🖊احمدحسین شریفی
توفیقی حاصل شد که دیداری با خانواده شهید عارف معارفوند، از شهدای جنگ تحمیلی دوازده روزه، داشته باشیم.
شهیدی از جنس معرفت و عرفان. چه نام بامسمایی داشته است این شهید عارف ما!
از مهمترین ویژگیهای این شهید:
یک. چشمپاک بود و به نامحرم نگاه نمیکرد؛
دو. التزام به نماز اول وقت داشت؛ حتی در مسافرتها و تفریحات؛
سه. التزام به صله ارحام داشت. برنامهریزی کرده بود که اقوام را در مناسبتهای مذهبی و با هیئت خانگی دور هم جمع کند؛
چهار. خود را وقف خدمت به نیازمندان و دستگیری از مستمندان کرده بود. وسائل طبخ غذا تهیه کرده بود و به هر مناسبتی غذا میپخت و بستهبندی میکرد و در میان نیازمندان توزیع میکرد؛
پنج. از جمله کارهای عجیبی که نشان دهنده روح بزرگ این مرد خدا است و نمونه آن را در عارفان بزرگی همچون قاضی طباطبائی شنیدهایم این بود که وقتی دید پیرمردی با جمعآوری ضایعات محله، امرار معاش میکند، آدرس خانهاش را گرفت و به او گفت من خودم ضایعات فامیل را جمع میکنم و برایت میآورم! و از آن پس به صورت مرتب و هفتگی همین کار را میکرد! برادرش میگفت، روزی به او گفتم: «این کار را نکن، برایت خوب نیست.» اما او با لبخندی گفت، چه اشکالی دارد! با حرف مردم چکار داریم! ما برای خدا به آن پیرمرد کمک میکنیم؛
شش. زیستی عارفانه و مرگی عاشقانه داشت. او برای دفاع از حرم جمهوری اسلامی در روز عید غدیر و در حالی که چندین شلیک موفق به سرزمینهای اشغالی داشت، هدف حمله موشکهای اسرائیلی قرار گرفت و به خواستهای که همواره در قنوت نمازش تکرار میکرد، رسید: «شهادت در راه خدا»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
دینداری و سنخهای روانی ج۱.mp3
زمان:
حجم:
12.43M
🎤احمدحسین شریفی
🔻دینداری و سنخهای روانی؛ جلسه اول
🔸تاریخ ارائه: ۲۶ مهر ۱۳۹۹
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
دینداری و سنخهای روانی ج۲.mp3
زمان:
حجم:
17.07M
🎤احمدحسین شریفی
🔻دینداری و سنخهای روانی؛ جلسه دوم
🔸تاریخ ارائه: ۲۶ مهر ۱۳۹۹
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
دینداری و سنخهای روانی ج۳.mp3
زمان:
حجم:
12.13M
🎤احمدحسین شریفی
🔻دینداری و سنخهای روانی؛ جلسه سوم
🔸تاریخ ارائه: ۲۶ مهر ۱۳۹۹
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
به دنبال تقاضای مکرر عدهای از کاربران کانال استاد شریفی نسبت به بارگزاری مجدد سخنرانیهای استاد شریفی در موضوع دینداری و سنخهای روانی، این سخنرانیها مجدداً بارگزاری شد. استاد شریفی در این سخنرانیها ضمن تحلیل مسأله «سنخهای روانی» و «تیپهای شخصیتی» در روانشناسی جدید و همچنین در انسانشناسی قدما، به نقد دیدگاه برخی از روشنفکران درباره نسبت دینداری با تیپهای شخصیتی و سنخهای روانی پرداخته است.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
نجوم احکامی در ترازوی عقل و نقل و تجربه.mp3
زمان:
حجم:
32.01M
🎤احمدحسین شریفی
🔴تنجیم طبی در ترازوی عقل و نقل و تجربه
⭕️توضیحات استاد شریفی درباره مدعای قائلین به تنجیم طبی؛
🔲توجه: نامطلوبی کیفیت صوت به این دلیل است که استاد شریفی این صوت را در پاسخ مطالبه برخی از دوستان به هنگام پیادهروی و کوهنوردی ضبط کردهاند.
#تنجیم
#تنجیم_طبی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
احمدحسین شریفی
🎤احمدحسین شریفی 🔴تنجیم طبی در ترازوی عقل و نقل و تجربه ⭕️توضیحات استاد شریفی درباره مدعای قائلین به
این صوت مربوط به مهر سال ۱۴۰۰ است که به دنبال مطالبه برخی از مخاطبان مجدداً بارگزاری میشود.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔻کنترل اختیارات مدیران نالایق، از نگاه مولوی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
مولوی در پرالتهابترین دوران عالم اسلام زندگی میکرد: دوران حمله مغول به عالم اسلام و خرابیها و قتل عامهای بیسابقه. یکی از نقدهای جدی بر وی به عنوان یکی از فقیهان و عالمان و عارفان بزرگ آن روز جهان اسلام، این است که نه تنها به این موضوع توجهی نداشته است؛ بلکه خود به طور جد با حاکمان مغول همکاری میکرده و نامههای متعددی به آنها مینوشته و شوربختانه محتوای اغلب آن نامهها هم درخواست کمک مالی یا استخدام فرزند و داماد و نزدیکان خود در دستگاه دیوانی بوده است!
اما صرف نظر از «رفتار و عمل سیاسی» مولوی، در حوزه «اندیشه سیاسی» نیز آنگونه که انتظار میرود، به موضوع حکومت و سیاست نپرداخته است؛ به تعبیر دیگر، جنبههای سیاسی و مدیریتی و اجتماعی در عرفان مولوی، بسیار کمرنگ است. در عین حال، در لابلای سخنان او نکاتی ناب و ارزشمند درباب مدیریت و سیاست یافت میشود.
از جمله، در دفتر چهارم مثنوی (ابیات ۱۴۳۴-۱۴۳۵) درباره لزوم کنترل اختیارات مدیریتی افراد نادان و نالایق، میگوید:
واسِتـان از دسـتِ دیـوانـه سِــلاح
تا ز تو راضـی شـود عـدل و صَـلاح
چون سلاحش هست و عقلش نه، ببند
دسـتِ او را ورنـه آرَد صـد گزند
اگر فردی کمخرد و نادان، به قدرت دست یابد یا مسؤولیتی به او واگذار شود، چاره کار آن است که او را از قدرت به زیر آورند. سلاح را از دست او بستانند؛ زیرا چنین فردی چون قدرت دارد اما از عقل و خرد بیبهره است، ممکن است صدها گزند و آسیب به خود، سازمان مربوطه و یا جامعه وارد کند.
#مدیریت
#سیاست
@Ahmadhosseinsharifi
🌹
🔻«حوزه پیشرو» و «علوم انسانی»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــ
رهبر فرزانه انقلاب در بخشی از بیانیه حوزه پیشرو و سرآمد میفرماید: «امروز با تشکیل نظام سیاسی اسلام، سؤال اصلی، چگونگی نگاه کلان شارع به ابعاد فردی و اجتماعی زندگی بشر و پایههای اصولی آن است؛ از نگاه به انسان و جایگاه انسانی و هدفهای زندگی او، تا نگاه به شکل مطلوب جامعهی بشری، و نگاه به سیاست و قدرت و روابط اجتماعی و خانواده و جنسیّت و عدالت و دیگر ابعاد زندگی. فتوای فقیه در هر مسئله باید نشاندهندهی بخشی از این نگاه کلان باشد.»
خود وی در ادامه دو الزام مهم برای دستیافتن به چنین فقه و چنین فقیهی را اینگونه بیان میکند:
«اوّلاً، آشنایی فقیه با همهی ابعاد و معارف دینی در همهی زمینهها»
«و ثانیاً، آشنایی مناسب با یافتههای امروز بشر در عرصهی علوم انسانی و دانشهای مرتبط با زندگی انسان است.»
روشن است که برنامه درسی حوزههای علمیه در حال حاضر به گونهای نیست که این الزامات را تأمین کند و ابزارها و مقدمات علمی لازم برای چنان نگاه کلانی به نظام معرفتی اسلام را در اختیار طلاب قرار دهد.
در برنامه درسی حوزههای علمیه تقریباً هیچ آشنایی با یافتههای جدید بشر در عرصههای علوم انسانی ایجاد نمیشود. تقریباً هیچ بحث مدون و مشخصی درباره آشناسازی طلاب با نگاه کلان اسلام درباره «انسان»، «جایگاه انسان در نظام هستی»، «ابعاد فردی و اجتماعی زندگی بشر»، «سیاست»، «قدرت»، «عدالت»، «جنسیت»، «روابط بین الملل»، «فرهنگ عمومی» و امثال آن وجود ندارد. به همین دلیل، نمیتوان انتظار داشت که فتاوا و نظرات فارغ التحصیلان این برنامه درسی «نشان دهندهی بخشی از این نگاه کلان باشد.» اساساً در همه دورههای آموزشی حوزههای علمیه حتی به میزان دو واحد درسی، انسانشناسی از نگاه اسلام و قرآن آموزش داده نمیشود! چه رسد به علوم انسانی و عدالت اجتماعی و خانواده و جامعه اسلامپسند و امثال آن.
همه دلسوزان و دغدغهمندان در انتظار واکنش عملی مدیران دلسوز و روشنبین حوزههای علمیه به منشور حوزه پیشرو و سرآمد هستند.
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔻چهار نکته مهم در پیام رهبر انقلاب به سی و دومین اجلاس سراسری نماز
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــ
رهبر فرزانه انقلاب در پیام کوتاهی به سی و دومین اجلاس سراسری نماز (۱۵ مهر ۱۴۰۴)، ضمن تشکر از زحمات استاد محسن قرائتی که چهار دهه گذشته، نقشی بیبدیل در احیای مسأله نماز و آموزش و پژوهش و فرهنگسازی درباره نماز داشتهاند، به چهار نکته مهم و کلیدی در مورد نماز اشاره کردند:
یک. آثار و برکات فردی نماز خاشعانه و با حضور قلب:
«نماز آنگاه که با آداب خود همچون خشوع و دلسپاری به معبود انجام میگیرد، دل را آرام و اراده را مستحکم و ایمان را ژرف و امید را زنده میکند. و سرنوشت انسان در دنیا و آخرت، وابسته به چنین دل و چنین اراده و چنین ایمان و چنین امیدی است.»
دو. نقش عوامل تأثیرگذار در ترویج و التزام عملی به نماز:
«پدران و مادران و سپس معلّمان و معاشران و آنگاه مقرّرات و عادات زندگیِ مرتبط با نماز، در انتشار و التزام به آن نقش دارند.»
سه. تکلیف قطعی دستگاههای تبلیغی و وظیفه همه دینداران در ترویج نماز:
«دستگاههای تبلیغ دین و رجال دینی و سپس همهی متدیّنین، این را تکلیف حتمی خود بشمارند.»
چهار. لزوم بهرهگیری از ابزارهای نوین در آموزش و ترویج نماز:
«از ابزارهای نوین و مشوّقها برای آموزش نماز و ترویج نماز و تبیین ظرافتهای پُرمعنی در نماز، و سرانجام نیاز دنیوی و اخروی هر فرد مسلمان به نماز بهرهگیری کنند.»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️«حکومت اسلامی» و «تکلیف اقامه نماز»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــ
از مهمترین و نخستین وظایف حکومت و حاکمان اسلامی، «اقامه نماز» است. این وظیفه، از نظر اهمیت، مقدم بر هر وظیفه و تکلیف دیگری است. حتی مقدم بر رسیدگی به مسائل اقتصادی و مبارزه با مظاهر فساد و فحشا و امثال آن است. این حقیقت را هم میتوان در سبک و شیوه تربیتی و تبلیغی پیامبر اکرم(ص) مشاهده کرد و هم میتوان از از آیه ۴۱ سوره حج فهم کرد:
الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ (حج، ۴۱)
جایگاه «نماز» در مجموعه معارف و ارزشهای اسلامی آنقدر بلند است که مقبولیت الهی دیگر اعمالِ خیر همگی در سایه مقبولیت نماز است و اگر نماز فرد، مورد قبول خداوند واقع نشود، هیچ کار خیر دیگر او، حتی بزرگترین خدمات اجتماعی و اقتصادی به مردم، هم در درگاه الهی هیچ ارزشی نخواهد داشت و به حساب نخواهد آمد:
«إِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا وَ إِنْ رُدَّتْ رُدَّ مَا سِوَاهَا؛ اگر نماز پذيرفته شود اعمال ديگر قبول مىشود و اگر رد شود، اعمال دیگر هم رد میشود.»
همچنین «اقامه نماز» یعنی نهادینه کردن امر نماز در جامعه اسلامی آنقدر مهم و بزرگ است که امیرمؤمنان علیه السلام به هنگام انتصاب محمدبن ابیبکر به حکومت مصر، ضمن توصیه و تأکید نسبت به نماز اول وقت، به او فرمود:
«وَ اِعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلاَتِكَ» (نهج، نامه ۲۷)
و بدان كه هر چيزى از عملت تابع نماز است. یعنی دنبال هر نوع موفقیتی هستی، باید از نماز شروع کنی. امنیت و عدالت و عفت و عزت و وحدت و انسجام اجتماعی و هر فضیلت و ارزش اجتماعی دیگر، همگی از فروعات و نتایج اقامه نمازند. و در مقابل:
سهلانگاری در اقامه نماز=
سهلانگاری در اقامه حجاب و عفاف؛
سهلانگاری در اجرای حدود الهی؛
سهلانگاری در برخورد با اشاعه شراب و قمار در جامعه؛
سهلانگاری در برخورد با ترویج و اجرای موسیقیهای مبتذل؛
سهلانگاری در برخورد با فسادهای ریز و درشت اقتصادی و اداری؛
سهلانگاری در امر به معروف و نهی از منکر
و دهها و صدها سهلانگاری و ولنگاری دیگر ....
🔻معتقدم اگر مسئولان و دولتمردان جمهوری اسلامی، دست کم به میزانی به مسأله ناترازی انرژی و برق و آب و امثال آن تأکید داشته و دارند، به مسأله نماز و اقامه نماز و اهتمام به نماز، که اولین خواسته خدای متعال از حاکمان اسلامی است، اهتمام میداشتند، بسیاری از ناترازیهای اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و مدیریتی و امثال آن، خود به خود برطرف میشد. اما حیف و صد حیف که حتی بعضاً مدیران و مسئولانی را شاهد هستیم که ....
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
50.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻بازدید از نمایشگاه توانمندیهای تولیدی و صادراتی استان قم
🔸برخی از توانمندیهای تولیدی استان قم:
یک. بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده کفش و دمپایی صنعتی کشور: بیش از ۷۰٪ صادرات کفش صنعتی کشور، از قم انجام میگیرد.
دو. یکی از بزرگترین تولیدکنندگان موتور سیکلت برقی و بنزینی در کشور: حدود ۴۰٪ تولید این صنعت در قم انجام میگیرد.
سه. بخش عمدهای از مرغ و تخممرغ و گوشت قرمز کشور در استان قم تولید میشود.
چهار. بزرگترین تولیدکننده سنگهای قیمتی و انگشترهای نقرهای در کشور است.
پنج. یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فرش دستباف ابریشمی در کشور است.
شش. فعالیت چهار هزار واحد صنعتی در استان قم.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹