eitaa logo
عصر آب
246 دنبال‌کننده
457 عکس
118 ویدیو
35 فایل
مطالب اصلی کانال:نقد عرفانهای کاذب و تصوف است ارتباط با آدمین : @mv1388
مشاهده در ایتا
دانلود
عصر آب
#سوالهای_غدیر + 2.2. تضعیف: گونه دوم تقایل سنیان با واقعه غدیر،تضعیف آن است. شبهات متعدد و بی اساس
یکی دیگر از موارد تحریف در حدیث غدیر توسط صوفیه، فرقه رفاعیه است. احمد عبدالله الرفاعی بعد از تمجید از مولی علی ع برای تاریخ سازی خود و فرقه‌اش دست به تحریف شده و مدعی می‌شود، خرقه صوفیان به امام علی ع برمی‌گردد. همو مدعی است عمامه‌ای که فرقه‌اش بر سر می نهند شبیه همان عمامه ای است که رسول خدا در غدیر خم بر سر مولی علی ع نهاده است .( رفاعی،العقیدة الحقه،ص51-69. به نقل از : حدیث الغدیر بین ادلة المثبتین و اوهام المبطلین،ص358.) ➖➖➖➖ @Age_of_water
⭕️ استوری 🔺یادمون باشه اونا که رسانه‌هاشون به ما میگن رای ندید، خودشون وسط جنگ غزه توی خونه مردم رای میدن ▫️مشاهده استوری 🇮🇷 کانال هواداران استاد حسینی @hoseinifans
🖤 توصیه به جَزَع در عزاداری امام حسین علیه السلام ✍️ رسول چگینی 🖌همه ساله با نزدیک شدن ایام عزاداری سالار شهیدان علیه السلام، هجمه فراوانی از سوی دشمنان دین و قرآن علیه فرهنگ عزاداری امام حسین علیه السلام مطرح می شود. صد البته چنین تلاشهایی، بیانگر تأثیرگذار بودن این فرهنگ حسینی است که راه نفوذ و ترویج اندیشه های غیر اسلامی در میان مسلمانان را مسدود می سازد. اما جای انکار نیست که در این میان برخی افراد تحت تأثیر چنین القائاتی قرار گرفته و دانسته یا نادانسته، به تکرار سخنان شبهه‌برانگیز دشمنان می پردازند. 🖌در جدیدترین این اقدامات، نوشته ای با عنوان «تن‌آزاری در عزاداری، از سینه‌زنی تا قمه‌زنی» توسط نویسنده ای با نام مهدی مسائلی منتشر شده است که روح حاکم بر آن، اعتراض به وضعیت برخی مراسمات عزاداری است که در آنها به سینه زنی و لطمه زنی توصیه می کنند. این نوشته که بیشتر به متن‌های انتقادی روزنامه های ایران در دهه 30 و 40 شمسی می ماند، افزون بر غیر مستند بودن، دارای قضاوت های ناشایستی است که برخاسته از نیت‌خوانی و ارزیابی امور ناپیدای درونی عزاداران است. در بخشی از نوشته آمده: «البته این تن‌آزاری در سینه‌زنی تحت تأثیر شنیدن مصیبت نیست، بلکه بیشتر معلول موسیقی و هیجان محیطی است که مداح آن را ایجاد می‌کند، از این جهت نمی‌توان آن را ناشی از حزن و احساس درونی دانست و عزاداری قلمداد کرد.» اینکه این نویسنده چگونه به ژرفای باطنی افراد رخنه کرده و با چه شاقولی، میزان تأثیرگذاری مصیبت بر ضمیر آنان را محک زده و با چه حجتی، عزاداری افراد را عزاداری ندانسته، ابهاماتی است که نه در این دنیا، که در روز رستاخیز باید پاسخگوی قضاوت خود باشد. اما بیت الغزل این سیاهه اینگونه خودنمایی می کند: «مختصر بگویم که در ماهیت عزاداری در توصیه‌های اهل‌بیت(ع) تن‌آزاری ظهوری ندارد و از افزودنی‌های بعضی از شیعیان است.» این سخن بر پایه کژی بنا نهاده شده که گویای بی دقتی نویسنده در استخدام کلمات و بی‌توجهی او به بخشی از میراث روایی شیعه است. در ادامه ادعای «عدم توصیه اهل بیت (ع) به لطمه‌زنی» را مورد بررسی قرار می دهیم. 1️⃣ تعبیر مغرضانه از عمل مؤمنانه! پیش از ورود به پاسخ تحلیلی، ذکر این نکته ضروری است که نویسنده مزبور، اموری از قبیل «سینه‌زنی» و «لطمه‌زنی» را با تعبیر «تن‌آزاری» یاد کرده است! بر کسی پوشیده نیست که الفاظ دارای قدرت نفوذ و رسایی متفاوتی هستند که کاربست هر یک از آنها می تواند زاویه نگاه مخاطب را به مفهوم مورد نظر تغییر دهد. در موضوع مورد بحث، نویسنده که ناتوان از بیان استدلال برای سخن خویش است، با استفاده از الفاظی که درک ناپسندی آن برای همگان ثابت شده (تن‌آزاری)، به دنبال همراه ساختن مخاطب با خود در قبیح نشان دادن اموری مانند سینه‌زنی و لطمه‌زنی است. او با نادیده گرفتن نیت و انگیزه از اموری همچون سینه‌زنی و لطمه‌زنی، به ظاهر این اعمال استناد کرده و آنها را «تن‌آزاری» نامیده است. در واقع نویسنده، بی توجه به باطن این امور، تنها به ظاهر آنها بسنده کرده و این امور را تن‌آزاری قلمداد نموده است. زشتی این تعبیر آنجا نمایان می شود که بسیاری از دشمنان دین نیز برای زیر سؤال بردن برخی مناسک دین، از این شیوه استفاده کرده و امور دینی را با تعابیر نادرستی یاد می کنند مانند ذبح و قربانی حیوانات که آن را بی‌رحمی و وحشی‌گری توصیف می کنند. بنابراین، استفاده صحیح از کلمات نقش بسزایی در دستیابی به نتیجه دارد و نباید با تغییر اصطلاح، به دنبال تغییر حکم آن بود. وانگهی، نیت‌زدایی از برخی اعمال تلاش نابخردانه ای است که به ناکجاآباد سردرمی آورد؛ زیرا اگر با این نسخه پیش رویم، روزه گرفتن، ختنه کردن و... نیز «تن‌آزاری» به شمار می رود!
2️⃣واکاوی معنای جزع پاسخ این افراد از مسیر واکاوی دقیق واژگان عبور می کند. «سینه‌زنی» و «لطمه‌زنی» که نویسنده از آنها به «تن‌آزاری» تعبیر کرده است، از مصادیق مفهومی با عنوان «جَزَع» به شمار می روند. اهل لغت جزع را به معنای بریدن طناب و دو نیم کردن آن دانسته اند و به همین مناسبت در بریدن طاقت و تحمل انسان در هنگام هجوم مصائب نیز استعمال شده است. این معنا در روایات اهل بیت علیهم السلام نیز منعکس شده است و امام باقر علیه السلام در تبیین معنای جزع فرمودند: «شدیدترین حالت جزع، فریاد واویلا سر دادن و بر صورت و سینه سیلی زدن و کندن موی بالای پیشانی است.» بنابراین؛ سینه‌زنی و لطمه‌زنی از مصادیق جزع به شمار می رود. اکنون باید دید که در روایات چه حکمی برای جزع در نظر گرفته شده است. 3️⃣دو دسته روایات مربوط به جزع عموم کسانی که به دنبال منهی نشان دادن برخی مصادیق عزاداری امام حسین علیه السلام هستند، به روایاتی استناد می کنند که در آنها بر نکوهیده بودن جزع تأکید شده است. در سوی دیگر برخی با زیر سؤال بردن این روایات از جهت سندی، در تلاش هستند که مشروعیت مصادیق عزاداری را به کرسی بنشانند. این در حالی است که روایات را نمی توان منحصر در این مفهوم دانست و حداقل، دو دسته روایت در مسئله جزع قابل دستیابی است: دسته اول: نهی از جزع دسته دوم: استثنای جزع برای امام حسین علیه السلام. روایات متعددی از اهل بیت علیهم السلام وجود دارد که از آنها نهی از جزع فهمیده می شود مانند این سخن امام صادق علیه السلام که فرمود: «رسول خدا پیش یکی از اصحابش رفت. او در حال جان دادن بود. فرمود: ای ملک الموت با دوست من مدارا کن، او مومن است. عرض کرد: ای محمد خوشحال باش، زیرا من با هر مومنی مدارا می‌کنم و بدان که من وقتی روح فرزند آدم را می‌گیرم و نزدیکانش برای او جزع می‌کنند، در گوشه‌ای می‌ایستم و می‌گویم: این جزع برای چیست؟ به خدا قسم که ما قبل از پایان مهلتش اقدام نکردیم و ما در قبض آن خطا کار نیستیم، پس اگر این مصیبت را به حساب خدا بگذارید و صبر پیشه کنید، اجر می‌برید و اگر جزع کنید، گناه کرده و بار سنگین آن را به دوش می‌کشید.» در نقطه مقابل، روایات دیگری وجود دارند که بر استثنا شدن جزع برای امام حسین علیه السلام دلالت دارد مانند سخن امام صادق علیه السلام که فرمود: «هر جزع و گریه ای مکروه است مگر جزع و گریه بر حسین.» در روایت دیگری امام صادق علیه السلام، نه تنها جزع برای امام حسین علیه السلام را استثنا کرده اند، بلکه برای آن نیز اجر و پاداش پیش‌بینی کرده اند: «همانا گریه و بی‌تابی برای بنده خدا، ناپسند است، در هر آنچه بی‌تابی کند، مگر گریه بر حسین، او برای این گریه ثواب خواهد داشت.» بنابراین، هیچ تعارضی میان این دو دسته از روایات وجود ندارد؛ دسته اول عموم جزع را نهی قرار داده است و دسته دوم، جزع در عزاداری امام حسین علیه السلام را استثنا کرده است. در نتیجه سینه‌زنی و لطمه زنی که از مصادیق جزع به شمار می رود، در عزاداری امام حسین علیه السلام جایز است.
4️⃣فلسفه استثنا شدن جزع برای امام حسین علیه السلام فلسفه استثنا شدن جزع برای امام حسین علیه السلام با بازخوانی روایات وگزارشات تاریخی میسور می شود. در روایات شاهد نهی شدن از مصادیق متعدد عزاداری مانند نیاحه، ندبه، جزع و... هستیم. ریشه این ممنوعیت را باید در منابع تاریخی جستجو کرد. با نگاهی به تاریخ عصر نزول، شاهد هستیم که یکی از فرهنگ های باطل دوران جاهلیت، مراسمات عزاداری مشرکان بوده است. آنان در این مراسمات امور متعددی از قبیل نیاحه، ندبه، جزع، گریبان چاک کردن و... را انجام می دادند که شالوده این افعال، اعلام نارضایتی از تقدیر خداوند بوده است. مشرکان پس از وارد آمدن مصیبت، مجالس عزاداری برگزار کرده و به شکوه و اعتراض به تقدیر خداوند می پرداختند. در این مراسمات، صفاتی برای مردگان خود برمی شمردند که سزاوار خالق یکتا است. آنان برای اموات خود نوحه سرایی و ندبه می کردند و آنان را اینگونه خطاب می کردند: «وا کهفاه، وا جبلاه، وا سنداه»؛ (ای پناهگاه من، ای کوه [پشتوانه] من، ای تکیه گاه من). به همین جهت اسلام به مبارزه با این عادات ناروا برخاسته و مسلمانان را از آن بر حذر داشته است. اما این به معنای حرمت همه مصادیق عزاداری نیست، بلکه در اسلام میان عزاداری حرام با حلال تفکیک داده شده است. با نگاهی به روایات پیامبر صلی الله علیه وآله می توان به وجه تمایز عزاداری حلال با حرام پی برد که حتی در منابع اهل سنت نیز منعکس شده اند. در روایتی وارد شده که روزی سعد بن عباده از بیماری خود نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله شکوه داشت، حضرت به همراه چندتن از صحابه به ملاقات او رفتند، وقتی وارد خانه سعد شدند، حال سعد را از خانواده او جویا شدند و در آنجا گریستند و اطرافیان نیز به گریه افتادند. پیامبر خدا(ص) فرمودند: «خداوند برای اشک چشم و حزن قلب عذاب نمی کند ولکن با این – حضرت به زبانشان اشاره کردند – عذاب می کند یا مورد رحمت قرار می دهد.» مراد حضرت از اشاره به زبانشان این است که انسان به جهت بیان سخنان مورد عذاب یا رحمت قرار می گیرد. بدین معنا که اگر هنگام عزاداری سخنان ناپسند بر زبان جاری کند، آن عزاداری حرام و موجب عذاب می شود اما اگر عزاداری به همراه اعلام رضایت به قضا و قدر الهی و صبر بر مصیبت باشد، این گریه برای او رحمت است. در حقیقت نحوه عزاداری انعکاس دهنده ایمان و عمق توحید و تسلیم انسان در مقابل مقدّرات خداوند علیم است. بنابراین معیار اصلی در حرمت یا حلیت عزاداری، صبر و رضایت به تقدیر یا شکایت از قضا و قدر الهی است. حدیث دیگری از رسول خدا صلی الله علیه وآله وجود دارد که همین محتوا را تأیید می کند. در این حدیث پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله اموری از عزاداری که باعث از بین رفتن ایمان انسان می شود را نام برده اند: «پیامبر خدا(ص) فرمود: از ما نیست کسی که بر صورت خود لطمه بزند، و گریبان چاک کند و دعاهای جاهلیت را سر دهد.» در این حدیث به معیار حرمت و حلیت عزاداری اشاره کرده و آن بیان سخنانی است که در زمان جاهلیت، در فقدان نزدیکان و بستگان خود بر زبان جاری می کردند. بر اساس معیار فوق الذکر، می توان به علت استثنا شدن عزاداری و جزع برای امام حسین علیه السلام پی برد؛ زیرا در این عزاداری، نه تنها هیچ اعتراض و شکوه ای به تقدیر خداوند وجود ندارد، بلکه دوست‌داران امام حسین علیه السلام، شهادت ایشان را کمال تقرب حضرت به باری تعالی می دانند و نه تنها هیچ شکایتی از تقدیر خداوند ندارند؛ بلکه از امام خود آموخته اند که راضی به رضای الهی و تسلیم قضای الهی باشند. اما نمی توانند نسبت به ظلم و جنایاتی که در حق سید جوانان اهل بهشت و خاندان و اصحاب ایشان روا داشته شده است، بی تفاوت باشند. مسلمانان با شنیدن ظلم و جور یزیدیان، عنان از کف ربوده و نالان و گریان می شوند و بی تابی و بی قراری خود را با اشک و آه و سینه‌زنی و لطمه‌زنی نمایان می سازند. کدام انسان آزاده ای است که مصیبت شهادت طفل شیرخواره را بشنود و بی تاب نگردد؟! آیا بی تابی برای دختر سه ساله ای که در کُنج خرابه شام با رأس پدر مواجه شده، غیر از تأثیر پذیری از شنیدن مصیبت ایشان است؟! در نتیجه می توان ابراز داشت که عزاداری برای امام حسین علیه السلام، خارج از مصادیق جزع، نیاحه، ندبه و... حرام است؛ زیرا جنس عزاداری برای امام حسین علیه السلام، تفاوت ماهوی با انواع دیگر عزاداری دارد و نمی توان احکام مربوط به دیگر عزاداری را درباره عزاداری برای امام حسین علیه السلام جاری دانست.
5️⃣آیا توصیه به سینه زنی و لطمه زنی صحیح است؟ نکته پایانی که باید به آن اشاره کرد، اینکه با اثبات مشروعیت سینه‌زنی و لطمه‌زنی برای امام حسین علیه السلام که از مصادیق جزع محسوب می شوند، دیگر نمی توان به توصیه مداحان در مراسم عزاداری برای انجام این امور خرده گرفت؛ زیرا آنان به اموری توصیه می کنند که از سوی اهل بیت علیهم السلام مشروع و پسندیده دانسته شده است. افزون بر اینکه روایاتی وجود دارد که به صراحت به لطمه زنی و گریبان چاک کردن در عزای امام حسین علیه السلام دستور داده اند. امام صادق علیه السلام فرمود: «و بدون ترديد، زنان فاطمي براي حسين، گريبان چاك كردند و سيلي به صورت زدند، و البته براي مثل حسين، بر صورت زده مي‌شود و گريبان چاك مي‌خورد.» با وجود چنین روایاتی آیا می توان به توصیه مداحان برای سینه زنی و لطمه زنی خرده گرفت؟! البته ناگفته نماند بروز برخی فرهنگ های بیگانه در مراسمات عزاداری مانند استفاده از سبک های مداحی مبتذل، تبدیل مراسم عزا به کنسرت موسیقی و... از اموری است که می تواند آسیب های جبران نا‌پذیری بر فرهنگ عزاداری وارد سازد و لازم است همه دوستداران اهل بیت علیهم السلام نسبت به خطرات آن اطلاع رسانی داشته باشند. این نکته را نیز بیافزاییم که اگر توصیه به لطمه زنی، ناپسند انگاشته شود، توصیه به مراتب دیگر عزاداری مانند گریه نیز باید ناپسند باشد؛ زیرا هر دو مسئله برخاسته از حس اندوهناک عمیق و درونی انسان است که نمی توان با توصیه و سفارش آن را برانگیخت؛ بنابراین، اگر توصیه به لطمه زنی را نادرست می دانند باید توصیه به گریه کردن را نیز نادرست بدانند. این در حالی است که هیچ کسی به لوازم این سخن پایبند نیست. 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📌 یکم: دهه عاشورا (قرن 15 ه. ق.) جایی یکی از شاگردان ..را دیدم. بحثی صورت گرفت. او گفت: من در شرح دیوان حافظ روح حافظ را احضار میکنم و از خودش سوال می‌پرسم.حافظ گفته است: بزرگ اهل حقیقت علامه طباطبایی است . آن آقای محترم می‌گفت من از روح حافظ درباره شخصیت های مختلفی سوال کردم. مثلا: پرسیدم هاشم حداد چگونه است؟ حافظ گفت: مطالب رابشنو و نقل مکن. پرسیم مرحوم طهرانی چگونه است؟ گفت:اهل بهشت است ولی مقاماتش زیاد نیست. ++ دوم: ابوالقاسم جنید شیرازی(791 ه.ق) مدعی است .برخی از مرشدان مرده در هنگام غسل حرکات بدنی داشتند.مثلا: غسال، آداب غسل را به تمامه انجام نداد. آن میت ناگاه سیلی محکمی به صورت غسال زد که چرا در آداب کوتاهی میکند.(نک: جنید شیرازی،شد الازار فی حط الاوزار عن زوار المزار،ص15) + کرامت و نسبت خوارق عادات به مردگان در مکتب تصوف فراوان است. و این نسبتها و ادعاها در صوفیان اهل سلسله و غیر سلسله یافت می شود. خط تصوف نشانه هایی دارد که یکی از نشانه هایش به اختصار ذکر شد. 👇👇 شما با چنین ادعاهایی مواجه هستید. اینکه واقعا حافظ این سخنان را گفته است یا نه نمی دانم. آیا حافظ می تواند سنجه برای کشف اهل حقیقت باشد،باز نمی دانم. ولی : مناسب است اهل تبلیغ و دقت به جایی کرامت گویهایی صوفیانه تبیین عقلانی و برهانی از دین الامامیه داشته باشند.تا زمینه گرایش به مدعیان کمتر شود. ➖➖➖➖ @Age_of_water
کتاب پرسمان معنویتهای جدید با تاکید بر عرفان حلقه و قانون جذب انتشار یافت. + مولف در فصل اول به کلیاتی چون : ضرورت طرح بحث،تعریف مفاهیمی چون معنویت و شاخصه های معنویت شیعه اشاره گرده است. در فصول بعدی به 48 شبهه از شبهات مشترک معنویتهای جدید بر اساس کلام شیعه پاسخ داده شده است. + مباحثی چون: خدای درون،بازاریابی شبکه ای، جهان بینی عرفان حلقه و قانون جذب ، زدنگی پس از زندگی از جمله مطالب و سوالاتی است که نویسنده در این اثر مورد بررسی قرار داده است. ➖➖➖➖ @Age_of_water
شمر بهشتی یا جهنمی2024_08_02_11_07_03.mp3
زمان: حجم: 6.91M
🔹سخنرانی : فرجام شمر عذاب جاودان یا عذاب موقت 🔸خلاصه: برخی از اصحاب مکتب تصوف در حوزه و دانشگاه،نگره بهشتی شدن شمر را مطرح می کنند. در این نشت بعد از شخصیت شناسی این ملعون با استفاده از ادعیه و زیارات،احادیث ماثور و نظر دانشیان بزرگ شیعه مشخص شد شمر اساسا کافر از دنیا رفته است. در نتیجه مخلد در نار است. 📌 ادامه دارد ▪️جمعه ۱۲ مردادماه ۱۴۰۳ ➖➖➖➖ @Age_of_water
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
1.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑حاج آقای قرائتی : داستان موسی و شَبان(چوپان) در کتاب مثنوی در تضاد با آیات قرآن است. 👈این داستان سالها در کتب درسی بود ... گروه پژوهشی آرتا | برای عضویت کلیک کنید
13.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چند نکته در تحلیل این ذوقی گویی عباس موزون : 1. عباس موزون متخصص در زمینه لغت و تاریخ و حدیث نیست. و طبیعتا کسیکه در امری تخصصی ندارد نباید اظهار نظر کند. متاسفانه عده ای به صرف رسانه داشتند عادت دارند در همه مسائل اظهار نظر کنند. قبلا در ماه رمضان در نشستی که به مناسبت برنامه زندگی پس از زندگی گذاشتم مفصل شخصیت شناسی ایشانرا توضیح دادم . 2. امروزه کسانیکه تخصص کافی در زمینه ای ندارند،برای باور پذیر بودن بافته خود ادعاهای بزرگی مثل آنچه جناب موزون گفت- که بعداز هزار سال تازه این نکته ناب را فهمیده است- دارند. پس نباید اسیر این ادعاها شد. 2. زیارت عاشورا در نقل کامل الزیاره که به نظر بر خی نسخه اصح است، کلمه « تنقبت » را ندارد. 3. تنقبت در لغت یعنی نقاب به صورت زدن . این کلمه لازم است و نیاز به مفعول ندارد که عباس موزون آنرا متعدی معنی کرده است. 4. در قرون قبل از حیات عباس موزون اهل لغت و علمای شیعه که شرح زیارت عاشورا داشته اند؛ واژه تنقبت را معنی کرده اند . مثل شفاء الصدور از شروح معروف زیارت عاشورا که 5 وجه در معنای آن از لغت و حدیث اورده است. 5. من از کسانیکه با اسب آشنایی دارند سوال کردم . مشخص شد اولا اسب جنگی و در معرکه با بقیه اسبها فرق دارد و روی انسان هم می رود و نیازی به بستن چشمهایش نیست. 6. در نتیجه تنقبت یعنی آن کسانیکه چنینی مصیبت بزرگی را رقم زدند به صورتهایشان نقاب زدند . شاید می خواستند شناخته نشوند یا چون به امام حسین نامه نوشتند و.... ✨نقل گزارش تاریخی ذیل هم ردیه ای است بر بافته موزون. 👇👇👇
💢 فوت جلودار زیر پای اسب شمر در تعزیه سال 1308 ش در قم از قم اطلاع می‌دهند روز عاشورا در سر قبرستان از طرف یکی از دستجات مجلس تعزیه‌خوانی و آتش‌ زدن خیمه برپا گردیده و در موقعی‌که شبیه شمر شبیه حضرت امام حسین را با اسب تعاقب می‌نمود غفلتاً اسب شبیه شمر رم کرده و مشهدی مهدی دلال که دهنۀ اسب را در دست داشته به زمین می‌اندازد و سم خود را به سینۀ او فرو می‌برد. مشارالیه مجروح و پس از یک روز فوت نموده است. فعلاً شمر را جلب نموده مشغول تحقیقات می‌باشند. از قرار مسموع شخص مذکور وصیت نموده که تقصیر متوجه شمر نبوده و در راه حضرت سید‌الشهداء دار فانی را وداع نموده است. (روزنامه کوشش، ۲ تیر ۱۳۰۸، ص ۲)