📍 #یادداشت | #فرا_رصد
🔷 چرا نیروی انتظامی ترور میشود؟
➖ تحلیلی بر ورای توییتهای حادثه حمله به پلیس زاهدان
✍ #فائزه_سادات_حسینی
📝 در دهههای گذشته، نیروی انتظامی بهعنوان نماد اقتدار حاکمیت در مقابله با شروران تعریف میشد؛ حضوری که خود به شهروندان نوعی احساس امنیت میداد. اما در سالهای اخیر، همزمان با بروز بحرانهای اقتصادی و برپایی تجمعات اعتراضی پس از آن، رسانههای معاند این جایگاه را وارونهسازی نمودند.
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
🔹 بهرهبرداری منافقین و رسانههای معاند از آن
🔸 حمله اخیر گروه تروریستی جیش العدل به دو خودروی پلیس در محور مرزی سیستان و بلوچستان بازتاب گستردهای در شبکههای اجتماعی داشت. بررسی دادهها نشان میدهد که ۵۵ درصد پیامهای منتشرشده از سوی مخالفان جمهوری اسلامی بهویژه سازمان منافقین بود. منافقین در پیامهای خود با تمرکز بر این حمله، آن را حلقهای از زنجیره مشکلات جمهوری اسلامی معرفی میکردند که پایان آن قیام سراسری و سقوط نظام بود.
🔸 از سویی دیگر، منافقین این گروه تجزیهطلب را بازتابدهنده اراده عمومی در سیستان و بلوچستان بهویژه اهل سنت منتسب میکردند تا دو قطبی کاذبی در میان اهالی استان ایجاد کنند. از این جهت هم با تمرکز بر بیانیه جیش العدل و ادعای غنیمتگیری آنان، قدرت و توان عملیاتی جیشالعدل را بزرگنمایی کردند تا دستگاه امنیتی و نظام را کوچک جلوه دهند. بنابراین، منافقین با برجستهسازی حمله جیش العدل درصدد تضعیف اقتدار جمهوری اسلامی بودند.
🔸 در دستهای دیگر از رسانههای معاند مانند دویچهوله، رادیو فردا و بیبیسی این حمله را بهصورت عادی پوشش دادند تا دو هدف را پیگیری نمایند:
۱.برجستهسازی ضعف جمهوری اسلامی در برقراری امنیتِ منطقه سیستان و بلوچستان؛
۲. عدم استفاده از ادبیات وحشتآور جهت جلوگیری از تضعیف پایگاه اجتماعی این گروه و مدیریت میزان ترس اجتماعی.
🔹 نگرش گروههای موافق و منتقد نظام
🔸 با مشارکت ۴۰ درصدی موافقین و منتقدین نظام، واکنش آنان به دو دسته تقسیم میشد:
۱. گروهی که قدردان خون حافظان امنیت بودند و اصل حملات تروریستی را همراه با ادبیاتی بسیار غمگین محکوم میکردند؛
۲. در دستهای دیگر بهویژه منتقدین، ضمن محکومیت حمله از کمبود تجهیزات برای پلیس سیستان و بلوچستان شکایات بسیاری داشتند. نوک تیر این انتقادات بیشتر بهسوی سردار رادان و مدیریت کلان نظام بود که گفتمانی ظلمگونه را به مخاطبان القا میکرد.
🔸 از سویی دیگر، برخی از پیامهای مخاطبان مذهبی بار دو قطبی بین مردم داشت و تفاوت امنیتی خاص بین این منطقه با سایر مناطق ایران را تبلیغ میکرد. در نمونهای با سیگنال ضعیفی مشاهده شد که کاربری درخواست «پاکسازی سنگین سیستان» را داشت و همین امر موجب القای ذهنیت منفی ضد مردم سیستان میشد.
🔹 فرا تحلیل
🔸 حمله جیشالعدل به خودروهای نیروی انتظامی را میتوان از زاویه اجتماعی نشانهای از تغییر جایگاه نمادین پلیس در جامعه دانست. در دهههای گذشته، نیروی انتظامی بهعنوان نماد اقتدار حاکمیت در مقابله با شروران تعریف میشد؛ حضوری که خود به شهروندان نوعی احساس امنیت میداد. اما در سالهای اخیر، همزمان با بروز بحرانهای اقتصادی و برپایی تجمعات اعتراضی پس از آن، رسانههای معاند این جایگاه را وارونه سازی نمودند. این امر از سال ۹۷ با وجود اعتراضات کارگری و مقابله پلیس با آن بیشتر نمایان شد. چرا که در فضای سنتی تلویزیونهای بیگانه همانند ایران اینترنشنال یا بی بی سی فارسی مورد سوء استفاده بود و در فضای مجازی، ادامه وارونهسازی با قدرت بیشتری دنبال میشد. در صورتیکه پلیس همچون تمام نهادهای امنیتی و نظامی کشورهای جهان، از بازوان حکومت بهشمار میرود و وظیفه مراقبت را به عهده دارد.
🔸 از این روی، شاهد یک وارونهسازی واقعیت در میان معاندین بودیم که تصویر پلیس را از یک حافظ امنیت به ابزار سرکوب تعریف میکردند. این وارونهسازی گاه چنان اثرگذار بود که حتی مقامات سیاسی کشور دچار سوگیریهای شناختی نسبت به نیروی انتظامی میشدند و حمایتهای معنوی خود را از این نهاد کاهش میدادند. در این بین، تردیدهای قشر خاکستری با مشاهده واکنشهای منفی مسئولین به یقین تبدیل میشد و ماموران نیروی انتظامی را تنها ابزاری برای سرکوب اقشار ضعیف تفسیر میکردند. در نتیجه، قشر خاکستری با رخ دادن حملات به پلیس حس منفعلانه و گاه خشنودی نسبت به آن داشتند.
🔸 البته این اتفاق در اقشار مذهبی و منتقد نظام در قالب یک علت کاذب همانند کمبود تجهیزات مشاهده میشد که تنها صورت مساله را پاک میکرد. مسالهای که نیازمند حل شدن عمقی آن با مساعدت کارشناسان در رسانه ملی و تعریف مجدد نهاد انتظامی است.
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
📍 #گزارش_تصویری
✅ در گفتوگو با دکتر مهدی مشکیباف مقدم مطرح شد:
🏷 آیا اسرائیل پروژه استعمار اروپایی است؟ یا تحققبخش آرمان از نیل تا فرات یهود؟
🏷 مسلمان صهیونیست کیست؟
🏷 نسبت اندیشه پساصهیونیسم با صهیونیسم چیست؟
🔰 همراه ما باشید با شماره #فردای_منهای_اسرائیل نشریه دیدهبان اندیشه...
#به_زودی...❗️
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
📍 #گزارش_رصد | #شماره_چهلوسه
🌐 رابطه مردم و حاکمیت
💠 مردم و حکومت دو ستون اصلی هر جامعهاند؛ گاهی همدل و همراه، همچون یک خانواده با منافع مشترک و دشمنان واحد، و گاهی بیگانه و گسسته، درگیر با یکدیگر و گرفتار یک شکست دوطرفه.
💠 پرسش اساسی امروز این است: جامعه ایران در کدام نقطه ایستاده؟ پیوند مردم و حاکمیت استوار است یا شکافها عمیقتر از همیشه؟ اگر گسست شکل گرفته، ریشههای آن چیست و راه برونرفت کدام است؟
💠 بر اساس رصد فضای مجازی و اندیشهای کشور، میتوان گفت که حداقل شش محور اصلی برای تحلیل این رابطه وجود دارد...
‼️ جهت مطالعه ادامه این بخش از شماره ۴۳ نشریه دیدهبان اندیشه، از لینک پایین استفاده کنید👇
🌐 https://eitaa.com/didebane_andisheh/263
#هفته_دولت
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
دکتر مشکیبافمشکی باف.mp3
زمان:
حجم:
46.54M
📍 #نوا_اندیشه | #فردای_منهای_اسرائیل
🪧 وقتی ایدئولوژی لباس دولت بر تن کرد!
➖ چگونه یک آرمان انتزاعی به ساختار اعمال قدرت بدل شد؟
🎙 دکتر #مهدی_مشکیباف
پیشینه صهیونیسم 00:15
سازمانهای صهیونیسم 4:55
صهیونیسم در عرصه عمل 11:05
اندیشه پساصهیونیسم 16:00
همکاری اروپا با اسرائیل 28:20
پیوند صهیونیسم با استعمار 38:00
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
11.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍 #نما_اندیشه | #فردای_منهای_اسرائیل
⚠️ اسرائیل پدیده تصادفی نیست!
🎙 #مهدی_مشکیباف (۱)
🏷 تئودور هرتسل طرح دولت یهود را مطرح کرد و جنبشهای عشاق صهیون را سوق داد به سمت اینکه این تفکر را تبدیل به یک آرمانشهر کنند و از دل آن یک خروجی دولت پایه استخراج کند...
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
دکتر روح الله اسلامی1404.06.13 اسلامی دیدهبان اندیشه.mp3
زمان:
حجم:
23.42M
📍 #نوا_اندیشه | #فردای_منهای_اسرائیل
🪧 بازسازی ایران تمدنی
➖ جهان فردا چند قطبی است؟
🎙 دکتر #روحالله_اسلامی
مختصات ایران تمدنی 4:20
واحدهای تمدنی آینده 40:20
بازسازی دیروز 49:10
موانع داخلی برای بازسازی 1:06:00
قطبهای تمدنی فردا 1:15:00
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
‼️ #به_زودی
📌 در #شماره_پنجاهوشش_پنجاهوهفت میخوانید:
➖ با اسرائیل بالذات درگیریم، نه بالعرض!
➖ چرا سخن از درگیری تمدنی است؟
➖ یک جهان روح، در برابر یک جهان بیروح
➖ مقاومت در DNA انسان ایرانی است!
➖ رویارویی دو علوم انسانی
➖ و...
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
10.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍 #نما_اندیشه | #فردای_منهای_اسرائیل
🔰 قمار برای بقاء
🎙 #مهدی_مشکیباف (۲)
🏷 دیدند اگر بخواهند یک مشروعیت قابل قبولی را در ساحت جهانی کسب کنند، نیاز به این دارند که افکار عمومی جهانی همراهشان باشد!
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
📍 #یادداشت | #شماره_پنجاهودو
❇️ تراث اشغالگری
🖇 گزیدهای از یادداشت دکتر #محمد_محمدینیا:
📝 اشغالگری مقولهای نیست که بتوان به دین و عرفان راستین نسبت داد اما درباره اشغالگری صهیونیستی میتوان با تامل در اندیشه و تبار انحرافات تاریخی که درون یهودیت محرف به وجود آمد، به ریشههای الهیات اشغالگری رسید.
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
✅ از پانزدهم مهرماه، رویداد مهمی در جهان، همگان را متوجّه خودش کرده است. مجاهدان فلسطینی توانستند خود را از محاصره غزّه خلاص کرده و به مراکز نظامی و غیرنظامی صهیونیستها برسند. توانستند در مقابل دههها ظلم این رژیم و حامیانش، طوفان به پا کنند.
✅ در مقابل اهریمنی که بیش از هفت دهه، وطن و خانه فلسطینیها را غصب کرده، به زن و مرد رحم نکرده، به کودک و کهنسال فلسطینی رحم نکرده، حرمت مسجدالاقصی را نگه نداشته، شهرکنشینها را مثل سگ هار به جان فلسطینیها انداخته، نمازگزاران را زیر پا لگدکوب کرده و امنیت، آزادی و حقوق اساسی را از آنان میگیرد. یک ملّت ریشهدار و کهن، غیر از واکنش غیورانه و شجاعانه در مقابل اینچنین دشمنی، هیچ راهی ندارد. راهی ندارد جز اینکه هر زمان، فرصت پیدا کند، طوفان بهپا کند. اما چگونه رژیم صهیونیستی میتواند با مردم مظلوم فلسطین چنین رفتار کند؟ به اتکای چه چیزی خود را صاحب حق دیده و ارتکاب هر جنایتی را سهل و مجاز میشمارد؟
✅ صهیونیسم را غالبا با جنبههای سیاسی آن میشناسند و در پاسخ به پرسش فوق، علل سیاسی، ژئوپلتیکی و اقتصادی را بیان میکنند. اشغال فلسطین را میتوان و باید با توجه به ریشهها و مبادی دینی، عرفانی و اسطورهایاش شناخت. اشغالگری مقولهای نیست که بتوان به دین و عرفان راستین نسبت داد اما درباره اشغالگری صهیونیستی میتوان با تامل در اندیشه و تبار انحرافات تاریخی که درون یهودیت محرف به وجود آمد، به ریشههای الهیات اشغالگری رسید.
✅ صهیونیسم از مبانی و مبادی دینی، شبهدینی، اسطورهای و عرفانی یهودی بهره برده و برای کاوش عمیق و گسترده پیرامون آن نباید صرفا به رویدادها، مبانی و تحلیلهای صرفا سیاسی تکیه کرد. برای فهم دقیقتر ریشههای اشغال فلسطین باید به سرچشمههای آن بازگشت؛ آنجایی که اشغالگری و غارت اروپایی، در شکل جدیدش در حال تکوین است. باید در آن سرچشمهها، اصول و مبانی را جست که به اشغال و سلطهگری، تقدس و الوهیت میبخشد.
✅ «الهیات اشغالگری» و «سلطه مقدس» در غرب جدید با دو پدیده سرنوشتساز سامانیافته است؛ جنگهای صلیبی و استعمار ماوراء بحار؛ نقش جدی یهودیان و مارانوها در بسط و ترویج آرمانهای مسیحایی، آخرالزمانگرایی و تفسیر خاص از نیروهای اهریمنی به عنوان سوخت معنوی ماشین استعمار غیرقابل انکار است. اگرچه که افرادی همچون روژه گارودی، یاکوب رابکین و اسرائیل شاهاک مبانی دینی و عرفانی صهیونیسم را بدعت و حربه تبلیغاتی صهیونیستها میدانند، اما باید از خود پرسید که ریشههای تفسیر خاص صهیونیستی در کجاست و صهیونیسم سیاسی قرن نوزدهم و بیستم، با اتکاء به چه میراث دینی، عرفانی و اسطورهای میتواند الهیاتی برای اشغالگری دست و پا کند. محققینی چون عبدالله شهبازی، عبدالوهاب المسیری و جرجی کنعان را میتوان نماینده آن دیدگاهی دانست که ریشههای تکوین الهیات اشغالگری صهیونیسم را در مبادی دینی، عرفانی و اسطورهای جستجو میکنند.
‼️ جهت تهیه شماره ۵۲ نشریه دیدهبان اندیشه، به @didebane_andisheh_admin پیام دهید.
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
10.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍 #نما_اندیشه | #فردای_منهای_اسرائیل
🔷 ریشههای استعماری اسرائیل
🎙 #مهدی_مشکیباف (۳)
🏷 تاسیس اسرائیل، رویداد آرمانگرایانه ملی یهود نبوده؛ من باورم این است که شکلگیری اسرائیل محصول دوران متاخر استعمارست!
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh