eitaa logo
🏛☜آن‌سوی‌ تاریخ☞⁩🏛️
543 دنبال‌کننده
311 عکس
102 ویدیو
59 فایل
🏛☜‌[ آن سوی تاریخ ]☞⁩🏛 چیزی فراتر از یک تاریخ ... 🔹کانال تلگرام : https://t.me/The_other_side_of_history یعسوب‌الدین طبری (تاریخ پژوه) 🆔 @Historian_Tabari
مشاهده در ایتا
دانلود
بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان علیهم السلام.pdf
حجم: 19.92M
📚بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان ✍️ یدالله مقدسی یکی از بهترین کتاب‌های تحقیقی درباره تاریخ دقیق و معصومان  🏛☜‌[ آن سوی تاریخ ]☞⁩🏛
جستاری در پیش‌نیازهای مطالعات نظری تاریخ ✍ محمد صادق رجبی از مباحث مهم در تاریخ‌پژوهی، مطالعات نظری تاریخ است ؛ مطالعاتی که برخواسته از تأملاتی نظری و مفهومی حول دانش تاریخ است. مطالعات نظری تاریخ ، به دنبال پاسخ به پرسش‌هایی حول دانش تاریخ است که پاسخِ به این سوالات ، خارج از مرزبندی دیسیپلینی دانش تاریخ است؛ لذا معرفت‌های برآمده از مطالعات نظری تاریخ ، معارفی مندمج از چندین معرفت دیگر است که در راستای پاسخگویی به این سوالات، حاصل شده‌اند. با توجه به این ، برای پژوهندگان مطالعات نظری تاریخ ، گریزی از فراگیری یکسری از علوم ، به عنوان پیش نیازهای دانشی ، نیست علومی که به عنوان پیش نیاز برای مطالعات نظری تاریخ لازم بلکه ضروری است ، به قرار زیر است: ۱ـ معرفت شناسی ۲ـ فلسفه غرب ۳ـ فلسفه علم ۴ـ فلسفه اسلامی ۵ـ تاریخ فلسفه غرب ۶ـ فلسفه علوم انسانی ۶ـ فلسفه علوم اجتماعی ۷ـ روش‌ تحقیق در علوم اجتماعی ۸ـ مبانی علم جامعه شناسی ۹ـ مبانی علم سیاست در این میان ، سه دانش «معرفت‌شناسی»،«فلسفه‌علم»،«فلسفه‌غرب» از اهمیت مضاعفی برخودار می باشند؛ و فراگیری آنها ضروری قطعی است. بعد از این سه دانش ، اولویت با «تاریخ‌فلسفه‌غرب»،«فلسفه‌علوم انسانی» است. دیگر دانش‌ها ، نیز لازم است فراگرفته شوند ، اما از لحاظ اهمیت فراگیری در درجه پایین‌تری نسبت به دو سه مورد فوق‌الذکر قرار دارند. وجه اهمیت معرفت‌شناسی در این است که اساسا در مباحث نظری تاریخ ، مخصوصا فلسفه علم تاریخ به دنبال پاسخگویی به سوالاتی است که متوجه اصل معرفت‌های تاریخی هستند؛ لذا لازم است با دانش معرفت‌شناسی که موضوع آن بررسی شناخت های بشری است، آشنا بود. در خصوص چرایی فراگیری فلسفه علم باید گفت ، پاسخ به سوالات مطرح شده در باب علم تاریخ ، نوعا در سنت‌ها و پارادایم‌هایی است که تلقی خاصی از علم را ارائه کرده‌اند مثل اثبات‌گرایی(پوزیتیویسم) ، ابطال‌گرایی ، پارادایم انتقادی و.... طبیعتا پرسش از نفس علم تاریخ و به تبع پاسخ به آن ، ارتباط بی بدیلی با تلقی پژوهنده از مقوله علم دارد؛ و اینکه علم را بر اساس چه پارادایمی فهم می کند؟ مضاف بر اینکه ، فلسفه علم تاریخ ، به عنوان مهمترین حوزه مطالعات نظری تاریخ ، خود شاخه‌ای از فلسفه مضاف است. از سویی دیگر ، تلقی فلسفی از علم ، در بستر فهمی فلسفی صورت گرفت. لذا آشنا بودن با فلسفه غرب ، برای آگاهی از نظرات فلاسفه غربی به هستی عالم و همچنین مقوله شناخت ضروری است. از جانبی دیگر ، فلسفه نظری تاریخ ، به لحاظی ، یکی از زیرشاخه‌های فلسفه است ، و برای پرداختن به آن و بررسی نظرات اهالی این دانش مثل فلسفه تاریخ هگل ، مارکس و ... مستلزم آگاهی از نظرات آنها در این خصوص است. لذا فراگیری تاریخ فلسفه غرب هم از پیش نیازهای مهم مطالعات نظری تاریخ است. هم‌چنین ،‌ تاریخ در منظومه علوم بشری ، در طبقه علوم انسانی قرار می گیرد ، لذا قبل از فهم دقیق مقوله علم تاریخ ، کسب یک تلقی مختار در باب علوم انسانی ، چیستی و روش آنها ، ضروری است؛ تا ذیل این تلقی مختار ، علم تاریخ به عنوان یکی از علوم انسانی مورد بازشناسی قرار گیرد. برخی از مباحث چالش برانگیز در تاریخ‌پژوهی مثل رابطه دانش تاریخ با ارزش‌ها ، مادی‌انگاری دانش تاریخ ، سکولار بودن یا نبودن دانش تاریخ و ‌... در یک نگاه فراتر ، در خصوص تمامی علوم انسانی مطرح است. لذا بهتر است منازعات مفهومی در این دست مسائل را ، در یک سطح کلان‌تر نیز، بکاویم. همچنین، یکی از مباحث مهم در دانش تاریخ ، بحث تبیین در تاریخ است؛ که(متاسفانه) بسیار وام گرفته از ادبیات علوم اجتماعی است. لذا آشنایی با روش تحقیق در علوم اجتماعی و همچنین فلسفه علوم اجتماعی ضروری است. علاوه بر همه این‌ها ، تاریخ بازگو کننده کنش‌های فعال آدمی در عرصه‌های سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و.... است. لذا جا دارد تاریخ پژوهان آشنایی ولو اجمالی با دانش‌های دیگر ، از جمله علوم سیاسی و جامعه شناسی پیدا کنند؛ مخصوصا پس از شکل گیری مکتب آنال ، که تاکید ویژه‌ای بر جنبه‌های میان‌رشته‌ای تاریخ و دیگر علوم داشت ؛ و تاریخ سنتی را به نوعی ملغی‌ اعلام کرد. برخی از مبانی دانش تاریخ ، وام گرفته از سنت‌های فلسفی غربی است؛ که جا دارد به وسیله فلسفه اسلامی مورد بازخوانی قرار گیرند؛ و این از مغفول‌ترین جنبه‌های مطالعات نظری تاریخ است. تذکرات مهم: اول اینکه ؛ لزومی ندارد مورخ در موارد ذکر شده متخصص شود ، بلکه به میزانی که مرتبط با مطالعات نظری تاریخ باشد ، کافی است. نکته آخر و مهم اینکه ، اگر بنا بر آغاز مطالعات در این موارد ذکر شده را دارید ، توصیه اکید بنده این است که حتما حتما از کتب تالیفی مقدماتی در این خصوص استفاده کنید. کتب ترجمه‌ای نوعا از غموض و پیچیدگی‌هایی برخوردارند که اغلب جز سردرگمی نوآموز، نتیجه‌ای ندارند.  🏛☜‌[ آن سوی تاریخ ]☞⁩🏛
باسلام و عرض ادب و احترام. با عنایت به الطاف حضرت حق، ان شاء‌الله دوره «مقدمه‌ای بر علم تاریخ» با محوریت کتاب روش پژوهش در تاریخ شناسی، تألیف دکتر حسن حضرتی، بصورت آفلاین در این کانال برگزار خواهد شد. این دوره، که به درخواست جمعی از دانشجویان و تاریخ‌دوستان گرامی برگزار می گردد، برای آشنایی کلی با دانش تاریخ ، روش تحقیق و متدولوژی این علم و... می‌باشد؛ مباحثی که به نظر می‌رسد آشنایی اولیه و کلی با آن‌ها قبل از ورود به دانش تاریخ لازم بلکه ضروری است. ان شاء الله در این خصوص، در جلسات ابتدایی، بطور کامل سخن گفته خواهد شد. علت برگزیدن این کتاب، وزان مطالب، جایگاه علمی مؤلّف، و مختصر بودن آن است.(البته این به معنای تأیید تمامی مطالب آن نمی‌باشد، و رویکرد ما بحث نقادانه خواهد بود) طرح اولیه، بحث آزاد بود؛ منتهی پس از لحاظ ملاحظاتی تصمیم بر این شد که به جهت یکپارچه سازی مطالب و استفاده از مطالب این کتاب، محتویات ارائه شده، حول مطالب و سرفصل های این کتاب بیان گردند. به هیچ روی مدعی صحت و اتقان مطالب بیان شده نیستیم، ولی این دوره را برای تمامی تاریخ‌دوستان پیشنهاد می‌کنیم.  🏛☜‌[ آن سوی تاریخ ]☞⁩🏛
مقدمه علم تاریخ ـ جلسه 1.mp3
زمان: حجم: 95.14M
جلسه اول 📚 مباحث مطرح شده: آشنایی با اصطلاحات: ـ مبانی علم تاریخ ـ روش تحقیق در تاریخ ـ روش شناسی علم تاریخ ـ فلسفه علم تاریخ ـ فلسفه نظری تاریخ  🏛☜‌[ آن سوی تاریخ ]☞⁩🏛
تأملی در رابطه دانش تاریخ و پدیده نوبنیاد هوش مصنوعی ـ بخش اول ✍ محمد صادق رجبی قبل از آغاز سخن می‌بایست این ادعا را مطرح کرد ، که اساسا شکل گیری علوم ، و به دنبال آن نظم یافتن پاره‌ای از معرفت‌های مشترک‌الموضوع حول یک موضوع کلی واحد ، و تبدیل آنها به یک رشته علمی (Discipline) ؛ بر اساس نیاز سنجی‌هایی بوده است که رفع یا دفع برخی از نیازهای علمی یا عملی حیات بشری را در گروه آن حوزه دانشی می‌دیده است. بنابراین در کارزار کنونی علوم ، دانش‌هایی بیشترین ارج و قرب را ، حداقل حسب ظاهر ، در جوامع بشری دارند که بیشترینِ نیازهای بشری را پاسخگو باشند. لذا شاهد نوعی تفوق و غلبه برای حوزه‌های دانشی علوم تجربی هستیم ، تا جایی که برخی، علم را اساسا به معنای تجربی(Science) دانسته و غیر آن را شبه‌علم یا علم‌نما می‌پندارند ؛ که فارغ از سقم این نگاه ، می توان ریشه آن را در ملموس بودن دستاوردهای دانش‌های تجربی در سطح زندگی بشر دانست. همین مسئله باعث این شده تا کرسی‌داران علوم مختلف ، حسب اقتضائات جدید حیات بشری ، نوعا دست به یک بازخوانی مفهومی در دانش خود بزنند ، و آن را به گونه‌ای بازسازی یا باز تعریف کنند که یافته‌های آن بیشترین ارتباط را در پاسخگویی به نیازهای بشری داشته باشد ، و بتواند او را در مواجهه با پدیده‌‌های جدید یاری کند. قطعا دانش تاریخ نیز از این مسئله مستثنی نیست... یکی از پدیده‌های نوبنیاد که بشر امروزی خود را در مواجهه با آن می بیند ، مقوله هوش مصنوعی است ؛ چیزی که نه صرفاً یک پیشرفت علمی ساده با گسترده محدود ، بلکه جهشی عظیم در ساحت تکنولوژی است که اساس و بنیاد حیات بشری را تغییر می‌دهد به گونه‌ای که شاید بتوان آن را سرنقطه‌ای برای آغاز یک انقلاب علمی دانست! و جهان بشری را به قبل و بعد آن تقسیم کرد! این امر از یک سو ، و هیجان آکنده از کنجکاوی بشر در استفاده از آورده‌های این امر نوظهور از سویی دیگر ، باعث شد تا حوزه‌های مختلف دانشی به شرح ،‌ توضیح ، تبیین و چرایی هوش مصنوعی از جهات مختلف بپردازند؛ چه اینکه نوپدید و نوبنیاد بودن آن ، باعث شده تا بشر بیشترین احساس نیاز را در تعیین راهبردها در قبال چگونگی برخورد با آن را داشته باشد؛ از این رو عالمان دانش‌های مختلف سعی کرده‌اند بر اساس مبانی و مسائل حوزه دانشی خود ، هوش مصنوعی را مورد واکاوی قرار داده و به نتایجی دست یابند که بشر را در مواجهه با این پدیده جدید یاری کنند؛ مثل مبانی فلسفی هوش مصنوعی و.... نکته مهمی که باید بدان توجه داد این است که بحث ارتباط علوم با هوش مصنوعی ، به طور کلی به دو صورت قابل تصور است: ۱ـ گاهی بحث بر سر کاربست هوش مصنوعی در هر حوزه دانشی است؛ این بحث شامل مواردی مثل چگونگی و کیفیت استفاده از هوش مصنوعی در حل مسائل یک علم ، چالش‌های موضوعی‌ و محتوایی علوم بر اثر استفاده از هوش مصنوعی در شناسایی سوژه‌های مطالعاتی و حل آنهاست. این بحث هرچند بسیار مهم و درخور توجه است ، اما محور این نوشتار نیست. ۲ـ گاهی نیز بحث بر‌ سر مطالعه هوش مصنوعی توسط علوم (به عنوان یک سوژه مطالعاتی) است. در این حالت ، نه بحث کاربرد هوش مصنوعی در درون یک علم ، بلکه مطالعه هوش مصنوعی توسط یک حوزه دانشی به عنوانِ موضوعی از موضوعات مطالعاتی‌ـ.تحقیقاتی آن دانش است. به عبارت ساده‌تر ، در این صورت بحث بر سر چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در یک علم ( آنگونه که در صورت اول مطرح بود ) نیست ، بلکه بحث در مطالعه خود هوش مصنوعی توسط یک علم ، بر اساس مبانی و مسائل آن علم است. محور این نوشتار ، جهت دوم است ؛ یعنی به دنبال این است که علم تاریخ چگونه می‌تواند هوش مصنوعی را در منظومه معرفتی خود مورد مطالعه قرار دهد؟ و به یافته‌هایی برسد که بشر را در مواجهه با آن یاری کند... شاید در وهله نخست اساسا این بحث از جهت امکانی مورد استبعاد قرار گیرد ، یعنی ادعا شود که اساسا مطالعه هوش مصنوعی توسط تاریخ ممکن نیست ، چون هوش مصنوعی یک پدیده نوظهوری است که هیچ ریشه‌ای در گذشته ندارد تا محور مطالعه دانش تاریخ قرار گیرد! این ملاحظه هرچند در بدو امر قابل تأمل به‌نظر می‌رسد ، ولی با توضیحی‌ که در ادامه در خصوص چگونگی مطالعه هوش مصنوعی توسط تاریخ ، خواهد آمد ، خود به خود مناقشه در امکان آن هم رنگ خواهد باخت. پایان بخش نخست ( ادامه در تکست بعدی) 🏛☜‌[ آن سوی تاریخ ]☞⁩🏛
تأملی در رابطه دانش تاریخ و پدیده نوبنیاد هوش مصنوعی ـ بخش دوم ✍ محمد صادق رجبی هرچند هوش مصنوعی ، بصورت عینی ، مشابهی در گذشته ندارد تا مورخ از کیفیت برخورد گذشتگان با آن ، الگویی برای چگونگی مواجهه معاصرین با آن به دست دهد؛ اما این مسئله به شرحی که می‌آید قابل حل است. یکی از فواید تاریخ، ارائه الگوی رفتاری برای نسل حاضر ، بر اساس کیفیت رفتار گذشتگان است. بدیهی است ‌‌، این الگو نسبی است ؛ یعنی در نسبت با یک امر معینی است ( مثل کیفیت برخورد با متجاوزین به مملکت اسلامی یا کیفیت مواجهه با تهدید‌های اقتصادی و ... ) نکته بسیار مهم در این مقام ، این است که از آنجایی که هر پدیده در هر عصری بر اثر یکسری اقتضائات آن عصر رخ داده که در عصر گذشته یا آینده وجود ندارد ، باید الگوی ارائه شده توسط مورخ ، الگویی مبتنی بر قدر متیقن پدیده‌های مورد مطالعه باشد. یعنی مورخ باید پدیده‌هایی گذشته را از تعینات و تشخصات آن ( که منجر به اختصاص آن به همان عصر گذشته می‌شوند) تجرید کند، و سپس هسته اصلی آن رخداد را به عنوان وجه مشترک و قدر متیقن اخذ کند؛ سپس همین کار را می بایست با پدیده معاصر انجام بدهد ، یعنی وجه مشترک و قدر متیقن آن را اخذ کند. ( بدیهی است که در صورت نبود قدر متیقن و وجه مشترک میان پدیده‌های گذشته و حال ، نمیتوان الگوی رفتاری را ارائه کرد ) در گام بعدی می بایست مورخ ، احراز کند که تعینات و تشخصات پدیده گذشته ، دلیل‌ و منشأ تمامی کنش‌های گذشتگان در قبال آن پدیده نبوده است. چون مورخ می بایست از همین کنش‌ها ، نوعی تجربه زیسته استنباط کند ، و اگر این کنش‌ها ، برآمده از تعیناتی باشد که در مرحله قبلی تجرید شدند ، عملا این کنش‌ها قابلیت ماخذ واقع شدن برای استنباط الگوی رفتاری را از دست می دهند. به تعبیر ساده‌تر ، مورخ در گام بعدی ( بعد از تجرید پدیده‌ها از تعینات ) ، می بایست احراز کند که چه کنش‌هایی از گذشتگان مرتبط با همان وجه مشترک و قدر متیقن اخذشده، است ، و کدام یک برآمده یا مرتبط با آن تعینات و تشخصات تجرید شده ؛ سپس ، پس از احراز کنش‌های مربوط به آن وجه مشترک بین پدیده گذشته و پدیده کنونی ؛ این کنش‌ها را مواد استنباط الگویی رفتاری مد نظر قرار می‌دهد. خلاصه مراحل ذکر شده: ۱ـ شناسایی پدیده گذشته و حال ۲ـ تجرید این دو پدیده از تعینات و تشخصاتی که هر کدام را مختص بر عصر خودش می‌کند. ۳ـ شناسایی و اخذ قدر متیقن و وجه مشترک میان دو پدیده ۴ـ شناسایی کنش های مرتبط با وجه مشترک و قدر متیقن اخذ شده ۵ـ استفاده از این کنش‌ها به عنوان ماده خامِ استنباطِ الگوی رفتاری مد نظر بنابراین ، با توجه به توضیحی که داده شد ، پاسخ تردید در امکان مطالعه پدیده‌های نوظهور مثل هوش مصنوعی در دستگاه معرفتی تاریخ ، نیز مرتفع می گردد ، چه اینکه برای به دست دادن یک الگوی رفتاری ، مشابهت کامل لازم نیست ، بلکه همانطور که گفته شد صرف وجود وجه مشترک و قدر متیقن قابل اخذ در درون دو پدیده ، برای این امر کفایت می‌کند. اکنون مراحل ذکر شده را با تطبیق بر هوش مصنوعی توضیح می‌دهیم ؛ تا هم مطلب مذکور روشن‌تر گردد ، و هم چگونگی مطالعه هوش مصنوعی در درون دانش تاریخ بیان گردد؛ تا ان شاء‌الله ثابت گردد دانش تاریخ نیز می تواند در کارزار رقابت علوم در به دست دادن راهکارهایی برای کیفیت مواجهه بشر با این پدیده نوظهور ، نقشی مثبت ایفا کند. پایان قسمت دوم (ادامه در تکست بعدی) 🏛☜‌[ آن سوی تاریخ ]☞⁩🏛
تأملی در رابطه دانش تاریخ با پدیده نوبنیاد هوش مصنوعی ـ بخش سوم ✍ محمد صادق رجبی با توجه به آنچه که ذکر شد ، ابتدا باید پدیده‌ها را مورد شناسایی قرار داد. بی شک هوش مصنوعی را می توان به مثابه یک جهش و چرخشی تصاعدی در ساحت علم و دانش بشری دانست؛ جهشی که نه فقط یک پیشرفت ساده علمی ، بلکه زمینه‌ساز تحولی عظیم در کل زندگانی بشری ، از جمله علم و دانش بشری است. بنابراین در مشابه یابی در تاریخ، می بایست دنبال پدیده‌هایی گشت که نقشی اینچنین را ساحت زندگی بشری ایفا کردند؛ تا بتوان همین جهش تصاعدی را به عنوان یک وجه مشترک اخذ کرد. به نظر می‌رسد مواردی مثل انقلاب صنعتی ، رشد تکنولوژی در قرون اخیر و.... را به عنوان مثال می‌توان در نظر گرفت. (موارد فوق از باب مثال است؛ بدیهی است یافت چنین مشابهی در تاریخ ، مستلزم تسلط بسیار بالا بر تاریخ حیات بشری است، لذا می‌توان موارد زیادی را به عنوان مثال ذکر کرد) ما به عنوان نمونه ، انقلاب صنعتی را مد نظر قرار می‌دهیم. این انقلاب تاثیری‌ شگرف در ساحت علم و صنعت در انگستان و اروپا گذاشت، و به گونه‌ای بود که میتوان تاریخ علم را به نحوی به قبل و بعد آن تقسیم کرد. از سویی دیگر ، می بایست جنبه‌های تشخصاتی این رخداد عظیم را تجرید کرده ، و از آن صرف جهش علمی فزاینده برداشت کرد. در مرحله بعد کنش های انسان‌های آن عصر در قبال نفس آن جهش علمی را شناسایی می کنیم؛ و بررسی می کنیم: ـآیا جهت‌گیری کلی جامعه بشری در قبال این جهش علمی ، نوعی مقابله بوده یا با نگاهی مثبت بدان نگریسته‌اند؟ ـ آیا بشر از ظرفیت های این جهش اطلاع داشتند؟ ـ آیا این جهش را نوعی تهدید برای زندگی فعلی خودشان که جنبه سنتی داشت، به حساب می آوردند؟ ـ تاثیر این جهش بر سطوح زندگانی بشر در چه سطحی بوده است؟ ـ تاثیر مزبور ، بصورت جهشی و دفعی بوده ، یا بصورت تدریجی؟ و سوالاتی دیگر از این دست ، می توانند شاکله بررسی‌های این جهش توسط مورخ باشد ؛ سپس نتایج این بررسی به ضمیمه کنش‌های گذشتگان در قبال این جهش ، می‌شود ماده خام استنباط الگوی رفتاری مد نظر. چون هوش مصنوعی و انقلاب صنعتی ، هرچند با لحاظ تشخصات هر کدام ، با یکدیگر متفاوت هستند ، اما با لحاظ وجه مشترک که همان جهش علمی فزاینده باشد ، می توان فرایند علمی الگو گیری را انجام داد؛ و از نحوه برخورد گذشتگان با انقلاب صنعتی و دیگر جهش‌های علمی ، و با لحاظ پرسش‌های ذکر شده و نتایج کسب شده ؛ نحوه رفتار بشر کنونی را در قبال جهش علمی عصر زیسته او (هوش مصنوعی) پیش بینی ، و الگویی رفتاری را به نحو بایسته به او عرضه کرد. پس در میان علوم مختلف ، تنها دانش تاریخ است که می‌تواند نحوه مقابله بشر با هوش مصنوعی را فقط و فقط بر اساس همان کنش‌های بشری، پیش بینی کرده و الگو بدهد. برخلاف دیگر دانش‌ها ، که بر جنبه‌هایی دیگر تاکید دارند ، و نتایج آنها نوعا مبتنی بر داده‌هایی غیر از کنش‌های آدمی است. در پایان ، ذکر این نکته لازم است که این نوشته صرفاً پندارهای راقم سطور را در این باب ، بازتاب داده است و راقم هیچ‌گونه ادعایی در خصوص صحت و اتقان آن ندارد. همچنین این نوشتار ، صرفا به دنبال نبین اصل و اساس چگونگی مطالعه هوش مصنوعی توسط دانش تاریخ بوده است ،‌ و درصدد ارائه روشی در این باب برآمده ؛ لذا مطالعه تطبیقی بین هوش مصنوعی و موارد مشابه ( آنگونه که در نوشتار بیان شد ) خود می‌تواند موضوع یک نوشتار مستقل یا مقاله علمی باشد. پایان 🏛☜‌[ آن سوی تاریخ ]☞⁩🏛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 کانون جهان ایرانی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار می‌کند: ویژهٔ دانشجویان تاریخ. 📚 دورهٔ آموزشی پروپوزال نویسی در رشته تاریخ به شکل حضوری 🧑‍🧒‍🧒 مدرس: دکتر حسن حضرتی استاد تاریخ دانشگاه تهران 📍 مکان: دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران. ⏳️ زمان: یکشنبه‌ها، ساعت ۱۰ الی ۱۱:۳۰ نخستین جلسه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴، در ۶ جلسه. شهریهٔ دوره: ۶۰۰ هزار تومان هزینهٔ آزمون پایانی و مدرک: ۲۰ هزار تومان ۲۰٪ تخفیف برای دانشجویان تاریخ‌ دانشگاه تهران. 📝 برای نام نویسی و آگاهی بیشتر به شناسه زیر در تلگرام پیام بگذارید: @jahaneiraniut 🏛☜‌[ آن سوی تاریخ ]☞⁩🏛
هدایت شده از  دانشکده تاریخ
دانـــشکده تـاریـخ با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری، از میان طلاب به صورت اختصاصی در رشته های کــــارشناسی ارشــــد به صورت محدود دانشجو می پذیرد. ✅ فرق شیعه( حضوری و غیر حضوری ) ✅ تاریخ اسلام ✅ تاریخ تشیع(حضوری و غیر حضوری) ✅ تاریخ و تمدن ملل اسلامی. ✨🔅✨🔅✨🔅✨🔅✨🔅✨ به همراه: 🔹طول کم دوره تحصیل 🔸وجود کتابخانه بسیار غنی 🔹وجود اساتید مجرب 🔸وجود اولویت های پژوهشی جهت تدوین مقاله، کتاب و پایان نامه 🔹سفرهای علمی خارج از کشور 🔸مشارکت علمی در فعالیت های دانشجویی 🔹امکان تحصیل در واحد مشهد 🔸امکان تحصیل غیر حضوری در رشته های تعیین شده 🔹اولویت در جذب دوره دکتری همین دانشکده دوره علمی کارشناسی ارشد را با ما تجربه کنید. ✍️ لینک برای ثبت نام: 🌐 https://azmoon.urd.ac.ir ☎️برای کسب اطلاعات بیشتر: 📞 ۰۲۵۳۱۷۱۰۱۰۲ 📞 ۰۲۱۳۱۷۱۰۱۰۳ 📞 ۰۹۹۳۷۶۹۰۲۹۸ 💠@facultyofhistort -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety ‌‌