eitaa logo
باور
6.7هزار دنبال‌کننده
819 عکس
107 ویدیو
10 فایل
🌱 باور ما این است که اسلام، مکتبی کامل و پاسخگوی تمام نیازهای تربیتی است. 🏠 اینجا خانه‌ای است برای تمام کنشگران تربیت اسلامی. 🔴 لطفا مطالب را با ذکر منبع انتشار دهید. ◽️باور در صفحات مجازی: https://zil.ink/bavar_tarbiat ◾️ارتباط با ما: @adminbavar
مشاهده در ایتا
دانلود
باور
. 🟢 «ابرک و دختر دانا» 📗 داستان درباره‌ی ابر کوچکی به اسم ابرک است که می‌خواهد بداند داناترین دختر
ابرک و دختر دانا.pdf
حجم: 3.23M
. آستان قدس رضوی نسخه الکترونیک کتاب "ابرک و دختر دانا" را به صورت رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار داده است. امروز فرصت مناسبی است که با استفاده از این کتاب، کودکان خود را بیشتر با حضرت معصومه(س) آشنا کنید. 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔸 انبیاء می‌خواهند «مسئله حل کن» درست کنند، نه «قضیه حفظ کن». 🔹 با آن کسی که می‌خواهد مسئله حل کند، چطور باید برخورد کرد؟ باید به او مسئله بدهی و رهایش کنی؛ ربع ساعت که گذشت و خسته شد و گفت: کمکم کن، کمکش نکن و بگذارش به حال خودش تا به خودش فشار بیاورد و فکر کند و مسئله را حل کند. وقتی که دو سه تا مسئله حل کرد، برای حل مسئله‌های دیگر آماده‌تر می‌شود و هر بار مسئله‌های مشکل‌تر از قبل به او بده. این روش تربیت است که خودش با حل مسائل رشد کند، نه اینکه به او قضیه بدهی و بگویی: حفظ کن. 🔹 این انقلاب را ببینید؛ شما دائماً دعا می‌کنید که خدایا! به انقلاب کمک کن، خدایا! نصرتش کن؛ از آن طرف، می‌بینید اینجا بمباران می‌شود، آنجا تلفات دارد، در جبهه‌ها مشکلات پیش می‌آید! این‌ها «مسئله» است. 🔸 شما می‌خواهید خدا مسئله را حلّ کند؛ اما خدا می‌گوید: اگر من برایت حل کنم که می‌شود قضیه. اگر قضیه را به تو بدهم و تو آن را حفظ کنی که رشد نمی‌کنی. کمک به تو این است که قدرت حل مسئله را پیدا کنی. 🔹 شما می‌بینید بعد از انقلاب، اول در گنبد که شورش و درگیری پیش آمد، برای مردم خیلی بزرگ بود و می‌گفتند: چطور این مسئله حل می‌شود؟ مسئلۀ گنبد که تمام شد، مسئلۀ کردستان پیش آمد. مسئلۀ کردستان تمام نشده بود که جنگ شروع شد و هر مسئله از مسئلۀ قبلی، بزرگ‌تر و سخت‌تر بود. این روش تربیتی خدایی است که می‌خواهد انسان خودش «جوشش» داشته باشد. | راه رشد، ج ۱، ص ۱۸۳ و ۱۸۴ 🏷 8⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
‌. 🔸لمّا نَزَلتْ«یا أیُّها الّذینَ آمَنوا قُوا انفسَکُم و أهلیکُم نارا» قالَ النّاسُ:«کیفَ نَقِی أنفسَنا وَ أهلِینا؟» وقتی این آیه نازل شد، مردم به رسول خدا (ص) عرض کردند: که چگونه خود و خانواده‌هایشان را از آتش حفظ کنیم؟ 🔹پیغمبر اکرم(ص) در جواب به این سؤال فرمودند:«اِعْلَمُوا الْخَیْرَ وَ ذَکِّروا بِه اهلیکُمْ وَ اَدِّبُوهُمْ عَلی طاعةِ اللّه» کارهای نیک انجام دهید و این مطلب را به خانواده‌های خود نیز یادآور شوید و آن‌ها را بر بندگی خدا ادب نمایید...حضرت در این روایت از عبارت «به آن‌ها یاد بده» استفاده نکردند؛ بلکه فرمودند:«به یادشان بیاور» این نکته بسیار ظریفی است. 🔸«به یادآوردن» با «یاد دادن» خیلی تفاوت دارد. زمانی که انسان مطلبی را می‌دانسته ولی الان فراموش کرده است، از تعبیر «به یادآوردن» و یا «تذکر دادن» استفاده می‌شود، درحالی‌که «یاد دادن» مخصوص زمانی است که اصلاً او هیچ نمی‌داند. 🔹فرزند انسان در فطرت خود بسیاری از این امور الهی و انسانی را می‌داند و تنها نیازی به یادآوری و تذکر دارد. هم بذر خیرهای انسانی در او است و هم بذر خیرهای الهی. وظیفه والدین این است که آبیاری‌اش کنند تا شکوفا شود. 🔸به تعبیر دیگر، خیر را یادآوری کنند...نیازی نیست آموزشش بدهی. این خیر را خدا در وجودش به ودیعه گذاشته است؛ در فطرتش هست، فقط کافی است به او یادآوری کنی. از سوی دیگر، با اعمال خودت باعث فراموشی این خیرهای نهفته در وجودش نشوی. ✍ | تربیت فرزند، صفحات۵۰_۵۴ 📜 6⃣6⃣ 🛎 1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🟠 «کره‌الاغ چوبی داری؟» 📙 داستان درباره‌ی کره الاغی چوبی است که توسط پسر بچه‌ای ساخته شده است و هر جمعه به بازار می‌رود، اما کسی او را نمی‌خرد. کره‌الاغ که از این اتفاق ناراحت است، تصمیم می‌گیرد با ایجاد تغییراتی در خود، مورد توجه بچه‌ها قرار بگیرد. اما درنهایت قیافه‌ای عجیب و غریب پیدا می‌کند و وقتی یک دختربچه برای خریدن کره الاغی چوبی می‌آید، پسربچه کره الاغ را که حسابی تغییر کرده، پیدا نمی‌کند. ✍ نویسنده: زینب ایمان‌طلب 📚 ناشر: نشر براق 📄 تعداد صفحات: ۲۴ص. 🙍‍♂ مخاطب: رده سنی ۷ تا ۱۰ سال. ✅ ویژگی‌ها 1⃣ پایان باز و ایجاد زمینه برای گفت و گو با کودک 2⃣ قابلیت جمع‌خوانی 🪴 اثرات تربیتی 1⃣ تقویت تفکر 2⃣ تقویت عزت نفس 3⃣ تقویت روحیه پذیرش خود 🛒 برای تهیه‌ی نسخه کاغذی کتاب به اينجا مراجعه فرمایید. 📔 📚 2⃣6⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. ⚖ محاکمه شخصیت! 🔸برای این فعالیت ابتدا باید مربی کتابی با شخصیت‌های پیچیده و دارای تصمیم‌گیری‌های مهم انتخاب نماید و به متربیان برای مطالعه بدهد. 🔹پس از مطالعه کتاب توسط متربیان، یک متربی (به صورت داوطلب یا انتخابی) به عنوان شخصیت داستان روی یک صندلی در مقابل بقیه می‌نشیند. بقیه متربیان نقش خبرنگار، وکیل یا منتقد را ایفا کرده و سوالات خود را از شخصیتی که روی صندلی داغ نشسته است، می‌پرسند. متربی که در نقش شخصیت قرار دارد، باید با استناد به متن کتاب و تحلیل خود از انگیزه کاراکتر، پاسخ دهد. 🔸مربی نقش قاضی را ایفا کرده و نظم جلسه و عمق‌بخشی به سوالات را مدیریت می‌کند. در انتها، بحثی درباره انتخاب‌های شخصیت و میزان درک متربیِ ایفاگر نقش از آن شخصیت، انجام می‌شود. 📍 لوازم مورد نیاز 📗 انتخاب کتاب مناسب با شخصیت‌های دارای لایه‌های مختلف 🪑 یک صندلی متمایز 🔎 اثرات تربیتی 1️⃣ پرورش مهارت‌های کلامی و فن بیان 2️⃣ تقویت روحیه و مهارت تفکر و تحلیل انگیزه‌ها 3⃣ تقویت همدلی و درک دیدگاه‌های متفاوت 4⃣ افزایش اعتماد به نفس در جمع 🟠 نکات: 1⃣ شخصیتی که انتخاب می‌شود، شخصیتی خاکستری (نه کاملاً خوب و نه کاملاً بد) باشد تا بحث بیشتری ایجاد کند. 2⃣ قوانین جلسه همچون رعایت احترام و نقد سازنده باید قبل از شروع به وضوح بیان شوند. 3⃣ می‌توان نقش وکیل مدافع و وکیل منتقد را بین متربیان تقسیم کرد تا بحث عادلانه‌تر پیش برود. 4⃣ برای این فعالیت، به ۱ ساعت زمان احتیاج است. 👥 رده سنی: مناسب برای نوجوانان ۱۱ تا ۱۷ سال. 📚🎮 1⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔸تذکر مراتب دارد و انسان نباید از مرتبهٔ لطیف به مرتبهٔ خشن منتقل بشود، مگر به دلیلی و به جهتی...پس اگر با کسی که با تذکر لطیفی متنبه می‌شود به شکل خشن برخورد کنی، این سازنده نیست، بلکه ویرانگر است؛ چون او به لطیف‌تر از آن متنبه می‌شد. 🔹یعنی مؤمن باید کلامش ذومراتب و پیچیده باشد، صراحت و اشاره و کنایه و رمز و ایما داشته باشد. از ایما به صراحت منتقل نشود، مگر بعد از مأیوس‌شدن از تأثیر ایما. ✍ | مربی و تربیت، صفحه ۲۱۱ 🛎 2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔻معلم عزیز، استاد گرامی؛ فقط معلمِ درس و استادِ کلاس نباش! مربی و مونس شاگردانت باش. 👇برای روشن شدن تفاوت این‌دو، یک خاطره زیبا و کمتر شنیده‌ شده از امام خمینی(ره) را با هم بخوانیم. .
. 🏷 بنده در زمانی که به درس امام خمینی(ره) می‌رفتم، دچار حصبه شدم. دکتر آوردند و اشتباهی به تصور اینکه بیماری، مالاریا است، گنه‌گنه تجویز کرد که بسیار خطرناک است و حال من خیلی بد شد. شبی سرد و زمستانی بود که امام برای عیادت من تشریف آوردند. من نمی‌توانستم حرف بزنم، ولی می‌فهمیدم. گزارش ماوقع را از خانواده پرسیدند و فرمودند باید یکی از دکترهای علفی قدیم را برای معالجۀ ایشان بیاوریم. امام در آن وقت شب زمستان رفتند سراغ دکتر و او را برای معالجۀ من به منزل آوردند. دکتر پس از معاینۀ من داروهای علفی تجویز کرد که حضرت امام شخصاً تشریف بردند و داروها را تهیه کردند و آوردند. این در حالی بود که بنده یاد ندارم سایر آقایانی که به درسشان می‌رفتم، حتی یک نفر را برای احوال‌پرسی فرستاده باشند. حتی يک نفر را نفرستادند که چرا درس شرکت نمی‌کنی؟ 🏷 ایشان با توجه به فراست و هوشیاری که داشتند و با در نظر گرفتن عنوان پدر و اجداد ما در زنجان که به اصطلاح آقازاده بودیم، رخت‌خوابی که من از آن استفاده می‌کردم را مناسب شأنم ندانستند، و بعد از دو روز دیدم یک دست رخت‌خواب تمیز و زیبا برای ما آوردند. بعداً برای اینکه مبادا به من بربخورد، به آقای حاج سیداحمد زنجانی، پدر [آیت‌الله‌العظمی] حاج آقا موسی شبیری که با امام رفاقت داشتند و به بنده هم خیلی مرحمت داشتند، فرمودند بهتر است فلانی را ببرید بیمارستان بستری کنید که ما را بردند بیمارستان سهامیه و شانزده روز بستری بودیم. 📌 به نقل از آیت الله سید عزالدین زنجانی(ره) 🏷 📝 5⃣3⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔸انسان بیش از هر چیز از خودش آگاهی دارد. انبیا با تکیه بر همین شناخت و با ذکر و یادآوری از همین شناخت کارشان را شروع می‌کردند. 🔹آن‌ها به انسان نشان می‌دادند که چگونه میان خودش و آنچه که حاکم گرفته و آنچه که هدف دارد مقایسه کند. و به او نشان می دادند که چگونه میان هدف‌ها و معبودهایش مقایسه کند و با این مقایسه ها به تکبیر و سپس به توحید برسد و خدا را حاکم بگیرد و محرکی جز او را نپذیرد. ✍ | درس‌هایی از انقلاب(انتظار)، صفحه ۶۴ 🛎 3⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🏷 عبدالله بن عباس نقل می‌کند که عده‌ای از پیغمبر اکرم(ص) پرسیدند: در میان هم‌نشین‌های انسان کدام یک بهتر است؟ حضرت فرمودند:«مَن تُذَكِّرُكُم الله رُؤْيَتُهُ وَيَزِيدُ فِي عِلِيكُم مَنطِقُه و يُرْغَبُكُم فِي الآخِرَةِ عَمَلُهُ». 🏷 پیغمبر اکرم(ص) در این روایت، سه خصوصیت دیداری گفتاری و رفتاری را مطرح‌ می‌کنند. حضرت ابتدا می‌فرمایند با کسی هم نشین باش که وقتی او را می بینی به یاد خدا بیفتی. به دیگر سخن، او برای تو یادآور خدا و مذکِّر او باشد. 🏷 حضرت در اینجا از لفظ «یادآوری» و «تذکر» استفاده نمودند؛ زیرا لازم نیست هم‌نشین انسان چیزی به انسان بیاموزد؛ بلکه در نهاد تمام انسان ها توجه به حق تعبیه شده است. این همان مطلبی است که با استناد به روایات مختلف بیان شد که: بذر، در نهاد همه موجود است و فقط نیازمند یادآوری و تذکر می‌باشد. 🏷 بنابراین حضرت ابتدا مطلب را از نظر دیداری مطرح کرده‌اند؛ یعنی بهترین هم‌نشین انسان کسی است که هرگاه به چهره او نگاه کردی، به یاد خداوند متعال بیفتی. حضرت در تعبیر دوم، بُعد شنیداری انسان را مطرح می‌کند و بهترین هم‌نشین را کسی می‌دانند که وقتی حرف میزند به علم انسان بیفزاید. در نهایت نیز فرمودند: هرگاه عمل او را می‌بینی تو را به آخرت ترغیب نماید که این مطلب مربوط به جنبه رفتاری انسان است. ✍ | تربیت فرزند، صفحه ۶۱ و ۶۲ 📜 7⃣6⃣ 🛎 4⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔸بچه‌تان را طوری بار بیاورید که او احساس کند شما او را مستغنی از تذکر می‌دانید؛ یعنی دیگر الآن من به شما تذکر نمی‌دهم؛ چون می‌دانم خودت متوجه هستی. خودش باید عهده دار خودش باشد. این جمله را ببینید: «مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظاً فَإِنَّ مَوَاعِظَ النَّاسِ لَنْ تُغْنِيَ عَنْهُ شَيْئاً» [كسى كه خداوند براى او واعظى درونى قرار ندهد، موعظه هاى مردم هرگز در او سودمند نمى افتد.] 🔹«مواعظ الناس» برای کسی مفید است که «واعظ مِن نفسه» داشته باشد. کسی که «واعظ مِن نفسه» ندارد، پیغمبر(ص) هم نمی‌تواند کاری برایش بکند، امام زمان(عج) هم نمی‌تواند کاری برایش بکند. | راه رشد، جلد۳، صفحه ۵۵ 🛎 5⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. چند روزی است درباره روش تذکر، مطالبی را خدمت شما عزیزان تقدیم می‌کنیم. اما امشب قصد داریم نگاهی جامع به نقش تذکر در تربیت را از دیدگاه استاد علی صفایی، خدمتتان تقدیم کنیم. .