هدایت شده از دیدهبان اندیشه
#اختصاصی
💠 اقامه توحید در بستر پیادهروی اربعین حسینی
🔗 شماره چهل و دوم نشریه دیدهبان اندیشه
شهریورماه ۱۴۰۱
سرخطهای این شماره:
🔺ماهیتشناسی فلسفی پدیده اربعین؛
🔻طبقهبندی روایات اربعین؛
🔻آسیبهای موجود در عملکرد زائران؛
🔻مراسم اربعین و تمدن نوین اسلامی.
#پیادهروی_اربعین
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
DIDEBAN_ANDISHE_42. pc.pdf
حجم:
18.89M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 42؛ نسخه کامپیوتری
✴️ با موضوع «اقامه توحید؛ در بستر پیادهروی اربعین حسینی»
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
DIDEBAN_ANDISHE_42.mobil.pdf
حجم:
19.03M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 42؛ نسخه موبایلی
✴️ با موضوع «اقامه توحید؛ در بستر پیادهروی اربعین حسینی»
🆔 @didebane_andisheh
📍 #یادداشت | #فرا_رصد
🔷 از ناترازی آب تا ناترازی حقیقت
➖ چرا اسرائیل به بحران آب در ایران اهمیت میدهد؟
✍ #فائزه_سادات_حسینی
📝 موضوع ناترازی آب و برق در ایران بستری برای عملیات شناختی هماهنگ میان سلطنتطلبان، براندازان و رژیم صهیونیستی بود. عملیاتی که همزمان افزون بر تحریک احساسات عمومی در تقابل با حاکمیت، به مشروعیتزدایی از قدرت مدیریت در جمهوری اسلامی میپرداخت.
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
🔸 همزمان با آغاز خاموشیها و سهمیهبندی آب از تیر تا اواسط مرداد، فضای شبکههای اجتماعی فارسیزبان شاهد موجی از توییتهای هماهنگ از سوی معاندین بود.
هدف اصلی آنان مشروعیتزدایی از قدرت مدیریتی در جمهوری اسلامی و ترور شخصیت رهبر انقلاب بود.
🔸 در این میان، قشر خاکستری و بخشی از منتقدین با استفاده از زبان طنز و کنایه سوءمدیریت در سیاستگذاری آبی و چالشهای سدسازی را برجسته کردند.
🔹 کمپینسازی «همکاری ملی» در صفحات پهلوی
🔸 سلطنتطلبان با استفاده از تکنیک «شیب لغزنده»، قطعی آب و برق و خشکسالی را بهعنوان نشانهای از شکست مدیریتی دومینووار جمهوری اسلامی معرفی کردند. این رویکرد رکن اساسی در متن سخنرانی رضا پهلوی در نشست مونیخ داشت و عملیات هماهنگی میان باتهای پهلوی و اکانتهای حقیقی آنان صورت گرفت تا چنین محتوایی در اذهان کاربران القا شود. به اینخاطر، شاهد کمپینسازی آنان با عنوان«همکاری ملی» بودیم که در آن تمام ایرانیان بهویژه بازاریان را به اعتصاب و اعتراض دعوت میکرد.
🔸 نمونهای از ادبیات تند سلطنتطلبان در این زمینه، توییتی بود که میپرسید: «بازاریها چرا اینطوری هستند؟ آب قطع شد، رفتند منبع آب خریدند؛ برق قطع شد، رفتند موتور برق خریدند! چرا اعتراض نمیکنند؟» اینگونه پیامها با بازنشر گسترده، هشتگ «همکاری ملی» را به یکی از ترندهای توییتر فارسی تبدیل کرد.
🔹 تداوم عملیات شناختی سلطنتطلبان با کمک اسرائیلیها
🔸 همزمان، خط عملیات شناختی اسرائیل با این روایت همسو بود. اکانتهای وابسته به اسرائیل در قالب «وارونهسازی» و با یادآوری پررنگ وعدههای ابتدای انقلاب مانند «آب و برق رایگان» در پی القای فروپاشی قریبالوقوع جمهوری اسلامی بودند. هدف مشترک، سوق دادن افکار عمومی به اعتراضات سراسری و بازنمایی دیکتاتوری در نظام بود.
🔸 اکانتهای فارسی اسرائیلی در بخش دیگری از عملیات شناختی خود دست به ساخت مفهوم همکاری علمی اسرائیل با ایران میزدند.
چنانکه در یکی از آنان وزیر انرژی اسرائیل گفت: «پس از پایان جمهوری اسلامی در ایران، مردم میتوانند از فناوریهای اسرائیل در حوزه آب بهرهمند شوند».
🔸 سلطنتطلبان نیز در اقدامی هماهنگ به بازنشر هدفمند توییتهای سفر ۲۰۲۳ رضا پهلوی به اسرائیل پرداختند تا مفهوم همکاری این رژیم با ایران بیشتر قابل پذیرش کاربران باشد. این پیامها در اوج خاموشیها و تجمعات اعتراضی توسط باتها و اکانتهای سلطنتطلب بیش از ۲۰ هزار بار بازنشر شد. با انتشار آنان، رژیم صهیونیستی هم میخواست از نفرت ایرانیان نسبت به خود در جنگ ۱۲ روزه بکاهد و هم آنان را بیشتر به اعتراض جهت قطعی برق و آب ترغیب سازد.
🔹 مقایسه فناوری آبی ایران با کشورهای همسایه
🔸 در برخی از توییتها کاربران اقدام به مقایسه فناوریهای آبی با کشورهای همسایه همانند ترکیه، عربستان و امارات میکردند تا آن را نشانهای از سوءمدیریت داخلی معرفی نمایند. در این زمینه فعالیت براندازان و سلطنتطلبان طور دیگری بود و با تکیه بر هجو و تمسخر، مسأله ناترازی آب و برق با تشنگی امام حسین(ع) در کربلا مقایسه میشد. این امر، سبب قداستزدایی از بنیادهای دینی و پیوند زدن مسأله ناترازی به موضوعات مذهبی بود تا از بازتاب ابعاد آن در کشور جلوگیری شود.
🔸 به اینترتیب، موضوع ناترازی آب و برق در ایران بستری برای عملیات شناختی هماهنگ میان سلطنتطلبان، براندازان و رژیم صهیونیستی بود. عملیاتی که همزمان افزون بر تحریک احساسات عمومی در تقابل با حاکمیت، به مشروعیتزدایی از قدرت مدیریت در جمهوری اسلامی میپرداخت.
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
📍 #سرمقاله | #شماره_پنجاهوپنج
📌 چرا ساسی برای نوجوان تبدیل به الگو میشود؟
✍ #محمدمتین_کریمی؛
سردبیر نشریه دیدهبان اندیشه
📝 در واقع قرائت ناقص ما از نسل جدید و عدم تولید فرآورده فرهنگی متناسب، آنها را لحظه به لحظه بیشتر به لحظه «در دام ساسیها افتادن» نزدیک میکند. لذا ما، راز الگوشدن ساسی برای نسل جدیدیم!
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
🔖 مقدمه
➖ شورای عالی [...]، وزارت [...]، سازمان [...]، سازمان [...]، مرکز مدیریت [...]، دفتر [...]، شورای هماهنگی [...]، کانون [...]، معاونتهای [...] و... تنها بخشی از پازل نهادهای فرهنگی کشورند که مسئولیت ساماندهی و برنامهریزی فرهنگی برای نسلهای مختلف علیالخصوص جوانان و نوجوانان را بر عهده دارند. با اینکه متولیان فرهنگی کشور سالهاست که با بودجههای کلان و نیروی انسانی در عرصه فرهنگ فعالیت میکنند، اما شواهد نشانگر آن است که چندان به مقاصد خود پیرامون نسل جدید نرسیدهاند. اما چرا با اینهمه امکانات و ظرفیت هنوز نتوانستهاند بر طیف وسیعی از نسل جدید اثرگذار باشند؟
🔖 نوجوان گرفتار در نگاه تک قطبی
➖ در سپهر حکمرانی کشور، قرائت شاخص از نوجوان، قرائتی سنتی است. این قرائت، تنها به یک تیپ از نسل جدید توجه میکند و در تلاش است که ارتباط عمیق میان تیپی از نسل جدید و ارزشهای دینی را به مثابه دستآوردی در عرصه فرهنگ عرضه کند. برای مثال، در این قرائت، آمار بالای حضور نوجوانان در اعتکاف، دلالتی جدی است بر پیوند عمیق بین نوجوان و ارزشهای دینی. این نگاه بر این عقیده است که سرودهایی مانند «سلام فرمانده»، توانسته طیف وسیعی از نوجوانان را به ارزشهای دین و انقلاب اسلامی جذب کند. در این رویکرد، این نوع آثار فرهنگی و هنری بهعنوان موفقیتهایی برجسته تلقی میشوند که نشان میدهند نسل جدید، همچنان به اصول دینی و انقلابی وفادار است. اما در حقیقت، شواهد موجود چنین چیزی را کاملا تایید نمیکند! بهعنوان مثال، طیفی از نوجوان در اغتشاشات ۱۴۰۱ شرکت داشتند و بهعنوان مخاطب جدی افرادی مانند ساسی مانکن ظاهر شدند. این پدیدهها و تمایلات فرهنگی در میان بخشی از نسل جدید، گواهی است بر اینکه نگاه یکجانبه به نوجوان خطای دید بزرگی است که منجر به عدم درک صحیح از هویت آنها میشود.
➖ در شناخت نوجوان توسط نهادهای فرهنگی، مغالطهای رخ داده است. حکمران فرهنگی، به دنبال فهم کلانروایت فرهنگی از نسل تازه -مثل سایر نسلها- است. این درحالی است که اساسا خلق کلانروایت فرهنگی از این نسل محال است و این نگاه تک بعدی، باعث میشود که درک درستی از ویژگیهای متنوع نوجوان نداشته باشیم. نسل جدید، به دلیل رشد و نمو در دنیای دیجیتال و قرار گرفتن در انفجار اطلاعات، فرهنگی چهل تکه دارد؛ یعنی ممکن است با انبوهی از نوجوان مواجه شد که در هیئت امام حسین (ع) حضور دارند، در حالی که التزامی به رعایت حجاب ندارند. نمیتوان با این نسل مواجه شد و گفت یا ضد ارزشهای دین، جمهوری اسلامی و... است و یا طرفدار آنهاست. در واقع اگر چنین کنیم، تیپهای وسیعی که بین این دو تیپ وجود دارد را نادیده خواهیم گرفت؛ تیپهایی که ممکن است بخشی از ارزشهای دینی در آنها مقبول و بخشی دیگر نامقبول باشد.
🔖 پیامد سرگردانی در فهم هویت نوجوان
➖ پیامد اصلی سرگردانی نهادهای فرهنگی در فهم هویت نوجوان، این است که فرآوردههای فرهنگی تنها برای یک تیپ خاص تولید خواهد شد و سایر تیپها گرسنه و تشنه در دنیایی که از هر سو فرآورده فرهنگی برای آنها وجود دارد، رها خواهند شد. این رهاسازی فرهنگی، تبعاتی بسیار بزرگتر از آنچه قابل تصور است را محقق خواهد کرد.
➖ مشتی نمونه خروار آنکه در اثر تولید یکجانبه برای یک تیپ، شکاف میان آن تیپ مطلوب و سایر تیپها عمیقتر خواهد شد. تیپهای مذهبی از آنجا که فرآوردههای فرهنگی جمهوری اسلامی متناسب با ذائقه آنهاست، از آن استفاده میکنند و این امری مطلوب است؛ لکن عدم تولید فرآورده فرهنگی برای سایر تیپها، آنها را روز به روز بیشتر در دامان ساسیها خواهد انداخت. در واقع قرائت ناقص ما از نسل جدید و عدم تولید فرآورده فرهنگی متناسب، آنها را لحظه به لحظه بیشتر به لحظه «در دام ساسیها افتادن» نزدیک میکند. لذا ما، راز الگوشدن ساسی برای نسل جدیدیم!
‼️ جهت تهیه شماره ۵۵ نشریه دیدهبان اندیشه، به @didebane_andisheh_admin پیام دهید.
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
32.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍 #نما_اندیشه | نشست رونمایی از #شماره_پنجاهوپنج
🎥 از تهرانِ خرابشده تا تهرانِ دوستداشتنی!
➖ ماجرای دختر بچهها و سینی شربتِ شهادت...
🎙 #زهرا_محسنیفرد
⚠️ #نسل_زد
‼️ جهت تهیه شماره ۵۵ نشریه دیدهبان اندیشه، به @didebane_andisheh_admin پیام دهید.
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
📍 #یادداشت | #شماره_پنجاهوپنج
💠 میان قدرت تکنولوژی و بحران هویت
➖ نسلی که زیاد میداند، اما کم میفهمد!
🖇 گزیدهای از یادداشت #آفرین_قائمی:
📝 نسل زد بسیار آنلاین هستند. آنها برای کار، خرید و دوستیابی، آنلاین شده و شش ساعت یا بیشتر در روز را با تلفنهای خود سپری میکنند. آنها با بزرگ شدن با رسانههای اجتماعی، تاثیر بهسزایی در شیوه زندگی، کارآیی، و فرهنگ اجتماعی دارند. اما این نسل و هزارههای جوانتر از آنها که به آلفا معروفاند، به اندازه کارکنان مسنتر، درگیر کار و شغل خود نیستند و درگیری کمتری با محل کارشان دارند، چون برای کار از راه دور ارزش بیشتری قائلاند. در عین اینکه نسل زد در کار خود سست یا بیمسئولیت نیستند، احتمال کمی وجود دارد که کارمندان جوانتر به یک شرکت معمولی رضایت دهند، زیرا آنها به دنبال چیز بهتری هستند.
📝 یکی دیگر از ویژگیهای کارکنان نسل زد این است که، نسبت به نسلهای قدیمیتر استرس و فرسودگی شغلی بیشتری را تجربه میکنند. استرس و فرسودگی شغلی بر عملکرد شغلی و پیشرفت شغلی بلندمدت تأثیر میگذارد. علاوه بر این، فرسودگی شغلی با خطرات سلامت جسمانی و روابط شخصی ضعیف یا ترک شغل خود مرتبط است. اینها نگران مهارتهای ارتباطی و بینفردی هستند. افراد نسل زد علیرغم عضویت در شبکههای اجتماعی و ارتباطات گسترده، احساس تنهایی زیادی میکنند.
‼️ جهت تهیه شماره ۵۵ نشریه دیدهبان اندیشه، به @didebane_andisheh_admin پیام دهید.
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
📍 #محفل | #شماره_پنجاهوپنج
✅ نسل اعتراض یا نسل تغییر؟
➖ چالشهای هویتی نوجوان در عصر تحولات دیجیتال
🖇 گزیدهای از سخنان دکتر #محمدرضا_روحانی:
💬 متأسفانه در جامعه ما قوه عاقلهای وجود ندارد که درباره نوجوانی تصمیمگیری کند؛ به همین دلیل سیاستگذاری فرهنگی ما در این حوزه بیثبات است. در یک دوره، وزارت کشور یکباره موضوع نوجوانی را به اولویتهای خود تبدیل میکند، اما پس از مدت کوتاهی اعلام میکند که دیگر این اولویت را دنبال نمیکند و تمام میشود!
‼️ جهت تهیه شماره ۵۵ نشریه دیدهبان اندیشه، به @didebane_andisheh_admin پیام دهید.
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh
دیگر کودک ایرانی نداریم!.mp3
زمان:
حجم:
22.27M
📍 #نوا_اندیشه | #شماره_پنجاهوپنج
🪧 دیگر کودک ایرانی نداریم!
➖ بحران هویت در ادبیات کودک و نوجوان
🎙 دکتر #مریم_جلالی
خصوصیات دوره نوجوان 04:30
دایره ادبیات نوجوان 06:50
کتاب موفق در حوزه نوجوان 10:55
اهمیت فانتزیسازی برای نوجوان 19:00
عدم نظارت بر فضای نوجوان 24:30
راهکار حل معظل نوجوان 27:00
🎙 دکتر #زهرا_حیاتی
توسعهیافتگی و تشویشهای هویتی 40:00
راهکار ادبیات برای رفع تشویشها 44:00
تاریخ و نسبت آن با هویت 51:00
ادبیات هویتساز دفاع مقدس 01:03:00
قالب ارائه ادبیات به نوجوان 01:08:00
🖇 جمعبندی دکتر حیاتی 01:22:44
🖇 جمعبندی دکتر جلالی 01:26:04
‼️ جهت تهیه شماره ۵۵ نشریه دیدهبان اندیشه، به @didebane_andisheh_admin پیام دهید.
🔎 #دیدهبان_اندیشه در عصر پساحقیقت
🆔 @didebane_andisheh