eitaa logo
مهدی عبداللّهی
809 دنبال‌کننده
636 عکس
351 ویدیو
47 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللّهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش‌آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
امیر پوردستان(رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش): "دشمنان در جنگ ۱۲ روزه سرود «فتح تهران» را هم آماده پخش کرده بودند/ ویتکاف به عراقچی زنگ زد گفت دیگر بس کنید، نزنید! " 👈 (پادکست‌های کوتاه از سخنرانی های امیر پوردستان در نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل) 🇮🇷سنگر روایت | عضو شوید https://eitaa.com/joinchat/2453995552Cf558a5fd1e
به منطق علیعلیه‌السلام بازمی‌گردیم؟! 🖌 مهدی عبداللّهی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بنا به نقل سیدرضی در خطبه 56 نهج‌البلاغه، امیرالمؤمنین علیه‌السلام خطاب به یارانشان سخنانی در توصیف اصحاب پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند که شرایط برخورداری از نصرت‌های الهی را تبیین می‌کند. وَ لَقَدْ كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) نَقْتُلُ آبَاءَنَا وَ أَبْنَاءَنَا وَ إِخْوَانَنَا وَ أَعْمَامَنَا، مَا يَزِيدُنَا ذَلِكَ إِلَّا إِيمَاناً وَ تَسْلِيماً وَ مُضِيّاً عَلَى‏ اللَّقَمِ وَ صَبْراً عَلَى مَضَضِ الْأَلَمِ وَ جِدّاً فِي جِهَادِ الْعَدُوِّ، وَ لَقَدْ كَانَ الرَّجُلُ مِنَّا وَ الْآخَرُ مِنْ عَدُوِّنَا يَتَصَاوَلَانِ تَصَاوُلَ الْفَحْلَيْنِ يَتَخَالَسَانِ أَنْفُسَهُمَا أَيُّهُمَا يَسْقِي صَاحِبَهُ كَأْسَ الْمَنُونِ فَمَرَّةً لَنَا مِنْ عَدُوِّنَا وَ مَرَّةً لِعَدُوِّنَا مِنَّا، فَلَمَّا رَأَى اللَّهُ صِدْقَنَا أَنْزَلَ بِعَدُوِّنَا الْكَبْتَ وَ أَنْزَلَ عَلَيْنَا النَّصْرَ حَتَّى اسْتَقَرَّ الْإِسْلَامُ مُلْقِياً جِرَانَهُ وَ مُتَبَوِّئاً أَوْطَانَهُ؛ وَ لَعَمْرِي لَوْ كُنَّا نَأْتِي مَا أَتَيْتُمْ مَا قَامَ لِلدِّينِ عَمُودٌ وَ لَا اخْضَرَّ لِلْإِيمَانِ عُودٌ وَ ايْمُ اللَّهِ لَتَحْتَلِبُنَّهَا دَماً وَ لَتُتْبِعُنَّهَا نَدَما. ما با رسول الله (صلى اللّه عليه و آله) بوديم. پدران و فرزندان و برادران و عموهاى خود را مى‌كشتيم و اين جز به ايمان و تسليم ما نمى‌افزود كه بر راه راست بوديم و بر سوزش آلام شكيبايى مى‌ورزيديم و در جهاد با دشمن به جدّ در ايستاده بوديم. بسا مردى از ما و مردى از دشمنان ما، مردانه، پنجه درمى‌افكندند، تا كداميك ديگرى را شرنگ مرگ چشاند. گاه ما بوديم كه جام مرگ از دست دشمن مى‌گرفتيم و گاه دشمن بود كه جام مرگ از دست ما مى‌گرفت. چون خداوند صداقت ما را در پيكار ديد، دشمن ما را خوار و زبون ساخت و ما را پيروزى داد. تا اسلام استقرار يافت و از خوف دشمنان آرميد و در منزل‌گاه‌هاى خود مأوا گزيد. به جان خودم سوگند، اگر شيوه و سيرت شما را پيش گرفته بوديم، حتى ستونى از اين بنا برپا نمى‌شد و درخت اسلام را شاخه‌ترى نمى‌روييد. به خدا سوگند، آنچه زين پس مى‌دوشيد خون خواهد بود و نصيبى جز پشيمانى نخواهيد برد. «ابن‌ميثم بحرانى» در شرح خود نخست به قسمتى از اين خطبه اشاره مى‌کند که در کلام «سيد رضى» نيامده و توجه به آن در فهم محتواى اين خطبه بسيار مؤثّر است. او مى‌گويد: بعضى نقل کرده‌اند که اين خطبه را امام(عليه السلام) زمانى ايراد فرمود که مردم خواهان صلح با لشکر معاويه شدند [در حالى که امام قلباً مخالف بود و اگر فشار شديد گروهى نفوذی و واداده نبود، هرگز به آن تن نمى‌داد]. امام (عليه السلام) در ابتداى سخنش چنين فرمود: اين گروه، هرگز به سوى حق باز نمی‌گردند و دعوت به سوى توحيد و عدالت را پذيرا نمى‌شوند تا زمانى که در ميدان نبرد آماج تيرها شوند و لشکرها پشت سر هم به آنها هجوم برند و تازمانى که مقدّمه لشکر و سپس دنباله آن آنها را تيرباران کنند و تا زمانى که لشکرها پى‌درپى به شهرهاى آنها حمله‌ور شوند و سواران از هر طرف به اراضى آنان هجوم آوردند و آبگاه و چراگاه آنها به خطر بيفتد و از درّه‌ها (و کوهها) به آنان حمله کنند (آرى زمانى تسليم حق مى‌شوند که) و گروهى پاکباز و پراستقامت که شهادت شهيدانشان عزم آنها را بر طاعت خدا و علاقه آنها را به لقاءالله و شهادت در راه او افزون کند به مقابله با آنان برخيزند‌. (📚 إبن‌میثم البحرانی، شرح نهج‌البلاغه، ج2، ص147) ‌ آنان که منطق صلح را نمى‌فهمند و با واژه‌هاى محبت و دوستى آشنا نیستند، تنها با منطق زور و قدرت بايد با آنان سخن گفت. دست دوستى دادن به سوى چنین اقوام تبهکاری و تسليم صلح تحمیلی آنان شدن، جز ناکامى و شکست ثمره‌اى ندارد. حوادث آینده صلح‌طلبان صفين را از خواب غفلت بیدار کرد، اما پشيمانی دیگر سودی نداشت و کار از کار گذشته بود. امروز نیز منطق پیروزی و شکست همان منطق صدر اسلام است: مسیر پيروزى ایران اسلامی همان مقاومت در برابر دشمن با اتکای به قدرت الهی است، هم‌چنان‌که عافیت‌طلبی و وادادگی در برابر دشمنان سرانجامی جز سقوط در درّه شکست و ناکامی نخواهد داشت. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللّهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🆔 @MAbdullahi
My Recordingجلسه 01 نهایه الحکمه- استاد عبدالهی.MP3
زمان: حجم: 45.71M
🗣 درس‌گفتارهای مهدی عبداللهی 📚نهایة الحکمة جلسه اول، معانی اصطلاح فلسفه در فرهنگ غربی و اسلامی الف) فلسفه در فرهنگ غرب 1. فلسفه به معنای لغوی: دوست‌داری دانش 2. فلسفه در اصطلاح یونان باستان: دانش حقیقی (همه علوم حقیقی) 3. فلسفه در قرون وسطی: همه علوم حقیقی به علاوه برخی علوم اعتباری 4. فلسفه در دوران مدرن: معرفت‌شناسی 5. فلسفه در نگرش پوزیتویستی: تحلیل معانی واژگان و اصطلاحات 6. فلسفه مضاف: پژوهش عقلانی درباره یک موضوع ب) فلسفه در فرهنگ اسلامی 1. فلسفه اسلامی در آغاز پیدایش: دانش حقیقی 2. علوم فلسفی در دوره‌های متأخر: فلسفه اولی (علم به احکام موجود بم‌ا هو موجود)، علم النفس فلسفی، الهیات بالمعنی الاخص 3. علوم فلسفی در دوران معاصر: فلسفه اولی، علم النفس فلسفی، الهیات بالمعنی الاخص، معرفت‌شناسی و فلسفه‌های مضاف 1404/07/07 قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
My Recordingجلسه 02 نهایه الحکمه - استاد عبدالهی.MP3
زمان: حجم: 39.72M
🗣 درس‌گفتارهای مهدی عبداللهی 📚نهایة الحکمة جلسه دوم، مدخل نهایة 1. چیستی صناعت 2. رئوس ثمانیه 3. فلسفه‌های مضاف 4. رئالیسم معرفت‌شناختی 1404/07/07 قم، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
✴️قلمرو عقل(۱) ▫️نقد محدودیت‌های ادعایی عقل(۱) 🔸پس ازاثبات جایگاه عقل به‌عنوان منبعی معتبر، نوبت به بررسی قلمرو آن می‌رسد: ❓عقل چه چیزهایی را می‌تواند درک کند وچه چیزهایی از دسترس آن خارج است؟ 🔸در اینجا تمرکز بر محدودیت‌های ذاتی عقل است نه محدودیت‌های نسبی، مانند تفاوت‌های فردی یاتاریخی 🔸نحله‌های فکری مختلف محدودیت‌هایی برای عقل مطرح کرده‌اند که ازدیدگاه ما هیچ‌کدام معتبر نیستند: 1️⃣محدود به علم حصولی؛ دیدگاه فلاسفه این است که مفهوم واسطه در ادراک است. این وساطت باعث محدودیت است. 🔍نقد: وساطت مفهوم در ادراک چه بنابر تقریر اصالت ماهوی وچه اصالت وجودی صحیح نیست. وساطت مفهوم ادعایی بلادلیل است.
مهدی عبداللّهی
✴️قلمرو عقل(۱) ▫️نقد محدودیت‌های ادعایی عقل(۱) 🔸پس ازاثبات جایگاه عقل به‌عنوان منبعی معتبر، نوبت به
ادعای بی‌دلیل فلاسفه یا انکار بدیهیات ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅ یکی از برجسته‌ترین دقت‌نظرهای فیلسوفان و منطق‌دانان اسلامی، تقسیم علم به «حصولی» و «حضوری» است که نتایج و کارکردهای معرفت‌شناختی آن به مرور زمان روشن‌تر شده است. علم در اصطلاح فلاسفه به «علم‏ حضورى»‏ و «علم حصولى» منقسم می‌‏شود. علم حضوری، معرفتی بدون وساطت صور و مفاهیم ذهنی است و علم حصولی، معرفتی با واسطه مفاهیم و صورت‌های ذهنی است. در علم حضوری، میان ما و آنچه بدان آگاهی پیدا می‌کنیم، واسطه‌ای وجود ندارد و خود آن واقعیت موردِ شناسایی، بدون هیچ واسطه‌ای نزد ما حضور پیدا می‌کند، برخلاف علم حصولی که در آن، آگاهی ما از چیزی، با واسطه‌گری صورت ذهنی آن چیز است. تحقق علم حصولى روشن است؛ زيرا هر يك از ما صورت اموری مانند دريا، صحرا، انسان و درخت را در ذهن خود می‌‏يابيم كه فاقد آثار وجود خارجى بوده، ولى كاشف و حكايت‌كننده آن امور بیرونی‌اند. هر کس به درون خود مراجعه کند، درمی‌یابد که هنگامی که به اشياء خارجی مثل درخت و رودخانه علم دارد، خود آن اشیاء در درون وی حضور ندارند، بلکه صورت ذهنی آن‌ها در ذهنش موجود است به گونه‌ای که آثار خارجی مترتب بر وجود خارجی آن‌ها را فاقد است. وقتی برای رفع تشنگی سراغ آب می‌رویم، با مشاهده آب علم حصولی به آب خارجی پیدا می‌کنیم، نه این که واقعیت خارجی آب به ذهن ما منتقل شود. ♦️ با این توضیحات، باید از صاحب سخنان بالا پرسید آیا وجود صورت‌های ذهنی اشیاء در ذهن مُدرِک، ادعای بی‌دلیل است؟ اگر وجود صورت ذهنی را انکار می‌کنند، نحوه تحقق علم را چگونه توضیح می‌دهند؟ آیا معتقدند علم به همه واقعیات خارجی علم حضوری است؟ در این صورت، اختلاف‌نظر صاحبان علم به یک معلوم را چگونه تبیین می‌کنند؟ خطای در ادراک را چگونه توضیح می‌دهند؟ یا اینکه معتقدند خود واقعیت خارجی اشیاء بیرونی به ذهن ما منتقل می‌شوند؟ آیا چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ وقتی به آتش علم پیدا می‌کنید، خود آتش به ذهنتان می‌آید؟ پس چرا ذهنتان نمی‌سوزد؟ 🔻 جناب ایشان پیش از این نیز فرموده بودند: «هیچ دلیل روشنی برای وجود «صورت» به عنوان واسطه معرفت، در دست نیست و ادله‌ای که برای این موضوع آورده‌اند، محل تأمل و اشکال است.» نگارنده در همان ایام، این مدعا را ارزیابی کرد (اینجا)، ولی بار دیگر همان مدعا به زبان دیگری تکرار شده است. شایسته است صاحب این دیدگاه، مدعای خویش را بیش‌تر و روشن‌تر توضیح فرمایند و به پرسش‌های بالا به روشنی پاسخ دهند. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللّهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🆔 @MAbdullahi
6.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ عراقچی: اینکه مذاکره بن‌بست محض است برای ما مسجل شد. پ.ن: 1. آیا به نظرتان برای روشن شدن حقیقت دشمنی امریکا و سه کشور اروپایی هزینه بسیار زیادی ندادیم؟ 2. آیا دستگاه دیپلماسی ما زین پس به این دستاورد پرهزینه پای‌بند خواهد بود یا اینکه باز هم عده‌ای منافع ملی را فدای سراب مذاکره خواهند کرد؟! ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللّهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا