵 تقابل تمدنی یا نزاع سیاسی؟
➖ درنگی بر زمینههای درگیری ایران و صهیونیسم
🖇 گزیدهای از یادداشت #محمد_فریدزاده و #هنگامه_اسدی :
📝 درگیری میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی صرفا یک نزاع سیاسی_امنیتی معاصر نیست، بلکه بازتابی از تقابل تمدنی و تاریخی است که ریشه در تفاوتهای بنیادین فرهنگی، دینی و سیاسی دو پروژه تمدنی دارد.
📝 این درگیری، از یک سو، نمود پروژه صهیونیسم به عنوان یک جنبش استعماری مدرن با ریشههای تاریخی و اسطورهای در منطقه فلسطین است و از سوی دیگر، نمایانگر مقاومت تمدنی ایران در برابر تحمیل هژمونی و تغییر اجباری نظم تاریخی_فرهنگی منطقه. واکاوی این ابعاد مستلزم بررسی دقیقتر زمینههای تاریخی، یافتههای باستانشناسی، و تطبیقی است.
📝 این یادداشت با تمرکز بر محور تاریخی، به بررسی خاستگاه صهیونیسم، واکنش ایران در دورههای مختلف، نقش انقلاب اسلامی، و ابعاد تمدنی و باستانشناختی این تقابل میپردازد.
‼️ جهت تهیه شماره ۵۶ و ۵۷ نشریه دیدهبان اندیشه، به @didebane_andisheh_admin پیام دهید.
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
📍 #گزارش_رصد | #شماره_پنجاهودو | #ادامه
⬇️
🟣 محور چهارم: خصم طوفان
محور پرتکرار چهارم در بحث از مسئله فلسطین، بحث از ماهیت رژیم صهیونیستی به مثابه گروهی از یهودیان جهان است.
در این محور، نظرات مختلفی به چشم میخورد:
1⃣ نسخه سیاسی یهود
از نظر برخی همچون «آقای محمدرضا قائمینیک»، صهیونیسم نسخهای سیاسی از یهود است که ساخته شده تا آرمان برگزیدگی قوم یهود را در لایه سیاسی دنبال نماید.
از نظر ایشان بازگشت به اصالتِ یهودی و پذیرفتنِ برگزیدگیِ آنها نیازمند یافتنِ سرزمینی است که در عین اینکه از منازعات لیبرالدموکراسی و ایده توسعه و ترقیِ غربی درامان باشد، بتواند ایده بازگشت به اصالت را نیز بهعنوان جایگزینی برای ایده ترقی تامین نماید. تعریف این سرزمین در فلسطین، میتواند رنج یهودیِ تبعید را مرهم نهد و در عینحال راهکاری برای غلبه بر نسخ دین یهودیت و شکلگیری روایتی سیاسی از یهودیت باشد.
از این منظر، شباهت بسیاری میان ایده سکولاریسم و ترقیِ غربی و صهیونیسم یهودی در اسرائیلِ امروز برقرار است و آن، تعریف، راهکاری سیاسی برای غلبه بر معضلۀ نسخ ادیان الهی و استمرار و امتداد آنها در آینده تاریخ است.
صهیونیسم یهودی در اسرائیل امروز، در حقیقت راهحلی سیاسی و ایدئوژیک برای غلبه بر مسئله یهود است که چون نمیتواند منطق و قاعده نسخ ادیان الهی را بپذیرد، ناگزیر برای توضیح نقشآفرینی سیاسی و جهانیِ یهودیت، این راهکار سیاسی و تبعاً همراه با خشونت را پیش کشیده است.
💬 منبع: یادداشت «چرا موضع سکولار نسبت به اسرائیل، عاقبت به حمایت از آن میانجامد؟»، روزنامه فرهیختگان، ۱ آبان ۱۴۰۲.
2⃣ تبلور نژادپرستی یهودی
دومین شاخصه ماهوی که برای رژیم صهیونیستی از سوی اندیشمندان مطرح شده، نژادپرستی اهالی این رژیم است؛ به اعتقاد «آقای حسین ایزدی»، صهیونیسم بینالملل یک پدیده کاملاً لاییک است که هیچ ارتباطی با مذهب و تلمود و روایات تورات ندارد و براساس ناسیونالیسم یهودی شکل گرفته است.
💬 منبع: نشست «فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی»، دانشگاه باقرالعلوم، ۹ آبان ۱۴۰۲.
البته برخی این را هم متذکر میشوند که نژادپرستی در بطن مبانی کلامی یهود جایگاه ویژهای دارد.
از نظر «آقای احمد عابدی» یهودیها معتقدند قوم برگزیده خدا هستند و گاهی خود را فرزند خدا میدانند؛ لذا معتقدند که خداوند دیگران را برای خدمت به آنها آفریده است.
💬 منبع: سخنرانی «ریشههای خشونت یهود»، وبسایت فکرت، ۲۵ آبان ۱۴۰۲.
از این بالاتر به نظر برخی همچون «آقای مهدی فدایی مهربانی»، در نگاه انسان مومن یهودی با گرایشهای رادیکال، اصولاً انسانی غیر از انسان اسرائیلی از حقوق شهروندی برخوردار نمیشود.
💬 منبع: نشست «سیاست و مسئله فلسطین»، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، ۲۴ مهر ۱۴۰۲.
«آقای محمد محمدینیا» نیز معتقد است که خدای یهودی دستور قتل زنان و کودکان غیریهودی را میدهد تا مقدمات زیست آسان شهروندان سرزمین مقدس را فراهم آورد.
💬 منبع: یادداشت «الهیات اشغالگری؛ مبادی دینی اشغال فلسطین»، کانال ایتای اندیشناک، ۱۱ آبان ۱۴۰۲.
3⃣ فرقه سوسیال
برخی همچون «آقای ابراهیم فیاض»، رژیم صهیونیستی را یک فرقه سوسیالیستی میدانند که از شرق اروپا به وجود آمده است.
از نظر ایشان ریشه تفکر سوسیالیستی در مبانی یهودی است؛ لذا ایشان دولت فعلی اسرائیل را دولت راستگرای فاشیستی دانسته که در نهایت ناچارا به کمونیسم ختم میشود. در فاشیسم فعلی اسرائیل، نژادپرستی و فاصله طبقاتی به شدت نمود دارد؛ همچنین در فاشیسم دیگر خبری از برابری طبقاتی نیست و سرمایهداری و اومانیسم به اوج خود میرسد.
💬 منبع: مصاحبه «جنگ غزه تئوری خواهد ساخت»، خبرگزاری مهر، ۲۹ مهر ۱۴۰۲.
#طوفان_الاقصی
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
⬇️
4⃣ میدان نزاع غرب و شرق
شاخصه دیگر در ماهیتشناسی رژیم صهیونیستی، توجه به جغرافیای وجودی آن بین دو بلوک شرق و غرب است.
از نظر «آقای حسین سلیمی» نظام بینالملل در منطقه خاورمیانه دولتی مصنوعی را به وجود آورده که ذاتا بحرانزا است و قرار است میدانی برای نزاع دو بلوک شرق و غرب باشد. اسرائیل امروزه به ستون استراتژیک بلوک غرب بدل شده و وظیفه دارد تا بحرانهای متعددی را به محیط اطراف خود پمپاژ کند.
💬 منبع: نشست «فلسطین؛ ریشهها و پیامدها»، خانه اندیشمندان علوم انسانی، ۲۶ مهر ۱۴۰۲.
«آقای حسین علایی» نیز معتقد است که مسئله اسرائیل اصلا مسئله خاورمیانه نبود و با شیطنت اروپاییان به این منطقه منتقل شد تا هم میدان متمرکز جنگ علیه شرق باشد و هم همچون غده سرطانی، خاورمیانه را آلوده نماید.
💬 منبع: نشست «فلسطین؛ ریشهها و پیامدها»، خانه اندیشمندان علوم انسانی، ۲۶ مهر ۱۴۰۲.
5⃣ سَمبُل استکبار
شاخصه مهم دیگر در توصیف ماهیت رژیم صهیونیستی، استکبار و سلطهجویی آن است.
بسیاری از تحلیلگران همچون «آقای عبدالحمید واسطی» با اشاره به آیات قرآن و واقعیات تاریخی بر این عقیدهاند که اصلیترین شاخصه قوم یهود استکبارطلبی است که این مسئله در شاخه صهیونیسم به اوج خود میرسد.
💬 منبع: سخنرانی «گفتوگویی درباره صهیونیسم»، کانال ایتای تمدن شبکهای، ۲۸ مهر ۱۴۰۲.
«آقای محمدعلی شکوهیانراد» نیز با اشاره به سرمایهگذاری این رژیم در موضوع هوش مصنوعی و سایبرنتیک، تلاش اربابان آن را برای تحکم فراگیر بر مردم جهان را تشریح کرد.
💬 منبع: سخنرانی «تئوری بزرگ یهود برای تحکم بر جهان»، کانال ایتای رادیو فکرت، ۲۸ مهر ۱۴۰۲.
6⃣ نظام ایدئولوژیک
«آقای مهدی فدایی مهربانی» بر این عقیده است که رژیم صهیونیستی، ماهیتا یک نظام ایدئولوژیک است که فرسنگها با دولت مدرن فاصله دارد.
از نظر ایشان اسرائیل تنها دولت روی زمین است که قائل به نوعی تاریخ مقدس، جغرافیای مقدس، مردم ویژه و دولت مقدس است که این چهار رکن دقیقاً در تعارض با اصول دولت_ملت است؛ در دولت مدرن کاری نداریم مردم یهودی هستند یا دین دیگری دارند ولی اسرائیل در شکل دادن به یک هویت ملی هنوز بحران دارد و کاملاً ایدئولوژیک نگاه میکند.
💬 منبع: نشست «سیاست و مسئله فلسطین»، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، ۲۴ مهر ۱۴۰۲.
#طوفان_الاقصی
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از فکرت
#عکسنوشت
💥هیچچیز جای مجله را نمیگیرد..!
👤دکتر رفیعالدین اسماعیلی
متن کامل مصاحبه
🌱فکرت| گفتوگویی برای ساخت فردا
🔅@fekratmedia🔅
📍 #گزارش_رصد | #شماره_پنجاهودو | #قسمت_آخر
⬇️
🔵 محور پنجم: مواجهه با طوفان
آخرین محور پرتکرار در بحث از مسئله فلسطین، بررسی کنشگری اصحاب علم و اندیشه در مواجهه با این مسئله و طوفان الاقصی است.
در این محور نیز چند موضوع مورد تحلیل قرار گرفته است:
1⃣ نقد سکوت روشنفکران
اولین موضوع در این محور، نقد سکوت بخش اعظمی از جریان روشنفکری نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی است که برخی همچون «آقای محمدعلی لیالی» آن را ناشی از آبشخور فرهنگی و تمدنی این جریان میدانند که انگارههای لیبرالیستی و سکولاریستی را در دل خود جای داده است.
💬 منبع: یادداشت «خیانت به فطرت بشری»، پایگاه خبری الف، ۲۴ آبان ۱۴۰۲.
«آقای بیژن عبدالکریمی» نیز در برنامه تلویزیونی نسبت به این سکوت اعتراض کرد که با هجمه سنگین جریان روشنفکری لیبرال مواجه شد.
💬 منبع: برنامه تلویزیونی به افق فلسطین، ۲۴ آبان ۱۴۰۲.
البته برخی نیز همچون «آقای علی نیکوکار» به دفاع از ایشان برخواسته و سکوت روشنفکران را منافی با شعارهای آزادی و عدالتطلبی آنها دانست.
💬 منبع: یادداشت «عبدالکریمی در مقابل دو جریان»، کانال تلگرامی سخنرانیها، ۲۷ آبان ۱۴۰۲.
2⃣ نقد توجیهات اخلاقی
گروهی دیگر همچون «آقای سیدجواد میری» با انتقاد نسبت به جریان روشنفکری لیبرال، بر این عقیده است که این جریان با تمسک به اخلاقیات در تحلیل مسئله فلسطین و عملیات طوفان الاقصی، به دنبال آنند که با تفسیر ناسیونالیستی خود، مقاومت فلسطینیان را زیر سوال برده و جنایات اسرائیل را توجیه نمایند.
ایشان با اشاره به ضعف توجیهات اخلاقی در توجیه این جنایات، معتقد است که باید در تحلیل این مسئله، کنشگری هر دو طرف را در بستر تاریخی مورد توجه قرار داد.
💬 منبع: مصاحبه «چرا به فلسطین که میرسید منطق تحلیلها میشود اخلاق؟!»، وبسایت فرهنگ سدید، ۱ آبان ۱۴۰۲.
3⃣ ناکارآمدی علم مدرن برای تحلیل مسئله فلسطین
برخی نیز همچون «آقای سجاد صفارهرندی» در بررسی مواجهه اصحاب علم با مسئله فلسطین، به سراغ بررسی علل این مواجههها رفتند.
از نظر ایشان مهمترین علت سکوت روشنفکران در برابر مسئله فلسطین، ناکارآمدی علوم مدرن برای تحلیل این سنخ از مسائل بشری است.
به نظر ایشان، روشنفکران ما میخواهند با نظریات مدرن و غربی مثل نظریات فوکو به تحلیل مسئله فلسطین بپردازند در حالی که در مسئلهای همچون مسئله فلسطین اصلا چنین تحلیلها و بحثهایی بیمعنی است؛ جایی که اعمال قدرت و اعمال زور آشکار به خشونتآمیزترین و تبعیضآمیزترین و وحشیانهترین صورت در جریان است، اصلا موقعیت بحث از فوکو و رژیم حقیقت فوکویی نیست.
💬 منبع: مصاحبه «طوفان در لانه مورچه روشنفکران»، روزنامه فرهیختگان، ۱۲ آبان ۱۴۰۲.
4⃣ نقد حمایت از اسرائیل
به جرئت میتوان گفت که بیشترین پیام تولیدشده در این محور، نقد حمایت برخی از روشنفکران معاصر از جنایات اسرائیل است که در راس آنها میتوان به بیانیه هابرماس از جامعهشناسان مشهور اشاره کرد. در نقد این بیانیه، افراد زیادی اقدام به نگارش یادداشت کردند.
«آقای داوود مهدویزادگان» معتقد است که این بیانیه نشانه روشنی بر این مسئله است که روشنفکران چپگرا نیز در همان خط نظریهپردازان لیبرال قدم زده و در مبانی تفاوتی چندانی با یکدیگر ندارند.
💬 منبع: یادداشت «پروژه ناتمام مدرنیته با حمایت از اسرائیل»، کانال ایتای داوود مهدویزادگان، ۲۹ آبان ۱۴۰۲.
از سوی دیگر «آقای خسرو باقری» معتقد است که هابرماس علیرغم اینکه مدافع حوزه عمومی بوده و نظریه عاملیت رهابخش دارد، دفاع عموم مردمان در کشورهای مختلف از فلسطینیان را نادیده گرفته و دغدغه رهاییبخشی مردم این منطقه را مذمت میکند.
💬 منبع: یادداشت «به گل نشستن کشتی عاملیت رهاییبخش»، کانال تلگرامی خسرو باقری، ۳۰ آبان ۱۴۰۲.
#طوفان_الاقصی
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
📍 #گزارش_رصد | #شماره_پنجاهودو | #فهرست
🌐 جامعه آکادمیک چگونه با ۷ اکتبر مواجه شد؟
🗂 فهرست گزارش رصد پرونده «سکولاریسم مقدس» به مناسبت سالگرد #طوفان_الاقصی
🔴 تراژدی یا حماسه
1⃣ وصف طوفان
🔻 توصیف دینی:
➖ الهیات
➖ فقه
➖ اخلاق
🔻 توصیف تمدنی
🔻 توصیف تاریخی
🔻 توصیف مفهومی
🔻 توصیف تربیتی
🔻 توصیف حقوقی
🔻 توصیف معرفتی
2⃣ پیامد طوفان
🔻 پیامدهای منطقهای:
➖ احیای رویای مشترک
➖ تزریق امید
➖ خودآگاهی فلسطینی
🔻 پیامدهای جهانی:
➖ افشاسازی خباثت غرب
➖ تخریب پروژه استضعاف
➖ تقویت فشار بر کشورهای اسلامی
3⃣ چارهجویی طوفان
➖ تقویت وحدت امت
➖ تقویت گفتمان مهدویت
➖ کنار گذاشتن تعصبات مذهبی دوطرف
➖ ترویج مدل مردمسالاری دینی
➖ اجرای دموکراسی و حقوق بشر
➖ ساخت روایت واحد از فلسطین
4⃣ خصم طوفان
➖ نسخه سیاسی یهود
➖ تبلور نژادپرستی یهودی
➖ فرقه سوسیال
➖ میدان نزاع غرب و شرق
➖ سمبل استکبار
➖ نظام ایدئولوژیک
5⃣ مواجهه با طوفان
➖ نقد سکوت روشنفکران
➖ نقد توجیهات اخلاقی
➖ ناکارآمدی علم مدرن برای تحلیل مسئله فلسطین
➖ نقد حمایت از اسرائیل
‼️ جهت تهیه شماره ۵۲ نشریه دیدهبان اندیشه، به @didebane_andisheh_admin پیام دهید.
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
#اطلاعیه
#شماره_پنجاهوشش_پنجاهوهفت
🔴 فروش ویژه شماره ۵۶ و ۵۷ نشریه دیدهبان اندیشه با موضوع:
⭕️ جالوت عصر اتمی
➖ جنگ دوازده روزه به مثابه بازگشت اسطوره داوود و جالوت
🔹 با اسرائیل بالذات درگیریم، نه بالعرض!
🔸 چرا سخن از درگیری تمدنی است؟
🔹 یک جهان روح در برابر جهان بیروح
🔸 مقاومت در DNA انسان ایرانی است!
🔹 رویارویی دو علوم انسانی
🔸 ایران وحدت کثرتهاست!
🏷 بها روی جلد: ۲۳۰هزار تومان
🏷 با تخفیف: ۱۸۰هزار تومان + ارسال رایگان
📌 فرهیختگان و علاقهمندان میتوانند برای تهیه این شماره از نشریه، درخواست خود را به آیدی @didebane_andisheh_admin ارسال نمایند.
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
📍 #یادداشت | #شماره_پنجاهوشش_پنجاهوهفت
🕎 جالوت عصر اتمی
➖ جنگ دوازده روزه به مثابه بازگشت اسطوره داوود و جالوت
🖇 گزیدهای از یادداشت #رضا_لطفی :
📝 اسرائیل تجسم عینی یک منطق است: منطق تکنولوژیکِ بیرحم، منطقِ عقلانیتی که از معنا تهی شده و تنها به کارآمدی، سلطه، و بقای خود میاندیشد. اسرائیل، جالوتِ عصر اتمیست، در برابرش اما، مردمانی ایستادهاند که ابزارشان آگاهی، معنویت و اراده مقاومت است.
📝 برای سخن گفتن از این تقابل، باید پلی زد از امروزِ ما به اسطورههای دیروز؛ چرا که اسطورهها صرفا افسانههایی از گذشته نیستند، بلکه زبان استعاریِ حقیقتهایی جاودانهاند. من روایت خویش را به اسطورهی داوود و جالوت گره میزنم؛ نه از سر علاقهی ادبی، بلکه از درک فلسفی این تمثیل بزرگ.
📝 در این اسطوره، جالوت زرهپوش است، غولآسا، مجهز به سلاحهایی سنگین؛ او تمثال قدرتیست که بر ابزار و تن خویش میبالد. در برابر او، داوود ایستاده: جوانی ساده، با فلاخنی در دست، اما ایمانی در قلب و نگاهی که از عمق تاریخ برمیخیزد.
‼️ جهت تهیه شماره ۵۶ و ۵۷ نشریه دیدهبان اندیشه، به @didebane_andisheh_admin پیام دهید.
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
7.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍 #نما_اندیشه | #فردای_منهای_اسرائیل
🕎 جنبش پسا صهیونیسم چیست؟
🎙 #مهدی_مشکیباف (۴)
🏷 در مقابل جنبش صهیونیسم، در دل رژیم صهیونیستی و در خود اسرائیل (دهه ۱۹۹۰ به بعد) یک جنبشی ظهور کرد، به نام «جنبش پساصهیونیسم»!
که این به عنوان یک جنبش فکری_سیاسی، روایتهای اصلی صهیون را به چالش کشید...
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh