6.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ عراقچی: اینکه مذاکره بنبست محض است برای ما مسجل شد.
پ.ن:
1. آیا به نظرتان برای روشن شدن حقیقت دشمنی امریکا و سه کشور اروپایی هزینه بسیار زیادی ندادیم؟
2. آیا دستگاه دیپلماسی ما زین پس به این دستاورد پرهزینه پایبند خواهد بود یا اینکه باز هم عدهای منافع ملی را فدای سراب مذاکره خواهند کرد؟!
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللّهی
دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🆔 @MAbdullahi
1.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فریادهای شهید سردار سپهبد رشید از دست مذاکرهگرایان و تسلیمطلبان داخلی
این فریادها از عمق وجود و فراخنای جان، به روشنی نشانگر تحلیل و ارزیابی آن شهید بزرگوار از منطق غلط و بیبنیاد مذاکرهگرایان است، همانها که حتی سرخی خون فرماندهان و مردمان ایران اسلامی نیز بیدارشان نکرد.
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللّهی
دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🆔 @MAbdullahi
1.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹خانم مهاجرانی سخنگوی دولت:
مردم بدانند، ایران پیشنهاد مذاکرۀ مستقیم با ویتکاف با حضور ۳ وزیر کشور اروپایی و آژانس را داد؛ آن کسی که سرِ قرار نیامد آقای ویتکاف بود.
مهدی عبداللّهی
📹خانم مهاجرانی سخنگوی دولت: مردم بدانند، ایران پیشنهاد مذاکرۀ مستقیم با ویتکاف با حضور ۳ وزیر کشور ا
📹 تحقیر ایران اسلامی با اصرار بر بنبستپیمایی
🔻 برای یک ناظر بینالمللی واقعگرا مشاهده چنین صحنهای در روابط بینالملل و رفتار دستگاه دیپلماسی تعجببرانگیز است و برای هر ایرانی سرافراز مایه سرافکندگی و شرمساری!!!
در حالی که بارها و بارها طعم تلخ شکست در مذاکره و خیانت و بدعهدی طرف مقابل را چشیدهاند و در آخرین دور گفتگوی غیرمستقیم با کدخدای موهوم، میز مذاکراتشان توسط خود کدخدا بمباران شده و سپس هزاران ایرانی به دست سگ هار کدخدا به شهادت رسیدهاند، باز هم دست به دامان کثیف و خونآلود امریکا شدهاند و این بار دیگر نه مذاکره که التماس مذاکره را سر دست گرفتهاند و اندوهبارتر آنکه دشمن خونی این مملکت این بار حتی آنها را شایسته همنشینی و همسخنی نیز ندانسته و پاسخ منفی به التماس مذاکره داده است.
و حالا سخنگوی محترم، این فضاحت جبرانناپذیر را به اسم ملت مظلوم فاکتور میکند که آی مردم بدانید که ما این کارها را کردیم تا شما متوجه شوید که آمریکا چه موجود پلیدی است!!! و با این حال، باز هم تأکید میکنند که ما همواره تبادل مستقیم و غیرمستقیممان ادامه داشته است؛ یعنی باز هم مهم نیست که طرف مقابل چه برخوردی با ما داشته است، ما همچنان...
باید نخست به آقایان مسؤل، سپس این خانم محترم بگوییم:
اولا عموم ملت ایران به عمق و گستره دشمنی امریکا با ایران اسلامی آگاهی دارند و اگر کسانی هم باشند که حتی پس از جنگ 12 روزه، صدای انفجار بمبهای امریکایی آنها را بیدار نکرده باشد، پاسخ منفی امریکا به دعوت ذلیلانه برای مذاکره نیز این دسته را متوجه حقیقت نخواهد کرد. بیخودی عملکرد غلط خودتان را به اسم ملت فاکتور نکنید؛
ثانیا مگر قرار نبود وزرات خارجه مجری دستورات و تصمیمات دستگاه دیپلماسی باشد؟ آیا نهادهای بالادستی نظام از جمله شعام چنین اجازهای به شما مجریان داده بودند یا باز هم (با تأکید) خودتان تصمیم گرفتید و عمل کردید و حالا عملکرد زیانبارتان را به اسم نظام و به پای ملت مینویسید؟! مگر شخص اول مملکت درست در آستانه عزیمت دستگاه اجرایی به سازمان ملل به صراحت و با صدای بلند نفرمود مذاکره با امریکا بنبست است؟!
❌ این وادادگی در برابر غرب در ذهن و زبان برخی مسؤولان کشور تا کی ادامه خواهد یافت؟ ظاهرا عدهای هیچ خوابی جز خواب امریکا نمیتوانند ببینند!
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللّهی
دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🆔 @MAbdullahi
نهایة الحکمة ج03-استاد عبدالهی.MP3
زمان:
حجم:
32.87M
🗣 درسگفتارهای مهدی عبداللهی
📚نهایة الحکمة
جلسه سوم، مدخل نهایة
از ابتدا تا «غیر أنا کما لانشک فی ذلک...» ص4
1. یقین انسان به هستی خود (برگرفته از علم حضوری به خود)
2. یقین به وجود اشیاء خارجی
3. تعامل ما با واقعیات برونی
4. عدم امکان انکار مطلق واقعیت
1404/07/12
قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
#فلسفه_اسلامی
#تدریس_من
#نهایة_الحکمة
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
نهایة الحکمة ج04-استاد عبدالهی.MP3
زمان:
حجم:
44.46M
🗣 درسگفتارهای مهدی عبداللهی
📚نهایة الحکمة
جلسه چهارم، مدخل نهایة
از «غیر أنا کما لانشک فی ذلک...» تا «فإذا بحثنا هذا النوع...) ص4
1. وقوع خطا در ادراک واقع
2. وجه نیاز به فلسفه
3. فلسفه به مثابه اعتقاد یقینی برهانی به ویژگیهای وجود
1404/07/12
قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
#فلسفه_اسلامی
#تدریس_من
#نهایة_الحکمة
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
🟢 اهمیت و جایگاه فلسفه از منظر حضرت امام خمینی قدّس سرّه برای سعادت انسان
برخی از اهل دیانت که در اندیشه دستیابی به حقایق و معارف الهیاند، با حقیرپنداری علم حصولی، دانش فلسفه و بحثهای ذهنی و انتزاعی در خصوص حق تعالی، صفات و افعال او را نیز کوچک میشمارند و بر دریافتهای شهودی و دستیابی به مراتب والای علم حضوری به حقایق تأکید میکنند، غافل از این که نیل به آن مراتب والا نیازمند سلوک مسیری طولانی است که بخش مهمی از آن را همین اشتغال به ادراکات ذهنی تشکیل میدهد.
امام خمینی عارف بزرگ معاصر در این خصوص دو سخن دارد که توجه به آنها برای طالبان حقیقت راهگشاست.
1️⃣ و الحاصل: اقلّ مراتب سعادت اين است كه انسان يك دوره فلسفه را بداند. مرحوم آخوند [ملاصدرا] رحمه الله بعد از تفصيل اين مطالب مىفرمايد: هر كسى معارفش اينها باشد، به فوز عظيم و سعادت كبرى رسيده است با اينكه اول گفته بود: اين اقلّ مراتب است؛ ولى معلوم است كه مناطى براى حرف ايشان نيست و اينكه سعادت عظمى و فوز عظيم مىگويد براى اين است كه انسان گاهى به اين مطالب نمىرسد به خاطر جهلى است كه به مطلب دارد و از اين جهت كه جهل دارد، نمىفهمد و قصور دارد كه اينها را بفهمد و لذا چون نفهميده، با آنهايى كه فهميدهاند و گفتهاند، خوب نيست و شايد هم گفتههاى اينها را مورد سخره قرار دهد؛ مثلاً من حيث لا يشعر قائلين به صرف الوجود را سبّ مىكند و مىگويد: آن صرف الوجودى كه آنها گفتهاند، چنين و چنان است و حال آنكه نمىفهمد كسانى كه اينها را گفتهاند قصدشان خداست، و بعضيها هم از روى عناد و لجاجتى كه دارند، اظهار عداوت مىنمايند و اينها كارشان سخت است، چون از روى عناد جدال مىكنند. (📚 تقریرات فلسفه، ج3، ص471-472)
2️⃣ بدان كه چون مقام رضا از آثار و شئون معارف الهيه است چون ساير مقامات اهل خصوص، از اين جهت، اشارۀ به بعض مبادى آن خالى از مناسبت نيست. پس گوئيم: چون مبدأ رضاء از حق تعالىٰ معرفت عبد است به جميل بودن افعال حق تعالىٰ، از اين جهت، ما مقام جمال حق را ذاتاً و صفتاً و فعلاً بيان كنيم، و مراتب معرفت عبد را در اين مقام ذكر كنيم. بدان كه اول مرتبهاى كه از براى عبد حاصل شود علم به جميل بودن حق است ذاتاً و صفتاً و فعلاً - به حسب برهان علمى حِكمى -. و اين مقام گرچه مفتاح ابواب معارف است. به حسب نوع و متعارف - و اگر كسى به مقامات عاليه عرفان از غير اين طريق برسد، از نوادر است و ميزان در نوعيت نيست -، ولى وقوف در اين مرتبه از حجب بزرگ است بطورى كه درباره آن گفته شده است: «الْعِلْمُ هُوَ الْحِجابُ الأكْبَر». (📚 شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص170)
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللّهی
دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🆔 @MAbdullahi
نهایة الحکمة ج05-استاد عبدالهی.MP3
زمان:
حجم:
49.05M
🗣 درسگفتارهای مهدی عبداللهی
📚نهایة الحکمة
جلسه پنجم، مدخل نهایة
از «فإذا بحثنا هذا النوع...» تا «ولمّا کان من المستحیل...) ص4
1. عدم بحث از جزئیات در فلسفه
2. وجه غیربرهانی بودن بحث از جزئی
3. اجزاء علم
4. تعریف موضوع علم
5. اقسام مبادی علم
6. مقایسه موضوع فلسفه با موضوعات سایر علوم
1404/07/14
قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
#فلسفه_اسلامی
#تدریس_من
#نهایة_الحکمة
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
نهایة الحکمة ج06-استاد عبدالهی.MP3
زمان:
حجم:
30.76M
🗣 درسگفتارهای مهدی عبداللهی
📚نهایة الحکمة
جلسه ششم، مدخل نهایة
از «و لمّا کان من المستحیل...» تا «و قد تبیّن بما تقدم...) ص5
1. مقصود از عرض ذاتی در تعریف موضوع علم
2. دیدگاه علامه در عرضی ذاتی
3. دو قسم محمولات در فلسفه
1404/07/14
قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
#فلسفه_اسلامی
#تدریس_من
#نهایة_الحکمة
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰دست دادن مردان مسلمان با دیپلماتهای زن؛ آری یا نه؟
(نقدی بر سخن اخیر جناب آقای شکوریراد)
🔹دست دادن مردان با زن نامحرم را تقریبا همهی فقیهان معاصر فیالجملة غیرمجاز میدانند. از سوی دیگر وهن انسان محترم (که استحقاق وهن نداشته باشد) نیز شرعا جایز نیست و در مواردی که زن محترمی نادانسته برای مصافحه با یک مرد مسلمان دست بربیاوَرَد، امتناع از دست دادن، گاه موجب اهانت میشود. البته با آیه کریمهی «وَ إِذَا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا» نیز مخالف است. ممکن است گمان شود که در چنین مواردی باید با زن نامحرم مصافحه کرد تا جلوی بیاحترامی به او گرفته شود.
🔻شاید برای همین بوده که اخیرا یکی از شخصیتهای سیاسی، در چنین مواردی «دست دادن» را به وجه بداهت، واجب و «دست ندادن» را خلاف شرع شمرده است.
البته بدین مطلب، دو نکتهی دیگر نیز افزوده است: اولاً «وجوب دست دادن» را چنان بدیهی انگاشته که وانمود کرده همگان آن را میدانند اما برخی نمیخواهند آن را به زبان بیاورند و ثانیاً «دست ندادنِ» رئیس جمهور محترم را (در سفر چین)، فعل حرام شمرده است.
تصویر فقیهانهی ادعای آن شخصیت سیاسی، این است که در چنین مواردی، حکم «وجوب رعایت احترام زن» با حکم «حرمت مصافحه با او» تزاحم یافته و حکم وجوب رعایت احترام، از باب اهمیت، مقدم میشود.
❓اینک جای این سوال است که فقیهان بااینکه چنین تصویر سادهای از باب تزاحم را میشناسند، پس چرا بر خلاف آن شخصیت سیاسی، مصافحه با اجنبیه را بر دیپلماتهای مسلمان حرام میدانند؟
✔️پاسخ این پرسش به دو نکته برمیگردد:
1️⃣اولا، ریشه باب تزاحم، به «عجز مکلف از امتثال دو حکم» برمیگردد در حالیکه در اینمقام، مکلف عاجز از امتثال نیست چون میتواند هر دو حکم را امتثال کنید یعنی به جای دستدادن، مثلا با «نهادن دست بر سینه به انضمام زبان بدن و تحیتهای گفتاری تکمیلی»، به دیپلمات مقابلش بفهماند که در عین احترام و فروتنی و ادب، به جهت عذر دیگری، از دست دادن معذور است. با این رفتار، هر دو حکم شرعی، امتثال شده و تزاحم به طور کلی منتفی میشود.
2️⃣ثانیا، در این مقام، افزون بر دو حکم پیشگفته، احکام دیگری نیز وجود دارد. ازجمله: «حرمت به محاق بردن احکام شریعت» و «حرمت استخفاف به حکم الله» که اهمیت بیشتری دارند.
توضیح آنکه: شخصیتهای بینالمللی به جهت منزلت خاصی که دارند سادهترین رفتارهای ارادی و غیرارادیشان (حتی زبان بدنشان) در مقابل دوربینهای خبری، به شکلهای گوناگونی مورد تفسیر قرار گرفته و انتشار گستردهای پیدا میکند. علاوه بر این، کُنش و مَنِش آنها همواره حامل پیامهای سیاسی یا غیرسیاسی (ملی، تمدنی یا مذهبی) قلمداد میشود. مصافحهی چنین شخصیتهایی با یک اجنبیه (حتی اگر به جهت رعایت احترام شخص مقابل از روی تزاحم، باشد) ممکن است اولا این پیام را برساند که مسلمانان، به «اختصاصات و انفرادات شرعی خودشان» اهمیتی نمیدهند و شریعت خودشان را تحقیر میکنند (استخفاف به حکمالله) و ثانیا با توجه به قدرت الگوسازی شخصیتهای سیاسی، دیگر مسلمانان نیز با ادعای چنین تزاحماتی، حکم شرعی را کنار مینهند و به تدریج حکم شرعی به فراموشی سپرده میشود (به محاق رفتن تدریجی حکم الاهی).
🔔نکته آخر: حسب آنچه در کتاب «خوشههای شهریور» آمده، در یکی از ملاقاتهای بینالمللی با حضور زنانی از چند کشور اسلامی، تنها زنی که با مرد نامحرم دست نداد، «نمایندهی زن مسلمان ایرانی» بود. اتفاقا طرف مقابل، نه تنها این اقدام زن ایرانی را بیاحترامی به خودش تلقی نکرد، بلکه ضمن تحسین نماینده جمهوری اسلامی، از زنان دیگر با شگفتی گلایه کرد که شما هم مسلمانید، پس چرا به آیینتان پایبند نیستید؟
✍️محمد عشایری منفرد
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared