📃متن نامه انقلابی علیه امیرعباس هویدا نخستوزیر به امضای علامه حسنزاده و جمعی از علما و فضلای حوزه علمیه قم /بخش اول
سالروز مرگ هویدا
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقای نخست وزیر
رونوشت: دیوان عالی کشور
🔹بیش از یک سال است که پیشوای عالیقدر و مرجع تقلید شیعه حضرت آیتاللهالعظمی آقای خمینی ادامالله ظله برخلاف قانون در زندان #استعمار (ترکیه) تحتنظر و سپس در #عراق بطور تبعید به سر میبرند. در طی این مدت، مردم ایران به ویژه #حوزه_علميه_قم از رهبریهای ارزنده و تعالیم و تربیتهای فروزنده ایشان محروم بوده و با کمال بیصبری در انتظار قدوم شریف ایشان دقیقه شماری کردهاند.
🔸وضع مسلمانان و روش ناهنجار #دولتهای_غیرملی به جایی کشیده که مرجع دینی يك ملت نتواند احکام الهی را صریحاً بیان کند و از آزادی ملت و استقلال کشور خود دفاع نماید و به جرم اعتراض به #کاپیتولاسیون منفور بیش از يك سال در حال تبعید و ناراحتی به سر برد؛ آری به جرم اعتراض به کاپیتولاسیون یعنی به جرم اعتراض به لایحهای که میگوید ملت ایران باید در برابر اراده و خواستههای اجانب تسلیم و حق هیچگونه دفاع از مال و جان و ناموس خود نداشته باشد. ما نفهمیدیم اگر کاپیتولاسیون به نفع وصلاح ملت است چرا یک روز برای الغای آن جشنها گرفتند و الغای آن را از افتخارات هیئت حاکمه آن روز شمردند و اگر به ضرر است، چرا دو مرتبه آن را با وضع فجیعتری به ملت ایران تحمیل کردند،
🔹آیا دولتها فکر نمیکنند این مملکت آتیهای دارد ، نسل دیگری در پی این نسل است؟ #تاریخ، پس از این کارهای ما را دقیقا بازگو میکند، نسل آینده گذشتهها را مورد بررسی قرار داده و در صفحات تاریخ واقعیت کردار ما را رنگین یا ننگین مجسم میسازد.
🔸آن روز که بزرگ مرجع جهان شیعه مرحوم #آیتالله_حاج_میرزامحمدحسن_شیرازی حکم #تحریم_تنباکو را صادر فرمود، شاید هیئت حاکمه که پافشاری زیاد برای خنثی کردن آن حکم داشت خیال نمیکرد تاریخ آینده با قضاوت صحیح، خادم و خائن را مشخص نموده و هریک را در صفحهای به عظمت و حقارت ، به خدمت یا خیانت معرفی کرده و در معرض افکار جهانیان قرار میدهد.
🔹آن روز که نابغه شرق #سیدجمالالدین_اسدآبادی برای گسستن زنجیرهای استعمار و مبارزه با خوکامگی و استبداد قد علم کرد و لوای آزادیخواهی برافراشت زمامداران آن روز تصور میکردند با #تهمتهای_ناروا، تحریف حقایق و تبعید آن مجاهد رشید میتوانند تاریخ را مسخ نموده و افکار نسلهای آینده را منحرف سازند ولی اکنون برخلاف تصور آنها تاریخ قضاوت میکند که هیئت حاکمه آن روز ایران با سرپیچی از راهنماییهای آن بزرگمرد ملت ایران را از سعادت و سیادتی که به آنها رو آورده بود محروم نموده و با تبعید او رشد و ترقی را از جانب آسیا به آفریقا سوق داد.
🔸تاریخ دائما گذشتهها را به صورت نوینی تجدید میکند امروز همان بزرگ مرجع شیعه و همان نابغه شرق هر دو در شخصیت #حضرت_آیتالله_العظمی_آقای_خمینی متمثل شد و تاریخ همان آزادیخواهی همان مبارزه با استعمار و استبداد همان تبعید و همان محرومیت ملت ایران را به صورت تازه منعکس میسازد با این تفاوت که مردم امروز ایران در تشخیص حقایق از خرافات و تمیز خادم از خائن دقیقتر و در برابر افکار متضاد بهتر از عهده قضاوت برمیآید. (امروز هیئت حاکمه ایران هرگونه آزادیخواهی، نظام، شکوه از فقر و بیچارگی و بالاخره هرگونه مبارزه با عوامل فساد و ایادی استعماری را با تهدید و ارعاب، حبس، شکنجه، تبعید و اعدام پاسخ میدهد و دائماً کوشش میکند نفسها را در سینهها خفه سازد و خفقان را بیشتر گسترش دهد.)
🆔 @Bonyadtarikh
📃متن نامه انقلابی علیه امیرعباس هویدا نخستوزیر به امضای علامه حسنزاده و جمعی از علما و فضلای حوزه علمیه قم /بخش دوم
🔹روزی نمیگذرد که خبر تازه موحشی به گوش نخورد و ناراحتی جدیدی به سراغ مردم نیاید. درهای زندانها و شکنجهگاهها به روی مردم باز است. محاکم در بسته نظامی بیحساب به حسابها رسیدگی میکند. ملت از جریان روزمره مملکت به هیچ وجه اطلاعی ندارد. برخلاف خواسته #سازمانهای_پلیسی چیزی در روزنامهها منعکس نمیشود دسته دسته مردم رشيد به اعدام و تبعید و حبسهای طويلالمدت محکوم میشوند و ملت از سبب جریان محاکمه آنان خبری پیدا نمیکند.
🔸هنوز حبسهای دستهجمعی، #اعدام، #شکنجه و آزار روحانیون و مردم متدین پایان نیافته که خبر ناراحتکننده تازهای افکار را به خود مشغول نموده و خانوادههایی را تحت ناراحتی قرار داده است. شایع است که به تازگی متجاوز از صدنفر دانشجو، کسبه و روحانی را در ظرف يك-دو روز به جرم شرکت در جلسات دینی گرفتهاند و پدرها و مادرها از جرم و یا از علت جلب و مکان و احوال آنان هیچگونه اطلاعی ندارد و بازار مسلمانها را سیاه و تجار محترم نوعاً رو به ورشکستگی میروند و کسی جرأت حقگویی ندارد. این است معنی آزادی در مملکت دمکراسی ایران درست است که در سایر کشورها ناراحتیهایی نیز وجود دارد ولی تفاوت فاحش است بین دولتهایی که به خاطر ملت با استعمار میجنگند و دولتی که بخاطر استعمار با ملت میجنگد.
🔹آقای #هویدا، ملت ایران نمیتواند ببیند #مرجع_تقلید و پیشوای مذهبی خود در تبعید و سایر رهبران ملی محدود بوده باشند و با این حال ساکت نشسته، به کارهای هیئت حاکمه صحه گذارند. شما خیال نکنید با انتقال حضرت آیتاللهالعظمی آقای خمینی از #ترکیه به #عراق میشود احساسات افروخته این ملت را خاموش کرد. ادامه تبعید حضرت آیتالله خمینی در هرجا و به هر صورتی که باشد مایه ناراحتی و خشم عموم ملت است. آقای هویدا هرچه در نظر شما محترم است ، وجدان، مذهب، قانون اساسی و اعلامیه حقوق بشر با این طرز حکومت مخالف است. شما یقین بدانید حکومتهایی که پایه آن بر ظلم و ستم به ملت است ، بقاء وثباتی ندارد.
«الملك يبقى مع الكفر ولايبقى مع الظلم»
«قد مكر الذين من قبلهم فأتي الله بنیانهم من القواعد فخر عليهم السقف من فوقتم و آتیهم العذاب من حيث لايشعرون »
🔸ما در خاتمه متذکر میشویم لازم است به این وضع اسفناک خاتمه داده شود و با ارجاع حضرت آیت الله العظمی آقای خمینی به قم و خاتمه دادن به حبس، شکنجه، اعدام و مبارزه با دین و ملت ، شکاف بین مردم و دولت را پر کنید ما تا به حال کراراً به منظور صلاح مُلک و ملت کراراً به شما و دولتهای قبل داده و عواقب سوء ظلم و ستم را متذکر شدهایم. امید است که تذکرات مشفقانه ما مورد قبول واقع شود. (١٣۴۴.٨.٣٠) (اسناد انقلاب اسلامی، ج٣، صص ١٨٨-١٨۵)
🆔 @Bonyadtarikh
🔴 اعتراض آیت الله العظمی خوئی به جنایات دولت هویدا
📃«متن تلگرام #آیتالله العظمی_خویی به امیرعباس هویدا-نخستوزیر- در اعتراض به محاکمه جمعی از روحانیون و کسبه
🔸در ابتدای تصدی شما به #مقام_نخستوزیری در موضوع رفع تشنج و خاتمه دادن به وضع چند ساله اخیر که دولتهای دور از عقل و منطق آن را به وجود آوردند و در اثر آن ملت مسلمان ایران به جرم دفاع از حیثیت و مقدسات خود با سرنیزه و زندان و شکنجه و قتل و تبعید روبرو شد، تلگرافا تذکر دادیم؛ متأسفانه شما نیز همان راه را پیمودید و از نصایح و ارشادات مقام روحانیت پند نرفتید « رب إنی دعوت قومی لیلا و نهارا فلم یزدهم دعائی إلا فرارا » بار دیگر #عواقب_سیئه جبروت و طغیان را گوشزد مینماییم.
🔹وقوع بعضی حوادث موجب بهانهگیری و سوء استفاده شده و دولت در فکر تصفیه حساب با عدهای از افراد متدین و غیور و مدافع از مقدسات یک ملت افتاده است. ما نیز طبق وعده الهی « کان حقا علینا نصر المؤمنین » یقین داریم در نتیجه، #پیروزی با مؤمنین است و قوای ظلم و طغیان نانبود خواهد گشت.
🔸جای تأسف است جمعی از #روحانیین و مبلغین و کسبه شریف و متدین مورد زجر و شکنجه قرار گرفته و افراد بیگناه به محاکم محول گردند و بالاخره برای تمام طبقات نگرانی فوقالعاده به وجود آید. البته هرچه زودتر زندانیها را آزاد و پریشانی ملت را جبران نمایید.
ابوالقاسم الموسوی الخویی
26 ذیالحجة الحرام 1384»
📚(اسناد انقلاب اسلامی ج1 ص285، ناشر: بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی)
🆔 @Bonyadtarikh
❇️ انتخابات سومین دوره قانونگذاری مجلس شورای اسلامی در ۱۹ فروردین 1367ش.
🔸 این انتخابات در شرایطی برگزار شد که رژیم دست نشانده عراق با استمرار حمله به نقاط مسکونی و کشتار غیر نظامیان، سعی داشت مردم را از شرکت در انتخابات باز دارد .
🔸 مجلس در هفتم خرداد 1367ش آغاز به کار کرد و تا ششم خرداد 1371 ادامه یافت .
🔸 یک موضوع مهم پیش از انتخابات مجلس سوم و همچنین در ادامه آن ، شرایط انتخابات را تحت تاثیر قرار داد.
که آن اختلاف نظر بین شورای نگهبان و وزارت کشور بود. موضوع توسط وزارت کشور به امام خمینی ( ره ) گزارش شد و از طریق فرزند ایشان حجت الاسلام سید احمد خمینی بین شورای نگهبان و وزارت کشور وساطت شده و مسئله فیصله یافت.
🔸 مشارکت در سراسر کشور 59/72 درصد و در تهران 43 درصد بود. در مجموع 281 ،714 ،16 رأی معادل 59/72 درصد رای به به صندوق ها ریخته شد. که در نتیجه آن
در مرحله اول انتخابات ۱۸۰ نفر و در مرحله دوم ۸۲ نفر به مجلس را یافتند .
🆔 @Bonyadtarikh
📌پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۴۳
🔹امام خمینی امروز تعدادی از خانوادههای شهدای پانزده خرداد 1342 را در خانه خود در قم به حضور پذیرفت و با آنان دیدار کرد.
سرلشکر پاکروان امروز در تلگراف رمزی برای کلیه ساواکهای استان و فرمانداری کل به جز ساواک تهران نوشت:
« حسبالامر نظر به اینکه ممکن است در مورد ترخیص آیتالله خمینی بعضی محافل بخواهند مراسمی به عمل بیاورند برای اینکه بیخودی تصور نرود که به این موضوع زیاد اهمیت داده میشود صلاح در این است که دخالت نشود. اگر در طی این مراسم حرفهای خلاف رویه زده شود هویت اشخاصی که این حرفها را زدهاند مشخص شود تا مورد بازخواست و تعقیب قرار گیرند. اوامر فوق را دقیقا مورد نظر و اجرا قرار داده و جریان را به طور روزانه گزارش دهید.»1
🔸برنامه جشن آزادی امام خمینی امروز بعدازظهر در مدرسه فیضیه قم تشکیل شد.
به گزارش ماموران امنیتی ساواک؛ « ساعت 14 پنجشنبه طبق قرار قبلی بازاریان، احزاب مختلف و عدهای از طرفداران روحانیون و هیئتهای مذهبی به وسیله چند دستگاه اتوبوس برای دیدار آقای خمینی از تهران به قم حرکت نمودند. قرار شد افراد در ساعت 20 که برنامه جشن در مدرسه فیضیه شروع می شود در آنجا حضور یابند.»
این گزارش در ادامه به توصیف موقعیت محل برگزاری جشن پرداخته مینویسد: « صحن مدرسه فیضیه با فرشها و پردههای مخملی تزیین یافته و شعارهایی به شرح زیر در روی پارچههای سفید نوشته و به دیوارهای مدرسه نصب گردیده بود:
دست عمال خارجی و اسرائیل از کشور ما کوتاه؛ جامعه روحانیت برای نیل به هدف خود علیه هرگونه ظلم و استبداد برعلیه استعمارگران اسرائیل [ به] نهضت [ و] مبارزات خود ادامه میدهد؛ خون پاک شهدای مدرسه فیضیه و 15 خرداد هنوز میجوشد؛ مقدم بزرگ پرچمدار عالم تشیع آقای خمینی را گرامی میداریم.»
🔹در ساعت 20 جشن شروع گردید. قبل از ورود آقای خمینی ، آقای جلال رضوی که عضو هیئت توابین تهران میباشد، اشعاری در وصف آزادی آقای خمینی قرائت نمود. در این موقع جمعیت داخل مدرسه فیضیه عده نسبتا زیادی از طبقات مختلف مردم شهرستانهای تهران، اصفهان، کاشان و اهالی قم و از دستجات مختلف و حتی خیلی از طلاب و مردم در روی پشت بامها قرار گرفته بودند. ضمنا یک سبد گل از طرف دانشجویان اسلامی دانشگاه تهران، و.... و سبدهای گل دیگر آورده شده بود. در این موقع آقای خمینی وارد شدند.
🔸سپس حاجی مروارید واعظ بالای منبر قرار گرفت و شروع به سخنرانی کرده ابتدا اشاره به آزادی خمینی نموده و [بی] نهایت وی را مورد ستایش قرار داد. سپس درباره نحوه دستگیری و مدت زندانی[ بودن] آقای خمینی مطالبی اظهار نمود. خواست جامعه روحانیت ایران از دولت این است که بدون استثنا روابط سیاسی-اقتصادی و هر رابطه ای را با اسرائیل قطع و در جراید و رادیو اعلام نماید که اسرائیل دشمن دین و قرآن است. و اما راجع به امری که آیتالله خمینی در روزنامه اطلاعات صادر نمودهاند. روزنامه اطلاعات در سر مقاله عصر دوشنبه خود تحت عنوان اتحاد مقدس به جامعه روحانیت اهانتی مبنی بر اینکه جامعه روحانیت با انقلاب سفید و برنامه های دولت موافق می باشد. نموده [است] . مسعودی پست فطرت رذل، این عنصر خودفروخته، این آلت بیاراده و جیرهخوار و ... اگر رسما در روزنامه کثیفش اعتراف به غلط کردن و نفهمی خویش نکند، مواجه با عکس العمل شدید از طرف مردم و جامعه روحانیت خواهد شد.
🔹در این هنگام آقای [علی] حجتی [کرمانی] واعظ به طور ایستاده بالای منبر قرار گرفته و ضمن سخنرانی کوتاهی از وضع گذشته و برنامه ملت و روحانیت اظهار داشت که تازه اول کار است. تا حصول نتیجه قطعی، علما از مبارزه دست نمیکشند تا عزت و شرف قرآن و ملت محفوظ باشد. سپس قطعنامه مجلس در ده ماده به تصویب حاضرین رسید که در پایان جلسه تحت عنوان قطعنامه دانشجویان حوزه علمیه قم بین حاضرین پخش گردید.
در ادامه گزارش ساواک آمده است: [ابوالقاسم ] خزعلی بالای منبر رفت و مدت سه ربع در [باره] شخصیت خمینی از اجداد او و مقام وی نهایت تمجید نمود.
ضمنا تراکتهای کوچکی نیز توسط طلاب از حجرهها بین مردم ریخته میشد.
متن تراکتهای مزبور همان متن شعارهایی بود که بر روی پارچه نوشته و به دیوار مدرسه فیضیه نصب نموده بودند. در پایان جلسه اعلام شد که فردا نیز از ساعت 21:30 در همین محل مجلس جشن و سخنرانی برپاست.
این مجلس در حدود ساعت 22 خاتمه یافت. آقای خمینی برخلاف انتظار و شایعات (قرار بود صحبت نماید)، صحبت نکرد.
1. قیام 15 خرداد به روایت اسناد ساواک، آزادی، ص40 .
🆔 @Bonyadtarikh
✳️بازخوانی تجلیل امام خمینی از هنرمندان متعهد
به مناسبت شهادت مرتضی آوینی در ۲۰ فروردین ۱۳۷۲
«بسم اللَّه الرحمن الرحیم
خون پاک صدها هنرمند فرزانه در جبهههاى عشق و شهادت و شرف و عزتْ سرمایه زوال ناپذیر آن گونه هنرى است که باید، به تناسب عظمت و زیبایى انقلاب اسلامى، همیشه مشام جان زیبا پسندِ طالبانِ جمال حق را معطر کند. تنها هنرى مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدى- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- اسلام ائمه هدى- علیهم السلام- اسلام فقراى دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانهخوردگانِ تاریخِ تلخ و شرمآور محرومیتها باشد. هنرى زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه دارى مدرن و کمونیسم خونآشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگى، اسلام مرفهین بىدرد، و در یک کلمه « #اسلام_امریکایى» باشد.
هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعى، اقتصادى، سیاسى، نظامى است. هنر در عرفان اسلامى ترسیمِ روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسیم تلخکامى گرسنگانِ مغضوبِ قدرت و پول است.
هنر در جایگاه واقعى خود تصویر زالوصفتانى است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامى، فرهنگ عدالت و صفا، لذت مىبرند. تنها به هنرى باید پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب، و در رأس آنان امریکا و شوروى، را بیاموزد.
هنرمندان ما تنها زمانى مىتوانند بىدغدغه کوله بار مسئولیت و امانتشان را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردمشان بدون اتکا به غیر، تنها و تنها در چهارچوب مکتبشان، به حیات جاویدان رسیدهاند.
و هنرمندان ما در جبهههاى دفاع مقدسمان این گونه بودند، تا به ملأ اعلا شتافتند. و براى خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگیدند؛ و در راه پیروزى اسلام عزیز تمام مدعیان هنر بىدرد را رسوا نمودند.
خدایشان در جوار رحمت خویش محشورشان گرداند.
۶۷/ ۶/۳۰
روح اللَّه الموسوی الخمینى»
(صحیفه امام، ج٢١، ص: ١۴۵ و ١۴۶)
🆔 @Bonyadtarikh
6.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥فیلم: لحظاتی از حضور مقام معظم رهبری در تشییع پیکر مطهر شهید مرتضی آوینی
مقام معظم رهبری:
آن روز که ما از این آقایان خواهش میکردیم و من اصرار میکردم که این روایت فتح ادامه پیدا کند، درست نمیدانستم چگونه ادامه پیدا کند. بعد که برنامهها اجرا شد، دیدیم همین است. یعنی زنده کردن ارزشهای دفاع مقدس در خاطرها. آن خاطرهها را یکی یکی از زبانها بیرون کشیدن و آنها را به تصویر کشیدن و آن فضای جنگ را بازآفرینی کردن. این کاری بود که ایشان داشت میکرد و هرچه هم پیش میرفت، بهتر میشد. یعنی پختهتر میشد. چون کار نشدهای بود. غیر از این بود که بروند در میدان جنگ و با رزمنده حرف بزنند. آن کار خیلی آسانتر بود. این کار هنریتر و دشوارتر و محتاج تلاش فکری و هنری بیشتری بود. اول ایشان شروع کرد و بعد کمکم بهتر و پختهتر شد.(دیدار با خانواده شهید آوینی، 1372.2.2)
🆔 @Bonyadtarikh
پیام امام خمینی به مناسبت قطع رابطه ایران و آمریکا در ۱۹ فروردین سال ۱۳۵۹ .
بسم الله الرحمن الرحيم
🔸ملت شریف ایران، خبر قطع رابطه بین ایران و امریکا را دریافت کردم و اگر کارتر در عمر خود یک کار کرده باشد که بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است، همین قطع رابطه است .
🔸 رابطه بین یک ملت بپا خاسته برای رهایی از چنگال چپاولگران بین المللی با یک چپاولگر عالمخوار همیشه به ضرر ملت مظلوم و به نفع چپاولگر است. ما این قطع رابطه را به فال نیک میگیریم؛ چون که این قطع رابطه دلیلی بر قطع امید امریکا از ایران است.
🔸ملت رزمنده ایران این طلیعه پیروزی نهایی را که ابر قدرت سفاکی را وادار به قطع رابطه - یعنی خاتمه دادن به چپاولگریها کرده است اگر جشن بگیرد حق دارد ما امیدواریم که نابودی سرسپردگانی مثل سادات و صدام حسین بزودی انجام گیرد و ملتهای شریف اسلامی به این انگلهای خائن آن کنند که ملت ما با محمدرضای خائن کرد؛ و به دنبال آن برای آزاد زیستن و به استقلال تمام رسیدن، قطع روابط با ابرقدرتها خصوصاً امریکا نمایند. من کراراً گوشزد نموده ام که رابطه ما با امثال امریکا، رابطه ملت مظلوم با جهانخواران است. .....
صحیفه امام ج ۱۲ ص ۲۳۳
🆔 @Bonyadtarikh
📌جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۴۳
🔹امروز صبح گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران به دیدار آیتالله خمینی رفتند. آنان پس از پایان دومین مراسم جشن آزادی آیتالله خمینی که در مدرسه فیضیه برپا شده بود، به منزل ایشان رفتند تا از نزدیک با مرجع تازه آزاد شده خود دیدار کنند.
پس از گزارش نماینده دانشجویان، آیتالله خمینی در سخنان مشروحی به بیان اهداف نهضت اسلامی پرداخت و گفت: « از زندانی بودن آقای طالقانی و مهندس [مهدی بازرگان] افسرده نباشید؛ تا این چیزها نباشد، کارها درست نمیشود. تا زندان رفتنها نباشد، پیروزی به دست نمیآید. هدف، بزرگتر از آزاد شدن عدهای[از زندان] است.
🔸هدف را باید در نظر داشت. هدف، اسلام است؛ استقلال مملکت است، طرد عمال اسرائیل است، اتحاد با کشورهای اسلامی است. الان تمام اقتصاد مملکت در دست اسرائیل است. عمال اسرائیل اقتصاد ایران را قبضه نمودهاند. اکثر کارخانجات در دست آنها اداره میشود؛ تلویزیون، کارخانه ارج، پپسی کولا.
... امروز حتی تخممرغ از اسرائیل وارد میکنند. باید صفها را فشرده کنید. اینها عمال استعمار هستند. باید ریشه استعمار را کند.»
🔹آیتالله خمینی ضرورت توجه به اسلام را در دانشگاه مورد تاکید قرار داد و افزود: « سعی کنید در دانشگاه پرچم اسلامی را بالا ببرید. تبلیغات مذهبی بکنید. مسجد بسازید. اجتماعا نماز بخوانید.
آیتالله خمینی موضوع سرمقاله روزنامه اطلاعات را مورد توجه قرار داد و از آن به عنوان توطئه یاد کرد و گفت:
« چند روز است آزاد شدهام. فرصت مطالعه روزنامه نداشتم. در زندان فراغت داشتم و مطالعه میکردم تا اینکه روزنامه اطلاعات، مورخ سهشنبه 18 فروردین 43، را به من دادند. من از آقایان گله دارم که چرا زودتر به من [اطلاع] ندادند. در این روزنامه کثیف اطلاعات، تحت عنوان « اتحاد مقدس»، در سر مقاله نوشته بودند که با روحانیت تفاهم شده و روحانیون با «انقلاب سفید» شاه و ملت موافق هستند! کدام انقلاب؟ کدام ملت؟ این انقلاب مربوط به روحانیت و مردم است؟!»
🔸« آقایان که در دانشگاه هستید، برسانید به همه که روحانیت با این « انقلاب» موافق نیست. ما که وسیله انتشاراتی نداریم؛ همه چیز را از ما گرفتهاند. تلویزیون که در دست آن نانجیب است؛ رادیو هم که در دست خودشان هست؛ مطبوعات ما کثیف است. آنها مطلبی را مینویسند یا میگویند، فورا به تمام نقاط دوردست میرسانند؛ آن وقت مردم بیاطلاع فکر میکنند که روحانیون هم با آنها هستند. روحانیون با این مفاسد دوستی ندارند. اگر روزنامه اطلاعات جبران نکند، با عکس العمل شدید ما مواجه خواهد شد.»
🔹آن گاه ضمن تاکید بر عدم تفاهم با دستگاه شاه افزود:
« خمینی را اگر دار بزنند تفاهم نخواهد کرد. با سر نیزه نمیشود اصلاحات کرد. با نوشتن «خمینی خائن» به دیوارهای تهران که مملکت اصلاح نمیشود! دیدید غلط کردید؟ دیدید اشتباه کردید؟ خاضع به احکام اسلام شوید ما شما را پشتیبانی میکنیم. اگر از آزاد نمودن ما برنامه دیگری دارند، اگر خیال دیگری در سر دارند، اگر میخواهند آشوب کنند، بسمالله! بفرمایند.
🔸در روزنامه [مورخ 13/5/1342] که مرا از زندان قیطریه آوردند، نوشتند که مفهومش این بود که روحانیت در سیاست مداخله نخواهد کرد. من الان حقیقت موضوع را برای شما بیان میکنم. آمد یک نفر از اشخاصی که میل ندارم اسمش را بیاورم، گفت آقا سیاست عبارت است از دروغ گفتن، خدعه، فریب، نیرنگ، خلاصه پدرسوختگی است! و آن را شما برای ما بگذارید! چون موقع مقتضی نبود نخواستم با او بحثی بکنم. گفتم: ما از اول وارد این سیاست که شما میگویید نبودهایم. امروز چون موقع مقتضی است، میگویم. اسلام این نیست. والله اسلام تمامش سیاست است. اسلام را بد معرفی کردهاند.
🔹سیاست مدن از اسلام سرچشمه میگیرد. من از آن آخوندها نیستم که در اینجا بنشینم و تسبیح دست بگیرم؛ من پاپ نیستم که فقط روزهای یکشنبه مراسمی انجام دهم و بقیه اوقات برای خودم سلطانی باشم و به امور دیگر کاری نداشته باشم. پایگاه استقلال اسلامی اینجاست. باید این مملکت را از این گرفتاریها نجات داد.
نمیخواهند این مملکت اصلاح بشود؛ اجانب نمیخواهند مملکت آباد شود.
🆔 @Bonyadtarikh
🔴فراخواندن سفرای اروپایی از تهران در پی حوادث میکونوس در 21فروردین1376
🔹26شهریور1371 تعدادی از مخالفین نظام اسلامی در یک رستوران واقع در #برلین کشته شدند و همین موضوع سبب شد که چند سال بعد کشور #آلمان با برپایی دادگاهی نمایشی #جمهوری_اسلامی را محکوم به دست داشتن در این اقدام تروریستی کند.
🔸یک روز پس از اعلام حکم یک دادگاه محلی آلمان علیه مقامات ایران دولتهای عضو اتحادیه اروپا سفیران خود را از تهران فراخواندند که ده ماه بعد در نهایت انفعال مجبور به بازگشت شدند. البته رهبر معظم انقلاب اسلامی طی فرمانی اعلام داشتند که سفیر آلمان باید دیرتر از همه وارد تهران شود و در نهایت سفیر آلمان نیز، بعد از تمام سفرا با #فضاحت_تمام به ایران بازگشت.
🔹مقام معظم رهبری با یادآوری این مطلب در تاریخ 1377.1.1 میفرمایند:
🔸انقلاب آمد و به دنیا نشان داد كه #ملت_ایران، آن ملتی است كه در مقابل خواستِ قدرتهای استكباری میایستد و حرف خود را میزند و اگر همهی قدرتهای استكباری نیز همدست شوند، در هیچ زمینهای نمیتوانند ارادهی خود را بر او تحمیل كنند!
🔹امروز، چه امریكاییها بخواهند، چه نخواهند؛ چه صهیونیستها بخواهند، چه نخواهند؛ چه دشمنان این ملت بخواهند، یا نخواهند، ملت ایران در دنیا این طور شناخته شده است: ملتی قوی، مصمّم، با اراده، نترس و شجاع كه خودش میاندیشد، تصمیم میگیرد و انتخاب میكند! هیچ كس نمیتواند بگوید: ای دولت ایران، ای ملت ایران، رابطهات را با فلان كشور قطع كن، یا با فلان كشور، رابطه برقرار كن و یا فلان جا تجارت كن، فلان جا نكن! هیچ كس نمیتواند به ما دستور بدهد. این امروز آبروی ملت ایران است.
🔸در جنگ، این مطلب فهمیده شد. در اصلِ انقلاب، در مقابله با محاصرهی اقتصادی و در قضایای گوناگون سیاسی و دیپلماسی فهمیده شد. در همین قضیهی #دادگاه_میكونوس هم فهمیده شد! ما قضیه را بزرگوارانه، با سكوت برگزار كردیم و گذراندیم؛ اما حقیقتِ قضیه كه جایی نمیرود. همه اروپا با هم همدست شدند تا سرِ قضیهی دادگاه میكونوس كه بنده گفته بودم «چون در این قضیه، آلمان این گونه رفتار كرده است و سفرا رفتند، اگر سفرای دیگر میخواهند بیایند، بیایند؛ ولی سفیر آلمان، باید بعداً بیاید. حق ندارد با آنها برگردد» این حرف را از بین ببرند، كه سفیر آلمان، اگر شده با یك نفر دیگر با هم بیایند. #دولت و #ملت ایران ایستادند.»(1371.1.1)
🆔 @Bonyadtarikh
⭕️ دنیایی که محمدرضا پهلوی در آن بود با دنیایی که مردم ایران در آن زندگی میکردند فرسنگها فاصله داشت.
💢۲۳ فروردین ۱۳۵۳ وقتی اسدالله علم وزیر وقت دربار قسمتی از مشکلات مردم را به محمدرضا گفت ، با واکنش ناامید کننده او مواجه شد به شاه عرض کردم متأسفانه در داخل به واسطه غفلت متصدیان نه گوشت در دسترس مردم است نه شکر نه گوشت مرغ و مردم خیلی ناراضی هستند و این صحیح نیست. آخر چرا این پیش بینی ها را نمیکنند؟
💢همه چیز هم گران شده تعجب است که شاهنشاه تمام گوش کردند ولی همان طور که چشمشان را روی هم گذاشته بودند اصلا باز نکردند و یک کلمه جواب ندادند البته این واکنش نسبت به پاسخ سال قبلش یک پیشرفت چشمگیر به حساب میآمد چون آن زمان (۲۴) شهریور (۱۳۵۲) در جواب گلایه های علم گفته بود.
❌ مردم باید بدون کالاهای اساسی زندگی کنند. شام موضوع صحبت کمبود بعضی از کالاهای اساسی بود که شاه عقیده دارد مردم باید یاد بگیرند بدون آنها زندگی کنند.
🆔 @Bonyadtarikh
📌 درسگفتارهای ولایت فقیه، منشوری(مانیفست) علیه نظم سکولار
🔷 سیاستاندیشی، فعالیت مداوم ذهن اسلامی است. تردیدی نیست که انتزاع سیاستاندیشی از معارف اسلامی در دوران معاصر، غیرواقعی و به تعبیر #امام_خمینی، ساخته دست صهیونیسم و استعمار جهانی و مبلغین وابسته به آنها در حوزههای علمیه است. از منظر این سیاستاندیشی، برای #نهضت_امام_خمینی، دورهای که از نگارش #رساله_کشف_اسرار، سه سال پس از سقوط دیکتاتوری سیاه رضاخان آغاز و به درسگفتارهای ولایت فقیه در بهمن ۱۳۴۸ در #نجف_اشرف رسید و در نهایت زمینهساز یک انقلاب بزرگ در #۲۲_بهمن_۱۳۵۷ و تأسیس نظام جمهوری اسلامی در ایران شد، وحدت مشخصی دارد. حکمتـی که از دل تاریخ و فرهنگ ملت ایران سرچشمه میگیرد و در هیچیک از مبادی اولیه و اصول موضوعه خود، تحت تأثیر افکار و اندیشههای غربی و شرقی نیست.
🔶 اعتلای مفهوم ملت و استقلال و آزادی و عدالت اجتماعی از یکسو، و انحطاط تدریجی و تقریباً نهایی تصورات قرونوسطایی گروهها و جریانهای غربپرست درباره پیشرفت، ترقی و تجدد ملت ایران که تماماً بر بنیان روشهای استعماری اروپا و آمریکا استوار بود، از نکات کلیدی این دوره بهشمار میرود. در تمام دورههای قاجار و پهلوی، سیاستاندیشی در ایران در تمامی ساحات مختلف و موضوعات متنوع، نتوانست خود را از سلطه روشهای اصحاب غربپرست رها سازد. تا سال ۱۳۴۰، راهی که مبارزان طریق استقلال و آزادی ایران میپیمودند و روشهایی که با آن افکار خود را بیان میکردند، هیچ تعلقی به فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی نداشت. حتی تلاشها و آثار بزرگان بزرگواری چون: میرزای شیرازی، شیخ فضلالله نوری، سید حسن مدرس و سید ابوالقاسم کاشانی و ... با همه ارزش و جایگاهی که در حفظ استقلال و هویت اسلامی ایران و مبارزه با استعمار و استبداد داشتند، غریبانه تحت سیطره دیوانسالاری این دوره و جریانهایی که وابسته به این دیوانسالاری بودند و تعلق خاطری به ایران و فرهنگ ایرانی نداشتند، به ثمر ننشست.
🔷 درس گفتارهای ولایت فقیه در چنین شرایطی مطرح شد؛ شرایطی که سیاست در ایران، در دورانی که بهسرعت زنجیر سهمگین دستگاه امنیتی و نظامی رژیم پهلوی بر گردن هر مخالفی افکنده میشد و اغلب گروههای مخالف چپ و راست تحت کنترل نفوذیهای ساواک قرار داشتند، فارغ از دانشهای زمان و بر پایه پنداشتههای افراد بیمایه بنا شده بود و چون صورتبندیهای آن هیچ ارتباطی با واقعیتهای جامعه ایران نداشت، زندگی مردم را گرفتار مخاطرهها و ویرانیهای سهمگینی کرده بود.
🔶 امام خمینی، تنها حکیمی بود که درک کرد باید شریعت اسلامی را در عرصه سیاست، همانگونه که پیامبر اکرم(ص) به آن توجه داشت، احیا کند و بدین ترتیب بیانیهای جانانه و تاریخی صادر نمود. بنابراین، امام خمینی را باید بهخاطر شجاعت مبتکرانه و ژرفاندیشیاش در عرصه سیاست ستود؛ فقیهی که بیپروا بر عادات و سکوتهای زمانه شورید و ندایی نو درانداخت.
🔷 امام خمینی در کشفالاسرار بنیادهای سیاست فیزیکی که تاریخ مصرف دارند را در ایران متزلزل و در #درسگفتارهای_ولایت_فقیه، پایههای یک سیاست آرمانی و اخلاقی را پیریزی میکند که یک قاعدهٔ اساسی در اندیشهٔ سیاسی بهشمار میرود و برای حفظ منزلت خویش، در کنار موجودیت، ارزش بیشتری قائلاند و حاضر نیستند این منزلت را با چیزی معاوضه کنند و در این درسگفتار، این دوگانگی را به چالش میکشد و آن را ساخته دست استعمار میداند.
🖇 متن کامل فصلنامه را در وبسایت رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی مطالعه فرمائید
#فصلنامه_۱۵_خرداد #دکتر_مظفر_نامدار #امام_خمینی #نهضت_امام_خمینی #رساله_کشف_اسرار #نجف_اشرف #درسگفتارهای_ولایت_فقیه
🆔 @Bonyadtarikh