سیمافکر
اگر اسرائیل را به رسمیت بشناسیم پادکست #رادیو_اشراق قسمت ۱۰ ۹ مرداد ۱۴۰۴ #بشنوید عباس عراقچی در
8.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اسرائیل علیه «کشور»ها
اباصالح تقیزاده - #رادیو_اشراق قسمت ۱۰
فارغ از این که بخواهیم عراقچی را به خاطر سخنانش درباره حذف اسرائیل متهم کنیم یا خیر، در قسمت دهم #رادیو_اشراق درباره موضع اصولی جمهوری اسلامی در نسبت با اسرائیل حرف زدیم.
بخشی از صحبتهای اباصالح تقیزاده در رادیو اشراق میشنوید.
صوت کامل
💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست...
@simafekr_com
9.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زمامدار آمریکا
مرشایمر
💡 سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران
@simafekr_com
سیمافکر
زمامدار آمریکا مرشایمر 💡 سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
بعد از تصمیم تدریجی بریتانیا برای خروج فیزیکی از منطقهی ما، ایالات متحده مسئولیت حفظ بقا و توسعهی رژیم صهیونسیتی را به عهده گرفت؛ اما این مسئولیت کاری با آمریکا کرده که دست کم در منطقه ما مجبور است از تمام آرمانهای «جهان آمریکایی» دست بکشد. آمریکا دیگر نمیتواند اسرائیل را بزک کند و همزمان نمیتواند آن را پروژهای پایانیافته فرض کند. جملهای که تاکر کارلسون در انتهای ویدئو میگوید گویای همین وضعیت است. اگر میبینیم کشورهای عربی حاضر به پرداخت هیچ هزینهای در مقابل سرطان صهیونی نیستند، صرفاً به خاطر ترس از شکست در مقابل اسرائیل نیست. آمریکا به نحو پیچیدهای منافع این کشورها را به بقای رژیم گره زده که تماماً آنها را فلج کرده است. اگر به دنبال آیندهی روشنی برای منطقه هستیم، پیش روی ما تنها دو گزینه وجود دارد؛ یا باید آمریکا از منافع خود در منطقه چشمپوشی کند که مطلقاً بعید است؛ یا باید خود ملتهای منطقه این بازی پیچیدهی آمریکایی را به هم بزنند و دوباره از نو شکل منافع را بسازند؛ شکلی که اسرائیل در آن جایی ندارد. مسیر دوم جز از طریق نبردی همهگیر ممکن نیست.
فیلم بخشی است از گفتگوی تازه منتشرشدهی تاکر کارلسون با جان مرشایمر.
💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست...
@simafekr_com
6.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سرطان بدون مرز
سامی العَریان
💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست...
@simafekr_com
سیمافکر
سرطان بدون مرز سامی العَریان 💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com
این روزها کشورهای اروپایی که از متحدان درجه یک اسرائیل به حساب میآیند، به دنبال به رسمیت شناختن کشور فلسطین هستند؛ اما این چیزی که نامش را کشور فلسطین میگذارند نه سرزمین مشخصی دارد و نه سلاحی برای دفاع از خود در اختیار دارد. ماکس وبر اولین و مهمترین ویژگی یک دولت را در «انحصار مشروع زور» میبیند. اما تشکیلات خودگردان فلسطین تنها ادارهای مدنی است که زورش نه مشروع است و نه منحصر در «دولت»ش. چیزی که توسط اروپاییها قرار است به رسمیت شناخته شود کوچکشدهترین و ضعیفترین نسخه از سرزمین فلسطین است.
چیزی که سامی العَریان اینجا میگوید درباره نحوهی رفتار اشغالگرانهی اسرائیل است که دقیقاً منجر به ایجاد همین تشکیلات خودگردان ناتوان و ضعیف شده است. العریان میگوید اسرائیل بر ۱۲ ستون بنا شده که یکی از آنها «تحمیل واقعیت موجود» به نحو مستمر و گسترشیابنده و بدون مرز است. در طول تاریخ، دولتهای استعماری وقتی خشونتی بیحد و غیرمنتظره اعمال میکردند یا با فریب و معامله با سردمداران مستعمره یا با ایستادگی محکم بر نتایج خشونت رخ داده آن را تثبیت میکردند تا به فراموشی سپرده شود؛ اما اسرائیل شیوهای متفاوت و خاص دارد. رژیم صهیونی وقتی دست به اشغال یا تجاوز میزند و کسی زبان به اعتراض میگشاید، بلافاصله تجاوز بزرگتری را رقم میزند تا تجاوز قبلی فراموش شود و همین زنجیره را تا انتها ادامه میدهد. اولین گام برای مقابله با این شیوهی اسرائیل این است که آن حق اولیه را هیچگاه فراموش نکنیم. مثالهای سامی العریان در این باره شنیدنی است.
فیلم بخشی است از گفتگوی پادکست «الشرق» با سامی العریان که نسخهی خلاصهشدهی آن با ترجمه اختصاصی سیمافکر و با عنوان «طرحی برای نابودی اسرائیل» در سایت سیمافکر در دسترس است.
💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست...
@simafekr_com
26.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 ضامن آهو
مستند سپید و سیاه
💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست...
@simafekr_com
سیمافکر
🎬 ضامن آهو مستند سپید و سیاه 💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com
ضامن آهو در میان آثار محمود فرشچیان از مشهورترینهاست.
ضامن آهو داستانی قدیمی است که از زبان زوار امام رضا علیهالسلام نقل شده و بارها توسط نگارگران تصویر شده است. در اثر فرشچیان، نقاشی پرسپکتیو و فضایی امروزی یافته است. میتوان ساعتها درباره ظرافت و زیبایی و مهارتی که در این اثر هست، سخن گفت اما این تابلو فقط محصول فکر و خلاقیت و مهارت فنی نیست، بلکه بیش از هرچیز مربوط به کشف و شهودی است که در شخصیت مستغنی و برجسته نقاش نمود یافته است.
آنچه میبینید یکی از قسمتهای مجموعه سپید و سیاه تولید سیمافکر است که پیشتر درباره این تابلو و خالقاش، تولید و منتشر شده است.
استاد فرشچیان نقاش و نگارگر برجسته ایرانی روز ۱۸ مرداد ۱۴۰۴ از دنیا رفت.
💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست...
@simafekr_com
13.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جنگ، باطن ما را آشکار میکند
محمد حمزهزاده - گفتگوی اختصاصی سیمافکر
💡سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران
@simafekr_com
سیمافکر
جنگ، باطن ما را آشکار میکند محمد حمزهزاده - گفتگوی اختصاصی سیمافکر 💡سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و
در حالت عادی ما تجربهای از آدمیزادی که درگیر جنگ است نداریم. جنگ همیشه همچون چیزی ناخوشایند به سمت ما میآید و ای بسا طبیعی است که ما از جنگ فرار کنیم. در زندگی اما انسان همیشه با چیزی در حال جنگیدن است. عزم و اراده، هرچه برای بهبود انسان لازم است، نیازمند مقادیری از اراده و و ایستادن در جهتی خلاف جهت امور طبیعی است. جنگ چیزی است که ما هربار با اراده کردن تجربه میکنیم. جنگهای نظامی همان تجربههای حسی و درونی را دارند با رویهای سخت، خشن، ناگهانی و ناخوشایند.
در گفتوگویی که با محمد حمزهزاده درباره جنگ داشتیم تلاشمان راه یافتن به همان صمیمیتی است که آدم با خودش در جنگ تجربه میکند. آقای حمزهزاده غیر از آنکه در بالاترین سطح فرهنگی سالها در حوزه هنری مدیر بودهاند، مدت زیادی هم دلمشغول نوشتن داستان برای کودکان هستند.
این نخستین گفتوگوی سیمافکر در رابطه با روزهای جنگی است که از سر گذراندیم.
گفتوگوی کامل را در سایت سیمافکر تماشا کنید.
💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست...
@simafekr_com
سیدعلی کشفی و حسن نیلیدو_دولتی؛_نام_دیگر_اشغال_فلسطین_1.mp3
زمان:
حجم:
11.94M
دو دولتی؛ نام دیگر اشغال فلسطین
پادکست #رادیو_اشراق قسمت ۱۱
۱۹ مرداد ۱۴۰۴
#بشنوید
این هفته کشورهای اروپایی اعلام کردهاند در شهریور ماه دولت مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسند. این تصمیم آنها پشتوانهای تاریخی دارد و معنایی سیاسی میدهد: خلع سلاح فلسطین و اشغال دوبارهٔ آن
با #سیدعلی_کشفی
و #حسن_نیلی
@simafekr_com
8.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شعر سایه، معاصرت ماست
سیدعلی میرفتاح
💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست...
@simafekr_com
سیمافکر
شعر سایه، معاصرت ماست سیدعلی میرفتاح 💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com
شعر سایه، معاصرت ماست
سیدعلی میرفتاح
سیدعلی میرفتاح در این گفتگو میگوید شعر ابتهاج به جامعه راه پیدا کرد. این بیان و شاهد مثال او بیانگر مقام ساده اما دست نیافتنی اوست.
غیر از شعرای بزرگ کلاسیک، کدام شاعری را میشناسیم که در این رتبه از هنر و مهارت باشد؟ سایه در کنار فهم بسیار دقیق و وسیع از مفهوم فرم در هنر و ادبیات، زبان فارسی و ظرایف زبانی و آوایی آن را فهمیده بود.
۱۹ مرداد سالروز درگذشت هوشنگ ابتهاج بود.
💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست...
@simafekr_com