آیت الله العظمی جوادی آملیسراب تفرقه.mp3
زمان:
حجم:
2.23M
💠 روز هفدهم ماه #شعبان 1444
🔸 سراب تفرقه
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سراب تفرقه
🔸 در نهج البلاغه آمده است كه «مَا فَرَّقَ بَینَكُمْ إِلاَّ خُبْثُ السَّرَائِرِ وَ سُوءُ الضَّمَائِرِ»؛ یعنی #تنها_عامل_تفرقه، بداندیشی است بدخواهی است؛ خبث سریره و سوء ضمیر، عامل تفرقه است.
كسی كه دنبال تفرقه می گردد به خیال سود است، در حالی كه هیچ كسی از تفرقه سودی نبرده است؛ با اختلاف هیچ كسی به جایی نرسید.
🔸 حضرت امیر (سلام الله علیه) می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ یعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ خَیراً مِمَّنْ مَضَی وَ لاَ مِمَّنْ بَقِی»؛ فرمود از اختلاف فاصله بگیرید زیرا خدای سبحان به وسیله تفرقه هیچ كسی را به خیری نرساند نه در گذشته و نه در آینده.
🔸 در خطبه 147 می فرماید: «فَاجْتَمَعَ الْقَوْمُ عَلَی الْفُرْقَةِ وَ افْتَرَقُوا عَلَی الْجَمَاعَةِ»؛ این تعبیر لطیفی كه از #سید_جمال_اسد_آبادی (رضوان الله علیه) و دیگران آمده است كه مثلاً عدهای «اتفقوا علی الاختلاف اتحدوا علی ان لا یتحدوا» این تعبیر ادبی ریشه اش در نهج البلاغه هست فرمود: «فَاجْتَمَعَ الْقَوْمُ عَلَی الْفُرْقَةِ»؛ اینها اتفاق كردند كه با هم اختلاف داشته باشند، اختلاف داشتن اجماعی اینهاست، اجماع كردند كه با هم نسازند!
«فَاجْتَمَعَ الْقَوْمُ عَلَی الْفُرْقَةِ وَ افْتَرَقُوا عَلَی الْجَمَاعَةِ، كَأَنَّهُمْ أَئِمَّةُ الْكِتَابِ وَ لَیسَ الْكِتَابُ إِمَامَهُمْ فَلَمْ یبْقَ عِنْدَهُمْ مِنْهُ إِلاَّ اسْمُهُ وَ لَا یعْرِفُونَ إِلاَّ خَطَّهُ وَ زَبْرَهُ»؛
اینها قرائت قرآن و امثال ذلك را می دانند اما خطوط كلی و راهنمایی های اصیل قرآن را پشت سر گذاشتند.
#سالگرد_شهادت_سید_جمال_الدین_اسد_آبادی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه آل عمران جلسه 208
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 609
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_پنجم
#مهاجمان_و_دشمنان
🔸 اقسام دشمن
1. دشمن شخص
گذشت از دشمن: امیرموٴمنان علی (علیه السلام) فرمود: گرامی بدار كسی را كه تو را دوست می دارد و از دشمنت در گذر كه برای تو فضیلت خواهد بود.[1]
[1]. أَكْرِمْ مَنْ وَدَّكَ وَ اصْفَحْ عَنْ عَدُوِّكَ یتِمَّ لَكَ الْفَضْلُ (غرر الحكم، ص435).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 330
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حصن توکل🔸 #توكل این است كه انسان خواسته ای دارد و بررسی می كند می بیند كه علمِ محیطِ به جمیع علل و عوامل در اختیار او نیست، قدرتِ محیطِ به جمیع اسباب و شرایط در اختیار او نیست، ناچار است وكیل بگیرد. خواسته ای دارد و میخواهد به خواسته برسد؛ اما #علمش_محدود است #قدرتش_محدود است، كسی را وكیل می گیرد كه علمش نامتناهی است و قدرتش هم نامتناهی. 🔸 ما از نظر شرایط عادی، #چاره_ای_جز_توكل_نداریم! این مقداری هم كه می دانیم و می توانیم و اینها را هم انجام دادیم، فعلاً از نظر علم، مورد آگاهی ماست و از نظر قدرت مورد توانایی ماست؛ اما آیا این علم ما به نسیان تبدیل می شود یا نه، این قدرت ما به عجز تبدیل می شود یا نه، این را نمی دانیم. ما هر لحظه در معرضِ خطر هستیم! چه كسی است كه می تواند جلوی نسیانش را بگیرد؟! چه كسی است كه می تواند جلوی عجزش را بگیرد؟! عجز و نسیان در راه اند! بنابراین #چاره_ای_جز_توكل_نیست. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 54 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 610
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_پنجم
#مهاجمان_و_دشمنان
🔸 اقسام دشمن
1. دشمن شخص
سكوت و حلم در برابر دشمن: جابر گوید: امیرمؤمنان (ع) شنید مردی به قنبر دشنام می دهد و قنبر می خواست به وی پاسخ گوید. امیرموٴمنان (ع) به قنبر فرمود: آرام باش ای قنبر! از او صرف نظر كن تا رضایت رحمان را فراهم كنی و شیطان را به خشم آوری و دشمنت را كیفر دهی. سوگند به آن كسی كه دانه را شكافت و انسان را آفرید، هرگز موٴمن با چیزی مانند حلم، خدایش را خشنود نكرده و با چیزی مانند خاموشی، شیطان را خشمگین نكرده و با چیزی مانند سكوت، احمق را كیفر نداده است.[1]
[1]. سَمِعَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع رَجُلاً یشْتِمُ قَنْبَراً وَ قَدْ رَامَ قَنْبَرٌ أَنْ یرُدَّ عَلَیهِ، فَنَادَاهُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع: مَهْلاً یا قَنْبَرُ! دَعْ شَاتِمَكَ ... (الأمالی، مفید، ص118).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 330
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
دعا در ماه شعبان
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:دعا در این ماه شعبان سهم تعیین کننده ای دارد! دعا جزء قضا و قدَر است در قبال قضا و قدر نیست. آنچه که در روایات ما آمده که دعا در متن قضا و قدَر قرار دارد بیگانه نیست، جلوی قضا و قدَر را نمی گیرد، خودش جزء قضا و قدر هست، اگر جلوی قضا را می گیرد این یک قضای نسبی است نه قضای مطلق… . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
دعا در ماه شعبان
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:دعا در این ماه شعبان سهم تعیین کننده ای دارد! دعا جزء قضا و قدَر است در قبال قضا و قدر نیست. آنچه که در روایات ما آمده که دعا در متن قضا و قدَر قرار دارد بیگانه نیست، جلوی قضا و قدَر را نمی گیرد، خودش جزء قضا و قدر هست، اگر جلوی قضا را می گیرد این یک قضای نسبی است نه قضای مطلق. بخشی از قضاها در خارج دعا است، بخشی از قضاها در حوزه دعا انجام می گیرد، همین حرف ها را بزرگان حکمت ما مثل مرحوم بوعلی و امثال ایشان آوردهاند که #دعا_جزء_علل_و_اسباب_است دعا در قبال قانون علیت نیست، بلکه خودش در ردیف علل قرار می گیرد. 🔹 دعا خودش #عبادت است اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ اهل دعا نباشد مذموم است یک نحوه استکباری است، یک نحوه خودخواهی است که ﴿إِنَّ الَّذینَ یسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی سَیدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرین﴾ گفتند کسی که دست او به دعا برنمیآید، لب او به دعا نمیجنبد، قلب او به دعا نمی تپد، او خوی استکباری دارد. در بارگاه ذات أقدس الهی با دست لرزان و قلب تپنده عرض کنیم «یا رب العالمین إدفع عنّا کل بلاء»! #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #در_محضر_استاد 📚 پیام فرارسیدن نیمه شعبان 1441 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra