نشست کانت.mp3
زمان:
حجم:
18.92M
🗣 صوت کرسی علمی ترویجی
"مقایسه تحلیلی-انتقادی مبانی تعلیم و تربیت در نظر ملاصدرا و کانت"
🗣 صاحبنظر: دکتر حسن عبدی
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام
🗣 ناقد: حجتالاسلام دکتر مهدی عبداللّهی
دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
📅 زمان: سهشنبه ۹ اردیبهشت
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللّهی
🆔 @MAbdullahi
مبانی الفکر السیاسی فی الإسلام-نظریة المعرفة 1.mp3
زمان:
حجم:
32M
عنوان المحاضرة:
مبانی الفکر السیاسی فی الإسلام-نظریة المعرفة
الجلسة الأولی
المحاضر: حجة الاسلام الدکتور مهدی عبداللهی
الحاضرون: الأستاذة العراقیون من الحوزة العلمیة و الجامعات العراقیة
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللّهی
🆔 @MAbdullahi
مبانی الفکر السیاسی فی الإسلام-نظریة المعرفة 2.mp3
زمان:
حجم:
35.72M
عنوان المحاضرة:
مبانی الفکر السیاسی فی الإسلام-نظریة المعرفة
الجلسة الثانیة
المحاضر: حجة الاسلام الدکتور مهدی عبداللهی
الحاضرون: الأستاذة العراقیون من الحوزة العلمیة و الجامعات العراقیة
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللّهی
🆔 @MAbdullahi
تحلیل مبانی نظری نسبت دین و معرفت دینی، بایستهها و آسیبها-معرفت دینی حوزه علمی ه بانو امین جلسه اول.mp3
زمان:
حجم:
17.42M
⬅️ نخستین نشست علمی تخصصی
⬅️ با عنوان: تحلیل مبانی نظری نسبت دین و معرفت دینی، بایستهها و آسیبها
⬅️ با حضور: حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر مهدی عبداللهی
⬅️ مدرس حوزه و دانشگاه،دکترای فلسفه اسلامی، دانشیار گروه فلسفه علوم انسانی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
📅 زمان: سهشنبه ۱۴۰۴/۱/۲۶
#معرفت_دینی
#معرفتشناسی_دینی
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللّهی
🆔 @MAbdullahi
جایگاه عقل و نقل در معرفت دینی با نظر به شبهات معاصر-معرفت دینی حوزه علمی ه بانو امین جلسه دوم.mp3
زمان:
حجم:
26.1M
⬅️ دومین نشست علمی تخصصی
⬅️ با عنوان: جایگاه عقل و نقل در معرفت دینی با نظر به شبهات معاصر
⬅️ با حضور: حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر مهدی عبداللهی
⬅️ مدرس حوزه و دانشگاه،دکترای فلسفه اسلامی، دانشیار گروه فلسفه علوم انسانی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
📅 زمان: سهشنبه ۱۴۰۴/۲/۲
#معرفت_دینی
#معرفتشناسی_دینی
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
✍️ خطّ مقدّم جبهه تقابل با تهدیدهای دشمن
🔻رهبر انقلاب در پیامی به همایش بینالمللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه علمیه قم:
◻️ این یکی از ناشناختهترین ابعاد حوزههای علمیّه و کارکرد مجموع علمای دین است. بیشک هیچ حرکت اصلاحی یا انقلابی در ۱۵۰ سال اخیر را در ایران و عراق نمیتوان یافت که علمای دین آن را رهبری نکرده یا در خطوط مقدّم آن حضور نداشتهاند.
◻️در طول این دوران، در همهی مواردِ سیطرهجویی استعمار و استبداد، تنها علمای دین بودند که ابتدائاً وارد میدان شده و در بسیاری موارد به برکت حمایت مردم توانستند دشمن را ناکام بگذارند. هیچ کس جز آنان جرئت دم زدن نداشت و یا مسئله را بدرستی درک نمیکرد و پس از فریاد علما بود که شاید دیگرانی هم صدایی بلند میکردند.
#حوزه_پیشرو_سرآمد
#یکصدمین_سال_بازتاسیس_حوزه
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
حوزه پیشرو و سرآمد-مجازی.pdf
حجم:
8.17M
📜 متن کامل پیام حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای به همایش بینالمللی یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه علمیه قم
🖼 #حوزه_پیشرو_سرآمد
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
🔻دبیر همایش بین المللی یکصدمین سالگشت بازتاسیس حوزه علمیه قم:
🔹 ارسال ۲۴۶ مقاله به دبیرخانه همایش یکصدمین سالگشت حوزه
◻️ آماده سازی ۲۰ مجلد از آثار آیت الله حائری یزدی
◻️ دبیرخانه این همایش توانسته است یک مجموعه ۲۹ جلدی متشکل از ۲۴۶ مقاله از محققان برجسته با مشارکت ۳۱۰ نویسنده از بیش از ۱۰ هزار منبع علمی را آماده کند.
✅ ان شاء الله بعد از ظهر (ساعت 14-16) در کمیسیون فلسفه، ارائه مقاله خواهم داشت.
📎 مقاله ارائهشده به همایش:
https://hpi.aletaha.ac.ir/article_176477.html
📹 پخش زنده ایتا:
@anjomantehran
#حوزه_پیشرو_سرآمد
#یکصدمین_سال_بازتاسیس_حوزه
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
💢 خطاهای مشهور در معرفتشناسی فلسفی
✍🏻 در طول تاریخ، با اصولی مسلّم از فلسفه روبرو هستیم که پیامدهای منفی بسیاری دارد. اصلاح این خطاها میتواند باعث انقلاب در معرفتشناسی شود.
🔻این اصلاح، آثاری دارد از جمله:
▫️انتقال معرفتشناسی از ذهنگرایی و ایدئالیسم به واقعگرایی و رئالیسم
▫️افزایش توان بشر برای پاسخگویی به برخی شبهات معرفتشناسی مثل سفسطه و وجود اذهان دیگر
▫️نزدیک شدن بشر به معرفت شناسی وحیانی
🔻این خطاها عبارتند از:
1️⃣ تعریف معرفت به صورت
2️⃣ برابر دانستن علم با باور
3️⃣ تعریف صدق به تطابق صورت با خارج
4️⃣ قرینهگرایی در مقام توجیه معرفت
🌐https://sobhanimt.com
📲@mtsobhanii
⭐️ نقدی بر سخنان استاد #محمدتقی_سبحانی
🖌 مهدی عبداللّهی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جناب حجت الاسلام دکتر محمدتقی سبحانی پیش از این نیز انتقاداتی بر دستگاه معرفتشناسی فلسفه اسلامی ایراد فرموده بودند که نگارنده برخی از آنها را پاسخ گفت (اینجا)
اکنون نیز بار دیگر مدعای خویش را این چنین فرمودهاند که «در طول تاریخ، با اصولی مسلّم از فلسفه روبرو هستیم که پیامدهای منفی بسیاری دارد. اصلاح این خطاها میتواند باعث انقلاب در معرفتشناسی شود.»
🔻این خطاها به گفته ایشان عبارتند از:
1️⃣ تعریف معرفت به صورت،
2️⃣ برابر دانستن علم با باور،
3️⃣ تعریف صدق به تطابق صورت با خارج
4️⃣ قرینهگرایی در مقام توجیه معرفت.
1️⃣ در خصوص اشکال اول، پیش از این نیز فرموده بودند: «هیچ دلیل روشنی برای وجود «صورت» به عنوان واسطه معرفت، در دست نیست و ادلهای که برای این موضوع آوردهاند، محل تامل و اشکال است.»
🔆 نقد: بنا بر معرفت شناسی اسلامی، معرفت همان مطلق علم و آگاهی است که در اولین و مهمترین انقسام، به حضوری و حصولی تقسیم میشود. این تقسیم یک تقسیم عقلی و دایر بین نفی و اثبات است: هر شناختی از یک معلوم، یا به واسطه حاکی است یا بی واسطه حاکی. به بیان دیگر، گاه خود واقعیت معلوم نزد شخص عالم حاضر است، مانند احساس گرسنگی یا احساس شادی و درد که به آن شناخت حضوری میگویند. گاه نیز آگاهی ما از یک معلوم، با واسطه صورت ذهنی آن است و ما از طریق این صورت و به جهت حکایتگریاش از آن معلوم، بدان شیء علم داریم که به آن شناخت حصولی میگویند. پس علم به هر معلومی یا باید حضوری باشد یا حصولی. در نتیجه اگر به چیزی علم حضوری نداشتیم و خود واقعیت آن نزد ما حاضر نبود، تنها راه علم به آن، معرفت با وساطت صورت ذهنی است. و دست بر قضا اغلب معرفتهای ما به ویژه معرفت به امور بیرون از خود فاعل معرفت از این نوع میباشند.
کجای این دلیل روشن نیست و چه اشکالی بر آن وارد است؟!
✅ با این بیان، هویت رئالیستی فلسفه اسلامی نیز به روشنی عیان میشود. فلسفه اسلامی برخلاف فلسفههای مدرن، یک فلسفه رئالیستی و مخالف ایدهآلیسم و سوبژکتیویسم است. درست به همین جهت بود که فیلسوف بزرگ معاصر حضرت علامه طباطبایی عنوان کتاب مهم خود را اصول فلسفه رئالیسم نامید.
2️⃣ از تعریف بالا، میزان اعتبار اشکال دوم نیز روشن شد. فیلسوفان اسلامی هرگز علم را با باور یکی نداستهاند، بلکه چنان که اشاره کردیم، مقصود ایشان از علم، معنای عام آن است که مطلق شناخت، معرفت و آگاهی را شامل میشود و به همین جهت در نخستین تقسیم به علم حضوری و حصولی تقسیم میشود. روشن است که باور قابل تقسیم به حصولی و حضوری نیست.
شاید ایشان در این اشکال، نظر به تعریف معرفتشناسی غربی معاصر داشتند که آن را به «باور صادق موجه» تعریف میکنند، اما روشن است که این تعریف متعلق به سنت اسلامی نیست، و معرفتشناسان و پژوهشگران فلسفه اسلامی بر آن خرده گرفتهاند.
3️⃣ از بیان نخست، پاسخ اشکال سوم ایشان نیز روشن است. چنان که گفتیم در علم حصولی خود واقعیت معلوم نزد ما حاضر نیست، بلکه امری به نام صورت ذهنی در نفس ما تحقق دارد که خاصیت آینگی دارد و محکی خود را نشان میدهد. بله در مرحله بعد مسئله دشوار مطابقت مطرح است. اما اگر کسی وجود صورت در معرفت بشری را انکار کند، باید اصل علم حصولی را که اکثریت قریب به اتفاق علوم ما به عالم خارج را تشکیل میدهد، نفی نماید! و در این صورت، یا باید همه معرفتها را حضوری بداند! شما که منکر وجود صورت در فرآیند معرفت هستید، آیا به این نتیجه ملتزم هستید یا راه حل دیگری دارید؟ و اگر ناچار به پذیرش صورت ذهنی (اعم از تصور و تصدیق) و علم حصولی هستند، در چیستی صدق کدام دیدگاه را میپذیرید؟ اگر نظریه مطابقت را ناتمام میدانید، انسجامگروی، نظریه پراگماتیستی یا کدام دیدگاه را صحیح میدانید؟
👇👇👇
👆👆👆
4️⃣ در خصوص اشکال چهارم نیز باید عرض کرد، قرینهگرایی دیدگاهی در نسبت عقل و دین در معرفتشناسی دینی و فلسفه دین است، نه دیدگاهی در باب توجیه.
شاید مقصود ایشان از قرینهگرایی، همان مبناگروی است. چون در معرفتشناسی معاصر در خصوص عنصر سوم معرفت، یعنی توجیه دیدگاههای مختلفی وجود دارد که دیرپاترین آنها همان مبناگروی (Foundationalism) است. نگرش فیلسوفان اسلامی را نیز میتوان تقریری خاص از مبناگروی دانست. مستشکل باید به طور روشن بفرمایند چه اشکالی بر منباگروی دارند و اگر آن را ناتمام میدانند، از میان دیدگاههای دیگر همچون انسجامگروی، وثاقتگروی، نظریه علّی و معرفتشناسی فضیلتمحور کدام نگرش را قبول دارند یا شاید ایشان معرفت را اساسا نیازمند موجهسازی نمیدانند.
در هر صورت، باید به طور روشن دیدگاه خود را در معرفتشناسی عام درباره توجیه معرفت و نیز در معرفتشناسی دینی روشن فرمایند که معتقد به عقلانیت گزارههای دینیاند یا ایمانگروی (در مقابل قرینهگروی) را برحق میدانند.
❌ در خاتمه اعلام میدارم که مباحث دقیق فلسفی به ویژه معرفتشناسی نیازمند گفتگوهای مستقیم و رودررو است تا در لابهلای گفتگوها و تضارب دیدگاهها، بر مواضع اختلاف و نقاط باریک اندیشهها روشنایی افکنده شود. باشد که از این رهگذر مسیری به حقیقت گشوده شود چنان که مولی الموحدین فرمودند:
«اِضرِبُوا بعضَ الرأيِ ببعضٍ يَتَوَلَّدْ مِنهُ الصَّوابُ.» (غرر الحكم، ح2567)
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi