eitaa logo
احمدحسین شریفی
7.1هزار دنبال‌کننده
419 عکس
431 ویدیو
29 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از احمدحسین شریفی
نقد ادعای تأثیر سوره احزاب بر افزایش خواستگاران.mp3
زمان: حجم: 11.99M
🟢توضیحات استاد شریفی درباره مستندات حدیثی حرزسازان و حرزفروشان 🔻در پی نقدی که استاد شریفی به حرزسازان و حرزفروشان بابت تمسک به روایات نامعتبر و غیرمستند داشتند، (https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2303 )‌ برخی از مخاطبان فرهیخته، روایاتی را از کتاب ثواب الاعمال شیخ صدوق و البرهان فی تفسیر القرآن مرحوم بحرانی درباره «ثواب» خواندن و «آثار» نوشتن سوره احزاب ارسال کردند. 🔻از استاد شریفی خواستیم که توضیحات بیشتری در این زمینه بیان کنند. 🔶توضیحات استاد را تقدیم مخاطبان عزیز می‌کنیم. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️معیارهای اولویت‌بندی کارها در مدیریت علوی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ علیه السلام در بخشی از عهدنامه‌ مالک اشتر به وی توصیه می‌کند: وَلْيَکُنْ أَحَبَّ الاْمُورِ إِلَيْکَ أَوْسَطُهَا فِي الْحَقِّ، وَأَعَمُّهَا فِي الْعَدْلِ، وَأَجْمَعُهَا لِرِضَى الرَّعِيَّةِ؛ (نهج البلاغه،‌ نامه ۵۳) بايد محبوب‌ترين کارها نزد تو امورى باشد که در جهت رعايت حق از همه کامل‌تر و از نظر عدالت شامل‌تر و از نظر رضايت عمومى مردم جامع‌تر باشد. منظور از «محبوب‌تر» بودن یک کار یعنی به هنگام دَوَران امر بین انتخاب آن کار و کارهای دیگر، آن کار را انتخاب کنیم. در این توصیه سه معیار برای اولویت‌بندی کارهای مدیریتی بیان می‌کند: یک. کامل‌ترین از جهت حق بودن؛ دو. فراگیرترین از جهت عدالت؛ سه. گسترده‌ترین از جهت کسب رضایت‌مندی. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔶دانشگاه‌ها و نهضت «آموزش نهج‌البلاغه» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [یک] رهبر فرزانه انقلاب در روز نخست سال جاری، ضمن اشاره‌ای به شخصیت بی‌نظیر و بی‌بدیل علیه السلام به فعالان فرهنگی کشور توصیه کردند در سال جاری «به مطالعه نهج البلاغه و آموزش نهج البلاغه توجه ویژه‌ای داشته باشند.» [دو]‌ از جمله‌ مهمترین و اثرگذارترین مراکز فرهنگی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور هستند که وظیفه اصلی آنها تعلیم و تربیت و آماده‌سازی علمی و عملی و اخلاقی نسل جدید برای ایفای نقشی سازنده برای آینده ایران و جهان است. هر روز بیش از سه میلیون نفر از بهترین و فرهیخته‌ترین چهره‌های علمی و جوان ایران اسلامی در مراکز آموزش عالی کشور مشغول تحصیل و تدریس و تحقیق‌اند. [سه] انتظار می‌رود مدیران و مسؤولان این نهاد بزرگ و بی‌نظیر، این توصیه راهشگا و راهبردی رهبر فرزانه انقلاب را در سال جاری به طور ویژه مورد توجه قرار داده و آن را سرلوحه فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی و علمی خود قرار دهند. [چهار] معتقدم برای عمل به این توصیه در محیط‌های دانشگاهی هیچ نیازی به اختصاص هزینه‌های مالی ویژ‌ه‌ای وجود ندارد. بودجه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها آنقدر هست که نیاز به اختصاص بودجه خاصی برای این نوع فعالیت‌ها نیست؛ فقط یک «تغییر رویکرد» از سوی مسؤولان و یک «اراده معطوف به عمل» را از ناحیه مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها را می‌خواهد. [پنج] به نظر این بنده برخی از کارهایی که می‌توان، با کمترین هزینه و بیشترین بهره‌وری برای احیای در دانشگاه‌ها انجام داد عبارتند از: یک. تجهیز مساجد دانشگاه‌ها به متون یکدست و هماهنگ کتاب شریف نهج البلاغه (در کنار قرآن) به منظور قرائت همگانی صفحاتی از نهج البلاغه همراه با ترجمه‌ای‌ گویا و دقیق، بعد از نمازهای ظهر و عصر (دست‌کم هفته‌ای یک روز) دو. طرح موضوعات و معارف نهج البلاغه توسط مبلغان مناسبتی دانشگاهی و همچنین ائمه جماعات دانشگاه‌ها و همچنین مبالغان فعال در خوابگاه‌های دانشجویی، به صورتی هماهنگ، کاربردی و معطوف به نتیجه؛ سه. فضاسازی فرهنگی و برجسته‌سازی محیطی معارف نهج البلاغه در قالب‌هایی متنوع، جذاب و اثرگذار (به عنوان مثال، نصب اِلِمان‌ها، تابلونوشته‌ها و پارچه‌نوشته‌هایی در محیط‌های پر رفت و آمد دانشگاه با محوریت پیام‌های علوی) چهار. راه‌اندازی پویش‌های نهج البلاغه‌ای در مناسبت‌های مختلف و در فواصل زمانی مشخصی در طول سال؛ پنج. تأسیس یا فعال‌سازی کانون‌های فرهنگی نهج البلاغه در همه دانشگاه‌های کشور؛ شش. تأسیس یا فعال‌سازی انجمن‌های علمی با محوریت نهج البلاغه در همه دانشگاه‌های کشور؛ هفت. فعال‌سازی هیئات هفتگی دانشجویی با محوریت معارف و موضوعات مرتبط با نهج البلاغه؛ هشت. برگزاری مسابقات حفظ نهج البلاغه و حمایت ویژه از حافظان نهج البلاغه در دانشگاه‌ها؛ نه. برگزاری رویدادهای دانشجویی با موضوعات مرتبط با نهج البلاغه با دعوت از از چهره‌‌ها و شخصیت‌های مشهور و محبوب نهج البلاغه‌ای؛ ده. ارائه دوره‌های ضمن خدمت کارکنان با موضوعات نهج البلاغه؛ (به عنوان مثال موضوعاتی مثل «بهره‌وری سازمانی»، «وجدان کاری و رضایت‌مندی ارباب رجوع»، «نظم و انضباط اداری» و ... ) یازده. راه‌اندازی بخشی با عنوان «کتابخانه تخصصی نهج البلاغه» در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌ها به منظور ایجاد بستر لازم برای پژوهش‌های و تحقیقات پیرامون معارف نهج البلاغه؛ دوازده. برگزاری «همایش‌ها»، «نشست‌های علمی» و «کرسی‌های ترویجی» با محوریت معارف نهج البلاغه؛ (در موضوعاتی مثل حقوق، حقوق بشر، محیط زیست، اقتصاد، سرمایه‌گذاری، تولید، مصرف، حکمرانی، علم و معرفت، فلسفه و حکمت، اخلاق و سبک زندگی، و ....)؛ سیزده. حمایت مادی و معنوی از پایان‌نامه‌‌ها و رساله‌ها با موضوعات مرتبط با نهج البلاغه؛ چهارده. تأکید بر ارائه درس «تفسیر موضوعی نهج البلاغه» توسط گروه‌های معارف در سراسر کشور؛ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️اسبان چموش بی‌لگام 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اسب سرکش و چموش به سادگی هدایت‌پذیر نیست. نمی‌توان با تکیه بر آن به مقصد رسید. هر لحظه ممکن است با انجام حرکات غیرمترقبه، سوار خود را زمین زند یا او را به راهی انحرافی ببرد. حال اگر این اسب چموش و سرکش، بی‌لگام هم باشد، معلوم است که به هیچ وجه کنترل پذیر نخواهد بود. هرگز نمی‌توان به آن تکیه کرد. هرگز نمی‌توان با سوار شدن بر آن حتی امید سالم ماندن را داشت چه رسد به مقصد رسیدن! علیه السلام می‌فرماید، گناهان به مثابه اسبان سرکش بی‌لگام‌اند. سواره‌های خود را به سمت سقوط و نابودی سوق می‌دهند. أَلَا وَ إِنَّ الْخَطَايَا خَيْلٌ شُمُسٌ حُمِلَ عَلَيْهَا أَهْلُهَا وَ خُلِعَتْ لُجُمُهَا فَتَقَحَّمَتْ بِهِمْ فِي النَّارِ؛ (نهج‌البلاغه، خطبه ۱۶) بدانيد خطاها اسبان سركشند كه افسار گسيخته سواره‌هاى خود را به پيش مى‌برند تا به جهنم وارد كنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🖊 احمدحسین شریفی 🔻ساده‌انگاری مسائل «جمهوری اسلامی» و نظام «لیبرال دموکراسی» از جدی‌ترین آسیب‌های موجود در میان برخی از تحلیلگران سیاسی کشور ماست. 🔸عده‌ای، حتی از مدیران سیاسی و اجرایی و تقنینی ما، واقعاً گمان می‌کنند مسأله ما با لیبرالیسم، «انرژی هسته‌ای» و «بمب اتمی» و نهایتاً «توانایی‌های دفاعی و موشکی» است! در حالی که تقابل آمریکا با انقلاب اسلامی خیلی پیشتر از هسته‌ای شدن ایران و توانایی‌های دفاعی و موشکی ما بوده است. 🔹معتقدم حتی اگر تمام پیچ و مهره تأسیسات هسته‌ای را به آنها تحویل دهیم و بتن‌ریزی برجامی را تکمیل کنیم و همه سایت‌ها و پایگاه‌های موشکی‌مان را تخریب کنیم، سرسوزنی از اختلافات حل نخواهد شد و هرگز هیچ گشایش رفاهی و اقتصادی برای کشور ایجاد نخواهد شد. 🔸حتی مسأله ما با غرب مسأله «حقوق بشر» و «حقوق زنان» هم نیست. 🔻مسأله ما و غرب مسأله «اسلام» و «حکومت اسلامی» است. تقابل «اسلام» و «غرب»، تقابلی هویتی و وجودی و تمدنی است. «انقلاب اسلامی» مدعی ریل‌گذاری جدیدی برای حیات اجتماعی و تمدنی بشریت است. 🔸 بنابراین عقل و تجربه حکم می‌کند خود و ملت خود را امیدوار به سراب نکنیم. و برای مذاکره ارزشی بیش از یک «تاکتیک تقابلی» قائل نشویم و هرگز به چشم «استراتژی» به آن ننگریم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️فقیه و نافقیه! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ علیه السلام در توصیف فقیه کامل و حقیقی می‌فرماید: «الْفَقِيهُ كُلُّ الْفَقِيهِ مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ لَمْ يُؤْيِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ وَ لَمْ يُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَكْرِ اللَّهِ‌» (نهج البلاغه، حکمت ۹۰) فقیه اصیل و راستین فقیهی است که اسلام را آنگونه که هست برای مردم تشریح کند؛ با «رد و قبول عامه» هم کاری نداشته باشد. خود را تبیین‌گر حقایق دینی بداند. هرگز خود را به ابزاری برای تفاسیر عامه‌پسند از حقیقت و دیانت تبدیل نمی‌کند. هرگز به دنبال قبول و رد سلیقه‌ای و ذوقی مردمان نیست. به قول غزنوی: از پی رد و قبول عامه خود را خر مکن زان که کار عامه نبود جز خری یا خر خری گاو را دارند باور در خدایی عامیان نوح را باور ندارند از پی پیغمبری واقع‌گرایی دینی و حقیقت‌طلبی معرفتی اقتضا می‌کند، یک فقیه و دین‌شناس، دین را همانگونه که هست برای مردم تفسیر کند. نه چنان سخت‌گیر و تنگ‌نظر باشد که مردم را از دین و رحمت الهی مأیوس کند و نه چنان هواپرست و اهل تسامح و تساهل باشد که با رفتار و گفتار خود، مردم را از مکر الهی و عواقب سوء گناهان ایمن دارد و با تفاسیر اباحی‌گرانه از دین، مردمان را به تکثیر و توسعه گناهان تشویق نماید. بر اساس، این روایت دانسته می‌شود «نافقیهان» کسانی‌اند که در یکی از این دو سو قرار دارند. با جعل اصطلاحاتی مثل «اسلام رحمانی» و «اسلام اهل تساهل و تسامح» و ... مردم را فریب می‌دهند و به نام دین و فقاهت، مردم را نسبت به گناه و عقاب الهی بی‌مبالات می‌کنند؛ و یا با تمرکز بر خوف و عقاب الهی، درهای رحمت الهی را بر مردم بسته نگه‌ می‌دارند! کسی که به نام فقه و فقاهت، می‌گوید «رعایت عفت امری دینی نیست و در هیچ کجای اسلام نداریم که لازم است همه زنان مسلمان حجاب داشته باشند» یک کلاش و کلاه‌بردار فقیه‌نما است. او دنبال آن است که به نام دین‌شناس، عده‌ای از افراد ساده‌لوح یا راحت‌طلب را برای سواری دادن خام و رام‌ کند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️حق‌شناسی و حق‌گویی؛ ویژگی شیعه علوی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ امیرمؤمنان علیه السلام در توصیه‌هایی که به امام حسن‌ مجتبی علیه السلام (در نامه ۳۱ نهج البلاغه)‌و محمدبن ابی‌بکر دارند، از آنان می‌خواهد که در راه حق خود را به دل سختی‌ها و مشکلات بزنند و در این مسیر هرگز از سرزنش سرزنشگران بیمی به دل راه ندهند: «خُضِ الْغَمَرَاتِ لِلْحَقِّ» «غمرات» جمع «غَمر» است و غمر به معنای سختی، گرداب، سیل و طوفان است. یعنی برای حق و در مسیر حق و برای احقاق حق، خود را به دل مشکلات بزن، از سختی‌ها نهراس؛ از گرفتار شدن در طوفان بلاها نترس. اینکه افرادی با آنکه حق را می‌شناسند و حق‌کشی‌ها را می‌بینند اما سکوت اختیار می‌کنند، خود را کنار می‌کشند، عبای خود را جمع می‌کنند و دخالت در آن را دون شأن خود می‌دانند! بدان معناست که در مقابل فرمایش امیرمؤمنان علیه السلام قرار دارند. آنها نمی‌توانند خود را مرید و پیرو امیرمؤمنان بدانند. در میان عالمان معاصر، (ره) در این جهت یک اسوه منحصر به فرد بود. او در بیان و تبیین حق «صراحت‌ لهجه‌»ای بی‌نظیر داشت. بدون هیچ «لکنت‌زبانی» و بدون ملاحظه هیچ فرد یا جریانی، آنچه را که حق می‌دانست، بیان می‌کرد و از آن دفاع می‌کرد. او هرگز ملاحظه جاه و مقام و موقعیت اجتماعی خود را نداشت. او هیچ حریمی جز حریم حق را محترم نمی‌داشت. او برای دفاع از حق به دل سختی‌ها و مشکلات می‌زد و هیچ هراسی از فرو رفتن در دریای سختی‌ها و ملامت‌ها و مشکلات نداشت. روحش شاد و راهش پر رهرو باد @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
7.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گنجینه‌ای به نام نسل انقلاب که برخی حتی نامش را هم بر نمی‌تابند و با عناوینی چون نسل Z به دنبال انحراف اذهان هستند ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🎤شیخ نعیم قاسم، دبیرکل حزب‌الله: «با هرکسی که به مقاومت حمله کند و بخواهد ما را خلع سلاح کند، مقابله خواهیم کرد و توصیه می‌کنیم هیچکس این بازی را با ما انجام ندهد. ما به هیچکس اجازه خلع سلاح حزب الله یا مقاومت را نمی‌دهیم و شما باید این فکر را از فرهنگ لغت حذف کنید. ما تسلیم نخواهیم شد، ضعیف نیستیم و از تهدیدهای آمریکا و اسرائیل نمی‌ترسیم. ما اهل تقابل هستیم.» جانم فدای و دبیرکل حزب‌الله @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️شرط زیست اخلاقی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ارتباط مستمر با مفاهیم و آموزه‌های اخلاقی (از طریق مطالعه کتاب‌های اخلاقی و شرکت در مجالس اخلاقی) و آشنایی با منابع اخلاقی و مرتبط شدن با عالمان اخلاقی، «اراده اخلاقی زیستن» را در انسان تقویت می‌کنند و او را به سمت و سوی زندگی خوبان و تأسی و تبعیت از آنان سوق می‌دهد. معجزاتی و کراماتی خفی بر زند بر دل ز پیران صفی که درونشان صد قیامت نقد هست کمترین آنک شود همسایه مست پس جلیس الله گشت آن نیک‌بخت کو به پهلوی سعیدی برد رخت (، مثنوی معنوی، دفتر ششم) همانطور که ارتباط با بدان و ذکر دائمی بدی‌ها و یا مشاهده دائمی گناه و معصیت، ناهنجاری‌ها و رذایل اخلاقی را برای انسان عادی می‌کند و یا دست‌کم آدمی را در یک حدی از ارتقای معنوی متوقف می‌کند و به جای تأمل و تفکر در تعالی بیشتر، دائماً از خود متشکر می‌شود که او گرفتار چنان گناهانی نشده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️مدیریت و نظارت و جایگاه قاعده «حمل بر صحت»؟ 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻از مهم‌ترین ارکان ، «نظارت» است. دائم بر فرایند‌ها و عوامل انسانی به ویژه مدیران میانی. علیه السلام در توصیه خود به مالک اشتر می‌گوید: ثُمَّ تَفَقَّدْ أَعْمَالَهُمْ، وَابْعَثِ الْعُيُونَ مِنْ أَهْلِ الصِّدْقِ وَالْوَفَاءِ عَلَيْهِمْ، فَإِنَّ تَعَاهُدَکَ فِي السِّرِّ لاِمُورِهِمْ حَدْوَةٌ لَهُمْ عَلَى اسْتِعْمَالِ الاْمَانَةِ، وَالرِّفْقِ بِالرَّعِيَّةِ وَتَحَفَّظْ مِنَ الاْعْوَانِ، فَإِنْ أَحَدٌ مِنْهُمْ بَسَطَ يَدَهُ إِلَى خِيَانَة اجْتَمَعَتْ بِهَا عَلَيْهِ عِنْدَکَ أَخْبَارُ عُيُونِکَ، اکْتَفَيْتَ بِذَلِکَ شَاهِداً، فَبَسَطْتَ عَلَيْهِ الْعُقُوبَةَ فِي بَدَنِهِ، وَأَخَذْتَهُ بِمَا أَصَابَ مِنْ عَمَلِهِ، ثُمَّ نَصَبْتَهُ بِمَقَامِ الْمَذَلَّةِ، وَوَسَمْتَهُ بِالْخِيَانَةِ، وَقَلَّدْتَهُ عَارَ التُّهَمَةِ؛ سپس رفتار كارگزاران را بررسى كن، و جاسوسانى راستگو، و وفا پيشه بر آنان بگمار، كه مراقبت و بازرسى پنهانى تو از كار آنان، سبب امانت دارى، و مهربانى با رعيّت خواهد بود. و از همكاران نزديكت سخت مراقبت كن، و اگر يكى از آنان دست به خيانت زد، و گزارش جاسوسان تو هم آن خيانت را تأييد كرد، به همين مقدار گواهى قناعت كرده او را با تازيانه كيفر كن، و آنچه از اموال كه در اختيار دارد از او باز پس گير، سپس او را خوار دار، و خيانتكار بشمار، و طوق بد نامى به گردنش بيفكن» 🔸بر این اساس یکی از ارکان و پایه‌های مدیریتِ درست این است که یک مدیر و مسؤول (در هر سطحی که مدیریت و مسؤولیت دارد) لازم است به صورت مستمر اعمال و کارهای زیردستان خود را زیر نظر داشته باشد. پیوسته از کار آنها جستجو کند. نسبت به درستی انجام‌ کارها توسط آنها اطمینان حاصل کند. برای این کار «ناظران» و «عیونی» را مشخص کند؛ اعم از ناظران مشخص و نام و نشان‌دار یا ناظران پنهان و نامشخص. و اعم از نظارت انسانی یا نظارت ماشینی و دوربینی و با بهره‌گیری از ابزارهای هوش‌مصنوعی و امثال آن. 🔻معنای این توصیه آن است که در کارهای مدیریتی و اداری و سازمانی و در رابطه مدیران و زیرمجموعه‌های خود نباید بر اساس قاعده فقهیِ «حمل فعل مسلمان بر صحت» عمل کرد. حتی اگر مطمئن باشیم که مدیران یا کارکنان ما «خیانت» نمی‌کنند؛ باز هم نباید از نظارت بر اعمال آنها غافل شویم؛ زیرا هر چند تعمداً خیانت نمی‌کنند؛ اما ممکن است «اشتباه» یا «سستی» و «تنبلی» کنند. (رهبر انقلاب، ۱۲ دی ۱۳۷۰) و یکی از وظایف حتمی مدیران آن است که همواره اسباب نشاط و فعالیت و سرزندگی را در زیرمجموعه خود فراهم کنند. اگر در جایی سستی یا تنبلی هم دیدند، بلافاصله آن را درمان کنند. 🔸رهبر فرزانه انقلاب در توصیه به همه مدیران کشور می‌فرماید: «من هميشه به مديران مي‌گويم ... دائم مأموران و منتخبان خودتان را زير نظر داشته باشيد؛ دائم نگاه كنيد و از اينها غافل نشويد. ديده‌ايد كه نگهبان‌ها در شب نورافكن‌هايى را دائم مي‌چرخانند و گوشه‌ها را نگاه مي‌كنند؛ شما هم همين‌طور بايد به‌طور دائم امور را زير نظر داشته باشيد و نگاه كنيد؛ آيا تخلّفى در كارهايشان وجود دارد يا خير.» (۱۷ مهر ۱۳۸۴) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
گزارش ISC.pdf
حجم: 927.7K
🔹رکورد رتبه دانشگاه قم در رتبه‌بندی ISC شکسته شد 🔻بنا بر گزارش ISC در رتبه‌بندی اخیر دانشگاه‌های جامع با حضور ۶۸ دانشگاه جامع کشور، دانشگاه‌ قم با ۸ پله صعود به رتبه ۲۳ دست یافت. 🔻این بهترین رتبه دانشگاه در طول تاریخ دانشگاه قم بوده است. 🔻همچنین در درهمکرد رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور (اعم از دانشگاه‌های جامع، صنعتی، هنر، کشاورزی، غیرانتفاعی و دستگاه‌های اجرایی) دانشگاه قم از رتبه ۴۴ به رتبه ۲۸ (۱۶ پله صعود) دست یافت. 🌸این موفقیت بزرگ را به خانواده بزرگ دانشگاه قم و جامعه علمی کشور تبریک و تهنیت عرض می‌‌نماییم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹