eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.7هزار دنبال‌کننده
249 عکس
63 ویدیو
19 فایل
✍🏻 سیدعلی روح‌الامین دکترای فلسفه‌ی هنر | طلبه‌ی درس‌خارج قم www.varastegi.ir ارتباط>> @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال، روا است)
مشاهده در ایتا
دانلود
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 🔻 اکنون و فلسفه؛ رسالت تفکر در زمانهٔ بی‌خردی ✍🏻 پیام جدید دکتر داوری اردکانی به‌مناسبت روز جهان
اکنونِ اروپا، زمان قدرت تکنیک و به سر بردن روشنفکران اروپا و امریکا در حسرت زندگی قرن نوزدهم است. تکنیک هم نمی‌گذارد و نمی‌تواند اجازه دهد که این حسرت خوردن و تمنای دموکراسی و عدالت اثری در بهبود اوضاع داشته باشد. دموکراسی متعلق به زمانی بود که تکنولوژی پدید می‌آمد. وقتی سلطان تکنیک زاده شد و به بلوغ رسید همه قدرت را به دست گرفت. https://varastegi.ir/3654
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 🔻 اکنون و فلسفه؛ رسالت تفکر در زمانهٔ بی‌خردی ✍🏻 پیام جدید دکتر داوری اردکانی به‌مناسبت روز جهان
دوران بی‌نیازی از خرد دوران عجیبی است. این دوران هرچه باشد مجال مناسبی برای روکردن به فلسفه نیست. هرچند که وقتی این احساس به نهایت شدت برسد، می‌توان به روشن شدن چراغی امید بست که به ظلمت شب تاریک پایان دهد و نگذارد که جان‌ها به ستوه آید؛ ولی چنین حادثه‌ای کمتر پیش می‌آید و اگر پیش آید شاید با آن عهد و دوران دیگری آغاز شود. https://varastegi.ir/3654
‌ ‌ http://varastegi.ir/3446 ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ https://varastegi.ir/3555 ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ www.varastegi.ir/3590 ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 راهِ حقیقی ایمان فقط همین راه است که باید قبول کرد که ایمان بدون سرگشتگی و به یک معنا مضایقه از طرف او، ممکن نیست. 🔹 این همان روبه‌روشدن با حضور اجمالی اوست که نه می‌توان از او دل کَند و نه آن‌چنان است که گمان کنیم او از آنِ ما باشد... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ✍🏻 استاد طاهرزاده ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ www.varastegi.ir/3584 ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔻 یکی از همراهان کانال پس از مطالعه يادداشت بنده با عنوان «از جلوه‌گری در اینستاگرام تا گِشتِل هایدگر: نگاهی به ذات پنهان تکنولوژی»، يادداشت زیر را برایم فرستادند: 🔸 شاید برای فکر کردن به این بودن دیگر تامل در ماجرای پیوستن هایدگر به حزب نازیسم بد نباشد. همگان این پیوستن را یک نوع رو کردن به خشونت و کار هایدگر را دفاع از خشونت و ریشه آن را در فلسفه‌اش جست و جو می‌کنند اما مگرنه که خشونت همیشه بوده و در تمام اقوام و قبایل و ملل جلوه داشته اما هیچگاه به صورت یک کار اداری و برنامه ریزی شده درنیامده. 🔹 آیشمن که مسئول بررسی پزشکی و شناسایی یهودی ها و فرستادنشان به اتاق گاز بود از آرزوی خود در مورد مهندس بودن می‌گفت و بر کلمات اداری و پزشکی تاکید می‌کرد. 🔸 اگر ماجرای تکنولوژی و حقیقت آن چیزی فراتر از تسلط اینستاگرامی باشد و نشان از تکنولوژیک شدن همه چیز داشته باشد و نه چیز های تکنولوژیک، آنگاه ماجرای هایدگر چیزی فراتر از یک هشدار برای رهایی است و ما چه اینستاگرام بر روی موبایل هایمان داشته باشیم چه نه باز هم در همان دنیا زندگی میکنیم. 🔹 هایدگر که جهان را تیره و تار میدید با آمدن حزب نازی و شعار جهانی دیگر بیش از آنکه فریفته ایدئولوژی این حزب شده باشد حقیقت ظهورش را در شعارش دید.بر خلاف برداشت مارکسیستی و عمومی ما نازیسم نه مخالفتی در برابر تجدد بلکه از بیماری های آن بود یا به عبارتی تجدد عریان در آن ظاهر شد و هایدگر این شکست و بدنامی را پذیرفت چرا که او یک انسان عادی با علایق و اعتقادات ایدئولوژیک نبود و پیوستن او به حزب نازیسم آموختن تاریخی «بودن دیگر» که رسوایی به بار آورد. 🔸 هایدگر بیش از همه کسانی که در ستایش دموکراسی خشونت هیتلر را می‌ستودند جایگاه نازیسم را دریافت. شکست خشونت بار نازیسم و دیگر شکست های دیگر نهضت ها در جهان با همه تفاوت‌ها، رو شدن این حقیقت است که همه این‌ها خود از مظاهر دنیای مدرن اند (بنگرید به نوشته های ادوارد سعید در مورد ذات نهضت های ضداستعماری در کتاب شرق شناسی). 🔹 در سال های پس از جنگ جهانی دوم و وقتی عنان بشر و راه تجدد کم‌کم به سوی تکنولوژیک شدن همه چیز رفت، دیگر کمتر از بودن دیگر سخن گفته شد چرا که جهان متجدد به حل بحران های درونی اکتفا کرد و در جهان توسعه کشور هایی که بخت خروج از توسعه نیافتگی را داشتند به سمت توسعه رفتند و دیگر کشورها از جمله ما همچنان در سودای تجدد ماندند و هنوز میخواهند فرنگی مآب شوند اما نمی‌دانند که این رویا در خود آمریکا نیز نشانه های بر باد رفتنش را خشونت ها و خون ها و مستی ها و شکست های بورس نشان می‌دهد. 🔸 در این میان شاید تنها در جهان توسعه نیافته باشد که بتوان به دور ماندن از تکنولوژی امید بست چرا که این جهان جزو عجایب است. در حالی که حتی در قرن ۲۱ زندگی نمی.کند خواهان رویای قرن هجدهمی است و آنچه را که کانت نتوانسته بین ضرورت و اختیار جمع کند او مسلما جمع کرده و همه جا در مورد این هنر عظیمش سخن می‌گوید. 🔹 در این باره بد نیست به کتاب جامعه شفافیت بیونچول هان نگاهی بیندازیم. با اینکه این کتاب را نخوانده ام اما شنیده ام که در باب جهان اینستاگرامی سخن می‌گوید نه اپلیکیشن آن. درباره‌ی این حقیقت مهم و هولناک که اینستاگرام یک امکان تاریخی بود و وقتی این امکان در جان مردمان و سخنان و جملات و فکر و ذکر هرروزه شان رخ نمایاند، این روح به صورت تصویری و دیتیجال نیز خودی نشان داد. 🔸 ما قبل از آنکه با وارد شدن به اینستاگرام و غرق شدن در آن یک انسان جلوه گر شویم، در جهان تکنولوژیک شدن همه چیز زندگی می‌کنیم و جلوه‌گری نیز از ضروریات تکنیک و زندگی تکنولوژیک است. 🔹 سال‌هاست که سخن های ما نمی‌توانند از ریلز فراتر بروند و نظراتمان کامنت هایی بیش نیستند و نمی‌توانند باشند. در این وانفسا تفکر دیگر یک خودآگاهی متواضعانه نیست و بیشتر به فریاد می‌ماند و اگر کسی چنین فریادی بزند لابد یا قافیه میابد یا داستان می‌شود و یا به تصویر کشیده می‌شود و افسوس که نمیتوان گفت چنین فریادی در این دیار به جز بر زبان چندی به گوش برسد. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 🔎 https://varastegi.ir/3584 ✍🏻 ز.ق ‌ ‌
🔔 سلام بر همراهان گرامی، سه-چهار سال گذشته برای من، زمان هم‌نشینی مستمر با مباحث عمیق و راهگشای فلسفه هایدگر و آثار دکتر داوری اردکانی بود. 🔸 در تمام این مدت، یادداشت‌ها و تاملاتی را گردآوری می‌کردم که در ابتدا تنها برای بازیابی شخصی بود، اما در فرصت فراغتی که اخیراً حاصل شده، تصمیم گرفتم این پراکنده‌ها را سر و سامانی بدهم. 🔹 خوشبختانه حاصل این بازنویسی، تدوین دو عنوان کتاب است که اکنون در مرحله اخذ مجوز وزارت ارشاد و چاپ هستند: 📗 کتاب اول با عنوان «افسون تکنیک»: این کتاب تلاشی است در جست‌وجوی زبان دین در عصر تکنولوژی که به طور ویژه برای طلاب محترم و پژوهشگران حوزه دین نگاشته شده است. این اثر با یادداشتی ارزشمند از استاد طاهرزاده مزین شده است. 📗 کتاب دوم با عنوان «غرب‌زدگی و امکان آینده»: این کتاب به بازخوانی نسبت ما با غرب و افق‌های پیشِ روی ما می‌پردازد که با مقدمه‌ی برادر بزرگوارم سید رسول فاطمی منتشر خواهد شد. 🔸 ان‌شاءالله اگر در مسیر صدور مجوز مشکلی پیش نیاید، به زودی این دو اثر تقدیم شما خواهد شد. 🔻 لازم به ذکر است که اگر عمری باشد، روند ساماندهی و تدوین بقیه نوشته‌ها همچنان ادامه دارد و ان‌شاءالله آثار بعدی نیز به زودی آماده خواهند شد. عنوان احتمالی سومین کتاب، «هم‌سخنی با هایدگر» خواهد بود که به سبک گفت‌وگویی خیالی بین یک استاد و شاگرد، به تبیین اندیشه هایدگر خواهد پرداخت. @varastegi_ir
๛ وارستگی ๛
#خبر #پست_موقت 🔔 سلام بر همراهان گرامی، سه-چهار سال گذشته برای من، زمان هم‌نشینی مستمر با مباحث عمی
‌ ‌ 💡 یک نکته را فراموش کردم عرض کنم: سعی من بر این بوده که این کتاب‌ها، برای مخاطبانی نگاشته شوند که در ابتدای مسیرِ آشنایی با تفکر هایدگر و مباحث دکتر داوری قرار دارند. به طور خاص: کتاب «افسون تکنیک» برای طلابی تدوین شده است که آشنایی چندانی با فلسفه و اندیشه‌های هایدگر ندارند. هدف این کتاب، فراهم کردن یک ورودیه روان و کاربردی برای فهم نسبت طلبگی و تکنیک است تا بتوانند مباحث پیشرفته‌تر را راحت‌تر دنبال کنند. کتاب «غرب‌زدگی و امکان آینده» نیز بر آن است که بحث «تفکر تاریخی» را برای مخاطب عام و علاقه‌مند، مقدمه‌چینی و تبیین کند. امیدوارم این توضیح، در انتخاب و مطالعه‌ی مفیدتر کتاب‌ها به شما کمک کند تا با آگاهی از سطح و هدف کتاب، شروعی رضایت‌بخش داشته باشید. ‌ ‌