📖 روایتهای نوجوانانه درباره واقعه ۱۵خرداد
♨️ قیام ۱۵خرداد، یکی از نقاط عطف تاریخ انقلاب اسلامی است که در آن، مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) علیه رژیم پهلوی و سیاستهای ضداسلامی آن بهپاخاستند. در این میان، نوجوانان و جوانان نقش مهمی در این حرکت انقلابی ایفا کردند. ذیلا به دو مورد از منابعی که میتوانند این نقش را در واقعه ۱۵خرداد نمایان سازند اشاره میشود:
📘 کتاب «وقتی از خواب بیدار شدم»
✍️ نوشتۀ بهمن کاوه
❇️ این کتاب، جلدم چهارم از مجموعهروزهای انقلاب است. این کتاب، روایتی داستانی از انقلاب سفید سال ۱۳۴۱ معرفی شده که برای نوجوانان نوشته شده است. درباره داستان آن عنوان شده است: «این کتاب داستان زندگی دختر نوجوانی را روایت میکند که باید درباره قیام و نهضت ۱۵خرداد تحقیق داشته باشد. ازاینرو، این دختر نوجوان بهمرور، یافتهها و تحقیقاتش را در دفترچه خاطراتش مینویسد و بهطور کلی روایت داستان این کتاب از اینجا شکل میگیرد.»
📘 کتاب «موهای تو خانۀ ماهیهاست»
✍️ نوشتۀ محمدرضا شرفی خبوشان
❇️ این کتاب، داستانی عاشقانه و تاریخی پیرامون حوادث مهم ۱۵خرداد است که یکی از وقایع مهم در پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. خبوشان در این کتاب، قرار است قصه قیام مردم ورامین را بگوید. نویسنده در این کتاب توانسته قیام مردم ورامین و روستاهای اطراف آن را به سال ۶۱ ه.ق گره بزند. دختر غاضریه از روزهای دور سال ۶۱ ه.ق میگوید و پسر نوجوان روستایی، راوی سال ۱۳۴۲ ه.ش است. دختر غاضریه و پسر نوجوان روستایی با روایتهای موازی سعی دارند بخشی از تاریخ را برای مخاطبهایشان با زبان داستان بازگو کنند.
📘 کتاب «ابر قهرمان»
✍️ نوشتۀ رحیم مخدومی
❇️ ابر قهرمان، عنوان داستانی در حوزه تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی و برای رده سنی کودک و نوجوان است که در ۱۶صفحه به قلم رحیم مخدومی به رشته تحریر درآمده و به روایت قیام ۱۵خرداد و نقش شهیدان در این قیام مردمی شهر ورامین پرداخته شده است. در این کتاب به نقش مهم روایت وقایع تاریخی و آگاهسازی مردم پرداخته شده و اثر اجتماعی ناآگاهی مردم از رویدادهایی که بهوقوع پیوسته را نشان میدهد.
#کتابخوانی
#کتاب_نوجوان
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
📝 اشعاری مناسب با ایام شهادت حضرت مسلمبنعقیل(ع) و روز عرفه
📌 جهت استفاده از اشعار، با استفاده از لینک، به کانال شعر هیأت مراجعه نماییدـ
▪️ قصیده واره | ابتدای کربلا
✍️ از "مرتضی امیریاسفندقه"
eitaa.com/ShereHeyat/4627
▪️ مثنوی | قطعهای از کربلا
✍️ از "غلامرضا سازگار"
eitaa.com/ShereHeyat/4626
▪️ غزل | از همیشه تنهاتر
✍️ از "رضا یزدانی"
eitaa.com/ShereHeyat/4628
▪️ غزل | کشتی نجات
✍️ از "علیرضا غروه"
eitaa.com/ShereHeyat/4630
▪️ غزل مثنوی | أشکُو إلیکَ غُربتی
✍️ از "رضا خورشیدیفرد"
eitaa.com/ShereHeyat/4631
▪️ غزل | حسبیالله
✍️ از "عباس همتی"
eitaa.com/ShereHeyat/4632
▪️ غزل | قتیلالعبرات
✍️ از "سیدعلیرضا شفیعی"
eitaa.com/ShereHeyat/4633
▪️ رباعی | ترنم دل
✍️ از "محمدجواد غفورزاده"
eitaa.com/ShereHeyat/4634
▪️ غزل | ای صفای حرم یار
✍️ از "محمدجواد غفورزاده"
eitaa.com/ShereHeyat/4635
▪️ غزل | آرزوی تو
✍️ از "عبدالرحمان جامی"
eitaa.com/ShereHeyat/4636
#شعر_هیأت
💠 پایگاه جامع محتوایی هیأت
@heyat_co
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
♨️ قیام ۱۵خرداد، الگویی برای نوجوانان در هیأتها
💠 قیام ۱۵خرداد سال ۱۳۴۲ به رهبری امام خمینی(ره)، تنها یک رویداد تاریخی نیست؛ بلکه یک مدرسۀ تربیتی است که به نوجوانان میآموزد چگونه با ایمان، شجاعت و مسئولیتپذیری در جامعه نقشآفرینی کنند. حضور نوجوانان در یک هیأت میتواند ادامهدهندۀ همین روحیۀ انقلابی باشد؛ اما اهمیت حضور نوجوان در هیأت با الگوگیری از این واقعه چیست؟
⚪️ تقویت هویت دینی و انقلابی
🔸 هیأت نوجوان، محیطی است که نوجوانان را با ارزشهای اسلامی و فرهنگ ایستادگی در برابر ظلم آشنا میکند؛ همانگونه که قیام ۱۵خرداد بر پایۀ همین ارزشها شکل گرفت. ارزشهایی که حضرت امام(ره) آنها را با تبیین خود، هویت دینی جامعه را زنده کردند. در همین راستا، هیأت نوجوان باید بتواند نسبت به شکلگیری و تقویت این بُعد در نوجوانان، عملکرد پویایی داشته باشد.
⚪️ تمرین کار گروهی و مسئولیتپذیری
🔸 اتحاد مردم در قیام ۱۵خرداد، آن هم در برابر حکومتی مستبد، ظالم و خونریز را میتوان از بهترین الگوهایی دانست که به هیأتهای نوجوان میآموزد چگونه در یک جمع، فعالیت هدفمند داشته باشند و آن را در راستای خدمت برای جامعه بهکار گیرند.
⚪️ پرورش روحیۀ شجاعت و تبیین حق
🔸 نوجوان در هیأت میآموزد که همچون ولیّ زمان خود و یارانش، از بیان حق نهراسد و در برابر انحرافات و ناعدالتیها سکوت نکند. همان شاخصهای که حضرت امام(ره) و یاران ایشان در این واقعه، از آن برخوردار بوده و موجبات فهم و اقناعسازی جامعه و بهتبع آن، همراهسازی مردم برعلیه ظلم را فراهم ساختند.
⚪️ آمادگی برای نقشآفرینی در آینده
🔸 قیام ۱۵خرداد نشان داد که نوجوانان و جوانان میتوانند پیشگامان تغییر باشند. تغییری که از منبع حقیقت سرچشمه میگیرد و زمینهساز رقمخوردن آیندهای روشن باشد. این منبع، امروزه به بهترین شکل ممکن در هیأت وجود دارد؛ لذا حضور نوجوان در هیأت، تمرینی است برای نقشهای بزرگتر در آیندۀ جامعه.
⚪️ زندهنگهداشتن یاد و راه شهدا
🔸 اساساً فلسفۀ هیأت، با روضهخوانی، سینهزنی و ارتقای شور و شعور مخاطبین خود در مسیر شهدا گره خورده است. شهادت، اتمام زندگی نیست؛ بلکه مسیری است که از آن به «شهیدبودن» و لازمۀ شهیدشدن تعبیر میشود. مسیری که شهدای قیام ۱۵خرداد، با فهم مسیر ولایت، به جایگاهی که لایق آن بودند رسیدند و خونشان در رگهای جامعه برای رقمخوردن انقلابی بزرگ جریان یافت. پس امروزه نیز نوجوانان ادامهدهندۀ همان مسیر هستند تا با حرکت در همین مسیر، یاد شهیدان را زنده نگه دارند و این انقلاب را به قله برسانند.
✅ نوجوانی، بهترین زمان برای شکلگیری شخصیت انقلابی و مسئولیتپذیر است. هیأت مانند یک سنگر تربیتی، نوجوانان را آماده میکند تا همانگونه که مردم در ۱۵خرداد ایستادند، آنها نیز در برابر مشکلات و موانعی که بهمراتب سختتر از گذشته است بایستند و در ساختن جامعهای بر پایۀ عدالت و معنویت نقش داشته باشند.
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
💎 هیأت امروز؛ پایگاه تربیت و حرکت اجتماعی نسل جوان
🔰 دوستان عزیز، ما توفیق بزرگی داریم که در خیمه امام حسین(ع) جمع شدهایم؛ جمعی که کمتر از درصدی از کل انسانها به آن نائل شدهاند. اما سؤال اصلی این است که آیا امام حسین(ع) شده متن واقعی زندگی ما؟ آیا هر لحظه از فکر، رفتار و گفتار ما برگرفته از این مکتب پرافتخار است؟ این مبارزه اصلی ماست: جنگ باورها و ارادهها.
❇️ امروز دشمن با سلاح عقلانیت و عاطفه به جنگ ذهنها آمده است؛ جنگی که اگر ما تمام ایمان و ظرفیتمان را نیاوریم، برنده آن دشمن است. هیأت باید بیش از یک محل مناسک و عزاداری باشد؛ باید پایگاه تبیین، بصیرت و حرکت اجتماعی باشد. نسل امروز به لشکری نیاز دارد که علاوه بر اشک، اهل اقدام و جهاد تبیین باشد.
⬅️ پس بیایید در هیأتهایمان به تربیت عقلانی همراه با عاطفه و مسئولیت بپردازیم و فرزندانمان را به سفیران واقعی مکتب امام حسین(ع) در خانواده، مدرسه، محله، فضای مجازی و جامعه تبدیل کنیم.
👤 #استاد_سعید_سعادتی
💢 اردوگاه فرهنگی_تربیتی شهید هاشمینژاد| بهشهر
🗓 اردیبهشت۱۴۰۴
#تشکیلات
#احداث
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
💢 حرکت و اتحاد هیأتها؛ جبههای برای تحقق آرمانهای انقلاب
🔷 در دل هیأت، جایی که احساس و عاطفه ما با عقلانیت پیوند میخورد، باید به ساختن انسانهای آماده برای میدانهای مبارزه پرداخت. امروز هیأتهای ما نباید فقط به تکیهبر سنتهای ظاهری و مجلس سینهزنی محدود شوند؛ بلکه باید برای تربیت نسل جوان، ساختارمند، دارای نقشه و برنامه باشند.
📉 طرح کلان رهبر انقلاب برای جذب ۱۰میلیون دانشآموز و جوان به مسئولیت اجتماعی، دعوتی است برای تشکیل گروههای فعال و خودجوش در هیأتها و مساجد. این همان خیمهای است که ما باید در آن آماده شویم و سپس به میدان اصلی مبارزه برویم.
🔶 هیأت باید پایگاه امید، حرکت، اتحاد و عمل باشد؛ جایی که فرزندان امام حسین(ع) همواره آماده و مسئول پای آرمانهای انقلاب اسلامی باشند. مدیران هیأتها باید با عزم و برنامهریزی دقیق، زمینهساز ظهور نسلی متعهد و توانمند باشند.
👤 #استاد_سعید_سعادتی
💢 اردوگاه فرهنگی_تربیتی شهید هاشمینژاد| بهشهر
🗓 اردیبهشت۱۴۰۴
#تشکیلات
#احداث
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
🚩 حرکت در مسیر ولایت، محور حضور نوجوان در هیأت
💢 ظرفیت بیبدیل نوجوانان بهقدری گسترده است که میتوانند با الهام از دهه ولایت، بستر بسیار خوبی برای رشد فکری، معنوی و اجتماعی خود فراهم کنند. این دوره، فرصتی طلایی است تا با تأسی به سیره امیرالمؤمنین علی(ع) و مفاهیم عمیق ولایت، خودسازی و مسئولیتپذیری را تمرین کنند. این حرکت متعالی، در قالبهای گوناگونی میتواند شکل بگیرد:
◻️ رشد معنوی و اخلاقی
🔹 ولایت، تنها یک مفهوم سیاسی نیست؛ بلکه مسیر عبودیت و قرب الهی است. دهۀ ولایت، فرصتی است تا نوجوانان با تأسی به امام علی(ع)، خود را در محک اخلاق و ایمان بسنجند. حضرت در نهجالبلاغه میفرمایند: «از هر خويى بهترين آن را براى خود برگزين؛ زيرا خوبى عادت است.»➀ رشد معنوی در گروِ تمرین روزانۀ عدالت، صداقت و ایثار است؛ ویژگیهایی که امام(ع) تجسم عینی آن بودند. نوجوانان با دعا و مناجات میتوانند این ارتباط معنوی را تقویت کنند؛ چراکه ولایت، بدون عبادت و خلوص، کامل نخواهد بود.
◽️ رشد فکری و دانشمحور
🔹 ولایت، پایه توحید و عقلانیت دینی است. امام علی(ع) فرمودند: «هيچ كارى نيست مگر اين كه تو در آن نيازمند شناخت هستى.»➁ دهه ولایت باید فرصتی برای شکوفایی عقلانی نوجوانان باشد. مطالعه خطبه غدیر و تحلیل آن، نهتنها یک کار تاریخی؛ بلکه کشف منطق الهی حاکمیت دین است. نوجوانان باید بدانند که ولایت، ضد جهل و تقلید کورکورانه است. امام(ع) خود الگوی یک عالمِ مجاهد بود. بحثهای آزاد فکری درباره ولایت، به نوجوانان کمک میکند تا حقیقت را از تحریف تشخیص دهند.
◽️ رشد اجتماعی و مسئولیتپذیری
🔹 ولایت، مسئولیت در قبال جامعه است. امام علی(ع) در حکومت خود نشان دادند که حاکم اسلامی، خدمتگزار مردم است. نوجوانان باید یاد بگیرند که ولایتپذیری یعنی پاسخگو بودن در برابر مردم. فعالیتهای خیریه و محیطزیستی در این دهه، تمرینی است برای تحقق عدالت علوی؛ عدالتی که فقط در سخنرانیها نیست؛ بلکه در عمل روزمره جلوه میکند.
◽️ رشد هنری و خلاقیت
🔹 هنر، زبان گمشدهٔ تفکر دینی امروز است. امام علی(ع) فرمودند: «زینت، به زیبایی و نیكویی صواب و حقیقت است.»➂ هنر نوجوانان در دهه ولایت باید ترجمه زیباییهای غدیر به زبان امروز باشد. وقتی یک نوجوان با هنری نظیر شعر، نقاشی و... ولایت را روایت میکند، در حقیقت معارف ناب دینی را از قالب خشک تاریخی خارج میکند و آن را به زندگی پیوند میزند. این همان هنر متعهد است که امام خمینی(ره) بر آن تأکید داشتند.➃
◽️ رشد مهارتی و تشکیلاتی
🔹 ولایت بدون نظم و مدیریت معنایی نخواهد داشت. امام علی(ع) در دوران حکومت، مدیریتی کارآمد داشتند که حتی دشمنانشان را به تحسین واداشت. نوجوانان باید در هیأت، مسئولیتپذیری تشکیلاتی را از برنامهریزی تا اجرا تمرین کنند. این مهارتها نه تنها برای هیأت؛ بلکه برای ساختن جامعه اسلامی ضروری است. یادگیری مدیریت رسانه، سخنرانی و کار گروهی، تمرین حکمرانی به سبک علوی است.
◽️ رشد روحیه انقلابی و جهادی
🔹 ولایت براساس حکم «لاالهالاالله» تعهد در برابر باطل است. نوجوانان باید بدانند که ولایتپذیری یعنی آمادگی برای دفاع از حق؛ همانگونه که شهیدان در راه ولایت ایستادند. مطالعه زندگی شهدای نوجوان، نشان میدهد که ولایت، یک شعار نیست؛ بلکه عشق عملی است که تا پای جان پیش میرود. دهه ولایت باید زمینهساز روحیه جهادی در نوجوانان باشد؛ هم در مبارزه با دشمن خارجی و هم در مقابله با تهاجم فرهنگی.
🔲 دهۀ ولایت، باید آزمون عملی ایمان نوجوانان باشد. اگر رشد معنوی، فکری و اجتماعی آنها با معرفت عمیق به ولایت گره نخورد، فعالیتها سطحی میماند. نوجوان امروز باید امام علی(ع) را نه فقط بهعنوان یک اسطورۀ تاریخی؛ بلکه به عنوان الگوی زندگی ببیند.
✅ نوجوان ولایی، نسخۀ کوچکی از حضرت قمربنیهاشم(ع) در عصر حاضر است...
📎 ۱. غررالحكم، حدیث ۴۵۶۴.
📎 ۲. تحفالعقول، ص ۴۷.
📎 ۳. نهجالبلاغه، حکمت ۶۵.
📎 ۴. صحیفه نور، ج ۲۱، ص ۱۴۵ و ۱۴۶.
#دهه_ولایت
#تربیت_حماسی
#طرح_کارا
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
❇️ فرآیند جامعهپذیری دینی نوجوانان، از طریق مشارکت گروهی در هیأت
🔹 مطالعات جامعهشناسی دین نشان میدهد که نهادهای مذهبی، زمانی در تربیت دینی مؤثرند که بتوانند بسترهای «تجربۀ زیستۀ دینی» را فراهم کنند.➀ بر اساس نظریۀ هویت اجتماعی➁ شکلگیری هویت دینی مستلزم سه مؤلفۀ کلیدی است:
1️⃣ تعلق گروهی: مشارکت در گروههای دینی غیرمخرب، موجب تقویت پیوند عاطفی با باورهای دینی میشود.➂
2️⃣ درونیسازی ارزشها: طبق مدل تغییرات رفتاری➃، درونیسازی زمانی رخ میدهد که ارزشهای دینی با خودپندارهی فرد تلفیق شوند.
3️⃣ تجربۀ عملی: پژوهشهای میدانی ثابت کردهاند نوجوانانی که در فعالیتهای گروهی نهادهای دینی مشارکت داشتهاند، ۳۷% بیشتر احتمال دارد که دینداری را بهعنوان بخشی از هویت خود بپذیرند.➄
✅ این یافتهها مؤید آن است که طراحی برنامههای تبلیغی-تربیتی باید بر اساس اصول روانشناسی اجتماعی باشد تا بتواند به نتایج مطلوب دست یابد.
📎 ۱. اسمیت، ک. (۲۰۱۹). مشارکت مذهبی و شکلگیری هویت معنوی.
📎 ۲. تاجفل، ه. و ترنر، ج. س. (۱۹۸۶). نظریه هویت اجتماعی در رفتار بینگروهی. روانشناسی روابط بینگروهی.
📎 ۳. یسِلدیک، ر. و همکاران (۲۰۱۰). دینداری به مثابه هویت: درک دین از منظر نظریه هویت اجتماعی. مرور روانشناسی اجتماعی و شخصیت.
📎 ۴. ریان، ر. م. و دسی، ا. ل. (۲۰۰۰). تئوری خودتعیینگری و تسهیل انگیزش درونی، رشد اجتماعی و بهزیستی.
📎 ۵. ریچرت، ر. آ. و گرانکویست، پ. (۲۰۲۲). تحول دینی: توجه به پیچیدگیها. چشماندازهای رشد کودک.
🔜 در ادامه، به اصول روانشناسی اجتماعی در اثربخشی فعالیتهای هیأتهای نوجوان اشاره خواهد شد.
📌 برگرفته از سخنان #استاد_یاور_توپچی، در نشست هیأتونوجوان٩
#سخن_فانوس
#تشکیلات
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
أحلیٰ | هیأت و نوجوان
❇️ فرآیند جامعهپذیری دینی نوجوانان، از طریق مشارکت گروهی در هیأت 🔹 مطالعات جامعهشناسی دین نشان می
❇️ اصول روانشناسی اجتماعی و کاربست آن در هیأتها
💢 هیأتها به عنوان نهادهای اجتماعی-دینی، زمانی میتوانند در تربیت نسل نوجوان موفق باشند که فعالیتهای خود را بر اساس اصول علمی روانشناسی اجتماعی طراحی کنند. پژوهشها نشان میدهد که فرآیند هویتیابی دینی بیش از آنکه محصول آموزش مستقیم باشد، نتیجه تعاملات گروهی و تجربیات مشارکتی است.➀ در ادامه، به مهمترین این اصول اشاره میشود:
1️⃣ نظریه هویت اجتماعی➁:
🔸 هیأتها با ایجاد «ما»ی جمعی (در مقابل «من» فردی) به تقویت هویت دینی کمک میکنند. بهعنوان مثال، شعارهای جمعی، نمادهای مشترک و روایتهای گروهی در هیأتها باعث مرزبندی مثبت با گروههای مغایر میشود.
2️⃣ یادگیری اجتماعی➂:
🔸 نوجوانان در هیأتها از طریق مشاهده رفتار الگوهای دینی (ذاکران، پیشکسوتان و مربیان) دینداری را میآموزند. بر این اساس، نوجوانانی که در هیأتهای دارای الگوهای رفتاری قوی مشارکت دارند، درصد بیشتری احتمال تقید عملی به احکام دارند.
3️⃣ نظریه خودتعیینگری➃:
🔸 هیأتهای موفق، سه نیاز اساسی را تأمین میکنند:
▫️ شایستگی: از طریق نقشآفرینی در برنامهها
▫️ ارتباط: ایجاد پیوندهای عاطفی بین اعضا
▫️ خودمختاری: دادن حق انتخاب در نوع مشارکت
4️⃣ تأثیر گروه همسالان➄:
🔸 فشار هنجاری مثبت در هیأتها میتواند جایگزین فشارهای مخرب اجتماعی شود. ۶۸% نوجوانان در نظرسنجیها اعلام کردهاند که دوستیهای شکلگرفته در نهادهای دینی، بر تقویت باورهایشان تأثیر مستقیم داشته است.
✅ راهکارهای عملی برای هیأتها در راستای تقویت این اصول:
▫️ طراحی فعالیتهای مشارکتی به جای سخنرانیهای یکطرفه
▫️ ایجاد گروههای کوچک ۵-۷ نفره برای تعمیق روابط
▫️ نظاممند کردن برنامههای تربیت مربی از درون هیأت
▫️ استفاده از مکانیزمهای بازخورد جمعی (مثل جلسات نقدوبررسی)
▫️ مسئولیتسپاری به نوجوانان
📎 ۱. بندورا، آ. (۲۰۲۱). جدایی اخلاقی در ارتکاب بیرحمیها. مرور روانشناسی اجتماعی و شخصیت.
📎 ۲. تاجفل، ه. و ترنر، ج. س. (۱۹۸۶). نظریه هویت اجتماعی در رفتار بینگروهی.
📎 ۳. بندورا، آ. (۱۹۷۷). نظریه یادگیری اجتماعی.
📎 ۴. دسی، ای. ال. و ریان، آر. ام. (۲۰۰۰). «چیستی» و «چرایی» اهداف: نیازهای انسانی و خودتعیینگری رفتار.
📎 ۵. مرکز تحقیقات پیو. (۲۰۲۱). دین و جامعهپذیری در میان جوانان آمریکایی.
📌 برگرفته از سخنان #استاد_یاور_توپچی، در نشست هیأتونوجوان٩
#سخن_فانوس
#تشکیلات
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
34.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #استاد_مرتضی_جهانبازی
❗️ شکلگیری هویت نوجوان در هیأت، با بهرسمیتشناختن «منِ خودِ عالی» در آنها.
❓ توجه به مهمترین ویژگیهای فطری نوجوانان، چه مقدار در کار تربیتی مؤثر است؟
❗️ تعریف آرمان و هدف برای نوجوان با چاشنی محبت اهلبیت علیهمالسلام.
🌐 مشاهدۀ فیلم در وبگاه هیأتتیوی:
https://heyat.tv/video/MPDerXan/
#سخن_فانوس
#مدرسهعالیهیأت
⚜️ مدرسهعالیهیأت
@Heyat_High_School
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
صوت_کم حجم.mp3
زمان:
حجم:
33.36M
🎧 بشنوید
🎙 صوت سلسلهنشستهای هیأتونوجوان۱
🔰 با موضوع: «شناخت نوجوان، پیشنیاز برنامهریزی تربیتی در هیأت»
👤 #استاد_ابراهیم_اخوی
🗓 اسفندماه۱۴۰۱
📌 شهر مقدس قم | جامعه ایمانی مشعر
#سخن_فانوس
#مدرسهعالیهیأت
⚜️ مدرسهعالیهیأت
@Heyat_High_School
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
💠 ضرورت فهم چیستی و اهمیت انگیزش، عاملی برای کنشگری نوجوانان در هیأت۱
🔰 «انگیزه»، منشأ و عامل هرگونه حرکتی در انسانهاست؛ یعنی شما نمیتوانید یک حرکت انسانی را تصور کنید که هیچ منشأ و عامل انگیزشی در آن دخیل نبوده باشد. پس انگیزه عامل حرکت است و ما اگر به انگیزه و عوامل انگیزشی در زندگی انسانها توجه نکنیم خیلی اوقات نمیتوانیم رفتار آنها را درست تحلیل کنیم.
🟡 عوامل انگیزشی را بهصورتکلی به دو دسته تقسیم میکنند:
1️⃣ عوامل انگیزشی بیرونی: عواملی که بیرون از وجود ما حضور دارند و باعث میشوند که ما به حرکت درآییم. مثال متداول آن، مباحث فیزیولوژیک است؛ مانند آب و غذا که باعث میشود ما برای به دست آوردن آب، غذا، مسکن و یا برای خودرو به حرکت در بیاییم. سعی میکنیم بهسمت عاملی که بیرون از ما وجود دارد حرکت کنیم و آن را بهدست بیاوریم.
2️⃣ عوامل انگیزشی درونی: عواملی در درون وجود ما وجود دارد و ما آنها را دنبال میکنیم. خیلی از دلبستگیها، عشقها، محبتها، دوست داشتنها، نوعدوستیها، دلسوزیها، شجاعتها و... از این جنس هستند. افرادی که به یک پستی، به یک مقامی دلبستگی دارند، یک عامل انگیزشی درونی است. کار به مثبت و منفی بودن آن نداریم؛ چون عوامل انگیزشی نیز میتوانند براساس ارزشهای دینی هم مثبت باشند هم منفی باشند.
✅ برایناساس، به نتیجه نرسیدن بسیاری از مباحث تربیتی ما به دلیل عدم توجه به این اصل مهم در مخاطبان است.
❓ اما چرا خیلی وقتها این اتفاق نمیافتد...؟
🔜 ادامه دارد...
👤 #استاد_رحمان_یاسی
💢 نشست هیأتونوجوان۷ | با موضوع: «بررسی چالشها و مسائل پیرامون نقشآفرینی و بهکارگیری نوجوانان در هیأت»
#سخن_فانوس
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
💠 خطر و خطای رایج در کنشهای تربیت نوجوان
👤 #استاد_یاسر_ماهری
🔰 «أحلیٰ۱ | اولین رویداد هیأت، تربیت و نوجوان»
❕ (مدیران هیأتهای نوجوان کشور)
🗓 اسفندماه۱۴۰۲
📌 تهران|مجموعه فرهنگی شهدای انقلاباسلامی (سرچشمه)
#احلی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan