#سوالات_حوزوی
#حوزوی
#عرفان
#علوم_حوزوی
نکته چهارم: دو نوع علوم
👈شاید بدانید ولی علوم دو دسته هستند
🌟 یک دسته علوم ظاهری که با تعلیم و تعلم به دست می آیند
🌟و یک دسته علوم باطنی که با عمل حاصل می شوند.
👈:دین اسلام و علم توحید هم به صورت ظاهری قابل تحصیل هستند و هم به صورت باطنی.
👈ابتدای مضامین مهم و شریف حدیث عنوان بصری اشاره به همین امر دارد «فَقَالَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ لَيْسَ الْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ إِنَّمَا هُوَ نُورٌ يَقَعُ فِي قَلْبِ مَنْ يُرِيدُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْ يَهدِيَهُ فَإِنْ أَرَدْتَ الْعِلْمَ فَاطْلُبْ أَوَّلًا مِنْ نَفْسِكَ حَقِيقَةَ الْعُبُودِيَّةِ وَ اطْلُبِ الْعِلْمَ بِاسْتِعْمَالِهِ وَ اسْتَفْهِمِ اللَّهَ يُفَهِّمْك.» (مشكاة الأنوار في غرر الأخبار؛ النص؛ ص326 )
🌟در اینجا صریحا تعلیم علم را با تعلّم و فراگیری نفی می کند که مقصود همین علوم باطنی است و دلالتهای غیر صریحی در حدیث نیز همین گفته را تایید می کند.
🌟البته مضمون انداختن علم در قلب به صورت استفاضه از رسول الله وارد شده که در ذیل آیه 125سوره مبارکه الأنعام « فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ» آمده:
فِي الْمَجْمَعِ قَدْ وَرَدَتِ الرِّوَايَةُ الصَّحِيحَةُ أَنَّهُ لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَنْ شَرْحِ الصَّدْرِ مَا هُوَ فَقَالَ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللَّهُ فِي قَلْبِ الْمُؤْمِنِ فَيَشْرَحُ صَدْرَهُ وَ يَنْفَسِحُ قَالُوا فَهَلْ لِذَلِكَ أَمَارَةٌ يُعْرَفُ بِهَا فَقَالَ نَعَمْ وَ الْإِنَابَةُ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ التَّجَافِي عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الِاسْتِعْدَادُ لِلْمَوْتِ قَبْلَ نُزُولِهِ. بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج65 ؛ ص235 و ص: 236
👈👈:بنا بر این دو نوع علم داریم و دو نوع روش فراگیری
1/ شاگردی کردن
و
2/ عمل کردن
👈علوم ظاهری با روش اول
و
👈علوم باطنی با روش دوم قابل تحصیل هستند.
🌟:لذا توجه به این نکته لازم است که در علوم معنوی محور اصلی عمل است
👈و بعد هم قاعده (قَوْلِ النَّبِيِّ ص مَنْ عَمِلَ بِمَا يَعْلَمُ وَرَّثَهُ اللَّهُ عِلْمَ مَا لَمْ يَعْلَم الفصول المختارة.ص107) هر کس به علمش عمل کند خداوند علم آنچه ندارد را به او به طور وراثتی میدهد
🌟که این وراثت توضیحات زیادی دارد که مقام گنجایش ندارد و بعد استاد و تحصیل عرفان و ....
🌟نکته مهم آخر
👈اگر به علم خود محکم عمل کنیم
👈و در طلب جدیت داشته باشیم
🌟خدای متعال استاد را به سالک عامل مُجِّد، سوخته و عاشق دلخسته خواهد رساند.
👈👈اگر در نماز شب و واجبات و ترک محرمات مانده ایم فرضا که با خوش قسمتی استاد کامل هم پیدا کنیم
👈👈وضعمان بدتر خواهد شد نه بهتر
👈چرا که به علومی دسترسی پیدا میکنیم و عمل نمی کنیم
🌟و لذا نفاق و قساوت قلب ما بیشتر خواهد شد و حال ما بدتر و از هدایت دورتر
🌟چه بسا افرادی که به همین علت عاقبت به خیر نشدند
🌟🌟پس به ارتباط و شرکت در مواعظ همین اساتید معروف و مورد اجماع اکتفا کنیم و بی جهت کار خود را سخت تر و حال خود را خراب تر نکنیم.
@salmanraoofi
2.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅رئیس جمهور که بارها به منتقدان خود الفاظ زشتی حواله کرده
🔅و دهان آلوده اش را به تمسخر رهبری باز کرده
🔅از حرفهای تند حجت الاسلام احمد جهان بزرگی ناراحت شده، و دولت اعلام کرده از صدا و سیما، مدیران شبکه چهار و عوامل برنامه زاویه به خاطر اینکه یکی از میهمانان برنامه زنده، تعبیر توهینآمیز کنار منقل بکار برده شکایت خواهد کرد و رییس صدا و سیما حق شرکت در هیات دولت را ندارد!
به حجت الاسلام جهان بزرگی و تمام منتقدین پیشنهاد میکنم در صورت شکایت، ایشان هم مقابله به مثل کنند و بابت توهینهای رئیس جمهور به منتقدین از رئیس جمهور برای توهینها شکایت کنند
@salmanraoofi
#سوالات_حوزوی
#استاد_سلوک
#سلوک
#عرفان
👈اما پاسخ
1/ همانطور که حافظ فرموده و آیت الله العظمی بهجت رحمت الله علیه در نامه ای فرمودند:
🌟قومی به جد و جهد نهادند وصل دوست
قومی دگر حواله به تقدیر می کنند
🌟هیچ چیزی در معنویات به اندازه عمل انسان، در رشد انسان تاثیر ندارد.
🌟چه بسیار افرادی که سالها در کنار آیت الله العظمی قاضی بودند ولی هیچ بهره ای نبردند همانطور که علامه طهرانی اشاره داشته اند.
👈بنابر این عمل خود و عمل به دانسته های خود را، مساله اول و اساسی و محوری بدانیم
👈و کسالت و تنبلی خود را بیهوده توجیه نکنیم.
🌟تا وقتی خود، در عمل کاهلیم هیچ چیزی دادرس ما نخواهد بود، حتی اگر ملازم امام معصوم باشیم، استاد سلوک که جای خود را دارد.
2/ از درس گرفتن، مباحثه کردن و خصوصا گعده گرفتن با اساتید و طلاب غافل به شدت بپرهیزیم.
🌟در انتخاب هم حجره نهایت دقت را داشته باشیم و اگر مجبور به هم حجره شدن با چنین افرادی شدیم،برنامه خود را برای آنها در عمل روشن کنیم و با جدیت مشغول درس و بحث و استفاده از اساتید اخلاق باشیم.
🌟از نزدیک شدن به طلاب اهل غیبتِ اساتید، مراجع و عارفانی چون #آیت_الله_قاضی و آیت الله بهجت و امثال آنها و #امام_خمینی و #رهبر_معظم_انقلاب فرار کنیم
👈که متاسفانه طلاب غافل زیادند و طلاب فاجر کم نیستند
خدا میداند که یک موسیقی مثلا حلال چه تاثیر بدی دارد چه برسد به همنشین شدن با اهل دنیا و معصیت و غفلت
🌟اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا
👈در وقت کسالت معنوی از امور زیر غافل نباشیم
3/ از نقش موعظه غافل نباشیم. چه بسا در تابستان، ماه مبارک رمضان و ایام تعطیل و ... دروس اخلاق تعطیل باشد
🌟یا در جایی هستیم که دسترسی به اساتید نداریم
👈حداقل سعی کنیم پای منبر یک منبری که به مواعظ خود عامل است و موعظه می کند حاضر شویم.
4/ از استفاده از صوت اساتید اخلاق و سلوک غافل نباشیم
🌟صوت اساتید هم بسته به عامل بودن، آنان موثر است و بعضا تاثیرات عجیبی از همین مواعظ صوتی دیده شده است.
5/ از استفاده و مطالعه کتب اساتید عرفان و اخلاق، غافل نباشیم و به فراخور حال این کتب را بخوانیم
👈👈و همانطور که برای درس و مباحثه، برنامه داریم برای خواندن این کتب برنامه داشته باشیم.
خصوصا از کتابهایی مثل منیة المرید شهید ثانی، معراج السعادة ملا احمد نراقی، کتب سلسه ملاقلی جولا مثل تذکرة المتقین و المراقبات و رساله لقاء الله و همینطور کتب امام راحل عظیم الشان رحمت الله علیه استفاده ببریم.
6/ از خواندن زندگی نامه علمای ربانی مثل #شیخ_اعظم_انصاری ره ، #امام_خمینی، #آیت_الله_قاضی و کتبی که در این باره نوشته شده استفاده ببریم
همینطور از خواندن زندگی نامه شهدا و اگر پیدا کردیم وصیتنامه های آنان استفاده کنیم
7/ به خاطر مباحثی که گفته شد خود را از اساتید اخلاق و عرفان محروم نکنیم
🌟مراوده، حضور و استفاده از مواعظ آنان را جزء اصلی برنامه های خود قرار دهیم،
👈👈عیب گذاری بر اساتید و کم دیدن آنان مقابل امثال #آیت_الله_قاضی و نواقص دیگری که هر استادی حتی #آیت_الله_قاضی نیز ممکن است داشته باشد
🌟باعث نشود که از هیچ کسی و هیچ درسی و هیچ موعظه ای استفاده نکنیم،
👈که این خود از مکائد بزرگ شیطان است و تفصیل این مساله، خود شرح مفصلی دارد.
8/ اگر واقعا طالب معنویات هستیم عرفان بخوانیم
🌟و بدانیم همانطور که در فقه خیلی جزئیات و ریزه کاری ها، هست که باید حتما خوب در درس خارج شرکت کرد تا نکات مهم و کلیدی را در فهم احکام و شناختِ بزرگان فقه به دست آورد
👈بدانید در عرفان هم همینطور است و باید عرفان خواند تا بسیاری ریزه کاریها را در شناخت عارفان و ظرائف عرفان درک کرد و به علم خودسازی و ظرائف آن آگاه شد
🌟البته واقعا عمل و مراقبه در این علم جایگاه ویژه ای دارد.
👈👈نکته مهم آخر
🌟از مراجعه به افراد
👈غیر معروف
👈و جوان (کمتر از پنجاه سال) بپرهیزیم
👈و دقیق و با حوصله درباره استادی که میخواهیم به او مراجعه کنیم تحقیق کنیم.
👈👈مساله در استاد اخلاق و سلوک فقط نماز شب و گریه در حال نماز و سوز در حال موعظه و خبر از غیب نیست
👈چه بسا افرادی که مقید به نماز شب هستند و واقعا از غیبِ ما، مطلع اما حب دنیا و مرید بازی در آنان بیشتر است
🌟بدانیم که این مساله با دنیا و آخرت ما سر و کار دارد و بسیار حساس است پس خوب تحقیق کنیم
👈:و عامل بودن استاد به گفته هایش را
👈دقیق
و
👈درست
🌟در عمل بسنجیم
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين
@salmanraoofi
هدایت شده از اطلاعرسانی و نشر آثار استاد وکیلی
🖇سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون مبانی و منطق تولید علم دینی
📚با محوریت نقد و بررسی مجموعه «علم دینی؛ از چیستی تا چگونگی» اثر ارزشمند #استاد_وکیلی
2️⃣ نشست دوم
✅ با حضور:
حجة الاسلام و المسلمین امینی نژاد
حجة الاسلام و المسلمین وکیلی
🕧 زمان: سه شنبه 12 جمادی الثانیه 1442 (7 بهمن 1399) ، ساعت 19:30
لینک شرکت در وبینار: https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/religioussciencemeeting
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین شیخ محمدحسنوکیلی
🆔 @mhva_ir
🌐 www.mhva.ir
سلمان رئوفی
🖇سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون مبانی و منطق تولید علم دینی 📚با محوریت نقد و بررسی مجموعه «علم د
باسمه تعالی
واقعا بزرگواران حتما از این نشست استفاده کنند
بسیار بسیار مطالب مهمی دارد مطرح می شود
@salmanraoofi
هدایت شده از حسین سوزنچی
Souzanchiنشست هشتم دین و حکمرانی.mp3
زمان:
حجم:
47.9M
🎧 فایل صوتی جلسه «اقتضائات قانونگذاری برای نظام خانواده»
حدود یک ساعت اول ارائه بحث است و در ادامه پرسش و پاسخ
@souzanchi
🔰 اسعدالله ایامکم
▫️میلاد امابیها، صدیقه کبری، حضرت فاطمه زهراء سلاماللهعلیها مبارک باد
@salmanraoofi
هدایت شده از بسیج مدرسه علمیه حقانی
🔰جلسه بزرگداشت آیت الله مصباح وآیت الله یزدی رحمهما الله با حضور خانواده این دوبزرگوار
🚫تذکر: به خاطر مسائل بهداشتی و پروتکل های بهداشتی جلسه مخصوص به ساکنین مدرسه است و اجازه برای ورود از خارج مدرسه نیست.
🔸لینک جلسه مجازی:
https://www.aparat.com/seraj_tv/live
#واحدسیاسی
#مصباحانقلاب
#استاد_شهیدان
#راهاستاد
🌐بسیج مدرسه علمیه حقانی
🆔 @basije_haghani
4.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅توصیه های رهبر انقلاب برای استفاده هرچه بهتر از برکات ماه رجب
🌸فرا رسیدن ماه رجب و میلاد با سعادت امام محمدباقر علیهالسلام مبارک باد
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
📚 علوم انسانی اسلامی از دیدگاه اسلام
🔹ما که می گوییم موضوع این علوم ، انسان است، باید مشخص کنیم که از چه انسانی سخن می گوییم؟ آیا از انسان به مثابه یک موجود زنده با شاخص های فیزیکی بحث می کنیم یا اینکه در خصوص ماهیت انسان بحث می کنیم.
🔹انسان حقیقی از منظر اسلام آنی است که به قول قرآن کلیت این انسان مبعوث می شود؛ زنده شدن، ماهیت و کارکرد قطعی انسان نیست بلکه انسان مبعوث می شود و این بعثت تا ابد ادامه دارد.
🖊 #علامه_محمدتقی_مصباح_یزدی
🔖 بخش اول
▫️ آیت الله مصباح یزدی عصرگاه پنجشنبه 7 آذرماه در آیین اختتامیه پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینِی(ره) برگزار شد، با تجمید و تجلیل از مجاهدت های امام راحل و مقام معظم رهبری، گفت: در چنین شرایط سخت و سنگین علیه اسلام و انقلاب، دستیابی به پیشرفت های عظیم علمی و صنعتی و نظامی شده است که دوست و دشمن را متعجب کرده است.
🔸آیت الله مصباح یزدی اظهارکرد: استفاده از امکانات و بهره گیری از شرایط از نکات مهمی است که باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشیم که متاسفانه آنگونه که باید و شاید از این نعمات بی نظیر برای پیشرفت ها به خصوص در زمینه های علمی و فرهنگی و علوم اسلامی و دینی بهره نگرفتیم.
🔸ایشان گفت: به طور کلی به نظر می رسد که هنوز برای بسیاری از کسانی که می بایست در حرکت علوم انسانی اسلامی حرکت جدی داشته باشند، موضوع اصلی از این فعالیت ها به درستی روشن نشده است؛ این افراد هم در حوزه و هم در دانشگاه حضور دارند که می گویند منظور شما از علوم انسانی اسلامی چیست؟
🔸رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: اطلاع رسانی در حد وسیع در عرصه ارایه فعالیت های علوم انسانی اسلامی لازم و ضروری است؛ وقتی از اسلامی کردن علوم انسانی سخن می گوییم، باید مفردات و واژه های آن را در حوزه تصوری به خوبی تبیین کنیم.
🔸ایشان گفت: وقتی حوزه تصوری انجام شد به عرصه تصدیق می رسیم و روابط آن را تنظیم خواهیم کرد؛ پس از تشکیل نظام اسلامی، اسلامی کردن دانشگاه ها و علوم انسانی مطرح شد ولی این مبحث هنوز در سطح عموم، تبیین نشده است.
🔸استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: درست است که علوم و موضوعات خاص داریم که در چارچوبه های خود بحث می کنند، ولی حتی در تشخیص و شناخت موضوع نیز باهم اختلاف داریم؛ ما که می گوییم موضوع این علوم انسان است، باید مشخص کنیم که از چه انسانی سخن می گوییم؟ آیا از انسان به مثابه یک موجود زنده با شاخص های فیزیکی بحث می کنیم یا اینکه در خصوص ماهیت انسان بحث می کنیم.
🔸ایشان افزود: انسان هیچگاه نمی گوید که این هیکل، انسان است، بلکه کودکی نیز مرحله ای از وجود انسانی است ولی انسان حقیقی از منظر اسلام آنی است که به قول قرآن کلیت این انسان مبعوث می شود؛ زنده شدن، ماهیت و کارکرد قطعی انسان نیست بلکه انسان مبعوث می شود و این بعثت تا ابد ادامه دارد.
🔸آیت الله مصباح یزدی اظهارکرد: این تعریف اسلام را در کنار تعریف انسان در دانشگاه های غربی در کنار هم بگذارید تا مشخص شود که تعریف انسان در چه مرتبه و جایگاهی قراردارد؛ اینکه انسان و وجود انسانی او پس از مرگ و تا ابد ادامه یابد، انسانی را سوای انسانی که در مراکز غربی معرفی می شود، تعریف می کند.
🔸ایشان گفت: پس از این تعریف می توانیم به عوامل محیطی پیش از انعقاد نطقه و در حین باداری و پس از تولد و عوامل محیطی و خانواده و... به بحث اختیار و اراده بپردازیم؛ وقتی این مباحث مطرح شود می توانیم از مسئولیت و وظیفه نیز سخن بگوییم ولی اگر این تعاریف را قبول نداشتیم قطعا به چنین جایگاهی نمی رسیم.
🔸رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به دوران جنینی دوم در زندگی انسان بیان کرد: در دوران جنینی دوم، اختیار نقش اساسی را ایفا می کند و همین اختیار تکلیف انسان را برای قرارگرفتن در ابدیت مشخص می کند.
📝ادامه دارد...
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
📚 علوم انسانی اسلامی از دیدگاه اسلام
🔹شناخت موضوعات و مسایل و روش کار و بحث، سه عرصه ای است که می تواند ما را به شناخت ماهیت علم دینی برساند؛ اعتبار سنجی روش ها در این عرصه بسیار مهم و اثرگذار است.
🔹اگر راه تحقیق صحیح را تنها تجربیات عینی منتج به حس بدانیم،بسیاری از علوم اجتماعی از دامنه علم خارج می شوند زیرا این علوم از جمله خداشناسی و... در آزمایشگاه قابل اندازه گیری و طبقه بندی نیستند.
🖊 #علامه_محمدتقی_مصباح_یزدی
🔖 بخش دوم (بخش آخر)
▫️ آیت الله مصباح یزدی عصرگاه پنجشنبه 7 آذرماه در آیین اختتامیه پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینِی(ره) برگزار شد، به سخنرانی پرداختند.
🔸ایشان با ذکر این مطلب که برخی از روانشناسان غربی بدن را تنها در فعل و انفعالات بدن تعریف می کنند، گفت: روان شناسی با این تعریف جزو شاخه ای از زیست شناسی قرار گیرد؛ آیا مساله روانشناسی غربی و مصطلح با روان شناسی اسلامی یکی است؟
🔸عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر راه تحقیق صحیح را تنها تجربیات عینی منتج به حس بدانیم،بسیاری از علوم اجتماعی از دامنه علم خارج می شوند زیرا این علوم از جمله خداشناسی و... در آزمایشگاه قابل اندازه گیری و طبقه بندی نیستند.
🔸ایشان افزود: ارزش های الهی با تجربه حسی قابل اندازه گیری نیست؛ برخی از فلاسفه مغرب زمین می گفتند که اخلاق نیز یک اصل به اصطلاح «من درآوردی» است زیرا اصل، قدرت است و تمام امورات بر حسب قدرت شکل گرفته است و اصولی چون اخلاقیات و رحم محلی از اعراب ندارد.
🔸آیت الله مصباح یزدی اظهارکرد: اگر معقتد شدیم که در کنار حس، منبعی به نام عقل وجوددارد که حقایقی را درک می کند و بر اساس آن بدیهیاتی شکل می گیرد و در نهایت براهین شکل می گیرد و در نتیجه، نتایج یقینی استحصل می شود همه این امور عینیت پیدا می کند.
🔸ایشان گفت: حس و تجربه، اعتبار خود را از عقل می گیرند، زیرا حس نیز ممکن است به خطا بیفتند؛ تا بدیهیات عقل حاصل نشود، ادراکات حسی نیز محلی از اعراب ندارند؛ وقتی عقل، خدا و پیامبر را اثبات کرد باب دیگری برای مبدا شناخت باز می شود؛ وقتی در دانشگاه ها این مساله حل نشده است که آیا دین یک مقوله علمی حسی یا یقینی است، نمی توانیم نظر درستی در این باب ارایه دهیم.
🔸رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با ذکر این مطلب که هنوز برخی از اساتید دانشگاه تصور می کنند همه علوم باید در حوزه تجربی و حسی خالصه شود، بیان کرد: تصور بسیاری از اساتید محترم دانشگاه های ما در چنین فضایی است ولی این مباحث را بروز نمی دهند؛ اما سوال این است که برای حل این معظل چند کتاب و مقاله نوشته شده و چند نشست تخصصی در زمینه تبیین این موضوع برگزار شده است تا نگاه اساتید در یک آوردگاه علمی نقد و بررسی شود.
🔸ایشان گفت: اصل برای ما یقینیاتی است که پشتوانه آن بدیهیات عقلی است؛ امروزه گرایشی که بیش از 2هزار سال پیش بین گروهی از مردم (شکاکیت) مطرح بود امروز برای برخی از دانشمندان نیز وجود دارد؛ گاهی می بینیم که یک استاد برجسته به دلیل همین شکاکیت نمی تواند به یک نگاه و دلیل روشمند علمی و تحقیقی مشخص برسد.
🔸استاد حوزه علمیه تصریح کرد: برای اینکه برای روش تحقیق انگیزه داشته باشیم باید بدانیم که به دنبال چه چیزی هستیم؛ اگر تمام فعالیت های علمی ما به پیشرفت رفاه و زندگی مادی ختم شود و حتی الزام عدالت نیز به راحتی مردم تعبیر شود، در حقیقت کودکی هستیم که به سن 80 سالگی رسیده ایم.
🔸ایشان افزود: شناخت موضوعات و مسایل و روش کار و بحث، سه عرصه ای است که می تواند ما را به شناخت ماهیت علم دینی برساند؛ اعتبار سنجی روش ها در این عرصه بسیار مهم و اثرگذار است؛ هیچ چیزی با بی نهایت قابل مقایسه نیست و شناخت این ماهیت بی نهایت را می توان با شناخت های کودکان مقایسه کرد.
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi