eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.7هزار دنبال‌کننده
249 عکس
63 ویدیو
19 فایل
✍🏻 سیدعلی روح‌الامین دکترای فلسفه‌ی هنر | طلبه‌ی درس‌خارج قم «وارستگی» دفتر قدم‌زدن در اقلیم حیرت است؛ میان متن، معنا، و سکوت ارتباط>> @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال، روا است)
مشاهده در ایتا
دانلود
فردید: سعادت حقیقی انسان در "" پیدا کردن است . انسان غربی لذت و اپیکوریسم را و ارضاء نفس را بعنوان خوشبختی تلقی میکند و حال آنکه حتی ارسطو هنوز به این مرتبه نرسیده است. بنده شخصا آنچه را که "" گفته است و بعضی ها گفته اند و من در اینجا گفته های آنها را تکرار نمیکنم می پسندم، اصالت ندارد و اصالت دادن به لذت بدبختی است.
فردید: بشر امروز "" است . چطور شده که در تمام ممالک اسلامی "" و "مقصد عالی" و الفاظ مترادف به "" تبدیل شده است؟ این است.
فردید: متاسفانه خدا از دنیای امروز رفته است و انسان خیال میکند که جای خدا را گرفته است. او به اصالت میدهد باید در این موارد به حرفهای گذشتگان دقت کرد:" خور و خواب و خشم و شهوت شغب است و جهل و ظلمت" "حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت". این جهان آدمیت ، دم هائیست که در آن انسان "بهجت" پیدا میکند و در این "مرتبه" فلسفه ها کمتر مطرح میشوند.
فردید: ذات اساسا است ، هیچ عالمی وجود ندارد که بوالفضولی فلسفی نکند و چون چنین کرد، از حد خود گذشته است و ذات علوم جدید در همین از حد خود گذشتن است.
🔍 https://varastegi.ir/3336 ‌ ‌‌ ‌
هایدگر: در است. سرشت حقیقت در رهایی است.
هایدگر: همسایگی با اصیل ترین شکل یعنی ، موضع بروز بیشتر است. زبان افقی است که در آن چیزها آشکار می شود. زبان است. ‌
هایدگر: اصیل‌ترین بودن با دیگران و با جهان است.
فردید: بزرگترین انحطاط این است که در قرن ۱۹ دل انسان و فتوای باطن انسان را تابع احکام علمی قرار میدهد. بشر "" دارد و "" . حسابش جداست. مادری که خود را فدای فرزندش میکند لازم نیست که داشته باشد . او با علم حضوری و با ذوق "" است که "بهجت" پیدا میکند. "علم بوالفضول" قرن نوزده به اینطرف، همه چیز را میخواهد تابع قرار دهد. جوانی از آمریکا برگشته بود میگفت من میروم در لابراتوارم برای شما فرمول عشق را پیدا میکنم . این در دوره انحطاط و بیماری غرب است. ‌
فردید : یک گرفتاری ما امروزه این است که میخواهیم خیلی زود نتیجه بگیریم و برنامه ریزی کنیم ، اینها بجای خود درست ولی کسانی را هم باید بگذارید که خودشان فکر کنند و لاطایل بگویند. مثل شاعران: قصر فردوس به پاداش عمل می بخشند ما که رندیم و گدا دیر مغان ما را بس حافظ خام طمع شرمی از این قصه بدار عملت چیست که مزد دو جهان میخواهیم ابیات تعلق به پریروز و پس فردای جهان دارد. ‌