20.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پاسخ آقای حجت الاسلام شیخ مهدی احدی درباره کلیپ قبلی که در آن: وجود فیزیکی کتاب را مشکل گشا دانسته بودند.
🔹کانال علی محمدی هوشیار🔹
اما تحلیل ما👇
اخیراً دو کلیپ از آقای حجتالاسلام شیخ مهدی احدی درباره «رساله لقاءالله» منتشر شده که در فضای عمومی و حوزوی واکنشهایی ایجاد کرده است.
🎥مضمون کلیپ اول:
در کلیپ نخست، بیان میشود که در این رساله «رمزی» گذاشتم که اگر کتاب در خانه باشد، «گرفتاری تمام میشود» و «هیچکس نمیتواند شما را ببندد».
این بیان، صرفنظر از نیت قائل، ظاهرش ناظر به اثر مستقل و عینی کتاب است؛ یعنی وجود فیزیکی کتاب، نوعی خاصیت محافظتکنندگی و مشکلگشایی دارد.
🎥مضمون کلیپ دوم:
اما در کلیپ دوم، سخن تغییر میکند و گفته میشود که:
«در این کتاب سخنان اولیای الهی وجود دارد و در نفس آنان رمزی است که مشکلات را حل میکند.»
این بیان کاملاً متفاوت با قبلی است: یعنی اثر را نه در « وجود فیزیکی کتاب»، بلکه از «کلمات اولیا» دانسته میدانند.
📌این دو روایت، از نظر معنا و پیام، در دو سطح جداگانهاند:
• در بیان اول، خاصیتگذاری ماورایی به یک شیء مطرح شده مطرح می شود؛ عبارتی که میتواند موجب شبهه، سوء برداشت عرفی، و تقویت تفکر خرافی شود.
• در بیان دوم، سخن به ادبیات معرفتی و سلوکی معمول نزدیک شده و اثر را به محتوای معنوی نسبت میدهد نه به جسم کتاب.
🔸اختلاف میان این دو بیان، خواسته یا ناخواسته، نوعی تناقض مفهومی ایجاد میکند که شفافسازی دقیقتر را ضروری میسازد.
البته انتقال از «خاصیتگذاری ماورائی به شیء» به «اثر تربیتی سخنان اولیا» باید روشن و بدون ابهام انجام شود زیرا جامعه دینی بین این دو نگاه تفاوت اساسی قائل است و متوجه تغییرهای ۱۸۰ درجه ای در بیانات می باشد.
✔️تذکر: بیان دقیق و علمی، هم جایگاه معنویت را حفظ میکند و هم مانع شکلگیری برداشتهای خرافهزا در افکار عمومی میشود.
🔹 کانال علی محمدی هوشیار🔹
زوال تدریجی «تصویر خویشتن» جامعه
✍علی محمدی هوشیار
یکی از عمیقترین پیامدهای تکثّر فرقهای، نه افزایش اختلافات ظاهری، بلکه فرسایش آرام «تصویر خویشتن» جامعه است.
هنگامی که جامعه به جای بازگشت به مرکز معنا، در پیرامون هویتهای خُرد و متکثر سرگردان میشود، وحدت درونی جای خود را به چندپارگی ذهنی میدهد. ذات فرقهگرایی نه در اختلاف اعتقادی یا سلیقهای، بلکه در گسست از مرجعیت توحیدی و شکلگیری هویتهای بدیل است.
نتیجه این فرآیند، تهیشدن تدریجی جامعه از «خویشتن جمعی» است و این همان چیزی است که قرآن آن را زوال خودآگاهی معرفی میکند: «فَنَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ».
وقتی مرکز معنا فراموش میشود، امت نیز خود را فراموش میکند؛ پیوند میان ایمان، تاریخ و آینده فرو میریزد و فرقهها، هرچند کوچک، مسیر حرکت تمدن را به سمت انشعابهای بیپایان منحرف میسازند.
در چنین وضعی، مسئله اصلی، نه نزاع میان گروهها، بلکه نگرانی از نابودی تصویر واحدی است که جامعه بتواند خود را در آن بازشناسد. بازسازی این تصویر، تنها با بازگشت به شبکه معنا و مرجعیت وحی ممکن است.
🔹کانال علی محمدی هوشیار🔹
در مناظره امروز آقایان کاشانی و سلیمانی اردستانی مشخص شد که آقای اردستانی حتی اولیات حدیثی، تاریخی و ... را نمیداند.
خدا قوت به آقای استاد حامد کاشانی که همیشه خوش درخشیدند🌹
آزادی بیان یا تهاجم اندیشه ای
✍علی محمدی هوشیار
آزادی بیان؛ ارزشی است که امکان فهم دیگر و انتخابی دیگر میان صداهای مختلف را فراهم میکند. افقهای تازه را باز میکند و در میدان گفتوگوی آزاد، بستر جستوجوی حقیقت را ایجاد می کند.
اما در برخی از دگراندیشی ها و شبههافکنیهایی که با نقاب آزادی بیان مطرح میشود، با نمونههایی از گفتارها و نوشتههای آقای شیخ عبدالرحیم #سلیمانی اردستانی، این مفهوم کمکم از مسیر اصلی خود فاصله میگیرد. در چنین الگوهایی، آزادی بیان بیش از آنکه میدان گفتوگو باشد، به ابزاری برای تثبیت یک #نگاه خاص تبدیل میشود.
در نتیجه، آزادی بیان که باید مرزهای فهم را گسترش دهد، به #تابو بدل میشود. در این حالت، آزادی بیان دیگر امکان گفتوگو نمیآفریند، چراکه مفهوم مقدس آزادی بیان، وقتی در خدمت حذف، تحریف، وارونگی حقایق و انحصار قرار گیرد، نام آن دیگر آزادی در بیان نیست، بلکه یک تهاجم اندیشه ای است.
🔹کانال علی محمدی هوشیار🔹
file_35019.mp4_vtovbot_421104507.opus
زمان:
حجم:
26.21M
#مناظره
🔘مناظره حجت الاسلام استاد حامد کاشانی با آقای شیخ عبدالرحیم سلیمانی اردستانی
▫️موضوع: مظلومیت و شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
@ali_m_hoshyar
هدایت شده از کانال | علی محمدی هوشیار
فرقه شناسی.pdf
حجم:
1.62M
#کتاب_جدید
📜درسنامه فرقه شناسی
دوازده درس با مثال های عینی از فرقه های انحرافی
✍به قلم علی محمدی هوشیار
🌹هدیه به روح بلند شهید حاجی زاده
#دانلود_رایگان
این کتاب قابلیت آن را دارد که توسط #مبلغین و #مبلغات، برای گروه های مختلف و در هر سطحی تدریس شود و نیاز به تخصص و پیش نیاز ندارد.
@ali_m_hoshyar
هدایت شده از کانال | علی محمدی هوشیار
1401.05.08 - درسنامه.pdf
حجم:
3.46M
#چاپ_جدید
#ویراست_پنجم
#کتاب
💯درسنامه نقد و بررسی احمدالحسن
به همراه اضافات و اصلاحات
تعداد صفحات: ۴۳۱
@ali_m_hoshyar
برنامه ماجرا
🎥ماجرای انجمن حجتیه - قسمت دوم | شبکه چهار سیما 👇
https://tv4.ir/episodeinfo/449144
علی محمدی هوشیار
یک مناظره و یک زنگ خطر برای مدیریت حوزه
✍علی محمدی هوشیار
مناظره اخیر میان حجتالاسلام استاد حامد #کاشانی و شیخ عبدالرحیم سلیمانی #اردستانی درباره واقعه تاریخی شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها، فارغ از نتیجه علمی و واکنش بسیار مثبت علما نسبت به دفاع روشن و مستدل آقای کاشانی، یک پیام مهم برای مدیریت حوزههای علمیه دارد.
واقعیت این است که بحث دو درسخوانده از حوزه علمیه قم بر سر یکی از مشهورترین و مسلّمترین وقایع تاریخی شیعه، باید برای آیتالله #اعرافی _ بهعنوان مدیر مرکز مدیریت حوزههای علمیه کشور _ یک هشدار جدی تلقی شود. اگر پس از دهها سال تلاش آموزشی و تدوین برنامههای حوزوی، امروز طلاب در چنین «اصول مسلّم تاریخ شیعه» به نقطه مناظره و تشکیک رسیدهاند، پس باید پرسید:
کدام بخش از آموزش ما میلنگد؟
چرا مباحث کلامی و اعتقادی، مخصوصاً تاریخ اعتقادی شیعه، اینقدر کمحجم و کمعمق در برنامه رسمی حوزه دنبال میشود؟
آیا زمان آن نرسیده که در کنار فقه و اصول، برای مباحث کلامی و اعتقادی نیز فرصت #اجتهاد، تعمیق و میدان رسمی گشوده شود؟
حوزهای که خود را پاسدار میراث اهلبیت علیهمالسلام میداند، چگونه میتواند نسبت به خلأ آموزشی در این عرصه بیتفاوت باشد و مباحث اعتقادی را جزو دروس جنبی بداند، آن هم با متونی که از #استانداردهای آموزشی تبعیت نمی کند.
این مناظره، قبل از اینکه اختلاف دو دانش آموخته حوزه باشد، نشانهای از یک #چالش روشی در آموزش حوزه است؛ چالشی که اگر جدی گرفته نشود، فردا خود را در عرصههای #حساستر نشان خواهد داد.
به عنوان طلبه ای که سالها توفیق تدریس و گشت و گذار در مدارس علمیه کشور را داشته و در حوزه شبهات و فرق انحرافی فعالیت میکند، عرض میکنم که: آقای سلیمانی اردستانی؛ دهانه #آتشفشان بود نه نمونه ای از یک طلبه ی به انحراف رفته...
🔹کانال علی محمدی هوشیار🔹
546.7K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نمونه ای از👆 بیگدار به سخن زدن
✍علی محمدی هوشیار
گاه در جامعه، برخی بدون علم و بدون بررسی، درباره هر مسأله ای اظهار نظر میکنند؛ سخنانی که نهتنها بر پایه دانشی محکم نیست، بلکه دیگران را نیز دچار نگرانی، تشویش یا شبهه میکند. قرآن کریم همین رفتار را نکوهش کرده و معیار سخن گفتن مسئولانه را روشن بیان کرده است:
«وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ ۖ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَىٰ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ؛ وقتی خبری از سر ایمنی و ترس به دستشان میرسد، آن را بیدرنگ و بیبررسی منتشر میکنند. حال آنکه اگر آن را نزد پیامبر و صاحبان بصیرت و تشخیص میبردند، درستی و نادرستی اش را در می یافتند».
📌آقای شیخ عبدالرحیم سلیمانی اردستانی!
سخن گفتن در موضوعات حساس، تخصص میخواهد و بیدقتی در نقل باورها، نهتنها گناه، بلکه ضربهای به آرامش و سلامت فکری جامعه است.
🔹کانال علی محمدی هوشیار🔹
دریم کچر
#هرهفته_یک_نماد
در فرهنگ بومیان آمریکا؛ این نماد با نام «دام اندازنده رویاها» شناخته میشود. در واقع نمادی است که برگرفته از عرفان #سرخپوستی بوده و چنین القاء میکند که با نصب آن در خانه یا ماشین، انرژیهای مثبت را جذب و انرژیهای منفی را دفع میکند.
این نماد با مدل های گوناگون در بازار عرضه می شود و متاسفانه برخی بدون اطلاع از ماهیت فرقه ای آن، اقدام به فروش یا خرید آن می کنند.
🧘♂🧘♂🧘♂🧘♂🧘♂🧘♂
نمادها حامل پیام هستند
#نه_به_نمادهای_فرقه_ای
استفاده از نمادهای فرقهای، زمینه اختلاط ناهمساز فرهنگی و همگرایی هویتی را با باورهای بیگانه فراهم میکند.
🔹کانال علی محمدی هوشیار🔹