أحلیٰ | هیأت و نوجوان
💠 روشهـــای تربیــــــت در قرآن۲ 💠 🔰 قرآن برای رسيدن به كمال، روشهای تربيتی را به مربيان پرورشی ا
💠 روشهـــای تربیــــــت در قرآن۳ 💠
3️⃣ ارائه و تکرار رهنمودها
🟡 از ديگر روشهای تربيتی، ارائه دائم رهنمودها و تكرار آن است؛ زيرا انسان گرفتار مسئلهای به نام فراموشی است و مسائل را به سرعت به دست فراموشی میسپارد. ازاينرو، ياد كرد دائم رهنمودها و راهكارها میتواند بسيار مفيد و سازنده باشد. (قصص/۵۱)
☑️ ازآنجاکه پرداختن به تمامی روشهای تربیتی در قرآن به طور تفصيل در اين نوشتار ممكن نيست، در ادامه به مهمترین عناوین آنها اشاره میشود:
▫️اعتدالگرايی و دوری و پرهيز از افراطوتفريط (اسرا/۲۹ و ۳۸ - فرقان/۶۷ - لقمان/۱۷ و ۱۹)
▫️ايجاد اميد و آرزوهای مفيد و سالم (كهف/۲۶)
▫️انذار و ترساندن (انعام/۱۵ و ۳۰ و ۵۱ و ۱۴۷)
▫️بشارتدادن (آلعمران/۱۹۴ - بقره/۱۵۵ و ۱۵۷)
▫️بيان تدريجی (فرقان/۳۲)
◽️تبيين علتها (لقمان/۱۳ تا ۱۹)
▫️تحريك عواطف و احساسات و عفو و گذشت از خطا و اشتباه (نساء/۹ - نور/۲۲)
▫️تشويق (انعام/۱۴۷)
▫️تمثيل (بقره/۲۶ و ۲۶۱)
▫️طرح پرسش برای ايجاد ذهنيت مساعد جهت تفهيم حقيقت به مخاطب (بقره/۴۴ و ۶۱)
▫️داستان (اعراف/۱۷۶)
▫️محبت (شعرا/۱۰۶ تا ۱۰۹)
▫️ارائه موارد مشهود و نمونههای عينی (بقره/۷۳ و ۷۴)
▫️مقايسه (نساء/۹۵)
▫️موعظه و پند (بقره/۶۶)
▫️ارجاع به وجدان فردی و جمعی (بقره/۲۶۷)
▫️وعده پاداش (بقره/۲۶۸)
▫️ارائه فرجام عمل (بقره/۲۶۴ تا ۲۶۶)
📎 فرهنگ قرآن، ج ۷، صص ۴۸۵ تا ۵۲۰.
✍️ منصور حسینی
🔜 در ادامه به عوامل تربیتی در قرآن کریم خواهیم پرداخت...
#سخن_خورشید
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
🔅 نگاه آرمانی تعلیم و تربیت 🔅
🌼 امام خامنهای مدظلهالعالی:
🔹 «من میخواهم در جامعه ما شأن تعلیم و تربیت همان شأنی بشود که اسلام قرار داده است. اینی که نقل شده است که فرمود: «من علّمنی حرفاً فقد صیّرنی عبداً»... همین است که انسان با آموختنِ از کسی، در واقع یک مرحلهای را پشت سر میگذارد که جا دارد بهخاطر آن مرحله، خود را بنده و خدمتگزار آن هدایتکننده و راهنما بداند و قرار بدهد.»
📎 بیانات در دیدار معلمان استان فارس، ۱۳۸۷/۰۲/۱۲.
#سخن_آفتاب
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
26.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #استاد_مجید_همتی
❓ مهمترین لازمۀ ارتباط با نوجوان و جذب او در چیست؟
❓ راز «افسانۀ شخصی» در نوجوانان چیست؟
❗️ به نوجوان احترام بگذار ⬅️ او را کنترل کن!
🌐 مشاهدۀ فیلم در وبگاه هیأتتیوی:
https://heyat.tv/video/DPgZBG8d/
#سخن_فانوس
#مدرسهعالیهیأت
⚜️ مدرسهعالیهیأت
@Heyat_High_School
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
أحلیٰ | هیأت و نوجوان
💠 روشهـــای تربیــــــت در قرآن۳ 💠 3️⃣ ارائه و تکرار رهنمودها 🟡 از ديگر روشهای تربيتی، ارائه دائم
💠 روشهـــای تربیــــــت در قرآن۴ 💠
☘️ برای پرورش استعدادها میتوان از مسائل و اموری بهره جست كه ما از آن در اينجا به عامل و يا عوامل ياد میكنيم. يه اين معنا كه هريک از اين امور میتواند فرد را بر بهرهگيری از استعدادهای نهفته خود بر انگيزاند تا در يک فرآيند به هدف كمالی خود برسد.
🟠 انسان به طور طبيعی گرايش به برهان دارد. برهان، دليل قاطع و يقينآوری است كه هر گونه شک و ترديد را از دل میزدايد و موجب آرامش میشود. از آنجا كه برهان مانند نور، راه را براي رهروان خود روشن میکند مورد توجه و تأكيد است. آدمي براي رهايی از هر مشكل و دشواری به راهكاری نياز دارد كه برهان بخشی از آن را به عهده میگيرد. از اين رو به معجزات روشن الهی برهان گفتهاند كه آدمی را از شکوترديد نسبت به پيامبران بيرون میآورد و ارتباط ميان خدا و انسان را به اثبات میرساند و زمينه را برای عمل به فرمانها و آموزههای دستوری خداوند فراهم میكند (نساء/۱۷۴ - يوسف/۲۴ - قصص/۳۲).
🟡 قرآن به مسئله استعدادها و قابليتها به عنوان عامل مهم توجه میدهد. به اين معنا كه در نگرش قرآنی نمیتوان به نقش تأثيرگذار استعداد ذاتی و قابليتهای انسانها در تربيت بیتوجه بود. گاه همه عوامل برای تربيت وجود دارد؛ ولی تربيت تأثير چندانی بهجا نمیگذارد؛ زيرا استعداد و قابليت برای تأثيرپذيری در ذات فرد وجود ندارد.
👈 قرآن از اين مسئله به صورت تمثيل به سرزميني ياد ميكند كه استعداد و قابليت براي پرورش محصول و فرآوردههاي مفيد ندارد (اعراف/۵۸).
🟢 افزون بر اين دو مطلب بايد به اطاعتپذيری (بقره/۱۸۶) و امتحان و آزمون (بقره/۱۵۵و ۱۵۷) نيز اشاره کرد. قرار گرفتن در شرايط سخت و دشواری چون ترس و گرسنگی و زيانهای مالی و جانی، آدمی را وا میدارد تا استعدادهای نهفته را بروز دهد. اين مسئله اختصاص به شخص خاص ندارد؛ بلكه حتی پيامبران بزرگ الهی نيز با اين مسئله روبهرو میشوند (بقره/۱۲۴). قرارگرفتن در خوشی و ناخوشی است كه آدمی را به رشد و بالندگی سوق میدهد (اعراف/۱۶۸).
🔵 از ديگر عواملی كه قرآن برای رسيدن به تربيت و پرورش درست از آن ياد میكند، ايمان به خدا (بقره/۱۸۶) و رستاخيز (طلاق/۲ - قيامت/۱ تا ۶) پرهيز از تكبر و غرور و شرك و تسليم و تعليم و تقوا و دعا است.
📎 فرهنگ قرآن، ج ۷، صص ۵۵۲ تا ۵۵۶.
✍️ منصور حسینی
#سخن_خورشید
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
☀️ فتحالفتوح انقلاب اسلامی ☀️
🌼 امام خامنهای مدظلهالعالی:
🔹 «خوشبختانه ما امروز در کشور، مردان شجاع و باتدبیر، کم نداریم؛ هم در عرصۀ نظامی، هم در عرصۀ علمی، هم در عرصۀ سیاسی، افراد باتدبیر و شجاع و دانا و آگاهی داریم. باید سخن اینها شنیده بشود؛ کاری که اینها مناسب میدانند، در سطح کشور، در سطح جامعه بهنحو درستی انجام بگیرد. ما کم نداریم. خوشبختانه تربیتشدگان مکتب امام روزبهروز بیشتر میشوند؛ یکبار امام [در مورد] جنگ فرمودند که فتحالفتوح این انقلاب تربیت جوانها و رشد دادن این نهالهای بالنده است؛ این را یکوقت امام فرمودند. حق با ایشان بود؛ کاملاً درست فرمودند؛ حکمت امام [بود]. اینهمه فتوحات و اینهمه کارهای مهم، در مقابل این کوچک است. تربیت انسانهای برجسته. امروز خوشبختانه ما افراد زیادی از این قبیل داریم.»
📎 بیانات در دیدار مردم قم، ۱۳۹۸/۱۰/۱۸.
#سخن_آفتاب
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan