eitaa logo
مهدی عبداللّهی
810 دنبال‌کننده
638 عکس
351 ویدیو
47 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللّهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش‌آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
My Recordingجلسه 02 نهایه الحکمه - استاد عبدالهی.MP3
زمان: حجم: 39.72M
🗣 درس‌گفتارهای مهدی عبداللهی 📚نهایة الحکمة جلسه دوم، مدخل نهایة 1. چیستی صناعت 2. رئوس ثمانیه 3. فلسفه‌های مضاف 4. رئالیسم معرفت‌شناختی 1404/07/07 قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
✴️قلمرو عقل(۱) ▫️نقد محدودیت‌های ادعایی عقل(۱) 🔸پس ازاثبات جایگاه عقل به‌عنوان منبعی معتبر، نوبت به بررسی قلمرو آن می‌رسد: ❓عقل چه چیزهایی را می‌تواند درک کند وچه چیزهایی از دسترس آن خارج است؟ 🔸در اینجا تمرکز بر محدودیت‌های ذاتی عقل است نه محدودیت‌های نسبی، مانند تفاوت‌های فردی یاتاریخی 🔸نحله‌های فکری مختلف محدودیت‌هایی برای عقل مطرح کرده‌اند که ازدیدگاه ما هیچ‌کدام معتبر نیستند: 1️⃣محدود به علم حصولی؛ دیدگاه فلاسفه این است که مفهوم واسطه در ادراک است. این وساطت باعث محدودیت است. 🔍نقد: وساطت مفهوم در ادراک چه بنابر تقریر اصالت ماهوی وچه اصالت وجودی صحیح نیست. وساطت مفهوم ادعایی بلادلیل است.
مهدی عبداللّهی
✴️قلمرو عقل(۱) ▫️نقد محدودیت‌های ادعایی عقل(۱) 🔸پس ازاثبات جایگاه عقل به‌عنوان منبعی معتبر، نوبت به
ادعای بی‌دلیل فلاسفه یا انکار بدیهیات ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅ یکی از برجسته‌ترین دقت‌نظرهای فیلسوفان و منطق‌دانان اسلامی، تقسیم علم به «حصولی» و «حضوری» است که نتایج و کارکردهای معرفت‌شناختی آن به مرور زمان روشن‌تر شده است. علم در اصطلاح فلاسفه به «علم‏ حضورى»‏ و «علم حصولى» منقسم می‌‏شود. علم حضوری، معرفتی بدون وساطت صور و مفاهیم ذهنی است و علم حصولی، معرفتی با واسطه مفاهیم و صورت‌های ذهنی است. در علم حضوری، میان ما و آنچه بدان آگاهی پیدا می‌کنیم، واسطه‌ای وجود ندارد و خود آن واقعیت موردِ شناسایی، بدون هیچ واسطه‌ای نزد ما حضور پیدا می‌کند، برخلاف علم حصولی که در آن، آگاهی ما از چیزی، با واسطه‌گری صورت ذهنی آن چیز است. تحقق علم حصولى روشن است؛ زيرا هر يك از ما صورت اموری مانند دريا، صحرا، انسان و درخت را در ذهن خود می‌‏يابيم كه فاقد آثار وجود خارجى بوده، ولى كاشف و حكايت‌كننده آن امور بیرونی‌اند. هر کس به درون خود مراجعه کند، درمی‌یابد که هنگامی که به اشياء خارجی مثل درخت و رودخانه علم دارد، خود آن اشیاء در درون وی حضور ندارند، بلکه صورت ذهنی آن‌ها در ذهنش موجود است به گونه‌ای که آثار خارجی مترتب بر وجود خارجی آن‌ها را فاقد است. وقتی برای رفع تشنگی سراغ آب می‌رویم، با مشاهده آب علم حصولی به آب خارجی پیدا می‌کنیم، نه این که واقعیت خارجی آب به ذهن ما منتقل شود. ♦️ با این توضیحات، باید از صاحب سخنان بالا پرسید آیا وجود صورت‌های ذهنی اشیاء در ذهن مُدرِک، ادعای بی‌دلیل است؟ اگر وجود صورت ذهنی را انکار می‌کنند، نحوه تحقق علم را چگونه توضیح می‌دهند؟ آیا معتقدند علم به همه واقعیات خارجی علم حضوری است؟ در این صورت، اختلاف‌نظر صاحبان علم به یک معلوم را چگونه تبیین می‌کنند؟ خطای در ادراک را چگونه توضیح می‌دهند؟ یا اینکه معتقدند خود واقعیت خارجی اشیاء بیرونی به ذهن ما منتقل می‌شوند؟ آیا چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ وقتی به آتش علم پیدا می‌کنید، خود آتش به ذهنتان می‌آید؟ پس چرا ذهنتان نمی‌سوزد؟ 🔻 جناب ایشان پیش از این نیز فرموده بودند: «هیچ دلیل روشنی برای وجود «صورت» به عنوان واسطه معرفت، در دست نیست و ادله‌ای که برای این موضوع آورده‌اند، محل تأمل و اشکال است.» نگارنده در همان ایام، این مدعا را ارزیابی کرد (اینجا)، ولی بار دیگر همان مدعا به زبان دیگری تکرار شده است. شایسته است صاحب این دیدگاه، مدعای خویش را بیش‌تر و روشن‌تر توضیح فرمایند و به پرسش‌های بالا به روشنی پاسخ دهند. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللّهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🆔 @MAbdullahi
6.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ عراقچی: اینکه مذاکره بن‌بست محض است برای ما مسجل شد. پ.ن: 1. آیا به نظرتان برای روشن شدن حقیقت دشمنی امریکا و سه کشور اروپایی هزینه بسیار زیادی ندادیم؟ 2. آیا دستگاه دیپلماسی ما زین پس به این دستاورد پرهزینه پای‌بند خواهد بود یا اینکه باز هم عده‌ای منافع ملی را فدای سراب مذاکره خواهند کرد؟! ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللّهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فریادهای شهید سردار سپهبد رشید از دست مذاکره‌گرایان و تسلیم‌طلبان داخلی این فریادها از عمق وجود و فراخنای جان، به روشنی نشانگر تحلیل و ارزیابی آن شهید بزرگوار از منطق غلط و بی‌بنیاد مذاکره‌گرایان است، همانها که حتی سرخی خون فرماندهان و مردمان ایران اسلامی نیز بیدارشان نکرد. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللّهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🆔 @MAbdullahi
1.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹خانم مهاجرانی سخنگوی دولت: مردم بدانند، ایران پیشنهاد مذاکرۀ مستقیم با ویتکاف با حضور ۳ وزیر کشور اروپایی و آژانس را داد؛ آن کسی که سرِ قرار نیامد آقای ویتکاف بود.
مهدی عبداللّهی
📹خانم مهاجرانی سخنگوی دولت: مردم بدانند، ایران پیشنهاد مذاکرۀ مستقیم با ویتکاف با حضور ۳ وزیر کشور ا
📹 تحقیر ایران اسلامی با اصرار بر بن‌بست‌پیمایی 🔻 برای یک ناظر بین‌المللی واقع‌گرا مشاهده چنین صحنه‌ای در روابط بین‌الملل و رفتار دستگاه دیپلماسی تعجب‌برانگیز است و برای هر ایرانی سرافراز مایه سرافکندگی و شرمساری!!! در حالی که بارها و بارها طعم تلخ شکست در مذاکره و خیانت و بدعهدی طرف مقابل را چشیده‌اند و در آخرین دور گفتگوی غیرمستقیم با کدخدای موهوم، میز مذاکراتشان توسط خود کدخدا بمباران شده و سپس هزاران ایرانی به دست سگ هار کدخدا به شهادت رسیده‌اند، باز هم دست به دامان کثیف و خون‌آلود امریکا شده‌اند و این بار دیگر نه مذاکره که التماس مذاکره را سر دست گرفته‌اند و اندوه‌بارتر آن‌که دشمن خونی این مملکت این بار حتی آنها را شایسته هم‌نشینی و هم‌سخنی نیز ندانسته و پاسخ منفی به التماس مذاکره داده است. و حالا سخنگوی محترم، این فضاحت جبران‌ناپذیر را به اسم ملت مظلوم فاکتور می‌کند که آی مردم بدانید که ما این کارها را کردیم تا شما متوجه شوید که آمریکا چه موجود پلیدی است!!! و با این حال، باز هم تأکید می‌کنند که ما همواره تبادل مستقیم و غیرمستقیممان ادامه داشته است؛ یعنی باز هم مهم نیست که طرف مقابل چه برخوردی با ما داشته است، ما همچنان... باید نخست به آقایان مسؤل، سپس این خانم محترم بگوییم: اولا عموم ملت ایران به عمق و گستره دشمنی امریکا با ایران اسلامی آگاهی دارند و اگر کسانی هم باشند که حتی پس از جنگ 12 روزه، صدای انفجار بمبهای امریکایی آنها را بیدار نکرده باشد، پاسخ منفی امریکا به دعوت ذلیلانه برای مذاکره نیز این دسته را متوجه حقیقت نخواهد کرد. بی‌خودی عملکرد غلط خودتان را به اسم ملت فاکتور نکنید؛ ثانیا مگر قرار نبود وزرات خارجه مجری دستورات و تصمیمات دستگاه دیپلماسی باشد؟ آیا نهادهای بالادستی نظام از جمله شعام چنین اجازه‌ای به شما مجریان داده بودند یا باز هم (با تأکید) خودتان تصمیم گرفتید و عمل کردید و حالا عملکرد زیان‌بارتان را به اسم نظام و به پای ملت می‌نویسید؟! مگر شخص اول مملکت درست در آستانه عزیمت دستگاه اجرایی به سازمان ملل به صراحت و با صدای بلند نفرمود مذاکره با امریکا بن‌بست است؟! ❌ این وادادگی در برابر غرب در ذهن و زبان برخی مسؤولان کشور تا کی ادامه خواهد یافت؟ ظاهرا عده‌ای هیچ خوابی جز خواب امریکا نمی‌توانند ببینند! ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللّهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🆔 @MAbdullahi
نهایة الحکمة ج03-استاد عبدالهی.MP3
زمان: حجم: 32.87M
🗣 درس‌گفتارهای مهدی عبداللهی 📚نهایة الحکمة جلسه سوم، مدخل نهایة از ابتدا تا «غیر أنا کما لانشک فی ذلک...» ص4 1. یقین انسان به هستی خود (برگرفته از علم حضوری به خود) 2. یقین به وجود اشیاء خارجی 3. تعامل ما با واقعیات برونی 4. عدم امکان انکار مطلق واقعیت 1404/07/12 قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
نهایة الحکمة ج04-استاد عبدالهی.MP3
زمان: حجم: 44.46M
🗣 درس‌گفتارهای مهدی عبداللهی 📚نهایة الحکمة جلسه چهارم، مدخل نهایة از «غیر أنا کما لانشک فی ذلک...» تا «فإذا بحثنا هذا النوع...) ص4 1. وقوع خطا در ادراک واقع 2. وجه نیاز به فلسفه 3. فلسفه‌ به مثابه اعتقاد یقینی برهانی به ویژگیهای وجود 1404/07/12 قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
🟢 اهمیت و جایگاه فلسفه از منظر حضرت امام خمینی قدّس سرّه برای سعادت انسان برخی از اهل دیانت که در اندیشه دست‌یابی به حقایق و معارف الهی‌اند، با حقیرپنداری علم حصولی، دانش فلسفه و بحث‌های ذهنی و انتزاعی در خصوص حق تعالی، صفات و افعال او را نیز کوچک می‌شمارند و بر دریافت‌های شهودی و دست‌یابی به مراتب والای علم حضوری به حقایق تأکید می‌کنند، غافل از این که نیل به آن مراتب والا نیازمند سلوک مسیری طولانی است که بخش مهمی از آن را همین اشتغال به ادراکات ذهنی تشکیل می‌دهد. امام خمینی عارف بزرگ معاصر در این خصوص دو سخن دارد که توجه به آنها برای طالبان حقیقت راه‌گشاست. 1️⃣ و الحاصل: اقلّ مراتب سعادت اين است كه انسان يك دوره فلسفه را بداند. مرحوم آخوند [ملاصدرا] رحمه الله بعد از تفصيل اين مطالب مى‌فرمايد: هر كسى معارفش اينها باشد، به فوز عظيم و سعادت كبرى رسيده است با اينكه اول گفته بود: اين اقلّ مراتب است؛ ولى معلوم است كه مناطى براى حرف ايشان نيست و اينكه سعادت عظمى و فوز عظيم مى‌گويد براى اين است كه انسان گاهى به اين مطالب نمى‌رسد به خاطر جهلى است كه به مطلب دارد و از اين جهت كه جهل دارد، نمى‌فهمد و قصور دارد كه اينها را بفهمد و لذا چون نفهميده، با آنهايى كه فهميده‌اند و گفته‌اند، خوب نيست و شايد هم گفته‌هاى اينها را مورد سخره قرار دهد؛ مثلاً من حيث لا يشعر قائلين به صرف الوجود را سبّ مى‌كند و مى‌گويد: آن صرف الوجودى كه آنها گفته‌اند، چنين و چنان است و حال آنكه نمى‌فهمد كسانى كه اينها را گفته‌اند قصدشان خداست، و بعضيها هم از روى عناد و لجاجتى كه دارند، اظهار عداوت مى‌نمايند و اينها كارشان سخت است، چون از روى عناد جدال مى‌كنند. (📚 تقریرات فلسفه، ج3، ص471-472) 2️⃣ بدان كه چون مقام رضا از آثار و شئون معارف الهيه است چون ساير مقامات اهل خصوص، از اين جهت، اشارۀ به بعض مبادى آن خالى از مناسبت نيست. پس گوئيم: چون مبدأ رضاء از حق تعالىٰ معرفت عبد است به جميل بودن افعال حق تعالىٰ‌، از اين جهت، ما مقام جمال حق را ذاتاً و صفتاً و فعلاً بيان كنيم، و مراتب معرفت عبد را در اين مقام ذكر كنيم. بدان كه اول مرتبه‌اى كه از براى عبد حاصل شود علم به جميل بودن حق است ذاتاً و صفتاً و فعلاً - به حسب برهان علمى حِكمى -. و اين مقام گرچه مفتاح ابواب معارف است. به حسب نوع و متعارف - و اگر كسى به مقامات عاليه عرفان از غير اين طريق برسد، از نوادر است و ميزان در نوعيت نيست -، ولى وقوف در اين مرتبه از حجب بزرگ است بطورى كه درباره آن گفته شده است: «الْعِلْمُ هُوَ الْحِجابُ الأكْبَر». (📚 شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص170) ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللّهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🆔 @MAbdullahi