هدایت شده از شیخ فرهاد فتحی
﷽
🔻 ویراست؛ برخی از بزرگان دینی و انقلابی تا کنشگران دینی و انقلابی که مخاطب دارند حتی یک جمله در مورد حجاب نگفتند، به خدا موثر است، هر کدام از این افراد مخاطبینی دارند که اگر فقط بگویند عزیزان حجاب حکم خداست و به کسی ربط ندارد جمعیت قابل توجهی رعایت میکنند ولی برای من عجیبه یک عده چنین سکوت کردند، یک عده دیگر هم بر روش های غلط اصرار دارند، میبینه حاصل اون روش ها چه شد ولی باز میگه نه باید همون روش باشد و هرکس با اون روش ها که موجب بی حجابی شد مخالفت کند ضددین است.
✅ اگر همه ی افرادی که معتقدند ومخاطب هم دارند که کم هم نیستند، از استاد حوزه و دانشگاه ومعلم متدین تا بزرگان دینی و مداحان و کنشگران انقلابی هفته ای یکبار تذکر درست بدهند قطعا موثر است ولی وقتی یکعده کارخرابی میکنند و یک عده هم سکوت کردند نهایتا وضعیت حجاب درست نمیشود.
✍شیخ #فرهاد_فتحی / عضویت 👇
https://eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1
هدایت شده از شیخ فرهاد فتحی
📌در مکتب ما فقط فعل معصوم حجت است و غیرمعصوم هرکاری بکند هیچ حجیتی برای ما ندارد ولی کار بجایی رسیده است که یک تروریستی که به اقرار ميرزا ابوالفضل گلپايگاني نویسنده کشف الغطاء به عموی خود که پدر شوهرش بود رحم نکرد و مدیریت قتل او را بر عهده داشت و کسی که مبلغ کتاب تفسیر سوره یوسف باب بوده که قائل است تمام کسانی که مثل ما فکر نمیکنند باید کشته شوند، مورد حمایت مدعیان حقوق بشری شده است.
📌خلاصه از مدعیان حقوق بشر بعید است بخاطر توجیه کشف حجاب طرفدار یک تروریست باشد.
📌درضمن کشف حجاب این خانم تروریست مثلا مجتهده مورد اختلاف محققین است که برقعه از صورت برداشت یا کشف حجاب کرد.
📝کانال شیخ فرهاد فتحی↙️
eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1
هدایت شده از شیخ فرهاد فتحی
29.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از شیخ فرهاد فتحی
CamScanner ۱۲-۲۱-۲۰۲۲ ۰۰.۴۶.pdf
حجم:
40.03M
با سلام و احترام
یکی از مسائلی که در فتنه اخیر مورد تأکید دشمن قرار گرفت، مسأله کشف حجاب بود که برخی دانسته و یا نادانسته همراه دشمن شده و مرتکب کشف حجاب شدند.
در مقابل، علاوه بر خانمها و دخترانی که حجابشان را محکمتر از قبل گرفتند، ما شاهد خانمها و دخترانی در جامعهمان بودیم که از کمحجابی به حجاب کامل تمایل یافتند که متأسفانه اینها دیده نشدند و حتی احساس کردیم و دریافتیم که بسیاری از دوستان مذهبی و انقلابی هم گمان میکنند در این فتنه، فقط ریزشها بوده که رقم خورده و رویشی در کار نبوده است!
این شد که به فکر ایجاد یک چالش در کانال شیخ فرهاد فتحی در ایتا برآمدیم و سؤالات زیر را با مخاطبان کانال درمیان گذاشته و درخواست شد تا صادقانه به سؤالات این چالش، پاسخ دهند:
1. چرا کانال رو دنبال میکنید؟
2. چرا حجابتون کامل نیست؟
3. چه اتفاقی بیفته حجابت کامل میشه؟
4. آیا کسی در چندماه اخیر، حجابش کاملتر شده؟
نتیجه این چالش، جوابهایی بود که به عنوان نمونه، بخشی از آنها (حدود 350 عدد) را بدون اینکه دستچین شوند، بهصورت یک فایل Pdf درآوردیم تا مورد مطالعه، توجه و تأمل سایر مخاطبین گرامی قرار گیرد.
📝کانال شیخ فرهاد فتحی↙️
eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1
هدایت شده از شیخ فرهاد فتحی
زمان:
حجم:
14.35M
✅پاسخ به تاجزاده در مورد رهبری
📝کانال شیخ فرهاد فتحی↙️
eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1
16.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خودرو دوباره گران شد و ما همچنان دنبال زیربغل ماریم.
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:
هر کس یک شب گرانی را براى امّت من بخواهد، خداوند عملِ چهل سالش را تباه مىسازد.
امام صادق عليه السلام : گرانى نرخ، اخلاق را بد مى كند، امانتدارى را از بين مى برد و انسان مسلمان را دلتنگ و بى قرار مى سازد .
☆عضویتــــــــــــــــــــ ⏬
🆔 @Sheikh_Farhad_Fathi
نقدی نسبت به یادداشت
«نکاتی دربارهی دوران طلایی حوزه» ـ محمدعلی دستمالی
یکی از فضلای حوزه درخواست کردند پاسخی برای این یادداشت بنویسم و با اینکه در مجازی به دلایلی عمدا کوشیدم وارد این وادی و این نوع نوشتار نشوم ولی لازم دیدم به این یادداشت پاسخی بنویسم.
یادداشت آقای دستمالی از نظر قالب، از نوع نقد شخصیِ اجتماعی با لحن شبهتحلیلی است؛ یعنی نه از منظر فقه و درونگفتمان حوزه، بلکه با عینک جامعهشناسی سیاسی به سخنان آقای فاضل لنکرانی نگاه میکند.
اما از حیث روش، چند خلل بنیادی در رویکرد انتقادی او مشاهده میشود:
عبارت «دوران طلایی حوزه» را بدون رجوع مستقیم به منطق گوینده و شاخصهای مورد نظر او، به معنای «طلایی بودن کارآمدی اجتماعی و ملی» گرفته است، در حالی که مقصود آقای فاضل لنکرانی – طبق قرائن سخنان پیشین وی – ناظر به "تحول علمی و توسعه فقههای مضاف" است، نه وضع عمومی معیشت یا اثر بیرونی فوری.
نویسنده میان «طلایی بودنِ علمی» و «طلایی بودنِ اجتماعی» خلط کرده است. حوزه، نهاد علمی و تربیتی است نه نهاد اجرایی؛ مقایسهی وضعیت علمی حوزه با رشد اقتصادی کشور، قیاس معالفارق است.
دستمالی اعلام میکند «من طلبه نیستم»، در نتیجه تحلیل او بر اساس منطق علوم اجتماعی است. این مسأله ذاتاً محدودکننده است؛ زیرا سخنان استاد فاضل لنکرانی از جنس «درونفقهی» است و نقد آن نیازمند فهم از مفاهیم اجتهاد، فقه مضاف و فرآیند تولید علم دینی است.
سؤال اینکه "چرا با بودجه زیاد، طلاب فقیرند؟" از نظر منطقی، بدیهی نیست که افزایش بودجه لزوماً به رفاه همه طلاب بینجامد؛ زیرا:
- بودجههای رسمی حوزه عمدتاً صرف زیرساخت آموزشی، پرداخت خدمات درمان و بیمه، و ادارهی مدارس است، نه حقوق مستقیم طلاب؛
- وجوهات شرعی نیز استقلال مالی دارد و توزیع آن تابع احکام شرع و نظر مراجع است، نه سیستم دولتی.
پس ایراد نویسنده بیشتر از جنس سوءفهم کارکرد بودجه دینی است تا اشکال واقعی مالی.
دستمالی پرسیده است آیا فقه باید در تمام حوزهها نظر دهد؟! این نقد بر پایه تصور «هژمونیطلبی فقه» بنا شده؛ در حالیکه در ادبیات معاصر حوزه، اصطلاح "فقههای مضاف" (فقه تربیت، فقه پزشکی، فقه اطلاعات…) به معنای دخالت فقه در موضوعات نیست، بلکه به معنای تعیین نسبت حکم شرعی با پدیدههای نو است.
هدف آن «تولید نظام حقوقی اسلامی» در کنار علوم تجربی است، نه حذف یا سلطه بر آنها. این سوء تفاهم یا به قول غربی ها misunderstanding را میتوان یکی از ضعفهای مفهومی یادداشت دانست.
از حیث فلسفهی علم نیز، قلمرو فقه بر اساس مبانی کلامی شیعه (به ویژه دیدگاه شهید صدر) «نظامساز» است؛ یعنی میکوشد چارچوب هنجاری و ارزشی برای علوم انسانی فراهم کند، نه جایگزین آنها شود. پس تطبیق فقه با مباحث پسامدرن و نظریههای جامعهشناسی، باید بر این اساس سنجیده شود.
نویسنده از تناقض ظاهری میان «طلایی بودن حوزه» و «بحران در جامعه» سخن گفته است، اما از دید جامعهشناسی تاریخی، چنین عدمِ تطابقی امری شناختهشده است.
برای مثال:
- در عصر صفویه، شکوفایی علمی حوزه اصفهان همزمان با برخی بحرانهای سیاسی بود؛
- در دهههای اخیر نیز رشد تولید علم دینی ـ مثلاً پیدایش صدها پایاننامه فقههای تخصصی و دیجیتال ـ لزوماً اثر بیرونی فوری ندارد، چون تبدیل علم به سیاست عمومی زمانمند است.
بنابراین، نبودِ اثر اجتماعی فوری دلیل بر عدمِ دوران طلایی علمی نیست.
او پرسیده است «اگر اسلام راه معقول حکومت است، پس کارنامه جمهوری اسلامی چیست؟». این پرسش اگرچه مشروع و دغدغهمند است، اما خلط میان «نظریهی فقه سیاسی اسلامی» و «عملکرد حکمرانی ایران» دارد.
آیتالله فاضل لنکرانی دربارهی «منطق نظری حکومت دینی» سخن گفته، نه ارزیابی کارنامهی اجرایی نظام. از منظر روش علمی، نقد باید در همان سطح مطرح شود؛ یعنی تبیین کند آیا نظریهی حکومت دینی دروناً منسجم است، نه اینکه عملکرد کارگزاران را ملاک درستی نظریه قرار دهد.
به نظر میرسد یادداشت با نیت پرسشگری آغاز شده و از حیث ادبی روان و جاذب است؛ اما در جاهایی لحن آن به «طنز انتقادی» نزدیک میشود («آخوندهای جامعهی ما»، «پای منبر فقه») که از شأن گفتوگوی علمی فاصله دارد. نقد مستند باید از تعبیرات هیجانی پرهیز کند و به استناد و مقایسهی منطقی بپردازد.
یادداشت آقای دستمالی در واقع دغدغهای اجتماعی دربارهی نسبت «حوزه و جامعه» را مطرح میکند، اما از نظر اصول نقد علمی و تطبیق دادههای تاریخی، روش فقهپژوهی، و دقت آماری، از استحکام کافی برخوردار نیست. سخنان آقای فاضل لنکرانی مبتنی بر "تحول علمی درونی حوزه و ظهور فقههای مضاف" است، نه موفقیت اقتصادی یا اجتماعی کشور؛ بنابراین تفسیر بیرونیِ «طلایی بودن» از سوی نویسنده اساساً کجفهمی مفهومی دارد. یاعلی...
☆عضویتــــــــــــــــــــ ⏬
🆔 @Sheikh_Farhad_Fathi
11.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخشی از "ایران عزیزم"
https://www.aparat.com/v/ddamhd9
گفتگوی متفاوت ۳۰ دقیقه ای در آپارات منتشر شد. به نظرم نکات قابل تاملی گفته شد.
آپارات رو هم دنبال کنید.
.
زمان:
حجم:
10.18M
لطفا بدون پیش فرض بشنوید
#منبر_مجازی
☆عضویتــــــــــــــــــــ ⏬
🆔 @Sheikh_Farhad_Fathi
صهیونیست های اینترنشنالی 😊
☆عضویتــــــــــــــــــــ ⏬
🆔 @Sheikh_Farhad_Fathi
8.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تقدیم به عاشقان مولا که این دقایق دلشان گرفته است...
☆عضویتــــــــــــــــــــ ⏬
🆔 @Sheikh_Farhad_Fathi
9.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امشب چه گذشت بر مولای ما...
۱-
فَأَتَى عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ بَیْتَ فَاطِمَةَ وَفِیهِ عَلِیٌّ وَالزُّبَیْرُ
فَقَالَ؛
وَاللَّهِ لَئِنْ لَمْ تَخْرُجُوا لَنُحَرِّقَنَّهُ عَلَیْکُمْ..
فَقَالَتْ فَاطِمَةُ؛
أَیَا ابْنَ الْخَطَّابِ! أَجِئْتَ لِتُحَرِّقَ عَلَیْنَا بَیْتَنَا؟
قَالَ؛ نَعَمْ، وَإِنْ کَانَتْ فَاطِمَةُ..
۲-
وَدَفَعَتْ فَاطِمَةُ بَابَهَا فَرَدَّهَا عُمَرُ..
فَصَاحَتْ؛ یَا أَبَتَاه! یَا رَسُولَ اللَّهِ!
فَضَرَبَهَا عُمَرُ وَصَکَّهَا..
۳-
فَدَفَعَ عُمَرُ الْبَابَ عَلَى فَاطِمَةَ، فَنَبَذَتْ مَا فِی بَطْنِهَا..
۴-
قَالَ أَبُوبَکْر؛
لَیْتَنِي لَمْ أَفْعَلْ مَا فَعَلْتُ فِي بَیْتِ فَاطِمَةَ..
۵-
فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِيبَکْرٍ فِي ذَلِکَ، فَهَجَرَتْهُ،
فَلَمْ تُکَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ..
۶-
فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِاللَّهِ عَلَى أَبِيبَکْرٍ، فَهَجَرَتْهُ، فَلَمْ تُکَلِّمْهُ حَتَّى مَاتَتْ..
وَکَانَتْ تُدْفَنُ لَیْلًا.
•موارد فوق همه توسط بزرگان و علمای تراز اول اهلسنت ذکر شده است.
؛
خداوند لعنت کُند آنکه شما را به قتل رساند و به تن مبارک شما ضربه زد «و فرزندِ در بَطن شما را به شهادت رساند» و به شما ظلم کرد و حق شما را غصب نمود.
🖤راحت یاتون مدینه لیلر کی الدی فاطمه، باغلاندی بیت الاحزانی...
☆عضویتــــــــــــــــــــ ⏬
🆔 @Sheikh_Farhad_Fathi