◻️اسبان چموش بیلگام
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اسب سرکش و چموش به سادگی هدایتپذیر نیست. نمیتوان با تکیه بر آن به مقصد رسید. هر لحظه ممکن است با انجام حرکات غیرمترقبه، سوار خود را زمین زند یا او را به راهی انحرافی ببرد. حال اگر این اسب چموش و سرکش، بیلگام هم باشد، معلوم است که به هیچ وجه کنترل پذیر نخواهد بود. هرگز نمیتوان به آن تکیه کرد. هرگز نمیتوان با سوار شدن بر آن حتی امید سالم ماندن را داشت چه رسد به مقصد رسیدن!
#امیرمؤمنان علیه السلام میفرماید، گناهان به مثابه اسبان سرکش بیلگاماند. سوارههای خود را به سمت سقوط و نابودی سوق میدهند.
أَلَا وَ إِنَّ الْخَطَايَا خَيْلٌ شُمُسٌ حُمِلَ عَلَيْهَا أَهْلُهَا وَ خُلِعَتْ لُجُمُهَا فَتَقَحَّمَتْ بِهِمْ فِي النَّارِ؛ (نهجالبلاغه، خطبه ۱۶)
بدانيد خطاها اسبان سركشند كه افسار گسيخته سوارههاى خود را به پيش مىبرند تا به جهنم وارد كنند.
#گناه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊 احمدحسین شریفی
🔻سادهانگاری مسائل «جمهوری اسلامی» و نظام «لیبرال دموکراسی» از جدیترین آسیبهای موجود در میان برخی از تحلیلگران سیاسی کشور ماست.
🔸عدهای، حتی از مدیران سیاسی و اجرایی و تقنینی ما، واقعاً گمان میکنند مسأله ما با لیبرالیسم، «انرژی هستهای» و «بمب اتمی» و نهایتاً «تواناییهای دفاعی و موشکی» است! در حالی که تقابل آمریکا با انقلاب اسلامی خیلی پیشتر از هستهای شدن ایران و تواناییهای دفاعی و موشکی ما بوده است.
🔹معتقدم حتی اگر تمام پیچ و مهره تأسیسات هستهای را به آنها تحویل دهیم و بتنریزی برجامی را تکمیل کنیم و همه سایتها و پایگاههای موشکیمان را تخریب کنیم، سرسوزنی از اختلافات حل نخواهد شد و هرگز هیچ گشایش رفاهی و اقتصادی برای کشور ایجاد نخواهد شد.
🔸حتی مسأله ما با غرب مسأله «حقوق بشر» و «حقوق زنان» هم نیست.
🔻مسأله ما و غرب مسأله «اسلام» و «حکومت اسلامی» است. تقابل «اسلام» و «غرب»، تقابلی هویتی و وجودی و تمدنی است. «انقلاب اسلامی» مدعی ریلگذاری جدیدی برای حیات اجتماعی و تمدنی بشریت است.
🔸 بنابراین عقل و تجربه حکم میکند خود و ملت خود را امیدوار به سراب نکنیم. و برای مذاکره ارزشی بیش از یک «تاکتیک تقابلی» قائل نشویم و هرگز به چشم «استراتژی» به آن ننگریم.
#آمریکا
#غرب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️فقیه و نافقیه!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#امیرمؤمنان علیه السلام در توصیف فقیه کامل و حقیقی میفرماید:
«الْفَقِيهُ كُلُّ الْفَقِيهِ مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ لَمْ يُؤْيِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ وَ لَمْ يُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَكْرِ اللَّهِ» (نهج البلاغه، حکمت ۹۰)
فقیه اصیل و راستین فقیهی است که اسلام را آنگونه که هست برای مردم تشریح کند؛ با «رد و قبول عامه» هم کاری نداشته باشد. خود را تبیینگر حقایق دینی بداند. هرگز خود را به ابزاری برای تفاسیر عامهپسند از حقیقت و دیانت تبدیل نمیکند. هرگز به دنبال قبول و رد سلیقهای و ذوقی مردمان نیست. به قول #سنائی غزنوی:
از پی رد و قبول عامه خود را خر مکن
زان که کار عامه نبود جز خری یا خر خری
گاو را دارند باور در خدایی عامیان
نوح را باور ندارند از پی پیغمبری
واقعگرایی دینی و حقیقتطلبی معرفتی اقتضا میکند، یک فقیه و دینشناس، دین را همانگونه که هست برای مردم تفسیر کند. نه چنان سختگیر و تنگنظر باشد که مردم را از دین و رحمت الهی مأیوس کند و نه چنان هواپرست و اهل تسامح و تساهل باشد که با رفتار و گفتار خود، مردم را از مکر الهی و عواقب سوء گناهان ایمن دارد و با تفاسیر اباحیگرانه از دین، مردمان را به تکثیر و توسعه گناهان تشویق نماید.
بر اساس، این روایت دانسته میشود «نافقیهان» کسانیاند که در یکی از این دو سو قرار دارند. با جعل اصطلاحاتی مثل «اسلام رحمانی» و «اسلام اهل تساهل و تسامح» و ... مردم را فریب میدهند و به نام دین و فقاهت، مردم را نسبت به گناه و عقاب الهی بیمبالات میکنند؛ و یا با تمرکز بر خوف و عقاب الهی، درهای رحمت الهی را بر مردم بسته نگه میدارند! کسی که به نام فقه و فقاهت، میگوید «رعایت عفت امری دینی نیست و در هیچ کجای اسلام نداریم که لازم است همه زنان مسلمان حجاب داشته باشند» یک کلاش و کلاهبردار فقیهنما است. او دنبال آن است که به نام دینشناس، عدهای از افراد سادهلوح یا راحتطلب را برای سواری دادن خام و رام کند.
#دینشناسی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️حقشناسی و حقگویی؛ ویژگی شیعه علوی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امیرمؤمنان علیه السلام در توصیههایی که به امام حسن مجتبی علیه السلام (در نامه ۳۱ نهج البلاغه)و محمدبن ابیبکر دارند، از آنان میخواهد که در راه حق خود را به دل سختیها و مشکلات بزنند و در این مسیر هرگز از سرزنش سرزنشگران بیمی به دل راه ندهند:
«خُضِ الْغَمَرَاتِ لِلْحَقِّ»
«غمرات» جمع «غَمر» است و غمر به معنای سختی، گرداب، سیل و طوفان است. یعنی برای حق و در مسیر حق و برای احقاق حق، خود را به دل مشکلات بزن، از سختیها نهراس؛ از گرفتار شدن در طوفان بلاها نترس.
اینکه افرادی با آنکه حق را میشناسند و حقکشیها را میبینند اما سکوت اختیار میکنند، خود را کنار میکشند، عبای خود را جمع میکنند و دخالت در آن را دون شأن خود میدانند! بدان معناست که در مقابل فرمایش امیرمؤمنان علیه السلام قرار دارند. آنها نمیتوانند خود را مرید و پیرو امیرمؤمنان بدانند.
در میان عالمان معاصر، #علامه_مصباح(ره) در این جهت یک اسوه منحصر به فرد بود. او در بیان و تبیین حق «صراحت لهجه»ای بینظیر داشت. بدون هیچ «لکنتزبانی» و بدون ملاحظه هیچ فرد یا جریانی، آنچه را که حق میدانست، بیان میکرد و از آن دفاع میکرد. او هرگز ملاحظه جاه و مقام و موقعیت اجتماعی خود را نداشت. او هیچ حریمی جز حریم حق را محترم نمیداشت. او برای دفاع از حق به دل سختیها و مشکلات میزد و هیچ هراسی از فرو رفتن در دریای سختیها و ملامتها و مشکلات نداشت.
روحش شاد و راهش پر رهرو باد
#امیرمؤمنان
#نهجالبلاغه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
7.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گنجینهای به نام نسل انقلاب
که برخی حتی نامش را هم بر نمیتابند و با عناوینی چون نسل Z به دنبال انحراف اذهان هستند
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
🎤شیخ نعیم قاسم، دبیرکل حزبالله:
«با هرکسی که به مقاومت حمله کند و بخواهد ما را خلع سلاح کند، مقابله خواهیم کرد و توصیه میکنیم هیچکس این بازی را با ما انجام ندهد. ما به هیچکس اجازه خلع سلاح حزب الله یا مقاومت را نمیدهیم و شما باید این فکر را از فرهنگ لغت حذف کنید.
ما تسلیم نخواهیم شد، ضعیف نیستیم و از تهدیدهای آمریکا و اسرائیل نمیترسیم. ما اهل تقابل هستیم.»
جانم فدای #حزبالله و دبیرکل حزبالله
#مقاومت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️شرط زیست اخلاقی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ارتباط مستمر با مفاهیم و آموزههای اخلاقی (از طریق مطالعه کتابهای اخلاقی و شرکت در مجالس اخلاقی) و آشنایی با منابع اخلاقی و مرتبط شدن با عالمان اخلاقی، «اراده اخلاقی زیستن» را در انسان تقویت میکنند و او را به سمت و سوی زندگی خوبان و تأسی و تبعیت از آنان سوق میدهد.
معجزاتی و کراماتی خفی
بر زند بر دل ز پیران صفی
که درونشان صد قیامت نقد هست
کمترین آنک شود همسایه مست
پس جلیس الله گشت آن نیکبخت
کو به پهلوی سعیدی برد رخت
(#مولوی، مثنوی معنوی، دفتر ششم)
همانطور که ارتباط با بدان و ذکر دائمی بدیها و یا مشاهده دائمی گناه و معصیت، ناهنجاریها و رذایل اخلاقی را برای انسان عادی میکند و یا دستکم آدمی را در یک حدی از ارتقای معنوی متوقف میکند و به جای تأمل و تفکر در تعالی بیشتر، دائماً از خود متشکر میشود که او گرفتار چنان گناهانی نشده است.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️مدیریت و نظارت و جایگاه قاعده «حمل بر صحت»؟
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻از مهمترین ارکان #مدیریت، «نظارت» است. #نظارت دائم بر فرایندها و عوامل انسانی به ویژه مدیران میانی. #امیرمؤمنان علیه السلام در توصیه خود به مالک اشتر میگوید:
ثُمَّ تَفَقَّدْ أَعْمَالَهُمْ، وَابْعَثِ الْعُيُونَ مِنْ أَهْلِ الصِّدْقِ وَالْوَفَاءِ عَلَيْهِمْ، فَإِنَّ تَعَاهُدَکَ فِي السِّرِّ لاِمُورِهِمْ حَدْوَةٌ لَهُمْ عَلَى اسْتِعْمَالِ الاْمَانَةِ، وَالرِّفْقِ بِالرَّعِيَّةِ وَتَحَفَّظْ مِنَ الاْعْوَانِ، فَإِنْ أَحَدٌ مِنْهُمْ بَسَطَ يَدَهُ إِلَى خِيَانَة اجْتَمَعَتْ بِهَا عَلَيْهِ عِنْدَکَ أَخْبَارُ عُيُونِکَ، اکْتَفَيْتَ بِذَلِکَ شَاهِداً، فَبَسَطْتَ عَلَيْهِ الْعُقُوبَةَ فِي بَدَنِهِ، وَأَخَذْتَهُ بِمَا أَصَابَ مِنْ عَمَلِهِ، ثُمَّ نَصَبْتَهُ بِمَقَامِ الْمَذَلَّةِ، وَوَسَمْتَهُ بِالْخِيَانَةِ، وَقَلَّدْتَهُ عَارَ التُّهَمَةِ؛ سپس رفتار كارگزاران را بررسى كن، و جاسوسانى راستگو، و وفا پيشه بر آنان بگمار، كه مراقبت و بازرسى پنهانى تو از كار آنان، سبب امانت دارى، و مهربانى با رعيّت خواهد بود. و از همكاران نزديكت سخت مراقبت كن، و اگر يكى از آنان دست به خيانت زد، و گزارش جاسوسان تو هم آن خيانت را تأييد كرد، به همين مقدار گواهى قناعت كرده او را با تازيانه كيفر كن، و آنچه از اموال كه در اختيار دارد از او باز پس گير، سپس او را خوار دار، و خيانتكار بشمار، و طوق بد نامى به گردنش بيفكن»
🔸بر این اساس یکی از ارکان و پایههای مدیریتِ درست این است که یک مدیر و مسؤول (در هر سطحی که مدیریت و مسؤولیت دارد) لازم است به صورت مستمر اعمال و کارهای زیردستان خود را زیر نظر داشته باشد. پیوسته از کار آنها جستجو کند. نسبت به درستی انجام کارها توسط آنها اطمینان حاصل کند. برای این کار «ناظران» و «عیونی» را مشخص کند؛ اعم از ناظران مشخص و نام و نشاندار یا ناظران پنهان و نامشخص. و اعم از نظارت انسانی یا نظارت ماشینی و دوربینی و با بهرهگیری از ابزارهای هوشمصنوعی و امثال آن.
🔻معنای این توصیه آن است که در کارهای مدیریتی و اداری و سازمانی و در رابطه مدیران و زیرمجموعههای خود نباید بر اساس قاعده فقهیِ «حمل فعل مسلمان بر صحت» عمل کرد. حتی اگر مطمئن باشیم که مدیران یا کارکنان ما «خیانت» نمیکنند؛ باز هم نباید از نظارت بر اعمال آنها غافل شویم؛ زیرا هر چند تعمداً خیانت نمیکنند؛ اما ممکن است «اشتباه» یا «سستی» و «تنبلی» کنند. (رهبر انقلاب، ۱۲ دی ۱۳۷۰) و یکی از وظایف حتمی مدیران آن است که همواره اسباب نشاط و فعالیت و سرزندگی را در زیرمجموعه خود فراهم کنند. اگر در جایی سستی یا تنبلی هم دیدند، بلافاصله آن را درمان کنند.
🔸رهبر فرزانه انقلاب در توصیه به همه مدیران کشور میفرماید:
«من هميشه به مديران ميگويم ... دائم مأموران و منتخبان خودتان را زير نظر داشته باشيد؛ دائم نگاه كنيد و از اينها غافل نشويد. ديدهايد كه نگهبانها در شب نورافكنهايى را دائم ميچرخانند و گوشهها را نگاه ميكنند؛ شما هم همينطور بايد بهطور دائم امور را زير نظر داشته باشيد و نگاه كنيد؛ آيا تخلّفى در كارهايشان وجود دارد يا خير.» (۱۷ مهر ۱۳۸۴)
#فقه
#نهجالبلاغه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
گزارش ISC.pdf
حجم:
927.7K
🔹رکورد رتبه دانشگاه قم در رتبهبندی ISC شکسته شد
🔻بنا بر گزارش ISC در رتبهبندی اخیر دانشگاههای جامع با حضور ۶۸ دانشگاه جامع کشور، دانشگاه قم با ۸ پله صعود به رتبه ۲۳ دست یافت.
🔻این بهترین رتبه دانشگاه در طول تاریخ دانشگاه قم بوده است.
🔻همچنین در درهمکرد رتبهبندی دانشگاههای کشور (اعم از دانشگاههای جامع، صنعتی، هنر، کشاورزی، غیرانتفاعی و دستگاههای اجرایی) دانشگاه قم از رتبه ۴۴ به رتبه ۲۸ (۱۶ پله صعود) دست یافت.
🌸این موفقیت بزرگ را به خانواده بزرگ دانشگاه قم و جامعه علمی کشور تبریک و تهنیت عرض مینماییم.
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️تفاوت نگاه اجتماعی حافظ و سعدی؛ و ضرورت بازگشت به سعدی
🖊احمدحسين شريفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸حافظ و سعدی به عنوان دو انديشمند فرهنگساز، هر کدام بر بخشی از فرهنگ ما و آداب و رسوم ما و حتی داوریهای اجتماعی و دينی ما تأثير گذاشتهاند. به اعتقاد بنده تفاوتهای فراوانی ميان نگاه اجتماعی سعدی و حافظ وجود دارد:
نگاه اجتماعی حافظ، نگاهی بسته، تکبعدی، اتهامزنی به ديگران، خودپاکبينی و مبرا دانستن خود از هر عيب و نقصی و در نتيجه «غيردرسآموز» و نااميدکننده است؛ اما نگاه اجتماعی سعدی، نگاهی باز، چندجانبه نگر، خودناقصبين، دائماً در انديشه اصلاح خود بودن، «درسآموز از بدیها» و اميدبخش است.
♦️مع الاسف بايد گفت که نگاه حافظی در ميان ما غلبه پيدا کرده است تا جايی که حتی سعدی را نيز به ناحق و نادرست به سود حافظ مصادره کردهايم. به عنوان مثال، سعدی میگويد «غلط است آن چه مدعی گويد/ خفته را خفته کی کند بيدار» اما ما ايرانيان با حافظهی حافظی خود مصرع دوم آن را گرفته و به ضربالمثل تبديل کردهايم! يعنی چيزی را به سعدی نسبت دادهايم که سعدی آن را سخنی غلط میدانست!
در اينجا مناسب است برای آشنايی بيشتر با تفاوت نگاههای اجتماعی #حافظ و سعدی نمونههايی را بيان کنيم:
يک. حافظ حتی با خلوت و حريم خصوصی افراد هم کار داشت و میگفت:
واعظان کين جلوه بر محراب و منبر میکنند
چون به خلوت میروند آن کار ديگر میکنند
يا توبه را که امری درونی و باطنی است، از توبهفرمايان نمیپذيرفت!
مشکلی دارم ز دانشمند مجلس باز پرس
توبه فرمايان چرا خود توبه کمتر میکنند
يا در مقابل اين سخن سعدی که میگفت:
گفت عالم به گوش جان بشنو
ور نماند به گفتنش کردار
مدعی بود که:
عنان به ميکده خواهيم تافت زين مجلس
که وعظ بیعملان واجب است نشنيدن
دو. سعدی میگفت همانطور که خدای متعال يک کار خوب را دهبرابر پاداش میدهد، تو نيز اگر يک هنر از کسی ديدی، چشم خود را بر ده عيبش بپوشان:
نکوکاری از مردم نيکرای
يکی را به ده مینويسد خدای
تو نيز ای عجب هر که را يک هنر
ببينی، ز ده عيبش اندر گذر
اما حافظ حتی عيوب نداشته يا کاملاً پنهان و مخفی افراد را آفتابی میکرد و دائماً در پوستين ديگران بود! فراوان در نقد رياکاری ديگران سخن گفته است، در حالی که تشخيص آن در غايت دشواری است. زيرا ظاهر عمل ريايی و عمل مخلصانه هيچ تفاوتی نمیکند، اینها اموری کاملاً درونی و باطنیاند.
سه. حافظ با مشاهده بیعملی بزرگان، ديگران را هم دعوت به بیعملی میکرد:
می خور که شيخ و حافظ و مفتی و محتسب
چون نيک بنگری همه تزوير میکنند
اما سعدی چنين کاری را شرط مردانگی نمیداند! و توصيه میکند که نصيحت ديگران و سخنان نيک را آويزهی گوش کن و در عمل به آنها بکوش حتی اگر گوينده به آنها عمل نکند:
گفت عالم بگوش جان بشنو
ور نماند به گفتنش کردار
باطل است آنچه مدعی گويد
خفته را خفته کی کند بيدار
مرد بايد که گيرد اندر گوش
ور نوشته است پند بر ديوار
چهار. بالاتر، آنکه سعدی میگفت حکمت آن است که حتی از بیادبان هم ادبآموزی کنيم: «لقمان را گفتند: ادب از كه آموختى؟ گفت: از بىادبان كه هرچه از ايشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهيز كردم.»
اما حافظ نه تنها منتقدان بلکه حتی ناصحان خود را با بدترين الفاظ خطاب میکرد:
ناصح به طنز گفت حرامست می مخور
گفتم به چشم و گوش به هر خر نمیکنم
🔸نتيجهی نگاه اجتماعی حافظی، ايجاد فرهنگ و جامعهای بیانعطاف، خودبرتربين، تکبعدی، بدبين و نااميد است؛ اما محصول نگاه سعدی، ايجاد فرهنگ و جامعهای منعطف، درسآموز، چندجانبهنگر، خوشبين و اميدوار به آينده است.
🔻نکته: اجمالاً اشاره میکنم که تحلیل اجتماعی اشعار حافظ به معنای نادیده گرفتن معانی کنایی و استعارهای غزلیات وی و غفلت از ابعاد عرفانی و معنوی آنها نیست.
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️چرخه معیوب حکمرانی؛ شکاف زنجیره حکمرانی از «سندنویسی» تا «پیادهسازی»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[یک] یکی از مهمترین نارساییهای نهادی در مدیریت اجرایی کشور ما مسأله انباشت طرحها، سندها، قوانین بالادستی، مصوبات و مقرراتی است که بعضاً هزاران ساعت برای طراحی و تدوین و تصویب آنها وقت صرف شده است. اما در همان مقام سند و مصوبه و قانون باقی ماندهاند. برای اثبات این مدعا میتوان دهها و بلکه صدها نمونه در سطح کلان مدیریتی کشور ذکر کرد.
[دو] به عنوان مثال، برنامه ششم توسعه، که محصول هزاران ساعت کار و تلاش و جلسات نخبگانی و ... امثال آن است، و علیالقاعده از برنامهها و مصوباتی است که هر دولتی موظف به اجرا و تحقق آن است و ناظر پرقدرت و صاحباختیاری مثل مجلس شورای اسلامی دارد، در مقام عمل حدود یک چهارم آن اجرایی میشود! و سه چهارم آن کانلم یکن باقی میماند و زمان مقرر آن پایان میپذیرد و موعد برنامه هفتم توسعه میرسد!
[سه] سند دانشگاه اسلامی با صدها و هزاران ساعت کار علمی و کارشناسی تدوین میشود و در بالاترین مرکز مدیریت علم کشور (شورای عالی انقلاب فرهنگی) مصوب میشود، و در همان روزهای نخست با تبلیغات فراوان و به عنوان سندی افتخارآمیز در نظام حکمرانی علم کشور معرفی میشود اما در مقام اجرا در دانشگاهها و مراکز علمی کشور، هیچ فرد یا نهادی پیگیر اجرای آن نمیشود! و فقط در همان مقام سند باقی میماند و مهلت و موعد آن پایان میپذیرد! نه کسی بابت بیاعتنایی به آن بازخواست میشود و نه کسی بابت دغدغه اجرایی شدن آن تشویق میشود و نه کسی پاسخگوی سرنوشت آن شناخته میشود و ...!
[چهار] این نشانه یک بیماری بزرگ در ساختار حکمرانی اجرایی در کشور ماست. شکافی عظیم میان مقام سندنویسی و برنامهنویسی و قانونگذاری از یک طرف و مقام تحقق و پیادهسازی و اجرای بیرونی اسناد و قوانین از طرف وجود دارد. به قول یکی از اساتید، مدیران ارشد ما دچار بیماری «ذات السند» شدهاند. جامعه نسبت به شنیدن نام سند و مصوبه حالت زدگی پیدا کرده است. جامعه تشنه «اراده معطوف به اجرا» و «عمل» است.
[پنج] زنجیره حکمرانی در کشور ما، یک زنجیره متصل نیست؛ حلقات مفقودهای دارد که فقدان آن حلقات موجب شده است بود و نبود بهترین تصمیمات و مصوبات و قوانین و اسناد یکسان باشد! به نظر میرسد مهمترین حلقه مفقوده، «نظام پیگیری» و «تضمین استمرار در پیگیری» است.
[شش] رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی چقدر زیبا در دیدار اخیرشان با برخی از مسؤولان کشور بر مسأله ضعف نهادی کشور در حلقه «پیگیری» انگشت گذاشتند و فرمودند:
«ما یک کمبود در کشور داریم که آن مهم است. ما کمبود قانون نداریم، کمبود مقرّرات نداریم، کمبود طرحهای خوب نداریم ــ بسیار طرحهای خوب آمده، رفته، گفته شده، تصویب شده ــ آنچه کمبود داریم «پیگیری» است؛ پیگیری. پیگیری کنید. ...خواهش من این است که دنبال کنید. جلسه خوب است، تصمیمگیری خوب است، شوق و ذوق و انگیزهی سران و مدیران بسیار خوب و چیز لازم و مبارکی است امّا کافی نیست. شما که مدیرید، شوق دارید، علاقه دارید، دستور هم میدهید به آن نفر دوّمتان، او هم احیاناً به نفر بعدی دستور میدهد، امّا همینطور در طول این فرایند، این دستور تدریجاً ضعیف میشود، ضعیف میشود، و گاهی به جایی میرسد که هیچ اتّفاقی نمیافتد.» (۲۶/ ۱/ ۱۴۰۴)
#مدیریت
#پیگیری
#نظارت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
امید به طلاب جوان.mp3
زمان:
حجم:
1.57M
🎤سخنانی انگیزشی از استاد عزیز و گرانقدر آیتالله حیدری فسایی
«برخلاف بعضی ها خیلی به شما طلاب جوان امید دارم!»
🔺 ببندید به کار که بعدا حسرت نخورید! / منم که استاد شما هستم مشکلات مالی دارم / اگر یک روزی نیم ساعت زودتر از نانوای محل بیدار نباشم اعصابم به هم میریزد!
🔻تأکید بر التزام به خواندن نمازشب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹