🔘 دو سنت نظری در زمینه رسانه
▪️هرگونه کوشش برای ثبت و تشریح تئوریهای مربوط به رسانهها با ماهیت پیچیده و گاه سرکش اصل موضوع رسانهها روبرو میشود. در دهه های گذشته شاهد بروز تفارق آرایی بودهایم که از کشاکش دو سنت نظری در این زمینه سرچشمه میگیرد.
▫️در یک سو تئوریهای موسوم به اجتماعی - رفتاری قرار دارند که گاه آنها را علوم ارتباطات نیز نامیدهاند و در سوی دیگر تئوریهای فلسفی ـ فرهنگی قرار دارند. گروه نخست را افرادی چون هارولد لاسول و لیپمن تشکیل میدهند و در گروه دوم مک لوهان آدورنو و هربرت دریفوس صاحب نظریههای تأثیر گذار هستند. این تقابل بخشی از تحولاتی اساسی است که درون حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی صورت میپذیرد.
✍️ سید حسین میلانی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
26.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘راهکارهای مدیریت کنترل نوجوانان در فضای مجازی
▪️ نوجوانان را در فرآیند قانونگذاری برای استفاده از فضای مجازی دخیل کنیم.
▪️ یادمان باشد:
تا زمانی که با فرزندانمان در یک تیم هستیم موفقیم.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#گزارش تصویری | #نشست
💢اکران خصوصی فیلم سینمایی «آسمان غرب»
🔺به همراه نشست تخصصی «نسبت سینما با انقلاب، گذشته _ حال _ آینده»
با حضور:
▪️دکتر محمد حسنی _ پژوهشگر و تحلیلگر سینما
▪️محمد حسین بنی احمدی _ نویسنده و کارگردان
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#فکت
▪️ 21 شهریور روز ملی سینما
🔻سینما توهمی است واحد از یک واقعیت ممتد؛ داستانی که تصویر شده.
کتاب آینهی جادو،جلد اول/ص 16
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
22.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘از پشت پرده سکوهای شبکه اجتماعی آمریکایی چه می دانید؟
▪️آیا می دانید افسران اطلاعاتی آمریکا چه نقشی در مدیریت و بهره برداری از اطلاعات سکوهای شبکه اجتماعی متا ( واتساپ، اینستاگرام، فیسبوک) برای انجام عملیات روانی و جنگ نرم در کشورهای هدف بر عهده دارند؟
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘آیا بازی های رایانه ای می تواند تهدید برای سلامت جسمی و روانی فرزندانمان باشد؟
▪️منبع: شبکه سلامت
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘هویت خط خوردهی زن ایرانی در سینما؛
✍️فاطمه چرختابیان
▪️۲۱ شهریور روز سینماست. به قول دکتر رابرت بِلتون «سینما، به مثابهی یک رسانه، آینهی جامعه نیست، بلکه بیش از آن، سازندهی جهان اجتماعی است». به عبارت دیگر، نقش سینما در جامعه چیزی فراتر از بازنمایی واقعیتهای موجود است.
▪️اولین فیلم ایرانی با نام «دختر لُر» نشان میدهد که حضور زنان ایرانی در سینما به ابتدای ورود این صنعت به ایران بر میگردد و در غالب موارد این حضور به قصه و بازیگری خلاصه میشود. پس از انقلاب، حضور زنان در سینما گسترده شد و فعالیت آنان را در کارگردانی، تهیه کنندگی، نویسندگی، تدوین و… شاهد هستیم. اما فراتر از این حضور فیزیکی، زن مسلمان ایرانی در سینمای ایران چگونه بازنمایی شد و چه بر سر هویت او آمد؟
📎به مناسبت روز سینما بخوانید
| @jahanbanou_ir |
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
19.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘بازتاب هویت ایرانی در سینما
▪️چگونه سینما منجر به هویت سازی می شود ؟
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#پارا_کتاب | #باز_نشر
🔘سینما را باید جهانی آزاد نامید
▪️اگر رویا بنا بر صورت عامیانهی تعلیمات فروید جهانی آزاد باشد، سینما را نیز باید جهانی آزاد نامید، چرا كه بشر توانسته است از سیطرهی ضمیر ناخودآگاه كه ضامن حفظ قراردادهای اجتماعی و قوانین طبیعت در درون آدمی است، به آن پناه برد و نفس امارهی خویش را رها كند.
▪️بر پردهی سینما میتوان «انعكاسات ضمیر ناخودآگاه جمعی بشر» را نیز نظاره كرد. آنان كه از نفوذ فیلمهای پورنو در میان غربیها باخبرند در جستوجوی شاهد و مصداق بر مدعای ما چندان درنمیمانند، اگرچه نگاهی به «دنیای كارتون»، خصوصاً در نمونههایی چون «سوپرمن» و امثال آن، میتوانند كافی باشد.
▪️بشر جدید در پرسوناژهایی چون سوپرمن و «مرد شش میلیون دلاری» و … خود را در جریان یك تخیل سینمایی از بار محدودیتهای طبیعی وجود خویش رها كرده است و میدان عمل وسیعتری برای ارضای قوهی غضب خود به دست آورده.
▪️بشر امروزی توسط پورنوگرافی نیز سد محدودیتهای وجود طبیعی خویش را در جهت اطفای شهوات حیوانی حتیالمقدور از سر راه برداشته و امكان استغراق هرچه بیشتر در لذات جنسی را برای خود فراهم آورده است. «فیلمهای جادویی» نیز انعكاس ـ یا پروژكسیون ـ اوهام و تخیلات رویایی بشر جدید به خارج از وجود اوست.
▪️با پذیرش این مقدمات، پس باید پذیرفت كه سینما بتواند گاه به مثابه «رویای صادقه» جهان فردا و سرنوشت انسان را در پیش چشم ما بگشاید … و مگر چنین نبوده است؟ «حسی غریب» بشر امروز را نسبت به عاقبت خویش تذكر بخشیده است و اگرچه این تذكر ضمنی هرگز فرصت نیافته كه به خودآگاهی برسد، اما فیلمها توانستهاند آینهی این حس غریب باشند و در چشمِ آگاهان، پرده از سرنوشت محتوم بشر بردارند.
📚آینه جادو؛ ص 48
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام