📌سنی یزیدی
🛑فرسته دوم
🔥ابن خلکان علیه الهاویه از مشایخ جماعت سقیفه است. وی از برمکیان است که دشمنی شدیدی با علویان داشتند. این کوردل اموی، هواخواه یزید است. وی در شرح حال مرزبانی می نویسد:
"حفظت جميع ديوان يزيد لشدة غرامي به،.... وشعر يزيد، مع قلته، في نهاية الحسن ؛ به خاطر شدت علاقه ام به یزید، اشعار او که در نهایت زیبایی است را حفظ کردم. "
📕ابن خلکان،وفیات الاعیان:4/ 354.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#مطاعن
#دین_الامامیة
#یزید
🆔 @Age_of_water
#رد_عینیت_با_معصومان 0️⃣2️⃣
#شبهات_جریان_غفاری
⏏️ عالمان مذهب شیعه نیز نگره رسیدن به مقامات معصومان را باور ندارند. مرحوم بهاری همدانی در توصیهاش به حاجیان برای بهرمندی از این ضیافت الهی میگوید:
و اما امیر الحاج در این سفر ائمه طاهرین علیهم السلام اجمعین هستند که باید سایه بلند پایه آن بزرگواران برسر تو باشد و متمسک به حبل المتین ولای آنها باشی به کمالِ التجا به آن خانواده عصمت و طهارت تا بتوانی چند قدمی راه بروی و الّا شیاطین جنّ و انس در قدم اول تو را خواهند ربود... [تذکره المتقین:56. ]
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#یاد_داشت 5️⃣7️⃣
#تحلیل
💧فرسته اول
📝از کیوبیت تا ابطحی؛تحلیلی بر دیدار استاد حسین انصاریان و ابطحی.
➖➖➖
چند روز قبل، خبر دیدار خاتمی و ابطحی با حجه الاسلام شیخ حسین انصاریان منتشر گردید. وقتی ابطحی در کانال تلگرامی خود محتوای دیدار را منتشر کرد به ذهنم رسید این چند خط را بنویسم.
=-=
1. شیخ حسین انصاریان.
از دورهی نوجوانی تا کنون از منبر این مرد الهی بهرمند شدم. منتهی وقتی کمی مطالعه کردم برخی سخنان شیخ برایم قابل قبول نبود .همچنین متعجب شدم این مرد بزرگ چگونه کتاب «مصباح الشریعه» را که نوشته یک صوفی است به امام صادق ع نسبت داده و شرح نوشته با نام عرفان اسلامی. بماند.
خدا عمرش را طولانی تر کند تا مردم بیشتر با نفسش بر غریب کربلاء بگریند.
+
2. به محاق رفتن دین و ظهور معنویت.
▫️در مغرب زمین اتفاقاتی رخ داد که دین به محاق رفت و انسان غربی امروزه دنبال معنویت است. ابتدا اعتراض به مرجعیت رسمی دینی شکل گرفت و لوتر خوانش جدیدی از مسیحیت ارائه نمود که با حمایت شاهزادگان، مسیحیت پروتستان شکل گرفت.
▫️مواجهۀ دین با علم در قرن ۱۶ و 17 باعث تضعیف دین شد. ولی چون جرئت حذف دین را نداشتند، مصالحهای کردند و گفتند دین مشغول کار خودش و علم نیز در پی کشفیاتش رفت.
+
▫️با ظهور هیوم در انگلستان و کانت در آلمان در قرن 18، دین و متافیزیک تضعیف شد. در این دوره، معرفت عقلانی محدود به معرفت تجربی شد. روسو مردم را علیه کلیسا و نارسایی آموزههایش شوراند. کانت، دین را تا حد اخلاقیات تقلیل داد. چون دین مسیحی به عقل اهمیت نمیداد، در مقابل عقل مدرن قرار گرفت.
+
▫️در قرن 19 ،علم بهویژه فیزیک به اوج خودش رسیده بود. علم در این دوره القاگر تجربه بود. اگوست کنت، دین را مولود جهل دانست و معتقد بود دین و خدا در عصر ما جایی ندارد و دین انسانیت را تأسیس کرد و خود را پیامبر خواند.
+
▫️در قرن 20 در آستانۀ احتضار قرار گرفت. نیچه مرگ خدا را اعلام کرد. فروید دین را توهم دانست. وضعیت دین در قرن بیستم را میتوان در یک نظرسنجی که در سال 1916 میان هزاران دانشجوی آن زمان انجام شد، ادراک و تحلیل کرد. ۴۰درصد پاسخدهندگان خود را معتقد به خدا و معاد معرفی کردند، ۴۵درصد منکر خدا و قیامت و ۱۵درصدِ باقیمانده خود را لاادریگرا دانستند . (مهدی گلشنی، علم و دین معنویت در قرن 21، ص19.)
+
▫️انسان مدرن وارد عصر بیخدایی و اضطراب شد. هایدگر دربارۀ این عصر گفت: به دوران ظلمت و انحطاط معنویت گام نهادیم که نور الهی در آن نیست . (بابک احمدی، هایدگر و تاریخ هستی، ص335.) او در رسالۀ عصر تصویر جهان، پنج ویژگی برای دوران مدرن برمیشمارد: علم، تکنولوژی ماشینی، هنر و زیباییشناسی، فرهنگ و انکار خدا . (ابراهیم علیپور، تحولات عصر مدرن ازنظر هایدگر،نقد و نظر،دوره 11،ش 43 و 44، ص10۵.)
📍ریشۀ اضطرابی که خود بدان معترفاند، مرگ معنویت و فراموشی مابعدالطبیعه است.
👇👇
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#یاد_داشت 5️⃣7️⃣
#تحلیل
💧فرسته دوم
📝از کیوبیت تا ابطحی؛تحلیلی بر دیدار استاد حسین انصاریان و ابطحی.
➖➖➖
▪️انسان مدرن تمام پلهای پشت سرش را خراب کرده بود؛ زیرا دین رسمی را خرافه و دروغ میدانست. حالا بهدلیل بلاهای روحی و معنوی که بر سرش آمده بود، از کردۀ خود پشیمان بود و دوباره دنبال معنویت بود ؛ اما این بار انسان مدرن معنویت را از خاستگاه الهیاش برنگرفت؛ بلکه در پی معنویت مدرن بود؛ یعنی مدرنکردن دین سنتی و تلفیق آن با مدرنیته. چون بخش تکالیف دین با ذائقۀ انسان سازگار نیست، حذف شد و فقط اخلاقیاتش اخذ شد. این جریان از معادلۀ زیر پیروی کرده بود .
دنیای جدید>انسان جدید>دین جدید>معنویت جدید
+
🔺برخی در مقابل سیل مبانی و افکار این جنبشها، تسلیم شده و سپر انداختهاند و سخن از دگرگونی در دین سر میدهند. دان کیوپیت معتقد است ما با تغییر اجباری مفاهیم دینی براثر تغییر محیط فرهنگی روبهرو هستیم ؛ ( کیوپیت، دریای ایمان، ص16. ) بههمینعلت، اگر دین بخواهد در مقابل مدرنیته دوام بیاورد، باید تغییر کند . و اسطورهها را حذف کند.(همان:17.) (نک:مهدی وزنه،پرسمان معنویتهای نوپدید:مقدمه.)
➖➖
3. ابطحی نوشته بود:
وقتی انصاریان گفت من امامزاده صالح منبر می رفتم، خبر دادند چند خانم بی حجاب با سگ پای منبر می آیند. به مسئولان حفاظتی گفتم کاری به آنها نداشته باشند، آقای خاتمی هم نظرش این بود هر چه دفاع عقلانی و رحمانی از دین کنیم ومخاطبان سخنان مذهبی را بیشتر کنیم، کار صواب وثواب کرده ایم. 🤔
⬇️⬇️
🔺 نمیدانم سخن ابطحی دقیق و صحیح است یا نه. لیکن اگر راست بگوید،آنچه خاتمی در تحلیلش از رفتار استاد انصاریان گفته است،همان سخن کیوبیت است. یعنی: الهی دانان چاره کار برای دفاع از مذهب را گذر از برخی اصول دانستهاند.
اما باید گفت:
این روش نه تنها هیچ کمکی به دیندارترکردن مردم نمیکند بلکه بیدینی را تقویت میکند .زیرا دفاع از معنویت با توجه به ذائقه مخاطب دین گریز ، همان دام معنویتهای جدید است . و این فرقهها و جریانها مروج الحاد نوینی هستند که نامش را #الحاد_معنوی می گذاریم. یعنی: معنویتی را مبلغ هستند که هیچ تکلیف دینی ندارد و فقط در حال خوش خلاصه میشود.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
عصر آب
#یاد_داشت 5️⃣7️⃣ #تحلیل 💧فرسته اول 📝از کیوبیت تا ابطحی؛تحلیلی بر دیدار استاد حسین انصاریان و ابطحی.
هویت نگارنده مصباح الشریعة.pdf
حجم:
1.36M
پیوست:
در این مقاله به تفصیل بحث شده است کتاب مصباح الشریعه توسط یک صوفی سنی نگارش شده است نه امام صادق ع .
جانم مولی. مستی حلال
عالم و شاعر جلیلالقدر مرحوم سيد علي نقي النقوي (١٤٠٨ هـ) در وصف دلاوری مولا وسط میدان چه زیبا سروده است:
فَتَری هِلالاً في يَدَي قَمَر
مِن نورِه الظَّلماءُ تَنكَشِف
هلالی (شمشیر) را در دستان یک ماه (مولا علی) میبینی که از فروغ او تاریکیها پرده برمیدارد.
👌شاعر انحنای شمشیر را به انحنای هلال ماه تشبیه نموده است
📖ديوان السيد علي نقي النقوي، ص ٤٥٢
🎨 تصویر فوق، هنر آقای حسن روح الأمین
#فضائل
⭕️ از علی علیه السلام بگو.
🔺خوشحالی و خنده مولی علی علیه السلام.
خداوند می فرماید: «بدکاران همواره [در دنیا از روی ریشخند و استهزا] به مؤمنان می خندیدند.و هنگامی که بر آنان می گذشتند آنان را با اشاره چشم وابرو به مسخره می گرفتند،..پس امروز همواره مؤمنان به کافران می خندند.» (مطففین / 29- 34.)
➖➖➖
فخر رازی معتقد است این آیه مربوط به امام علی علیه السلام است. چه آنکه عدهای از منافقان وی را مسخره میکردند.(فخررازی،مفاتیح الغیب:31/ 94.)
+
فرات کوفی می نویسد: حارث بن قیس و گروهی دیگر امام را مسخره کرده و میگفتند رسول الله ص وی را وصی و جانشین خود ساخته است. در قیامت بین بهشت و دوزخ دری باز خواهد شد.امام علی ع اینان را از دوزخ صدا میزند وقتی نزدیک میشوند درب را بسته و بدانها می خندد. (تفسیر فرات کوفی:546.)
+
علامه مظفر ره می نویسد: این آیه بشارتی است که مولای ما علی علیه السلام بهشتی و امام است.و توجه قرآن در امر جزئی [مسخره کردن امام علیه السلام] نشانی از توجه ویژه خداوند به امیرالمومنین است .(مظفر،دلائل الصدق:5/406.)
0️⃣2️⃣
@Age_of_water
#فضائل
⭕️ از علی علیه السلام بگو.
🔺ویژگی امام علی در خطبه غدیر
🔰ایشان محور امر و نهی الهی است:
«مَعَاشِرَ النَّاسِ لَا تَضِلُّوا عَنْهُ وَ لَا تَنْفِرُوا مِنْهُ وَ لَا تَسْتَكْبِرُوا [وَ لَا تَسْتَنْكِفُوا] مِنْ وَلَايَتِهِ فَهُوَ الَّذِي يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ وَ يَعْمَلُ بِهِ وَ يُزْهِقُ الْبَاطِلَ وَ يَنْهَى عَنْهُ وَ لَا تَأْخُذُهُ فِي اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِم»
+
«مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَمَرَنِي وَ نَهَانِي وَ قَدْ أَمَرْتُ عَلِيّاً وَ نَهَيْتُهُ فَعَلِمَ الْأَمْرَ وَ النَّهْيَ مِنْ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاسْمَعُوا لِأَمْرِهِ تَسْلَمُوا وَ أَطِيعُوا تَهْتَدُوا وَ انْتَهُوا لِنَهْيِهِ تَرْشُدُوا»
0️⃣3️⃣
@Age_of_water
🔻امام هادی، فرهیختهای در دوران وحشیگریِ وایکینگی
✍مصطفی قناعتگر
روزنامه شهرآرا، ۲۵ دی ۱۴۰۲
وایکینگها یا همان غارتگران دریایی، در جنوب اسکاندیناوی زندگی میکردند و برای گذران زندگی به سرزمینهای مجاور هجوم میبردند؛ از سال ۷۰۰ تا ۱۱۰۰ میلادی. تولد غارت وایکینگی که در رسانههای عصر ما سعی در تحریف و تطهیر آن است، همزمان بود با تولدِ فرهیختگیِ اسلامی با ولادت امام صادق. اما امام علی النقی ملقّب به هادی از نوادگان امام صادق، در اوج بربریت و شورش وایکینگها به سراسر اروپا به دنیا آمدند. این شخصیت فرهنگی و ادامه جریان فرهیختگی و علم و اخلاق، در شهر پادگانی و تازهتاسیس سامرا حبس خانگی بود. برای همین هم هست که سخنان اندکی از ایشان به ما رسیده است؛ مثلا در کتاب «الکافی» که مهمترین کتاب حدیثی ما هست، ۱۲۴۷۱ سندِ روایی به امام صادق علیه السلام منتهی میشود و حال آنکه تنها ۱۶۳ سند روایی به امام هادی علیه السلام منتهی شده است. طبیعی است بزرگی که اجازه دیدار با پیروان خود را ندارد و در یک شهر نظامی تحت نظر حکومت ستمگر است، نمیتواند سخنان زیادی را به دوستانش منتقل کند. امام هادی هفتهای یک بار باید نزد دستگاه خلافت اعلام حضور میکرد و شیعیان در این فرصت کوتاه در دو طرف مسیر میایستادند تا حضرت را ملاقات کنند. ایشان میگفت: « به من حتی اشاره هم نکنید؛ چون شناسایی میشوید و برایتان مشکل ایجاد میشود».
اما مفهوم «برکت» اینجا خود را نمایان میکند. در میان آن روایات اندک از امامِ هادی که از لابلای ملاقاتهای محدود ایشان با شیعیان درز کرده، چند روایت کلیدی داریم که فرهنگساز، هویتی و ماندگار شدند. شاید گل سرسبد این روایات، روایتی معروف به «زیارت جامعه کبیره» باشد. این زیارت، در کتب روایی قدیمی مانند «من لا یحضره الفقیه»، «عیون اخبار الرضا» و «تهذیب الاحکام» نقل شده است. جامعهبودنش به دلیل این است که جامعیت دارد و زیارتنامهای برای تمام امامان است و به امام خاصی مربوط نمیشود. کبیرهنامیدنش نیز به این دلیل است که در میان سایر زیارات جامعه، مفصلتر و بزرگتر است. این متن از یک بخش مقدماتی کوتاه و بدنه اصلی زیارتنامه تشکیل شده است. موسى بن عمران نخعى میگوید از حضرت هادى علیه السّلام درخواست نمودم كه زیارتى کامل به من بیاموزند تا بتوانم هرکدام از امامان را با آن زیارت كنم. امام نیز این زیارت را به او آموزش دادند. به جرأت میتوان گفت تقویت و دفاع از اصول «توحید» و «امامت»، هدف اصلی آموزش این متن مقدس است. این زیارت با صد تکبیر آغاز میشود و خواننده از همان ابتدا متذکر به اصل توحید میشود تا مبادا تبلیغات غالیان درباره جایگاه امامان شیعه سبب تضعیف اصل محوری توحید شود. کل کلمات این زیارتنامه حدود ۱۶۸۲ است و اسم «الله» ۵۷ بار در آن تکرار شده است (به غیر از آن ۱۰۰ الله اکبر ابتدایی). همچنین ضمیرهایی که به خدا برمیگردد نیز بیش از ۹۰ مورد است و در مجموع، کل اشاره به خدا و توحید بالغ بر ۲۴۷ بار است. یعنی در واقع نزدیک به یک سوم زیارتنامهای که برای تعظیم و تقدیس امامان شیعه است، به اصل توحید میپردازد. بنابراین یکی از هدفهای صدور این زیارت و بیان این مقامات، مبارزه با جریان غلو و این نوع کفرِ در پوششِ دین بوده است. این میتواند بطلانی بر این ادعا باشد که زیارت جامعه را غالیان جعل کرده و به امام دهم منسوب کردهاند.
زیارت دیگر، زیارت ناحیه مقدسه است که خود روضهای مجسّم از فاجعه کربلاست. آری، زیارت ناحیه مقدسه، از امام زمان نیست؛ از امام هادی است. تاریخ روایت اینگونه است: «سال ۲۵۲ از منطقه ناحیه». مقصود از ناحیه، سامراء است؛ چون رفتن به آنجا ممنوع بود به آن ناحیه (کناره) گفتند. این تاریخ مربوط به دوره امامت امام هادی و دو سال پیش از شهادت وی است؛ در نتیجه معنا ندارد زیارت ناحیه مقدسه از امام مهدی باشد. این زیارتنامه نیز جای خود را در فرهنگ زیارت شیعی به خوبی باز کرده است.
سخنان جالب دیگری نیز از ایشان به ما رسیده است. اینکه حضرت زهرا در خانه خودشان دفن شدند و نه در بقیع؛ یا اینکه زیارت عبدالعظیم حسنی مانند زیارت سید الشهدا علیه السلام پاداش دارد. زیارت غدیریه ایشان نیز جای بحث جداگانه دارد.
دومین ابن الرضا، حدود ۴۲ سال بیشتر عمر نکرد؛ گرچه عمر فرهنگیِ او هیچگاه به اتمام نرسیده است. درود خدا بر ایشان، یادشان گرامی.
✍️مصطفی قناعت گر
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
سندی دیگر از جنایت رژیم اسرائیل
گروه پژوهشی آرتا | برای عضویت کلیک کنید