.
چند روزی است درباره روش تذکر، مطالبی را خدمت شما عزیزان تقدیم میکنیم.
اما امشب قصد داریم نگاهی جامع به نقش تذکر در تربیت را از دیدگاه استاد علی صفایی، خدمتتان تقدیم کنیم.
.
باور
. چند روزی است درباره روش تذکر، مطالبی را خدمت شما عزیزان تقدیم میکنیم. اما امشب قصد داریم نگاهی ج
.
برای فهم جایگاه تذکر و یادآوری در تربیت، ابتدا باید دید چه عواملی برای انسان غفلت ایجاد میکنند. با دقت در عوامل غفلتزا، اهمیت و جایگاه تذکر روشنتر میگردد.
در پیام بعدی، متنی از استاد صفایی را در همین زمینه تقدیمتان میکنیم.
.
.
🔮 [عوامل غفلت:]
1⃣ اين نفس است كه خواستار بازى و سرگرمى است و با اين سرگرمىهاست كه به غفلت مىرسد و با اين غفلتهاست كه به اشتباهها دچار مىگردد.
و اين نفس است كه پر از آرزوست. و براى رسيدن به آرزوها در تكاپوست...
2⃣ و اين خلق است كه نيازمند و آرزومند است. توقعهايى دارد و خواستههايى. و در كنار اينها نگاههايى دارد و جلوههايى و كارهايى دارد و حرفهايى. چه مهربانىها كه نمىكنند و چه هديهها كه نمىآورند و چه دلها كه نمىسوزاند و چه سلامها كه نمىكند. اما سلامش بىطمع نيست و هديهاش بىنياز نيست و مهربانىاش بىجهت نيست.
3⃣ و اين هم شيطان است كه نقطههاى ضعف را نشان مىگيرد. نفس را تحريك مىنمايد و دنيا را جلوه مىدهد و خلق را بزرگ مىكند و كاه را كوه مىسازد؛ «لِيَحْزُنَ الَّذينَ آمَنُوا»؛ تا آنها را كه راه افتادهاند محزون كند و از راه باز دارد.
🔰 و در برابر اينها...اين رسول خداست و اين قرآن خداست كه فراموش شدهها را به ياد مىآورد و با تذكر و يادآورى، نقشههاى شيطان را مىشكند و از دست رفتهها را بدست مىآورد.
✅ مربى بايد در برابر وسوسهها و گم كردنها و غرورها، سرمايههاى انسان را بشمارد و بازارهاى گرمترى را در نظر بياورد و از دزدها و راهزنها داستانها بگويد.
هنگامى كه نفس با هوسها و سرگرمىهايش مشغول مىشود و از سرمايههاى عظيم خود چشم مىپوشد و غفلت مىورزد و از سودهاى عظيم دل مىكند، انسان به تذكرها نيازمند مىشود.
🔻ادامه دارد...
✍ #استاد_صفایی_حائری | مسئولیت و سازندگی، صفحه ۹۷ ال ۹۹
🛎 #روش_تذکر 6⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. 🔮 [عوامل غفلت:] 1⃣ اين نفس است كه خواستار بازى و سرگرمى است و با اين سرگرمىهاست كه به غفلت مىرس
.
در ادامه، استاد علی صفایی، تذکرهای قرآن را بیان کرده و به زیبایی توضیح میدهند هر یک از این تذکرها، چگونه انسان را از غفلتها دور میکنند.
ادامه متن قبل را با هم بخوانیم👇
.
.
🔻ادامه از متن قبل
اين قرآن خداست كه تذكرهايى مىدهد:
1⃣ از سرمايههاى عظيم انسان: «انّى جاعِلٌ فِى الْارْضِ خَليفَةً».
2⃣ از وسعت هستى: «فَما مَتاعُ الْحَيوةِ الدُّنْيا فِى الْآخِرَةِ الَّا قَليلٌ».
3⃣ از عظمت اللَّه و رحمت او: «وَ ذَكِّرْهُمْ بِايّامِ اللَّهِ»، «وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ».
4⃣ از دشمنهاى انسان و راهزنهاى او: «انَّهُ عَدُوٌ مُضِلٌّ مُبينٌ»، «انَّ مِنْ ازْواجِكُمْ وَاوْلادِكُمْ عَدُوّاً لَكُمْ».
5⃣ از مرگ و دردها و رنجها.
🔻هر كدام از اين تذكرها و يادآورىها، انسان را از درنگها و ركودها و قناعتها و غرورها و وسوسهها و تحريكها، آزاد مىكنند و پيش مىرانند؛ چون:
1⃣ هنگامى كه انسان سرمايههاى عظيم خود را شناخت، ناچار به كارهاى بزرگ رو مىآورد و در بازارهاى بزرگ، تجارت راه مىاندازد.
2⃣ هنگامی که انسان وسعت هستی را شناخت، در تنگنای یک مرحله نمیماند و به بهرههای محدود چشم نمیاندازد...اگر دنیا را بالاتر از ماه و در منظومه شمسی نگاه کنیم دیگر آن را چیزی نمیبینیم و به چشم نمیگیریم. و این است که قرآن به ما این اصل را تذکر میدهد که بهرههای زندگی دنیا در وسعت هستی و در کنار جهان دیگر و زندگی دیگر، چیزی نیست.
3⃣ و هنگامی که خدا در دلها بزرگ شد...ناچار دیگران در چشم کوچک میشوند و از چشم میافتند...
4⃣ و هنگامی که دشمنها و دشمنیها مشخص شدند، انسان جبهه میگیرد و مبارزه میکند و نقشهها و کارهای دشمن را در نظر میآورد...
5⃣ و تذکر مرگ و یادآوری دردها و رنجها غرورها را میشکند و آرزوها را میخشکاند و انسان را به راه میاندازد...تصويرهايى كه در قرآن از مرگ و پس از مرگ و گفتوگوى فرشتهها با تبهكاران و يا گفتوگوى تبهكاران با هم و يا گفتوگوى آنها با خوبان آمده، همه تذكرهايى است كه انسان را به آينده راه مىدهد و از اسارتها و غرورها آزاد مىسازد.
✅ اين تذكرها كه در لحظههاى حساس و در سر بزنگاه به انسان مىرسد، يك نياز اصيل و يك احتياج عميق است...
🔻با اين توضيح نقش تذكر در سازندگى و رشد انسان آشكار مىگردد.
اين تذكر است و آن هم نقش سازندهى آن.
✍ #استاد_صفایی_حائری | مسئولیت و سازندگی، صفحه ۱۰۰ الی ۱۰۲
🛎 #روش_تذکر 7⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. 🔻ادامه از متن قبل اين قرآن خداست كه تذكرهايى مىدهد: 1⃣ از سرمايههاى عظيم انسان: «انّى جاعِلٌ
.
اما سازنده بودن و تاثیرگذاری تذکر، یک شرط مهم دارد👇
.
3.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🔸بايد توجه داشت كه جرقهها مادامى كه تراكمى نباشد و زمينهاى نباشد، ايجاد حرارت مىكند اما حركتى به وجود نمىآورد. يك دنيا بنزين مادامى كه در زمينهى خودش متراكم نشود، بر فرض، جرقهها و استارتها زياد باشند شعلهور خواهد شد، اما حركتى بدست نخواهد آمد. در حالى كه ۱۰ قطره بنزين متراكم با يك جرقه كاميونها را به دوش مىكشد و راه مىبرد.
🔸تذكر، مادامى كه انسان از عشق و تراكم و از زمينهاى برخوردار نباشد، سودى نخواهد داد، كه: «انَّ الذِّكْرى تَنْفَعُ الْمُؤمْنينَ». بيدارى و تذكر هنگامى به حركت و عمل منتهى مىشود كه با طلب و عشق همراه باشد و از مقدمات برخوردار.
✍ #استاد_صفایی_حائری | مسئولیت و سازندگی، صفحه ۱۰۳
🛎 #روش_تذکر 8⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. 🔸بايد توجه داشت كه جرقهها مادامى كه تراكمى نباشد و زمينهاى نباشد، ايجاد حرارت مىكند اما حركتى ب
.
آنچه امشب تقدیم شما شد، بخشهایی از صفحات ۹۵ الی ۱۰۳ کتاب مسئولیت و سازندگی بود.
با اتمام این چند متن متوالی، میتوانید اندیشه استاد علی صفایی درباره اهمیت و جایگاه تذکر در تربیت را از این پیام به بعد، مطالعه بفرمایید.
.
.
🔴 «یک سفر سریع»
📕 داستان دربارهی حلزونی است که آرزوی دیدن مادربزرگش را دارد اما به علت سرعت کندش نمیتواند جایی برود. تا آنکه یک روز متوجه میشود با سرعت زیادی حرکت میکند. او که از این اتفاق تعجب کرده است، با سوال از حیوانات مختلف تلاش میکند علت این حرکت سریع را کشف کند. در پایان کتاب، کودک باید با پرسشهایی مثل حلزون، کشف کند علت حرکت واقعا چه چیزی بوده است.
✍ نویسندگان: نغمه رحیمیپور، سمیه خالقی
📚 ناشر: نشر تربیت ماندگار
📄 تعداد صفحات: ۳۲ص.
🙍♂ مخاطب: رده سنی ۷ تا ۱۰ سال.
✅ ویژگیها
1⃣ ایجاد زمینه گفت و گو و طراحی سوالاتی در پایان کتاب
2⃣ قابلیت جمعخوانی
🪴 اثرات تربیتی
1⃣ تقویت تفکر
2⃣ افزایش دقت و توجه به محیط اطراف
3⃣ تقویت روحیه پرسشگری
🛒 برای تهیهی نسخه کاغذی کتاب به اينجا مراجعه فرمایید.
📔 #تربیت_با_کتاب
📚 #معرفی_کتاب_کودک 3⃣6⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
6.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🏷 تفکر، شناخت را ایجاد میکند و شناخت، ذکر و یادآوری میخواهد و گرنه عالیترین بذرها که هیچ، رستم دستان را هم زیر خاک کنیم، سر از خاک بیرون نمیآورد تا چه رسد به بذری که ضعیف و فرسوده است و جز نیرویی محدود ندارد.
✍ #استاد_صفایی_حائری | حرکت، صفحه ۱۱۳
🛎 #روش_تذکر 9⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🎲📚 تاس و کتاب
🔸قبل از زمان ساعت کتابخوانی، مربی به شیوهای که در ادامه بیان میشود، تاسهایی را آماده میکند.(برای آماده کردن تاسها، باید به موضوع کتاب توجه شود. اگر داستان قابلیت داشت، میتوان همهی تاسها را با هم آماده کرد.)سپس شروع به خواندن کتاب داستان برای متربیان کنید. بعد از خواندن هر پاراگراف از اولین متربی خواسته میشود که تاسها را بیندازد و هر نمادی که روی تاسها ظاهر شد، متربی باید طبق آن نماد یا پاسخ سوالی دهد یا اقدامی کند. سپس تاس را به نفر بعد تعلق گرفته و به همین منوال تا پایان داستان خوانده میشود.
نمادهای انواع تاس🎲
1⃣ تاس حسی(برای درگیر کردن حواس پنجگانه):
👀 دیدن:یک صحنه زیبا از کتاب توصیف کن
👂شنیدن:چه صدایی در این فصل میشنوی؟
👃بوییدن:اگر وارد کتاب شوی چه بویی حس میکنی؟
✋ لمس کردن:اگر آن شیء را لمس کنی چه حسی دارد؟
👅 چشیدن:طعم این خاطره چیست؟
2⃣ تاس روابط(برای کشف ارتباطات عمیقتر):
🤝 دوستی:دو شخصیت چگونه دوست شدند؟
💞 عشق:چه چیزی را در داستان دوست داشتی؟
😢 ناراحتی:چه چیزی در داستات تو را ناراحت میکند؟
🎭 تغییر:چه کسی بیشتر تغییر کرد؟
🌟 درس زندگی:چه درسی گرفتی؟
🔻ادامه در پیام بعدی
📚🎮 #کتاببازی 2⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔻ادامه از پیام قبلی
3⃣ تاس خلاقیت (برای داستانپردازی و فعالیت عملی):
🔁 تغییر پایان:پایان داستان را عوض کن
🎬 صحنه جدید:یک صحنه جدید اضافه کن
🎨 رنگ آمیزی:اگر این قسمت داستان، یک رنگ داشت چه بود؟
🕰️ زمان:اگر داستان در زمان دیگری بود چه میشد؟
📝 نامه بنویس:به شخصیت موردعلاقه ات در داستان نامه بنویس
🎭 بازی کن:این صحنه را اجرا کن
📍 لوازم مورد نیاز
۱. سه عدد تاس (ساخته شده با مقوا یا اینکه روی تاس آماده برچسب نمادهای موردنظر چسبانده شود)
۲. کتاب داستان مناسب
۳. وسایل موردنیاز برای فعالیت عملی (دفتر نقاشی، مداد رنگی و...)
🔎اثرات تربیتی
1⃣تقویت درک مطلب
2⃣افزایش اعتمادبهنفس
3⃣پرورش خلاقیت
4⃣تقویت حواس پنجگانه
5⃣ تقویت تفکر
⏰ برای این فعالیت بین ۱ ساعت تا ۱ ساعت و نیم زمان لازم است.
👥 رده سنی: مناسب برای کودکان و نوجوانان ۸ تا ۱۲ سال.
📚🎮 #کتاببازی 3⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat