9.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
او را صدا کردیم
شهادت حضرت فاطمه زهرا تسلیت باد.
💡سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران
@simafekr_com
11.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کاریز؛ حضور انسان ایرانی در تاریخ
مرتضی فرهادی
۶ آبان ۱۴۰۴ - دانشگاه تهران
فیلم کامل در سایت سیمافکر
💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست...
@simafekr_com
سیمافکر
کاریز؛ حضور انسان ایرانی در تاریخ مرتضی فرهادی ۶ آبان ۱۴۰۴ - دانشگاه تهران فیلم کامل در سایت سیماف
دوست داشتن ایران به معنای عشق ورزیدن به چیست؟ این پرسشی است که همواره در تاریخ معاصر ملت و روشنفکران ما مطرح بوده و هست. گرچه چند صباحی است بار دیگر گفتگوها در این باره بالا گرفته اما همچنان بسیاری از دادن پاسخی واضح و ضروری به آن عاجزند.
مرتضی فرهادی، استاد مردم شناسی که سال هاست عمر و علم خود را در جستجو و مشاهده زیست انسان ایرانی در این جغرافیا و تاریخ صرف نموده است اکنون برای ما از آنچه شگفتی برانگیز است میگوید.
فرهادی ایران را نقطه عطفی از تاریخ زیست انسان بر این کره خاکی فهم کرده. نقطهای که انسان با زمین دوستی گزید و راه زیستن در عین احترام به بنمایه هستی را آموخت. انسانی که آب را به مثابه موجودی زنده با میل خودش به خدمت گرفت تا بتواند یکجانشین شود و از این یکجانشینی شهر بنا شد.
آنچه به قول فرهادی پدران بی سواد ما آباد کردند و ما فرزندان باسواد آنها از انجامش عاجز هستیم با فرهنگ یاریگری ممکن شد. فرهنگی که تنها یک نشانه باقیماندهی آن پدیده اعجابآوری به نام قنات است.
برای درک عظمت کاریز و قنات فرهادی دست به مقایسه های کمی آن با درآمد نفت یا فاصله ماه تا زمین و طول خط استوا میزند تا به گفته خود ذهن محاسباتی انسان امروز را به تعظیم و ستایش دستاوردهای پدران گذشته خود دعوت کند.
فرهادی کلید حل معمای کاریز را همان درکی که از انسان ایرانی پیدا نموده میداند. انسانی که گندم و جو را «اهلی» و چهارپایان را «رام» کرده و بدون خشونت سلطهطلبانه مدرن توانسته با یاریگری جهان را به خدمت گرفته و آباد سازد.
💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست...
@simafekr_com
🔶گفتگوی سیمافکر با محمد مهدی میرزاییپور منتشر شد.
🔷تماشای گفتگوی اختصاصی سیمافکر با محمد مهدی میرزاییپور
🔹بخشی از یادداشت سیمافکر برای این گفتگو که در سایت منتشر شده است:
نام ایران دوباره بر سر زبانها افتاد و در بلندترین نقاط، «ایران» دوباره برخاست؛ اما پس از جنگ تا امروز، پیوسته نام ایران را از زبان هر دوست و دشمنی شنیدهایم و هر گروه و جریان و شخصی به نحوی تلاش میکند تا «ایران» را طرح کند و از آن دم بزند و آن را تفسیر کند. امروز ما در میانهی این تلاشها هستیم. امروز که مفهوم «ایران» بسیار دم دستتر از گذشته است، باید پرسید که آیا نام ایران در کشاکش این تلاشها، بیش از پیش در خطر تهی شدن از معنا قرار ندارد؟
💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست...
@simafekr_com
محمدمهدی میرزاییپورگفتگوی_اختصاصی_سیمافکر_با_محمدمهدی_میرزایی_پور_درباره_ایران.mp3
زمان:
حجم:
14.19M
🎧گفتگوی اختصاصی سیمافکر با محمد مهدی میرزاییپور
📽 تماشای فیلم گفتگو در سایت سیمافکر
💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست...
@simafekr_com
10.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ایران؛ تقدیر جهان جدید
گفتگوی اختصاصی سیمافکر با محمدمهدی میرزاییپور - آبان ۱۴۰۴
در گفتگویی که با محمدمهدی میرزاییپور داشتیم، تلاش کردیم به این بپردازیم که ایران چیست و این ایران در چه بازههایی از تاریخ بر پا شده و ایستاده است. میرزاییپور توضیح داد که ایران مثل بسیاری از کشورها نیست که به نحوی تصادفی یا انتخابی با مجموعهی دقیقی از ساکنین و سرزمین و منافع ملی و... مواجه باشد و آن گاه از دست رفتنش هم معنای خاصی نداشته باشد. ایران کشوری است که در جهان امروز، تاریخ را نگه میدارد. ایران نامی است که خود در پس و پشت منافع و... قرار دارد و حافظ معنادار ماندن تمام نامهاست.
💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست...
@simafekr_com
13.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
موبیدیک - روح دوران جدید
علیرضا شفاه- یک کتاب یک گفتگو
💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست...
@simafekr_com
سیمافکر
موبیدیک - روح دوران جدید علیرضا شفاه- یک کتاب یک گفتگو 💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_
این گفتوگو که سومین جلسه متمرکز «یک کتاب، یک گفتوگو» بر جهان انسان آمریکاییست، بیشتر بر بنیادهای شکلگیری آمریکا تمرکز داشته تا مقدمات فهم جهان بزرگ موبیدیک، مفصل واکاویده شود. بخش ابتدایی گفتوگو بیشتر بر شاکله غربی و تبار یونانی آمریکا متمرکز است و نیمه دوم آن، پرتوی بر وضعیت خاص آمریکا به عنوان آخرین صورت انسان غربی میاندازد؛ همانی که به نظر میرسد برای اکثر مردم زمین، نقطه انتهایی حرکت تاریخ محسوب شود. در ایران نیز دغدغهمندان پیشرفت ایران، هیچ تصوری از زندگی با صورتی متفاوت با آن ندارند، اما ظاهراً نمیتوانند آگاهانه پای در این مسیر بگذارند، چون داستان انسان آمریکایی را نمیدانند. گفتوگو پیرامون رمان مهم «موبیدیک» هرمان ملویل، به ما اجازه میدهد آخرین صورت رویایی انسان غربی را در کلیت خویش ببینیم؛ چیزی که پیششرط موافقت یا مخالفت گام زدن در مسیر پیوستن به این کاروان به نظر میرسد.
💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست...
@simafekr_com
13.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تسلیم نمیشویم
کوچک جنگلی ـ بهروز افخمی ـ ۱۳۶۶
💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست
@simafekr_com
سیمافکر
تسلیم نمیشویم کوچک جنگلی ـ بهروز افخمی ـ ۱۳۶۶ 💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست @simafekr_com
تسلیم نمیشویم
کوچک جنگلی - بهروز افخمی - ۱۳۶۶
پس از فتح تهران، سقوط جنبش مشروطه آغاز شد. سهم خواهی گروههای مختلف، به قدرت رسیدن امثال وثوقالدوله و تیمورتاش، خانه نشین شدن مبارزانی چون ستارخان و باقرخان، یکی از تلخترین دورههای تاریخ معاصر ایران را رقم زد. دورهای که نهایتا منجر به سلطنت رضا خان و سرکوب هر گونه قیام آزادیخواهانه شد.
دکتر حشمت حق دارد. در این سالها بسیار خیانت دیده و بارها شکست را تجربه کرده است. میترسد، نا امید شده و به تسلیم شدن و زنده ماندن امیدوار است. اما میرزا کوچک، تصویر بزرگتری را میبیند.
زنده ماندن همه چیز نیست. چطور زنده ماندن مهمتر است. آدم نباید بیگدار به آب بزند اما گاهی محاسبهگری در لحظه نبرد میتواند انسان را به مرداب ترس فرو ببرد. زندگی با مبارزه معنا پیدا میکند و تسلیم شدن، هر سرانجامی که داشته باشد، فرقی با مرگ ندارد.
علی رغم هشدارهای میرزا کوچک، دکتر حشمت خود را تسلیم میکند به امید اینکه سالهای بیشتری زنده بماند اما سرنوشت برای او اعدام را مقرر میکند.
💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست...
@simafekr_com
12.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فقه سیاسی در مشروطه به اوج رسید
گفتگوی اختصاصی سیمافکر با سیدعلی متولی - آبان ۱۴۰۴
💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست...
@simafekr_com
سیمافکر
فقه سیاسی در مشروطه به اوج رسید گفتگوی اختصاصی سیمافکر با سیدعلی متولی - آبان ۱۴۰۴ 💡هر فیلم آغاز ی
صورتبندی رایج از روحانیت مشروطه ما را به واکاوی دو جریان فرامیخواند؛ روحانیت مشروطهخواه و روحانیت موافق استبداد. از بررسی این دو جریان به این میرسند که در فقه مشروطهخواهان عناصری وجود دارد که از آن طریق میتوان به طرحی از دموکراسی مسلمانان رسید، بدون این که به آسانی به طرح ولایت فقیه تن داد. گویا در نظرورزی طیفی از علما از جمله میرزای نائینی و آخوند خراسانی تفاوتی بنیادین با طرح امثال شیخ فضلالله وجود دارد.
سیدعلی متولی توضیح میدهد که شکلی از تفاوت و تعارض در میان این دو جریان وجود دارد که گرچه بسیار رادیکال و حساس است اما این تعارض نه در ساحت نظرورزی که در سطح سیاسی ماجراست. برای درک مشروطه و تلاش فقهی فقها در مشروطه باید بیش از دلالتهای نادقیق مفهومی متون به معنای سیاسی آنها توجه کرد.
💡هر فیلم آغاز یک گفتگوست...
@simafekr_com