eitaa logo
انجمن سواد رسانه طلاب
4.7هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
96 فایل
📝انجمن سواد رسانه طلاب محلی برای ارتقاء سواد رسانه جامعه 📲صفحه اینستاگرام: 💠instagram.com/savade_rasanehii ارتباط با ادمین: @Hosna_mn
مشاهده در ایتا
دانلود
16.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘اخبار جعلی شیوه ها ، شگردها و راههای مقابله با آن ‌ 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘خلق حقیقت در عصر دروغ‌های پرقدرت ▫️رسانه‌ها با القای نوعی بی‌طرفی ظاهری، رنج فلسطینیان را از طریق فیلترهای روایی و ایدئولوژیک کم‌رنگ می‌کنند و انسانیت را به‌صورت گزینشی بازتعریف می‌کنند. ▫️ایدئولوژی‌های مسلط با ساختن هویت‌های سازمان‌یافته، انسان را به تابعی از روایت‌های قدرت تبدیل می‌کنند و او را از امکان تجربه‌ی همدلی آزاد و فراگیر محروم می‌سازند. ▫️در برابر این وضعیت، دلوز مفهوم «بدن بی‌ارگان» را پیشنهاد می‌کند؛ این بدن، فضایی برای مقاومت در برابر سلطه‌ی روایی و بازتعریف انسانیت خلق می‌کند و اجازه می‌دهد همدلی از مرزهای قومیت و سیاست فراتر رود. ▫️رسانه‌های غالب با تبدیل مخاطبان به «بدن‌های سازمانی» سعی می‌کنند احساسات و واکنش‌های آنان را تحت کنترل روایت‌های قدرت درآورند؛ از جمله با استفاده از زبان خنثی، تقلیل قربانیان به آمار و جایگزینی واژه‌ی «جنگ» به‌جای «نسل‌کشی». ▫️در جهانی که حقیقت در کارخانه‌های رسانه‌ای تولید می‌شود، مقاومت یعنی خلق حقیقت توسط صداهای مستقل و رهایی از روایت‌های ازپیش‌ساخته‌شده. مسئله‌ی فلسطین نمونه‌ای آشکار از این نبرد است. 📝 از یادداشت مینا رادمنش، نویسنده و پژوهشگر در شماره نهم خردورزی @kheradvarzi_com 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
13.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 ربات‌های مجازی چگونه کار می کنند؟ 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘حجاب استایل‌ها ▫️یکی از ترفندهای دشمنان برای از بین بردن فرهنگ عفاف و حجاب در جوامع اسلامی، ترسیم چهره‌ای نامطلوب از افراد محجبه و معرفی حجاب به عنوان عامل عقب ماندگی و فرودستی زنان بوده است. 📚آيين برنامه‌سازی درباره فرهنگ عفاف و حجاب، ص۳۳. 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘 با عادت‌های کوچک اما پایدار امنیت دیجیتال را به بخشی از زندگیتان تبدیل کنید. ‌ ‌📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘رسانه‌ها چگونه روایت، همدلی و حقیقت را مهندسی می‌کنند؟ ▫️رسانه های امروز دیگر فقط خبررسان نیستند؛ آن‌ها کارخانه‌هایی‌اند برای تولید میل جمعی. می‌توانند فاجعه را به گزارشی عادی تبدیل کنند، حقیقت را از نو بسازند و همدلی را دقیقاً به همان سمتی هدایت کنند که قدرت می‌خواهد. ▫️آنچه امروز در فلسطین رخ می‌دهد، جنگ نیست؛ «پاک‌سازی نسلی» است، حذف حساب‌شده‌ی نوزادان، زنان و کودکان. بی‌طرفی در برابر چنین فاجعه‌ای، تنها نام دیگری است برای هم‌سویی با خشونت. ▫️در عصر رسانه‌ای، «بی‌طرفی» اغلب نام دیگری است برای «تسلیم». ▫️وقتی حقیقت فیلتر می‌شود، سکوت دیگر خنثی نیست؛ سکوت، به زبانی نرم، همان تأیید خشونت است. ▫️در جهانی که حقیقت به کالایی مصرفی بدل شده، آزاد کسی است که حقیقت را خلق می‌کند، نه مصرف. ▫️این، معنای واقعی مقاومت است؛ بازگرداندن انسانیت به دل روایت‌ها. 📝 از یادداشت مینا رادمنش، نویسنده و پژوهشگر در شماره نهم خردورزی @kheradvarzi_com 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘لینک‌های نامرئی؛ روش جدید فیشینگ ‌ ▫️پلیس فتا هشدار داد: مجرمان سایبری با سوءاستفاده از حروف غیرانگلیسی و ظاهراً مشابه حروف اصلی، لینک‌هایی طراحی می‌کنند که در نگاه اول شبیه دامنه‌های معتبر به‌نظر می‌رسند، اما کاربران را به صفحات جعلی هدایت می‌کنند. ‌ ▪️در این روش، ممکن است تنها یک حرف در آدرس تغییر کرده باشد — مثلاً با استفاده از حروف روسی، عربی یا هندی که شبیه حروف لاتین هستند. به این ترتیب کاربر متوجه تفاوت نمی‌شود و اطلاعات بانکی یا حساب کاربری‌اش سرقت می‌شود. ‌ ☑️راهکارهای پیشگیری: ‌ ▫️هنگام دریافت لینک در پیامک، ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی دقت کنید و روی آدرس‌های ناآشنا کلیک نکنید. ‌ ▫️آدرس سایت را همیشه خودتان تایپ کنید یا از اپلیکیشن رسمی بانک استفاده کنید. ‌ ▫️اگر آدرس وب‌سایت ترکیب عجیبی از حروف دارد یا ظاهرش غیرعادی است، از وارد کردن اطلاعات خودداری کنید. ‌ ▫️برای افزایش امنیت، از افزونه‌های ضد‌فیشینگ و احراز هویت دومرحله‌ای (2FA) استفاده کنید. ‌ ‌ ‌ 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘رسانه‌های اصلی در نسل‌های مختلف ▪️نسل‌های مختلف سبک زندگی متفاوتی داشته و دارند. رسانه‌های حاکم بر سبک زندگی و  جریان اطلاعات این افراد نیز متفاوت بوده و است. ▪️در زیر مروری بر سبک زندگی و رسانه‌های اصلی نسل‌های مختلف خواهیم داشت: 1️⃣ نسل سکوت 1928 الی 1945 این نسل تحت تاثیر رکود بزرگ و آثار دو جنگ جهانی بودند. ▫️رسانه‌های اصلی: - رادیو (به خصوص اخبار) - سینمای صامت و سیاه و سفید - مجله‌ها و روزنامه‌ها - تئاتر و اجرای زنده - بازی‌هایی مانند شطرنج 2️⃣ نسل جهش 1946 الی 1964 ورود جوامع به عصر پساجنگ و ایجاد جامعۀ مصرف‌کننده ▫️رسانه‌های اصلی: - تلویزیون (تاک‌شو، سریال و برنامه‌های خانوادگی) - سینمای ماجراجویانه، علمی تخیلی و اکشن - موسیقی جدید پاپ، راک، جاز و ... - بازی‌های جمعی و ورزشی مثل دوچرخه سواری، فوتبال و ... 3️⃣ نسل ایکس 1956 الی 1980 ورود جهان به عصر کامپیوتر و فرهنگ ویدئو ▫️رسانه‌های اصلی: - ویدئو (دیدن سریال‌های خارجی متعدد، فیلم‌های ویدئویی در منزل) - موسیقی کاستی در خودرو و منزل و رواج یافتن واکمن - بازی‌های ویدئویی خانگی - رواج مجلات تصویری ورزشی و جنگی و هنری و ... 4️⃣ نسل هزاره 1981 الی 1996 عصر اینترنت و تلفن همراه اولیه ▫️رسانه‌های اصلی: - گروه‌های اینترنتی و چت روم‌ها - رواج پلی استیشن - مشاهدۀ سریال‌های هالیوودی و انیمه‌های ژاپنی، رواج سی دی و دی وی دی - رواج تلفن‌های همراه اولیه و دوربین دیجیتال 5️⃣ نسل زد1997 الی 2012 عصر گوشی هوشمند و اینترنت پرسرعت و شبکه‌های اجتماعی ▫️رسانه‌های اصلی: - شبکه‌های اجتماعی نوین مثل فیس‌بوک و اینستاگرام و ... - رواج ویدئوهای کوتاه و ریلز - پلتفرم‌های پخش زنده و بازی‌های الکترونیکی جمعی - استریم گیم و ویدئو - مد و فرهنگ دیجیتال - رواج پلتفرم‌های دیجیتال موسیقی و ریمیکس‌ها 6️⃣ نسل آلفا 2013 تا کنون عصر هوش مصنوعی و واقعیت مجازی ▫️رسانه‌های اصلی: - عصر پلتفرم‌های هوش مصنوعی مانند چت جی پی تی و ... - رویدادهای مجازی مانند کنسرت مجازی، بازی‌های شبیه ساز و ... - شبکه‌های اجتماعی هوش مصنوعی محور - ارتباط با روبات و هوش مصنوعی به جای انسان منبع: الجزیره 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
15.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘تماس ناشناس، تهدید جدید هوش مصنوعی! ‌ ▪️هوش مصنوعی حالا می‌تواند تنها در عرض چند ثانیه، صدای شما را تقلید کند. کلاهبرداران از این روش برای جعل هویت و سرقت اطلاعات استفاده می‌کنند. ‌ ‌ 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘من فالو می‌کنم، پس هستم! معنایِ جدید زیبائی در شبکه‌های مجازی و نظریه مقایسه اجتماعی به قلم فائزه جبارپور ▫️شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه اینستاگرام، با محوریت بلاگرهای زیبایی استانداردهای جدیدی از جذابیت را تعریف کرده‌اند که ریشه در نظریه «مقایسه اجتماعی» دارد. این تأثیرگذاران با نمایش تصاویری ایدئال و ایجاد صمیمیتی نمایشی، اعتماد مخاطبان را جلب کرده و از طریق «خودبرندسازی»، سرمایه عاطفی را به سود اقتصادی تبدیل می‌کنند. ▪️با این حال، توازن قدرت در حال تغییر است؛ مخاطبان امروزی با عبور از مصرف نیابتی، به سوژه‌هایی آگاه و دارای تفکر انتقادی تبدیل شده‌اند. آن‌ها دیگر تسلیم محتواهای اغراق‌آمیز و غیرواقعی نمی‌شوند و خواهان اصالت هستند. در نتیجه، بلاگرها برای حفظ نفوذ خود ناچارند از نمایش‌های سطحی فراتر رفته و محتوایی باکیفیت و مبتنی بر واقعیت تولید کنند. 🔹متن کامل را از اینجا بخوانید🔹 @farhangesadid 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘امنیت دیجیتال یعنی مراقبت از خود و مخاطبانتان در دنیای مجازی! ▫️خیلی وقت‌ها، یه کلیک اشتباه روی یه لینک مشکوک می‌تونه باعث نصب «باج‌افزار» بشه؛ این نرم‌افزارها اطلاعات رو قفل می‌کنن و برای بازکردنش از کاربر پول می‌خوان ▪️برای نوجوانان و کودکان، این خطر فقط مالی نیست — می‌تونه باعث افشای عکس‌ها، اطلاعات شخصی یا حتی تهدید و باج‌گیری روانی بشه. وقتی یه دستگاه آلوده می‌شه، مسیر سوءاستفاده از هویت بچه‌ها یا دسترسی به حساب‌های خانوادگی هم باز می‌شه 📱به یاد داشته باش: هر کلیک، یه انتخابه! و انتخاب آگاهانه یعنی امنیت، آرامش و اعتماد در فضای مجازی 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
9.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 «سهم استفاده از رسانه‌ها برای فرزندان هرچه کمتر، بهتر!» 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام