🖊 احمدحسین شریفی
به هنگام تقابل جبهه حق و باطل و عربده مستانه اهل باطل، اگر در صحنه دفاع از حق «حضور» نداشته باشی، هر کجا میخواهی باش: در «مسجد» باشی یا «میکده» در «نمازخانه» باشی یا «قمارخانه»، تفاوتی نمیکند؛ قطعاً در جبهه باطل هستی.
#قدس
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️«حکومت اسلامی» و «اقامه نماز»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[یک] در منطق قرآن، نخستین مطالبه خدای متعال از حاکمان و مسئولان و مدیران جامعه اسلامی «اقامه نماز» است؛ «مطالبه اقتصاد اسلامی» و «سایر ارزشها» در مراحل بعدیاند:
الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ (حج، ۴۱)
[دو] بر همین اساس بود که یکی از مهمترین مطالبات #امیرمؤمنان علیه السلام از دولتمردان خود، اهتمام به نماز و تلاش در جهت اقامه نماز بود. آن حضرت در نامهای (نامه ۵۲) خطاب به همه استانداران و فرمانداران خود،(که البته هم امام جماعت بودند و هم امام جمعه؛ برخلاف مدل تحققیافته در جمهوری اسلامی) ضمن ترسیم دقیق اوقات نمازهای پنجگانه، از آنان خواست که با دقت این اوقات را مراعات کنند و در نماز جمعه و جماعات مراعات حال اضعف مأمومین را داشته باشند. و از جمله توصیههای او به هنگام انتصاب محمدبن ابیبکر برای حکومت مصر، توصیه و تأکید نسبت به نماز اول وقت بود:، فرمود همه کارها و برنامههای تو تابع مسأله نمازند.
«صَلِّ اَلصَّلاَةَ لِوَقْتِهَا اَلْمُؤَقَّتِ لَهَا وَ لاَ تُعَجِّلْ وَقْتَهَا لِفَرَاغٍ وَ لاَ تُؤَخِّرْهَا عَنْ وَقْتِهَا لاِشْتِغَالٍ» (نهجالبلاغه، نامه ۲۷)
نماز را در وقت معيّنش بخوان، چنین نباشد که هر وقت بیکار بودی آن را به موقع انجام دهی و هر وقت که مشغول کار بودی، آن را از وقت مقررش تأخیر اندازی!
در عین حال این نکته بسیار مهم را گوشزد کردند که:
«وَ اِعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلاَتِكَ»
و بدان كه هر چيزى از عملت تابع نماز است.
این جمله نیازمند تبیین است که ان شاءالله در فرصت مناسبی در این باره توضیحاتی را تقدیم خواهم کرد.
[سه] از جمله مهمترین عوامل «شکلگیری هستههای مدافع فسادهای اخلاقی» در دل حاکمیت اسلامی، سهلانگاری در اقامه نماز و اکتفا به کارهای شکلی و صوری در این خصوص بوده است. نتیجه این سهلانگاریها و ترک فعلها را میتوان در «نمایشهای علنی و بدون واهمهی فسق و فجور» نه فقط توسط فاسقان و فاجران بلکه با بهرهگیری از ابزارها و امکانات مدیریتی و فرهنگی و رسانهای جمهوری اسلامی! مشاهده کرد. توضیح آنکه:
♦️به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام، همه کارها و برنامهها و فعالیتهای حاکمان اسلامی، تابعی از نگاه آنان به نماز است. سهلانگاری در اقامه نماز= سهلانگاری در اقامه حجاب و عفاف؛ سهلانگاری در اجرای حدود الهی؛ سهلانگاری در برخورد با اشاعه شراب و قمار در جامعه؛ سهلانگاری در برخورد با ترویج و اجرای موسیقیهای مبتذل؛ سهلانگاری در برخورد با فسادهای ریز و درشت اقتصادی و اداری؛ سهلانگاری در امر به معروف و نهی از منکر و ....
#نماز
#سیاست
#فرهنگ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️«حکومت اسلامی» و «اقامه نماز»
🔸بخش دوم
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[یک] در فرسته پیشین ( https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/3356 ) گفتیم که #امیرمؤمنان علیه السلام به محض استقرار به عنوان حاکم اسلامی، به تبع سیاست قرآنی، اهتمامی ویژه به «اقامه نماز» در دولت اسلامی و توسط دولتمردان جامعه اسلامی داشت. افزون بر ابلاغیهای رسمی و عمومی خطاب به همهی استانداران و فرمانداران خود در اقصی نقاط جهان اسلام مبنی بر اهتمام به اوقات نماز و رعایت حال اضعف نمازگزاران در نمازهای جمعه و جماعت، در حکم انتصاب محمدبن ابیبکر برای حکومت مصر، یک قاعده کلی را بیان کردند:
«اِعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلاَتِكَ؛ (نهج البلاغه، نامه ۲۷) بدان كه همه اعمال تو تابعی از نمازت است.»
[دو] بر اساس این سخن، معلوم میشود که همه موفقیتها و عدم موفقیتهای حاکمان اسلامی در تحقق دین و آرمانهای دینی، تابعی از موفقیت و عدم موفقیت آنان در «اقامه نماز» است. به تعبیر دیگر، از مهمترین راهکارهای اسلامی برای اصلاح امور اجتماعی، تمرکز بر اقامه نماز است. بهترین راهکار رفع و دفع مفاسد اجتماعی از نگاه اسلام اقامه نماز است: «أَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ» (عنکبوت، ۴۵) نماز سدّی محکم دربرابر همه انواع و اقسام آشکار و نهان و ساده و پیچیده فحشا و منکرات است. نماز، به عنوان یکی از بزرگترین فضیلتها، بیشترین نقش را در رذیلتزدایی از زیست فردی و اجتماعی دارد:
بادِ خشم و بادِ شهوت، بادِ آز
بُرد او را که نبود اهل نماز (مثنوی معنوی، دفتر اول، بیت ۳۷۹۵)
[سه] تقيد به نمازهای پنجگانه در اوقات معینشان، موجب «نورانیت و طهارت» ذهن و ضمیر آدمی میشود و در نتیجه، کارها و فعالیتهای دیگر او نیز برکت پیدا میکنند؛ زیرا محصول یک روح پاک و نورانی خواهند بود. پیامبر اکرم(ص) فرمودند:
لَو كانَ عَلى بابِ دارِ اَحَدِكُمْ نَهْرٌ، فَاغْتَسَلَ فى كُلِّ يَوْمٍ مِنْهُ خَمْسَ مَرّاتٍ، اَكانَ يَبْقى فى جَسَدِهِ مِنَ الدَّرَنِ شَىْءٌ؟
قُلنا: لا.
قالَ: فَاِنَّ مَثَلَ الصَّلاةِ كَمَثَلِ النَّهْرِ الْجارى، كُلَّما صُلِّىَ صَلاةٌ، كَفَّرَتْ ما بَيْنَهُما مِنَ الذُّنوبِ؛ (تهذيب الأحكام، ج۲، ص۲۳۷، ح۹۳۸)
اگر بر درِ خانه يكى از شما، جويى بود و هر روز پنج بار خود را در آن مىشست، آيا در بدن وى چركى باقى مىماند؟
گفتيم: نه.
فرمودند: پس به راستى، نماز، مانند همان جوى روان است كه هرگاه به جا آورده شود، گناهان ميان دو نماز را پاك مىكند.
[چهار] آنگونه که در روایات معتبر دیگر هم ذکر شده است، «مقبولیت الهی» دیگر اعمال در سایه مقبولیت نماز است:
«إِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا وَ إِنْ رُدَّتْ رُدَّ مَا سِوَاهَا؛ اگر نماز پذيرفته شد اعمال ديگر قبول مىشود و اگر رد شود، اعمال دیگر هم رد میشود.»
[پنج] نماز که بهترین راه ارتباطی بندگان با خدای متعال است (آنگونه که در اذان و اقامه هر نمازی میگوییم: نماز «خیر العمل» است.) موجب خدایی شدن ذهن و ضمیر مدیران جامعه و به تبع آن مردم عادی میشود. و یک مدیر خدایی و یک جامعه خدایی نه تنها اجازه ترویج امور غیرخدایی را نخواهد داد بلکه همه رفتارهای دیگرش هم خدایی خواهد شد.
[شش] حاکم و مدیری که به خدا و خالق هستی اهتمامی نداشته باشد، به طریق اولی به مخلوق او هم توجهی نخواهد داشت. مدیری که به ادای حق خدا توجهی ندارد، چگونه میتواند نگران ادای حقوق خلق خدا باشد؟!
نتیجه: از بهترین راهکارهای مبارزه با مفاسد اخلاقی و اجتماعی و از مؤثرترین راههای اصلاح فرهنگ اداری و عمومی جامعه، «اقامه نماز» است. راهکاری که معتقدم، علیرغم همه اقدامات انجام شده، هنوز خیلی جدی گرفته نشده است.
#نماز
#سیاست
#فرهنگ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
پیامبر اکرم(ص):
«إِنَّ الشَّقِیَّ مَنْ حُرِمَ غُفْرَانَ اللَّهِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْعَظِیمِ؛
شقی و بدبخت، آن کسی است که در این ماه بزرگ، از آمرزش خدا محروم شود.»
خدایا، ساعات پایانی ماه رحمت و مغفرت و ضیافت است، به پیامبر و خاندان پاکش، ما را از محرومان این ماه بزرگ قرار نده.
#رمضان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
Haj Meysam MotieeDoaVedaBaMaheRamazan1397[02].mp3
زمان:
حجم:
41.39M
🎤میثم مطیعی
🔸وداع امام سجاد علیه السلام با ماه رمضان
🔻دعای ۴۵ صحیفه سجادیه
#ماه_رمضان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
My Recordingآسیب شناسی اسلامی سازی علوم انسانی (2) (1).mp3
زمان:
حجم:
9.71M
💢 بودجهها به طرف علوم انسانی غربی میرود، نه علوم انسانی اسلامی ... و این مهجوریت علوم انسانی اسلامی در جمهوری اسلامی است ... علوم انسانی غربی با این حجم از بودجه چه مشکلی را از مردم ما (در زمینههای اقتصادی و روانشناسی و مدیریت و غیره) حل کرده است؟! گره روی گره ایجاد کرده ... ما ملیونها دانشجو و دانشآموخته علوم انسانی غربی داریم، که مدیران کشور هم عمدتا از همانها هستند ... اما محققان علوم انسانی اسلامی با همه محدودیتها تولیدات بزرگی انجام دادهاند ...
🎙 استاد احمدحسین شریفی، استاد تمام فلسفه (بخشی از صوت مناظره "آسیب شناسی اسلامی سازی علوم انسانی" میان دکتر شریفی و دکتر عبدالکریمی)
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @Feghheakbar
هدایت شده از احمدحسین شریفی
◻️اصلاح ساختارهای حکمرانی، خواسته برزمین مانده امام خمینی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امام خمینی(ره) در تاریخ ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ به مناسبت رأی مردم به جمهوری اسلامی با صدور پیامی، ضمن تشکر از مردم، یک خواسته بسیار مهم را از دولت و ملت ایران مطرح میکنند. خواستهای که مع الاسف هنوز هم بعد از ۴۵ سال، با بیتوجهی، بر زمین مانده است. خواستهای که بدون تحقق آن هرگز نمیتوان انتظار تحقق اسلام و نهادینهشدن ارزشهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی اسلام را در جامعه داشت: «اصلاح ساختارهای حکمرانی بر اساس مدلهای اسلامی».
«من از دولتها میخواهم که بدون وحشت از غرب و شرق، با استقلال فکر و اراده، باقیمانده رژیم طاغوتی را که آثارش در تمام شئون کشور ریشه دارد پاکسازی کنند و فرهنگ و دادگستری و سایر وزارتخانهها و ادارات که با فرم غربی و غربزدگی بپا شده است به شکل اسلامی متحول کنند، و به دنیا عدالت اجتماعی و استقلال فرهنگی و اقتصادی و سیاسی را نشان دهند.» (صحیفه امام،ج۶، ص۴۵۴)
امام با آن دید نافذ و بصیرت کمنظیر خود، در همان ماههای نخست پس از پیروزی انقلاب این مسأله را گوشزد کردند که برای تحقق عدالت اجتماعی، استقلال فرهنگی و اقتصادی و سیاسی راهی جز شکلدهی به «ساختارهای اجتماعی متناسب با اندیشه اسلامی» و غربزدایی از «مدلهای حکمرانی» نداریم. #امام_خمینی (ره) به خوبی میدانستند که در تقابل نرمافزارهای فرهنگی و ارزشی و سختافزارهای اجتماعی، غالباً انعطاف از ناحیه نرمافزارهاست. در تقابل ارزشهای اجتماعی اسلام با سختافزارهایی که با مدلهای غربی و لیبرالی طراحی شدهاند، در اغلب موارد، ارزشها عقبنشینی میکنند. پس برای تحقق ارزشهای فرهنگی راهی جز احیای سختافزارهای فرهنگی اسلامی و ایرانی نداریم؛ و برای تحقق عدالت اجتماعی مد نظر اسلام، راهی جز زدودن سختافزارهای اقتصادی غربی در جامعه نداریم. و این کاری است بس سترگ که تاکنون کمتر کسی جرئت و جسارت ورود به آن را داشته است.
#حکمرانی
#سیاست
#ساختار
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
میزان رأی ملت است.mp3
زمان:
حجم:
13.69M
🎤احمدحسین شریفی
🔹تحلیل «میزان رأی ملت است»
🔻منظور امام از این جمله که «میزان رأی ملت است» چیست؟
🔻آیا درصدد بیان میزان و معیار «حقانیت» و «مشروعیت» اعمال حاکمیت از نگاه اسلام بوده است؟
🔻معنای «جمهوریت» در «جمهوری اسلامی» چیست؟
🔻آیا نظر #علامه_مصباح یزدی با نظر امام در این موضوع متفاوت است ؟
#سیاست
#فلسفه_سیاسی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️به مناسبت روز «جمهوری اسلامی»:
🔸پرسش: به نظر شما شبههی «پارادوکس جمهوريت و اسلاميت» از کجا ناشی میشود؟ و چگونه میتوان اين شبهه را پاسخ داد؟
🔻پاسخ: پارادوكس ميان جمهوريت و اسلاميت زماني پيش میآيد كه درجايی كه يكی از آنها را بيشتر نمیتوان قرار داد، هر دو را بگنجانيم. و آن به اين صورت است كه هر دو را منشأ «مشروعيت» و «حق اعمال حکومت و ولايت» بدانيم. يعنی هم دستور خدا را و هم خواست اكثريت و رأی عمومی را. و در اين صورت هيچ راه حل و پاسخی هم ندارد. بنابراين، كسانی كه خواست مردم را در عرض ارادهی الهی قرار داده و هر دو را منشأ مشروعيت میدانند ممكن است در مواردی دچار اين پارادوكس شوند و هيچ راه حلی هم برای آن وجود ندارد. اما اگر همچون امام خمینی(ره)، علامه مصباح و اغلب قریب به اتفاق مدافعان مردمسالاری دینی، «جمهوريت» را ناظر به «شكل و قالب نظام سياسی» دانسته و «اسلاميت» را ناظر به «محتوای» آن بدانيم، در آن صورت از اساس پارادوکسی پيش نخواهد آمد تا بخواهيم در انديشة پاسخ به آن باشيم.
🖊 احمدحسین شریفی
#مشروعیت
#ولایت_فقیه
#سیاست
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
https://virasty.com/Ahmadhoseinsharifi
۱۲ فروردین ۱۳۵۸ نشان داد که بیش از ۹۸ درصد مردم ایران «هسته سخت» نظام «مردمسالاری دینی»اند؛ مردم هم در ۴۶ سال گذشته در همه صحنهها و بزنگاهها نشان دادهاند با همه وجود مدافع «هسته نرم» این نظام یعنی «اسلام» و «ارزشهای اسلامی»اند.
#سیاست
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️سال نهج البلاغه
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نردبان آسمان است این کلام
هرکه از آن بر رود آید به بام
نی به بام چرخ، کان اخضر بود
بل به بامی کز فلک برتر بود
[یک] برای شناخت علی و مکتب و مرام علی، بهترین و معتبرترین منبع، #نهج_البلاغه است. به هر میزان با این کتاب مأنوس شویم به همان میزان درکی عمیقتر از علی پیدا خواهیم کرد. و به همان میزان بیشتر با زندگی علیپسند آشنا میشویم.
[دو] با نگاهی اجمالی به این کتاب متوجه میشویم که نهج البلاغه فقط نهج و روش بلاغت نیست؛ بلکه نهج زهد و تقوا هم هست؛ نهج عبادت و عرفان هم هست؛ نهج حکمت و فلسفه همه هست؛ نهج پند و موعظه هم هست؛ نهج سیاست و مدیریت هم هست؛ نهج مسؤولیتهای اجتماعی هم هست؛ نهج حماسه و شجاعت هم هست.
[سه] با اعتذار به محضر #امیرمؤمنان باید گفت شیعیان علی علیه السلام علیرغم همه شیفتگی و عشقی که به او داشته و دارند، در طول تاریخ قدر این میراث گرانبها را نشناختند. سراغی از این گنج نگرفتند! مع الاسف، محبت و عشق به علی، آنان را به سمت فهم و درک «مرام راستین علی» و «نهج نجاتبخش علی» که در این کتاب ارزشمند و بینظیر متجلی شده است، سوق نداد!
[چهار] به برکت انقلاب اسلامی و البته در گام اول به هدف مبارزه با تحریفات مارکسیستها (که با سوء استفاده از نهج البلاغه میخواستند مسیر نهضت اسلامی ملت ایران را به انحراف بکشانند)، توجهات بیشتری به این کتاب عظیمالشأن جلب شد. و در چند دهه اخیر، تحقیقات بسیار خوبی درباره آن انجام گرفته است؛ چه از نظر نسخهشناسی و سندیابی و چه از نظر تحلیل محتوایی و امثال آن.
[پنج] امیدوارم با توصیهای که رهبر فرزانه انقلاب در ابتدای سال جاری داشتند، [«من توصیه میکنم امسال فعالان عرصه فرهنگی به مطالعه نهج البلاغه و آموزش نهج البلاغه توجه ویژهای داشته باشند» (۱/ ۱/ ۱۴۰۴)] از همین ابتدای سال شاهد بازگشتی «عالمانه» و «کاربستی» به نهج البلاغه باشیم. یعنی هم در جهت فهم عالمانه و محققانه این کتاب تلاشی مضاعف و همگانی صورت بگیرید و هم به هدف کاربست آموزههای علی در زیست فردی و اجتماعی به سراغ نهج البلاغه برویم.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹