🗝 شناخت نوجوان؛ کلید جذب او به هیأت
❇️ در مورد نوجوان و چگونگی برقراری ارتباط با او - بهگونهای که در این فرآیند بتوانیم وی را به هیأت جذب کنیم - باید گفت که لازمه ورود موفق به هر حیطهای، شناخت کامل آن عرصه است. اگر قصد داریم با نوجوان ارتباط مؤثر برقرار کرده و بستر جذب او را فراهم نماییم، ابتدا باید نوجوان، دوره سنیاش، ویژگیها و نیازهایش را بهدرستی بشناسیم. اگر بتوانیم نیازهای نوجوان را برآورده سازیم، او خودبهخود به سمت ما میآید و نیاز چندانی به تلاش مضاعف از سوی ما نیست. البته تأثیرگذاری و زمینهسازی جایگاه خود را دارد.
👌 اما اولین گامی که باید برداشته شود، «شناخت صحیح نوجوانان» است. به عبارت دیگر، هرکس که میخواهد در هر حوزهای برای نوجوانان فعالیت کند، باید مخاطب نوجوان خود را بهخوبی بشناسد.
💭 روزی از یکی از نوجوانان پرسیدم: «بگو ببینم شما نوجوانان چگونه هستید؟ از زبان خودتان بیان کنید.» او که نوجوانی زبر و زرنگ و خوشبیان بود، گفت: «اگر بخواهم نوجوان را از نگاه خودم توصیف کنم، این است که ما نوجوانان فکر میکنیم فقط خودمان میفهمیم و هیچکس دیگری نمیفهمد.» او ادامه داد: «ما نوجوانان احساس میکنیم همه در حال نگاهکردن به ما هستند و ما در کانون توجه دیگران قرار داریم.»
💫 این باور که «فقط ما میفهمیم و دیگران نمیفهمند» را در روانشناسی «افسانه شخصی» مینامند. ما باید به این نکته واقف باشیم: هنگامی که نوجوان وارد فضای هوش انتزاعی میشود، این نگرش در او شکل میگیرد. او دوران کودکی را پشت سر گذاشته و در آستانه ورود به دنیای بزرگسالی است؛ در نتیجه این احساس در او به وجود میآید که «من میفهمم و دیگران نمیفهمند». او گمان میکند آنچه به ذهنش خطور کرده، تاکنون به فکر هیچکس نرسیده است؛ بنابراین، نوجوان درگیر «افسانه شخصی» میشود.
🔰 همین ویژگی، در کنار خود، ریسکپذیری بالایی را نیز به همراه میآورد؛ زیرا نوجوان احساس میکند فناناپذیر است؛ بنابراین ضروری است که نسبت به پدیده افسانه شخصی آگاهی داشته باشیم. اینکه او فکر میکند تنها خودش درک درستی دارد و اینکه گمان میکند همه به او چشم دوختهاند (پدیده «ناظر خیالی»)، همگی از آثار همین ویژگی روانشناختی دوره نوجوانی است.
👤 #استاد_مجید_همتی
🔰 نشست هیأت و نوجوان۴
💢 با موضوع: «شیوههای جذب نوجوانان به هیأت»
#مدرسهعالیهیأت
#سخن_فانوس
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
14.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌟 نوجوانی که در همسایگی شهیدنصرالله صدای زائران شد
🔹 در سفر اخیرم به لبنان، در برنامهمان بازدید از مقتل شهید سیدحسن نصرالله نیز قرار داشت. به محض رسیدن، نوجوانی را دیدم که با شور و اشتیاق به سویمان دوید و گفت: میشود با شما مصاحبه کنم؟
🔹 وقتی پرسیدم چرا این کار را میکند، با نگاهی پر از انگیزه گفت: میخواهم قطرهای در این اقیانوس باشم... برایم توضیح داد که در فضای مجازی فعال است و مخاطبانی دارد. از آنجا که در همسایگی مقتل شهیدنصرالله زندگی میکند، مخاطبانش مشتاقند از حالوهوای زائران و رفتوآمدها باخبر شوند.
🔹 از دغدغهمند بودن این نوجوان خوشم آمد. از اینکه تولید محتوا میکرد، از اینکه منفعل نبود و از اینکه میخواست کنشگر باشد. به جای آنکه از محتوای دیگران اثر بپذیرد، میخواست با محتوای خوب خودش اثرگذار باشد.
به او گفتم که ما دبیرستانی در «واوان» داریم که نوجوانان همسن و سالش در آن تحصیل میکنند. از او خواهش کردم برای دانشآموزان مدرسه ما بیاید و توضیح دهد که چه میکند.
#تربیت_حماسی
#تبیین
🔸 سیدحسین موسوی
@qiyamir
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
🗝 شناخت نوجوان؛ کلید جذب او به هیأت
❇️ در مورد نوجوان و چگونگی برقراری ارتباط با او - بهگونهای که در این فرآیند بتوانیم وی را به هیأت جذب کنیم - باید گفت که لازمه ورود موفق به هر حیطهای، شناخت کامل آن عرصه است. اگر قصد داریم با نوجوان ارتباط مؤثر برقرار کرده و بستر جذب او را فراهم نماییم، ابتدا باید نوجوان، دوره سنیاش، ویژگیها و نیازهایش را بهدرستی بشناسیم. اگر بتوانیم نیازهای نوجوان را برآورده سازیم، او خودبهخود به سمت ما میآید و نیاز چندانی به تلاش مضاعف از سوی ما نیست. البته تأثیرگذاری و زمینهسازی جایگاه خود را دارد.
👌 اما اولین گامی که باید برداشته شود، «شناخت صحیح نوجوانان» است. به عبارت دیگر، هرکس که میخواهد در هر حوزهای برای نوجوانان فعالیت کند، باید مخاطب نوجوان خود را بهخوبی بشناسد.
💭 روزی از یکی از نوجوانان پرسیدم: «بگو ببینم شما نوجوانان چگونه هستید؟ از زبان خودتان بیان کنید.» او که نوجوانی زبر و زرنگ و خوشبیان بود، گفت: «اگر بخواهم نوجوان را از نگاه خودم توصیف کنم، این است که ما نوجوانان فکر میکنیم فقط خودمان میفهمیم و هیچکس دیگری نمیفهمد.» او ادامه داد: «ما نوجوانان احساس میکنیم همه در حال نگاهکردن به ما هستند و ما در کانون توجه دیگران قرار داریم.»
💫 این باور که «فقط ما میفهمیم و دیگران نمیفهمند» را در روانشناسی «افسانه شخصی» مینامند. ما باید به این نکته واقف باشیم: هنگامی که نوجوان وارد فضای هوش انتزاعی میشود، این نگرش در او شکل میگیرد. او دوران کودکی را پشت سر گذاشته و در آستانه ورود به دنیای بزرگسالی است؛ در نتیجه این احساس در او به وجود میآید که «من میفهمم و دیگران نمیفهمند». او گمان میکند آنچه به ذهنش خطور کرده، تاکنون به فکر هیچکس نرسیده است؛ بنابراین، نوجوان درگیر «افسانه شخصی» میشود.
🔰 همین ویژگی، در کنار خود، ریسکپذیری بالایی را نیز به همراه میآورد؛ زیرا نوجوان احساس میکند فناناپذیر است؛ بنابراین ضروری است که نسبت به پدیده افسانه شخصی آگاهی داشته باشیم. اینکه او فکر میکند تنها خودش درک درستی دارد و اینکه گمان میکند همه به او چشم دوختهاند (پدیده «ناظر خیالی»)، همگی از آثار همین ویژگی روانشناختی دوره نوجوانی است.
👤 #استاد_مجید_همتی
🔰 نشست هیأت و نوجوان۴
💢 با موضوع: «شیوههای جذب نوجوانان به هیأت»
#مدرسهعالیهیأت
#سخن_فانوس
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
33.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #استاد_مجید_همتی
❓ صحبت دوپهلو چه مشکلی در ارتباط با نوجوان ایجاد میکند؟
❓ نوجوان دوست دارد شنونده باشد یا گوینده؟
❗️ مدل مطلوب هیأتداری در نوجوانان با ارتباط دوسویه با نوجوانان.
❗️ چهار حالت هویت نوجوان در مواجهه با چالش بحران هویت.
🌐 مشاهدۀ فیلم در وبگاه هیأتتیوی:
https://heyat.tv/video/Z8O3Dl8w/
#سخن_فانوس
#مدرسهعالیهیأت
⚜️ مدرسهعالیهیأت
@Heyat_High_School
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
🌊 از آکواریوم تا اقیانوس: هیأتِ باز و تربیتِ زنده
🌟 گشودگی هیأت، یعنی باز کردن فضا برای تجربه، آزمون، خطا و اصلاح. یعنی واگذاری مسئولیتهایی که به ظاهر سادهاند؛ اما در باطن، پایههای شخصیت یک انسان متعهد و مؤمن را میسازند. از پذیرایی ساده تا اجرای برنامه، از تنظیم صوت و نور تا تهیه محتوا و رسانه، از خادمی در کفشداری تا نقشآفرینی در شورای نوجوان، همگی عرصههاییاند برای تربیت عملی و برای لمس واقعی زندگی اجتماعی در محیطی ایمانی.
❌ در مقابل، هیأتی که درگیر حلقههای بسته و آکواریومی شود - که تنها افراد خاصی را وارد میدان کند، فقط به خودیها مسئولیت دهد و از ورود نسلی تازه، با بهانههایی همچون بیتجربگی یا عدمبلوغ جلوگیری کند - در حقیقت بذر افول و فروپاشی خود را میکارد. نوجوانی که صرفاً مصرفکنندۀ محتواست، کمکم احساس بیاثربودن میکند، از حلقه ارتباط عاطفی با هیأت فاصله میگیرد و در برابر کنشهای اجتماعی، بدون مهارت و آمادگی رها میشود.
✅ هیأت گشوده، نهتنها تربیتگر است؛ بلکه «میدانساز هویت» است. نوجوان در آن، نهتنها ایمان میآموزد؛ بلکه زندگی میکند؛ نه فقط حرف میشنود؛ بلکه خود سخن میگوید؛ نه فقط میبیند؛ بلکه دیده میشود. این پویایی، رمز بقا و بالندگی هیأت است و تنها در پرتو اعتماد، مسئولیتدهی و مشارکتِ واقعی به دست میآید.
🔆 پس اگر میخواهیم هیأت، مزرعۀ تربیت باشد و نه موزۀ نمایش، باید دربِ فرصت را بهسوی نسل جدید بگشاییم. باید از حصار «ما» و «آنها» عبور کنیم و همه را شریک در ساختن، در فهمیدن و در رشد دادن بدانیم. آیندهسازان را باید از امروز به میدان بیاوریم.
👤 #استاد_رحیم_آبفروش
💢 اردوگاه فرهنگی_تربیتی شهید هاشمینژاد| بهشهر
🗓 اردیبهشت۱۴۰۴
#تشکیلات
#احداث
#سخن_فانوس
#آسیبشناسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
⚔️ جدال عقل و حماقت در ضمیر نوجوان
📜 بر اساس روایتی از امام علی(ع)، حضرت تعبیری دارند که میفرمایند: «همواره عقل و حماقت در درون نوجوان در کشمکشاند تا دوران بحران بلوغ را پشت سر بگذارد و به هجدهسالگی برسد؛ آنگاه است که با چیرگی عقل یا حماقت، به یکی از این دو سو متمایل میشود.»➀
❇️ این روایت کاملاً جنبه روانشناختی دارد و بر مبانی روانشناسی رشد استوار است؛ اساتید نیز آگاهاند که چنین الگوهای رفتاری در نوجوان بهروشنی دیده میشود. دقتِ بهکاررفته در انتخاب واژگان، کاملاً با جهان نوجوان سازگار است. نوجوان از یک سو رفتارهای خردمندانهای نشان میدهد؛ مثلاً اهل مسجد است، با پشتکار درس میخواند، در دوستیها گزینشی عمل میکند و وقت زیادی صرف گوشی نمیکند. از سوی دیگر، در موج هیجان دست به رفتارهایی میزند که خود میداند نباید انجام دهد؛ یعنی مسئله ناآگاهی نیست؛ بلکه مهارنکردن آن هیجان است که در این روایت با عنوان «حماقت» از آن یاد شده است.
👈 به همین دلیل، نوجوان بهسادگی دربارۀ خود و دیگران از واژههایی مانند «ابله» و «احمق» استفاده میکند بیآنکه قصد اهانت داشته باشد؛ چراکه جهتگیری عملیِ برخی رفتارهای او به همان سمت میرود.
📎 ۱. بحارالانوار، ج ۱، ص ۹۶.
👤 #استاد_ابراهیم_اخوی
🔰 نشست هیأت و نوجوان۵
💢 با موضوع: «نقش هیأتهای حسینی در هویتبخشی به نوجوانان»
#مدرسهعالیهیأت
#سخن_فانوس
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
↔️ هیأت، «مدرسۀ تربیت» یا «باشگاه طرفداری»!
🔰 جوان بهجای تأسی به اهلبیت(ع)، دلبستۀ فرد میشود؛ معیار حق و باطل از «محتوا و معنا» به «چهره و موج» تغییر میکند و ذائقۀ دینی با الگوریتم لایک و ویو تنظیم میشود؛ نه با بصیرت و معرفت.
🔸 هیأت نوجوان اگر امروز مراقبت نکند، فردا شورَش میماند و شعورش میرود! اما اگر محبوبیتها در مسیر حقیقت مدیریت شود، همان انرژی فنمحور میتواند موتور حرکت به سمت ایمان عمیق و زیست مؤمنانه باشد.
#آسیبشناسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
⁉️ «منع مطلق» یا «آزادی مطلق» در مواجهه نوجوانان با شبهات
🔸 در عصر حاضر که دسترسی به اطلاعات از طریق ابزارهای ارتباطی مانند تلفن همراه بسیار آسان شده، نوجوانان و جوانان بهراحتی هم به منابع علمی و مذهبی و هم به محتوای غیراخلاقی و شبهات دینی دسترسی دارند. کنجکاوی طبیعی، آنان را به سمت این منابع میکشاند و گروههای بداندیش نیز به طور پیوسته محتوای گمراهکننده تولید میکنند. در اینجا، دو راه حل به نظر میرسد که هر کدام، با مشکلاتی مواجه هستند:
1️⃣ راهحل منع مطلق: پاسخدادن به این چالش با منع مطلق («نروید، نخوانید، نشنوید») دو مشکل اصلی دارد:
❌ احتمال پذیرش آن کم است و جوانان را به تحقیق پنهانی سوق میدهد.
❌ این روش با روح تحقیق و جستوجوی حقیقت که در اسلام بر آن تأکید شده (و تقلید کورکورانه از نیاکان نکوهش شده) در تضاد است.
2️⃣ راهحل جواز مطلق: این راه حل نیز دارای مشکلات جدی است:
❌ چنین اندیشه و عملکردی، خطرات جدی و واضحی به دنبال خواهد داشت؛ چراکه این راه حل، نوجوانان را به سمت غرقشدن در دریای شبهات سوق خواهد داد.
🔆 راه حل پیشنهادی: راه حل اصلی، نفی یا اثبات مطلق نیست؛ بلکه ارائه یک راهبرد منطقی و طیفبندی شده است که شامل این موارد میشود:
✅ تفکیک: باید میان انواع مسائل، منابع اطلاعاتی و روشهای برخورد تفاوت قائل شد.
✅ تنوع در برخورد: شیوه مواجهه با مخاطب باید متنوع باشد (گاهی با آرامش، گاهی با جدیت و با استفاده از تشویق و تنبیه مناسب).
✅ توانمندسازی: باید با طرح مثالهای ساده، قدرت تشخیص و اعتمادبهنفس را در نوجوان تقویت کرد و به او نشان داد که برای مسائل پیچیده، پاسخهای ساده وجود ندارد.
✅ نظارت و راهنمایی: ورود به مباحث فکری مانند شنا در دریای ژرف است. نوآموزان باید تحت نظارت مربیان آگاه (مانند نجاتغریق) این مسیر را آغاز کنند تا خطاهایشان اصلاح و منابع درست به آنها معرفی شود.
✅ تفصیل و میانهروی: برخی منابع اساساً نادرست هستند، اما حتی منابع درست نیز ممکن است برای همه سطوح مناسب نباشند. بنابراین نه باید مطلقاً منع کرد و نه بیقید و شرط آزاد گذاشت.
🔚 هدف نهایی این است که اگر فردی به مهارت و دانش کافی رسید، نه تنها جایز؛ که وظیفه دارد تا برای نجات دیگران از شبهات نیز اقدام کند.
👤 #آیتالله_مصباح_یزدی
🔰 «روش آشنا کردن نوجوانان با مسائل بنیادی»
#سخن_فانوس
#تبیین
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
📨 وصیت و توصیهٔ اولین نوجوان سیزده سالهٔ دفاع مقدس به پدران و مادران وطن:
🔅 «پیام من به پدر و مادرها این است که بچههای خود را لوس و ننر بار نیاورید! فرزندان خود را اهل مبارزه و جهاد در راه خدا بار بیاورید...»
🕯 شهید بهنام محمدی
#شهدا
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
10.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💔🌱 زینب یعنی شجاعت، یعنی مقاومت، یعنی ایمان تا آخر خط!
🎥 تولید: خادمان نوجوان رسانه
👥 محمدحیدر قربانپور، سیدعلی هاشمی
✅ کاری از گروه رسانهای معارف قرآنی
🔹 نوجواننو
💠 مـࢪکز نوجـوانان فاطـمـے
https://eitaa.com/javane_no
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
💐 در وادیِ زینب
🌼 امام خامنهای مدظلهالعالی:
🔹 «امیدواریم دختران جوان و زنان جامعۀ ما، در الگوی زینب کبری(س) دقت کنند و هویت و شخصیت خود را در آن ببینند؛ بقیۀ چیزها فرعی است.»
🔹 «جوهر ذات یک انسان، اگر تعالی و روشنایی و شفافیت پیدا کند، همه چیز در مقابل او کوچک میشود و قدرت او بر همۀ کارهای دیگر تأمین میگردد.»
#سخن_آفتاب
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan
❤️ از مدرسه تا میدان تمرین و شهادت
🔸 شهید نوجوان، رضا جوگانیان نهم بهمن ماه ۱۳۴۷ در شهر مشهد و در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا علیهالسلام چشم به جهان گشود. پدرش ابراهیم نام داشت. مدتی بعد، خانواده جوگانیان به محلۀ ابوذر تهران عزیمت نمودند.
🔸 رضا جوگانیان از کودکی با انقلاب و مذهبیون عجین گشت و به فعالیت های مذهبی می پرداخت.
🔸 شرایط سخت جنگ ایجاب می کرد که تمام اقشار جامعه به کمک ایران اسلامی بشتابند. بسیجیان دانشآموز کانون ابوذر نیز پس از درس و مدرسه بر سر کلاسهای تمرین نظامی و آموزشی جنگ حاضر میشدند و رضا نیز در این تمرینات حاضر بود.
🔸 رضا به همراه چند تن دیگر، در تاریخ یکم تیر ماه ۱۳۶۲ در کانون ابوذر تهران در حال تمرین نظامی و کار با تجهیزات نظامی بودند که به علت انفجار نارنجک، به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
#شهدا
#تربیت_حماسی
⚜️ أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan