eitaa logo
احمدحسین شریفی
7.1هزار دنبال‌کننده
419 عکس
433 ویدیو
29 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟣الزامات تبلیغ عملی و زیست مشترک 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸تبلیغ عملی و به شکل «زیست مشترک» با مردم به هدف راهبری آنان به سوی آموزه‌های اسلامی و «تعمیق بینش‌ها» و «جهت‌دهی به گرایش‌ها» و «تصحیح کنش‌ها»ی آنان، نیازمند آگاهی‌ها و مهارت‌های خاصی است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ✔️دین‌شناسی، ✔️مردم‌شناسی، ✔️مخاطب‌شناسی، ✔️تقویت هوش هیجانی، ✔️قدرت و توان مدارا با مردم، ✔️ثبات و استقرار شخصیت و استحکام ارزش‌ها، ✔️و تاب‌آوری در برابر ناملایمات. 🔻اگر یک مبلغ دینی از چنین آگاهی‌ها و مهارت‌هایی برخوردار نباشد ممکن است: به جای جذب مردم به سوی دین، خود جذب فرهنگ غیر دینی عامه شود، و یا به هنگام مواجهه با ناملایمات، کنترل خود را از دست داده و رفتار او ضد تبلیغ شود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
نهاد تبلیغ از تبلیغ دفاعی تا تبلیغ هجومی .mp3
زمان: حجم: 26.85M
🎤احمدحسین شریفی 🔶شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»: جلسه ششم ◻️عنصر «تبلیغ و تهذیب» 🔹بخش سوم: نهاد تبلیغ: از تبلیغ دفاعی تا تبلیغی تهاجمی 🔻اهمیت تبلیغ از موضع ایجابی و تهاجمی؛ 🔻لزوم روشنگری درباره کج‌روی و انحطاط فرهنگ غربی و لیبرالیستی 🔻لزوم ایجاد چالش‌های فکری و عملی برای مدافعان لیبرالیسم و قراردادن آنها در موضع پاسخگویی در مسائل مختلف حقوقی، سیاسی، فرهنگی، خانوادگی، اخلاقی، اقتصادی و ... 🔻لزوم شتاب‌دهی به ایجاد یک دستگاه تبلیغی به هدف پرورش «مجاهد فرهنگی» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🖊احمدحسین شریفی 🔶روز ۲۵ اردیبهشت در تقویم فرهنگی ایران اسلامی، به عنوان روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم (۳۱۹- ۳۹۷ شمسی) نامگذاری شده است. او به راستی یک حکیم به تمام معنا بود. در اطراف حکمت فردوسی سخن‌ها باید گفت و شنید. امیدوارم روزی توفیق داشته باشم و در این باب سلسله جلساتی را در محضر علاقمندان داشته باشم. اما به همین مناسبت چند شعر حکیمانه از مجموع صدها و هزاران بیت حکیمانه از این حکیم شاعر تقدیم می‌کنم: 🌹زمانی میاسای زآموختن اگر جان همی خواهی افروختن 🌹تو تا زنده‌ای سوی نیکی گرای مگر کام‌ یابی به دیگر سرای 🌹که تخم بدی تا توانی مکار چو کاری برت بر دهد روزگار 🌹مگو آن سخن کاندرو سود نیست کز آن آتشت بهره جز دود نیست 🌹سخن بهتر از گوهر نامدار چو بر جایگه بر برندش به کار @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️در محضر قرآن: 🔸تفاوت اطاعت فردی و اطاعت جمعی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ایمان و تقوای فردی حتماً موجب آرامش روحی، لذت معنوی و سکینه قلبی می‌شود. اما لزوماً رفاه مادی و نعمت دنیوی را برای فرد مؤمن و باتقوا به دنبال ندارد. چه فراوان بوده و هستند افراد مؤمن و باتقوایی که در سختی‌ها و تنگناهای طاقت‌فرسای مادی، زندگی کرده و می‌کنند. و در مقابل، بی‌ایمانی و کفر هم یک زندگی سخت، بی‌معنا و فاقد روح را شکل می‌دهد هر چند با برخورداری‌های مادی منافاتی ندارد: «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَی؛ (طه، ۱۲۴) هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور می‌کنیم.» اما خدای متعال می‌فرماید میان «ایمان و تقوای جمعی» و «برخورداری‌های مادی» تلازم وجود دارد: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ‏؛ (اعراف، ۹۶) و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان می‌آوردند و تقوا پیشه می‌کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها می‌گشودیم» البته معلوم است منظور این نیست که گشایش‌های مادی و دنیوی برای یک جامعه مشروط به آن است که حتی «یک» فرد غیرمؤمن و بی‌تقوا هم در آن جامعه نباشد! زیرا تحقق چنین جامعه‌ای محال وقوعی است. بنابراین منظور، ایمان و تقوای جمعی به صورت نسبی است. یعنی وجهه غالب و چهره اصلی جامعه، وجهه و چهره یک جامعه مؤمن و باتقوا باشد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️چهلمین سالروز رحلت نخستین احیاگر نهج‌البلاغه در دوران معاصر 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ چهلمین سالگرد رحلت مرحوم سیدعلی‌نقی فیض‌الاسلام بود. وی از عالمانی بود که دغدغه کاربردی‌سازی و عمومی‌سازی معارف اسلامی را داشت. از مهم‌ترین کارهای ترویجی او این بود که به ترجمه و شرح سه منبع اصیل اسلامی یعنی قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه پرداخت. ترجمه وی از را به عنوان یکی از نخستین و مشهورترین ترجمه‌های فارسی نهج‌البلاغه دانسته‌اند. 🔹وی از عالمان بزرگی چون سید ابوالحسن اصفهانی و آقا ضیاءالدین عراقی، شیخ‌ علی‌اکبر نهاوندی و شیخ عباس قمی اجازه اجتهاد و روایت داشت. آقا ضیاءالدین عراقی در توصیف او چنین نوشته‌ است: «العالم العامل، السید السند و الرکن المعتمد، التقی الزکی، افتخار المجتهدین، استاد المحققین، جامع المعقول و المنقول، حاوی الفروع و الاصول غواص بحار العلوم علی العموم و رکن الاسلام و المسلمین و زبده الفقهاء الراشدین، العالم الجلیل و مولانا النبیل» 🔻رهبر فرزانه انقلاب درباره وی چنین می‌فرمایند: «اول کسی که در زمان ما نهج‌البلاغه را آورد بین مردم، مرحوم فیض الاسلام بود که یکی از علمای تهران بود و یک عالم بااخلاص و آگاه و روشنفکری بود که رفت سراغ ترجمه نهج البلاغه و آن را داد دست مردم. من مقیدم که نام این سید بزرگوار را – که حتی یک بار هم در عمرم او را از نزدیک ندیدم و ایشان اخیراً یکی دو سال قبل به رحمت ایزدی پیوستند- همه جا ذکر کنم تا این خدمت بزرگ او برای جامعه ایرانی فراموش نشود؛ لکن تا قبل از آنکه ترجمه فیض الاسلام در اختیار ما قرار بگیرد جز ترجمه ملافتح الله کاشانی و کتاب‌های قدیمی و شرحهای عربی و مانند اینها در محیط مردمی، در محیط روشنفکری، در محیط دانشجویی چه برسد به دانش‌آموزی حتی در محیط طلبگی و حوزه علمیه ازنهج البلاغه نشانی نبوده.» (گنجینه بی‌پایان، ص۱۱۸-۱۱۹) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️«چاره نگرانی امروزه مردم دنیا»؛ از نگاه احیاگر نهج‌البلاغه در دوران معاصر 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مرحوم فیض‌الاسلام کار ترجمه نهج‌البلاغه را در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۳۱ (یعنی ۷۳ سال پیش) به پایان رساندند. وی در پایان ترجمه مطالب بسیار مهمی را ذیل عنوان «چاره نگرانی امروزه مردم دنیا» درباره ضرورت بازگشت به نهج البلاغه متذکر می‌شوند. مطالب ایشان آنقدر گویا و رسا، روشنگرانه و به‌روز است که هیچ نیازی به توضیح ندارد. به همین دلیل عین نوشته ایشان را در اینجا نقل می‌کنم: «همه پریشانند و در فکر علاج، لکن چاره را نمی‌دانند، تنها رهاننده بشر از پریشانی به دقت خواندن و عمل به فرمایش‌های حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) در نهج البلاغه است که همه نگرانی‌ها را برطرف نموده، مردم را به راه سیادت و سعادت سوق می‌دهد. دنیای امروز را تباه‌کاری، ستمگری، دورویی، خودخواهی و بدبختی به جایی رسانده که زندگی افراد آن تیره و تار شده. آسایش، دادگری، یگانگی، آشتی و نیک‌بختی در جهان برقرار نمی‌گردد، مگر به پیروی جهانیان از گفتار و کردار امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) که نمونه‌ای از آن را سیدشریف رضی در کتاب مقدس نهج‌البلاغه گردآورده و چون در همین مختصر از جمیع شئون زندگی چیزی فروگذار نشده، سیادت و سعادت عمل‌کننده را ضامن است؛ زیرا این کتاب نتیجه گفتار همه پیغمبران و راهنمای درک معانی و حقائق قرآن کریم و نجات‌دهنده گمراهان و گرفتاران است. این گفتار روی دو پایه برهان عقل و علم، استوار است و ما لاف نزده و گزاف نگفته‌ایم. ... هر که طالب خیر و نیکویی و آسایش و خوشی است بایستی کتاب نهج‌البلاغه را (که پس از قرآن کریم و سخنان پیغمبر اکرم در جهان مانند ندارد) مورد مطالعه و سرمشق و دستور زندگانی خویش قرار دهد، بنابراین باید: پادشاهان و وزراء و رجال سیاسی بخوانند تا استقلال و تمامیت کشور را حفظ نموده و به وظائف خود و طرز سلوک با رعیت پی برند، وکلای مجلسین: سنا و شوری بخوانند تا از بدعت ... دوری گزیده و به دستور دین رفتار نمایند، حکمرانان و رؤساء هر شهر بخوانند تا رفاه و آسایش خود و کسانی را که با آنان سپرده شده فراهم سازند، امراء لشکر و افسران و سربازان بخوانند تا آماده حفظ حدود و ثغور کشور بوده و در کارزار، همیشه فتح و فیروزی را دریابند، ستمگران و بیچارگان بخواند تا کیفر ستم و پاداش شکیبایی را دانسته عبرت گیرند، اغنیا و فقرا بخوانند تا کبر و سرافرازی و رشک و پستی را از خود دور سازند، علما و دانشمندان بخوانند تا از همه دانش‌ها بهره‌مند گردند، مجتهدین عظام بخوانند تا راه استنباط احکام الهی را بیاموزند، مبلغین و تربیت کنندگان مردم عوام بخوانند تا دین را به دنیا نفروخته رضای حق را به‌دست آورده سعادتمند شوند، وعاظ و گویندگان بخوانند تا طریقه وعظ و خطابه را آموخته، وقت خود و شنونده را با سخنان بیهوده و ژاژ تلف نکنند، مؤلفین و تربیت کنندگان مردم عوام بخوانند تا مهمل نبافند و عفت قلم را حفظ نموده مطالبی بنویسند که خود و اعقابشان به آن فخر نمایند، فصحا و بلغا و ادبا و خطبا بخوانند تا از خرمن فصاحت و بلاغت و شیرینی کلام آن خوشه‌ها بردارند، تجار و کسبه و اطباء بخوانند تا در داد و ستد و طبابت، خدا را در نظر داشته، سود حلال به‌دست آورند که نزد خدا و خلق شرمنده نباشند، قضات و وکلاء دادگستری و صاحبان محاضر رسمی بخوانند تا در دادرسی‌ها و معاملات برای چند ریال پول، حکم به ناحق ندهند و خلافی ننویسند و از عاقبت آن بپرهیزند، دانشجویان و هوشمندان بخوانند تا از شاخه‌های درخت دانش میوه چیده غولان و نادانان و گمراهان و گمراه کنندگان را در هر لباس بشناسند، جوانان بخوانند تا طراوت جوانیشان را در راه‌های بیهوده از دست ندهند، کارگران و رنجبران و بیابان‌گردان و رانندگان (که کمتر وسیله وقت کسب اطلاع دارند) بخوانند تا از خواندن آن همه چیز به‌دست آورند، طبیعیین و مادیین و فلاسفه بخوانند تا از تاریکی‌هایی که به آن گرفتارند رهایی‌یافته با مبدأ و معاد آشنا گردند، یهود و نصاری و مجوس بخوانند تا راه سعادت را در آن دیده با کتاب‌های خود مطابقه کرده حق و حقیقت را دریابند، گمراه کنندگان بخوانند تا از بدعاقبتی و رسوایی ترسیده بیش از این در اغفال ساده‌لوحان سعی ننمایند، گمراه‌شدگان بخوانند تا از راه کجی که آن‌ها را به آن سوق داده‌اند بازگشته گرد هر نادرست هواپرست نگردند، زهاد و پارسایان بخوانند تا زهد و تقوای حقیقی را در روش پیشوای متقیان دیده و به راه‌های کج پا ننهند و از رنج خود نتیجه بگیرند، با سوادان برای بی‌سوادان بخوانند تا آنان را به تحصیل دانش و بردن لذت سواد و اطلاع به وظائف دین و دنیا آگاه سازند، خلاصه جمیع افراد بشر باید بخوانند تا سعادت همیشگی و ترقی دنیا و آخرت را از آن بیابند.» (۲۰ شعبان ۱۳۷۱ق مصادف با ۲۵ اردیبهشت ۱۳۳۱ش) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
«حوزه پیشرو و سرآمد» و «تربیت مبلغان مهذب».mp3
زمان: حجم: 29.88M
🎤احمدحسین شریفی 🔶شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد»: جلسه هفتم ◻️عنصر «تبلیغ تهذیب» 🔹بخش چهارم: تربیت مبلغان مهذب و وظایف تهذیبی حوزه علمیه 🔻بیان اهم شرایط لازم برای تأثیرگذاری فعالیت‌های مجاهدان تبلیغی 🔻بیان ثمرات اجتماعی تهذیب نفس 🔻وظایف حوزه علمیه در تربیت نیروهای لازم برای «بلاغ مبین»، «ایفای وظایف خاص در نظام اسلامی» و «اداره حوزه علمیه» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
1.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جانم فدای حضرت نائب المهدی، امام خامنه‌ای سخنان رئیس‌جمهور آمریکا لایق جواب دادن نیست؛ اینقدر سطح حرف پایینه که مایه سرافکندگی ملت آمریکاست. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
حکمرانی اسلامی در سبک مدیریتی شهید رئیسی.mp3
زمان: حجم: 24.35M
🎤 احمدحسین شریفی 🔸 موضوع: «شهید رئیسی به مثابه مصداقی عینی از حکمرانی اسلام‌پسند» 🔹همایش «الگوی حکمرانی آیت الله شهید دکتر سید ابراهیم رئیسی» با حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های استان قم 🔻مکان: دانشگاه قم، تالار حکمت 🔻زمان: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
6.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◻️به یاد سیدالشهدای خدمت؛ آیت‌الله شهید رئيسی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️دوازده نکته درباره الگوی حکمرانی شهید رئیسی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یک. بی‌توجهی به حاشیه‌ها: نه حاشیه‌سازی می‌کردند و نه گرفتار حاشیه‌سازی‌ها می‌شدند؛ دو. مسئوولیت‌پذیری: هرگز نگفت «اختیارات ما کم است»؛ «نمی‌گذارند کار کنیم»؛ «قانون اساسی را باید تغییر دهیم» و ... بلکه در چارچوب وظایف و اختیارات خود شبانه‌روز کار می‌کرد. رهبر انقلاب در تاریخ ۸ شهرویور ۱۴۰۱ گفتند: «اين دولت از فرافكنی و بهانه‌تراشی احتراز كرده و مسئوليّت‌پذير بوده. ما در اين مدّت از مسئولين محترم دولتی نشنفتيم كه بگويند: «نمی‌گذارند كار كنيم، اختيار نداريم، اختيارات دست ما نيست»؛ از اين حرف‌ها نشنفتيم از شما. مسئوليّت‌پذيری خيلی چيز خوبی است؛ می‌گويد «ما هستيم، بايد كار كنيم و كار هم مي‌كنيم»؛ اين نقطه‌ی مثبت بسيار مهمّی است» سه. هرگز از کمبودها ننالیدند. هرگز از ناداشته‌ها نگفتند. هرگز از کارشکنی‌ها گلایه نکردند. چهار. اعتماد به جوانان و امید به آینده؛ تکیه بر ظرفیت‌های داخلی؛ اعتقاد راسخ به شعار ما می‌توانیم؛ به دلیل حضور میدانی در میان مردم و در اقصا نقاط کشور، مشکلات را بهتر و بیشتر از هر کس دیگری می‌دانست؛ اما در عین حال، ظرفیت‌ها و اراده‌های بی‌شمارِ معطوف به خدمت را هم به خوبی می‌شناخت. پنج. جزءنگری در عین کلان‌نگری: توجه به امور روزمره و حل مشکلات و مسائل روزمره آحاد مردم؛ در عین توجه به طرح‌های بزرگ و کلان: مثل انتقال آب از دریا به چند نقطه کشور؛ شش. مردمی بودن و مردمی‌کردن حکمرانی: علامت صدق مردم‌مداری، حضور میدانی متراکم و پرتعداد و با کیفیت و مؤثر شهید رئیسی در میان مردم بود. او می‌کوشید بی‌واسطه دردها و نیازهای مردم و اصناف مختلف جامعه را درک کند. نهضت ملی مسکن برای اقشار کم‌درآمد و فاقد مسکن؛ افزایش ده‌برابری یارانه‌ها؛ اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت؛ هفت. تعامل با نخبگان و گروه‌های مرجع و شخصاً پای سخنان آنان نشستن؛ جلسات مکرر و متعدد با نخبگان و صاحب‌نظران در حوزه‌های مختلف داشتند. سخنان آنان را می‌شنیدند و با آنها گفتگو می‌کردند. هشت. خستگی‌ناپذیری: ثبت رکورد ۴۷ سفر استانی در ۳۳ ماه خدمت داشتند. سفرهایی که آثار مدیریتی بسیار پربرکتی داشت. ۲۸ سفر خارجی به ۲۳ کشور. متنبی می‌گوید: اذا کانت النفوس کباراً/ تعبت فی مرادها الاجسام؛ او حقیقتا خستگی را هم خسته کرده بود. او خستگی را نمی‌شناخت. نه. تواضع و فروتنی: رهبر انقلاب: «جدّاً متواضع بود». من تواضع لله رفعه الله ده. شجاعت و قاطعیت: «ما شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم. برادر بسیار خوبی بود. مسؤول کارآمد و باکفایت و صمیمی و جدی‌ای بود در کشور» (۲ خرداد ۱۴۰۳) یازده. دشمن‌شناسی: رهبر انقلاب: «در مرزبندی با دشمنان انقلاب صراحت داشت. ... دو پهلو صحبت نمی‌کرد. ... به لبخند دشمن اعتماد نداشت» (۱۴/ ۳/ ۱۴۰۳) دوازده. کار جهادی بی‌توقع: او در دوران مدیریتی خود رکوردهای بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد. به عنوان مثال: ثبت رکورد پایین‌ترین نرخ بیکاری در ۴دهه بعد از انقلاب؛ ثبت رکورد بالاترین حجم ترانزیت در ۲دهه اخیر؛ ثبت رکورد بزرگ‌ترین پروژه آبرسانی خاورمیانه؛ ثبت رکورد بیشترین سفر استانی؛ ثبت رکورد بیشترین سطح پوشش بیمه در کشور. اما این حجم بی‌سابقه از کار و فعالیت، هرگز او را دچار عجب و غرور و تکبر نکرد. بلکه هرگز ذره‌ای توقع قدردانی و تشکر از ناحیه دیگران را هم در او تقویت نکرد. او به راستی و صادقانه خود را طلبه‌ای ساده می‌دانست که افتخارش خدمت به مردم است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
14040230_46985_1281k.mp3
زمان: حجم: 13.17M
🌷بشنوید | صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی و شهدای پرواز اردیبهشت. ۱۴۰۴/۲/۳۰ 🌹🌹