eitaa logo
احمدحسین شریفی
7.4هزار دنبال‌کننده
427 عکس
437 ویدیو
29 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از احمدحسین شریفی
نجوم احکامی در ترازوی عقل و نقل و تجربه.mp3
زمان: حجم: 32.01M
🎤احمدحسین شریفی 🔴تنجیم طبی در ترازوی عقل و نقل و تجربه ⭕️توضیحات استاد شریفی درباره مدعای قائلین به تنجیم طبی؛ 🔲توجه: نامطلوبی کیفیت صوت به این دلیل است که استاد شریفی این صوت را در پاسخ مطالبه برخی از دوستان به هنگام پیاده‌روی و کوه‌نوردی ضبط کرده‌اند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
احمدحسین شریفی
🎤احمدحسین شریفی 🔴تنجیم طبی در ترازوی عقل و نقل و تجربه ⭕️توضیحات استاد شریفی درباره مدعای قائلین به
این صوت مربوط به مهر سال ۱۴۰۰ است که به دنبال مطالبه برخی از مخاطبان مجدداً بارگزاری می‌شود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻کنترل اختیارات مدیران نالایق، از نگاه مولوی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــ مولوی در پرالتهاب‌ترین دوران عالم اسلام زندگی می‌کرد: دوران حمله مغول به عالم اسلام و خرابی‌ها و قتل‌ عام‌های بی‌سابقه. یکی از نقدهای جدی بر وی به عنوان یکی از فقیهان و عالمان و عارفان بزرگ آن روز جهان اسلام، این است که نه تنها به این موضوع توجهی نداشته است؛ بلکه خود به طور جد با حاکمان مغول همکاری می‌کرده و نامه‌های متعددی به آنها می‌نوشته و شوربختانه محتوای اغلب آن نامه‌ها هم درخواست کمک مالی یا استخدام فرزند و داماد و نزدیکان خود در دستگاه دیوانی بوده است! اما صرف نظر از «رفتار و عمل سیاسی» مولوی، در حوزه «اندیشه سیاسی» نیز آنگونه که انتظار می‌رود، به موضوع حکومت و سیاست نپرداخته است؛ به تعبیر دیگر، جنبه‌های سیاسی و مدیریتی و اجتماعی در عرفان مولوی، بسیار کم‌رنگ است. در عین حال، در لابلای سخنان او نکاتی ناب و ارزشمند درباب مدیریت و سیاست یافت می‌شود. از جمله، در دفتر چهارم مثنوی (ابیات ۱۴۳۴-۱۴۳۵) درباره لزوم کنترل اختیارات مدیریتی افراد نادان و نالایق، می‌گوید: واسِتـان از دسـتِ دیـوانـه سِــلاح تا ز تو راضـی شـود عـدل و صَـلاح چون سلاحش هست و عقلش نه، ببند دسـتِ او را ورنـه آرَد صـد گزند اگر فردی کم‌خرد و نادان، به قدرت دست یابد یا مسؤولیتی به او واگذار شود، چاره کار آن است که او را از قدرت به زیر آورند. سلاح را از دست او بستانند؛ زیرا چنین فردی چون قدرت دارد اما از عقل و خرد بی‌بهره است، ممکن است صدها گزند و‌ آسیب به خود، سازمان مربوطه و یا جامعه وارد کند. @Ahmadhosseinsharifi 🌹
🔻«حوزه پیشرو» و «علوم انسانی» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــ رهبر فرزانه انقلاب در بخشی از بیانیه حوزه پیشرو و سرآمد می‌فرماید: «امروز با تشکیل نظام سیاسی اسلام، سؤال اصلی، چگونگی نگاه کلان شارع به ابعاد فردی و اجتماعی زندگی بشر و پایه‌های اصولی آن است؛ از نگاه به انسان و جایگاه انسانی و هدفهای زندگی او، تا نگاه به شکل مطلوب جامعه‌ی بشری، و نگاه به سیاست و قدرت و روابط اجتماعی و خانواده و جنسیّت و عدالت و دیگر ابعاد زندگی. فتوای فقیه در هر مسئله باید نشان‌دهنده‌ی بخشی از این نگاه کلان باشد.» خود وی در ادامه دو الزام مهم برای دست‌یافتن به چنین فقه و چنین فقیهی را اینگونه بیان می‌کند: «اوّلاً، آشنایی فقیه با همه‌ی ابعاد و معارف دینی در همه‌ی زمینه‌ها» «و ثانیاً، آشنایی مناسب با یافته‌های امروز بشر در عرصه‌ی علوم انسانی و دانش‌های مرتبط با زندگی انسان است.» روشن است که برنامه درسی حوزه‌های علمیه در حال حاضر به گونه‌ای نیست که این الزامات را تأمین کند و ابزارها و مقدمات علمی لازم برای چنان نگاه کلانی به نظام معرفتی اسلام را در اختیار طلاب قرار دهد. در برنامه درسی حوزه‌های علمیه تقریباً هیچ آشنایی با یافته‌های جدید بشر در عرصه‌های علوم انسانی ایجاد نمی‌شود. تقریباً هیچ بحث مدون و مشخصی درباره آشناسازی طلاب با نگاه کلان اسلام درباره «انسان»، «جایگاه انسان در نظام هستی»، «ابعاد فردی و اجتماعی زندگی بشر»، «سیاست»، «قدرت»، «عدالت»، «جنسیت»، «روابط بین الملل»، «فرهنگ عمومی» و امثال آن وجود ندارد. به همین دلیل، نمی‌توان انتظار داشت که فتاوا و نظرات فارغ التحصیلان این برنامه‌ درسی «نشان دهنده‌ی بخشی از این نگاه کلان باشد.» اساساً در همه دوره‌های آموزشی حوزه‌های علمیه حتی به میزان دو واحد درسی، انسان‌شناسی از نگاه اسلام و قرآن آموزش داده نمی‌شود! چه رسد به علوم انسانی و عدالت اجتماعی و خانواده و جامعه‌ اسلام‌پسند و امثال آن. همه دلسوزان و دغدغه‌مندان در انتظار واکنش عملی مدیران دلسوز و روشن‌بین حوزه‌های علمیه به منشور حوزه پیشرو و سرآمد هستند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻چهار نکته مهم در پیام رهبر انقلاب به سی و دومین اجلاس سراسری نماز 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــ رهبر فرزانه انقلاب در پیام کوتاهی به سی و دومین اجلاس سراسری نماز (۱۵ مهر ۱۴۰۴)، ضمن تشکر از زحمات استاد محسن قرائتی که چهار دهه گذشته، نقشی بی‌بدیل در احیای مسأله نماز و آموزش و پژوهش و فرهنگ‌سازی درباره نماز داشته‌اند، به چهار نکته مهم و کلیدی در مورد نماز اشاره کردند: یک. آثار و برکات فردی نماز خاشعانه و با حضور قلب: «نماز آنگاه که با آداب خود همچون خشوع و دل‌سپاری به معبود انجام می‌گیرد، دل را آرام و اراده را مستحکم و ایمان را ژرف و امید را زنده می‌کند. و سرنوشت انسان در دنیا و آخرت، وابسته به چنین دل و چنین اراده و چنین ایمان و چنین امیدی است.» دو. نقش عوامل تأثیرگذار در ترویج و التزام عملی به نماز: «پدران و مادران و سپس معلّمان و معاشران و آنگاه مقرّرات و عادات زندگیِ مرتبط با نماز، در انتشار و التزام به آن نقش دارند.» سه. تکلیف قطعی دستگاه‌های تبلیغی و وظیفه همه دینداران در ترویج نماز: «دستگاه‌های تبلیغ دین و رجال دینی و سپس همه‌ی متدیّنین، این را تکلیف حتمی خود بشمارند.» چهار. لزوم بهره‌گیری از ابزارهای نوین در آموزش و ترویج نماز: «از ابزارهای نوین و مشوّقها برای آموزش نماز و ترویج نماز و تبیین ظرافتهای پُرمعنی در نماز، و سرانجام نیاز دنیوی و اخروی هر فرد مسلمان به نماز بهره‌گیری کنند.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️«حکومت اسلامی» و «تکلیف اقامه نماز» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــ از مهم‌ترین و نخستین وظایف حکومت و حاکمان اسلامی، «اقامه نماز» است. این وظیفه، از نظر اهمیت، مقدم بر هر وظیفه و تکلیف دیگری است. حتی مقدم بر رسیدگی به مسائل اقتصادی و مبارزه با مظاهر فساد و فحشا و امثال آن است. این حقیقت را هم می‌توان در سبک و شیوه تربیتی و تبلیغی پیامبر اکرم(ص) مشاهده کرد و هم می‌توان از از آیه ۴۱ سوره حج فهم کرد: الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ (حج، ۴۱) جایگاه «نماز» در مجموعه معارف و ارزش‌های اسلامی آنقدر بلند است که مقبولیت الهی دیگر اعمالِ خیر همگی در سایه مقبولیت نماز است و اگر نماز فرد، مورد قبول خداوند واقع نشود، هیچ کار خیر دیگر او، حتی بزرگ‌ترین خدمات اجتماعی و اقتصادی به مردم، هم در درگاه الهی هیچ ارزشی نخواهد داشت و به حساب نخواهد آمد: «إِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا وَ إِنْ رُدَّتْ رُدَّ مَا سِوَاهَا؛ اگر نماز پذيرفته شود اعمال ديگر قبول مى‌شود و اگر رد شود، اعمال دیگر هم رد می‌شود.» همچنین «اقامه نماز» یعنی نهادینه کردن امر نماز در جامعه اسلامی آنقدر مهم و بزرگ است که امیرمؤمنان علیه السلام به هنگام انتصاب محمدبن ابی‌بکر به حکومت مصر، ضمن توصیه و تأکید نسبت به نماز اول وقت، به او فرمود: «وَ اِعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلاَتِكَ» (نهج، نامه ۲۷) و بدان كه هر چيزى از عملت تابع نماز است. یعنی دنبال هر نوع موفقیتی هستی، باید از نماز شروع کنی. امنیت و عدالت و عفت و عزت و وحدت و انسجام اجتماعی و هر فضیلت و ارزش اجتماعی دیگر، همگی از فروعات و نتایج اقامه نمازند. و در مقابل: سهل‌انگاری در اقامه نماز= سهل‌انگاری در اقامه حجاب و عفاف؛ سهل‌انگاری در اجرای حدود الهی؛ سهل‌انگاری در برخورد با اشاعه شراب و قمار در جامعه؛ سهل‌انگاری در برخورد با ترویج و اجرای موسیقی‌های مبتذل؛ سهل‌انگاری در برخورد با فسادهای ریز و درشت اقتصادی و اداری؛ سهل‌انگاری در امر به معروف و نهی از منکر و ده‌ها و صدها سهل‌انگاری و ولنگاری دیگر .... 🔻معتقدم اگر مسئولان و دولت‌مردان جمهوری اسلامی، دست کم به میزانی به مسأله ناترازی انرژی و برق و آب و امثال آن تأکید داشته و دارند، به مسأله نماز و اقامه نماز و اهتمام به نماز، که اولین خواسته خدای متعال از حاکمان اسلامی است، اهتمام می‌داشتند، بسیاری از ناترازی‌های اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و مدیریتی و امثال‌ آن، خود به خود برطرف می‌شد. اما حیف و صد حیف که حتی بعضاً مدیران و مسئولانی را شاهد هستیم که .... @Ahmadhoseinsharifi 🌹
50.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی و صادراتی استان قم 🔸برخی از توانمندی‌های تولیدی استان قم: یک. بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده کفش و دمپایی صنعتی کشور: بیش از ۷۰٪ صادرات کفش صنعتی کشور، از قم انجام می‌گیرد. دو. یکی از بزرگترین تولیدکنندگان موتور سیکلت برقی و بنزینی در کشور: حدود ۴۰٪ تولید این صنعت در قم انجام می‌گیرد. سه. بخش عمده‌ای از مرغ و تخم‌مرغ و گوشت قرمز کشور در استان قم تولید می‌شود. چهار. بزرگترین تولیدکننده سنگ‌های قیمتی و انگشترهای نقره‌ای در کشور است. پنج. یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فرش دستباف ابریشمی در کشور است. شش. فعالیت چهار هزار واحد صنعتی در استان قم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻رشد قارچ‌گونه کلاه‌برداران دینی: از فروش انواع حرز تا انواع انگشتری‌های طلسم‌شکن! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــ در سال‌های اخیر، عده‌ای از سودجویان و کلاه‌برداران، به بهانه‌های مختلف سعی می‌کنند از گرایش‌های دینی و معنوی مردم سوء استفاده کنند. و افرادی که دچار گرفتاری‌های جسمی یا روحی هستند را با خرافات و اوهام و طلسمات مشغول کنند و در این میان به هیچ چیزی جز منافع مادی خود فکر نمی‌کنند. فی المثل اموری را به نام دین و با بیان خاصیت‌های خارق العاده و عجیب و غریب، به عوام الناس می‌فروشند. و مردم عوام بیچاره هم اندک سرمایه‌ای را که با تلاش فراوان به دست آورده‌اند، به امید مشکل‌گشایی موجودات غیرارگانیک و یا عنایت جنیان و موکلان و امثال آن به این کلاشان و کلاه‌برداران می‌دهند! داستان پرغصه حرزنویسی و حرزفروشی؛ داستان غم‌انگیز دعانویسی و دعافروشی؛ داستان پرسود فروش انگشتر شرف شمس و امثال آن همگی از این سنخ‌اند. این در حالی است که چنین اموری هیچ مبنای دینی و روایی ندارد؛ هیچ روایتی، حتی روایت نامعتبری درباره انگشتر «شرف شمس» و اموری که پشت عقیق زرد نوشته می‌شود، در منابع حدیثی ما وجود ندارد؛ هیچ روایت معتبری درباره حرزنویسی و حرزفروشی، آن هم به شکلی که دعانویسان و حرزفروشان و کلاه‌برداران مذهبی و دینی می‌گویند، وجود ندارد. البته تا جهل و نادانی دینی در میان عوام رواج داشته باشد، سوارکاران حرفه‌ای همیشه برای سواری گرفتن بوده و هستند و خواهند بود! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻عمامه‌به‌سرهای حجاب‌ستیز! 🖊 احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــ عمامه‌به سری را دیدم که در مصاحبه‌ای با یک زن بی‌حجاب، مشغول توجیه دینی بی‌حجابی بود! و با حرارت می‌گفت: «یک نمونه از سیره پیامبر و امیرمؤمنان به من نشان دهید که مسلمان «بی‌حجابی» را مجازات کرده‌ باشند!» بیچاره‌ی نادان توجه نداشت که در آن زمان، تاریخ حتی یک زن مسلمان «سست‌حجاب» را هم سراغ ندارد، چه رسد به بی‌حجاب. این بیچاره نادان، گویا در روایات ندیده است که امیرمؤمنان چگونه بر سر مردان کوفه نهیب می‌زند که چرا اجازه حضور همسرانشان در مکان‌هایی که مردان هم هستند، را می‌دهند! آیا این علی اگر بی‌حجابی می‌دید سکوت می‌کرد؟! این صدای جاودانه غیرت علوی است که: «يَا أَهْلَ الْعِرَاقِ، نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَكُمْ يُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِي الطَّرِيقِ، أَمَا تَسْتَحْيُونَ؟؛  ای اهل عراق! به من خبر رسیده که زنانتان در گذرگاه‌ها با مردان برخورد می‌کنند آیا حیا نمی‌کنید؟!» یا بر اساس نقل دیگری چنین فرمود: «أَمَا تَسْتَحْيُونَ، وَلَا تَغَارُونَ نِسَاءَكُمْ يَخْرُجْنَ إِلَى الْأَسْوَاقِ ، وَيُزَاحِمْنَ الْعُلُوجَ؛  آیا شرم نمی‌کنید و غیرت نمی‌ورزید که زنانتان به بازارها می‌روند و با مردان برخورد می‌کنند.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟡رسالت‌‌های علمی عالمان 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ «تعمیق دانسته‌ها»، «تفحص از نادانسته‌ها»، «توسعه مرزهای دانش»، و «تلاش در جهت تأمین دانش‌بنیان نیازهای مادی و معنوی جامعه» از مهم‌ترین رسالت‌های عالمان و محققان و فرهیختگان است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢به مناسبت روز بزرگداشت حافظ: دین‌ستیزان و «مصادره راهبران دینی»! 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از خیانت‌های بزرگ دین‌ستیزان از اواخر دوران قاجاریه تا زمان حاضر این بوده و هست که با سوء استفاده از جهل مردم و بی‌تفاوتی بسیاری از عالمان دینی، بزرگان عرفان و ادب و اخلاق ایرانی را که قرن‌ها به عنوان راهبران دینی و اخلاقی و الگوهای عرفان و حکمت اسلامی شناخته می‌شدند، به عنوان مدافعان «می» و «شراب» و «همجنس‌بازی» و «لاابالی‌گری جنسی» و مخالفان «فقه» و «شریعت» و «مناسک دینی» و «حکومت دینی» و اخیراً نیز‌ به عنوان «مخالفان قدیمی حجاب اجباری!» را معرفی کرده‌ و می کنند! بزرگانی چون فردوسی و سعدی و مولوی و در رأس این دستبردهای ناجوانمردانه بوده‌ و هستند. فی‌المثل مدتی است عده‌ای از دین‌ستیزان با استناد به کتاب تاریخ ادبیات ایران، نوشته ، داستان خاک‌سپاری حافظ را چنین دین‌ستیزانه بافیده‌اند: «ﺭﻭﺯﯼ ﮐﻪ ﺣﺎﻓﻆ از دنیا می‌رود ﺑﺮﺧﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﮐﻮﭼﻪ ﻭ ﺑﺎﺯار ﺑﻪ ﻓﺘﻮﺍﯼ ﻣﻔﺘﯽ ﺷﻬﺮ ﺷﯿﺮﺍﺯ ﺑﻪ ﺧﯿﺎﺑﺎﻥ می‌ریزند ﻭ ﻣﺎﻧﻊ ﺩﻓﻦ ﺟﺴﺪ ﺷﺎﻋﺮ ﺩﺭ ﻣﺼﻼﯼ ﺷﻬﺮ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ، به این ﺩﻟﯿﻞ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺷﺮﺍﺏ‌ﺧﻮﺍﺭ ﻭ ﺑﯽ‌ﺩﯾﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺤﻞ ﺩﻓﻦ ﺷﻮﺩ! ﻓﺮﻫﯿﺨﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﺍﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺷﻬﺮ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ برمی‌خیزند. ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺑﮕﻮ ﻣﮕﻮ ﻭ ﺟﺮّ ﻭ ﺑﺤﺚ ﺯﯾﺎﺩ، ﯾﮏ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﯿﺎﻥ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩ می‌دهد ﮐﻪ ﮐﺘﺎﺏ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻓﺎﻝ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺁﻣﺪ ﺑﺪﺍﻥ ﻋﻤﻞ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ... ﮐﺘﺎﺏ ﺷﻌﺮ ﺭﺍ ﺩﺳﺖ ﮐﻮﺩﮐﯽ می‌دهند ﻭ ﺍﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ‌می‌کند ﻭ ﺍﯾﻦ ﻏﺰﻝ ﻧﻤﺎﯾﺎﻥ ‌می‌شود: ﻋﯿﺐ ﺭﻧﺪﺍﻥ ﻣﮑﻦ ﺍﯼ ﺯﺍﻫﺪ ﭘﺎﮐﯿﺰﻩ ﺳﺮﺷﺖ ﮐﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺩﮔﺮﺍﻥ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﻧﻮﺷﺖ ﻣﻦ ﺍﮔﺮ ﻧﯿﮑﻢ ﻭ ﮔﺮ ﺑﺪ ﺗﻮ ﺑﺮﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎﺵ ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﺁﻥ ﺩِﺭﻭَﺩ ﻋﺎﻗﺒﺖ ﮐﺎﺭ ﮐﻪ ﮐﺸﺖ ﻫﻤﻪ ﮐﺲ ﻃﺎﻟﺐ ﯾﺎﺭﻧﺪ ﭼﻪ ﻫﺸﯿﺎﺭ ﻭ ﭼﻪ ﻣﺴﺖ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﺧﺎﻧﻪ ﻋﺸﻖ ﺍﺳﺖ ﭼﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﭼﻪ ﮐﻨﺸﺖ ﻫﻤﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺷﻌﺮ ﺣﯿﺮﺕ ﺯﺩﻩ می‌شوند ﻭ ﺳﺮﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺰﯾﺮ می‌افکنند. ﺑﺎﻻﺧﺮﻩ ﺩﻓﻦ پیکر حافظ انجام می‌شود ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺣﺎﻓﻆ ﻟﺴﺎﻥ ﺍﻟﻐﯿﺐ ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ ﺷﺪ ...» 🔻این در حالی که است که اولاً، در زمان وفات حافظ اساساً‌ هنوز کتابی با عنوان «دیوان حافظ» وجود نداشته است! حافظ در زمان خود مجموعه اشعار و غزلیاتش را گردآوری نکرده بود؛ و بعدها یکی از شاگردانش به نام محمد گلندام با سختی‌های فراوانی اقدام به این کار کرد. ثانیاً، مسأله تفأل به دیوان حافظ از مسائل متأخر است و در آن زمان اساساً چنین فرهنگی در میان عوام مردم وجود نداشته است؛ ثالثاً، هیچ مخالفتی با محل دفن حافظ وجود نداشته است؛ رابعاً، به دلیل جایگاه دینی و عرفانی و معنوی و قرآنی حافظ، جنازه او را در بهترین جای مصلای شهر دفن کردند؛ خامساً، حافظ در زمان خودش از مفسران و حافظان قرآن و حدیث شناخته می‌شده است و نه بی‌دین و شراب‌خوار! و مخالف حجاب و ضد ولایت فقیه! یکی از اساتید بزرگ حافظ متکلم و اندیشمند بزرگ اسلامی میرسید شریف گرگانی بود که «هرگاه در مجلس درسش شعر خوانده مى ‏شد مى‏ گفت به عوض اين ترّهات به فلسفه و حكمت بپردازيد. امّا چون شمس‌الدّين محمّد مى‏ رسيد، علّامه گرگانى مى‏ پرسيد: بر شما چه الهام شده است؟ غزل خود را بخوانيد. شاگردان علّامه به وى‏ اعتراض مى‏ كردند: اين چه رازى است كه ما را از سرودن شعر منع مى‏ كنى ولى به شنيدن شعر حافظ رغبت نشان مى‏ دهى؟ و استاد در پاسخ مى‏ گفت: شعر حافظ همه الهامات و حديث قدسى و لطايف حكمى و نكات قرآنى است.» و سادساً، اساساً‌ چنین دروغی در کتاب «تاریخ ادبیات ایران» ادوارد براون وجود ندارد! بلکه یک دروغ دیگری است که خود وی هم تصریح کرده است که از منبع نامعتبری آن را نقل می کند! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
5.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اشک‌های مرحوم محمد کاسبی برای حاج قاسم! اللهم احشره مع الشهداء @Ahmadhoseinsharifi 🌹