أحلیٰ | هیأت و نوجوان
♨️ تفاوت عوامل انگیزشی در برهههای مختلف زندگی ❓ آیا عوامل انگیزشی ناظر به یک کودک، یک نوجوان، یک ج
♨️ نکات مهم در خصوص عوامل انگیزشی برای نوجوانان
❇️ نوجوان، یعنی کسی که از دوره کودکی گذشته، هنوز به دورۀ جوانی نرسیده و دارد یک برزخی را پشت سر میگذارد. این که ما بدانیم در مورد کدام برهه زندگی داریم صحبت میکنیم خیلی مهم است. پس با یک فردی مواجه هستیم که آن خامی و نپختگی و سادگی خاص دوران کودکی را پشت سر گذاشته ولی هنوز تا پختگی هم مسیر زیادی دارد.
⚡️ یکی از موضوعات مهم در این برهۀ زندگی، توجه به «انگیزههای درونی» است. یعنی برخلاف یک کودک که ما با عوامل انگیزشی بیرونی مثل شکلات یا اسباببازی، خیلی راحت میتوانیم آن را با خودمان همراه کنیم، در دوره نوجوانی دیگر این موارد کمرنگتر میشود و نوجوان به انگیزههای درونی اتکای بیشتری پیدا میکند. نکته تربیتی مهم در این برهه زندگی این است که چه مربیان تربیتی، چه افرادی کار تشکیلاتی و هیأتی میکنند و حتی والدین، بایستی با اتکاء به انگیزههای درونی ویژگیهای شخصیتی مهم را در نوجوان نهادینه کنند.
🚫 اتفاقی که باید در این دورۀ زندگی بیفتد، خیلی وقتها متأسفانه معکوس عمل میشود؛ یعنی بزرگسالان از زاویه دید خودشان این نوجوان را تحلیل میکنند و به اقتضائات نوجوانانه توجه نمیکنند و باعث میشوند که نوجوان دچار سرخوردگی شود، دچار ضعف در اعتماد به نفس شود و استقلال و نگاه استقلالی او دچار ضعف گردد.
🔜 ادامه دارد...
👤 #استاد_رحمان_یاسی
💢 نشست هیأتونوجوان۷ | با موضوع: «بررسی چالشها و مسائل پیرامون نقشآفرینی و بهکارگیری نوجوانان در هیأت»
#سخن_فانوس
#تربیت_حماسی
#آسیبشناسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
26.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #استاد_مرتضی_جهانبازی
❗️ اثر تربیتی سه مؤلفۀ «معرفت»، «مهارت» و «میدان» در نوجوانان.
❗️ لزوم توجه به رعایت اصول تربیتی با محوریت محبت اهل بیت(ع).
🌐 مشاهدۀ فیلم در وبگاه هیأتتیوی:
https://heyat.tv/video/dxbArlay/
#سخن_فانوس
#مدرسهعالیهیأت
⚜️ مدرسهعالیهیأت
@Heyat_High_School
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
قهرمان -رهبری جامعه اسلامی-فاطمه راعی- مرداد1404.pdf
حجم:
1.61M
💠 طرح بحث دانشآموزی
🔰 قهـــــــــــــــــــــــــــرمــــــــــــــــــــــان| Hero
▫️ موضوع: رهبری جامعه اسلامی
✍️ نویسنده : فاطمه راعی
#تبیین
•┈┈••✾🌸🍃🌺🍃🌸✾••┈┈•
🔸 معاونت خواهران مرکز فرهنگی-تبلیغی آینده سازان
https://b2n.ir/h01070
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
تاثیر تربیت دینی و اسلامی در عصر حاضر بر کودکان و نوجوانان.pdf
حجم:
1.07M
📰 معرفی مقاله
🔰 «تأثیر تربیت دینی و اسلامی در عصر حاضر بر کودکان و نوجوانان»
✍️ نویسندگان: سلیماننژاد، فرامرزی، زارعی
✅ طبق تحقیقات، بیشتر روانشناسان و جامعهشناسان، تربیت کودک در خانواده، زیربنای شخصیت و منش او را شکل میدهد.
✅ والدین، واسطۀ انتقال آرمانهای اجتماع به کودک هستند. آرمانهای فرهنگی و تربیتی هر اجتماعی، تعیینکنندۀ نوع و چگونگی آموزشهایی هستند که نوجوان باید فراگیرد.
📋 عناوین اصلی این مقاله عبارتاند از:
🔸 عوامل تربیت
🔸 مبانی تربیت
🔸 نقش خانواده در تربیت
🔸 الگوهای فرزندپروری
🔸 ارزشها و شیوه انتقال آنها
#مقاله
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | کانال «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
🚩 هیأتهای نوجوان؛ حلقههای میانیِ زنده برای ایجاد حرکت عمومی
❇️ هیأتهای نوجوان در سالهای اخیر بهمثابه کانونهای هویتساز، تربیتی و اجتماعی در میان نسل نوجوان رشد کردهاند. این هیأتها تنها محل مناسک دینی نیستند؛ بلکه شبکههای اجتماعی زندهاند که میتوانند بین سطح خرد (خانواده و مدرسه) و سطح کلان (نهادهای فرهنگی و حاکمیتی) پیوند برقرار کنند. این نقش همان «حلقه میانی» است: سطحی واسط، چابک و مردمپایه که توان تبدیل سرمایههای معنوی و عاطفی به کنش جمعی و حرکت عمومی را دارد.
1️⃣ چرا هیأتِ نوجوان، حلقه میانی است؟
🔸 هویت مشترک و سرمایه نمادین: مناسک، مرثیه، دعا و روایتهای قدسی، زبان مشترکی میسازند که مرزهای مدرسه، محله و طبقه را میشکنند. این سرمایه نمادین، اعتماد و همبستگی اجتماعی تولید میکند.
🔸 شبکهسازی افقی و عمودی: هیأتها همزمان روابط همسالان (افقی) و پیوند با مربیان، روحانیون و خانوادهها (عمودی) را شکل میدهند؛ این دوگانه، ظرفیت بسیج را بالا میبرد.
🔸 تربیت مسئولیتپذیر: نقشهای اجرایی (مداحی، تنظیم محتوا، تدارکات، رسانه، نظم، خیریه و...) میدانهای واقعی مسئولیتآموزی هستند؛ نوجوان «تمرین مسئولیتپذیری» میکند.
🔸 چابکی و کمهزینه بودن: ساختار هیأت، انعطافپذیر و جامعهمحور است؛ تصمیمها سریع و هزینهها مردمی است؛ لذا در بحرانها یا مناسبات اجتماعی زود وارد عمل میشود.
🔸 پیوند احساس و عقلانیت: در هیأت، انگیزش عاطفی با گفتوگو، پرسشگری و محتواهای معرفتی همراه میشود؛ این ترکیب، موتور پایداری کنش جمعی است.
2️⃣ کارکردهای کلیدی در ایجاد حرکت عمومی
🔸 معنابخشی به کنش: هیأت، روایت کلان به رفتارهای خرد میدهد (از انفاق تا فعالیتهای محیطزیستی و علمی). وقتی کنش «معنادار» شود، دوام میآورد.
🔸 الگوسازی و تکثیر: هر هیأت میتواند الگوهای موفقش را بستهبندی و به هیأتهای هممحله یا مدارس منتقل کند؛ تکثیر الگو، حرکت عمومی میسازد.
🔸 بسیج سرمایههای محلی: از مکان و امکانات مسجد تا مهارت والدین و خیرین محلی؛ هیأت میتواند این سرمایههای پراکنده را همافزا کند.
🔸 ارتقای سواد رسانهای: تیمهای رسانهای نوجوان روایت اول را تولید میکنند؛ کلیپ، پادکست، گزارهبرگ و پوشش زنده، میدان روایت را از انفعال خارج میکند.
🔸 پیوند با نهادهای رسمی: هیأت حلقه اتصال با مدرسه، کانون فرهنگی، شهرداری و نهادهای حمایتی است؛ لذا مسائل محلی را به سیاستهای خرد بدل میکند.
💢 هیأتهای نوجوان، ظرفیت بیبدیل حلقههای میانی را دارند. آنها دارای هویت مشترک، شبکهای چابک، پیوند احساس و عقلانیت و توان تبدیل «سرمایه اجتماعی» به «حرکت عمومی» را دارند. با نقشه عملیاتی روشن، شاخصهای قابل سنجش و راهبری مشارکتی، میتوان این ظرفیت را به موتور پایدار تحول اجتماعی در مقیاس محله تا شهر بدل کرد. کلید راه، تمرکز بر معنا، مشارکت حقیقی نوجوان و شفافیت است؛ آنگاه، هیأت نوجوان نه فقط مخاطب مراسم؛ بلکه سازنده فردا خواهد بود.
#تربیت_حماسی
#حرکت_عمومی
#حلقههای_میانی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
4.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 امام خامنهای مدظلهالعالی: «مفاخر ملی و عزت تاریخی وقتی به نوجوان و جوان نشان داده شود در او احساس عزت به وجود میآید.»
📎 بیانات در دیدار با معلمان، ۱۴۰۲/۰۲/۱۲.
#سخن_آفتاب
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
💠 نوجوانان، هیأت و ضرورت بنیانهای فکری مستحکم
🔰 در جهان پیچیده و پرچالش امروز، نوجوانان در معرض سیل عظیمی از اطلاعات، ایدهها و شبهات قرار دارند. آنان در مرحله حساسی از زندگی هستند که هویتشان شکل میگیرد و با پرسشهای بنیادین درباره خدا، انسان، زندگی و هدف آن روبهرو میشوند. در این میان، هیأتهای حسینی بهعنوان کانونی اصیل و مردمی، نقشی بیبدیل در هدایت و تربیت نوجوانان ایفا میکنند؛ اما آیا هیأت صرفاً مکانی برای اشکریختن و مراسم سوگواری است؟ یا رسالتی به مراتب بزرگتر و عمیقتر بر عهده دارد؟
👈 پاسخ روشن است: هیأت باید یک «مدرسه تفکر و ایمان» باشد؛لذا اهمیت برخورداری نوجوانان از مبانی مستحکم فکری در هیأت را میتوان در چند محور کلیدی بررسی کرد:
1️⃣ مصونیت در برابر تندباد شبهات
نوجوان امروزی در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی با انواع شبهات دینی و عقیدتی مواجه است. اگر او تنها بر اساس احساسات و عواطف در هیأت حاضر شده باشد، ممکن است با اولین برخورد با یک شبهه، بنیان ایمانش متزلزل شود؛ اما اگر با استدلال، منطق و درک عمیق معارف دینی آشنا گردد، مانند سپری محکم در برابر این تندبادها ایستادگی میکند و حتی میتواند به یک مبلّغ آگاه تبدیل شود.
2️⃣ حرکت از احساسِ صرف، به ایمان آگاهانه
اشک و عشق به اهل بیت(ع)، گوهری ارزشمند و زمینهساز سلوک معنوی است؛ اما این احساس باید بر پایهای از شناخت و معرفت استوار شود. نوجوان باید بداند چرا امام حسین(ع) قیام کرد؟ فلسفه عاشورا چیست؟ وظیفۀ او در قبال این قیام چیست؟ و جایگاه امامت در نظام فکری اسلام کجاست؟ وقتی معرفت به قلب بپیوندد، آنگاه ایمانی پایدار و تأثیرگذار شکل میگیرد که در تمام طول زندگی راهنمای او خواهد بود.
3️⃣ شکلگیری هویتی یکپارچه و دینی
نوجوان در جستوجوی پاسخ به این پرسش است که «من کیستم؟». هیأت میتواند با ارائه یک جهانبینی منسجم و منطقی، به او کمک کند هویتی بر اساس ارزشهای دینی بسازد. این هویت، او را در برابر بحرانهای هویتی، التقاط فرهنگی و آسیبهای اجتماعی واکسینه میکند و به زندگیاش جهت و معنا میبخشد.
4️⃣ تربیت نسل آیندهساز
نوجوان باید به این باور برسد که: «عزّت ما باید در سایه اسلام و مکتبمان باشد.» نوجوانان امروز، سازندگان فردای این مکتب هستند. اگر آنان تنها مخاطبانی منفعل در هیأت باشند، چگونه میتوانند در آینده از ارزشهای دینی و انقلابی در عرصههای علمی، اجتماعی و سیاسی دفاع کنند؟ هیأت باید با تقویت بنیانهای فکری، نوجوانانی خلاق، پرسشگر، استدلالمحور و توانمند تربیت کند که بتوانند پرچمدار اسلام ناب در جهان پرچالش فردا باشند.
❓ اما راهکار چیست؟ چگونه میتوان هیأت را به چنین محیطی تبدیل کرد؟
✅ مربیان آگاه و دلسوز: مهمترین رکن، وجود مربیان و روحانیونی هستند که هم عمیقاً به مبانی دینی مسلط باشند و هم زبان و دنیای نوجوان امروز را بفهمند و این مبانی را به نوجوانان منتقل کنند.
✅ ایجاد فضای پرسش و پاسخ: به جای القای یکطرفه مطالب، فضایی امن برای طرح هرگونه سؤال و شبهه توسط نوجوانان ایجاد شود.
✅ استفاده از روشهای جذاب و نو: بهرهگیری از داستانگویی تعاملی، مناظرههای آموزشی، کارگاههای فکری و استفاده از هنر (فیلم، تئاتر، گرافیک) برای انتقال مفاهیم عمیق.
✅ معرفی الگوهای فکوری: معرفی شخصیتهای جوان و باسواد دینی که بتوانند برای نوجوانان الهامبخش باشند.
✅ تقویت روحیه مطالعه: ایجاد کتابخانههای جذاب و معرفی کتابهای مناسب که به زبان سله به شبهات نوجوان پاسخ میدهند.
🔶 هیأت نوجوانان، کارگاهی برای ساخت انسانهایی است که هم دلشان برای امام حسین(ع) میتپد و هم عقلشان برای دفاع از مکتبش به میدان میآید. اگر میخواهیم نسل آینده، نسلی انقلابی، آگاه، استوار، جامعهپرور و تمدنساز باشد، باید از امروز به فکر استحکام بخشیدن به بنیانهای فکری آنان در پناه معنویت هیأت باشیم.
#تربیت_حماسی
#طرح_کارا
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
هدایت شده از احرار | هیأت و جهانیاندیشی
28.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 هنوز غزه به کمکهایتان نیاز دارد...
🎥 #گزارش_تصویری توزیع غذای گرم به
ساکنان جنوب نوار غزه
0⃣5⃣ #پنجاهمین_مرحله_کمکرسانی
📌منطقه خانیونس _ ۱ شهریور
🇵🇸 جهت دریافت شماره کارت برای واریز نذورات، کلمه غزه را به شماره ۳۰۰۰۱۵۴۲ ارسال نمایید.
5041721113532122بنیادخیریه جامعهایمانیمشعر 🛑 قابل توجه تشكلها، مواکب حسینی، هيأتها، خيريهها، مساجد، شركتهاى توليدى و…! بنیادخیریه جامعهایمانیمشعر آمادگى دارد كمکهاى شما را با نام و هويت بصرى خودتان به مظلومان غزه يا لبنان برساند. 📥 پاسخگویی به سوالات: @Hamiane_ghaze ☎️ 09128118362 🚩 احرار | هیأت و جهانیاندیشی ▫️@ahrar1542
♨️ روحیه حماسی نوجوانان؛ تکلیف یا فرصت؟
⭕️ فعالیتهای فرهنگی، جز با هدف تعالیبخشیدن به ارزشهای دینی یک جامعه صورت نمیگیرد؛ بنابراین، ملاک ارزیابی تمامی فعالیتهای یک نهاد فرهنگی و مردمی همچون هیأت، میزان اثرگذاری آن خواهد بود.
🔹 یعنی اگر هیأت، هیأت محلی است میزان اثرگذاری آن در محله است.
🔹 اگر هیأت، هیأت دانشجویی است، میزان اثرگذاری آن در دانشگاه است.
🔹 و اگر هیأت، هیأت محیط کاری است، میزان اثرگذاری آن در محیط کار است؛
👈 لذا بحث عملکردها دربارۀ اثرگذاری، بسیار مهم و ضروری است.
❓ با این بیان، آیا روحیه حماسی، یک تکلیف است یا یک فرصت است؟
⚡️ روحیه حماسی، عالیترین فرصت تربیت نسل امروز برای فضای ضد فرهنگی است که با آن مواجه هستند.
❇️ ازآنجاکه امروزه در یک تقابل و کارزار فرهنگی همهجانبه با دشمنان قرار داریم، به روحیهای حماسی هم نیاز داریم تا بتوانیم بیشترین و بهترین بهره را در این تقابل ببریم. موقعیت جنگی فرصت نابی است برای اینکه ما این روحیه حماسی را تقویت کنیم؛ چراکه بسیاری از مواقع، روحیه حماسی عیار خودش را در مبارزات نشان میدهد.
⚠️ وقتی جامعه در این مواجهه فرهنگی، مبارزه آشکاری نداشته باشد، دچار خمودگی و روزمرگی خواهد شد و تمامی آفتهای تربیتی از همینجا ناشی میشود. اگر روحیه حماسی کنار برود انگیزۀ انسان هم در مقابل بسترهای گناه بهشدت ضعیف میشود و بهراحتی تسلیم فضای گناه میشود.
💢 بیستمین همایش هیأتهای محوری و برگزیده سراسر کشور با موضوع: «تربیت حماسی در مکتب فاطمی۲»
🗓 آبانماه۱۴۰۳
📍 تهران، مجموعه فرهنگی شهدای انقلاباسلامی (سرچشمه)
#تشکیلات
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
21.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ با این امت نمیتوان جنگید!
◽️ چهرۀ پُرانرژی، بشاش و متبسّم این نوجوان فلسطینی،
◽️ انتخاب یک خیابان آرام و ساکت،
◽️ استناد محکم به قرآن کریم،
◽️ و خندۀ پُرمعنای عبارات پایانی او، که حرفهایترین نوع تحقیر ترامپ بهعنوان نماد و نسل فکری فراعنه در عصر ماست،
👈 همهوهمه به مخاطب میفهماند که نسل جدید فلسطین، حتی با پدران و اجدادش تفاوت معناداری در فهم مسأله و ادبیات حل آن دارد.
❗️آری! با این امت نمیتوان جنگید...
✍️ #استاد_مهدوی_ارفع
#تربیت_حماسی
🔰 استاد مهدویارفع
https://eitaa.com/mahdavi_arfae
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
💢 ضرورت پرداختن به آفات اساسی هیأتهای نوجوان
🔹 یکی از مهمترین دغدغههایی که امروز در میان هیأتهای ما وجود دارد، این است که آیا همگان نسبت به اهمیت تربیت در هیأت، حساس و آگاه هستند یا خیر؟ ما در جلسات مختلف و در میان دوستان، این سؤال را مطرح کردهایم که آیا همۀ اعضا و گردانندگان هیأت میدانند که تربیت نوجوانان و جوانان، اساس کار هیأت است یا صرفاً امور ظاهری و ظواهر مجلس؟
👈 آفات جدی هیأتهای امروزی را در این موراد میتوان برشمرد:
⭕️ مداحیهای بیمحتوا
⭕️ از دست رفتن قداست
⭕️ عدم رشد مخاطبان
⭕️ تأثیرات منفی رسانهها
✅ هیأت میتواند بهترین بستر تربیت باشد؛ اگر:
1️⃣ از آفات و انحرافات پاک شود.
2️⃣ ترکیبی از عرفان و حماسه ارائه دهد.
3️⃣ به جای شور صرف، به بینش و عمل متعهد باشد.
4️⃣ خروجی آن انسانهای کامل باشد که هم اهل عبادتاند و هم اهل مبارزه.
☑️ هیأت امروز در خط مقدم جبهه فرهنگی کشور است. اگر این سنگر را از دست بدهیم، بهراستی جایگزینی برای آن نداریم. همگی باید با همفکری و همدلی، برای نجات هیأت از این وضعیت چارهاندیشی کنیم.
👤 #استاد_رحیم_آبفروش
💢 اردوگاه فرهنگی_تربیتی شهید هاشمینژاد| بهشهر
🗓 اردیبهشت۱۴۰۴
#آسیبشناسی
#احداث
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
🚩 نقش نوجوانان در هیأتهای حسینی در شکلگیری تمدن نوین اسلامی و فراهمسازی مقدمات ظهور
🔆 هیأتهای حسینی در فرهنگ ایرانی-اسلامی، بستر تربیت روحی، اجتماعی و تمدنی به شمار میآیند. در این میان، نوجوانان - بهعنوان نسل امید و سرمایههای راهبردی - نقشی بیبدیل در پیونددادن میراث عاشورایی با آینده تمدنی امت اسلامی دارند. اگر تمدن نوین اسلامی را تلفیقی از معنویت، عدالت، عقلانیت و پیشرفت بدانیم، هیأتهای حسینی میتوانند مدرسهای جامع برای پرورش نسلی باشند که همزمان دغدغه خدا، خلق و پیشرفت را دارد و برای فراهمسازی مقدمات ظهور، زیست مؤمنانه و مسئولیتپذیر را تمرین میکند.
❇️ هویتسازی عاشورایی: از احساس تا اندیشه و کنش
🔺 پیوند عاطفی با اهلبیت(ع): نوجوان در فضای روضه و مرثیه، سرمایه عاطفی و تعلق ایمانی میاندوزد که موتور محرک تعهد اجتماعی آینده اوست.
🔺 تعمیق معرفت: حلقههای فکری، کارگاههای پاسخ به شبهات و تبیین تاریخی-معنوی نهضت حسینی، احساس را به بصیرت بدل میکند؛ بصیرتی که قدرت تحلیل، انتخاب درست و مرزبانی از حقیقت میآفریند.
🔺 تمرین کنشگری: مشارکت نوجوان در برنامهریزی و اجرای هیأت - از تلاوت و ذاکری تا رسانه، نظم، خدمات و خیرات - هویت فعال و مسئول میسازد؛ هویتی که از تماشاگری فاصله میگیرد و به «فاعل تمدنی» نزدیک میشود.
❇️ تربیت اخلاقی و معنوی: پایههای انسانِ تمدنساز
🔺 روحیه بندگی و تهذیب: حضور در مجالس ذکر، انس با قرآن، نماز جماعت و مراقبتهای اخلاقی، زمینه خودسازی را فراهم میکند.
🔺 فضایل اجتماعی: صبر، ایثار، ادب گفتوگو، رازداری، امانتداری و انصاف در زیست هیأتی بهصورت عملی تمرین میشود.
🔺 انضباط و مسئولیتپذیری: پایبندی به نظم برنامهها، مسئولیت در قبال وظایف و پاسخگویی، نوجوان را برای نقشآفرینیهای بزرگتر آماده میکند.
❇️ مهارتآموزی برای زیست مؤمنانه و کارآمد
🔺 مهارتهای نرم: ارتباط مؤثر، کار تیمی، حل مسئله، مدیریت تعارض و رهبری خدمتگرا در بستر فعالیتهای هیأتی شکوفا میشود.
🔺 سواد رسانهای و روایتگری: تولید محتوای سالم، روایت درست از عاشورا و پاسخ مستدل به شبهات در فضای مجازی، نوجوان را به راوی حقیقت در میدان جنگ روایتها بدل میکند.
🔺 پروژهمحوری و کار داوطلبانه: مواکب خدمترسانی، گروههای جهادی، پویشهای اجتماعی و خیریه، «هیأتِ کار» را به «هیأتِ اثر» ارتقا میدهد.
❇️ پیوند هیأت با جامعه: از مناسک تا مسئولیت اجتماعی
🔺 خدمت اجتماعی مستمر: اطعام نیازمندان، حمایت آموزشی، درمانی و معیشتی از خانوادههای محروم و مشارکت در کارهای داوطلبانه، پیام عدالتخواهی عاشورا را عینی میکند.
🔺 عدالتخواهی عاقلانه: مطالبهگری مؤدبانه، قانونمدار و مستدل برای اصلاح امور محلی و ملی، تمرینی برای کنشگری مدنی مسئولانه است.
🔺 همگرایی امت: پیوند با هیأتهای دیگر، گفتوگوی بیننسلی و همکاری با نهادهای محلی، سرمایه اجتماعی و قدرت شبکهای میسازد.
❇️ تمدن نوین اسلامی: چارچوب و سهم هیأتهای نوجوانانه
🔺 سهم هیأت از تمدن: تمدن نوین اسلامی نظمی است که در آن معنویت و اخلاق، دانش و فناوری، عدالت و آزادی، خانواده و اقتصاد سالم در نسبت توحیدی سامان مییابند؛ لذا سهم هیأت را میتوان «زیستبوم تربیت تمدنی» تعریف کرد؛ یعنی:
1️⃣ انسان تراز: تبدیل نوجوان، به انسانی مؤمن، متخلّق، دانا، توانمند و مسئول.
2️⃣ جامعه تراز: تربیت انسانهایی همدل، خدمتمحور، قانونمدار و عدالتخواه.
3️⃣ الگوی حکمرانی خِرَدمحور: ایجاد بستر برای رشد سرمایه اجتماعی، گفتوگوی سازنده و مشارکت مؤثر نوجوانان و جوانان در تصمیمسازیهای محلی.
🔺 پیشرانی علم و فناوری: ایجاد حلقههای علمی، گروههای نوآوری و کارگاههای مهارتی کنار برنامههای معنوی، تعادل ایمان و علم را تقویت میکند.
🔜 ادامه در پست بعدی...
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan