eitaa logo
کانال خبری والعصر
928 دنبال‌کننده
49.1هزار عکس
72هزار ویدیو
368 فایل
قسم به عصر ما، هنگامی که حضرت مهدی ظهور خواهد کرد. #والعصر 🇮🇷 به کانال خبری #والعصر بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/269156353Ccd257414da
مشاهده در ایتا
دانلود
🗳 خلاصه ماجرا ‏انتخابات سال ۸۸ با ۸۵٪ مشارکت و ۶۳٪ رأی برای رئیس‌جمهور که می‌توانست پشتوانه مذاکرات هسته‌ای شود، با تقلبِ موسوی موجب تحریم ۱۹۲۹ شورای امنیت و سپس التهاب بازار گشت و نتیجه آنکه در سال ۹۲، بانیان فتنه تحریم‌ساز، با شعار رفع تحریم به عرصه بازگشتند و برجام و ماشه‌ای را پذیرفتند که امروز چکانده شده. احمد قدیری ۱۴۰۴/۶/۲۸ @GhadiriNetwork
حفره‌های حقوقی برجام در این نگاشته علاوه بر تلاش در تبیین قواعد و اصول تفسیر کلیت قطعنامه‌ها، به طور مشخص قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) را نیز به عنوان طولانی‌ترین قطعنامه تاریخ شورای امنیت است، بررسی خواهیم کرد. قطعنامه‌ای که در پیوست الف، متن برجام را عینا در خود جای داده و به دلیل آنکه طرف‌های دارای تکلیف در نگارش آن نقش داشته‌اند، هر طرف، تفسیر خویش را معتبر می‌داند و به دلیل خروج آمریکا از برجام، اختلافات نسبت به متن توافق-قطعنامه اوج گرفته و بر اهمیت تفسیر معانی مورد اختلاف افزوده شده است: ۱. درحالی برای بسیای از تحریم‌ها از واژه مناقشه برانگیز Lift استفاده شده -از جمله در دیباچه و بند ه (V) مقدمه و مفاد عمومی برجام و هر دو ناظر به قطعنامه‌های هفت‌گانه پیشین شورای امنیت- که مذاکره کننده ارشد آمریکا آن را «تعلیق» معنا و قلمداد کرده است. ۲. برای هفت قطعنامه پیش از ۲۲۳۱ (۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۸۳۵، ۱۹۲۹ و ۲۲۲۴) درحالی به کرات -از جمله در بندهای ۷ و ۱۲ متن اصلی قطعنامه ۲۲۳۱، بند ۱۸ پیوست الف قطعنامه (برجام) و بند ۱۷ پیوست شماره ۵ آن و همچنین مقدمه پیوست ب قطعنامه (اعلامیه)- از واژه لغو استفاده شده است که با توجه به امکان بازگشت‌پذیری آن طبق بند ۱۱ قطعنامه (۳۷ برجام) و در قالب مکانیسم موسوم به ماشه ماهیتی تعلیقی دارد. ۳. برای تحدید (لغو، تعلیق یا توقف) تحریم‌ها به عنوان مهم‌ترین محور تعهدات طرف مقابل، واژگان یکسانی استفاده نشده و Suspend، Lift ،Cease Application و Terminate به کار رفته است. ۴. درجه الزام مفاد قطعنامه‌ها متفاوت و دربردارنده طیفی از واژگان است که کلمات Decides، Calls upon، Recommends، Requests، Urges، Warns و Demands را دربر می‌گیرد. ۵. واژه پردازی برخی عبارات به گونه‌ای است که تصریحی به حق ایران ندارد و صرفا وضعیتی را وصف می‌نماید. مطابق بند ۵ برجام «ایران... سطح غنی سازی اورانیوم خود را تا سقف ۳.۶۷ درصد نگه خواهد داشت». همچنانکه در برخی عبارات تنها جواز انجام و یا اعلام قصد ایران درج شده که اختلاف در شناسایی یا عدم شناسایی حقوق ایران را موجب گشته: بر اساس بند ۱۱ برجام «ایران اعلام کرده است که چنانچه تحریم‌ها جزئی یا کلی مجددا اعمال گردند، ایران این امر را به منزله زمینه‌ای برای توقف کلی یا جزئی تعهدات خود طبق این برجام قلمداد خواهد نمود». ۶. در قطعنامه، صریحا رویه سازی مفاد آن نفی گردیده و از این جهت می‌تواند مفهوم سیاق و سرایت اصطلاحات قطعنامه ۲۲۳۱ به دیگر قطعنامه‌های قبل و بعد آن، و بالعکس، با مشکل مواجه گردد: مطابق بند ۱۱ (XI) مقدمه و مفاد عمومی «تمام مفاد و اقدامات مندرج در این برجام صرفا برای اجرای آن بین گروه ۱+۵ و ایران است و نباید به منزله ایجاد رویه برای هیچ دولت دیگری، یا برای اصول بنیادین حقوق بین‌الملل و حقوق و تعهدات طبق معاهده عدم اشاعه هسته‌ای و سایر اسناد مربوطه، و همچنین اصول و رویه‌های شناخته شده بین‌المللی قلمداد گردد». ۷. عبارت «عدم پایبندی اساسی» نسبت به تعهدات، در بندهای ۱۰ و ۱۱ متن قطعنامه ۲۲۳۱ و بندهای ۳۶ و ۳۷ پیوست الف آن (برجام) واجد آثار حقوقی مهمی در حیات توافق و اجرای قطعنامه است، بی‌آنکه تعریف یا مصادیق آن بیان شده باشد. ۸. درحالیکه زمان لغو قطعی قطعنامه‌های هفت‌گانه ۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۸۳۵، ۱۹۲۹ و ۲۲۲۴ سال ۲۰۲۵ است، اما برخی تعهدات ایران مطابق قطعنامه اخیر، باید تا سال‌های ۲۰۳۰، ۲۰۳۵ و ۲۰۴۰ ادامه یابد؛ بی‌آنکه مشخص گردد چطور ممکن است مجموعه تعهدات قطعنامه ۲۲۳۱ و قطعنامه‌های هفت‌گانه، در سال ۲۰۲۵ پایان پذیرد. ۹. مشروعیت یا عدم مشروعیت خروج آمریکا -به عنوان یکی از اطراف توافق و عضو شورای امنیت- از توافق که ماهیت قطعنامه نیز دارد، موضوع جدال حقوقی بوده است. ۱۰. دیگر اختلاف واقع شده میان اعضای شورای امنیت، امکان یا عدم امکان آمریکای خارج شده از توافق، درخصوص شکایت از ایران در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است در اینکه مطابق بند ۱۰ قطعنامه آیا ایالات متحده قادر به فعال سازی مکانیسم موسوم به ماشه هست یا خیر و نیز آنکه اختلاف مذکور، خود موضوعی شکلی و غیر قابل وتو است یا ماهوی و قابل وتو. ۱۱. و به عنوان آخرین و شاید مهم‌ترین چالش تفسیری، عبارت پردازی خاص بند ۳ پیوست ب قطعنامه (اعلامیه) درخصوص تحدید فعالیت موشکی ایران، از دو حیث محل بحث و اختلاف است؛ یکی به جهت لحن و درجه الزام آن که بیان کرده «ایران فراخوانده می‌شود» و دوم از حیث محتوا و اختلاف در محدودیت مطلق (عینی) یا نسبی (ذهنی) موشک‌های بالستیک است، بر این اساس که نسبت به ایران اعلام نموده «هیچ فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای... نداشته باشد». بخشی از کتاب در شرف چاپ احمد قدیری با عنوان «اصول تفسیر قطعنامه‌های شورای امنیت» @GhadiriNetwork
3.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 جزئیات مجروح‌شدن پزشکیان در حمله رژیم صهیونیستی به جلسه شورای‌ عالی امنیت ملی 🔹رئیس‌جمهور: جراحت من فقط مقداری تجمع خون در محدوده زانویم بود که پس‌از خارج‌کردن آن بهبود یافتم.
🔻توئیت چند دقیقه پیش اکانت رهبری
4.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻ابوطالب چند ماه پیش: بخدا دلتون برای دلار 78 تومن تنگ میشه!! خدا کنه دلار ۱۱۳ هم آرزو نشه با این سیاستمدارای نا اهل
🔹‏رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در آنتن زنده حضور بازرسان آژانس در فردو و نطنز را تکذیب می‌کند؛ ساعتی بعد وزیر خارجه در سازمان ملل می‌گوید که بازرسان در ایران بوده و در حال بازرسی از سایت‌های هسته‌ای می‌باشند. 🔻"چند صدایی" و "القای نبودِ سیاستِ واحد"، آنهم در "شرایط واقعا حساسِ کنونی"، نوبر است به خدا!
8.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حتماً دیده‌اید که بعد از مصاحبه‌ی امیرحسین ثابتی با جدال، باج‌نیوزهایی مثل تابناک، خبرآنلاین، انتخاب و ... تیتر زدند: «ثابتی خواستار حذف انتخابات شد». اینها سخنان ثابتی در انتهای برنامه است. آیا ثابتی خواستار حذف انتخابات است یا برعکس، خواستار افزایش مشارکت مردم در انتخابات؟ @mj_mohammadzade
لحظاتی قبل با رای گیری در سازمان ملل و فعال شدن مکانیسم ماشه، برجام رسما تمام شد و به تاریخ پیوست. توافقی استعماری و یکطرفه که ده سال عمر یک ملت را تلف کرد، زیرساختهای اتمی ایران را محدود نمود و در نهایت ضمن اثبات عقلانیت جبهه انقلاب که از ابتدا این توافق را به ضرر ایران میدانست و منتقد آن بود، توهمات جریان غربگرا را آشکار کرد. جالب آنکه دولت با امتیازات پیاپی و توافقهای یکطرفه با آژانس درصدد بود تا تمام کشورهای عضو شورای امنیت رای مثبت دهند اما در نهایت جدای از امریکا و انگلیس و فرانسه که رای منفی شان مشخص بود، دستگاه دیپلماسی کشورمان حتی نتوانست سیرالئون، اسلوونی، دانمارک، پاناما، سومالی و یونان را نیز با خود همراه کند و این کشورها نیز رای شان منفی بود‌. وزارتخارجه نیازمند یک تغییر رویکرد اساسی است وگرنه هیچ چیز بهتر نخواهد شد... @Sabety_ir
1.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴پاسخ تند نماینده روسیه خطاب به نماینده فرانسه: شما دیگر وقت ما را نگیرید، شما که اصلا استقلال ندارید
🔴 اعترافات قالیباف در قاب موگویی! 🔻منتقدان، تندرو بودند یا واقعیت‌ها را پیش‌بینی کردند؟ 🔹در هفته اخیر، گفت‌وگوی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، با جواد موگویی در قالب مجموعه «ماجرای جنگ»، بازتابی قابل توجه در فضای رسانه‌ای و سیاسی ایران داشت. این گفت‌وگو در امتداد مصاحبه‌های پیشین موگویی – که با دیپلمات ارشد عباس عراقچی آغاز شد – به نظر می‌رسد برای پاسخ ساختاریافته به جریان منتقدان داخلی نسبت به سیاست‌های نظام و محور مقاومت پس از عملیات «طوفان الاقصى» طراحی شده باشد. 🔸منتقدان این سیاست‌ها بر این باورند که از پاییز ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲)، رویکرد تصمیم‌گیری تهران و متحدان منطقه‌ای آن، به جای تحکیم مواضع تهاجمی، به سوی انفعال و عقب‌نشینی مبتنی بر محاسبه‌گری بیش از حد پیش رفت؛ روندی که به زعم آنان، به رژیم صهیونیستی فرصت داد تا به صورت مرحله‌ای دامنه ضربات خود را از مرزهای راهبردی تا قلب تهران گسترش دهد. 🔹پاسخ رسمی به این انتقادات، عمدتاً بر برچسب‌گذاری سیاسی متمرکز بوده؛ برخی مدافعان وفاق داخلی، به ویژه در اطراف آقایان قالیباف و پزشکیان، زمینه را به دوگانه‌ای «منتقدان بی‌عقل و تندرو» در برابر «مدافعان خردمند نظام» تبدیل کرده‌اند. برادر موگویی هم در ایجاد این دوقطبی غلط، نقش داشت. 🔸موگویی بارها مدعی شد که منتقدان، فرماندهان را ترسو خواندند. این لفظ را بارها و بارها بعد از جنگ استفاده کرد. در حالیکه از بین منتقدین شاخص هیچ کسی این لفظ را به کار نبرده. بله مواضع سیاسی فرماندهان نیروهای مسلح مورد انتقاد قرار گرفت ولی اهانت خیر! با این حال، مرور وقایع این دوسال نشان می‌دهد بخش مهمی از پیش‌بینی‌های منتقدان، در عمل رخ داده است. 🔻نکته قابل توجه در مصاحبه موگویی با قالیباف این است که رئیس مجلس، ولو با زبانی تعدیل‌شده، به محورهای کلیدی همان نقدها اذعان کرد: 🔹ترجیح اقدام تهاجمی از سوی حزب‌الله در عمق خاک اسرائیل، فراتر از مدل دفاعی ۵ کیلومتری حزب‌الله.(من اگر جای حزب الله بودم بجای 5 کیلومتر در عمق 100 و 200 کیلومتری رژیم عمل می کردم) 🔸پذیرش تأخیر در ورود به بحران سوریه و تأثیر آن بر تشدید تهدیدات اسرائیل. 🔹تشریح روند تصاعدی حملات اسرائیل، از اهداف بدون حضور ایران تا پایگاه‌ها و در نهایت سفارت ایران در دمشق. 🔸تأکید بر غافلگیری نیروهای مسلح در نوع عملیات؛ در حمله شبانه و ضربه به «مغز و چشم» سامانه دفاعی کشور. 🔻در شرایطی که این مفاهیم پیش‌تر در گفتار مخالفان، مصداق «افراط‌گرایی» دانسته می‌شد، اکنون بیان آن‌ها از زبان یکی از مقامات عالی کشور، شکاف میان روایت رسمی و واقعیت‌های میدانی را برجسته می‌کند. تحلیلگران خارجی، این روند را نشانه‌ای از تنش در الگوی مدیریت بحران جمهوری اسلامی می‌دانند؛ مدلی که میان تمایل به مانور سیاسی و ضرورت اقدام پیش‌دستانه در میدان، گرفتار تعارض‌های ساختاری شده است. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
18.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یک قدرت سیاسی خارج از دولت در ایران شکل گرفته که اقتصاد را نیز قبضه کرده است. نام این قدرت، الیگارشی است. اگر پیشرفت می‌خواهیم، باید دولت را احیا کنیم. از آقای دکتر غنی‌نژاد بابت این شجاعت و صراحت لهجه در شرح ماهیت این قدرت سیاسی ممنونم. @syjebraily