.
⚖ محاکمه شخصیت!
🔸برای این فعالیت ابتدا باید مربی کتابی با شخصیتهای پیچیده و دارای تصمیمگیریهای مهم انتخاب نماید و به متربیان برای مطالعه بدهد.
🔹پس از مطالعه کتاب توسط متربیان، یک متربی (به صورت داوطلب یا انتخابی) به عنوان شخصیت داستان روی یک صندلی در مقابل بقیه مینشیند. بقیه متربیان نقش خبرنگار، وکیل یا منتقد را ایفا کرده و سوالات خود را از شخصیتی که روی صندلی داغ نشسته است، میپرسند. متربی که در نقش شخصیت قرار دارد، باید با استناد به متن کتاب و تحلیل خود از انگیزه کاراکتر، پاسخ دهد.
🔸مربی نقش قاضی را ایفا کرده و نظم جلسه و عمقبخشی به سوالات را مدیریت میکند. در انتها، بحثی درباره انتخابهای شخصیت و میزان درک متربیِ ایفاگر نقش از آن شخصیت، انجام میشود.
📍 لوازم مورد نیاز
📗 انتخاب کتاب مناسب با شخصیتهای دارای لایههای مختلف
🪑 یک صندلی متمایز
🔎 اثرات تربیتی
1️⃣ پرورش مهارتهای کلامی و فن بیان
2️⃣ تقویت روحیه و مهارت تفکر و تحلیل انگیزهها
3⃣ تقویت همدلی و درک دیدگاههای متفاوت
4⃣ افزایش اعتماد به نفس در جمع
🟠 نکات:
1⃣ شخصیتی که انتخاب میشود، شخصیتی خاکستری (نه کاملاً خوب و نه کاملاً بد) باشد تا بحث بیشتری ایجاد کند.
2⃣ قوانین جلسه همچون رعایت احترام و نقد سازنده باید قبل از شروع به وضوح بیان شوند.
3⃣ میتوان نقش وکیل مدافع و وکیل منتقد را بین متربیان تقسیم کرد تا بحث عادلانهتر پیش برود.
4⃣ برای این فعالیت، به ۱ ساعت زمان احتیاج است.
👥 رده سنی: مناسب برای نوجوانان ۱۱ تا ۱۷ سال.
📚🎮 #کتاببازی 1⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔸تذکر مراتب دارد و انسان نباید از مرتبهٔ لطیف به مرتبهٔ خشن منتقل بشود، مگر به دلیلی و به جهتی...پس اگر با کسی که با تذکر لطیفی متنبه میشود به شکل خشن برخورد کنی، این سازنده نیست، بلکه ویرانگر است؛ چون او به لطیفتر از آن متنبه میشد.
🔹یعنی مؤمن باید کلامش ذومراتب و پیچیده باشد، صراحت و اشاره و کنایه و رمز و ایما داشته باشد. از ایما به صراحت منتقل نشود، مگر بعد از مأیوسشدن از تأثیر ایما.
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | مربی و تربیت، صفحه ۲۱۱
🛎 #روش_تذکر 2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔻معلم عزیز، استاد گرامی؛ فقط معلمِ درس و استادِ کلاس نباش! مربی و مونس شاگردانت باش.
👇برای روشن شدن تفاوت ایندو، یک خاطره زیبا و کمتر شنیده شده از امام خمینی(ره) را با هم بخوانیم.
.
.
🏷 بنده در زمانی که به درس امام خمینی(ره) میرفتم، دچار حصبه شدم. دکتر آوردند و اشتباهی به تصور اینکه بیماری، مالاریا است، گنهگنه تجویز کرد که بسیار خطرناک است و حال من خیلی بد شد. شبی سرد و زمستانی بود که امام برای عیادت من تشریف آوردند. من نمیتوانستم حرف بزنم، ولی میفهمیدم. گزارش ماوقع را از خانواده پرسیدند و فرمودند باید یکی از دکترهای علفی قدیم را برای معالجۀ ایشان بیاوریم. امام در آن وقت شب زمستان رفتند سراغ دکتر و او را برای معالجۀ من به منزل آوردند. دکتر پس از معاینۀ من داروهای علفی تجویز کرد که حضرت امام شخصاً تشریف بردند و داروها را تهیه کردند و آوردند. این در حالی بود که بنده یاد ندارم سایر آقایانی که به درسشان میرفتم، حتی یک نفر را برای احوالپرسی فرستاده باشند. حتی يک نفر را نفرستادند که چرا درس شرکت نمیکنی؟
🏷 ایشان با توجه به فراست و هوشیاری که داشتند و با در نظر گرفتن عنوان پدر و اجداد ما در زنجان که به اصطلاح آقازاده بودیم، رختخوابی که من از آن استفاده میکردم را مناسب شأنم ندانستند، و بعد از دو روز دیدم یک دست رختخواب تمیز و زیبا برای ما آوردند. بعداً برای اینکه مبادا به من بربخورد، به آقای حاج سیداحمد زنجانی، پدر [آیتاللهالعظمی] حاج آقا موسی شبیری که با امام رفاقت داشتند و به بنده هم خیلی مرحمت داشتند، فرمودند بهتر است فلانی را ببرید بیمارستان بستری کنید که ما را بردند بیمارستان سهامیه و شانزده روز بستری بودیم.
📌 به نقل از آیت الله سید عزالدین زنجانی(ره)
🏷 #امام_خمینی
📝 #خاطرات_تربیتی 5⃣3⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔸انسان بیش از هر چیز از خودش آگاهی دارد. انبیا با تکیه بر همین شناخت و با ذکر و یادآوری از همین شناخت کارشان را شروع میکردند.
🔹آنها به انسان نشان میدادند که چگونه میان خودش و آنچه که حاکم گرفته و آنچه که هدف دارد مقایسه کند. و به او نشان می دادند که چگونه میان هدفها و معبودهایش مقایسه کند و با این مقایسه ها به تکبیر و سپس به توحید برسد و خدا را حاکم بگیرد و محرکی جز او را نپذیرد.
✍ #استاد_صفایی_حائری | درسهایی از انقلاب(انتظار)، صفحه ۶۴
🛎 #روش_تذکر 3⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🏷 عبدالله بن عباس نقل میکند که عدهای از پیغمبر اکرم(ص) پرسیدند: در میان همنشینهای انسان کدام یک بهتر است؟ حضرت فرمودند:«مَن تُذَكِّرُكُم الله رُؤْيَتُهُ وَيَزِيدُ فِي عِلِيكُم مَنطِقُه و يُرْغَبُكُم فِي الآخِرَةِ عَمَلُهُ».
🏷 پیغمبر اکرم(ص) در این روایت، سه خصوصیت دیداری گفتاری و رفتاری را مطرح میکنند. حضرت ابتدا میفرمایند با کسی هم نشین باش که وقتی او را می بینی به یاد خدا بیفتی. به دیگر سخن، او برای تو یادآور خدا و مذکِّر او باشد.
🏷 حضرت در اینجا از لفظ «یادآوری» و «تذکر» استفاده نمودند؛ زیرا لازم نیست همنشین انسان چیزی به انسان بیاموزد؛ بلکه در نهاد تمام انسان ها توجه به حق تعبیه شده است. این همان مطلبی است که با استناد به روایات مختلف بیان شد که: بذر، در نهاد همه موجود است و فقط نیازمند یادآوری و تذکر میباشد.
🏷 بنابراین حضرت ابتدا مطلب را از نظر دیداری مطرح کردهاند؛ یعنی بهترین همنشین انسان کسی است که هرگاه به چهره او نگاه کردی، به یاد خداوند متعال بیفتی. حضرت در تعبیر دوم، بُعد شنیداری انسان را مطرح میکند و بهترین همنشین را کسی میدانند که وقتی حرف میزند به علم انسان بیفزاید. در نهایت نیز فرمودند: هرگاه عمل او را میبینی تو را به آخرت ترغیب نماید که این مطلب مربوط به جنبه رفتاری انسان است.
✍ #آیت_الله_آقامجتبی_تهرانی | تربیت فرزند، صفحه ۶۱ و ۶۲
📜 #احادیث_تربیتی 7⃣6⃣
🛎 #روش_تذکر 4⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔸بچهتان را طوری بار بیاورید که او احساس کند شما او را مستغنی از تذکر میدانید؛ یعنی دیگر الآن من به شما تذکر نمیدهم؛ چون میدانم خودت متوجه هستی. خودش باید عهده دار خودش باشد. این جمله را ببینید: «مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظاً فَإِنَّ مَوَاعِظَ النَّاسِ لَنْ تُغْنِيَ عَنْهُ شَيْئاً» [كسى كه خداوند براى او واعظى درونى قرار ندهد، موعظه هاى مردم هرگز در او سودمند نمى افتد.]
🔹«مواعظ الناس» برای کسی مفید است که «واعظ مِن نفسه» داشته باشد. کسی که «واعظ مِن نفسه» ندارد، پیغمبر(ص) هم نمیتواند کاری برایش بکند، امام زمان(عج) هم نمیتواند کاری برایش بکند.
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد۳، صفحه ۵۵
🛎 #روش_تذکر 5⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
چند روزی است درباره روش تذکر، مطالبی را خدمت شما عزیزان تقدیم میکنیم.
اما امشب قصد داریم نگاهی جامع به نقش تذکر در تربیت را از دیدگاه استاد علی صفایی، خدمتتان تقدیم کنیم.
.
باور
. چند روزی است درباره روش تذکر، مطالبی را خدمت شما عزیزان تقدیم میکنیم. اما امشب قصد داریم نگاهی ج
.
برای فهم جایگاه تذکر و یادآوری در تربیت، ابتدا باید دید چه عواملی برای انسان غفلت ایجاد میکنند. با دقت در عوامل غفلتزا، اهمیت و جایگاه تذکر روشنتر میگردد.
در پیام بعدی، متنی از استاد صفایی را در همین زمینه تقدیمتان میکنیم.
.
.
🔮 [عوامل غفلت:]
1⃣ اين نفس است كه خواستار بازى و سرگرمى است و با اين سرگرمىهاست كه به غفلت مىرسد و با اين غفلتهاست كه به اشتباهها دچار مىگردد.
و اين نفس است كه پر از آرزوست. و براى رسيدن به آرزوها در تكاپوست...
2⃣ و اين خلق است كه نيازمند و آرزومند است. توقعهايى دارد و خواستههايى. و در كنار اينها نگاههايى دارد و جلوههايى و كارهايى دارد و حرفهايى. چه مهربانىها كه نمىكنند و چه هديهها كه نمىآورند و چه دلها كه نمىسوزاند و چه سلامها كه نمىكند. اما سلامش بىطمع نيست و هديهاش بىنياز نيست و مهربانىاش بىجهت نيست.
3⃣ و اين هم شيطان است كه نقطههاى ضعف را نشان مىگيرد. نفس را تحريك مىنمايد و دنيا را جلوه مىدهد و خلق را بزرگ مىكند و كاه را كوه مىسازد؛ «لِيَحْزُنَ الَّذينَ آمَنُوا»؛ تا آنها را كه راه افتادهاند محزون كند و از راه باز دارد.
🔰 و در برابر اينها...اين رسول خداست و اين قرآن خداست كه فراموش شدهها را به ياد مىآورد و با تذكر و يادآورى، نقشههاى شيطان را مىشكند و از دست رفتهها را بدست مىآورد.
✅ مربى بايد در برابر وسوسهها و گم كردنها و غرورها، سرمايههاى انسان را بشمارد و بازارهاى گرمترى را در نظر بياورد و از دزدها و راهزنها داستانها بگويد.
هنگامى كه نفس با هوسها و سرگرمىهايش مشغول مىشود و از سرمايههاى عظيم خود چشم مىپوشد و غفلت مىورزد و از سودهاى عظيم دل مىكند، انسان به تذكرها نيازمند مىشود.
🔻ادامه دارد...
✍ #استاد_صفایی_حائری | مسئولیت و سازندگی، صفحه ۹۷ ال ۹۹
🛎 #روش_تذکر 6⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. 🔮 [عوامل غفلت:] 1⃣ اين نفس است كه خواستار بازى و سرگرمى است و با اين سرگرمىهاست كه به غفلت مىرس
.
در ادامه، استاد علی صفایی، تذکرهای قرآن را بیان کرده و به زیبایی توضیح میدهند هر یک از این تذکرها، چگونه انسان را از غفلتها دور میکنند.
ادامه متن قبل را با هم بخوانیم👇
.
.
🔻ادامه از متن قبل
اين قرآن خداست كه تذكرهايى مىدهد:
1⃣ از سرمايههاى عظيم انسان: «انّى جاعِلٌ فِى الْارْضِ خَليفَةً».
2⃣ از وسعت هستى: «فَما مَتاعُ الْحَيوةِ الدُّنْيا فِى الْآخِرَةِ الَّا قَليلٌ».
3⃣ از عظمت اللَّه و رحمت او: «وَ ذَكِّرْهُمْ بِايّامِ اللَّهِ»، «وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ».
4⃣ از دشمنهاى انسان و راهزنهاى او: «انَّهُ عَدُوٌ مُضِلٌّ مُبينٌ»، «انَّ مِنْ ازْواجِكُمْ وَاوْلادِكُمْ عَدُوّاً لَكُمْ».
5⃣ از مرگ و دردها و رنجها.
🔻هر كدام از اين تذكرها و يادآورىها، انسان را از درنگها و ركودها و قناعتها و غرورها و وسوسهها و تحريكها، آزاد مىكنند و پيش مىرانند؛ چون:
1⃣ هنگامى كه انسان سرمايههاى عظيم خود را شناخت، ناچار به كارهاى بزرگ رو مىآورد و در بازارهاى بزرگ، تجارت راه مىاندازد.
2⃣ هنگامی که انسان وسعت هستی را شناخت، در تنگنای یک مرحله نمیماند و به بهرههای محدود چشم نمیاندازد...اگر دنیا را بالاتر از ماه و در منظومه شمسی نگاه کنیم دیگر آن را چیزی نمیبینیم و به چشم نمیگیریم. و این است که قرآن به ما این اصل را تذکر میدهد که بهرههای زندگی دنیا در وسعت هستی و در کنار جهان دیگر و زندگی دیگر، چیزی نیست.
3⃣ و هنگامی که خدا در دلها بزرگ شد...ناچار دیگران در چشم کوچک میشوند و از چشم میافتند...
4⃣ و هنگامی که دشمنها و دشمنیها مشخص شدند، انسان جبهه میگیرد و مبارزه میکند و نقشهها و کارهای دشمن را در نظر میآورد...
5⃣ و تذکر مرگ و یادآوری دردها و رنجها غرورها را میشکند و آرزوها را میخشکاند و انسان را به راه میاندازد...تصويرهايى كه در قرآن از مرگ و پس از مرگ و گفتوگوى فرشتهها با تبهكاران و يا گفتوگوى تبهكاران با هم و يا گفتوگوى آنها با خوبان آمده، همه تذكرهايى است كه انسان را به آينده راه مىدهد و از اسارتها و غرورها آزاد مىسازد.
✅ اين تذكرها كه در لحظههاى حساس و در سر بزنگاه به انسان مىرسد، يك نياز اصيل و يك احتياج عميق است...
🔻با اين توضيح نقش تذكر در سازندگى و رشد انسان آشكار مىگردد.
اين تذكر است و آن هم نقش سازندهى آن.
✍ #استاد_صفایی_حائری | مسئولیت و سازندگی، صفحه ۱۰۰ الی ۱۰۲
🛎 #روش_تذکر 7⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat