آزادی بیان یا تهاجم اندیشه ای
✍علی محمدی هوشیار
آزادی بیان؛ ارزشی است که امکان فهم دیگر و انتخابی دیگر میان صداهای مختلف را فراهم میکند. افقهای تازه را باز میکند و در میدان گفتوگوی آزاد، بستر جستوجوی حقیقت را ایجاد می کند.
اما در برخی از دگراندیشی ها و شبههافکنیهایی که با نقاب آزادی بیان مطرح میشود، با نمونههایی از گفتارها و نوشتههای آقای شیخ عبدالرحیم #سلیمانی اردستانی، این مفهوم کمکم از مسیر اصلی خود فاصله میگیرد. در چنین الگوهایی، آزادی بیان بیش از آنکه میدان گفتوگو باشد، به ابزاری برای تثبیت یک #نگاه خاص تبدیل میشود.
در نتیجه، آزادی بیان که باید مرزهای فهم را گسترش دهد، به #تابو بدل میشود. در این حالت، آزادی بیان دیگر امکان گفتوگو نمیآفریند، چراکه مفهوم مقدس آزادی بیان، وقتی در خدمت حذف، تحریف، وارونگی حقایق و انحصار قرار گیرد، نام آن دیگر آزادی در بیان نیست، بلکه یک تهاجم اندیشه ای است.
🔹کانال علی محمدی هوشیار🔹
file_35019.mp4_vtovbot_421104507.opus
زمان:
حجم:
26.21M
#مناظره
🔘مناظره حجت الاسلام استاد حامد کاشانی با آقای شیخ عبدالرحیم سلیمانی اردستانی
▫️موضوع: مظلومیت و شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
@ali_m_hoshyar
هدایت شده از کانال | علی محمدی هوشیار
فرقه شناسی.pdf
حجم:
1.62M
#کتاب_جدید
📜درسنامه فرقه شناسی
دوازده درس با مثال های عینی از فرقه های انحرافی
✍به قلم علی محمدی هوشیار
🌹هدیه به روح بلند شهید حاجی زاده
#دانلود_رایگان
این کتاب قابلیت آن را دارد که توسط #مبلغین و #مبلغات، برای گروه های مختلف و در هر سطحی تدریس شود و نیاز به تخصص و پیش نیاز ندارد.
@ali_m_hoshyar
هدایت شده از کانال | علی محمدی هوشیار
1401.05.08 - درسنامه.pdf
حجم:
3.46M
#چاپ_جدید
#ویراست_پنجم
#کتاب
💯درسنامه نقد و بررسی احمدالحسن
به همراه اضافات و اصلاحات
تعداد صفحات: ۴۳۱
@ali_m_hoshyar
برنامه ماجرا
🎥ماجرای انجمن حجتیه - قسمت دوم | شبکه چهار سیما 👇
https://tv4.ir/episodeinfo/449144
علی محمدی هوشیار
یک مناظره و یک زنگ خطر برای مدیریت حوزه
✍علی محمدی هوشیار
مناظره اخیر میان حجتالاسلام استاد حامد #کاشانی و شیخ عبدالرحیم سلیمانی #اردستانی درباره واقعه تاریخی شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها، فارغ از نتیجه علمی و واکنش بسیار مثبت علما نسبت به دفاع روشن و مستدل آقای کاشانی، یک پیام مهم برای مدیریت حوزههای علمیه دارد.
واقعیت این است که بحث دو درسخوانده از حوزه علمیه قم بر سر یکی از مشهورترین و مسلّمترین وقایع تاریخی شیعه، باید برای آیتالله #اعرافی _ بهعنوان مدیر مرکز مدیریت حوزههای علمیه کشور _ یک هشدار جدی تلقی شود. اگر پس از دهها سال تلاش آموزشی و تدوین برنامههای حوزوی، امروز طلاب در چنین «اصول مسلّم تاریخ شیعه» به نقطه مناظره و تشکیک رسیدهاند، پس باید پرسید:
کدام بخش از آموزش ما میلنگد؟
چرا مباحث کلامی و اعتقادی، مخصوصاً تاریخ اعتقادی شیعه، اینقدر کمحجم و کمعمق در برنامه رسمی حوزه دنبال میشود؟
آیا زمان آن نرسیده که در کنار فقه و اصول، برای مباحث کلامی و اعتقادی نیز فرصت #اجتهاد، تعمیق و میدان رسمی گشوده شود؟
حوزهای که خود را پاسدار میراث اهلبیت علیهمالسلام میداند، چگونه میتواند نسبت به خلأ آموزشی در این عرصه بیتفاوت باشد و مباحث اعتقادی را جزو دروس جنبی بداند، آن هم با متونی که از #استانداردهای آموزشی تبعیت نمی کند.
این مناظره، قبل از اینکه اختلاف دو دانش آموخته حوزه باشد، نشانهای از یک #چالش روشی در آموزش حوزه است؛ چالشی که اگر جدی گرفته نشود، فردا خود را در عرصههای #حساستر نشان خواهد داد.
به عنوان طلبه ای که سالها توفیق تدریس و گشت و گذار در مدارس علمیه کشور را داشته و در حوزه شبهات و فرق انحرافی فعالیت میکند، عرض میکنم که: آقای سلیمانی اردستانی؛ دهانه #آتشفشان بود نه نمونه ای از یک طلبه ی به انحراف رفته...
🔹کانال علی محمدی هوشیار🔹
546.7K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نمونه ای از👆 بیگدار به سخن زدن
✍علی محمدی هوشیار
گاه در جامعه، برخی بدون علم و بدون بررسی، درباره هر مسأله ای اظهار نظر میکنند؛ سخنانی که نهتنها بر پایه دانشی محکم نیست، بلکه دیگران را نیز دچار نگرانی، تشویش یا شبهه میکند. قرآن کریم همین رفتار را نکوهش کرده و معیار سخن گفتن مسئولانه را روشن بیان کرده است:
«وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ ۖ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَىٰ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ؛ وقتی خبری از سر ایمنی و ترس به دستشان میرسد، آن را بیدرنگ و بیبررسی منتشر میکنند. حال آنکه اگر آن را نزد پیامبر و صاحبان بصیرت و تشخیص میبردند، درستی و نادرستی اش را در می یافتند».
📌آقای شیخ عبدالرحیم سلیمانی اردستانی!
سخن گفتن در موضوعات حساس، تخصص میخواهد و بیدقتی در نقل باورها، نهتنها گناه، بلکه ضربهای به آرامش و سلامت فکری جامعه است.
🔹کانال علی محمدی هوشیار🔹
دریم کچر
#هرهفته_یک_نماد
در فرهنگ بومیان آمریکا؛ این نماد با نام «دام اندازنده رویاها» شناخته میشود. در واقع نمادی است که برگرفته از عرفان #سرخپوستی بوده و چنین القاء میکند که با نصب آن در خانه یا ماشین، انرژیهای مثبت را جذب و انرژیهای منفی را دفع میکند.
این نماد با مدل های گوناگون در بازار عرضه می شود و متاسفانه برخی بدون اطلاع از ماهیت فرقه ای آن، اقدام به فروش یا خرید آن می کنند.
🧘♂🧘♂🧘♂🧘♂🧘♂🧘♂
نمادها حامل پیام هستند
#نه_به_نمادهای_فرقه_ای
استفاده از نمادهای فرقهای، زمینه اختلاط ناهمساز فرهنگی و همگرایی هویتی را با باورهای بیگانه فراهم میکند.
🔹کانال علی محمدی هوشیار🔹
نمادهای فرقهای یا نمادهای برگرفته از سنتهای معنوی غیر اسلامی، هرچند ممکن است در بازار بهصورت مد یا تزئین عرضه شوند، اما حامل بستههای معنایی و هویتی خاصاند.
نماد؛ رسانه فشرده ی هویتساز
✍علی محمدی هوشیار
در ادبیات حکمرانی فرهنگی، «نماد» تنها یک نشانه یا طرح تزئینی نیست؛ بلکه رسانهای فشرده و غیررسمی است که لایههایی از جهانبینی، ارزشها و هویتسازهای یک جریان فکری را منتقل میکند. هر نماد، یک پیام دارد؛ حتی اگر در نگاه اول بیضرر یا خنثی بهنظر برسد.
به همین دلیل، گسترش و مصرف بیتأمل نمادهای فرقهای میتواند به تدریج نوعی اختلاط ناهمساز فرهنگی ایجاد کند. و این یعنی جابهجایی مرزهای تشخیصی هویت دینی و ورود الگوهای معنایی بیگانه در سطح سبکزندگی.
این فرایند معمولاً آرام و تدریجی است، اما اثر آن بر شکلگیری ذائقه فرهنگی جامعه قابل انکار نیست.
شناخت نمادها، فهم ریشههای فکری پشت آنها، و حساسیت نسبت به پیامهای پنهان در طراحیشان، بخشی از سواد فرهنگی امروز است.
هویت دینی زمانی استوار میماند که جامعه بتواند میان نمادهای تمدنی خود و نمادهای حامل معانی فرقهای تمایز دقیق برقرار کند.
و نکته مهم:
نماد؛ فقط مجسمه، تندیس یا طرح گرافیکی نیست؛ گاهی یک عکس خاص، یک عدد تکرار شونده، یا حتی یک عبارت کلیشهای میتواند نقش نماد فرقهای پیدا کند. مهم بار معنایی است، نه شکل فیزیکی آن.
🔹کانال علی محمدی هوشیار🔹
تکرار، جایگزین استدلال
✍علی محمدی هوشیار
یکی از روشهای شناختهشده برای تثبیت پیام، تکرار یک #شبهه است، یعنی بهجای ارائه استدلال، یک ادعای #سست را هزار بار بازنشر کنی تا ذهن مخاطب میان «تکرار» و «درستی» پیوندی خیالی بسازد.
برای نمونه، سالهاست برخی بهصورت دورهای شبهه ای را درباره چگونگی هجوم به خانه حضرت #زهرا سلام الله علیها و سوزاندن درب خانه، بازنشر میکنند:
«در زمان قدیم خانهها درب نداشتند؛ پس این ماجرا چگونه رخ داده است؟»
این ادعا هرچند از نظر تاریخی و متنی پشتوانه ای مستند و مستدل نداشته و شواهد بر علیه آن است، اما بازنشر سالانه آن در برخی ذهنها اثر میگذارد؛ البته نه بهخاطر قوت استدلالش، بلکه بهخاطر اثر #روانی تکرار.
توجه به همین نکته کافی است:
تکرار زیاد، یک ادعای ضعیف را قوی نمیکند؛ فقط آن را آشنا میکند و آشنایی، جای #حقیقت را در اذهان میگیرد.
این نمونه ای از روش توزیع شبهه در جامعه است که دشمن از آن استفاده میکند.
🔹کانال علی محمدی هوشیار🔹
سخنرانی_آیت_الله_وحید_خراسانی_در.mp3
زمان:
حجم:
17.76M
🔺️سخنرانی کامل حضرت آیتالله شیخ حسین وحید خراسانی در قیام ۱۹ دی و تجمع و راهپیمایی مردم و طلاب قم در سال ۱۳۵۶ که در اعتراض به انتشار مقالهای توهینآمیز علیه امام خمینی در روزنامه اطلاعات شکل گرفت
"...آنچه ارزش دارد حکومت بر دل مردم است. و مردم هرچه زودتر از خواب غفلت بیدار شوند و بدانند تمام اقدامات رجال دین برای حفظ معالم قرآن، سنن وحی و مقررات الهیه هم چنان که بوده خواهد بود... . یرِیدُونَ لِیطْفِئُوا نُورَاللَّهِ... آنها میخواهند ولی عملی نخواهد شد. آنچه را که اینها میخواهند خاموش کنند نور خداست. نور خدا ساختمانش ساختمان علوّ و فوقیت است. نور خاصیتش این است. شما پایتان را روی نور بگذارید نور میافتد روی پای شما. محال است نور زیر پای شما برود. هزار مرتبه پا روی نور بگذاری، خودت پامال نوری. مردک خر! نمیفهمی!..."
🔹کانال علی محمدی هوشیار🔹