eitaa logo
مهدی عبداللّهی
811 دنبال‌کننده
643 عکس
360 ویدیو
49 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللّهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش‌آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
2️⃣ سخنان مهم رهبر انقلاب در دیدار دانش آموزان (۱۴۰۱/۸/۱۱) 🔻 ببینید این قضیه‌ی شاهچراغ شیراز این چه جنایت بزرگی بود. آن پسربچه‌ی پایه‌ی دوم یا پایه‌ی ششم یا پایه‌ی دهم، اینها چه گناهی کرده بودند؟ آن طفلک شش ساله‌ای که پدر و مادر و برادرش را از دست داده این کوه سنگین غم را چرا بر دوش او انبار کردند؟ چرا؟ این بچه چکار کند با این غم بزرگ، غیرقابل تحمل، این جنایت این جنایتهای بزرگی است اینها. 🔹آن طلبه جوان، طلبه‌ شهید جوان در تهران ــ آرمان عزیز! ــ او چه گناهی کرده بود؟ طلبه‌ِی جوان، دانشجو بوده آمده طلبه شده، متدیّن، مؤمن، متعبّد، حزب‌اللهی، شکنجه کنند زیر شکنجه او را بکشند، جسدش را بیندازند در خیابان، اینها کارهای کوچکی است؟ اینها که‌اند؟ این [را] باید فکر کرد؟ اینها که‌اند؟ این بچه‌های ما که نیستند، این جوانهای ما که نیستند اینها،‌اینها که‌اند؟ از کجا دستور میگیرند؟ چرا این کسانی که مدّعیِ حقوق بشرند اینها را محکوم نکردند؟ چرا قضیه‌ی شیراز را که یک انفجار بود محکوم نکردند؟ اینها طرفدار حقوق بشرند؟ 🔺اینها را بشناسیم، اینها را بشناسید. البته ما یقه‌ی اینها را رها نخواهیم کرد، نظام جمهوری اسلامی به حساب این جنایتکارها خواهد رسید حتماً. هرکس ثابت بشود که همکاری داشته با این جنایتها در این جنایتها دستی داشته مجازات خواهد شد ان‌شاءاللّه بدون تردید. غربی‌ها در رسانه‌هایشان آموزش تخریب میدهند، آموزش اغتشاش میدهند، درست کردن کوکتل مولوتف یاد میدهند، درست کردن بمب دستی یاد میدهند. اینها دلیل چیست؟ بحث این نیست که اینها جنایت میکنند با این کار، خب بله جنایت است اما انحطاط است، این پستی است، این نشان دهنده‌ی میزان انحطاط اخلاقی یک دولت، یک مجموعه‌ی حکومتی است که رسانه‌اش این‌جوری عمل میکند. 🔹 در همین اغتشاشات اخیر چند هفته‌ای کشور ما در اینجا هم آمریکا نقش روشنی داشت، این اطلاعیه‌ای که وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه دادند اطلاعیه‌ی مهمّی است. اینها اطلاعات بسیار مهمی است. نشستند نقشه کشیدند برای تهران، برای شهرهای بزرگ، برای شهرهای کوچک، برنامه‌ریزی کردند، این کارها را. 🔹 این کارها را حالا ظاهر قضیه این است که مثلاً یک مشت جوان یا نوجوان در میدان‌اند خب این جوان و نوجوان بچه‌های خود ما هستند، ما با اینها بحثی نداریم اینها هیجان است، احساسات است، یک قدری بی‌دقّتی در فهم مسائل است. کسانی هستند که با نقشه وارد میدان شدند. این را عرض میکنم برنامه هم این است که بلکه بتوانند ملت ایران را با خودشان همراه کنند، کاری کنند که ملت ایران عقیده‌اش بشود عقیده‌ی سران انگلیس و آمریکا. 🔺 البته ملت ایران زد توی دهنشان، بعد از این هم خواهد زد توی دهنشان. آن کسانی که طراحی کردند و در میدان عمل با نیّت و با نقشه و با فهم وارد شدند این خیلی مهم است برای ما اینها مرتبط بودند با دستگاه‌های خارجی. 🔻 غربی‌ها در رسانه‌هایشان آموزش تخریب میدهند، آموزش اغتشاش میدهند، درست کردن کوکتل مولوتف یاد میدهند، درست کردن بمب دستی یاد میدهند. اینها دلیل چیست؟ بحث این نیست که اینها جنایت میکنند با این کار، خب بله جنایت است اما انحطاط است، این پستی است، این نشان دهنده‌ی میزان انحطاط اخلاقی یک دولت، یک مجموعه‌ی حکومتی است که رسانه‌اش این‌جوری عمل میکند. 🔹 در همین اغتشاشات اخیر چند هفته‌ای کشور ما در اینجا هم آمریکا نقش روشنی داشت، این اطلاعیه‌ای که وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه دادند اطلاعیه‌ی مهمّی است. اینها اطلاعات بسیار مهمی است. نشستند نقشه کشیدند برای تهران، برای شهرهای بزرگ، برای شهرهای کوچک، برنامه‌ریزی کردند، این کارها را. 🔹 این کارها را حالا ظاهر قضیه این است که مثلاً یک مشت جوان یا نوجوان در میدان‌اند خب این جوان و نوجوان بچه‌های خود ما هستند، ما با اینها بحثی نداریم اینها هیجان است، احساسات است، یک قدری بی‌دقّتی در فهم مسائل است. کسانی هستند که با نقشه وارد میدان شدند. این را عرض میکنم برنامه هم این است که بلکه بتوانند ملت ایران را با خودشان همراه کنند، کاری کنند که ملت ایران عقیده‌اش بشود عقیده‌ی سران انگلیس و آمریکا. 🔺 البته ملت ایران زد توی دهنشان، بعد از این هم خواهد زد توی دهنشان. آن کسانی که طراحی کردند و در میدان عمل با نیّت و با نقشه و با فهم وارد شدند این خیلی مهم است برای ما اینها مرتبط بودند با دستگاه‌های خارجی. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
گرچه گاهی تندبادی شاخه‌ای را هم شکست سرو می‌ماند ولی طوفان به پایان می‌رسد... فاضل‌ نظری ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
خاکیان مژده که امروز درخشید به خاک گوهر ده یم نور و یم یک گوهر پاک این پسر کیست که پیر خردش خاک در است به خدا از همه خوبان جهان خوب‌تر است این پسر آینه طلعت خیر البشر است بشنوید این پدر حجت ثانی عشر است صلوات همه بر ماه جمال پدرش پدر و مادر من باد فدای پسرش ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
✅ اهمیت کار شما و این «طرح ولایت» در این‌جاست. شما با آگاهی، وارد عرصه‌ی حیات اجتماعی خودتان در دوران جوانی می شوید. امام خامنه ای مدظله العالی 🔻 ثبت نام سومین دوره سراسری 🇮🇷 ١۴٠١🇮🇷 🔸 برادران و خواهران غیرحوزوی (١٨تا۴٠سال) 👈 ویژه و 🔴 تمدید مهلت ثبت نام:تا ٢٩ آبان🔴 🌐 hamzevasl.ir 👈 🔻 آدرس کانال: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1843658842Cb2da399c6e با توجه به شناختی که از محتوای بی‌نظیر این دوره و برخی از استادان عالی آن دارم، به دانشجویان، معلمان و فعالان فرهنگی علاقمند به فهم عقلانی و نظام‌مند از معارف اسلامی توصیه می‌کنم این فرصت گران‌بها را مغتنم بشمارند. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
10.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دستورالعمل علامه طباطبایی قدّس سرّه برای خودسازی و مقابله با هوای نفس ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
برنامه رادیویی سوفیا برگزار میکند: ✳️ بررسی جوانب مختلف مکتب فلسفی علامه طباطبایی زمان: سه شنبه 1401/08/24 ساعت 22 ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
📸 | کتاب خواندن ما عبادت می‌شود 🔸در روایتی از امام جواد (ع) آمده که: «هر کس به گوینده‌ای گوش فرادهد پس به تحقیق او را عبادت کرده است. پس اگر آن ناطق از طرف خدا سخن بگوید شنونده خدا را پرستیده و اگر آن ناطق از زبان ابلیس سخن گوید شنونده ابلیس را عبادت کرده است.» 🔹پس ما باید دقت کنیم که به سخن چه کسی گوش فرامی‌دهیم. خواندن هم همین حکم را دارد؛ زیرا خواندن کتاب هم گوش دادن به یک سخن است. باید بدانیم که کتابی که می‌خواهیم بخوانیم از زبان چه کسی است؟ اگر نویسنده از طرف خداست و سخن حق می‌گوید خواندن ما عبادت می‌شود و اگر از طرف شیطان است گوش دادن و مطالعه ما شیطان‌پرستی می‌شود. ۹۳/۷/۲ ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
🔰بیانات امام امت 💢 اگر انسان بخواهد در زمینه معنوی و فرهنگی تر و تازه بماند، جز رابطه با کتاب که مثل رابطه با جویبار دائمی در جریان است و مرتب تازه‌ ها را در اختیار انسان می‌گذارد چاره‌ای ندارد. 📚کتاب خریدن باید یکی از مخارج اصلی خانواده محسوب شود. 📚 مردم باید بیش از خریدن بعضی از وسایل تزییناتی تجملاتی مثل این لوسترها و میزهای گوناگون مبلهای مختلف و پرده ها و از این قبیل چیزها به کتاب اهمیت بدهند. 📚 اول کتاب بخرند مثل نان و خوراکی و وسایل معیشتی لازمی که در خانه هست کتاب هم باید از این قبیل باشد. 📚اسلام پرچمدار کتاب خوانی است خلاصه باید با کتاب انس پیدا کنند اگر انس پیدا نکنند جامعه ایرانی به آن هدف و آرزویی که دارد که حق او هم هست نخواهد رسید.‼️ ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
نگاهی کوتاه به حیات فیلسوف بزرگ معاصر علامه سید محمدحسین طباطباییقدّس سرّه 1️⃣ علامه سید محمدحسین طباطبایی در سال ۱۲۸۱ش در خاندانی علمی در تبریز متولد شد. در خردسالی والدین خود را از دست داد، اما وصی پدر او را در نه سالگی به همراه تنها برادرش به مکتب فرستاد. تحصیلات ابتدایی شامل قرآن و ادبیات فارسی را از ۱۲۹۰ تا ۱۲۹۶ فراگرفت و سپس از سال ۱۲۹۷ تا ۱۳۰۴ به تحصیل علوم دینی مانند ادبیات عرب، کلام، فقه و اصول پرداخت و در مدت هفت سال متن‌هاى آموزشى مرسوم در حوزه‏ علميه را فراگرفت، و به‌تعبیر خودش، متن‌هاى درسی غير از فلسفه متعاليه و عرفان را به‏ اتمام ‏رساند. دومین دوره حیات علمی علامه با مهاجرت به نجف اشرف آغاز گردید. وی در حوزه علمیه نجف دوره‌های عالی علوم اسلامی را نزد برجسته‌ترین اساتید آن دوران گذراند. فقه و اصول را نزد اساتیدی چون آيت الله نائينى و آيت الله شيخ‏ محمدحسين اصفهانى فراگرفت. دوره کامل ریاضیات عالی را نزد سید ابوالقاسم خوانساری گذراند. و در فلسفه اسلامى، از حكيم عصر خویش سيدحسين بادكوبه‌اى (1293-1358ق) كه از شاگردان میرزاهاشم اشکوری، ابوالحسن جلوه و ملاعلی مدرس زنوزی بود، بهره‌مند شد و كتاب‌هاى منظومه‏، اسفار و مشاعر، شفا، اثولوجيا، تمهيدالقواعد ابن‌تركه و اخلاق ابن‌مسكويه را از ایشان درس گرفت. رساله در برهان‏، رساله در مغالطه، رساله در تحليل، رساله در تركيب، رساله در اعتباريات، و رساله در نبوات و منامات از آثارى است كه علامه هنگام تحصيل در نجف نگاشته است. سومین دوره حیات علمی علامه از منظر خود وی دوران افول محسوب می‌شود. وی در سال 1314 به علت نابسامانى اقتصادى به ناچار به وطن خود بازگشته، مشغول کشاورزی گردید. او این دوران را که به اجبار تأمین معاش از تفکر و درس دور شده بود، «دوره خسارت روحی» به‌شمار می‌آورد. اما سرانجام پس از تحمل بیش از ده سال «شکنجه درونی» در سال 1325 «از سر و سامان خود چشم پوشيده»، راهی شهر قم گردید و بار دیگر اشتغالات علمی را از سر گرفت. رساله در اثبات ذات، رساله در اسماء و صفات، رساله در افعال، رساله در وسائط ميان خدا و انسان، رساله انسان قبل‏الدنيا، رساله انسان فى‏الدنيا، رساله انسان بعدالدنيا، رساله در ولايت و رساله در نبوت که در همگی آن‌ها ميان عقل و نقل تطبيق شده است، از آثار علامه در دوران اقامت در تبريز هستند. به تعبیر یکی از شاگردان علامه، سرّ اينكه علامه با وجود تألیف چندين رساله عميق فلسفى آن دوران را دوره غرامت بهحساب می‌آورد، اين است كه «آنچه جان بلند استاد مى‏طلبيد چون تفسير قيّم الميزان در آن منطقه ميسّر نبود و نيز آنچه را كه بلنداى روح لطيف معظم له مى‏خواست چون حوزه تدريس قم و تربيت اخترانى فروزان و تعليم و تهذيب ارواح مستعد و پذيرا در آن مرز و بوم ميسور نبود». «مطالب عميق و بلند فلسفه، جز در روحى به عمق دريا و جانى به ارتفاع گنبد مينا نمى‏گنجد و تا روح ظرفيت مسائل ژرف و عقلى را نداشته باشد، انسان حكيم نخواهد شد، و نشانه روح بلند اين است كه طبق وحى الهى «قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً» افزون‏طلب است». مهاجرت به قم در اواخر اسفند سال 1324 آغازگر دوران طلایی تلألؤ خورشید تابناک معارف قرآنی و فلسفی علامه بود؛ چنان که استخاره به قرآن کریم پیش از عزیمت به شهر علم و اجتهاد این آينده بسيار درخشان را به‏طور شگفت‌انگيزى براى ايشان نويد داده بود: «هُنالِكَ الْوَلايَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ هُوَ خَيْرٌ ثَواباً وَ خَيْرٌ عُقْباً» (کهف: 44) (آنجا ولايت مخصوص خداست كه بهترين ثواب و عاقبت نيكو از آنِ اوست.) این اندیشمند الهی خط‌مشی علمی خویش در حوزه علمیه قم را بر نیازسنجی بنیان نهاد: «هنگامی كه از تبریز به قم آمدم، مطالعه‌ای در نیازهای جامعه اسلامی و مطالعه‌ای در وضع حوزه قم كردم و پس از سنجیدن آن‌ها به این نتیجه رسیدم كه این حوزه نیاز شدیدی به تفسیر قرآن دارد، تا مفاهیم والای اصیل‌ترین متن اسلامی و عظیم‌ترین امانت الهی را بهتر بشناسد و بهتر بشناساند. از سوی دیگر چون شبهات مادی رواج یافته بود، نیاز شدیدی به بحث‌های عقلی و فلسفی وجود داشت، تا حوزه بتواند مبانی فكری و عقیدتی اسلام را با براهین عقلی اثبات و از موضع حق خود، دفاع نماید. از این رو وظیفه شرعی خود دانستم كه به یاری خدای متعال، در رفع این دو نیاز ضروری كوشش نمایم». ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi