eitaa logo
سید یاسر جبرائیلی
55.7هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
974 ویدیو
90 فایل
🔸️استادیار تمدن اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ارتباط با ما: @jebraily_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
چند توصیه سیاستی درباره بستن تنگه هرمز ۱- دلارزدایی و تثبیت قیمت‌ها در داخل: پیش از آغاز هرگونه اخلال، دولت سازوکار تعیین قیمت محصولات پالایشی و پتروشیمی را از نرخ دلار و قیمت جهانی مستقل کند. مرجع قیمت‌گذاری داخلی باید از نشریات بین‌المللی (پلتس) تغییر یابد و مکانیزمی ملی جایگزین آن شود (مثلاً فرمولی مبتنی بر هزینه ریالی تولید و سود معقول). این گام برای مهار فشار تورمی ناشی از افزایش قیمت جهانی ضروری است. در غیر این صورت، ایران اولین متضرر جهش قیمت جهانی نفت خواهد بود. مستحضرید که جهانی‌سازی قیمت‌ها نه‌تنها ایران را از مزیت منابع ملی محروم کرده، بلکه ما را از مزیت‌های ژئوپلتیک نیز محروم ساخته است. ۲- توسعه مسیرهای جایگزین صادرات نفت و گاز: تکمیل و ارتقای پروژه خط لوله گوره-جاسک با ظرفیت کامل (حداقل ۱ میلیون بشکه در روز) به‌عنوان شریان حیاتی صادرات خارج از تنگه هرمز در اولویت قرار گیرد. علاوه بر آن، پیگیری پروژه‌های انتقال نفت از طریق خاک کشورهای همسایه (مانند شبکه سواپ با روسیه) با جدیت دنبال شود تا در میان‌مدت وابستگی به هرمز کاهش یابد. به طور خلاصه، تهران باید ظرفیتی ایجاد کند که بتواند حتی با بسته بودن تنگه‌ها، بخش قابل توجهی از صادرات انرژی خود را تداوم بخشد. ۳- صیانت از واردات و تجارت ضروری: ستاد ویژه تامین تجارت در شرایط بحران تشکیل شود تا سناریوهای محتمل را شبیه‌سازی و نیازهای کشور در دوران اخلال را فهرست کند. اقداماتی نظیر انتقال سهم بیشتری از واردات به بندر چابهار، عقد قرارداد با کشورهای منطقه برای استفاده از بنادرشان و افزایش ناوگان باری تحت پرچم ایران باید تسریع شود. هدف آن است که در زمان بحران، وقفه‌ای در تامین کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه کارخانجات رخ ندهد. ۴- اجرای حساب‌شده راهبرد اخلال (مرحله‌بندی و انعطاف‌پذیری): اخلال در تنگه‌ها می‌تواند به صورت تدریجی و قابل‌کنترل انجام شود. ابتدا با اقدامات نرم (مانور نظامی، بازرسی کشتی‌ها) شروع و در صورت لزوم به اقدامات سخت‌تر تصاعد یابد. همیشه گزینه عقب‌نشینی تاکتیکی حفظ شود تا در صورت تغییر شرایط ژئوپلیتیک، امکان بازگشایی سریع تنگه‌ها و عادی‌سازی اوضاع فراهم باشد. این رویکرد پله‌ای، دست ایران را برای مدیریت بحران باز می‌گذارد و از گرفتار شدن در یک بن‌بست نظامی اجتناب می‌کند. ۵- استفاده حداکثری از ظرفیت جبهه مقاومت و جنگ نامتقارن: مطابق تجربه یمن، حضور مستقیم نیروهای فرامنطقه‌ای لزوماً نمی‌تواند جلوی عملیات نامتقارن را بگیرد. ایران باید بیشترین بهره را از ظرفیت‌های مقاومت در منطقه ببرد تا هزینه اقدام را برای خود کاهش دهد. حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی از حوثی‌ها جهت تهدید مستمر باب‌المندب، تقویت گروه‌های مقاومت دریایی در برابر کشتیرانی اسرائیل، و حتی بهره‌گیری از شبکه‌های سایبری برای اختلال در سامانه‌های ناوبری کشتی‌ها می‌تواند مؤثر واقع شود. جنگ اقتصادی نیازمند خلاقیت و انعطاف در روش‌هاست و ایران باید نشان دهد می‌تواند از زمین، هوا، دریا و فضای مجازی به منافع دشمن حمله کند. ۶- اطمینان از همراهی افکار عمومی داخلی و ارتقای مشروعیت بین‌المللی: هرچند این اقدام ماهیتی تهاجمی دارد، ایران باید آن را در چارچوب دفاع از خود در جنگ اقتصادی تحمیلی و پاسخ به اقدامات خصمانه دشمنان روایت کند. آگاهی‌بخشی به مردم در مورد دلایل این استراتژی و منافعی که در پی دارد (مثلاً خنثی کردن توطئه‌های اسرائیل و فشار بر تحریم‌کنندگان) برای حفظ انسجام ملی اهمیت دارد. در عرصه بین‌المللی نیز رایزنی با کشورهای همسو (چین، روسیه، کشورهای عضو شانگهای و غیره) جهت تفهیم این موضوع که مقصر اصلی التهاب بازار، سیاست‌های خصمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده، می‌تواند مانع اجماع جهانی علیه ایران شود. اعلام آمادگی ایران برای همکاری بین‌المللی در صورت رفع تهدیدات علیه خود می‌تواند توپ را در زمین طرف مقابل بیندازد. متن کامل را در سایت حکمران مطالعه فرمایید hokmran.com/post/4207‎
وظیفه اصلی و اولویت شماره یک دستگاه دیپلماسی در میانه جنگ، بسیج منابع بین‌المللی برای حمایت از میدان است. اگر اروپایی‌ها هم حرفی دارند، باید به تهران بیایند. @syjebraily
هدایت شده از حکمران
84.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸تحلیل یک هفته جنگ ایران و رژیم‌صهیونیستی آیا آمریکا وارد جنگ می‌شود؟ آیا ایران تنگه هرمز را می‌بندد؟ آیا ایران سلاح اتمی خواهد ساخت؟ 🔹 در گفت و‌گو با دکتر سید یاسر جبرائیلی حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
هدایت شده از حکمران
پاسخ جبرائیلی به عراقچی: دنبال مذاکره با طرف سوم باشید! سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه دولت چهاردهم در توئیتی نوشت: «هفته‌‌ گذشته، وقتی ما در حال مذاکره با آمریکا بودیم، اسرائیل تصمیم گرفت دیپلماسی را نابود کند. این هفته، وقتی با گروه تروئیکای اروپا E3 و اتحادیه اروپا گفت‌وگو داشتیم، آمریکا تصمیم گرفت آن دیپلماسی را نابود کند. از این وضعیت چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت؟» سید یاسر جبرائیلی رئیس هیئت موسس حزب تمدن نوین اسلامی در پاسخ به وی نوشت: «هفته آینده با یک طرف سوم وارد مذاکره شوید تا بلکه اروپایی‌ها فرصتی برای نابود کردن دیپلماسی پیدا کنند! دیپلماسی در خلأ عمل نمی‌کند. قبلاً هم گفته‌ام: بالا بردن پرچم دیپلماسی در میانه جنگ، فقط دشمن را جری‌تر می‌کند. غرب وحشی فقط زبان زور را می‌فهمد». حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
هدایت شده از حکمران
تحلیل جنگ، سید یاسر جبرائیلی.mp3
زمان: حجم: 16.25M
💽نسخه صوتی| تحلیل یک هفته جنگ ایران و رژیم‌صهیونیستی آیا ایران تنگه هرمز را می‌بندد؟ آیا ایران سلاح اتمی خواهد ساخت؟ 🔹 در گفت و‌گو با دکتر سید یاسر جبرائیلی حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
هدایت شده از خبر فوری سراسری
36.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️دکتر سید یاسر جبرائیلی 🔹تشخیص درباره سلاح اتمی با ولی فقیه است همه باید تابع باشند. اما از نظر امکان فقهی، ولی فقیه می‌تواند حتی احکام اولیه اسلام را نیز در شرایط اضطرار به حالت تعلیق در آورد. 🔹در صورتی که فقدان سلاح اتمی، ممکن است جان میلیون‌ها انسان را به خطر بیندازد، تعلیق حکم حرمت سلاح اتمی محتمل است. این یک عقب‌نشینی نیست، بلکه پاسخی فقهی به ضرورتی تاریخی و وجودی است. 📌 بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا @fori_sarasari
ما هنوز هم چوب اعتمادهاى فراوان خود را به لیبرال‌ها مى‌خوریم ‏من به طلاب عزیز هشدار مى دهم که علاوه بر اینکه باید مواظب القائات روحانى نماها و مقدس مآبها باشند، از تجربه تلخ روى کار آمدن انقلابى نماها و به ظاهر عقلاى قوم که هرگز با اصول و اهداف روحانیت آشتى نکرده اند عبرت بگیرند که مبادا گذشته تفکر و خیانت آنان فراموش و دلسوزیهاى بیمورد و ساده اندیشیها سبب مراجعت آنان به پستهاى کلیدى و سرنوشت ساز نظام شود.‏ ‌‏من امروز بعد از ده سال از پیروزى انقلاب اسلامى همچون گذشته اعتراف مى کنم که بعض تصمیمات اول انقلاب در سپردن پستها و امور مهمه کشور به گروهى که عقیده خالص و واقعى به اسلام ناب محمدى نداشته اند، اشتباهى بوده است که تلخى آثار آن به راحتى از میان نمى رود، گر چه در آن موقع هم من شخصاً مایل به روى کار آمدن آنان نبودم ولى با صلاحدید و تأیید دوستان قبول نمودم و الآن هم سخت معتقدم که آنان به چیزى کمتر از انحراف انقلاب از تمامى اصولش و هر حرکت به سوى امریکاى جهانخوار قناعت نمى کنند، در حالى که در کارهاى دیگر نیز جز حرف و ادعا هنرى ندارند. امروز هیچ تأسفى نمى خوریم که آنان در کنار ما نیستند چرا که از اول هم نبوده اند. انقلاب به هیچ گروهى بدهکارى ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهاى فراوان خود را به گروهها و لیبرالها مى خوریم، آغوش کشور و انقلاب همیشه براى پذیرفتن همه کسانى که قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولى نه به قیمت طلبکارى آنان از همه اصول، که چرا مرگ بر امریکا گفتید! چرا جنگ کردید! چرا نسبت به منافقین و ضدانقلابیون حکم خدا را جارى مى کنید؟ چرا شعار نه شرقى و نه غربى داده اید؟ چرا لانه جاسوسى را اشغال کرده ایم و صدها چراى دیگر| امام خمینی (قدس سره) @syjebraily
هدایت شده از حکمران
42.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 بستنِ تنگه هرمز؛ آری یا خیر؟! ✍️ این سخنانِ دکتر سید یاسر جبرائیلی پیرامونِ را یکایکِ دولت مردان مخصوصا وزیر محترم اقتصاد باید به دقت گوش فرا دهند. براستی اگر شرائطِ جنگی چنین اقتضایی را فراهم کند که تنگه ی هرمز را ببندیم، آیا به لحاظ اقتصادی خودمان هم متضرر خواهیم شد یا خیر؟ هدف از بستنِ تنگه ی هرمز چیست؟ آیا جُز این است که می خواهیم با این کار هزینه های جنگ را به دیگران هم تحمیل کنیم؟ با توجه به اینکه و به داخلِ کشور با فروخته می شود، آیا بستنِ تنگه، بدون فراهم نمودنِ مقدمات و اصلاحاتِ اقتصادی، کشور را دچار مشکلاتِ عدیده ی اقتصادی نمی کند؟! اینجاست که می توان گفت: سیاست های تجویزیِ نئولیبرالی در اقتصاد ایران، اهرم فشاری چون تنگه ی هرمز را که باید در چنین شرائطی از آن بهترین استفاده را کرد، تبدیل به ابزاری نموده است که اگر اعمالش کنیم، قهرا علیه خودمان تمام خواهد شد. ✍حجت الاسلام سید مرتضی حسینی حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
📝درخواست خروج از NPT از سوی اساتید علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و حقوق پژوهشگاه علوم انسانی باسمه تعالی رئیس و اعضای محترم شورای عالی امنیت ملی با سلام و احترام با توجه به تحولات اخیر و اقدامات خصمانه صورت‌گرفته علیه زیرساخت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، از جمله بمباران مستقیم مراکز هسته‌ای کشور توسط ایالات متحده آمریکا و رژیم اشغالگر صهیونیستی – که نقض صریح منشور ملل متحد و قواعد بنیادین حقوق بین‌الملل از جمله اصل منع توسل به زور (ماده ۲ منشور) محسوب می‌شود – و همچنین شبهات جدی پیرامون بی‌طرفی نهادهای نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عملکرد مغایر با اصل «محرمانگی» و «بی‌طرفی» از سوی برخی مقامات آن، به‌ویژه مدیرکل کنونی آژانس، استمرار عضویت ایران در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) دیگر نه تنها واجد منفعتی راهبردی نیست، بلکه موجب آسیب‌های آشکار امنیتی، اطلاعاتی و حقوقی به منافع ملی شده است. با عنایت به ماده ۱۰ معاهده NPT، هر دولت عضو می‌تواند در صورت تشخیص اینکه منافع عالی ملی‌اش در خطر قرار گرفته، با ارائه اطلاعیه‌ای به شورای امنیت و سایر دولت‌های عضو، از این معاهده خارج شود. مستند به همین اختیار، و با لحاظ شرایط کنونی که حاکی از نقض تعهدات صریح سایر طرف‌ها و نبود توازن در اجرای مفاد معاهده است، ما اساتید علوم سیاسی و روابط بین‌الملل و حقوق بین‌الملل پژوهشگاه علوم انسانی خواستار بررسی جدی و اقدام فوری جهت آغاز فرایند حقوقی خروج ایران از معاهده NPT هستیم. باقی‌ماندن در این معاهده، در شرایطی که ایران قربانی مستقیم حمله نظامی به تأسیسات صلح‌آمیز خود شده و امنیت اطلاعاتی و فنی‌اش مورد تعرض قرار گرفته، فاقد توجیه راهبردی بوده و می‌تواند مخاطرات سیاسی، روانی و امنیتی جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد. 👈 اسامی اساتید پژوهشکده‌های علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و حقوق پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی: موسی نجفی استاد تمام پژوهشکده علوم سیاسی یحیی فوزی استاد تمام پژوهشکده روابط بین الملل محمدعلی فتح الهی دانشیار پژوهشکده روابط بین الملل فرهاد زیویار دانشیار پژوهشکده علوم سیاسی داود مهدوی زادگان دانشیار پژوهشکده روابط بین الملل علی قنبری دانشیار پژوهشکده روابط بین الملل صداقت ثمره دانشیار پژوهشکده روابط بین الملل سید رضا حسینی، استادیار پژوهشکده علوم سیاسی روح الله سلگی استادیار پژوهشکده علوم سیاسی سید یاسر جبرائیلی استادیار پژوهشکده علوم سیاسی عبدالمجید مبلغی استادیار پژوهشکده علوم سیاسی منوچهر رشادی استادیار پژوهشکده علوم سیاسی فریباسادات محسنی استادیار پژوهشکده علوم سیاسی فاطمه طاهرخانی استادیار پژوهشکده علوم سیاسی طیبه محمدی کیا استادیار پژوهشکده روابط بین المللی مهرداد چگینی استادیار پژوهشکده علوم سیاسی سعید قربانی استادیار پژوهشکده علوم سیاسی علیرضا دانشیار استادیار پژوهشکده علوم سیاسی صفیه السادات هاشمی استادیار علوم سیاسی بهاره اخوان استادیار پژوهشکده علوم سیاسی دکتر سپیده مير مجیدی استادیار پژوهشکده روابط بین الملل نفیسه فقیهی استادیار پژوهشکده علوم سیاسی عزیز نجف پور استادیار پژوهشکده علوم سیاسی مریم هاشمی استادیار پژوهشکده علوم سیاسی 🔊 پژوهشگاه علوم انسانی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: 📱ایتا https://eitaa.com/ihcssir   📱بله https://ble.ir/ihcssir 📱روبیکا https://rubika.ir/ihcssir @ihcssir
هدایت شده از حکمران
12.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه هسته‌ای و موشکی بهانه است. هدف، تغییر نظام سیاسی بود که به بن‌بست خورد. امید رژیم به شورش اجتماعی در ایران علیه جمهوری اسلامی بود. 🎥 دکتر سید یاسر جبرائیلی حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
کارگذاری مین‌های دریایی در آبراه پرتردد هرمز یک تاکتیک موثر برای فلج کردن تردد تجاری است. مین‌های دریایی ارزان‌قیمت بوده و ردیابی و پاکسازی آن‌ها بسیار زمان‌بر است. ترکیب مین‌گذاری پنهان با اعلام منطقه خطر نظامی در بخش‌هایی از تنگه، می‌تواند شرکت‌های کشتیرانی را ناچار به توقف داوطلبانه کند. hokmran.com/post/4207/‎
هدایت شده از حکمران
46.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸آرایش جنگی اقتصادی ایران 🔹گفتگوی حکمران با دکتر حسین راغفر و دکتر حسین صمصمامی حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline