التوحید: أَبِی عَنْ مُحَمَّدٍ الْعَطَّارِ عَنِ ابْنِ عِیسَی عَنِ الْحَجَّالِ عَنْ ثَعْلَبَةَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَحَدِهِمَا علیهما السلام قَالَ: مَا عُبِدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَیْ ءٍ مِثْلِ الْبَدَاءِ .
[ترجمه] امام علیه السلام فرمود: خدا به چیزی مانند بداء پرستش نشده است.
@varastgi
گاهی خداوند متعال، کشتی شخصیت یک نفر را سوراخ میکند؛ یک مؤمنی مسیر رشد را میرود ولی ناگهان در مسیر میلنگد. همه به نسبت او، پایین و بالا میشوند. یعنی از چشم مردم میافتد ولی خدا میداند دارد چه میکند. هر کشتیای را که بخواهد حفظ کند، آن را سوراخ میکند؛ وگرنه خدا با کشتیهایی که شیطان و سارقین میبرند، کاری ندارد.
حجتالاسلام شیخ جعفر ناصری
@nasery_ir
@lobollobab14
@varastgi
🔻 در اقوام غیرغربی، مردمی هستند که اگر در خودآگاهیشان متجدد و متجددمآب نباشند، با دقت و مطالعه میتوان انعکاس اصول و قواعد تجدد را بهصورت پراکنده در ناخودآگاه تاریخیشان درک کرد یعنی وجود آنها هم با تجدد درآمیخته است. به این جهت، آنها هم لااقل برای آزادی خودشان، به درک و شناخت تجدد نیاز دارند. ما همه به این شناخت نیاز داریم زیرا شناخت خودمان، موکول به شناخت تجدد است.
🔺 @varastgi
📗 بلای بیتاریخی و جهان بیآینده
دکتر داوری اردکانی
صفحه ۶۱
(لینک تهیه کتاب)
دورانهای تاریخی همه از نظم و ثبات و همبستگی برخوردار بودهاند. تفاوت اساسی که دوران جدید با دوران گذشته دارد این است که اگر نظم دوران قدیم کموبیش به طبیعت نزدیک بود و حکیمان و عالمان و مدبران در هماهنگی با نظم طبیعت فکر و عمل میکردند و سخن میگفتند، در دوره جدید، آدمی دایر مدار این نظم و سیستم است. این نظم که آن را نظم ریاضی میدانند، نظم رو گرفت اشیای جهان نیست و اگر با جهان مطابقت دارد، فهم و علم بر جهان و اشیاء تطبیق نمیشود، بلکه موجود، تابع علم و یقین است.
🔺 @varastgi
📗 بلای بیتاریخی و جهان بیآینده
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔖 صفحه ۳۸
اصول و مبادی تجدد را کسی وضع نکرد بلکه در تاریخ ظهور کرد. اگر بپرسند واضع اصل پیشرفت چیست و چه کسی گفته است آدمی اراده است و میتواند و باید با اراده اش جهان را صورت بشری بدهد، از کسانی مثل پترارک میتوان نام برد ولی کسی آنها را بنیانگذار اصول نمیداند. هیچکس نمیداند که چه شد و چرا ناگهان در پایان قرون وسطی، نویسندگان از قدرت علم و از آزادی گفتند و فیلسوفان و دانشمندانی چون بیکن و گالیله و دکارت با همه اختلافهایی که با هم داشتند با نظرهای کموبیش یکسان از تفکر گذشته بریدند و طرح تازه درانداختند.
🔺 @varastgi
📗 بلای بیتاریخی و جهان بیآینده
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔖 صفحه ۴۰
راه درک تجدد، راه میانه ستایش و سرزنش نیست، بلکه شیوهی نقد و درک است.
🔺 @varastgi
📗 بلای بیتاریخی و جهان بیآینده
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔖 صفحه ۳۸
میان راه نفی تجدد و اثبات کمال آن، راه دیگری هم هست. عیب راه نفی، این است که نافیان هم مانند مؤیدان، پروردهی فرهنگ جدیدند، هرچند که به این معنا آگاهی ندارند. اینها در نفی و انکار خود فرهنگی را در برابر تجدد میگذارند که مجموعهای از آداب و عادات متعلق به وجود فردی اشخاص و مردمان است و به این جهت، جان و توانی که در مقابل فرهنگ تجدد قرار گیرد، ندارد.
🔺 @varastgi
📗 بلای بیتاریخی و جهان بیآینده
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔖 صفحه ۳۷
@varastgi ๛ وارَستِگیروبرو شدن با وجود.mp3
زمان:
حجم:
24.83M
🎧 عنوان: روبرو شدن با وجود
🎙 بخشی از گعده
و گفتگوی غیررسمی با
حجتالاسلام نجات بخش
درباره مساله دکتر رضا داوری اردکانی
🗓 ۱۹ تیر ۱۴۰۲
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
اشخاص میتوانند درباره تجدد، هر رأی و نظری داشته باشند، اما وقتی نظمی حاکم شد، به قول روسو، ارادههای اشخاص در آن چندان مرجعیت ندارد زیرا ارادهی عمومی، جمع ارادههای فردی و جزئی نیست، بلکه نیروی هدایت کنندهای است که معمولاً نمیدانند چیست و آنها را راه میبرد.
🔺 @varastgi
📗 بلای بیتاریخی و جهان بیآینده
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔖 صفحه ۴۳
وقتی "دانستن"، میزان و ملاک وجود داشتن میشود و وجود چیزها باید در علم و با علم اثبات شود، پیداست که "روش" اهمیت پیدا میکند و وحدت علم و قوام سیستم را ضمان میشود.
🔺 @varastgi
📗 بلای بیتاریخی و جهان بیآینده
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🔖 صفحه ۳۹
نظر اهل الله بیشتر بر طلبی است که بیاختیار و تصرف ایشان در مرید پیدا شود
و اگر داعیهٔ طلب به اختیار و تصرف مشایخ در مرید پیدا شود، آن اختیار و تصرف از ایشان محل خطر بود و نفی آن در باطن بر ایشان لازم است، تا ببینند بیاختیار ایشان از غیب چه پدید آید.
🔺 @varastgi
📘 قدسیه
✍🏻 خواجه محمد پارسا
🔖 صفحه ۴۹